tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vi hadde fått mye igjen for en liten reiseSPONS her, ikke sant Dong? Minst en halv MALT fra hver, eller noe sånt?
    -Godt år til begge!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Luneburger Heide - der bor jeg stadig når jeg er i Tyskland!! Et lite sted som heter Garlstorf, i området kjent for fantastisk lammekjøtt etc. Tidligere eksisterte det et sted som het Niemeyer's Heidehof, supertrivelig lite hotell med superb mat slik en ofte finner det rundt omkring i Tyskland. Dessverre borte nå, ble drevet av to eldre brødre.

    For øvrig anbefales "Links und Rechts Der Autobahn" - en publikasjon som har eksistert siden leeenge før internettet, gode tips om severdigheter og hoteller i nærheten til de forskjellige strekninger av motorveier i Tyskland.

    https://autobahn-guide.com/suche/karten
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Luneburger Heide - der bor jeg stadig når jeg er i Tyskland!! Et lite sted som heter Garlstorf, i området kjent for fantastisk lammekjøtt etc. Tidligere eksisterte det et sted som het Niemeyer's Heidehof, supertrivelig lite hotell med superb mat slik en ofte finner det rundt omkring i Tyskland. Dessverre borte nå, ble drevet av to eldre brødre.

    For øvrig anbefales "Links und Rechts Der Autobahn" - en publikasjon som har eksistert siden leeenge før internettet, gode tips om severdigheter og hoteller i nærheten til de forskjellige strekninger av motorveier i Tyskland.

    https://autobahn-guide.com/suche/karten
    Takk for tips, og et godt år til deg. :)

    Ellers har jeg rekt "links und rechts der Autobahn" i 40 år nå, fra Neckarweihingen i sør til Eberswalde-Finow i øst, Schapdetten i vest, Herrnburg i nord og Lehrte i midten. Har femdeles ikke sett alt som er severdig.

    mvh
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    MARWEDE

    En kommer ikke til Marwede med toget. Heller ikke med buss, for den saks skyld.

    Vis vedlegget 523336

    En kommer heller ikke videre fra Marwede.

    Vis vedlegget 523338

    Eller, rettere sagt, en kommer ikke videre uten terrenggående bil eller traktor.

    Vis vedlegget 523339

    Alle veier her ender i grusede hjulspor som fører kilometervis inn i skauen.

    Vis vedlegget 523340

    Noen av grussporene ender i en typisk Hochsitz, hvor jegeren kan sitte i ro og mak og vente på at villsvin eller hjort skal rusle forbi.

    mvh
    Jeg mener ganske bestemt at det var på den veien Hans og Grethe strødde ut sine steiner ... og deretter brødsmuler ;-)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    MARWEDE

    En kommer ikke til Marwede med toget. Heller ikke med buss, for den saks skyld.

    Vis vedlegget 523336

    En kommer heller ikke videre fra Marwede.

    Vis vedlegget 523338

    Eller, rettere sagt, en kommer ikke videre uten terrenggående bil eller traktor.

    Vis vedlegget 523339

    Alle veier her ender i grusede hjulspor som fører kilometervis inn i skauen.

    Vis vedlegget 523340

    Noen av grussporene ender i en typisk Hochsitz, hvor jegeren kan sitte i ro og mak og vente på at villsvin eller hjort skal rusle forbi.

    mvh
    Jeg mener ganske bestemt at det var på den veien Hans og Grethe strødde ut sine steiner ... og deretter brødsmuler ;-)
    LOL, ja.

    I skauen rundt Marwede er det Totales Bauverbot, men gamle bygninger får lov til å stå:

    haenselundgretel.jpg


    Fant dette på enden av en sti. ;)

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Madammen på senvakt, ute regner og blåser det. Har budt kattene en dram, men de ville ikke ha. Får drikke litt selv, da:

    IMG_2841.jpg


    Et godt nytt år til alle som sveiper innom tråden, og takk for det gamle.

    mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Godt Nytt År,
    takk for mange flotte reiseskildringer!

    mvh
    OMF
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Godt Nytt År!
    Til alle der ut, som nyter God Musikk og God lyd!!

    ivarlo
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.814
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Godt nytt år mr T ønskes fra innerste Østfold!
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Bare et lite livstegn. :) Utsikten fra Gaustadfjellet i Meland, Nordhordland i dag:

    fullsizeoutput_1337.jpg


    fullsizeoutput_1339.jpg


    fullsizeoutput_132c.jpg


    fullsizeoutput_132d.jpg


    fullsizeoutput_1333.jpg


    4e928f7f-75ea-4f4b-aced-8bf1c93db159.jpg


    fullsizeoutput_1331.jpg


    ...Og bare for å bevise at det var i Nordhordland:

    fullsizeoutput_1334.jpg


    Askøy med Herdla i forgrunnen, Øygarden ytterst mot havet, og

    DSC_0112.jpg


    Smale! :D

    Mvh
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    630
    Antall liker
    1.902
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt å se at du har kommet opp bakken nå når snøen har trekt seg tilbake...

    Har aner fra Nordhordaland både på mor og far side. Liker naturen og skjærgården der, har derimot aldri beveget meg opp i høyden slik som tkr og fruen har. Hvis jeg viser bildene til fru MFA blir jeg nok nødt til å dra dit selv.

    Ha en strålende kveld

    Atle
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kjekt å se at du har kommet opp bakken nå når snøen har trekt seg tilbake...

    Har aner fra Nordhordaland både på mor og far side. Liker naturen og skjærgården der, har derimot aldri beveget meg opp i høyden slik som tkr og fruen har. Hvis jeg viser bildene til fru MFA blir jeg nok nødt til å dra dit selv.

    Ha en strålende kveld

    Atle
    Just say no!. Et forferdelig føre, råtten snø med skare oppå og mudder under! Vent et par måneder får du forsøker deg på et sånt stunt. :p

    Ha en fortreffelig kveld. :)

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: MFA

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    630
    Antall liker
    1.902
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset. Godt å ha det skriftlig ??????
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Et bergfall og en lovsang på det norske helsevesenet

    En liten påminnelse om livets skjørhet fra en som visste mye om akkurat det:

    Under bergfallet

    Du bur under bergefall.
    Og du veit det.
    Men du sår din åker
    og trør trygt ditt tun
    og lèt dine born leika
    og legg deg
    som inkje var.

    Det hender,
    når du stør deg til ljåen
    ein sumarkveld,
    at augo sviv som snarast
    yver bergsida
    der dei segjer
    sprekken
    skal vera,
    og det hender
    du vert liggjande vaken
    og lyda etter
    steinsprang
    ei natt.

    Og kjem raset,
    kjem det ikkje uventa.
    Men du tek til å rydja
    den grøne boti
    under berget
    - um du då har livet.

    Olav H. Hauge

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Det er ikke noe eureka-øyeblikk akkurat å innse at vi alle trør trygt vårt eget tun under vårt personlige bergfall, og sist uke kom det et:

    Min snille, smarte og arbeidsomme datter, som bor i Stavanger, har alltid vært et lærebokeksempel på en working girl. Etter å ha jobbet i hotellbransjen i mange år, satte hun seg på skolebenken igjen for å ta Hotellfagskolen. For å slippe å ta opp studielån, hadde hun to deltidsjobber ved siden av skolen.

    Sist uke fikk hun plutselig sterke smerter og lammelsessymptomer De begynte rett under brystet, og spredte seg nedover begge beina. Til slutt hadde hun ingen følsomhet og førlighet i venstre bein, og bare delvis førlighet i høyre bein. I tillegg var blæren lammet.

    Hun ble prompte innlagt på Stavanger Universitetssykehus, og utredet og scannet på kryss og tvers. Etter to dager, og etter konferanse med nevrologer i Oslo, Bergen og København, var diagnosen klar. En liten misdannelse i en vene inne i ryggmargen hadde ført til at venen sprakk, og det hadde oppstått en blødning inne i selve ryggmargen. Denne i sin tur førte til trykkskader på nervevevet.

    På en times varsel ble hun satt på et fly til Bergen og overført til Haukeland. Samboeren fikk være med på reisen. Etter en dag med nye undersøkelser ble hun operert på Nevrokirurgisk avdeling i går. I et seks timer langt inngrep ble blødningen tømt og det misdannede blodkaret fjernet.

    Hun ligger nå på Nevrokirurgisk avdeling. Prognosen er litt usikker mhp. full restitusjon av førlighet og følsomhet i venstre bein, men kirurgen mente at utsiktene var gode. Og årsaken til blødningen er fjernet. I etterhånd har det vist seg at hun sannsynligvis har hatt en mindre blødning i fjor sommer.

    Som forelder kan jeg bare takke, takke og takke norsk helsevesen for det de har gjort, og kommer til å gjøre. Da jeg besøkte henne på Haukeland i dag, kom kirurgen innom for å snakke med henne. En sykepleier kom og informerte henne om at hun ville få besøk av en sosionom som skulle hjelpe henne med det praktiske/økonomiske. En fysioterapeut var inne for å begynne med understøttende bevegelsesterapi, og forberede henne på fysioterapi og rehabilitering. Alt dette gratis og franko.

    Andre steder i verden hadde alt dette vært utilgjengelig eller økonomisk uoverkommelig for de aller, aller fleste. Her er en selvsagt del av livet vårt. Tenk litt over det.

    Sånn, der har jeg fått skrevet det fra sjelen.:)

    mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei,

    Ønsker alt godt for din datter og at hun blir helt frisk igjen.

    Har samme erfaring med helsevesenet og Haukeland spesielt.

    Mvh
    OMF
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Forferdelig når slike ting rammer!
    Følger deg når det gjelder det norske helsevesenet. Det kan være utfordring å komme innenfor døren, men når man først er innafor er man som oftest i veldig gode hender.
    Gode tanker sendes fra den andre siden av broen for en fortsatt god progresjon for din datter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.808
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tenker på din datter og ønsker lykke til.
    Tenker på deg som ser, og som takker for, det gode vi har.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    @ Karmana: Takker for gode tanker, de kommer godt med. :)

    @ _RoDa_: Ditto, og det var veldig fint at du registrerte tankene bak innlegget.

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært en relativt hektisk ettervinter- mye er blitt liggende ugjort til fordel for hyppige og lange besøk på Spinalenheten på Haukeland.

    Det ser ut til å gå bedre enn fryktet ihvertfall. Om vi får se en fullstendig restitusjon vet vi ikke, men datteren min er pr. i dag i stand til å gå selv, vel å merke med krykker. En gledens dag!

    I morgen utgår tilbudet, så jeg slo til helt på tampen. Dette er på vei til tkr Towers:

    metric halo 3d.jpg


    Får drikke meg til mot når det kommer, og installere det. Næh, bare kødder. Tar med en flaske vin og kjører opp til Ivarlo. ;)

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Et bittelite skritt for menneskeheten, et sjumilssteg for den det gjelder:

    IMG_3082.jpg


    Frøken tkr for egen maskin på krykker etter 6 ukers sengeleie. Gleden er ubeskrivelig!

    Ellers ringte Torleif T. og tilbød en 4-5 hengerlass med hunved. "Den brenner, den også", tenkte jeg:

    IMG_3080.jpg


    IMG_3078.jpg


    Nå har jeg vårarbeid. :)

    I morgen bærer det hit igjen:

    DSC_0233.jpg


    Beautiful downtown Adrasan lokker igjen, nå med temperaturer rundt 20 grader. Gleder meg.

    Mvh
     

    ivarlo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    513
    Antall liker
    595
    Torget vurderinger
    3
    Liker´en relaterer seg aller, aller, aller mest til første bilde. Og kanskje bitte litt til siste.:)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tårer kan sitte løst når man leser og ser bilder. Hifi-familien er ikke stor, men desto viktig og betyr mer enn alt. Men alt av mest, betyr selvfølgelig dine mest for deg! Ønsker dine tkr det aller beste! Takk for at du deler.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tårer kan sitte løst når man leser og ser bilder. Hifi-familien er ikke stor, men desto viktig og betyr mer enn alt. Men alt av mest, betyr selvfølgelig dine mest for deg! Ønsker dine tkr det aller beste! Takk for at du deler.
    Jeg deler ikke andre steder, men jeg føler meg trygg til å dele her. En takk for alle gode ønsker. :)

    Mvh tkr
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Hifisentralen er et sted for mange med felles interesser. Og over tid er jo mange oss bekjente av hverandre, noen kjenner jo jo også hverandre i den analoge virkeligheten. Dette er jo et sted hvor vi deler, og kan gi uttrykk for ting som betyr noe. For oss, og andre. På godt, men også vondt. Livet er skjørt, det skjønner man når han levd litt og er villig til erkjenne hvor viktig det er å ta vare på familie, venner og det som betyr noe. Jeg håper virkelig at det vil gå bra med datteren din framover slik at hun kan få det hun ønsker av livet.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vårtid er nerdetid! :D

    Nytt leketøy i tkr Towers, en billig laseravstandsmåler:

    IMG_3194.jpg


    Ikke bare er superdiskantene stilt inn på millimeteren, før og etter:

    IMG_3192.jpg


    IMG_3193.jpg


    Høyttalerne er også plassert på +/- 5 mm likt ift. sweetspot. Det siste var verre å få til enn det høres ut til. Måtte først måle meg inn på et nullpunkt i lyttesofaen som jeg kunne måle meg ut fra.

    Det tok tid, men det lønte seg. Det er forbausende mye å hente ut ved målinger, har jeg funnet ut, også når det gjelder høyttaleroppstilling.

    Bedre sent enn aldri, vil mere hardbarkede målemafiosi si.......:rolleyes:

    mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kommer snart opp med et klokkeslett på søndag. Blir ikke forbanna hvis du tar med lasermåleren :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kjære Karmana, la det ikke bli for tidlig!

    Regnskapsføreren min har invitert meg på kaffe på søndag, og det eneste jeg behøver å ta med meg, er alle bilagene for 2018....:p

    Hvis det ikke klaffer tidsmessig, er du seff hjertelig velkommen til å komme ut over broen og låne lasermåleren. Jeg er ferdig med den i denne omgangen.

    mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjære Karmana, la det ikke bli for tidlig!

    Regnskapsføreren min har invitert meg på kaffe på søndag, og det eneste jeg behøver å ta med meg, er alle bilagene for 2018....:p

    Hvis det ikke klaffer tidsmessig, er du seff hjertelig velkommen til å komme ut over broen og låne lasermåleren. Jeg er ferdig med den i denne omgangen.

    mvh
    Takker for tilbudet, men jeg er mer komfortabel med at andre gjør jobben :cool:;) Her blir du satt i arbeid. Lasermåling, sjekk av katta og måtte drikke kaffe av urbane glass :D SMS på vei :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kjære Karmana, la det ikke bli for tidlig!

    Regnskapsføreren min har invitert meg på kaffe på søndag, og det eneste jeg behøver å ta med meg, er alle bilagene for 2018....:p

    Hvis det ikke klaffer tidsmessig, er du seff hjertelig velkommen til å komme ut over broen og låne lasermåleren. Jeg er ferdig med den i denne omgangen.

    mvh
    Takker for tilbudet, men jeg er mer komfortabel med at andre gjør jobben :cool:;) Her blir du satt i arbeid. Lasermåling, sjekk av katta og måtte drikke kaffe av urbane glass :D SMS på vei :)
    Her i mer rurale strøk har vi litt andre mål på glass. Kveldens Jameson:

    IMG_3197.jpg


    Men for å bevise at vi slostriler også kan trenes opp til å være både stuerene og sånn nogenlunde presentable, et bilde av slostrilen fra denne uken i kaffeslabberas på det som må være den flotteste utsiktstomten i Biskopshavn:

    IMG_3196.jpg


    Jeg ble til og med invitert på tilbake! :D

    Edit: Needless to say: Dag, mannen med caps, er errrkeberrgenser :)

    mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke så ofte at jeg føler at jeg gjør noe virkelig meningsfylt, men i dag hadde jeg den følelsen. Balsvågen på Toftøy:

    IMG_3217.jpg


    I vår lokale Rotaryklubb har vi en virkelig ildsjel, Kenneth:


    Kenneth ruver på mer enn en måte. Haakon, el presidente, som står ved siden av Kenneth, er en normalt stor mann

    IMG_3225.jpg


    Vi har samlet plast. Det ble godt og vel 400 kg på et par timer

    IMG_3229.jpg


    Det var et nitid og tildels tungt arbeid. Og plast var der overalt, i uhorvelige mengder!

    IMG_3223.jpg


    Og det lå lag i lag. Kenneth regnet med at noe av den eldste plasten skrev seg fra 1960-tallet.

    IMG_3221.jpg


    Fant ikke et eneste stykke plastbestikk, som jo skal forbys, men kilovis med tauverk og gamle nøter:

    IMG_3226.jpg


    Meningsfylt, javel, men ikke mer meningsfylt enn at Erna også er ute og plukker plast:

    erna.jpg


    Vi skal ha flere Rotarymøter i Balsvågen. Det ligger fremdeles tonnevis av plast igjen der, og den skal vi få ryddet bort. Det er bare sjauing, det. Et lite oversiktsbilde over Turøy, Toftøy og Misje:

    turoy.jpg


    Balsvågen ligger i øvre, høyre kvadrant. Som det vises på kartet, er det en lang, tynn tarm som åpner seg mot sør. Golfstrøm og fremherskende vinder fra sør-sørvest fører til at all dritten spyles inn i Balsvågen, hvor det avleirer seg i lag etter lag.

    Via Kenneth og gode connections til lokale grunneiere, har vi fått lov til å overta Balsvågen i 5 år. Etter at den verste plasten er ryddet bort, skal vi overvåke vågen, kontrollere hva som kommer inn av ny plast, få den analysert og prøve å finne ut hvor den kommer ifra.

    Grunnforskning så å si, med tanke for å kunne gjøre mer effektivt med problemet når en har mer viten om det. Det er meningsfylt, det! :)

    Mvh
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Godt jobba! Plastsøppel er utentvil et stort problem langs kysten. Likevel - jeg bor ca 100m fra fjæra og Norskehavet, og jeg har i løpet av de siste par tiår registrert en betydelig nedgang av søppel fjæra her jeg bor, senest på en tur langs fjæra nå sist søndag. Det ligger nok sikkert mye begravd i tangbeltet, men likevel er det helt tydelig å registrere at det er mindre nå, så noe har da skjedd...
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Godt jobba! Plastsøppel er utentvil et stort problem langs kysten. Likevel - jeg bor ca 100m fra fjæra og Norskehavet, og jeg har i løpet av de siste par tiår registrert en betydelig nedgang av søppel fjæra her jeg bor, senest på en tur langs fjæra nå sist søndag. Det ligger nok sikkert mye begravd i tangbeltet, men likevel er det helt tydelig å registrere at det er mindre nå, så noe har da skjedd...
    Takker, men jeg vet ikke helt.....

    Poenget med hele greia er jo akkurat å få en oversikt over hva slags plast som kommer rekende, og hvor kilden er. Spår meg om 5 år, så kan jeg sikkert gi deg bedre grunngitt svar enn jeg kan i dag. Ingenting hadde vært bedre enn at plastmengden avtar.

    En annen ting er jo plasten som allerede ligger der. Den males ned til mikroplast av bølger, vær og vind. På et Rotarymøte nå i vinter hadde vi en forsker fra Fiskeridirektoratet på besøk. Hun fortalte at mikroplast var blitt funnet i både mennesker og fisk, men foreløpig visste de ingenting om hva som skjedde med plasten inni et levevesen. Blir den utskilt igjen? Blir den metabolisert? Man vet rett og slett ikke.

    Mvh
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Div plastflasker og -beholdere, samt tauverk, garn og notrester er nok det som dominerer her i området. Kanskje ikke så rart heller i et tungt fiskeriområde...
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Teoretisk sett kan jo noen kaste en plastbeholder i Missourielven i Bismarck, North Dakota. Derfra flyter den elvelangs ned til New Orleans, hvor den spyttes ut i Mexicogulfen. Derfra fraktes den med Golfstrømmen over til Norskekysten, hvor den ender opp på stranda i Bleik.

    Skjer slikt? Det er det vel ingen som vet ennå.

    Men det hadde vært moro å finne det ut....:)

    mvh
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Havbårent søppel reker enorme avstander. Vi hadde tildels mye moro med å studere hva slags skrot vi fant i fjæra og hvor det kom fra, når ungene var små. Sist søndag fant vi bl.a en engelsk melkeflaske, men den kunne jo vært hivd over rekka fra en båt. Husker godt søppeltønnene som hang bak på hekken på mange båter før i tida, og som ble tømt når man kom i rom sjø...
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn