tkr goes digital- tkr sitt anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har du sagt til Dropbox at de aktuelle filene/folder skal være public (delbare)?
    Jeg har sagt det til Dropbox, men jeg vet ikke om Dropbox hørte etter. ;)

    Fra spøk til alvor: Har googlet "Error (500)" i dag, og det ser ut til å ligge på Dropbox sine servere snarere enn betjeningsfeil hos tkr. Det ligger en masse om det på nettet, men ingenting som gjorde meg særlig klokere, og ihvertfall ikke så klok at jeg vet hva jeg skal gjøre med det.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor jeg bruker DSP

    Siden jeg nærmest er blitt beskyldt for å gå Satans ærend når jeg har uttalt meg om min bruk av DSP, tenkte jeg at det var like greit å utbrodere litt om hvorfor og hvordan jeg bruker DSP:

    1) Høyttalerne mine er ikke utstyrt med delefilter. De ble opprinnelig levert med en DEQX ver. 2 som skulle fungere som digitalt delefilter. Jeg ble aldri venner med DEQXen, som jeg syntes var tungvindt i bruk, og hvor jeg syntes at både dac-delen, og ikke minst adc-delen lot noget tilbake at ønske.

    IMG_2158.jpg


    Da hadde jeg valget mellom å gå over til et annet eksternt delefilter. Jeg kunne selvsagt ha gått over til et analogt sådant, men da hadde jeg allerede rukket å bli nærmest avhengig av muligheten til å "ratte" lyden. Etter et besøk hos StianG som også hadde en Metric Halo ULN 8, endte jeg opp med en selv:

    fullsizeoutput_115e.jpg


    Under Metric Haloen står det en Apogee Big Ben digital masterklokke. Den står der nærmest til pynt. Til vanlig bruker jeg den interne klokken i Metric Halo. Det er ikke slik at man ikke hører forskjell ved bruk av Apogee ift. MH, men jeg er etter 6 år fremdeles ikke sikker på om Apogee er en forbedring og ikke bare en forandring.

    mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor jeg bruker DSP 2

    2) Jeg har ikke akkurat noe ideelt rom, og er veldig låst mhp. høyttalerplassering. Tkr Towers har rukket å bli litt over 100 gammelt, og opprinnelig besto det som nå er stue/TV-stue/kjøkken i en åpen løsning av 5 separate, små rom.

    IMG_1881.jpg


    Sett fra lytteposisjon ser det jo ikke så ille ut, men sannheten er en helt annen. Til venstre for lyttepos. er det en stor, dobbel glassdør ut mot terrassen, og til høyre åpner rommet seg til kjøkkenet:

    IMG_2585.jpg


    Mellom høyttalerpos. og kjøkken står det en bærende vegg, brannmur og ovn:

    IMG_2586.jpg


    I høyttalerpos. ser det ikke bedre ut. Til venstre for venstre høyttaler åpner rommet seg til et veldig godt dempet rom, som er fullt av bokhyller og platehyller, tepper og tunge forheng:

    IMG_2578.jpg


    Og til høyre for høyre høyttaler er det en liten gang med to dører og et stort skap med speildører:

    IMG_2580.jpg


    Godt dempet er neppe den riktige beskrivelsen her. :p

    mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Høyttalerplassering

    Som det synes på bildet av hele anlegget, befinner det seg en dør bak høyre høyttaler. Det er døren inn til gjesterommet, som det nødvendigvis må være mulig å komme seg inn i.

    IMG_2582.jpg


    Når høyttaleren er så langt inn i rommet at døren kan åpnes, er det akkurat nok plass til at man kan komme seg inn i stuen:

    IMG_2584.jpg


    Har man handlet flere bæreposer med mat, må man gå sidelengs forbi høyttaleren for å komme videre til kjøkkenet.

    På venstre side er det bedre plass, men heller ikke så romslig, egentlig.

    Hvis noen lurer på om det ikke finnes bedre egnede rom i tkr Towers, er svaret ja. Men det var et helt bevisst valg å ikke gjemme seg bort på et annet rom med musikken, men å ha musikken der vi stort sett oppholder oss.

    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor jeg bruker DSP 3

    3) En siste ting. Manger- høyttaleren:

    mangergravelsen.gif


    Veldig retningsbestemt, og med to "dips" rundt 700 og 1800 Herz. De er relativt smale, men jeg hadde lagt inn en liten + 2,5 dB boost på 1,8 kHz før jeg så denne grafen.

    Mvh
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Derfor har jeg gjort en god del i bassen, som var all over the fucking place, inklusive å legge inn et høypassfilter på rundt 30 Hz, for å kompensere for at høyttalerne står litt for nære veggen:

    IMG_2587.jpg


    Kompensert etter beste evne for dippene rundt 700 og 1800 Hz:

    IMG_2588.jpg


    Kompensert med +1,5 dB på venstre kanal pga. åpningen inn til tv-stua.

    IMG_2590.jpg


    Og lagt til 0.5 dB på venstre tweeter av samme grunn:

    IMG_2591.jpg


    Det er ikke målinger som ligger til grunn for innstillingene, selv om det er blitt foretatt målinger her av både Snickers- is og Orso. Til syvende og sist er det ørene mine, på godt og vondt.

    mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.392
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Må ha gått tøft for seg i tkr towers i går siden det er helt tyst her inne. På den annen side må det ha vært en lys og lystig gjeng siden du spilte «You want it darker» et par ganger etter at de var gått. Det var kanskje rene menighetsfesten. Det ser ut som du akselererte med både GT og whisky etter at du hadde fått spadd dem ut av huset. Mange ubesvarte spørsmål som sannsynligvis også vil forbli ubesvart :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Må ha gått tøft for seg i tkr towers i går siden det er helt tyst her inne. På den annen side må det ha vært en lys og lystig gjeng siden du spilte «You want it darker» et par ganger etter at de var gått. Det var kanskje rene menighetsfesten. Det ser ut som du akselererte med både GT og whisky etter at du hadde fått spadd dem ut av huset. Mange ubesvarte spørsmål som sannsynligvis også vil forbli ubesvart :D
    Vel, tidspunktet for første G/T svarte nesten på sekundet til det øyeblikket jeg sluttet å fikle rundt med svindyre pickuper og gikk over til musikkavspilling fra en mye mer robust musikkserver. :D

    Elers så var det en trivelig kveld, slik Laugsmøtene pleier å være. Tkr Towers er jo litt ute i periferien, så de fleste kunne nok sluppet inn på et menighetsmøte, ja sågar et møte i IOGT-losjen, grunnet bilkjøring hjem.

    Angående Leonard Cohen: "You want it darker" er så nærmikket at det høres ut som om Lenny nærmest har slukt mikrofonen, og jeg hadde kalt Audio Note Io inn til ny tjeneste. Dermed ble det en omgang med Lenny på SoundSmith Denon, og en omgang på Audio Note for å se om jeg en gang for alle hadde greid å temme den litt for uttalte "brysttonen" jeg har slitt med i anlegget. Det hadde jeg, og Lenny hadde fått mikrofonen fjernet fra drøvelen og fått den foran leppene igjen. :)

    Mvh
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det høstes i tkr Towers. Foreløpig vinner høstsolen over nattefrosten, men bare såvidt:

    IMG_2603.jpg


    IMG_2604.jpg


    Hagen har stengt portene for i år, ikke noe mer hagearbeid før i 2019. Det er på tide å ta en rusletur igjen:

    IMG_2605.jpg


    IMG_2606.jpg


    Vi går høyt opp på banen fra start, og satser på å komme oss til nordenden av Kørelen, der hvor Sotras største innsjø munner i havet.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Første etappe går fra fotballbanen og opp på Nipefjellet. Fjellet er bare knappe 100 m høyt, men utsikten er formidabel:

    DSC_0030.jpg


    DSC_0029.jpg


    DSC_0028.jpg


    Nipa, Telle, Tælavåg, Midttveit, Øvretveit. Bygdene i Tælavåg som perler på en snor.

    DSC_0034.jpg


    DSC_0033.jpg


    For 35 år siden dreiv en her med fiskje og smale. Nå er det blitt turisme det satses litt på.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Begynner å bli lommekjent i Grieghallen. Sist torsdag på liten konsert med medlemmer av BFO + amatører i foajeen, i dag Kari Bremnes i en utsolgt(!) Grieghall:

    IMG_2613.jpg


    IMG_2617.jpg


    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Livet flyter stille i tkr Towers for tiden. Hifimessig skjer det ingenting, rett og slett fordi jeg ikke er sikker på om "nytt og forbedret" virkelig er så forbedret....Sosialt skjer det litt mer, alt fra å hive seg i fulle regalier for årets første og eneste lutefiskmiddag:

    IMG_2633.jpg


    Til å planlegge en ny rusletur utifra det man ser når man går ut på inngangstrappen:

    DSC_0004.jpg


    Skydekket bryter litt opp i øst! :)

    DSC_0005.jpg


    Vi nytter høvet, og setter ut på en tur i en litt uvanlig retning, nemlig øve brunæ og inn til Fana Ytterbygd, nærmere bestemt hit:

    DSC_0007.jpg


    DSC_0008.jpg


    Har rekt mye rundt i Blomsterdalen, gitt, og det er langt ifra første gang jeg har stått på tunet på Myklestad:

    DSC_0012.jpg


    Flott er det blitt her!

    mvh
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.672
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Flotte bilder tkr og kos deg med lutefisk :) liker det svært godt selv

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, takker!:)

    Lutefisken ble fortært på fredag sammen med rikelige mengder øl og akkevitt, og dagen i dag ble brukt til å bli kvitt kaloriene igjen.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde nesten glemt hvor landlig og flott det er i Blomsterdalen, mindre enn 10 min. kjøring fra et av Norges største handlesentra......

    DSC_0016.jpg


    DSC_0015.jpg


    DSC_0014.jpg


    fullsizeoutput_11e1.jpg


    For 30 år siden var det drift på hver en gård, nå ser det mest slik ut:

    fullsizeoutput_11dc.jpg


    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det ble ikke lange rusleturen i første omgang. Ned Skageveien til Myklestad, derfra opp Kletteveien og Skageveien tilbake mot Blomsterdalskrysset og bilen igjen. Været holdt fremdeles, så vi kjørte bakveiene over Birkeland, Skage og Skeie over til Stendabukten:

    fullsizeoutput_11c1.jpg


    fullsizeoutput_11c0.jpg


    fullsizeoutput_11bf.jpg


    fullsizeoutput_11e3.jpg


    fullsizeoutput_11db.jpg


    Det er jammen flott her i Bergenstraktene!

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I Stendabukten ligger enda en bergensk doldis, Bergens egen mikro-Maihaug. Jeg er veldig glad i Hordamuseets lille bygningssamling, og besøker den gang på gang.

    Den første bygningen er ikke engang en bygning, men tuftene etter et stort skipsnaust fra jernalderen:

    DSC_0039.jpg


    Jeg synes at det er fascinerende!

    fullsizeoutput_11c9.jpg


    fullsizeoutput_11dd.jpg


    fullsizeoutput_11c3.jpg


    fullsizeoutput_11be.jpg


    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Selve hussamlingen ligger gammel og lutrygget oppå, ja nettopp, en haug:

    fullsizeoutput_11e4.jpg


    Hesjer finnes tydeligvis i forskjellige utgaver:

    fullsizeoutput_11cc.jpg


    En fin liten husklynge:

    fullsizeoutput_11cd.jpg


    Fra den gang håndtverk var akkurat det, og jernspiker var dyre:

    fullsizeoutput_11cf.jpg


    fullsizeoutput_11d1.jpg


    ...Og steinheller måtte gjøre nytten som vannavvisende middel:

    fullsizeoutput_11d2.jpg


    DSC_0048.jpg


    DSC_0051.jpg


    mvh
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Flotte bilder fra nærområdet mitt :)
    Føler meg privilegert som kan bo så landlig, men samtidig sentralt.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Flotte bilder fra nærområdet mitt :)
    Føler meg privilegert som kan bo så landlig, men samtidig sentralt.
    Takker, og jeg er så enig, så enig. :) Blomsterdalen er en liten perle, selv om den tilsynelatende fylles opp med hus etter hvert, den også.

    Apropos perler, jeg får se om jeg ikke får med meg Madammen opp Haugsdalen og til Bontveit snart også.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Siste bilder fra dagens lille walkabout:

    fullsizeoutput_11d6.jpg


    Det gjensto ikke så mye mer enn å gå opp den bratte bakken opp til Stend, og rundt driftsbygningen.

    fullsizeoutput_11d7.jpg


    Oppe ved sagbruket hadde kråkene begynt å forberede seg på en tidlig kveld.

    fullsizeoutput_11d9.jpg


    Til sist fikk vi kastet et blikk over på det forjettede land, Fanahammeren.

    DSC_0037.jpg


    Takk for følget!

    mvh
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.488
    Antall liker
    84.321
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det siste bildet var meget bra!
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det siste bildet var meget bra!
    Takker! Så ikke hvor bra det var før jeg fikk lastet det opp på laptopen. Det ser nesten ut som om hele flytebryggen svever over skyene......:)

    Jeg tok det med et Nikon D200 speilrefleks, en nytilgang her i tkr Towers. Samme hva folk sier, bildene blir utrolig mye bedre med et godt kamera. Et mobilkamera kan rett og slett ikke holde følge.

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tyssøy er ikke store plassen. En god halvtimes gange fra nord til sør, et kvarter fra øst til vest. Vi gikk hele øyen til endes.

    fullsizeoutput_11fe.jpg


    fullsizeoutput_11fb.jpg


    fullsizeoutput_11fa.jpg


    fullsizeoutput_11f9.jpg


    fullsizeoutput_11f7.jpg


    mvh
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Flotte bilder du tar :)
    Jeg koser meg med dem, flott vestlandsnatur og mange som viser gammel byggekultur. Dog et skikkelig brudd med funkisbolig i dag :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Flotte bilder du tar :)
    Jeg koser meg med dem, flott vestlandsnatur og mange som viser gammel byggekultur. Dog et skikkelig brudd med funkisbolig i dag :rolleyes:
    Takker!

    Jeg er en stor fan av gammel vestlandsk byggeskikk, og har bilder av det fra Nordfjord til Hardanger. Grindabygg, langhus, klyngetun, brakeløer, you name it! Funkishuset på Tyssøy var så dristig og spesielt at jeg fotograferte det. Et bilde til:

    fullsizeoutput_11ee.jpg


    Bygget i hvitmalt betong. Litt vanskelig å se på bildet, men hele fasaden bar mønster etter forskalingsbordene, som var satt opp loddrett. Og satt opp på det høyeste punktet på Tyssøygarden.

    Du får trøste deg med at det var satt opp flere funkishus på Tyssøy, som jeg definitivt ikke fant det bryet verdt å fotografere.

    mvh
     
    Sist redigert:

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Var det helt nytt det funkishuset?
    Har en mistanke om at jeg vet hvem eier er.
    Jeg liker også godt gammel byggeskikk. Er noe solid, trygt og bestandig ved de byggene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Var det helt nytt det funkishuset?
    Har en mistanke om at jeg vet hvem eier er.
    Jeg liker også godt gammel byggeskikk. Er noe solid, trygt og bestandig ved de byggene.
    For moro skyld googlet jeg litt. Eieren ser ut til å være en relativt kjent bergensk finansmann med røtter på øya.

    mvh
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.958
    Antall liker
    5.554
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Var det helt nytt det funkishuset?
    Har en mistanke om at jeg vet hvem eier er.
    Jeg liker også godt gammel byggeskikk. Er noe solid, trygt og bestandig ved de byggene.
    For moro skyld googlet jeg litt. Eieren ser ut til å være en relativt kjent bergensk finansmann med røtter på øya.

    mvh
    Var det jeg trodde. Syntes jeg kjente igjen huset fra bilder han har lagt ut.

    Han hadde kompisgjengens desidert største vinylsamling på tidlig 80-tall. Var «litt» misunnelig på den ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn