Eg bruke Moongel. Også vaskbart når skitten og ca 170,- for 6stk
For dagligrengjøring av nåla, så er jeg veldig enig i at gel-puter og pickup-børste er utmerkede remedier. Derfor er det også naturlig at vi har en trang til prøve ut lignende produkter som virker å være et bedre kjøp - av typen Moongel Damper Pads. Det skal vi fortsette med synes jeg, så det skal du ha for
@Ivgubahta 
For å rense en nål trenger man en gel som er passe fast, ikke klissete, og som trekker av støv uten å gripe tak i selve nålen.
MEN: Moongel Damper Pads er laget for å dempe vibrasjoner på trommer og cymbaler, og den oppfører seg helt annerledes enn de gel-putene som er laget spesielt for å rense pickupnåler.
Moongel Damper Pads har en altfor lav elastisk modul og deformeres ved minimal påtrykk. Den høye overflateadhesjonen gjør at gelen (kan) kleber seg til nålefanen, og den langsomme viskoelastiske restitusjonen fører til at nåla drar med guffe opp når den heves. Dette gjør Moongel mindre egnet (egentlig uegnet) og potensielt risikabel for rensing av pickupnåler sammenlignet med geler som er konstruert for presis, lavadhesiv partikkelfjerning.
Her ser vi at nåla penetrerer gel-puta og deler av nålefanen forsvinner nedi guffa. Man mister i grunn all kontroll på at det som ikke skal skje, allikevel skjer.
ALTSÅ: Moongel har faktisk motsatte egenskaper av hva vi er på jakt etter. Den har for lav
elastisk modul. Gelen er svært myk og deformerer kraftig ved minimal belastning. Pickupnåla synker for dypt ned i gel'en. Det gir økt risiko for kontaminering av nålefanen, eller selve festeområdet. Gelen har det man kaller for høy kohesjon og klebrighet. Materialet hekter seg lett på nåla når den løftes igjen og du får en film-dannelse som senere sannsynligvis brenner seg fast på nåla. Dette er det motsatte av det man vil ha ved trygg rens av en nåla. Materialet bruker også tid på å trekke seg tilbake til opprinnelig form. Det betyr at nålen kan bli liggende delvis “fanget” i materialet. Det er uheldig både for en diamant med mikroskopiske slipinger å få gel-belegg klistra til og spesielt om du har en hul nålefane. Denne gel'en er nok dessverre ikke designet for vårt bruk.
Jeg beklager
@Ivgubahta - det var ikke meningen å være showstopper, altså.
Inntil videre så er det
Onzow og DS Audio som gjelder.
Disse har alle en pickup-gele med en
lavadhesiv polymer som holder på støv uten at materialet selv hekter seg fast i nålen. Moongel har dessverre ikke denne typen partikkel-retensjon.