Tilstand på pick up/nål

Beretta67

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2024
Antall liker
668
Sted
Østfold
Torget vurderinger
1
Hei, jeg har en brukt Benz micro ace som stod på en spiller jeg kjøpte for en stund siden, (selger trodde at den ikke var mye brukt) Benz spiller veldig fint syntes jeg men kunne tenkt meg å få sjekket den opp. Er det en enkel måte for meg å ta en sjekk for å se etter slitasje etc? Ser de har noen enkle mikroskoper hos clasærn. Er det godt nok?
Ser at det finnes stift rens, en liten vibrerende sak med børste som nål settes ned på i 10-15 sek. Er det kjekt å ha? Tro det var Dynavox som hadde det.

Beretta67

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2024
Antall liker
668
Sted
Østfold
Torget vurderinger
1

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
2.006
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ortofon f.eks advarer mot "våt" rengjøring fordi de ikke går god for kjemikalier i væsken ikke løser opp limet.
Men de ville ikke si noe for eller mot min ultralydstiftsrenser

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
29.128
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Har ikke merket noe negativt etter en liten rens.
Du merker det heller ikke, før nålen faller av cantilever 😉
Det sakt, så er det nå (av mangeårig erfaring) de ferreste produsenter, som fyller noe som helst
oppløsningsmiddel i pickuprens lengere.
Noen som var notoriske på dette tidligere var eksempelvis B&O sine SP6/7, SP10 & SP12. Liten
andel av alkohol i renseveske, og du satt med en "blank" cantilever og nålen i børsten.

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
14.013
Sted
Oslo
Du merker det heller ikke, før nålen faller av cantilever 😉
Det sakt, så er det nå (av mangeårig erfaring) de ferreste produsenter, som fyller noe som helst
oppløsningsmiddel i pickuprens lengere.
Noen som var notoriske på dette tidligere var eksempelvis B&O sine SP6/7, SP10 & SP12. Liten
andel av alkohol i renseveske, og du satt med en "blank" cantilever og nålen i børsten.
Selv om det sies at de beste gavene kommer i små esker og at a diamond is a girls best friend, så er jeg ikke sikker på at en pickup nål duger

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.949
Torget vurderinger
2
Ok. Da er det vel Mala som er nærmest for meg som bor i våler i Østfold sikkert. Takk for svar.
Jeg har microscope rapport og bilder av min Microline fra Mala Audiolab. Man ser form og stilling av diamant på cantilever, men slitasje er ytterst vanskelig og tyde/tolke, å skille mellom 100 og 1000 timer er ren gjetning om man ikke har bilder av samme nål som ny. Det er en Ray Parkhust som en en av de få på Hififorum som tar gode nok bilder til å tolke slitasje

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
2.348
Sted
Sunndalsøra
Det er oppfordret at alkohol ikke er å anbefale av produsenter og reparasjon verksteder. Kan sikkert være en av årsaken til at nålen faller av. Jeg mistet/glapp en ortofon en gang ned på platen. Da forsvandt diamanten :) Hos en kamerat så skulle vi spille av en plate, da seglet tonearmen inn mot sentrum. Han er mere forsiktig enn meg. Diamanten var forsvunnet. Det var en Lyra. Kunne kanskje være dårlig limt, alkohol eller kanskje for høy stift trykk.
Sånn på rundt 70 tallet var det en som demonstrerte en B&O spiller som fysisk dro tonearmen bortetter platen. Han sa at stiften/nålfanen bøyde av:unsure:
Min oppgraderte Hana har spilt 250t nå. Skal vel ikke merke noe slitasje enn?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.949
Torget vurderinger
2
Samme her, og AudioTechnica renseflaske, inneholder noe alcohol men AT ville vel ikke brukt det om det var skadelig ?
Og en Dynavox vibrator som er nokså ubrukelig- dingsen vibrere som F men ikke børsten..

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.994
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg bruker denne fra DS Audio. Noe høy i pris, men fungerer meget bra:

Og blir den skitten eller mister grep så kan den bare vaskes og tørkes - så er den så god som ny igjen. Bruker den i stede for børste, men bruker også en ul-vasker til pickup en sjelden gang (bare destillert vann).

Topp Bunn