Tilfluktsrommet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg koser meg i alle fall :) Fikk noen hyggelige kommentarer for noen uker siden bla. "det høres ut som at bassisten står i stua, sånn lyd vil jeg også ha" Det var kona, mannen ante fred og ingen fare på jobb i Japan:) Heldigvis er han en eks audiofil, så dette skal vi nok ordne:)
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    FR og waterfall ser jo både pent og pyntelig ut, morro. Hvordan har det gått å implementere motfasesub i tidsdomenet?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Må si til mitt forsvar at jeg hadde med anstand og ett annet vennepar:)

    Det ble en del runder med forskjellige filtersettinger, forsinkelser og målkurver. Det som integrerte best var å forsinke satelittene med 3ms og hjelpesuben med 8ms. Satellittene har ett høypassfilter på 100Hz Bessel og hovedsuben høypassfilter på 45Hz Bessel og lavpassfilter på 70Hz BW 24dB/okt. Til slutt har hjelpesuben høypassfilter på 45Hz og lavpassfilter på 50Hz BW 24dB/okt. Jeg synes ikke det var noe poeng at noen små 6.5" skulle prøve å spille noe særlig under ca 30Hz. I tillegg har subene et par eq-punkter hver og sattelittene er frekvenskorrigert med Audiolense (2042 punkter).
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Innbiller meg at det er prøv-og-feil metoden som må til ja, og når det låter bra så funker det.

    Hadde vært gøy å se impuls og step respons, om du har det.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Vær så god:) Ikke helt etter boka, men B&O har nok fiksa og triksa litt for å få lyden slik de mente den var best:)

    steprespons hytta.jpg


    impulsrespons hytta.jpg


    Det er en veldig tidlig refleksjon ca 1ms som jeg tror er frontveggen og noe litt senere som kanskje er bakveggen.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal det bli nok pulver til tvbenksuben:) Det tok ca en og en halv måned fra Kina, men nå skal Ice-power forsterkeren bli skikkelig brokoblet!

    20200716_070725.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Sånn, nå er Kina kortet på plass :) Måtte fjerne en vifte og det gamle inngangskortet, men jeg kunne bruke de gamle ledningene.

    20200726_180012.jpg


    20200726_174318.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Hvilken forsterkermodul er dette?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nå nærmer sommerens prosjekter seg slutten. Først ble det laget et gjerde på toppen av granitten, så måtte garasjen pusses opp (nytt tak, males og bytte panel i gavlen). Deretter måtte mye av gulvet skrues opp og forankres til grunnfjellet og utvides litt. Til slutt kunne hovedgrunnen til alt sammen påbegynnes, hagestue:)
    Nå gjenstår bare litt maling og montere vannbord og takrenne.

    Hagestue.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Sliter fremdeles med ICE power forsterkeren på hytta eller rettere sagt, den lille kina konverteren som skal gjøre signalet balansert så brokoblingen blir riktig. Jeg har stusset litt på at jeg må sette tvbenksuben mye høyere enn hyttehjelpesuben for at nivået skal blir riktig. ICE forsterkeren skulle ha en gain på ca 30dB i BTL, men jeg måler den til bare rundt 13dB. Konverteren gjør det den skal uten belastning, men når den kobles til 8kOhm inngangen på ICE poweren blir det noe tull. Det virker rett og slett som at den ikke klarer å drive inngangen? Vurderer om jeg rett og slett skal koble en kanal til hvert sitt element i tvbenksuben. Burde jo fungere greit det også. Når jeg måler i stereo modus uten konverteren har ICE forsterkeren ca 25dB forsterkning.
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    En liten oppdatering (mest for at jeg skal huske når det skjedde) på hyttelyden:)
    Etter at jeg ga opp kinakonverteren har ICE power forsterkeren blitt brukt på hyttehjelpesuben med en kanal per element, men jeg ville jo helst at den skulle brukes på tvbenkelementene. Nå er jeg endelig fått rotet meg til å sette på et sett til med tilkoblinger bak på tvbenken og flyttet tilbake forsterkeren. Litt fikling med nivå setting måler det som dette med begge kanaler. Mulig jeg kan øke low shelfen litt.

    Hytta 010421.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Siden det ikke skjer noe på lydsiden, må jeg bare fortelle om et par gode ting. Denne uken var det grendefestival på Åkrestrømmen (hytta) og der fikk vi smake cognac marinert gravet ørret fra Gardskjøkkenet (Stranda) med deres egen sennepssaus. Det var så godt av vi måtte ned i bygda igjen for å kjøpe mer i dag :)
    På festivalen fant vi også en knivmaker som lager utrolig fine kniver, så denne måtte bli med hjem:

    20210715_183206.jpg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Nå har hytteminihjelpesuben gått i stealth mode:) Nå burde den ikke være lett å se under sofaen. En ting er sikkert, hvis jeg skal lage noe som tåler dagslys skal jeg ikke bruke OSBplater som har ligget i den uisolerte garasjen et par år:) Platene skulle vært 18mm, men var et sted mellom 19-20mm og krympet litt da de kom inn i varmen. Hvis overflaten skal bli fin må det sparkles seriøst. Det er mulig det går greit å finere platene, men neste gang bruker jeg kryssfiner av god kvalitet eller får hjelp av verkstedet på jobben til å lage delene i aluminium.

    Vis vedlegget 581375
    Leser meg gjennom tråden ned stor interesse. Underveis forberedte jeg et spørsmål om de OSD-platene fungerer bra. Her kom svaret. 👍🤓
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det måtte jo skje 🙁 Jeg tror Beolabene er i fra 2001, så 20+ er kanskje grei levetid for et oppheng som er kjent for å morkne. Heldigvis finnes det nye å få kjøpt, tar litt tid å bytte, men det går nok greit. Jeg er ikke mer engstelig enn at vi kjøpte et par Beolaber til i går som skal stå i stua hjemme:D

    20220226_091847.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Var da som fanden. Men er elementer å få tak i er det jo ingen sak.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Bytter bare gummiopphenget, skal være relativt enkelt, ref Youtube video. Bestilling er sendt til Audiofriends i Nederland, ca 300,- for fire med lim og pensel. Byttet oppheng på elementene som brukes i Hyttehjelpesuben uten store problemer.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Limet ble transparent når det hadde tørket ferdig;)

    Sånn måler det nå, kan sikkert fintrimme bassen litt mer. Det blir fort for mye bass i dette rommet. Siden det er en hjørnesofa som brukes mye hvor det er ekstremt mye bass må det bli et kompromiss.

    Hytta 12 mars 22 venstre.jpg

    Hytta 22 mars 22 begge 20_200.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en nesten privatkonsert med Terje Isungset i går kveld . Vi var seks betalende publikum på en lokal konsert på "hotellet" i Åkrestrømmen. Proffe som de er, gjennomførte de en veldig bra konsert. Fikk til og med snakket med Terje etter konserten:) Det viser ser at han har fått opp ørene for god lyd, Audiofil in spe.
    Han hadde fått med seg at vi bruker noen av låtene hans til testing. Glemte å tipse han om Audiolense🙁

    816021664.jpg
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg liker Beolab 6000 så godt har det blitt et par i stua også. Måler og låter ganske brukbart uten noe annet enn en 8" sub tilkoblet via en 2x4HD:)

    Stue.jpg


    Stue 12 jul 22.jpg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Utvilsomt et bord som virker. Tror det er kritiskdempet ned til ca 5Hz. Mener å huske at det koster rundt 70.000. Det er jo småpenger for high end gutta😉
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tror det der fortjener litt mere beskrivelse?
    Dette er et optisk bord som jeg skal bruke til vibrasjonsfølsome elektrofysiologiske eksperimenter. Topplaten er 60 x 90 cm (7,7 cm tykk). Hele bordet veier ca 100kg. Det burde være veldig bra for alt som er følsomt for vibrasjoner. Her er litt specs:
    optical table spec.jpg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Dette er et optisk bord som jeg skal bruke til vibrasjonsfølsome elektrofysiologiske eksperimenter. Topplaten er 60 x 90 cm (7,7 cm tykk). Hele bordet veier ca 100kg. Det burde være veldig bra for alt som er følsomt for vibrasjoner. Her er litt specs:
    Vis vedlegget 862006
    Skjønte det der ikke kom fra Jula eller noe slikt, ja. 😂
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat ferdig med å flytte det ultimate platespillerbordet for store og seriøse platespillere (3,5 x 1,5m 830kg) :ROFLMAO:

    20230322_145134.jpg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Skal vel til Høybråten denne;)
    Han trenger hjelp, en mann i hvert hjørne.
    Vi får reise og hjelpe han.da er vi bare 3.
    Men jeg får ta midten på den ene kortsiden.
    Men ser vi må vippe det opp på høykant ned trappe og inn gjennom verandadøren nede.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Men da skal jeg jævler i meg ha mer bare boller som takk
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men da skal jeg jævler i meg ha mer bare boller som takk
    Ja litt kan vi jo kreve. Boller og brus. Selfølgelig fri tilgang til alt av det som kan tilbys av behandling av rygger resten av livet😆😅
    Mulig det blir noen knuste tær oppe i dette også. Så fri ortopedisk kirurgi på de beste klinikker i landet.
    Det som er feil oppe i hodene på oss skal han slippe å slite med. 😜🤪🤯🤠🤓👨‍⚕️
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg er fornøyd med å ha fått den dit bildet er tatt :D Den ble trillet på høykant gjennom trange korridorer med div 90 graders svinger, løftet på lastebil for å bli transportert noen hundre meter for å få den fra førsteetage til underetagen. Trengte seks mann og en elefantkran:ROFLMAO:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn