Tilfluktsrommet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det var en veldig bra konsert med grei lyd. Snakket en del med Unni etter konserten, herlig dame. Kona kjøpte et bilde Unni hadde laget og fikk med en CD på kjøpet:) Delte bord med onkelen til Raknes, så vi fikk en del historier der også:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Det var en veldig bra konsert med grei lyd. Snakket en del med Unni etter konserten, herlig dame. Kona kjøpte et bilde Unni hadde laget og fikk med en CD på kjøpet:) Delte bord med onkelen til Raknes, så vi fikk en del historier der også:)
    Vidar i smørøyet:)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Neste konsert er på søndag med Eva Weel Skram:)

    Evamain.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Litt kjedelig musikk etter min smak, og passet dårlig på storscenen i Langesund. En mer intim konsert er nok å foretrekke med den damen - er jo sjarmerende da:)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Musikken hennes er litt ukjent for meg, men jeg drar med åpent sinn:) Første rad i midten:)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hytta med liten sub integrert:

    hytta med sub 9 mars 19.jpg


    Veldig begrenset hvor høyt og dypt suben kan spille. Måtte sette kompressoren på -20dB og nesten full stopp for at det ikke skulle blir for mye ulyder når jeg drar på litt. Jeg må ta en titt inni den for der er noen ledninger som skrangler?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det ble en veldig bra konsert, ekte og ærlig. Lyden var overraskende bra, akkurat passe høyt når der dro til for fullt, bra trøkk i bånn uten å grøte det til og passe mengde i toppen. De hadde med egen lydteknikker. De burde lage en konsertplate.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Sluket søker tilflukt



    Fikk en trivelig invitasjon til ettermiddagskaffe her om dagen - fra selveste Vidarje :D i "Tilfluktsrommet" et par steinkast fra der jeg bor. Min høyttalerbyggekarriere startet nettopp i et tilfluktsrom, dog ikke Vidar sitt men i blokka der jeg vokste opp. Til tider gikk sagspona fra 19 mm. sponplater (ikke MDF på den tiden) godt over skosålene der nede...

    Kortreiste sosiale aktiviteter med minimal planlegging står for tiden høyt i kurs her så jeg bestemte meg for å leve farlig og slo til på tilbudet!

    Vidars anlegg er vel egentlig så langt unna mitt oppsett som det er mulig å komme, nesten... aktive kassehøyttalere på størrelse med emballasjen til en enslig 2" storformatdriver, sub borte i et hjørne langt vekk, nærfeltslytting, DSP, Squeezebox, roomtuning - the works m.a.o. + hundrevis av timer med innstillinger og target research i Audio Lens :D
    Tok ingen bilder da jeg bare får grov kjeft hver gang jeg legger ut noe...

    First things first, meget trivelig musikk & TV stue med estetikk som tiltaler - noe som for meg er en del av den totale opplevelse og følgelig ikke til å kimse av.
    Til alle som mener at skifergulv og glassflater ødelegger lyden så vil jeg nok en gang påpeke at det ikke nødvendigvis er slik. Ei heller hos Vidar.

    Etter kaffe med tiltugg så var det bare å stålsette seg for litt musikk, og det fine var at verten hadde mye musikk som også befinner seg hos meg og det gjør ting mye enklere utfra bedømmingsståsted selvsagt. I tilleg egen lyttehund som svært gjerne ville være med og ligge foran oss - en diger rusk
    på størrelse med en kalv, og med samme svarthvite tegning i pelsen! En herlig kladeis som godt kunne fått losjere hos meg også.

    Nærfeltlytting er besnærende, og hadde jeg ikke vært velsignet med et musikkrom på 40 m2 selv så hadde jeg sansynligvis gått for en slik løsning jeg også.
    Et par feite aktive ATC med 15" f.eks. har alltid fascinert meg. En kommer liksom så utrolig INN i musikken og detaljeringsraden er utrolig god.
    M.a.o. mer enn godkjent lyd hos verten, og det må være deilig å slippe slepingen av svære høyttalere og digre forsterkere osv. osv. for å få seg litt lyd...

    Har lyst til å prøve å illustrere litt hvordan DSP Done Right kan fungere, ved hjelp av skisser nedenfor.
    Vi gutter er jo mer opptatt av tegneserier enn skjønnlitteratur så tre-fire bilder sier mer enn tusen ord (og raskere).

    Jeg har brukt som eksempel en innspilling jeg kjenner meget godt, jeg var faktisk tilstede på konserten i Paris i 1994, uforglemmelig som sådan.
    Vi snakker om Michel Petruccianis enorme dobbelt CD "Au Théâtre Des Champs-Elysées" selvsagt.
    Prøver å illustrere hvordan lydbildet ble oppfattet med og uten AL innkoblet
    - forskjellen var IKKE liten akkurat og min preferanse heller noen hemmelighet.

    Dette er CD'en vi snakker om, og Petrucciani spilte eksklusivt på Steinway's store modell D

    MP live.jpg


    steinway model D.jpg


    Det ovale feltet viser (forenklet) hvordan jeg opplevde energien i musikken med og uten AL. Det røde innslaget illustrerer melodiføringen med høyre hånd til Petrucciani, dette er meget distinkt på denne CD'en som har formidabelt god pianolyd forøvrig. Den godeste Michel hadde en meget perkussiv spilestil, særlig med høyre hånd, og det er aldri noen tvil om at et piano egentlig er et slaginstrument når han spiller.

    Med AL innkoblet opplevde jeg størrelsen på pianoet, attakk og volum rundt instrumentet tilnærmet identisk med lyden fra min egen rigg
    og jeg kjente meg umiddelbart hjemme i opptaket og fikk fot instantly.

    Med AL utkoblet ble hverdagen plutselig gråere.... dybden ble nesten borte, klangen lysere og uten fylde i bunn samt at høyrehåndstrakteringen
    ble nesten som en parentes i forhold til AL innkoblet. En av de mest markante nobrainers jeg har opplevd i forb. med lyd, hva som var å foretrekke.

    AL h.h.vis utkoblet og innkoblet
    vidarp1.jpg




    Opplevd plassering av piano (han satt ikke slik på konserten, men dette er jo helt avhengig av oppmiking etc.)

    vidarp2.jpg



    En flott kveld i godt selskap, og nok en gang konstateres det at det er mange veier til god lyd og innsatsfaktorene
    kan være så ulike som det vel er mulig samtidig som sluttresultatet er meget tilfredstillende!
    Det handler til slutt nemlig om å få musikken til å kommunisere, og det gjør den hos Vidar!

    En stor takk også til "Millionæråsen Hente- og Tilbringertjeneste" :cool:
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    velskrevet og grundig rapport, sir.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Vel Rama, ikke tenkt til å være en rapport egentlig - bare en betraktning rundt forskjellige tilnærminger til ens lydpreferanser, samt å prøve ut en grafisk måte å illustrere lytteinntrykk på. Litt vemodig å konstatere at entusiaster av den yngre og langt mer datakyndige garde enn meg selv har muligheten til å trylle frem bedre lyd enn hva vi dinosaurer kan, sansynligvis... og det finnes enda mer dinosauraktige dinosaurer enn meg - som tviholder på gårsdagens teknologi og lyser i bann alt som har skjedd siden Marconi forsvant... Trøsten er at disse selvbedragerienes kunstnere har mer å tape enn å vinne på en slik holdning.
    Dersom det er noen som etterlyser en mer kritisk holdning til ting ved slike besøk - til de er det å si at min respekt for andre likestiltes anstrengelser for å skape resultater i tråd med deres egne preferanser er større enn min trang til å være belærende i forhold til MINE preferanser. I subjektiviteten og folkeskikkens navn.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for veldig hyggelig besøk i går. Artig å lese dine velformulerte betraktninger rundt lyden med og uten Audiolense. Ingen tvil om at Al i mine ører(hjerne) drar lyden opp mange hakk i tilfluktsrommet. Jeg tror strikken er strukket tilnærmet så langt den kan med det utstyret og rommet jeg har. Jeg har derfor heller ikke gjort nye målinger og laget nye korreskjonsfiler på lang tid, men heller brukt tiden på musikk (som er det primære for meg). Gleder meg til audiens i "Ny slukotetet" etterhvert, mange spennende ideer som sikkert vil fungere etter planen.
    "Millionæråsen Hente- og Tilbringertjeneste" står alltid til tjeneste:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    En av de aller mest leseverdige tilbakemelding ever. Kjenner lyde hos Vidarje eller var det p, så skjønner godt innholdet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Eh.. var nok Vidarje ja..:rolleyes: hm. Scheisse, må skjerpe meg. Men VidarP hadde også en flott hund :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Mange coole typer som heter Vidar... Vidarje, VidarP, Vidar Busk, Vidar Theisen (RIP)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    SCM150ASL (Active)

    Drivers: HF 25mm Mid 75mm LF 375mm Super Linear
    Amplitude Linearity ±2dB: 60Hz – 17kHz
    Frequency Response -6dB: 25Hz & 22kHz
    Matched Response: ±0.5dB
    Dispersion: ±80° Coherent Horizontal ±10° Coherent Vertical
    Max continuous SPL @1m: 117dB SPL
    Crossover Frequency: 380Hz & 3.5kHz
    Input Connector: XLR
    Input Sensitivity: 1V
    Input Impedance: >10k ohms balanced XLR
    Amplifier Output: HF 50 Watts RMS MF 100 Watts RMS LF 200 Watts RMS
    Overload Protection: LDR tweeter protection, plus active FET MGR (amplifiers)
    Power Requirements: Voltage: 100, 115, 230 (factory set)
    Frequency: 50/60Hz
    Power: Nominal 90 Watts, Driven 350 Watts
    Cabinet Dimensions(HxWxD): 884 x 498 x 568mm including amps (stands add 200mm to height)
    Weight: 75kg
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Vidar (eller Víðarr) er i den norrøne mytologien sønn av Odin og jotunkvinnen Grid. Nest etter Tor er han den sterkeste av alle gudene.:)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Men Tor er jo en skikkelig pingle - det vet vi jo!

    BTW, hva het det dempekonsptet igjen? Det kløfrie?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    https://www.sofsci.com/ Det er Andervik Audio som selger dem i Norge. Håper du overlevde "Glavahelvete" sånn nogenlunde:)

    Fine monitorer, men prisen er ikke like fin:)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Kjiping - du lever sansynligvis bare en gang! Spør kona om hun vil ha et par til 40 års dagen så ordner deg seg nok.

    Klødde bra etterpå, rødflammete i ansiktet og rundt halsen, rett i dusjen!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    0_16270_3.jpg

    Denne er det litt greiere priser på.
    Men må jo da lage noe rammeverk rundt.
    Huntonitt trefiber klør heller ikke, men noe dyrere.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Kjiping - du lever sansynligvis bare en gang! Spør kona om hun vil ha et par til 40 års dagen så ordner deg seg nok.

    Klødde bra etterpå, rødflammete i ansiktet og rundt halsen, rett i dusjen!
    Jeg prøvde, men hun bare lo???
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Busted! Ikke bra. Vanligvis spør en gjerne om ønsker til 29 års dagen men jeg har ved selvsyn opplevd at den blir LITT for drøy, derav mitt forslag om 40! Men det gikk altså ikke det heller....:( Da er jeg redd du er stuck med de du har! Men fortvil ikke, det låter jo som bare det uansett!
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ble litt inspirert i går til å finne frem Micro Seiki spilleren:)

    20190902_152731.jpg


    En liten detalj (pent arbeid)

    20190902_152807.jpg


    Testet hvordan den gikk med silketråd siden den gamle reimen må byttes:
    Screenshot_20190903-115125.jpg


    Techniks spilleren går nok jevnere, men det er det eneste den slår Micro'n på:)

    Screenshot_20190903-115238.jpg


    Idag fikk jeg testet at Dynavector XX1 fremdeles virker etter et uhell for en del år siden:) Den ble testet på Techniksspilleren gjennom receiveren. Det var lyd, men langt unna optimalt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hva er nå dette? Spiller du vinyl, Vidar?
    Eller rydder du bare på roteloftet, og måler for moro skyld?
    Må være litt av et roteloft, forresten :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en 600-700 plater liggende/stående, men spiller dem ikke mye om dagen. Planen er å få Micro'n opp å gå igjen, men jeg har ikke funnet riktig plassering enda til den ca 30kg tunge snurra. Jeg har heller ikke funnet ut hvordan jeg skal løse RIAA delen. Jeg har en Audio Innovation 800C med en god RIAA, men den trenger nok nye rør som ikke blir helt gratis. Dessuten er den litt farlig i bruk siden den ene fasen fra stikkontakten går rett i kabinettet. Tror ikke konstruktøren viste hvordan det Norske nettet var/er. Drømmen er å løse RIAA med audiolense og mate monitorene digitalt, men da må jeg ha ett skikkelig lydkort først.
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Jeg har en 600-700 plater liggende/stående, men spiller dem ikke mye om dagen. Planen er å få Micro'n opp å gå igjen, men jeg har ikke funnet riktig plassering enda til den ca 30kg tunge snurra. Jeg har heller ikke funnet ut hvordan jeg skal løse RIAA delen. Jeg har en Audio Innovation 800C med en god RIAA, men den trenger nok nye rør som ikke blir helt gratis. Dessuten er den litt farlig i bruk siden den ene fasen fra stikkontakten går rett i kabinettet. Tror ikke konstruktøren viste hvordan det Norske nettet var/er. Drømmen er å løse RIAA med audiolense og mate monitorene digitalt, men da må jeg ha ett skikkelig lydkort først.
    Har AL 2.0 og Squeezebox, men ikke fått til noe bra (helt grønn) og funderer bl.a. på hvordan få inn platespiller. Kan jeg spørre om hvordan du kobler sakene? inn/ut mellom komponentene.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en 600-700 plater liggende/stående, men spiller dem ikke mye om dagen. Planen er å få Micro'n opp å gå igjen, men jeg har ikke funnet riktig plassering enda til den ca 30kg tunge snurra. Jeg har heller ikke funnet ut hvordan jeg skal løse RIAA delen. Jeg har en Audio Innovation 800C med en god RIAA, men den trenger nok nye rør som ikke blir helt gratis. Dessuten er den litt farlig i bruk siden den ene fasen fra stikkontakten går rett i kabinettet. Tror ikke konstruktøren viste hvordan det Norske nettet var/er. Drømmen er å løse RIAA med audiolense og mate monitorene digitalt, men da må jeg ha ett skikkelig lydkort først.
    Har AL 2.0 og Squeezebox, men ikke fått til noe bra (helt grønn) og funderer bl.a. på hvordan få inn platespiller. Kan jeg spørre om hvordan du kobler sakene? inn/ut mellom komponentene.
    Så langt bruker jeg bare Al på Squeezeboxen som mater monitorene digitalt. Alt det andre jeg har koblet opp (Apple TV, Bluray, platespiller) er koblet i en Denon receiver som sender lyden analogt til monitorene. Det låter mye dårligere.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Driver og tenker/tegner litt på en stereobenk til hytta. Jeg har tenkt til å lage den av villmarkspanel i ca 30cm bredde 3cm tykk.
    Vis vedlegget 528292

    Siden Beolabene ikke går noe særlig dypere enn ca 70Hz vurdere jeg å "lure inn" en sub i stereobenken. Jeg ser for meg å lage en falsk vegg i den nederste hyllen av benken og sette to nedadslående elementer i et lukket rom på ca 30 liter. Tenker at den falske veggen må stå ca 10cm innenfor kanten for at jeg ikke skal få den "rett i trynet". Jeg har to kanaler ledig i miniDSP'n som jeg kan bruke til sub. Tenker å bruke en eller to små klasseD forsterkere.

    Er det noen som har noen tanker eller forslag til løsninger/elementer etc?

    Vis vedlegget 528293
    Her er starten på benken:

    20190920_113218.jpg


    Fikk hjelp av OB-BB til å høvle ned og kappe opp en gammel bordplate som svigerfar lagde for sikkert 30år siden.
    Litt bling ble levert av Steinost som hadde noen stålrør liggende:

    20190924_150650.jpg


    Her er også boksen til Suben synlig. Dette er elementene som skal inn:

    20190926_103600.jpg

    Det er fire 6,5" fra et par Audiovector3 og en 8" som skal brukes som slave. Håper dette greier å levere brukbart ned på tredve tallet.
    Det ble fryktelig mye styr å frese ut hullene til elementene siden choken på fresen ikke grep fresestålet skikkelig (må kjøpe ny). Brukte en hel dag på fem hull. Nå tar jeg med alt rasket opp på hytta og gjør det ferdig:)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.792
    Torget vurderinger
    23
    Krognes høyttalere er fint på hytta! God tur. BTW, du er ikke redd for svanker på de lange hyllene da?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tror den glir greit inn siden den skal oljes i samme farge som resten at "Beito interiøret":)
    Den er bare 125cm lang og det er ca 5cm limtre. Dessuten vil subkassen i midten stive opp (vannfast kryssfiner fra Fibotresbo hvor jeg har frest av belegget bak).
     

    sclalars

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Innlegg
    2.397
    Antall liker
    1.718
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Det ble fryktelig mye styr å frese ut hullene til elementene siden choken på fresen ikke grep fresestålet skikkelig (må kjøpe ny). Brukte en hel dag på fem hull. Nå tar jeg med alt rasket opp på hytta og gjør det ferdig:)
    Kjenner ikke du noen som driver med CNC fresing'a 'Vidar? :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men han er på Senja;) Dessuten har jeg lært mye om fresing og hva en overfres kan og ikke kan brukes til:)

    Du har vel også CNC:) Jeg hadde jo tenkt at det var en grei sak som skulle ta maks en time.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn