Tilfluktsrommet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    En liten lytt er bedre enn ingen:)

    Har tenkt litt mer på takdemping og kommet frem til at det er mulig å spenne opp tre vire mellom tre skap og legge en dobbel plate oppå.

    Vis vedlegget 273320

    Dette burde være enkelt å sette opp og ta ned på to minutter:) Skal se hva jeg finner på biltema i morgen.
    Bilir platene ligge løst, må vel ha ganske godt spenn på virene da ?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ja, platene skal ligge løst. Jeg skal prøve med en dobbel plate uten ramme, men med trekk. Jeg testet med hyssing i går og da sank de ganske langt ned. Derfor tenkte jeg en tynn vire er bedre siden den strekker seg mye mindre. Det er mulig jeg må feste skapene litt bedre til veggen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Og dette er greit for konemor....? Eller tar du ned vireene også når du er ferdig?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    De må ned etter hver kosestund, men hvis jeg tenker riktig er det gjort på sekunder.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Vire fungerer fint, men jeg må feste skapene bedre til veggene:) Det største problemet nå er, hvor jeg skal gjøre av platene når de ikke er i bruk? Sjefen var ikke direkte overbegeistret over flere plater inn i huset, her må det tenkes!
    Det er ingen tvil om at platene virker:) Jeg vet ikke om jeg får mer nivå rundt 150-200Hz, men lydbildet har stabilisert enda mer og lyden er mer "avslappet". Jeg får ta noen ETC målinger etterhvert for å se om jeg treffer førsterefleksjonen med platene.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Oppdaget at innstillingene på på suben hadde endret seg. Det var noe som ikke stemte i går, det var mer "festkul" enn vanlig? Det ser ut til at jeg har lastet inn noen gamle innstillinger i forbindelse med at Java har blitt oppdatert. Problemet er at jeg ikke har lagret de siste innstillingene:( Da er det bare å brette opp ermene og finne frem UMIK-1 og lydkort ved første anledning som byr seg.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Kjedelig når sånne ting skjer altså. Har skjedd med meg noen ganger også. Har etter det lært å lagre en fil på PC'en i tillegg til på selve dsp'n for å forhindre at dette skjer. Men nå får du jo muligheten til å kanskje få optimalisert enda mer.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Trodde jeg hadde lagret, men når jeg trykker save settings lagrer den bare den ene av fire presets.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Oppdaget at innstillingene på på suben hadde endret seg. Det var noe som ikke stemte i går, det var mer "festkul" enn vanlig? Det ser ut til at jeg har lastet inn noen gamle innstillinger i forbindelse med at Java har blitt oppdatert. Problemet er at jeg ikke har lagret de siste innstillingene:( Da er det bare å brette opp ermene og finne frem UMIK-1 og lydkort ved første anledning som byr seg.
    Godt du oppdaget dette nå da...:)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det skulle tatt seg ut om du fikk høre "festkulen";) Det som hadde vært værre var om jeg hadde dratt til med Tron på -5dB, da hadde nok ett eller annet brent opp:)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Som Johnny sier er det godt at du fant ut dette såpass tidlig at det rekker å la seg fikse før alt er duket for treff om en uke:) litt kjedelig å dra opp på en filmscene med vanvittig bass for å steke forsterkeren. Om noen skal rulle kollektivt innover så reiser jeg gjerne sammen med folk ettersom jeg blir nødt til å reise kollektivt selv.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nå er alt meget bedre:) Jeg hadde lagret en preset som jeg brukte da jeg kjørte suben analogt. Jeg tror det var den riktige, bare analog input. Lastet akkurat ned en prøveversjon av Dirac live fra Dirac Research ,men fikk ikke helt kontroll på kinaDacen for distribusjon av digitale signaler:( Det ble fryktelig høyt og ukontrollert? De gir 14 dagers prøvetid så kanskje det blir en mulighet for å høre hva programmet gjør på møtet. Jeg skal prøve en annen måte å sende signalene fra PC'n, men ikke i dag, nå skal det spilles musikk:)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan fester jeg høyttalerstoff på akustikk-rammene uten at det blir klumpete i hjørnene??? Jeg prøvde i går, men det blir ikke helt strøkent:(
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Prøv å brette kanten som en V slik man gjør med gavepapir. Ellers kan man feste de på innsiden av rammene og klippe bort de hjørnene som blir hengende på innsiden. Eventuelt er det også mulig å klippe stoffet 45 grader på skrå ved hvert hjørne i platen. Da slipper du å få slike bretter som ødelegger.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg finpusset litt på basskurvene og testet forskjellige plasseringer av dempeplatene. Her er dagens vannfall impulskurve:

    140814.jpg


    impuls140814.jpg


    I tillegg har jeg testet Dirac Live på PC'n. Det var ikke noe revolusjon, men lyden ble mer kontrollert, mørkere i klangen og stemmer fikk mer kropp. Det er ikke helt optimalt å teste dette med PC siden jeg da må gå digitalt via subforsterkeren. Skal bli pennende å høre hva dere mener om saken.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her er et bilde før og etter Dirac:

    før og etter Dirac.jpg

    Dette er simulert etter respons og ikke målt.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan fester jeg høyttalerstoff på akustikk-rammene uten at det blir klumpete i hjørnene??? Jeg prøvde i går, men det blir ikke helt strøkent:(
    He he, been there down that, ikke lett. Jeg måtte lage en brett men ble ikke helt strøkent her heller men det duger. Ett tips jeg så i ettertid er å lage hjørne som ett griseøre og klippe det jevnt med platen for deretter å stifte det men det så ut som han som gjorde det jobbet med dette til daglig så det krever skills utover det vanlige ..:)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Dirac er vel også brukt i den nye Emotiva surround preen såvidt jeg har skjønt - blir spennende å se denne hos deg Vidar om du for det til å funke.

    Generer du filter på pc`en med Dirac for deretter å bruke disse i minidsp`en ?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Har du Impulsrespons med en og en høyttaler? Det går ikke å måle etc i stereo og målingen blir ikke representativ for virkeligheten. Ellers ser jo dette veldig bra ut dette :) burde kanskje sette vannfallsmålingen til 500ms istedet, ettersom 300ms er veldig strengt.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har du en link? Jeg tror jeg skal gjøre det på nytt senere.

    Hvordan fester jeg høyttalerstoff på akustikk-rammene uten at det blir klumpete i hjørnene??? Jeg prøvde i går, men det blir ikke helt strøkent:(
    He he, been there down that, ikke lett. Jeg måtte lage en brett men ble ikke helt strøkent her heller men det duger. Ett tips jeg så i ettertid er å lage hjørne som ett griseøre og klippe det jevnt med platen for deretter å stifte det men det så ut som han som gjorde det jobbet med dette til daglig så det krever skills utover det vanlige ..:)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må kjøre alt fra PC'n via Hegel HD2 digitalt ut til suben og videre digitalt til monitorene. Dette er ikke optimalt da miniDSP forsterkeren trolig introduserer jitter og jeg ikke får brukt Squeezeboxen. Jeg tenkte dette var en måte å sjekke hva Dirac gjør med lyden før jeg eventuelt kjøper en miniDSP-Dirac boks.
    De har en Mac-versjon også som du kan prøve i 14 dager. Du har jo UMIK-1 allerede, så det er bare å installere:)

    Dirac er vel også brukt i den nye Emotiva surround preen såvidt jeg har skjønt - blir spennende å se denne hos deg Vidar om du for det til å funke.

    Generer du filter på pc`en med Dirac for deretter å bruke disse i minidsp`en ?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Har du en link? Jeg tror jeg skal gjøre det på nytt senere.

    Hvordan fester jeg høyttalerstoff på akustikk-rammene uten at det blir klumpete i hjørnene??? Jeg prøvde i går, men det blir ikke helt strøkent:(
    He he, been there down that, ikke lett. Jeg måtte lage en brett men ble ikke helt strøkent her heller men det duger. Ett tips jeg så i ettertid er å lage hjørne som ett griseøre og klippe det jevnt med platen for deretter å stifte det men det så ut som han som gjorde det jobbet med dette til daglig så det krever skills utover det vanlige ..:)
    He he, så det faktisk på discovery channel der de trakk om en midtkonsoll på en bil så tror jeg skal slite med å finne link :)
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dette er impulsrespons fra venstre høyttaler. Det er litt mer knot å slå av venstre høyttaler siden den er mastermonitor. Dempeplatene står symetrisk på begge sider i forhold til monitorene, så hvis jeg treffer refleksjonspunktet på den venstre siden treffer jeg også på den andre.
    Jeg skal se om jeg får lagt ut 500ms også.

    Har du Impulsrespons med en og en høyttaler? Det går ikke å måle etc i stereo og målingen blir ikke representativ for virkeligheten. Ellers ser jo dette veldig bra ut dette :) burde kanskje sette vannfallsmålingen til 500ms istedet, ettersom 300ms er veldig strengt.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Jeg må kjøre alt fra PC'n via Hegel HD2 digitalt ut til suben og videre digitalt til monitorene. Dette er ikke optimalt da miniDSP forsterkeren trolig introduserer jitter og jeg ikke får brukt Squeezeboxen. Jeg tenkte dette var en måte å sjekke hva Dirac gjør med lyden før jeg eventuelt kjøper en miniDSP-Dirac boks.
    De har en Mac-versjon også som du kan prøve i 14 dager. Du har jo UMIK-1 allerede, så det er bare å installere:)

    Dirac er vel også brukt i den nye Emotiva surround preen såvidt jeg har skjønt - blir spennende å se denne hos deg Vidar om du for det til å funke.

    Generer du filter på pc`en med Dirac for deretter å bruke disse i minidsp`en ?
    Tror jeg tar den lettvinte løsningen og ser hvordan du gjør det først så slipper jeg å lære selv ..;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen som skal til Vidarje som skal forbi Lillestrøm/Strømmen og kunne plukket meg opp? Evnt, hva var adr din Vidar?
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Sender PM med adresse nå det nærmer seg:)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Sitter også gjerne på fra Lillestrøm om det er plass, ellers kan jeg ta kollektivt sammen med deg Peter. Men da må jeg også ha en adresse å forholde meg til.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Kan plukke dere begge opp, taximan grandis ;)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Taximan grandis synd ikke Tesla er med på den eksklusive listen over biler med Dirac, da kunne de fått en forsmak før de kom hit:)
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den er god. Har ferie den uka, så bare gi beskjed når jeg skal møte opp i Lillestrøm. Tenkte på å ta turen innom platesjappa samme dag...
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg kjørt noen sveip i REW med og uten Dirac inne (grønn er med):

    med og uten dirac.jpg


    vannfall med og uten dirac.jpg

    Testet også Pink Noise med RTA

    Med Dirac:
    rta med dirac pink noise.jpg


    Uten Dirac:
    rta uten dirac pink noise.jpg



    Ikke så store forskjeller men lyden av PN endres mye. Det er mye mørkere lyd med Dirac.

    Ingen tvil om at dette hadde vært mye mer dramatisk hvis jeg ikke hadde justert bassen etter beste evne først.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Imponerende flat kurve uten Dirac Vidarje.:)

    Tipper den mørkere lyden kommer av 2db mer helling fra 60hz-4Khz og nivåøkningen mellom 50 og 80hz.
    Anbefaler at du ikke hever den dypest bassen hvis du har mulighet å stille target til å rulle av naturlig. Heving av avrullingen er en stor kilde til artifakter imo.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Ser jo veldig bra ut dette Vidar, jeg fikk selv mørkere lyd med de siste justeringer på akustikken. En liten stund trodde jeg at det var noen detaljer som var borte men det var ved nærmere lytting faktisk mer og enklere å følge de forskjellige instrumentene lydrommet.

    Jeg har lyst til å teste Dirac men siden jeg føler at jeg har ganske god kontroll på akustikken spørs det vel hvor mye appen kan gjøre hos meg. Jeg har litt inntrykk av at AL og Dirac er for de som kanskje har vanskelige rom i utgangspunktet men er åpen for at jeg kan ta feil :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Taximan grandis synd ikke Tesla er med på den eksklusive listen over biler med Dirac, da kunne de fått en forsmak før de kom hit:)
    Venter spent på X-utgaven til Tesla da utgaven de leverer nå ble noe smått som familiebil men jeg har 11 høytalere 1 subwoofer og 2 amper i Volvoen så det er lyd der også! ;)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det AtleT og Johnny:)
    Du har sikkert rett AtleT ang hva som gir mørkere lyd. Jeg har gitt opp å få noe under ca 25Hz med bare eq. Det er tydelig at Dirac gjør noe med de stående bølgene på ca24Hz og 49Hz.

    Her er subinstillingene mine:

    eq_sub.jpg

    Xover_sub.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Opplever du lyden som en forbedring med grunnkorrigeringen til Dirac ?

    Edit, jeg er litt grønn men hva gjør denne boksen annerledes enn om du inntallerer softwaren på en pc/Mac og kopler UMIKEN inn i denne og måler..?

    http://www.minidsp.com/dirac-series/ddrc-22d
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.384
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker den korrigerte lyden best, men det er ikke helt enkelt å bestemme seg. Det er klart at med litt tid til rådighet skulle jeg kunne finjustere filteret helt etter min smak:) Jeg har lyst til å prøve en runde med høyttalerne plassert som på første bilde i tråden.
    Kanskje det blir ok å lytte til musikk da også:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn