Tilbake til enkelheten (og musikken)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Stativ-oppdatering: Noen ganger hjelper det å bare sette ord på ting man tenker på, for å få klarhet. Det gikk fort, egentlig. Når jeg tenkte gjennom det, innser jeg at det egentlig er en no-brainer å prøve å optimalisere så mye som mulig de høyttalerne jeg tross alt har brukt veldig mye penger på. Dersom jeg virkelig synes det ser rart ut med stativene... så har jeg alltids mulighet til å skaffe mer diskrete dempeføtter senere. SÅ mye penger er det ikke snakk om.

    Dermed var de også bestilt!
    En tanke som slo meg er at når du først tror på Morrison sin høyttalerfilosofi, så er du jo nesten programforpliktet til å tro på stativene hans også. :)
    Skriver han noe om høyden på høyttaleren også eller er det likegyldig med så jevn spredning?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    God beslutning, Olav2.
    Da blir det komplett, inklusive eierglede.
    Man setter ikke helårsdekk på en Ferrari.
    Tror du har helt rett i det!

    Klart du skal ha dem.

    Sorbothane-føtter fra eBay hadde sikkert også funket akkurat like bra, men som du selv sier....
    Ja, godt mulig sorbothane funker like bra. Men det er vanskelig å vite. Såvidt jeg har skjønt er det vanskelig å få til 100 prosent isolering mellom høyttalere og underlag, nesten uansett hva man gjør. Dersom dette stativet virkelig får til 100 prosent isolering, så blir det uansett ikke bedre enn det. Men ja: Uansett gir det meg fred i sinnet (og en litt tommere lommebok) å gjøre det på denne måten :)
    Selvsagt klarer ikke dempeføtter 100% isolering. For hver kraft må det finnes en motkraft. Men man kan dempe vibrasjoner temmelig mye, og omdanne energien til varme. Stativene «hører jo med».... In for a penny, etc... :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Stativ-oppdatering: Noen ganger hjelper det å bare sette ord på ting man tenker på, for å få klarhet. Det gikk fort, egentlig. Når jeg tenkte gjennom det, innser jeg at det egentlig er en no-brainer å prøve å optimalisere så mye som mulig de høyttalerne jeg tross alt har brukt veldig mye penger på. Dersom jeg virkelig synes det ser rart ut med stativene... så har jeg alltids mulighet til å skaffe mer diskrete dempeføtter senere. SÅ mye penger er det ikke snakk om.

    Dermed var de også bestilt!
    En tanke som slo meg er at når du først tror på Morrison sin høyttalerfilosofi, så er du jo nesten programforpliktet til å tro på stativene hans også. :)
    Skriver han noe om høyden på høyttaleren også eller er det likegyldig med så jevn spredning?
    Godt spørsmål! Jeg vet faktisk ikke. Han har ikke skrevet noe om det, men kanskje han har ment at man bør ha stativene på uansett. Såvidt jeg husker er de 57,5 uten stativer, og 70 cm med stativer. Jeg kan godt tenke meg at 70 cm er en bedre høyde å ha punktkilden på. Spredningsmønsteret er jo som en atomsopp, det vil si at det er helt jevnt horisontalt bortover og oppover - men jeg vil jo tro at det da vil bli noe ikke-jevn lydspredning nedover mot gulvet. Da kan det godt være det er bra å heve punktkilden litt mer opp, slik at gulvrefleksjonene kommer litt senere. Kanskje også - hvis man virkelig vil optimalisere alt - å ha tepper som dekker hele gulvet.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    God beslutning, Olav2.
    Da blir det komplett, inklusive eierglede.
    Man setter ikke helårsdekk på en Ferrari.
    Tror du har helt rett i det!

    Klart du skal ha dem.

    Sorbothane-føtter fra eBay hadde sikkert også funket akkurat like bra, men som du selv sier....
    Ja, godt mulig sorbothane funker like bra. Men det er vanskelig å vite. Såvidt jeg har skjønt er det vanskelig å få til 100 prosent isolering mellom høyttalere og underlag, nesten uansett hva man gjør. Dersom dette stativet virkelig får til 100 prosent isolering, så blir det uansett ikke bedre enn det. Men ja: Uansett gir det meg fred i sinnet (og en litt tommere lommebok) å gjøre det på denne måten :)
    Kanskje av interesse? Se s. 38, kapitlet om «decoupling» i denne:

    https://www.resolutionmag.com/wp-content/uploads/2017/05/Monitoring-Supplement-2017.pdf
    Takk! Interessant!
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    God beslutning, Olav2.
    Da blir det komplett, inklusive eierglede.
    Man setter ikke helårsdekk på en Ferrari.
    Tror du har helt rett i det!

    Klart du skal ha dem.

    Sorbothane-føtter fra eBay hadde sikkert også funket akkurat like bra, men som du selv sier....
    Ja, godt mulig sorbothane funker like bra. Men det er vanskelig å vite. Såvidt jeg har skjønt er det vanskelig å få til 100 prosent isolering mellom høyttalere og underlag, nesten uansett hva man gjør. Dersom dette stativet virkelig får til 100 prosent isolering, så blir det uansett ikke bedre enn det. Men ja: Uansett gir det meg fred i sinnet (og en litt tommere lommebok) å gjøre det på denne måten :)
    Selvsagt klarer ikke dempeføtter 100% isolering. For hver kraft må det finnes en motkraft. Men man kan dempe vibrasjoner temmelig mye, og omdanne energien til varme. Stativene «hører jo med».... In for a penny, etc... :)
    Helt sant :)
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Ble i dag igjen minnet på mine begrensninger som analytisk lytter. I påvente av de nye rundstrålerne er det to anlegg det lyttes til om dagen. Det aktive oppsettet i stua med AVI DM10 og Ken Kreisel-sub, og sonos-oppsettet på kjøkkenet med 2 x Play:1 og en Sonos sub. Det er liksom ingen konkurranse når jeg hører disse opp mot hverandre. Ja, jeg synes Sonos gir ekstremt mye for pengene, og de vinner verdensmesterskapet i brukervennlighet og funksjonalitet lett som en plett. Men likevel - det er relativt dramatisk hvor store forskjellene er. Men hva dreier disse forskjellene seg om? Jeg er sannelig ikke helt sikker på om jeg klarer å sette ord på det.

    Den primære forskjellen, synes jeg, vil jeg beskrive som klarhet. AVI-oppsettet er krystallklart, som en sylhvass kniv. Bakgrunnen er nattsvart, og alt annet fremtrer med store kontraster. Sonos-oppsettet, i sammenlikning, oppleves mer grumsete og grøtete. Som om den hvasse kniven har blitt sløv og ikke klarer å skjære gjennom.

    Men hvilken objektiv virkelighet samsvarer med disse begrepene - klarhet, hvasshet, osv? Usikker. Kanskje er det akustikk og refleksjoner. AVIene står mye mer optimalt plassert. Kanskje er det den automatiske romkorreksjonen til Sonos, som fører til en stor forbedring sammenliknet med uten å ha romkorreksjon, men likevel tilfører ekstra støy? Er det det fasekorrekte åtteorders-delefilteret til AVI som gjør at alt faller mer på plass? Eller er det så enkelt som forvrengning? Jeg vet ikke.

    Jeg har ikke noe problem med å høre forskjell. Den er stor. Men å kunne sette ord på dette, å identifisere det... det har jeg lyst å lære meg :)
    Vil tro at forskjellen på Sonos og AVI/Kreisel først og fremst handler om grad av kompresjon, ja – altså kompresjon i ht-elementer og/eller forsterker. Lydbeskrivelsene dine er ihvertfall en indikasjon på det. Du synger i kor? Vel; AVI/Kreisel har nok vesentlig større "lungekapasitet" som gir utslag i overlegen kontroll og klarhet.

    Og du; Tydelig å lese at du har en god bevissthet i forhold til egne lydopplevelser, så bekymringer omkring egen utilstrekkelighet som lytter kan du trygt parkere.

    mvh espen
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Ble i dag igjen minnet på mine begrensninger som analytisk lytter. I påvente av de nye rundstrålerne er det to anlegg det lyttes til om dagen. Det aktive oppsettet i stua med AVI DM10 og Ken Kreisel-sub, og sonos-oppsettet på kjøkkenet med 2 x Play:1 og en Sonos sub. Det er liksom ingen konkurranse når jeg hører disse opp mot hverandre. Ja, jeg synes Sonos gir ekstremt mye for pengene, og de vinner verdensmesterskapet i brukervennlighet og funksjonalitet lett som en plett. Men likevel - det er relativt dramatisk hvor store forskjellene er. Men hva dreier disse forskjellene seg om? Jeg er sannelig ikke helt sikker på om jeg klarer å sette ord på det.

    Den primære forskjellen, synes jeg, vil jeg beskrive som klarhet. AVI-oppsettet er krystallklart, som en sylhvass kniv. Bakgrunnen er nattsvart, og alt annet fremtrer med store kontraster. Sonos-oppsettet, i sammenlikning, oppleves mer grumsete og grøtete. Som om den hvasse kniven har blitt sløv og ikke klarer å skjære gjennom.

    Men hvilken objektiv virkelighet samsvarer med disse begrepene - klarhet, hvasshet, osv? Usikker. Kanskje er det akustikk og refleksjoner. AVIene står mye mer optimalt plassert. Kanskje er det den automatiske romkorreksjonen til Sonos, som fører til en stor forbedring sammenliknet med uten å ha romkorreksjon, men likevel tilfører ekstra støy? Er det det fasekorrekte åtteorders-delefilteret til AVI som gjør at alt faller mer på plass? Eller er det så enkelt som forvrengning? Jeg vet ikke.

    Jeg har ikke noe problem med å høre forskjell. Den er stor. Men å kunne sette ord på dette, å identifisere det... det har jeg lyst å lære meg :)
    Vil tro at forskjellen på Sonos og AVI/Kreisel først og fremst handler om grad av kompresjon, ja – altså kompresjon i ht-elementer og/eller forsterker. Lydbeskrivelsene dine er ihvertfall en indikasjon på det. Du synger i kor? Vel; AVI/Kreisel har nok vesentlig større "lungekapasitet" som gir utslag i overlegen kontroll og klarhet.

    Og du; Tydelig å lese at du har en god bevissthet i forhold til egne lydopplevelser, så bekymringer omkring egen utilstrekkelighet som lytter kan du trygt parkere.

    mvh espen
    Enig med deg her. Tror det rett og slett er mangel på headroom et sted (antagelig høyttalerne) som er problemet :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Ble i dag igjen minnet på mine begrensninger som analytisk lytter. I påvente av de nye rundstrålerne er det to anlegg det lyttes til om dagen. Det aktive oppsettet i stua med AVI DM10 og Ken Kreisel-sub, og sonos-oppsettet på kjøkkenet med 2 x Play:1 og en Sonos sub. Det er liksom ingen konkurranse når jeg hører disse opp mot hverandre. Ja, jeg synes Sonos gir ekstremt mye for pengene, og de vinner verdensmesterskapet i brukervennlighet og funksjonalitet lett som en plett. Men likevel - det er relativt dramatisk hvor store forskjellene er. Men hva dreier disse forskjellene seg om? Jeg er sannelig ikke helt sikker på om jeg klarer å sette ord på det.

    Den primære forskjellen, synes jeg, vil jeg beskrive som klarhet. AVI-oppsettet er krystallklart, som en sylhvass kniv. Bakgrunnen er nattsvart, og alt annet fremtrer med store kontraster. Sonos-oppsettet, i sammenlikning, oppleves mer grumsete og grøtete. Som om den hvasse kniven har blitt sløv og ikke klarer å skjære gjennom.

    Men hvilken objektiv virkelighet samsvarer med disse begrepene - klarhet, hvasshet, osv? Usikker. Kanskje er det akustikk og refleksjoner. AVIene står mye mer optimalt plassert. Kanskje er det den automatiske romkorreksjonen til Sonos, som fører til en stor forbedring sammenliknet med uten å ha romkorreksjon, men likevel tilfører ekstra støy? Er det det fasekorrekte åtteorders-delefilteret til AVI som gjør at alt faller mer på plass? Eller er det så enkelt som forvrengning? Jeg vet ikke.

    Jeg har ikke noe problem med å høre forskjell. Den er stor. Men å kunne sette ord på dette, å identifisere det... det har jeg lyst å lære meg :)
    Vil tro at forskjellen på Sonos og AVI/Kreisel først og fremst handler om grad av kompresjon, ja – altså kompresjon i ht-elementer og/eller forsterker. Lydbeskrivelsene dine er ihvertfall en indikasjon på det. Du synger i kor? Vel; AVI/Kreisel har nok vesentlig større "lungekapasitet" som gir utslag i overlegen kontroll og klarhet.

    Og du; Tydelig å lese at du har en god bevissthet i forhold til egne lydopplevelser, så bekymringer omkring egen utilstrekkelighet som lytter kan du trygt parkere.

    mvh espen
    Tusen takk! Hyggelig kommentar. Men det er vel noe med at jo mer man lærer, jo mer innser man sine begrensninger. For noen år siden hadde jeg sikkert sagt at jeg var en superlytter, tipper jeg.

    Ang. kompresjon: ja, det kan det godt være. Antakelig mye i det. Men jeg tror ikke det bare er det. Selv på lavt volum, eller ved veldig enkle ting som damestemmer som prater, synes jeg det er en stor forskjell i klarhet. Jeg tipper at det dels er kompresjon, men at det også handler om kvalitet på drivere og delefilter, og hvor mye direktelyd vs. reflektert lyd jeg hører.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Stativ-oppdatering: Noen ganger hjelper det å bare sette ord på ting man tenker på, for å få klarhet. Det gikk fort, egentlig. Når jeg tenkte gjennom det, innser jeg at det egentlig er en no-brainer å prøve å optimalisere så mye som mulig de høyttalerne jeg tross alt har brukt veldig mye penger på. Dersom jeg virkelig synes det ser rart ut med stativene... så har jeg alltids mulighet til å skaffe mer diskrete dempeføtter senere. SÅ mye penger er det ikke snakk om.

    Dermed var de også bestilt!
    En tanke som slo meg er at når du først tror på Morrison sin høyttalerfilosofi, så er du jo nesten programforpliktet til å tro på stativene hans også. :)
    Skriver han noe om høyden på høyttaleren også eller er det likegyldig med så jevn spredning?
    Godt spørsmål! Jeg vet faktisk ikke. Han har ikke skrevet noe om det, men kanskje han har ment at man bør ha stativene på uansett. Såvidt jeg husker er de 57,5 uten stativer, og 70 cm med stativer. Jeg kan godt tenke meg at 70 cm er en bedre høyde å ha punktkilden på. Spredningsmønsteret er jo som en atomsopp, det vil si at det er helt jevnt horisontalt bortover og oppover - men jeg vil jo tro at det da vil bli noe ikke-jevn lydspredning nedover mot gulvet. Da kan det godt være det er bra å heve punktkilden litt mer opp, slik at gulvrefleksjonene kommer litt senere. Kanskje også - hvis man virkelig vil optimalisere alt - å ha tepper som dekker hele gulvet.
    På mer tradisjonelle høyttalere er jo høyde eller vinkling en vesentlig faktor for lyden og gain fra gulvet er jo noe man kan beregne i høyttalerdesignet, så å ha lavere stativer virker nok som en dårlig ide. Tror du har gjort klokt valg i konklusjonen din jeg. :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Takk TrompetN. Jo mer jeg tenker over det, jo mer av en no-brainer virker det på meg å kjøpe stativene som hører med også. Men noen ganger trenger man å tenke høyt om slike ting for å bli sikker!
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.576
    Torget vurderinger
    30
    Morsom og interessant tråd!
    Godt å kjenne på følelsen av at jeg ikke aner om det jeg hører EGENTLIG er bra, men tramper nå i takt og gliser likevel.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Morsom og interessant tråd!
    Godt å kjenne på følelsen av at jeg ikke aner om det jeg hører EGENTLIG er bra, men tramper nå i takt og gliser likevel.
    Da er det nok bra, til og med om lyden skulle komme fra en bordradio.
    Jeg koser meg i bilen jeg, selv om anlegget er relativt mediocre.
    Der kan jeg spille noe av musikken min uten å irritere meg over gjengivelsen.
    Forventningene i hovedanlegget ødelegger litt til tider for enkelte musikksjangre.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Hifi-oppdatering: Rundstrålerne kommer stadig nærmere. Nå er det like før de sendes over Atlanteren fra Kanada. Girer meg mer og mer opp!

    Musikk-oppdatering: Har gått mye i arabisk og orientalsk musikk i det siste, inspirert av min skjønne og fremmedkulturelle bedre halvdel, med røtter langt der nede. Tenkte jeg skulle legge ut tre kutt, i synkende rekkefølge ut fra hvor tilgjengelige jeg tror de er. (altså det mest tilgjengelige først). Det er rart med musikk: Man må gjerne kjenne litt til en sjanger for virkelig å bli grepet av musikken. Med noen unntak, da. Men ofte er det en liten terskel å bevege seg inn i nye musikksjangre. Men så blir det blir verdt det.

    Tilgjengelig rock først: Rachid Taha. En av de virkelig store stjernene fra Algerie. En opprørsk kosmopolitt helt i min ånd, som låner fra både nordafrikansk musikk og vestlig rock, og kombinerer fengende riff og rytmer med både personlige og politiske tekster, og som veksler mellom å lage musikk og gå på fylla. Her er en av de mest kjente låtene hans, "Barra barra", som tematiserer smerten han føler over tilstanden i Algerie. Jeg digger.


    Så til mer utforskende og improviserende musikk: Gruppa Shezar, som jeg mener er skammelig ukjent, på tross av hvor fantastiske de er. Det er en algersk/fransk/norsk gruppe som spiller musikk i grenseland mellom orientalsk musikk og jazz. En kollega og venn av meg spiller klarinett og saks, faktisk. (uforskammet nok er han både en mer produktiv samfunnsforsker enn meg og en profesjonell musiker!)


    Og til slutt, lengst unna allfarvei: Klassisk orkestral musikk fra Syria. Blant musikkfolk hevdes det i blant at den arabiske verden ikke har noen tilsvarende komponert "klassisk" tradisjon som vi har i Vesten. Det er helt feil, IMO. Den finnes, men den er annerledes. I den arabiske verden er den komponerte orkester-musikken nesten alltid koblet til vokalmusikk - altså at orkesterstykkene fungerer som introduksjoner eller mellomspill (som gjerne kan vare 20 min). Her er en konsert fra i fjor i Luxemburg, med musikere som flyktet fra krigen. Kjente ikke til disse musikerne eller denne musikken fra før, men det viste seg at en venninne av meg og kjæresten min her i Bergen er i slekt med grunnstammen i orkesteret - både dirigenten, komponisten og cellisten i orkesteret er brødre av henne! Synes det er tankevekkende og trist at alle denne høykulturen bare forsvant fra Syria. Inshallah kan den komme tilbake dit en dag.

    Men musikken, da: Nydelige greier. Spol feks fram til 6 minutter uti, så kommer en melankolsk fløytesolo. Og så begynner vokalisten. Jeg får frysninger.

     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ankomsten av disse høyttalerne må vel være årets største begivenhet her på sentralen. Synd vi alle ikke kan være med på å bivåne utpakkingen.
    Du er jo en ærlig sjel, og jeg er uvanlig spent på hva som blir første reaksjon her i tråden fra din side. Håper selvsagt at du blir strålende fornøyd - bokstavelig talt. Men jeg er også forberedt på at førstebeskrivelsen blir litt mer avmålt og nølende.

    Si fra når du får en ankomstdato. Dette skal følges med argusøyne. :cool:
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Ankomsten av disse høyttalerne må vel være årets største begivenhet her på sentralen. Synd vi alle ikke kan være med på å bivåne utpakkingen.
    Du er jo en ærlig sjel, og jeg er uvanlig spent på hva som blir første reaksjon her i tråden fra din side. Håper selvsagt at du blir strålende fornøyd - bokstavelig talt. Men jeg er også forberedt på at førstebeskrivelsen blir litt mer avmålt og nølende.

    Si fra når du får en ankomstdato. Dette skal følges med argusøyne. :cool:
    Hehe... hvis dette er årets begivenhet på sentralen, så synes jeg det er dårlig stelt ellers! ;)

    Men ja, spent jeg også. Jeg tror som sagt jeg ville kunne selge dem videre til omtrent samme pris dersom jeg ikke blir fornøyd, pga rekken av forsmådde kunder som the soup/speaker nazi har avvist. Men likevel... blir jo nedtur hvis det ikke blir som jeg håper. Krysser fingrene, og skal si fra!
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Musikk-oppdatering: Har gått mye i arabisk og orientalsk musikk i det siste, inspirert av min skjønne og fremmedkulturelle bedre halvdel, med røtter langt der nede. Tenkte jeg skulle legge ut tre kutt, i synkende rekkefølge ut fra hvor tilgjengelige jeg tror de er. (altså det mest tilgjengelige først). Det er rart med musikk: Man må gjerne kjenne litt til en sjanger for virkelig å bli grepet av musikken. Med noen unntak, da. Men ofte er det en liten terskel å bevege seg inn i nye musikksjangre. Men så blir det blir verdt det.
    Ligger en radiodokumentar om et syrisk "exil"orkester på NRK Radio. Første del her : https://radio.nrk.no/serie/radiodokumentaren/MDSP01000217/15-01-2017

    Uansett; magisk vokal på siste her (Ornina Syrian Orchestra), ja… "Barra Barra" skulle jeg gjerne hørt med litt mindre vestlig "effektmakeri" i miksen – da likte jeg bedre lydbildet til SHEZAR.

    mvh e

    PS. Lov å spørre hvor i Bergen du holder til?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Takk! Skal få hørt den dokumentaren. Tilbøyelig til å være enig ang Barra Barra - selv om jeg synes den såvidt holder seg på rett side av kitsch-skalaen innenfor sjangeren "verdensmusikk møter vestlige rytmeeffekter". Uansett artig å få kommentarer på musikken jeg legger ut her!

    Sted: seff. Bor midt i sentrum på Nordnes. Og du?
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Takk! Skal få hørt den dokumentaren. Tilbøyelig til å være enig ang Barra Barra - selv om jeg synes den såvidt holder seg på rett side av kitsch-skalaen innenfor sjangeren "verdensmusikk møter vestlige rytmeeffekter". Uansett artig å få kommentarer på musikken jeg legger ut her!

    Sted: seff. Bor midt i sentrum på Nordnes. Og du?
    Da holder vi faktisk til i samme slumområde… nærmere bestemt Nøstet for min del.

    mvh e
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Takk! Skal få hørt den dokumentaren. Tilbøyelig til å være enig ang Barra Barra - selv om jeg synes den såvidt holder seg på rett side av kitsch-skalaen innenfor sjangeren "verdensmusikk møter vestlige rytmeeffekter". Uansett artig å få kommentarer på musikken jeg legger ut her!

    Sted: seff. Bor midt i sentrum på Nordnes. Og du?
    Da holder vi faktisk til i samme slumområde… nærmere bestemt Nøstet for min del.

    mvh e
    Fett! Vi får ta en prat om lydteknologi og musikkproduksjon en dag :) Har noen egne musikkprosjekter i skuffen som jeg håper å ta fram igjen snart, og er nysgjerrig på å høre erfaringer fra folk som har holdt på med slikt selv.
     
    Sist redigert:

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    ^ det må vi vel kunne få til… send evt. en PM.

    :) espen
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Ok, valgets kval i livet til en hifi-objektivisisk musikkelsker: Jeg trodde jeg var ferdig med å velge utstyr til det kommende anlegget... Men nei.

    Enn så lenge har jeg tenkt å bruke sonos connect som kilde, med optisk ut, som så konverteres til aes/ebu med denne lille dingsen som man kan bestille for noen hundrelapper fra England - https://www.studiospares.com/ProductDetail.aspx?p=465760 - før signalet går derfra og inn i DBX Venu360.

    Fordeler: Vel, pris. Jeg har jo en connect allerede, som fungerer ypperlig som mottaker for Roon. Den lille omformer-dingsen koster ikke mye. Og dessuten må jeg innrømme at det gir meg en viss glede å se hvor mye man kan presse sitronen lydmessig. Kan man få til fenomenal lyd med noe så enkelt som sonos connect som kilde, der signalet attpåtil konverteres til et annet digitalt format, før alt eltes og veltes i DSP-prosessoren? Jeg tror jo ganske bestemt at mesteparten av lyden oppstår i møtet mellom høyttaler og rom, og at forskjellene mellom digitale kilder er små. Å insistere på å bruke Sonos connect sammen med høyttalere som koster ca. 50 ganger mer er jo en slags test på det.

    På den annen side er det et objektivt faktum at sonos connect sin optiske utgang har mer jitter enn for eksempel aes/ebu-utgangen på en logitech transporter (jitter-nivåene på aes/ebu-utgangen der er så små at det nesten slutter å være målbart). Kan både koble Connecten og andre ting direkte til den, pluss at transporteren kan fungere som mottaker for Roon direkte. Faren min skal til USA neste uke, og der kan han få kjøpt en en brukt Transporter veldig rimelig. Skal/skal ikke...? :) Det er ikke pengene det står på. Men én del av meg har lyst å se hvor bra det kan bli med sonos connect - "alle" vet jo at transporteren er god som kilde. Så det er ikke like moro. På den annen side kan det jo være ting å hente på å gå for transpoteren.

    Alternativt kan jeg starte med connecten, se hvor fornøyd jeg blir, og oppgradere senere... kanskje det er like morsomt å ta det steg for steg?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tror himmelen hadde vært kjedelig lengden. Helvete er et sted hvor ingenting forandrer seg. Steg for steg, spør du meg, for meg er reisen vel så viktig som målet :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Tror himmelen hadde vært kjedelig lengden. Helvete er et sted hvor ingenting forandrer seg. Steg for steg, spør du meg, for meg er reisen vel så viktig som målet :)
    Tror det er mye klokt i det, Karmana! Blir antakelig morsommere å gradvis prøve ut ulike komponenter og se hva de gjør med lyden :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Uten ordentlig teppe duger hifien neppe

    Dagens tilføyelse til stua, i påvente av høyttalerne som stadig kommer nærmere: Nytt teppe som høyttalerne skal stå på! Var 50 prosent høstsalg på Carpetvista, og i og med at de i utgangspunktet har hyggelige priser var det et enkelt valg. Vi fant et teppe som gikk hjem som et kompromiss hos både meg med min nordiske sans for diskresjon og duse høstfarger, og kjæresten min som har en mer orientalsk forkjærlighet for sterke farger.

    FullSizeRender(1).jpg


    Jeg er en sucker for tepper, altså. Både estetisk, funksjonelt og akustisk. Estetisk og funksjonelt: Jeg har aldri blitt venn med den nye nordiske minimalismen, som preger så mange hjem i dag. Harde flater, minimalistiske interiører, kjølighet... nei takk. Hjemme hos meg selv vil jeg at det skal føles som et hjem. Jeg vil ha varme og hygge. Tjukke tepper er varme og behagelige, og gir også en varm glød til de fleste rom. (beklager om dette begynner å høres ut som et interiørblad!)

    Og akustikken: Jeg synes nesten alltid at godt med tepper i et rom gjør at akustikken blir bedre. Ut fra mine preferanser i hvert fall. Det gjør liksom straks at det blir behagelig å prate. Og når det er behagelig å prate i et rom, er min erfaring at musikken også høres ok ut.

    Etter at dette teppet kom på plass i dag, merket jeg med en gang at akustikken ble annerledes. Det forrige teppet var mye mindre, og det var langt mer udekket gulv-flate før. Nå var det som om akustikken i rommet roet seg - det ble mer avslappet og mykt. Jeg er temmelig sikker på at dette vil gjøre at musikken høres enda bedre ut når jeg til slutt får anlegget på plass. Håper i hvert fall det :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Høres ut som deres parforhold har de samme utfordringer som mitt med tanke på farger. Kompromisser er sjeldent den optimale løsning, men på farger og innredning er det kanskje det beste og fineste :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Dagens tilføyelse til stua, i påvente av høyttalerne som stadig kommer nærmere: Nytt teppe som høyttalerne skal stå på! Var 50 prosent høstsalg på Carpetvista, og i og med at de i utgangspunktet har hyggelige priser var det et enkelt valg. Vi fant et teppe som gikk hjem som et kompromiss hos både meg med min nordiske sans for diskresjon og duse høstfarger, og kjæresten min som har en mer orientalsk forkjærlighet for sterke farger.

    Vis vedlegget 465742

    Jeg er en sucker for tepper, altså. Både estetisk, funksjonelt og akustisk. Estetisk og funksjonelt: Jeg har aldri blitt venn med den nye nordiske minimalismen, som preger så mange hjem i dag. Harde flater, minimalistiske interiører, kjølighet... nei takk. Hjemme hos meg selv vil jeg at det skal føles som et hjem. Jeg vil ha varme og hygge. Tjukke tepper er varme og behagelige, og gir også en varm glød til de fleste rom. (beklager om dette begynner å høres ut som et interiørblad!)

    Og akustikken: Jeg synes nesten alltid at godt med tepper i et rom gjør at akustikken blir bedre. Ut fra mine preferanser i hvert fall. Det gjør liksom straks at det blir behagelig å prate. Og når det er behagelig å prate i et rom, er min erfaring at musikken også høres ok ut.

    Etter at dette teppet kom på plass i dag, merket jeg med en gang at akustikken ble annerledes. Det forrige teppet var mye mindre, og det var langt mer udekket gulv-flate før. Nå var det som om akustikken i rommet roet seg - det ble mer avslappet og mykt. Jeg er temmelig sikker på at dette vil gjøre at musikken høres enda bedre ut når jeg til slutt får anlegget på plass. Håper i hvert fall det :)
    Skal man tro Toole (på grunnlag av målinger og erfaring) er mennesket best egnet til å justere (i hjernen) for gulv. Gulv og bakke finnes alltid, mens tak og vegger var mindre vanlig.

    Med andre ord: Heng teppene dine på veggen!

    ;)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som deres parforhold har de samme utfordringer som mitt med tanke på farger. Kompromisser er sjeldent den optimale løsning, men på farger og innredning er det kanskje det beste og fineste :)
    Hehe, kan være det, Karmana! Har forresten ikke glemt planen om å komme ut til det nordisk-orientalske hjemmet deres på Drottningvik. Bare litt for mye annet som har spist opp tiden i det siste :)

    Skal man tro Toole (på grunnlag av målinger og erfaring) er mennesket best egnet til å justere (i hjernen) for gulv. Gulv og bakke finnes alltid, mens tak og vegger var mindre vanlig.

    Med andre ord: Heng teppene dine på veggen!

    ;)
    Jeg har fortsatt ikke lest den siste utgaven av boka til Toole. Men har satt den på bestillingslista! Men inuitivt er jeg usikker på om han har rett i dette. Andre forskere har hevdet motsatt - at gulvrefleksjoner faktisk er de som merkes mest. Leste denne artikkelen for en stund siden for eksempel, som peker ut gulvrefleksjonen som den mest merkbare: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9440331

    Og generelt er jeg litt usikker på hvor mye man skal lese den psykoakustiske forskningen som en "fasit" - i hvilken grad resultatene fra enkeltstudier er gyldige utenfor laboratoriet. Men ang. tak: Høyere tak er alltid bra, IMO!

    Her er forresten en artig ting om akustikk: Er akustikken i skogen egentlig den type akustikk vi mennesker er aller mest vant til?
    Varför hör man så bra i skogen? | Auris
    (og skogen har jo mykt underlag, og i tillegg masse diffraksjon)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg ville ha ventet med å ta stilling til plasseringen av teppet til de nye rundstrålerne er på plass. Kanskje takrefleksjoner vil være det største problemet? Takteppe fungerer aldeles utmerket i mange rom.

    Skal forresten rundstrålere ha noen misjon, antar jeg at det bør være en viss refleksjon fra vegger, gulv og tak. Rommet skal fylles med musikk, og da må det være avgrenset.

    Jeg synes absolutt Olav skal forsøke å sette høyttalerne ut i skogen - helst en med gammel barskog og høye åser rundt. Se ikke bort fra at det vil bli magisk.

    Solastranden tror jeg ikke vil være noen suksesslokalisering.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Høres ut som deres parforhold har de samme utfordringer som mitt med tanke på farger. Kompromisser er sjeldent den optimale løsning, men på farger og innredning er det kanskje det beste og fineste :)
    Hehe, kan være det, Karmana! Har forresten ikke glemt planen om å komme ut til det nordisk-orientalske hjemmet deres på Drottningvik. Bare litt for mye annet som har spist opp tiden i det siste :)

    Skal man tro Toole (på grunnlag av målinger og erfaring) er mennesket best egnet til å justere (i hjernen) for gulv. Gulv og bakke finnes alltid, mens tak og vegger var mindre vanlig.

    Med andre ord: Heng teppene dine på veggen!

    ;)
    Jeg har fortsatt ikke lest den siste utgaven av boka til Toole. Men har satt den på bestillingslista! Men inuitivt er jeg usikker på om han har rett i dette. Andre forskere har hevdet motsatt - at gulvrefleksjoner faktisk er de som merkes mest. Leste denne artikkelen for en stund siden for eksempel, som peker ut gulvrefleksjonen som den mest merkbare: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9440331

    Og generelt er jeg litt usikker på hvor mye man skal lese den psykoakustiske forskningen som en "fasit" - i hvilken grad resultatene fra enkeltstudier er gyldige utenfor laboratoriet. Men ang. tak: Høyere tak er alltid bra, IMO!

    Her er forresten en artig ting om akustikk: Er akustikken i skogen egentlig den type akustikk vi mennesker er aller mest vant til?
    Varför hör man så bra i skogen? | Auris
    (og skogen har jo mykt underlag, og i tillegg masse diffraksjon)
    I kapittel 7.4.7 «Floor reflections: A special case» viser Toole til egne tester og målinger, Linkwitz (2009, «...not necessarily audible...» og Fraunhofer Institute («unnatural sounding» etter å ha fjernet gulvrefleksjoner).
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville ha ventet med å ta stilling til plasseringen av teppet til de nye rundstrålerne er på plass. Kanskje takrefleksjoner vil være det største problemet? Takteppe fungerer aldeles utmerket i mange rom.

    Skal forresten rundstrålere ha noen misjon, antar jeg at det bør være en viss refleksjon fra vegger, gulv og tak. Rommet skal fylles med musikk, og da må det være avgrenset.

    Jeg synes absolutt Olav skal forsøke å sette høyttalerne ut i skogen - helst en med gammel barskog og høye åser rundt. Se ikke bort fra at det vil bli magisk.

    Solastranden tror jeg ikke vil være noen suksesslokalisering.
    Hehe:) Får vurdere å ta dem med opp på Fløyen og se hvordan det funker!

    Og ja, hele konseptet med rundstråling er jo å ta i bruk rommets refleksjoner aktivt. Så det blir heller satsing på diffusjon enn demping. Men skulle gjerne fått hevet taket ja... dessverre har tiden ikke strukket til så langt!
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som deres parforhold har de samme utfordringer som mitt med tanke på farger. Kompromisser er sjeldent den optimale løsning, men på farger og innredning er det kanskje det beste og fineste :)
    Hehe, kan være det, Karmana! Har forresten ikke glemt planen om å komme ut til det nordisk-orientalske hjemmet deres på Drottningvik. Bare litt for mye annet som har spist opp tiden i det siste :)

    Skal man tro Toole (på grunnlag av målinger og erfaring) er mennesket best egnet til å justere (i hjernen) for gulv. Gulv og bakke finnes alltid, mens tak og vegger var mindre vanlig.

    Med andre ord: Heng teppene dine på veggen!

    ;)
    Jeg har fortsatt ikke lest den siste utgaven av boka til Toole. Men har satt den på bestillingslista! Men inuitivt er jeg usikker på om han har rett i dette. Andre forskere har hevdet motsatt - at gulvrefleksjoner faktisk er de som merkes mest. Leste denne artikkelen for en stund siden for eksempel, som peker ut gulvrefleksjonen som den mest merkbare: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9440331

    Og generelt er jeg litt usikker på hvor mye man skal lese den psykoakustiske forskningen som en "fasit" - i hvilken grad resultatene fra enkeltstudier er gyldige utenfor laboratoriet. Men ang. tak: Høyere tak er alltid bra, IMO!

    Her er forresten en artig ting om akustikk: Er akustikken i skogen egentlig den type akustikk vi mennesker er aller mest vant til?
    Varför hör man så bra i skogen? | Auris
    (og skogen har jo mykt underlag, og i tillegg masse diffraksjon)
    I kapittel 7.4.7 «Floor reflections: A special case» viser Toole til egne tester og målinger, Linkwitz (2009, «...not necessarily audible...» og Fraunhofer Institute («unnatural sounding» etter å ha fjernet gulvrefleksjoner).
    Interessant. Får lese boka før jeg uttaler meg noe mer. Generelt blir jo ikke gulvrefleksjonene "fjernet" av et teppe, men de mister noe av den høyfrekvent informasjon. Jeg lurer på om det er det som gjør at jeg liker tepper, kanskje. Høyfrekvent informasjon som flyr fram og tilbake veggimellom er kanskje slitsomt i et lite til moderat stort rom? Så det er kanskje derfor at et teppe "roer ned" et rom?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kort innpå akustikk, så synes jeg personlig noe av det fine med slike akustikkproblemstillinger som dere er inne på her er at man ganske enkelt kan prøve selv og gjøre seg opp sin egen mening om hva som bør dempes eller ikke. På toppen av det hele er det jo kjempegøy og interessant i tillegg. :)

    Foreldrene mine hadde vegg til vegg teppe i en stor stue før oppussing. Anlegget deres er et helt ok oppsett med bokhyllehøyttalere. Etter oppussing hadde de blank parkett i påvente av tepperens. Det var et helt annet rom uten vegg til vegg teppet og faren min var skrekkelig missfornøyd med at han ikke hørte hva som ble sagt på radio eller tv. Så fikk de et stort og tykt tekke under salongen i motsatt hjørne av anlegget og rommet ble helt forandret. Mye tightere lyd og taletydeligheten kom tilbake. Dette teppet påvirket ingen førsterefleksjoner.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Kort innpå akustikk, så synes jeg personlig noe av det fine med slike akustikkproblemstillinger som dere er inne på her er at man ganske enkelt kan prøve selv og gjøre seg opp sin egen mening om hva som bør dempes eller ikke. På toppen av det hele er det jo kjempegøy og interessant i tillegg. :)

    Foreldrene mine hadde vegg til vegg teppe i en stor stue før oppussing. Anlegget deres er et helt ok oppsett med bokhyllehøyttalere. Etter oppussing hadde de blank parkett i påvente av tepperens. Det var et helt annet rom uten vegg til vegg teppet og faren min var skrekkelig missfornøyd med at han ikke hørte hva som ble sagt på radio eller tv. Så fikk de et stort og tykt tekke under salongen i motsatt hjørne av anlegget og rommet ble helt forandret. Mye tightere lyd og taletydeligheten kom tilbake. Dette teppet påvirket ingen førsterefleksjoner.
    Interessant! Og enig. Preferanser er forskjellige, og rom er forskjellige. Man må prøve ting ut!

    En god start er jo å bestå klappetesten og måle etterklangstiden for førsterefleksjon.
    Jepp. Her er en artig liten artikkel om dette: Clap Your Hands If You Are An Audiophile - Audiophile Review

    Min erfaring er at jeg får en grunnleggende følelse av hvordan musikken høres ut i et rom bare ved å snakke. Unntaket er de dype bass-frekvensene.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Det aktive livet kaller

    Jeg gleder meg mer og mer til å få Morrison-høyttalerne i hus. Han har fortsatt ikke fått sendt dem selv om siste avdrag nå er betalt. Begynner å bli utålmodig, men er påpasselig med ikke å komme i unåde slik at jeg slipper å høre "no soup for you".

    Jeg merker at det egentlig bare er én ting jeg har å utsette på Morrison-høyttalerne som konsept: At de ikke er full-aktive og kommer med et ferdig oppsett for forsterkeri. For min del har jeg null behov for å matche meg fram til riktig forsterkere selv. Jeg foretrekker at produsenten optimaliserer alt for meg, så jeg bare kan ta i mot og lytte til musikken. Kan man få til enda bedre resultat med leting etter den perfekte ampen? Meget mulig. Men det er ikke min greie bare :) Men Morrison-høyttalerne kommer bare med anbefalt eksternt delefilter, og BYOA - bring your own amplifier.

    Inntil videre har jeg tenkt på å bruke noe rimelige og solide jernbokser fra Crown. Fikk det for en slikk og ingnting på ebukta. Men... Jeg må skifte vifter, og det er stress. De tar plass. De er ikke definisjonen på stuevennlig design. Og jeg tenker stadig: Er det god match? Har de nok effekt? Blir det optimalt? Damn you, Audiophilia Nevrosa!

    Så i dag fikk jeg en tanke. Kanskje er det på tide å gjøre det fullaktivt. Å la alt optimaliseres av produsenten. Morrison lager ikke forsterkere selv. Men det gjør derimot samarbeidspartneren som har laget driverne, Mark Kravchenko fra Toronto, som både produserer drivere for andre produsenter og lager egne aktive hornhøyttalere. Mark bruker klasse D-moduler fra danske Pascal i høyttalerne sine. Pascal ble visstnok ble startet av folk som tidligere jobbet i Icepower. En Pascal-modul her:

    news-spro2+hand-300px.jpg


    Og jeg tenkte: Ingen vet vel bedre enn Kravchenko selv hvor mye krefter som kreves for å hente ut all dynamikken man kan hente ut av disse driverne? Og hva de best kan matches med? Derfor sendte jeg mail til ham i dag og spurte om han evt kunne tenke seg å selge meg en spesialbygget flerkanalsforsterker for Morrison-høyttalerne, med så mye kraft som trengs for å presse driverne til det maksimale av hva de klarer - og gjerne litt mer. Og hvor mye det ville koste. Så hvem vet, kanskje det blir fullaktivt denne gangen også - i betydning at både høyttalerne og forsterkere blir optimalisert for hverandre av produsenten. Krysser fingrene :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig var det en vemodig og fin dag i dag. Var i en begravelse i domkirken, fordi et medlem i Domkoret som lenge hadde vært syk døde for et par uker siden. Har sjelden vært i en begravelse med like mye musikk... Tre kor, et messingensemble og diverse solister. Sånn er det når en person i et musikkmiljø farer heden. Også interessant å få se alle fasettene ved en person man ikke selv kjente til, når folk som kjente henne kom med minneord.

    Og nå er det snart senga som kaller! I morgen venter praktiske gjøremål for å gjøre klar en hybel :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Høres bra ut dette.

    Jeg vil vel anbefale deg å få ting i hus og spille litt på det før du setter mer i bestilling.

    Jeg ser vel heller ingen grunn til å kjøpe "custom" Switche forsterkere - hvis poenget er å mest mulig transparente forsterkere - så faller poenget med custom bort.

    Mitt anlegg står jo stort sett urørt, så hvis du vil låne mine 2 x 3 Ncore effektforstekrere noen dager, så kan du jo se om det er noe å hente.
    Personlig hørte jeg ingen stor forskjell på Lexicon DD-8 og 6x Hypex Ncore.


    Hadde vært hyggelig om du stakk innom en dag igjen - har rattet litt og har nok litt mer naken og organisk lyd nå en sist du var innom!

    Mvh
    OMF
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Høres bra ut dette.

    Jeg vil vel anbefale deg å få ting i hus og spille litt på det før du setter mer i bestilling.

    Jeg ser vel heller ingen grunn til å kjøpe "custom" Switche forsterkere - hvis poenget er å mest mulig transparente forsterkere - så faller poenget med custom bort.

    Mitt anlegg står jo stort sett urørt, så hvis du vil låne mine 2 x 3 Ncore effektforstekrere noen dager, så kan du jo se om det er noe å hente.
    Personlig hørte jeg ingen stor forskjell på Lexicon DD-8 og 6x Hypex Ncore.


    Hadde vært hyggelig om du stakk innom en dag igjen - har rattet litt og har nok litt mer naken og organisk lyd nå en sist du var innom!

    Mvh
    OMF
    Hehe, det er nok et klokt råd! Kanskje å se hvor fornøyd jeg blir aller først med konseptet sånn generelt, før jeg evt bestiller enda mer ja... :)

    Og takk for invitten - det har jeg lyst til! Denne uka er fullbooket allerede, men neste uke bør forhåpentligvis kunne gå!
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Sikle

    Black friday kommer nok til å gå forbi uten at jeg kjøper noe som helst, tror jeg. Tenkte bare jeg skulle dele hva jeg har siklet på de siste dagene:

    dutchdutch-speaker-studio-8c.jpg


    8C-høyttalerne fra Dutch&Dutch. Virkelig nyskapende teknologi. Konstant direktivitet fra 100 hz og oppover! Interessant artikkel om teknologien bak dem her: Dutch & Dutch | The Ear
    Og så lekre dem er, da. Jeg blir varm om hjertet av å se ting som er laget i naturlig heltre.

    Har hatt dem litt i bakhodet etter at jeg hørte Beolab 50 for litt over en uke siden. Beolab 50 er rett og slett noe av det beste jeg har hørt noensinne. Ekstremt imponerende, langs alle parametre. Jeg tror kvaliteten ved dem skyldes mye forskjellig - men en viktig faktor er nok den konstante og smale spredningen i narrow mode.

    Som jeg har skrevet i tråden tidligere er jeg litt schizofren når det gjelder mine hifi-preferanser. Jeg liker veldig godt rundstrålings-prinsippet, og målet om å få høyttalerne til å forsvinne fullstendig og at musikerne flytter 100 prosent inn i romet. Men jeg liker også det motsatte, høyttalere som har veldig smal og konsentrert spredning. Jeg tror egentlig aldri jeg kan bli lykkelig sånn hifi- og musikkmessig uten å ha to ulike oppsett som er hverandres diametrale motsetninger: Rundstrålere (evt. dipoler, som kan skape noe av den samme luftigheten), OG høyttalere med liten spredning.

    Jeg har en hunch på at disse to prinsippene er ideelle for ulike typer musikk: Luftighet og refleksjoner for klassisk, mye jazz og akustisk musikk som allerede har mye romklang på opptaket, og smal spredning for tørr og rytmisk studiomusikk.

    Av alle høyttalerne med smal spredning jeg vet om, synes jeg 8C virker best ut fra spesifikasjonene. Kii Three har mye av den samme teknologien, og de synes jeg er veldig gode. Men etter å ha hørt dem et par ganger, har de i mine ører en karakter som er litt for "rund" for min smak. Jeg er usikker på hvordan jeg skal beskrive det mer presist, om det er objektivt riktig eller bare et subjektivt inntrykk hos meg, og hva det evt. kan skyldes. Jeg tror at denne eventuelle runde karakteren kan gjøre dem veldig gode og behagelige som musikkformidlere over tid, og det vil nok passe bra for preferansene til mange. Men selv har jeg nok preferanser som går i retning av lyd som er litt skarpere, på en måte. Har lest noen lytteinntrykk på nettet fra folk folk som har hørt både Kii Three og Dutch&Dutch. Det virker som om folk synes de høres forskjellige ut, på tross av at de måler så og si likt.

    Så: Jeg er veldig spent på å få hørt disse! Håper å få mulighet til det i løp av de nærmeste par månedene.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn