Tilbake til enkelheten (og musikken)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det er en stund siden jeg leste om D&D, og fant dem interessante. Har de norsk importør?
    Jepp: https://audiodistribution.no/nettbutikk/10-dutch-amp-dutch/

    Det er jo klart at 100000 er en del penger. Men til gjengjeld har jo disse absolutt alt innebygget. De blir til og med "roon ready" snart, dvs at man kan streame til dem fra en pc med roon installert. Det vil si at man ikke vil trenge en eneste annen boks i oppsettet hvis man bruker roon. Men så har de også analoge innganger for dere analog-hoder da... :)

    EDIT: I den siste utgaven av roon kan man jo laste inn romkorrkesjons-algoritmer også, for dem som liker å drive med slikt
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6


    Helt enig Olav. Disse er utrolig lekre.
    Har veldig sans for denne type spredingskontroll for diskanten. Ganske lik Opalene jeg hadde, dog litt videre spredning horisontalt.
    Jeg er heller ikke ferdig med denne type spredingskontroll, så det er sagt.:)

    Det vil sannsynligvis komme noe som ligner på sikt i Tuklehjørnet.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Spennende, Bergfinn! Veldig artig å følge med hva du tukler deg fram til.
    Og du har rett i at de minner om wave guiden til opalene.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    De er definitivt latterlig spennende de Dutch x2, er nydelige å se på. Stemmer nok at Kii er litt rund i kantene helt i toppen, Ls1 Grimm faller i samme kategori i mine ører. Ser ut til at de to deler diskant, men skal ikke påstå noe der.

    Når får du høyttalerne dine? Vil gjerne høre dem om du tillater svinsekker som meg i ditt ringe hjem ;)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja, vi venter.
    NÅR kommer de? Du er jaggu tålmodig må jeg si.
    Dette hadde jeg aldri klart å vente så lenge på.

    Lurer på om man kan lage seg noe lignende sjøl.
    Hadde passet fint i et flerbruksrom hvor man kan få god lyd over alt uten å sitte spikra i sweetspot.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hehe:) Tålmodig gutta! Sant å si vet jeg ikke selv. Alt er nedbetalt, og jeg venter bare på at Don M skal bygge dem ferdig og sende dem. De bygges jo for hånd på bestilling. Nå er det to uker siden jeg hørte fra ham sist, og jeg har sendt en mase- og påminningsmail. Venter noen dager til før jeg maser på nytt. Håper jo å få dem før jul... men vi får se!

    Bergfinn: Hm, spennende. Jeg vet ikke, har jo aldri prøvd diy. Prinsippet er enkelt nok - en woofer og diskant som fyrer mot en ball som sprer lyden helt jevnt i alle retninger. Men problemet tror jeg er å få lydspredningen til å bli 100% jevn med frekvens i alle retninger, unngå diffraksjon, og å få dem til å spille som en point source. Å skape et diffust lydbilde overalt er jo ikke noe vanskelig, det er bare å kline til med drivere som spiller i forskjellige retninger.

    Men finnes vel noen få DIY design man kan la seg inspirere av - Pluto til Linkwitz feks.

    Klart du er velkommen når ventetiden er omme, Coolio!
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Nå oppdaget jeg akkurat hva Morrison har holdt på med i det siste, i stedet for å svare på mailen min: Han har oppdatert nettsiden sin: https://www.morrisonaudio.com/

    Er mye interessant lesestoff der nå, som går mer i dybden på tankene bak designet hans. Vær forberedt på å høre at alle andre gjør det feil, mens han gjør det rett ;)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dutch & Dutch 8C bruker forøvrig Pascal forsterkere innebygget.
    lyd & akustikk ble tilbudt å være importør, men det var ikke aktuelt av ulike grunner.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Dutch & Dutch 8C bruker forøvrig Pascal forsterkere innebygget.
    lyd & akustikk ble tilbudt å være importør, men det var ikke aktuelt av ulike grunner.
    Ja, jeg så det. Artig. Har lest om noen brukererfaringer, og det er noen som ser ut til å foretrekke Pascal fremfor Hypex, selv om Ncore vel har lavere målt forvrengning.

    Forøvrig må vel Dutch & Dutch være midt i din/deres gate sånn prinsipielt, Orso... Selv om jeg kan tenke meg at du ideelt sett skulle ønsket deg enda lavere delefrekvens (1200), og kanskje har noen innsigelser til den vertikale koherensen e.l.? ;)
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå oppdaget jeg akkurat hva Morrison har holdt på med i det siste, i stedet for å svare på mailen min: Han har oppdatert nettsiden sin: https://www.morrisonaudio.com/

    Er mye interessant lesestoff der nå, som går mer i dybden på tankene bak designet hans. Vær forberedt på å høre at alle andre gjør det feil, mens han gjør det rett ;)
    Jeg er skikkelig spent på de der, for skikkelig velfungerende rundstrålere er noe jeg fortsatt har til gode å høre. Men jeg vet de finnes. Det jeg har lest om Morrison gjør at jeg føler at de kan være slike høyttalere, så jeg håper ikke det går så fryktelig lang tid før du har dem i hus. For de garanterer et besøk av baluba, Olav.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Nå oppdaget jeg akkurat hva Morrison har holdt på med i det siste, i stedet for å svare på mailen min: Han har oppdatert nettsiden sin: https://www.morrisonaudio.com/

    Er mye interessant lesestoff der nå, som går mer i dybden på tankene bak designet hans. Vær forberedt på å høre at alle andre gjør det feil, mens han gjør det rett ;)
    Alltid interessant å lese konstruktørers tanker bak konstruksjonene sine. Takk for link.:)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er skikkelig spent på de der, for skikkelig velfungerende rundstrålere er noe jeg fortsatt har til gode å høre. Men jeg vet de finnes. Det jeg har lest om Morrison gjør at jeg føler at de kan være slike høyttalere, så jeg håper ikke det går så fryktelig lang tid før du har dem i hus. For de garanterer et besøk av baluba, Olav.
    Seff - du er über-velkommen når de endelig kommer i hus, Baluba!

    Nå oppdaget jeg akkurat hva Morrison har holdt på med i det siste, i stedet for å svare på mailen min: Han har oppdatert nettsiden sin: https://www.morrisonaudio.com/

    Er mye interessant lesestoff der nå, som går mer i dybden på tankene bak designet hans. Vær forberedt på å høre at alle andre gjør det feil, mens han gjør det rett ;)
    Alltid interessant å lese konstruktørers tanker bak konstruksjonene sine. Takk for link.:)
    Jepp. Konstruktører har jo ofte sterke meninger om sine egne design, og tenker gjerne at de er overlegne alt annet. Og kanskje er det ikke så rart, siden det jo tross alt er en grunn til at de har valgt å gjøre det akkurat slik? Så får vi entusiaster plukke med oss det som er verdifullt og innsiktsfullt ulike steder, tenker jeg.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Nå oppdaget jeg akkurat hva Morrison har holdt på med i det siste, i stedet for å svare på mailen min: Han har oppdatert nettsiden sin: https://www.morrisonaudio.com/

    Er mye interessant lesestoff der nå, som går mer i dybden på tankene bak designet hans. Vær forberedt på å høre at alle andre gjør det feil, mens han gjør det rett ;)
    Alltid interessant å lese konstruktørers tanker bak konstruksjonene sine. Takk for link.:)
    Jepp. Konstruktører har jo ofte sterke meninger om sine egne design, og tenker gjerne at de er overlegne alt annet. Og kanskje er det ikke så rart, siden det jo tross alt er en grunn til at de har valgt å gjøre det akkurat slik? Så får vi entusiaster plukke med oss det som er verdifullt og innsiktsfullt ulike steder, tenker jeg.


    Synes det nesten alltid er interessant å lese førstehåndserfaring, men toppen av dette er å lese konstruktørers tanker om hva de vil oppnå og hvorfo de prioriterer som de gjør. Ofte er man jo vant med 2, 3 eller 4 håndsvetraktinger omkring tanker produsenten har om egne produkter gjerne ispedd litt markedsføringsfilter. Da er det fint med sånne som Morrison, Kvålsvoll eller Shaw.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Så får vi entusiaster plukke med oss det som er verdifullt og innsiktsfullt ulike steder, tenker jeg.
    Blir det helt feil å korrigere dette til 'Så får vi entusiaster plukke fra hverandre det som er verdifullt og innsiktsfullt ulike steder'
    - Eller er det bare meg som av og til oppfatter denne vinklingen som reell? >:D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Så får vi entusiaster plukke med oss det som er verdifullt og innsiktsfullt ulike steder, tenker jeg.
    Blir det helt feil å korrigere dette til 'Så får vi entusiaster plukke fra hverandre det som er verdifullt og innsiktsfullt ulike steder'
    - Eller er det bare meg som av og til oppfatter denne vinklingen som reell? >:D
    Nå er det dessverre litt rot med qoute her.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Så får vi entusiaster plukke med oss det som er verdifullt og innsiktsfullt ulike steder, tenker jeg.
    Blir det helt feil å korrigere dette til 'Så får vi entusiaster plukke fra hverandre det som er verdifullt og innsiktsfullt ulike steder'
    - Eller er det bare meg som av og til oppfatter denne vinklingen som reell? >:D
    Nå er det dessverre litt rot med qoute her.
    Uups - sorry.
    Ser den kom fra Olav2 i #2453.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nå oppdaget jeg akkurat hva Morrison har holdt på med i det siste, i stedet for å svare på mailen min: Han har oppdatert nettsiden sin: https://www.morrisonaudio.com/

    Er mye interessant lesestoff der nå, som går mer i dybden på tankene bak designet hans. Vær forberedt på å høre at alle andre gjør det feil, mens han gjør det rett ;)
    Jeg er skikkelig spent på de der, for skikkelig velfungerende rundstrålere er noe jeg fortsatt har til gode å høre. Men jeg vet de finnes. Det jeg har lest om Morrison gjør at jeg føler at de kan være slike høyttalere, så jeg håper ikke det går så fryktelig lang tid før du har dem i hus. For de garanterer et besøk av baluba, Olav.
    Det er veldig spennande design på desse Morrison-greiene, og om du får rundstråling til nokolunde skapeleg pris, er det veldig interessant. Tippar dei er like vanskelege å plassere som mine, og at dei kanskje har ein annan frekvensmessig samanheng enn mbl (det skulle då berre mangle), og tungdrivne vert velt alt som skal sende lyden 360 grader rundt seg. Men det hadde vore interessant å høyre. Og om nokon tilfeldigvis skulle vere på Nordvestlandet, er det berre å ta kontakt, så skal vi nok ordne ei lytteøkt.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Enig i at de er spennende, Arve! Ville vært særs hyggelig om du kom og hørte dem når jeg får dem i hus. Men når det blir, gudene vet...

    Plassering: Morrison sier at 1 m fra alle nærliggende flater er minimum. Finner nok ut av hva som funker og ikke funker der, tror jeg. Tungdrevenhet: bassdriveren (opp til 1 kHz) har effektivitet på 86 db. Diskanten, fra 1 kHz og opp, har 90 db. Siden de er aktivt drevne med eksternt delefilter og forsterker koblet rett på elementene, tror jeg man får litt effektivitet gratis sammenliknet med å gå veien via passive delefilter. Og det åpner jo muligheten for å ha wattmonster på wooferen, og finsmaker-watt på diskanten (der mesteparten av harmonikken og overtonene sitter).
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takker for invitasjonen, Arve. Det forekommer jo at jeg er på dine kanter, selv om det er noen år siden sist. Og MBL har jeg virkelig interesse av å høre i likhet med Morrisey. Jeg vet om et par stativere på Haugaland, men har en mistanke om at de ikke har optimale vilkår. Eier er av den typen som tror alt låter bra sammen bare det koster nok penger.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.256
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det er synd at en viss Danske skal ødelegge en fin tråd som denne.

    Og til denne dansken som tydeligvis ikke har kapasitet nok til å skjønne hvorfor han er bannet og uønsket vil jeg bare si:

    Du er bannet da du overhode ikke eier høflighet eller nettikette. I alle diskusjoner har du klart å gå til personangrep. Når du har fått advarsler fra moderatorer reagerer du med nye personangrep.

    Den totale mangel på sosiale antenner som du viste med dine angrep, gjør desverre at du fortsetter å ødelegge tråder og trivselen på forumet med dine utallige nyregistreringer.

    Vi får vel bare håpe på et mirakel nå mot jul, kansje du får litt høflighet og nye sosiale antenner i julegave.

    *klapp på din hatt*
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.597
    Antall liker
    14.511
    Sted
    Langesund
    Synes ikke vi skal bry oss så mye med de kortvarige, lange innskytelsene som kommer fra vår danske "venn":)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Her er også noko eg snubla over på nettet (forsterkarane er forresten svært interessante, dei også)
    King Tower Omnidirectional Loudspeaker System | Icon Audio
    Det var ikke mye pæng for det som ser ut som en en velkonstruert rundstråler! Ser spennende ut. Lurer bare på hvordan elementene summerer og hvor lang lytteavstand den betinger.

    EDIT: Lette litt mer etter informasjon på nettet, og ser ut som den bare ble produsert av Kingsound - en produsent fra Hong Kong - mellom 2010 og 2012. Og så ble den discontinued. Tipper at den butikken selger ut det siste paret de har relativt billig.

    EDIT2: Finner ingen anmeldelser, men den blir nevnt i denne anmeldelsen av en elektrostat-høyttaler fra Kingsound (som forøvrig er en produsent jeg aldri hadde hørt om før):
    "The lovely King Tower omnidirectional was shown in an unimpressive display two years, then discontinued. I am grateful to Roger that I obtained what seems to be the only pair of the King Tower in North America. King’s Audio moth balled what I consider to be one of the greatest speakers I have ever encountered under $5K. Consider, an omnidirectional speaker with detail and vast soundstage to make a Panel speaker jealous for about $5K. If people had heard what the King Tower could do I believe the speakers would have sold like hotcakes. Consider, for a fairly reasonable sum the ardent audiophile could have had a pretty doggone good true omnidirectional at a price which would have been very attractive."
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det er synd at en viss Danske skal ødelegge en fin tråd som denne.

    Og til denne dansken som tydeligvis ikke har kapasitet nok til å skjønne hvorfor han er bannet og uønsket vil jeg bare si:

    Du er bannet da du overhode ikke eier høflighet eller nettikette. I alle diskusjoner har du klart å gå til personangrep. Når du har fått advarsler fra moderatorer reagerer du med nye personangrep.

    Den totale mangel på sosiale antenner som du viste med dine angrep, gjør desverre at du fortsetter å ødelegge tråder og trivselen på forumet med dine utallige nyregistreringer.

    Vi får vel bare håpe på et mirakel nå mot jul, kansje du får litt høflighet og nye sosiale antenner i julegave.

    *klapp på din hatt*
    Tror kanskje han mangler en "plug in" til antennene. Hva var det Torben hadde på hjertet denne gangen? Utrolig så mye energi han bruker på å komme inn på denne sentralen.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Levende bass og reprodusert bass

    Litt drodling i tråden på søndagsnatta. Var en lang og intens dag i dag, og jeg klarer tydeligvis ikke roe meg nok ned til å få lagt meg. Førjulstid er konsert-tid, alltid, og i dag avholdt koret mitt den tredje store konserten på bare 4-5 uker (først Faurés requiem + Poulenc, så Händels Messias, og så en adventskonsert i kveld med litt ymse).

    Men ble inspirert til å skrive litt om bass og reproduksjon av bass. Jeg lurer på om det er en slags sykdom som har gått i blodet på meg, at jeg så ofte begynner å lytte til hvordan musikk gjengis når den blir reprodusert, uansett hvor jeg er. I kveld var et artig case. En av de mest lovende unge jazz-bassistene i Norge var invitert til konserten som gjest. Hun var med på noen av stykkene, og improviserte litt innimellom. På øvelsen i går spilte hun på kontrabassen sin uten forsterkning. Det var bare vi i koret som skulle høre, og da var det høyt nok. Men på konserten i kveld måtte hun forsterke bassen elektronisk, fordi det tross alt var mange hundre mennesker i salen. Hun benyttet seg av en enkel PA-høyttaler, som for meg så ut til å være en dedikert basshøyttaler med to store 15-tommere.

    Og... hvilken forskjell! Da det bare var kontrabass uten forsterkning så hørtes det ut som - vel, som en kontrabass.

    240px-Sergei_Koussevitsky.jpg


    I kveld, på konserten, hørtes det for meg ut som den type bass jeg ofte hører fra hifianlegg (inkludert mitt eget). Elektronisk reprodusert bass, rett og slett.

    mtu8VQ65HMp6FcqEfipTy7Q.jpg


    Den var merkbart «langsommere» og mer utflytende. Treigere og mindre «musikalsk». Mer som en rockebass, på en måte. Dersom jeg hadde hørt dette i et anlegg, ville jeg sikkert tenkt at det hørtes konge ut. Tross alt: Vi snakker om et kirkerom som er så stort at man stort sett unngår stående bølger, og dette var en svært solid PA-konstruksjon med to 15-tommere. Mer menbranareal enn hva jeg noen gang har hatt her hjemme. Men når jeg sammenliknet med hvordan den akustiske kontrabassen hørtes ut, så var det likevel feil. Det dreide seg ikke om hvor dypt det kunne gå. Jeg merket mer vibrasjoner i gulvet med høyttaleren enn med kontrabassen. Så da var det noe annet.

    Hvorfor? Jeg er ikke sikker. Hvis jeg skal tippe, vil jeg tro at det var en del resonanser i kassen og driverne, som gjorde at noen frekvenser ble liggende og dure lengre enn andre. Eller kanskje det har noe med spredningsmønsteret fra kontrabassen vs høyttaleren? Eller så kan det jo rent av være at det er en eller annen eq eller signalbehandling i basshøyttaleren, og at bassisten liker at det høres sånn ut, mindre som en kontrabass og mer som en elbass. Hva vet jeg. Men jeg er temmelig sikker på at noe gikk tapt og noe ble tilført på veien, fra den akustiske kontrabassen til den elektroniske PA-høyttaleren.

    Så et mål for hifi-fremtiden er en gang få et oppsett som gjengir bassen så naturlig som det går an å få det... :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    @Olav2
    Du kan jo feks. søke audiens i Slukoteket neste gang du er i Oslo traktene.
    Så kan du få et inntrykk av hvordan kontrabass høres ut på SLOB.
    Om det ikke skulle passe, er det også mulig å høre det på miniSLOB hos meg.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    @Olav2
    Du kan jo feks. søke audiens i Slukoteket neste gang du er i Oslo traktene.
    Så kan du få et inntrykk av hvordan kontrabass høres ut på SLOB.
    Om det ikke skulle passe, er det også mulig å høre det på miniSLOB hos meg.
    Takk Bergfinn! Begge deler har jeg forlengst notert bak øret :)
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tenkt akkurat de samme tankene når jeg har hørt kontrabass helt akkustisk, det er rett og slett noe annet.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig står denne platen og ruller via Tidal på kontor-anlegget mens jeg prøver å få ting gjort i dag (note to self: Logge av HFS nå). Vokalensembelet Trio Mediæval teamet opp med trompetisten Arve Henriksen for å fremføre religøse ballader fra middelalderen.

    CD-Cover Rímur.jpg


    Nydelig musikk. Er ikke så verst å ha ECM tilgjengelig på strømmetjenester, altså. Denne oppdaget jeg faktisk helt tilfeldig fordi jeg søkte på noe annet, og så kom denne opp. En del av det ECM har gjort kan jeg styre min begeistring for. Synes en del av det er i overkant sentimentalt og pretensiøst og introvert. Heismusikk for audiofile, på en måte. Men noen av platene ECM har gitt ut er blant mine absolutte favorittplater uavhengig av sjanger. Tilsvarende er det med den snevre sjangeren "religiøs vokalmusikk fra middelalderen akkompagneres av jazz-blåser". Vanskelig sjanger, det der. Blir lett pretensiøst og over the top. Men denne plata synes jeg nailer det.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Litt av et aktivitetsnivå koret ditt har Olav!! :eek:

    Moro med slike tanker Olav. Når det gjelder dette tilfellet her så tror jeg du må sette mikrofonen inn i bildet ditt et sted. Høyttaleren forsterker kun det signalet mikrofonen gir den og da avhenger det veldig av hvor mikrofonen står. Er den for eksempel innebygget vil jo naturligvis lyden fra kontrabassen være en slags hybrid elbass/akustisk bass mikket tett på strenger som igjen blir forsterket av høyttaleren som igjen har en helt annen powerrespons enn instrumentet. Sumasumarum blir det rett og slett et annet instrument. :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Litt av et aktivitetsnivå koret ditt har Olav!! :eek:
    Ja, det var nesten litt for mye av det gode nå på tampen. Er jo i grenseland til å være et semi-profesjonelt kor da, jeg tilhører mindretallet blant koristene som aldri har studert musikk. Prøver å kompensere for mine lavere tekniske ferdigheter med å være ekstra hyggelig og kjøpe frukt og boller til øvelsene ;)

    Moro med slike tanker Olav. Når det gjelder dette tilfellet her så tror jeg du må sette mikrofonen inn i bildet ditt et sted. Høyttaleren forsterker kun det signalet mikrofonen gir den og da avhenger det veldig av hvor mikrofonen står. Er den for eksempel innebygget vil jo naturligvis lyden fra kontrabassen være en slags hybrid elbass/akustisk bass mikket tett på strenger som igjen blir forsterket av høyttaleren som igjen har en helt annen powerrespons enn instrumentet. Sumasumarum blir det rett og slett et annet instrument. :)
    Godt poeng, TrompetN! Det hadde jeg ikke tenkt på, men du har jo åpenbart rett. I dette tilfellet tror jeg micen var innebygget, ja. Og da blir det plutselig et annet instrument, selvfølgelig. Mer strengelyd og mindre kontrabasskasse-lyd.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Litt av et aktivitetsnivå koret ditt har Olav!! :eek:

    Moro med slike tanker Olav. Når det gjelder dette tilfellet her så tror jeg du må sette mikrofonen inn i bildet ditt et sted. Høyttaleren forsterker kun det signalet mikrofonen gir den og da avhenger det veldig av hvor mikrofonen står. Er den for eksempel innebygget vil jo naturligvis lyden fra kontrabassen være en slags hybrid elbass/akustisk bass mikket tett på strenger som igjen blir forsterket av høyttaleren som igjen har en helt annen powerrespons enn instrumentet. Sumasumarum blir det rett og slett et annet instrument. :)
    Hear, hear!

    Mikrofonen har heller ingen hjerne.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    And now... for something completely different

    Hepp folkens. Her kommer et innlegg med nyheter i tråden!

    Er mange som har lurt på "når kommer disse rundstrålerne da?", som jeg annonserte i tråden for over et halvt år siden (og begynte å betale gradvis ned på fordi jeg ikke hadde lyst å kjøpe noe på krita).

    De ble nedbetalt for noen uker siden, men produsent D. Morrison hørte ikke av seg på et par uker. For noen dager siden fikk jeg endelig forklaringen: Han holder på å utvikle en ny og enda bedre modell, og ønsket egentlig å vente med å sende til meg fram til den nye modellen blir ferdig. Han virker som en perfeksjonist til fingerspissene. Kortversjonen er at han har fått samarbeidspartneren sin Kravchenko Audio til å utvikle en enda bedre bass/mellomtone-driver, som har enda lenger slaglengde (fra 28 mm til 30 mm), høyere følsomhet, og som oppfører seg enda mer "dynamisk homogent" - altså at den gjengir signalet så godt som helt likt, uavhengig av hvor mye bevegelse og kraft som er i sving.

    Så: Da ble det til å smøre seg med tålmodighet enda noen måneder!

    Men jeg kjente at det begynte å bli vel lenge å leve uten ordentlig anlegg hjemme. Nå er det bare sonos-oppsettet på kjøkkenet som spiller musikk, og uansett hvor stor fan jeg er av sonos (kilden i hovedsystemet er og blir en sonos connect, og slik vil det alltid forbli), så er det ikke helt det samme.

    What to do?

    Denne Monty Python-videoen er passende tror jeg:


    Jeg har vel skrevet noen ganger at jeg er litt schizofren hifi-messig. Jeg liker rundstråling. Er jo derfor jeg har kjøpt Morrison-høyttalerne. Men jeg liker også det stikk motsatte - høyttalere med relativt kontrollert og smal spredning slik som horn, eller Beolab 50 i narrow mode. Lett skal det ikke værra.

    Min erfaring hittil er at jeg liker ulike typer oppsett for ulike typer musikk/opptak. Da jeg hadde AVI-monitorene stående i stua, merket jeg at jeg lyttet forskjellig på ulik musikk. På moderne tørr og rytmisk studiomusikk likte jeg best å lytte i nærfelt, for å få så lite refleksjoner som mulig. Da opplevdes det kunstig å tilføre alt for mye romklang. MEN på klassisk og akustisk jazz var det ofte nøyaktig omvendt! Da foretrakk jeg å bevege meg et godt stykke unna, og slik få et mer omsluttende og holografisk lydbilde med så mye romklang som mulig.

    Jeg begynte derfor å lure på om jeg måtte satse på to anlegg for å bli helt fornøyd. Sånn på sikt i hvert fall. Et rundstrålende, og et mer kontrollert og begrenset direktivitet.

    Og så begynte jeg å sikle på et par høyttalere som jeg egentlig slett ikke hadde råd til, ikke under noen omstendighet... Dutch & Dutch 8C som jeg har skrevet om i tråden tidligere.

    dutchdutch-speaker-studio-8c.jpg


    Det er mye som gjør dem veldig spennende. En ekstremt original kardiode-løsning, der kassen slipper ut lyd i motfase på sidene, som er konstruert slik at den kansellerer lyden på sidene helt nøyaktig, slik at lyden stort sett bare går fremover. Større kasse og mer membrananeral enn konkurrenten Kii Three. 8-tommer i mellomtonen og større baffel, som jeg har sans for. To separate 8-tommere for bassen under 100 hz. DSP-styring (selvsagt!). Masse krefter og dynamikk. Konstruert med vilje for å stå inntil frontveggen. Roon ready! M.m. De foreløpige lytteinntrykkene jeg har lest på nettet tilsier at de likner på Kii Three, men at en del av de som har hørt begge ofte likte D&D enda bedre. Så når jeg allerede hadde stor sans for Kii Three, hva ville jeg da tenkte om disse...?

    Jeg meldte litt frem og tilbake med distributøren Glenn i Audiodistribution. Mest fordi jeg var nysgjerrig. Jeg siklet på dem, men skulle selvfølgelig ikke kjøpe. Men plutselig ga han meg a offer I couldn't refuse. Han var ivrig etter å få dem ut i det fri, rett og slett, for å skape interesse for dem. Så hvis jeg sa ja til å bli "referansekunde" kunne jeg få dem nærmest til kostpris. Det innebar å være villig til å ta i mot folk på demo når han sender noen til meg, ettersom Dutch & Dutch så langt ikke har havnet i noen butikker. Og det var jo ikke noen stor omkostning, tenkte jeg.

    Så, drumroll drumroll... plutselig var avtalen gjort. Og i løpet av noen uker vil det som antakelig blir det første private Dutch & Dutch-paret i Norge være på vei til meg. Jeg er nok litt sånn skrudd sammen, jeg, at jeg dras mot det som er nytt og nyskapende og interessant. Morrison-høyttalerne finnes så langt ikke utenfor USA og Canada. Om noen måneder i min stue. Og snart også Dutch & Dutch, som nesten ikke har blitt satt i ordentlig produksjon en gang.

    ------------

    Det føles litt crazy. Jeg som er statsansatt og lever på en moderat akademikerlønn. To dyre stereo-oppsett? Virkelig? Vi får se om begge to blir værende på sikt. Jeg håper og tror det. For jeg har erfart ganske tydelig at det ikke er one size fits all med musikkgjengivelse - det som passer for noen sjangre og noen typer opptak passer ikke nødvendigvis like godt for andre ting. Og jeg kan på en og samme dag høre på alt fra Justin Timberlake til Dimmu Borgir til Händel til Jan Garbarek. Så: I fremtiden, hvis folk vil komme på besøk, kan det være det blir mulig å høre på musikk på to vidt forskjellige anlegg og sammenlikne dem mot hverandre.
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    2 oppsett kjøpt og begge uhørt?
    Akademiker approach?
    Helt klart, Tommy! Jeg er jo en objektivist, i bunn og grunn... :) Men det er helt motsatt hva jeg råder andre til, som er å lytte grundig før kjøp.

    Jeg tror at man kan predikere mye om hvordan en høyttaler høres ut basert på data om frekvensrespons, forvrengning og spredning. Det jeg vet om konstruksjonen på disse to oppsettene sier meg at de har bedre prestasjon på de områdene enn omtrent alle andre kommersielle høyttalere. Men ja, det er jo en sjanse å ta selvfølgelig!

    Der subjektiviteten kommer inn i bilde, hos meg, er å bli kjent med mine egne preferanser for hvordan jeg liker musikk gjengitt. Og har kommet fram til at det enten er via ekstremt vid eller forholdsvis smal spredning.
     
    T

    tommykh

    Gjest
    2 oppsett kjøpt og begge uhørt?
    Akademiker approach?
    Men det er helt motsatt hva jeg råder andre til, som er å lytte grundig før kjøp.
    Så lenge du er klar over det selv ;) Haha

    Personlig liker jeg det ! :) Er og enig med deg hva gjelder direktivitet- jeg savner ofte egenskapene til BL5 (når jeg ikke sitter å lytter i ss)
    2 oppsett er ikke dumt.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Den som venter på noe godt........har ingen problemer når nye høyttalere kommer i hus i ventetiden :)

    Virkelig spennende valg du har gjort. Synes definitivt du har gjort en god akademiker-tilnærming. Lar meg ikke forundre hvis du nærmer deg norgesrekord i teoretisk dypdykk før du slo til :) Kommer definitivt å ta deg på ordet om demo når herlighetene kommer i hus. Gratulerer så langt :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn