Tilbake til enkelheten (og musikken)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har opplevd Clinton og hans store turneband P-Funk Allstars to ganger. Første gang fem meter fra den store scenen på Roskilde med 80.000 publikummere i ryggen i rundt tre timer som kveldens siste konsert. Det er en av de konsertopplevelsene jeg ville gitt mye for å reise tilbake til i en tidsmaskin. God plass mellom folk på grunn av fysiske sperre gjorde det i tillegg mulig å danse skikkelig til musikken, noe vi gjorde til gangs med billig hvit pappvin i den ene hånden. :cool:
    Oohhh... skulle jeg gitt mye for å opplevd!
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Slukster og herr Sjenert: Hva mener d'herrer om multisub-løsning der subwoofere plasseres på ulike kanter av rommet? Det er jo ikke alle som har mulighet til å plassere store basstårn midt i stua, feks. Da kan flere subwoofere som spres omkring være en mulig løsning. Spør for en venn.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Han sjenerte har dessverre ikke hørt og prøvd alt, men er litt skepsis til basser rundt på alle kanter - mulig det går greit hvis det deles veldig lavt. Mitt kompromiss synes jeg funker greit.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Han sjenerte har dessverre ikke hørt og prøvd alt, men er litt skepsis til basser rundt på alle kanter - mulig det går greit hvis det deles veldig lavt. Mitt kompromiss synes jeg funker greit.
    Ja, du har jo et lite og diskret anlegg. Burde passe inn i de fleste stuer ;)

    Jeg har fortsatt til gode å høre et gjennomtenkt multisub-oppsett, derfor jeg er nysgjerrig.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Han sjenerte har dessverre ikke hørt og prøvd alt, men er litt skepsis til basser rundt på alle kanter - mulig det går greit hvis det deles veldig lavt. Mitt kompromiss synes jeg funker greit.
    Ja, du har jo et lite og diskret anlegg. Burde passe inn i de fleste stuer ;)

    Jeg har fortsatt til gode å høre et gjennomtenkt multisub-oppsett, derfor jeg er nysgjerrig.
    Er du frekk;) Dette kan nedskaleres ganske kraftig. Når finale var her, var vi på det høyeste langt under 1/10 av kapasitet. La oss si fire gode subber fordelt i front som tar opp til 40-50 Hz. derfra og opp en god 15" som fyrer rett mot lytter. Er den riktig god kan den sikkert deles opp mot og over 1000 Hz.

    Orso skal vel snart vise oss et multisub oppsett. Det gleder jeg meg til
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.637
    Torget vurderinger
    23
    Mmmm... jeg er gjennomgående skeptisk til sub-konsptet til musikkbruk. Er mer på "helhetlig bass" hvor alt helt fra bunn og opp til 150 - 200 Hz komme fra et og samme system. Som så evner å integrere sømløst mot mellombass. Dette gir en del føringer for system, utførelse og egenskaper. Works fer me, mate..
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.605
    Antall liker
    14.532
    Sted
    Langesund
    Mmmm... jeg er gjennomgående skeptisk til sub-konsptet til musikkbruk. Er mer på "helhetlig bass" hvor alt helt fra bunn og opp til 150 - 200 Hz komme fra et og samme system. Som så evner å integrere sømløst mot mellombass. Dette gir en del føringer for system, utførelse og egenskaper. Works fer me, mate..
    Sånn prater en mann som er så heldig og ikke ha noe kompromiss i bassen;)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Mmmm... jeg er gjennomgående skeptisk til sub-konsptet til musikkbruk. Er mer på "helhetlig bass" hvor alt helt fra bunn og opp til 150 - 200 Hz komme fra et og samme system. Som så evner å integrere sømløst mot mellombass. Dette gir en del føringer for system, utførelse og egenskaper. Works fer me, mate..
    Ja, ryktes jo at det er lyd hos deg som skal være akseptabel, i det minste;) Men hvis vi tenker oss deling så lavt som 50 Hz feks: er det fortsatt optimalt med all bassen fra samme sted? I følge prevailing wisdom skal jo ikke bass være lokaliserbar så lavt. Men: prevailing widsom har jo tatt feil før...
     
    Sist redigert:

    alviss

    Banned
    Ble medlem
    30.05.2017
    Innlegg
    23
    Antall liker
    25
    Mmmm... jeg er gjennomgående skeptisk til sub-konsptet til musikkbruk. Er mer på "helhetlig bass" hvor alt helt fra bunn og opp til 150 - 200 Hz komme fra et og samme system. Som så evner å integrere sømløst mot mellombass. Dette gir en del føringer for system, utførelse og egenskaper. Works fer me, mate..
    Ja, ryktes jo at det er lyd hos deg som skal være akseptabel, i det minste;) Men hvis vi tenker oss deling så lavt som 50 Hz feks: er det fortsatt optimalt med all bassen fra samme sted? I følge prevailing wisdom skal jo ikke bass være lokaliserbar så lavt. Men: prevailing widsom har jo tatt feil før...
    Måske fordi der ikke er noget som kun er bas andet end måske i pop og elektronisk musik/produceret musik, bas er en del af helheden og som Shy nævnte skal man ikke ligge mærke til andet end at "bassen" er en integreret del af et instruments helhed.

    Ved at sprede bassen ud over det hele rummet mener jeg det vil går ud over helheden, og ikke mindst perspektivet evne til at varierer i størrelse.
    Det vigtigste er at bas-gengivelsen har det rette "Qts" som giver optimal impulsgengivelse , og at bassen er fuldstændig integreret i resten af højtaler-systemmet , bas påvirker diskant gengivelse, og vice versa.

    Man kan ramme optimal Qts eller gå under eller over denne værdi, også rummet påvirker, man kan vælge at slå på en tom tønde eller en dyne, eller noget der i mellem, det hele/(Qts) kan ses i af-rulningen af bas-systemmet, nærmer betegnet skulderne af kurven , der hvor kurven knækker for at løbe over i en konstant af-rulning , når denne af-rulning er rigtig og blive styret optimalt af en forstærker som er korrekt dimensioneret, dette er mindst lige så vigtigt som selve højtaleren, efter min erfaring ,sandsynligvis vigtigere.

    Så er det slet ikke så svært at lave ordentlig "bas" i stort set ethvert rum, det er faktisk enkelt, også uden at membran-arealet er som en mindre carport, man behøver ingen-gang DSP, men DSP kan naturligvis også benyttes for optimering, og som en sidegevinst opnår man at næsten alle ens såkaldte "rum problemer" forsvinder det som mange gange er årsagen til at man bruger DSP. Ps. Man bør dog efter min mening styrer langt uden om basreflex., det system er uegnet til hi-fi gengivelse. Det vil kun give problemer.


    Resultatet kan kontrolleres via en steprespons.

    Nu vi har diskuteret 16Hz og Kirkeorgel osv. Så er dette også rigtig godt test-materiale synes jeg, også godt bare at lytte til , der er skrevet meget flot musik til orgel , orglet har en meget genkendelig grundklang som er "en tone" , og min erfaring er jo bedre anlægget er , jo større bliver perspektivet/lydbilledets størrelse , det bør vokse betragteligt, væg til væg og op igennem loftet, jeg har oplevet anlæg hvor lydbilledet er det samme som ved en studio-indspilninger eller ligefrem er blevet mindre når orglet kom på, det mener jeg er galt.

    Ved finalen/afslutningen og ved de dybe toner mener jeg at perspektivet/orglet skal bliver stående klippefast på sin plads , på ikke så gode anlæg har orglet det med at rykke frem i højtalerne og det ødelægger illusionen, og naturligvis må lydbilledet ikke begynder at rode uanset hvor vildt det går til , orglet skal stadigvæk være "en tone".
    Og det går vildt til, men det høres ikke umiddelbart på et anlæg som har kontrol , men går man ud køkkenet så står kaffekopperne og klirrer lystigt i skabene. selv med kun to 12" , og sågar også med to 10".
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Olav, i mitt hode står 8X12TOMs oppsett som et bevis på at bassen kan plasseres med fleksibilitet. Man må selvsagt bruke DSP for koherens.

    Imidlertid er alle bassene hos 8X12TOM foran lytteren. Spørsmålet er om man ville merket om det kom subbass bakfra i tillegg. Min erfaring med 8X12TOM er at bassen bare er der, dvs. i tråd med teorien om ikke lokaliserbar subbass.

    Merk at lav kvalitet på bassene kan gi hørbare og dermed lokaliserbare artefakter.
    Så man må bare prøve seg frem...

    :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Slukster og herr Sjenert: Hva mener d'herrer om multisub-løsning der subwoofere plasseres på ulike kanter av rommet? Det er jo ikke alle som har mulighet til å plassere store basstårn midt i stua, feks. Da kan flere subwoofere som spres omkring være en mulig løsning. Spør for en venn.
    Er ikke dette godt dokumentert at fungerer som bare det?
    Setter mange krav til fleksibilitet, men optimalt sett er det det nærmeste man kommer en optimal løsning i mine øyne.
    Edit: for et bredt sweetspot vel og merke.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring (en nusselig 12") er at jeg må dele veldig lavt (feks 40Hz eller lavere) for at jeg ikke skal lokalisere den. Jeg regner med at det er fordi den spiller en del over delefrekvensen også, selv med ganske steile filtre.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.637
    Torget vurderinger
    23
    Ja, ryktes jo at det er lyd hos deg som skal være akseptabel, i det minste Men hvis vi tenker oss deling så lavt som 50 Hz feks: er det fortsatt optimalt med all bassen fra samme sted? I følge prevailing wisdom skal jo ikke bass være lokaliserbar så lavt. Men: prevailing widsom har jo tatt feil før...

    Bass er langt mer lokaliserbart enn du skulle tro - igjen, myter som gjerne tas litt ut av sammenheng og helhetlig bilde. Testing med en ren lavfrekvent tone for så å konkludere med at den ikke kan lokaliseres, det er nå en ting - men hvordan et system spiller i sin helhet, det er noe ganske annet.

    Hva om vi snur på det; hvorfor skulle ikke bassen være like optimal når den kommer fra ett sted - gjerne der hvor resten kommer fra også?
    Gitt at bassen ikke roter til hele rommet (slik bass har jeg egentlig aldri hatt) så ser jeg ikke at det skulle være noen ulempe?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.637
    Torget vurderinger
    23
    Nei, det kunne ikke stått det - av den enkle grunn at det ikke er riktig. Ikke legg deres egne meninger inn i andres utsagn på den måten. Hva du har opplevd er ikke nødvendigvis det andre har. Nå driver folk og antar igjen. Jeg skriver BASS fordi jeg mener det. Ikke for moro skyld.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Setningen min endte med et spørsmåltegn.....
    Og nå har du jo svart.
    Mitt innspill indikerte at god bass (normalt) vel er et samspill mellom utstyr og rom - derav kommentaren.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.637
    Torget vurderinger
    23
    Men skyld ikke på rommet!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Egen erfaring: Se for deg to høyttalere som står 190 cm fra hverandre, stilt opp mot en vegg. Så plasseres en sub ca. 30 cm til venstre for venstre høyttaler. Det prøves ut deling mellom 50 og 100 hertz.

    Ingen la i grunn merke til hvor bassen kom fra i løpet av en periode på 3 uker. Men når man nærmet seg bassen gående på huk, kunne man føle at energien var sterkere når man beveget seg mot subben.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hva om vi snur på det; hvorfor skulle ikke bassen være like optimal når den kommer fra ett sted - gjerne der hvor resten kommer fra også?
    Gitt at bassen ikke roter til hele rommet (slik bass har jeg egentlig aldri hatt) så ser jeg ikke at det skulle være noen ulempe?
    For meg har det alltid virket mest intuitivt riktig at bassen bør komme fra samme sted som resten, og i hvert fall fra samme retning. Men det er ikke alltid at det som intuitivt virker riktig også viser seg å være best i praksis... Tror jeg skal prøve å få hørt noen gode multisub-oppsett!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.464
    Antall liker
    102.637
    Torget vurderinger
    23
    For en symmetrinazi som meg så er f.eks. tanken på en - 1 sub som ikke engang står i senter aldeles uhyrlig..... Men det er nå meg da. Andre trenger ikke ha det samme synspunktet eller være like anal på dette med bass som det jeg er. Egentlig går det ikke spesifikt på kun bass heller - det er hele greia det er snakk om. Endringer i registeret uansett om det er bass, mid eller high får konsekvenser for resten uansett. It all hangs together som det heter.

    Samme gjelder for rommet. For meg må området mellom front- og bakvegg være symmetrisk, og minimum på linje med hodet, helst et stykke bakenfor også. Og en meter eller to på hver side av ht. Det minste lille avvik og jeg blir liggende kvalm i tre dager! :D Nesten da.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    For en symmetrinazi som meg så er f.eks. tanken på en - 1 sub som ikke engang står i senter aldeles uhyrlig..... Men det er nå meg da. Andre trenger ikke ha det samme synspunktet eller være like anal på dette med bass som det jeg er. Egentlig går det ikke spesifikt på kun bass heller - det er hele greia det er snakk om. Endringer i registeret uansett om det er bass, mid eller high får konsekvenser for resten uansett. It all hangs together som det heter.

    Samme gjelder for rommet. For meg må området mellom front- og bakvegg være symmetrisk, og minimum på linje med hodet, helst et stykke bakenfor også. Og en meter eller to på hver side av ht. Det minste lille avvik og jeg blir liggende kvalm i tre dager! :D Nesten da.
    Du gjør i hvert fall en veldig god jobb med å gi sånne som meg tilstrekkelig med hifi-nevroser til at jeg antakelig vil ha i bakhodet at jeg trenger et dedikert lytterom neste gang jeg kjøper hus... :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For en symmetrinazi som meg så er f.eks. tanken på en - 1 sub som ikke engang står i senter aldeles uhyrlig..... Men det er nå meg da. Andre trenger ikke ha det samme synspunktet eller være like anal på dette med bass som det jeg er. Egentlig går det ikke spesifikt på kun bass heller - det er hele greia det er snakk om. Endringer i registeret uansett om det er bass, mid eller high får konsekvenser for resten uansett. It all hangs together som det heter.

    Samme gjelder for rommet. For meg må området mellom front- og bakvegg være symmetrisk, og minimum på linje med hodet, helst et stykke bakenfor også. Og en meter eller to på hver side av ht. Det minste lille avvik og jeg blir liggende kvalm i tre dager! :D Nesten da.
    Du gjør i hvert fall en veldig god jobb med å gi sånne som meg tilstrekkelig med hifi-nevroser til at jeg antakelig vil ha i bakhodet at jeg trenger et dedikert lytterom neste gang jeg kjøper hus... :)
    Moahahaha (lyden fra Slukoteket) >:D
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Mer musikk: Noen ganger tenker jeg på Bob Dylans treffende formulering i en av låtene sine - "I was so much older then, I'm younger than that now". Da jeg var tenåring på 90-tallet hadde jeg en greie med at jeg foraktet nesten alt som var av enkel og kommersiell musikk - eller i hvert fall det jeg mente var enkel og kommersiell musikk. En av sjangerne jeg foraktet mer enn nesten alt annet var RnB, hiphop og soul. Jeg kunne virkelig ikke forstå at folk kunne høre på slikt skvip.

    Men nå... hender det at jeg bare gir meg fullstendig over til det. Cheesy, overlesset, sentimentalt? Bring it on! Så lenge det har sjel. Mye av 80- og 90talls-musikken som jeg foraktet den gangen har jeg nå fått øynene opp for. En av gruppene jeg har gjenoppdaget er smørsangerne Boyz II Men. Hjelpes så de gutta her kunne synge! Og de beste av låtene deres er virkelig godt komponert og konstruert, med akkordprogresjoner som er både interessante og overbevisende. Hitsingelen End of the road: så digg dette er.


    En annen fin låt: On bended knee

     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hepp folkens. Så smått begynt å logge inn på HFS igjen etter en lang sommer som stort sett har vært Internett-fri. Og siden i går er jeg tilbake i leiligheten i Bergen, etter mange uker hos slektninger og på hytte på Østlandet. Blir sikkert litt posting utover. Nå vil jeg bare si dette: Du så deilig det er å ha tilgang til ordentlig anlegg med ordentlig soundstaging igjen! Som jeg har savnet det!

    Sommerens store musikalske oppdagelse har vært Gjermund Larsen, en felespiller og komponist som har beina plantet i folkemusikken, men som utforsker både jazz og klassisk og country-aktige toner i musikken sin. "Trønderbarokk" er en av de beste platene jeg har hørt på lenge, rett og slett (tilgjengelig på en strømmetjeneste nær deg). Men i sommer har jeg bare fått hørt på ham via hodetelefoner og i mono på sonos-anlegget til foreldrene mine. Første jeg gjorde da jeg kom inn døra var å sette ham på i stua. For en gave det er å ha mulighet til å ha et ordentlig anlegg.

    Gjermund Larsen in action:
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hepp godtfolk. Lenge siden jeg skrev noe sist! Har hatt mye å gjøre på jobb, og det har vært en del ting på privaten også. Men tenkte jeg skulle gi en liten oppdatering: Da var endelig siste avdrag på de kommende rundstrålerne mine betalt. Så om ca. en måned... kommer de i hus! Begynner å glede meg veldig, kjenner jeg. Prøver allerede å visualisere hvordan jeg tror det vil høres ut... så får vi se om jeg får rett.

    Hadde jo store planer om å heve taket i stua for å få mer kubikk, men så langt har jeg ikke kommet ennå. Får rett og slett starte slik rommet er, og så se hvordan det blir på sikt.

    Musikk: En av de store oppdagelsene mine i det siste har vært plata The Source med Tony Allen. I 70-årene var Allen trommeslageren til afrobeat-kongen Fela Kuti. Kuti var, IMO, antakelig det kuleste levende vesenet dette universet noen gang har sett. Og Allen er ikke så langt etter. For her går han, i en alder av 77 år, og gir ut en jazz-fusion.skive som etter min oppfatning har noe nyskapende ved seg. Det er ikke helt jazz, ikke helt afrobeat, ikke helt reggae, ikke helt latin, men litt av alt. Jeg blir veldig fornøyd hvis jeg blir i stand til å gjøre noe som er bare 1/10 så heftig når jeg blir 77.

     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ja, har et album av ham også.
    Urolig hva du finner når du leter i karrierer.
    Hvem visste feks. at Phil Collins var trommisen i Brand X, min favorittruppe på 80-tallet.
    Ganske så annerledes musikkform.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ja, har et album av ham også.
    Urolig hva du finner når du leter i karrierer.
    Hvem visste feks. at Phil Collins var trommisen i Brand X, min favorittruppe på 80-tallet.
    Ganske så annerledes musikkform.
    Kult, Brand X har jeg ikke hørt om en gang - skal sjekkes ut!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ja, har et album av ham også.
    Utrolig hva du finner når du leter i karrierer.
    Hvem visste feks. at Phil Collins var trommisen i Brand X, min favorittruppe på 80-tallet.
    Ganske så annerledes musikkform.
    Kult, Brand X har jeg ikke hørt om en gang - skal sjekkes ut!
    Da har du mye i vente.
    Her er en god start: https://www.amazon.com/Plot-Thins-History-Brand/dp/B000025JUV
    https://open.spotify.com/track/0aVwclUm2FsksllwpJRlaX?si=pEt11exr
    Dette var lysår foran alt annet på denne tiden for meg.
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.346
    Antall liker
    63.179
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Flott at du er tilbake Olav2! Trenger denne balanserte kvalitetstråden din på en HFS som litt for ofte har et negativt fokus rundt hobbyen. Kjenner jeg er nesten like spent som deg selv på hvordan du kommer til å lykkes med rundstrålerne :D Forhåpentligvis gis det etter hvert kanskje også en anledning til å få sjekket dem ut med egne ører :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Flott at du er tilbake Olav2! Trenger denne balanserte kvalitetstråden din på en HFS som litt for ofte har et negativt fokus rundt hobbyen. Kjenner jeg er nesten like spent som deg selv på hvordan du kommer til å lykkes med rundstrålerne :D Forhåpentligvis gis det etter hvert kanskje også en anledning til å få sjekket dem ut med egne ører :)
    Klart, Karmana! Hvordan er det, er du allerede på plass i Regnbyen?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.346
    Antall liker
    63.179
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Flott at du er tilbake Olav2! Trenger denne balanserte kvalitetstråden din på en HFS som litt for ofte har et negativt fokus rundt hobbyen. Kjenner jeg er nesten like spent som deg selv på hvordan du kommer til å lykkes med rundstrålerne :D Forhåpentligvis gis det etter hvert kanskje også en anledning til å få sjekket dem ut med egne ører :)
    Klart, Karmana! Hvordan er det, er du allerede på plass i Regnbyen?
    Ja, nå er det gått fra haifai i Hilversum til Drotningsvik :)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Hepp godtfolk. Lenge siden jeg skrev noe sist! Har hatt mye å gjøre på jobb, og det har vært en del ting på privaten også. Men tenkte jeg skulle gi en liten oppdatering: Da var endelig siste avdrag på de kommende rundstrålerne mine betalt. Så om ca. en måned... kommer de i hus! Begynner å glede meg veldig, kjenner jeg. Prøver allerede å visualisere hvordan jeg tror det vil høres ut... så får vi se om jeg får rett.

    Hadde jo store planer om å heve taket i stua for å få mer kubikk, men så langt har jeg ikke kommet ennå. Får rett og slett starte slik rommet er, og så se hvordan det blir på sikt.

    Musikk: En av de store oppdagelsene mine i det siste har vært plata The Source med Tony Allen. I 70-årene var Allen trommeslageren til afrobeat-kongen Fela Kuti. Kuti var, IMO, antakelig det kuleste levende vesenet dette universet noen gang har sett. Og Allen er ikke så langt etter. For her går han, i en alder av 77 år, og gir ut en jazz-fusion.skive som etter min oppfatning har noe nyskapende ved seg. Det er ikke helt jazz, ikke helt afrobeat, ikke helt reggae, ikke helt latin, men litt av alt. Jeg blir veldig fornøyd hvis jeg blir i stand til å gjøre noe som er bare 1/10 så heftig når jeg blir 77.

    Herlig musikk. Aldri bortkastet å lese hififorum når det går an å finne noe nytt å skræme naboene med.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hepp godtfolk. Lenge siden jeg skrev noe sist! Har hatt mye å gjøre på jobb, og det har vært en del ting på privaten også. Men tenkte jeg skulle gi en liten oppdatering: Da var endelig siste avdrag på de kommende rundstrålerne mine betalt. Så om ca. en måned... kommer de i hus! Begynner å glede meg veldig, kjenner jeg. Prøver allerede å visualisere hvordan jeg tror det vil høres ut... så får vi se om jeg får rett.

    Hadde jo store planer om å heve taket i stua for å få mer kubikk, men så langt har jeg ikke kommet ennå. Får rett og slett starte slik rommet er, og så se hvordan det blir på sikt.

    Musikk: En av de store oppdagelsene mine i det siste har vært plata The Source med Tony Allen. I 70-årene var Allen trommeslageren til afrobeat-kongen Fela Kuti. Kuti var, IMO, antakelig det kuleste levende vesenet dette universet noen gang har sett. Og Allen er ikke så langt etter. For her går han, i en alder av 77 år, og gir ut en jazz-fusion.skive som etter min oppfatning har noe nyskapende ved seg. Det er ikke helt jazz, ikke helt afrobeat, ikke helt reggae, ikke helt latin, men litt av alt. Jeg blir veldig fornøyd hvis jeg blir i stand til å gjøre noe som er bare 1/10 så heftig når jeg blir 77.

    Herlig musikk. Aldri bortkastet å lese hififorum når det går an å finne noe nytt å skræme naboene med.
    Enig! Merket for min del at jeg har lyttet mindre til musikk i perioden jeg ikke har vært aktiv her. Eller, jeg har fortsatt å høre mye via øretelefoner og på sonos-anlegget på kjøkkenet når jeg lager mat, men har i mindre grad satt meg ned foran anlegget. Så hifi-nerding har nok noen positive effekter for hvor mye musikk man hører på, tror jeg :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Å øve lyttemuskelen

    Har tenkt litt på lyttemuskelen de siste par dagene. Tross alt er det den vi audiofile benytter til en subjektiv bedømming av et oppsett. Tankene mine ble i gangsatt av en kort diskusjon på tråden til TrompetN, om tendensen de siste årene til at en del folk - meg selv inkludert - har trukket i tvil om lytteopplevelsene til audiofile alltid sier noe om noe objektivt, eller om man lurer seg selv.

    Når det gjelder hvor mye vekt man skal legge på lytting, så er jeg relativt schizofren. Én del av meg - som er den delen av meg som fikk meg til å begynne med hifi - blir utgjort av musikkelskeren og hobby-musikeren i meg. Den delen av meg blir nesten utelukkende styrt av lyttemuskelen. Når jeg synger, eller spiller, eller improviserer - så er det lytting alt springer ut av. I koret mitt må jeg lytte meg inn til folka rundt meg. Jeg må følge med på dirigenten. Når jeg improviserer på pianoet, "lytter" jeg til melodien og akkordene, og prøver å kjenne intuitivt hvor ting er på vei. Denne delen av meg har jeg selvfølgelig med meg inn i hifi-verdenen, når jeg lytter etter om noe høres ut som musikk eller ikke.

    Men så har jeg den profesjonelle delen av meg - som blir utgjort av en forsker og vitenskapsnerd. Den delen av meg er skeptisk til "anekdotiske erfaringer". Den krever systematikk og logikk. Den reagerer når det blir fremmet påstander som strider mot etablert fysisk forståelse av virkeligheten. Osv.

    Disse to delene er ikke alltid i harmoni med hverandre når det gjelder hifi og min egen lytting. Men jeg har vel konkludert med at begge de tingene er verdifulle - både subjektiv lytting og vitenskap og rasjonaliet.

    ******

    I tiden fremover har jeg ambisjon om å bli en bedre lytter når det gjelder både hifi og musikk. Jeg tror sant og si ikke jeg er en veldig god lytter. Det er flere grunner til det. I koret jeg synger i kan jeg sammenlikne meg med dirigenten feks, som er et unikum med en enorm følelse for klang og musikk. Han hører stadig ting jeg ikke er i nærheten av. Overtoner. Små klangfarger. Fraseringer. Rytmikk. Små, små ting som jeg aldri ville tenkt over - og noen ganger ikke forstår selv om han sier det - men de er der. Og han hører det.

    Og når det gjelder hifi. Selv om jeg har hørt en del gode oppsett etter hvert, har jeg aldri lært meg å lytte systematisk. Jeg har aldri gjennomgått en lytteskole à la dne Harman og Floyd Toole sendte lytterne sine på før blindtestene de arrangerte. Jeg er helt sikker på at det er veldig mye jeg fortsatt går glipp av når jeg lytter til oppsett. Spesielt når det gjelder detaljer tror jeg at jeg er håpløs. Jeg dras bare inn i helheten av musikken når jeg lytter, og glemmer de små tingene.

    Den ene tingen jeg tror jeg er ganske bra på, er en form for intuitiv og helhetlig lytting. Jeg hører veldig raskt hvor godt jeg liker et oppsett. I løpet av noen minutter, egentlig. Det jeg lytter etter da, er helheten - høres det ut som ekte musikk? Det vil si, høres det ut som ekte musikere, ikke som høyttalere? Jeg har såpass bred erfaring med å være tett på ekte akustiske musikere, at jeg vet hvordan det høres ut. Og det er ikke så alt for mange oppsett som virkelig får meg til å tro at jeg det jeg hører er ekte.

    Men utover det - når det gjelder detaljer og mikro-ting innenfor hvordan et anlegg spiller - tror jeg det er mange som har mye bedre ører enn det jeg har. Men håper å øve lyttemuskelen opp videre!

    *******

    Og mens vi først er inne på lytting: Vil invitere alle lesere av tråden som befinner seg i Bergensområdet til konsert neste onsdag. Koret mitt skal ha en konsert i domkirka som jeg tror blir veldig spesiell. Vi var på turné på Orknøyene med dette programmet før sommeren, og det var en stor musikalsk opplevelse for meg. Mye av programmet er faktisk lyttet fram - det er improvisert fram av oss i koret, mens vi lytter til hverandre. Artig, utfordrende og givende. Facebook-link til eventen!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mitt spørsmål er om ikke det faktum at du dras inn i helheten i musikken betyr at mikro og makrodetaljer også er på plass?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn