Tilbake til enkelheten (og musikken)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Har tenkt litt på lyttemuskelen de siste par dagene. Tross alt er det den vi audiofile benytter til en subjektiv bedømmiSng av et oppsett. Tankene mine ble i gangsatt av en kort diskusjon på tråden til TrompetN, om tendensen de siste årene til at en del folk - meg selv inkludert - har trukket i tvil om lytteopplevelsene til audiofile alltid sier noe om noe objektivt, eller om man lurer seg selv.

    Når det gjelder hvor mye vekt man skal legge på lytting, så er jeg relativt schizofren. Én del av meg - som er den delen av meg som fikk meg til å begynne med hifi - blir utgjort av musikkelskeren og hobby-musikeren i meg. Den delen av meg blir nesten utelukkende styrt av lyttemuskelen. Når jeg synger, eller spiller, eller improviserer - så er det lytting alt springer ut av. I koret mitt må jeg lytte meg inn til folka rundt meg. Jeg må følge med på dirigenten. Når jeg improviserer på pianoet, "lytter" jeg til melodien og akkordene, og prøver å kjenne intuitivt hvor ting er på vei. Denne delen av meg har jeg selvfølgelig med meg inn i hifi-verdenen, når jeg lytter etter om noe høres ut som musikk eller ikke.

    Men så har jeg den profesjonelle delen av meg - som blir utgjort av en forsker og vitenskapsnerd. Den delen av meg er skeptisk til "anekdotiske erfaringer". Den krever systematikk og logikk. Den reagerer når det blir fremmet påstander som strider mot etablert fysisk forståelse av virkeligheten. Osv.

    Disse to delene er ikke alltid i harmoni med hverandre når det gjelder hifi og min egen lytting. Men jeg har vel konkludert med at begge de tingene er verdifulle - både subjektiv lytting og vitenskap og rasjonaliet.

    ******

    I tiden fremover har jeg ambisjon om å bli en bedre lytter når det gjelder både hifi og musikk. Jeg tror sant og si ikke jeg er en veldig god lytter. Det er flere grunner til det. I koret jeg synger i kan jeg sammenlikne meg med dirigenten feks, som er et unikum med en enorm følelse for klang og musikk. Han hører stadig ting jeg ikke er i nærheten av. Overtoner. Små klangfarger. Fraseringer. Rytmikk. Små, små ting som jeg aldri ville tenkt over - og noen ganger ikke forstår selv om han sier det - men de er der. Og han hører det.

    Og når det gjelder hifi. Selv om jeg har hørt en del gode oppsett etter hvert, har jeg aldri lært meg å lytte systematisk. Jeg har aldri gjennomgått en lytteskole à la dne Harman og Floyd Toole sendte lytterne sine på før blindtestene de arrangerte. Jeg er helt sikker på at det er veldig mye jeg fortsatt går glipp av når jeg lytter til oppsett. Spesielt når det gjelder detaljer tror jeg at jeg er håpløs. Jeg dras bare inn i helheten av musikken når jeg lytter, og glemmer de små tingene.

    Den ene tingen jeg tror jeg er ganske bra på, er en form for intuitiv og helhetlig lytting. Jeg hører veldig raskt hvor godt jeg liker et oppsett. I løpet av noen minutter, egentlig. Det jeg lytter etter da, er helheten - høres det ut som ekte musikk? Det vil si, høres det ut som ekte musikere, ikke som høyttalere? Jeg har såpass bred erfaring med å være tett på ekte akustiske musikere, at jeg vet hvordan det høres ut. Og det er ikke så alt for mange oppsett som virkelig får meg til å tro at jeg det jeg hører er ekte.

    Men utover det - når det gjelder detaljer og mikro-ting innenfor hvordan et anlegg spiller - tror jeg det er mange som har mye bedre ører enn det jeg har. Men håper å øve lyttemuskelen opp videre!

    *******

    Og mens vi først er inne på lytting: Vil invitere alle lesere av tråden som befinner seg i Bergensområdet til konsert neste onsdag. Koret mitt skal ha en konsert i domkirka som jeg tror blir veldig spesiell. Vi var på turné på Orknøyene med dette programmet før sommeren, og det var en stor musikalsk opplevelse for meg. Mye av programmet er faktisk lyttet fram - det er improvisert fram av oss i koret, mens vi lytter til hverandre. Artig, utfordrende og givende. Facebook-link til eventen!
    Kunst og talent ligger på opptaket.

    Avspillingen av opptaket har verken med kunst eller talent å gjøre.

    Derfor angripes de to aktivitetene (innspilling vs. avspilling) best på forskjellig vis.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Mitt spørsmål er om ikke det faktum at du dras inn i helheten i musikken betyr at mikro og makrodetaljer også er på plass?
    Ja, hvis noe høres helt riktig ut, er jo antakelig mange detaljer på plass! Men kan likevel være vanskelig å sette ord på hva de er. Og hvis noe ikke høres 100% riktig ut, så er det vanskelig for meg å sette helt fingern på hva det er.

    Kunst og talent ligger på opptaket.

    Avspillingen av opptaket har verken med kunst eller talent å gjøre.

    Derfor angripes de to aktivitetene (innspilling vs. avspilling) best på forskjellig vis.
    Prinsipielt enig, svart-hvitt. Men også du bruker jo din egen subjektivitet når du bedømmer anlegg. Når du har lyttet litt rundt, og skapt deg en opplevelse av hvordan Genelecene dine er i forhold til andre oppsett - så er jo det en subjektiv bedømming?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    Mitt spørsmål er om ikke det faktum at du dras inn i helheten i musikken betyr at mikro og makrodetaljer også er på plass?
    Ja, hvis noe høres helt riktig ut, er jo antakelig mange detaljer på plass! Men kan likevel være vanskelig å sette ord på hva de er. Og hvis noe ikke høres 100% riktig ut, så er det vanskelig for meg å sette helt fingern på hva det er.
    Nettopp, når ting høres naturlig ut, så er det meste på plass. Mesteparten av dette ligger i frekvensrespons og samlet energi fra rommet, pluss timing.

    Jeg forholder meg stort sett til, skal vi kalle det, den mest objektive måten å bedømme lyd på. Ellers er jo bedømmelse av lyd særs subjektiv.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Etter min mening (subjektivt:)) må i tillegg til det The Shy nevner forholdet mellom mikro og makrodynamikk være riktig, ref Slukoteket.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Etter min mening (subjektivt:)) må i tillegg til det The Shy nevner forholdet mellom mikro og makrodynamikk være riktig, ref Slukoteket.
    Interessant. Men hva legger du i dette? Har litt vanskelig for å forstå hva mikro- og makrodynamikk betyr her...
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt lett å forklare hva jeg tenker på, men lyden av cymbaler er kanskje et eksempel. Et hardt anslag mot et cymbal er en veldig brutal lyd i starten, men så klinger den av og en myriade av metalliske klanger kommer frem. Disse klangene forandrer seg etterhvert som lyden blir svakere, men det låter som metall hele tiden.
    Ble det litt klarere eller fremdeles bare tåke:)? Jeg trodde TrompetN hadde forklart det tidligere, men jeg finner det ikke igjen (husker sikkert feil:))
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ikke helt lett å forklare hva jeg tenker på, men lyden av cymbaler er kanskje et eksempel. Et hardt anslag mot et cymbal er en veldig brutal lyd i starten, men så klinger den av og en myriade av metalliske klanger kommer frem. Disse klangene forandrer seg etterhvert som lyden blir svakere, men det låter som metall hele tiden.
    Ble det litt klarere eller fremdeles bare tåke:)? Jeg trodde TrompetN hadde forklart det tidligere, men jeg finner det ikke igjen (husker sikkert feil:))
    Kan det være noe jeg har skrevet i akustikkhjørnet mitt? :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Liker tankegangen bak lyttemuskelinnlegget ditt Olav. Jeg synes hvertfall det er et spennende felt å forsøke å forstå mer om.

    Når det gjelder å ikke stole på hørselen sin så er jo det en spissformulering som kommer fra en tankerekke for at alle kabelforskjeller som folk har hørt opp gjennom er innbilt. Det samme gjelder egentlig andre nullforskjellshypoteser. Nå er det jo heldigvis blitt konsensius at forskjeller mellom kabler kan være hørbare så da faller samtidig spissformuleringen bak tankerekken bort.

    Derfor synes jeg det blir både rart og uheldig at den innarbeidete "sannheten" om forventningsbias osv er større innen dette feltet enn alle andre. Mitt syn på sansene våre er at noen morgenkaffer smaker godt og andre dårlig selv om det kun er smakssansen som varierer. Det er ikke dermed sagt at man derfor ikke skal kunne være entusiastisk over opplevelser etter en fjelltur eller en prøvetur i en fet bil. Opplevelsen oppstår fortsatt kun i vårt hode. Så synes vi alle bør åpne opp for lyriske vendinger i beskrivelse av lyd, for selv om det ikke er 100% objektivt eller nøyaktig er det det beste verktøyet vi har. REW-målinger blir litt fattig i forhold. Når det er sagt så synes jeg både og er bedre enn enten eller. Vi trenger måleutstyr, kunnskap om lyd og gode ører. Hadde flertallet her vært gode på alt dette ville det nok vært mindre kabeldebatter tror jeg.

    Når det gjelder å trene lytting så synes jeg man kan se paraleller fra idrett og andre øvelser. Man må ha mengde (vi bruker jo hørsel hele tiden), variabel intensitet, kvalifisert veiledning og stor variasjon.
    Den enkeltøvelsen jeg tror jeg har lært mest av er å en gang sitte med en 48 bånds grafisk EQ noen timer, høre på musikk, løfte litt systematisk på de ulike frekvensbåndene under ulik musikk og høre hvilke frekvenser som gir utslag på hva. Audiolense er jo et lydstudium i seg selv. Men lyttemuskelen blir også slapp når man ikke trener den. Det skjer litt for fort synes jeg. :)
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt lett å forklare hva jeg tenker på, men lyden av cymbaler er kanskje et eksempel. Et hardt anslag mot et cymbal er en veldig brutal lyd i starten, men så klinger den av og en myriade av metalliske klanger kommer frem. Disse klangene forandrer seg etterhvert som lyden blir svakere, men det låter som metall hele tiden.
    Ble det litt klarere eller fremdeles bare tåke:)? Jeg trodde TrompetN hadde forklart det tidligere, men jeg finner det ikke igjen (husker sikkert feil:))
    Kan det være noe jeg har skrevet i akustikkhjørnet mitt? :)
    Fant det ikke der, jeg trodde du nevnte det etter besøk hos Sluket. Det er mulig jeg blander begrepene litt og sikter mer til timbre?
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Ikke helt lett å forklare hva jeg tenker på, men lyden av cymbaler er kanskje et eksempel. Et hardt anslag mot et cymbal er en veldig brutal lyd i starten, men så klinger den av og en myriade av metalliske klanger kommer frem. Disse klangene forandrer seg etterhvert som lyden blir svakere, men det låter som metall hele tiden.
    Ble det litt klarere eller fremdeles bare tåke:)? Jeg trodde TrompetN hadde forklart det tidligere, men jeg finner det ikke igjen (husker sikkert feil:))
    Når det gjelder mikro- kontra makrodynamikk handler det ikke bare om en amplitudeforskjell, men over hvilken tid disse forskjellene skjer. Makrodynamikk beskriver små/store forandringer over lang tid og mikrodynamikk kan relateres til tilsvarende forandringer over (svært) kort tid. Står en grei liten ingress her: AES E-Library » Measures of Microdynamics.

    Et hardt cymbalslag vil nok være et bedre eksempel på en transient, og beskrevne klangforandringer (evt. "klangkompleksitet") blir jo også litt på siden – selv om de forsåvidt forekommer parallelt med fallende amplitude.

    mvh e
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Mitt spørsmål er om ikke det faktum at du dras inn i helheten i musikken betyr at mikro og makrodetaljer også er på plass?
    Ja, hvis noe høres helt riktig ut, er jo antakelig mange detaljer på plass! Men kan likevel være vanskelig å sette ord på hva de er. Og hvis noe ikke høres 100% riktig ut, så er det vanskelig for meg å sette helt fingern på hva det er.

    Kunst og talent ligger på opptaket.

    Avspillingen av opptaket har verken med kunst eller talent å gjøre.

    Derfor angripes de to aktivitetene (innspilling vs. avspilling) best på forskjellig vis.
    Prinsipielt enig, svart-hvitt. Men også du bruker jo din egen subjektivitet når du bedømmer anlegg. Når du har lyttet litt rundt, og skapt deg en opplevelse av hvordan Genelecene dine er i forhold til andre oppsett - så er jo det en subjektiv bedømming?
    Min erfaring er at når høyttaleren måler bra i utgangspunktet - eller gjennom DSP og akustiske tiltak - så stemmer det overens med lytteinntrykket. Det som måler bra, låter bra.

    Ta f.eks. Genelecene og Kii Three: Begge måler bra og høres like ut i den grad at lydforskjeller kan like gjerne skyldes ulik EQ i mine ører.

    Jeg anbefaler den nylig utgitte tredjeutgaven fra Toole om reproduksjon av lyd og akustikk. Han viser kurver for eldre høyttalerdesign og nyere design. Nyere design gir ofte svært gode målinger til en moderat pris (la oss si 50.000 til 200.000 kroner for kjøpeanlegg).

    Med andre ord: For folk som ikke legger så mye vekt på annet enn lyden, og ikke er DIY-orientert, er det enklere enn noen gang å kjøpe et anlegg uhørt og usett basert på spesifikasjoner (fra kompetent tredjepart eller fra seriøs produsent).
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt lett å forklare hva jeg tenker på, men lyden av cymbaler er kanskje et eksempel. Et hardt anslag mot et cymbal er en veldig brutal lyd i starten, men så klinger den av og en myriade av metalliske klanger kommer frem. Disse klangene forandrer seg etterhvert som lyden blir svakere, men det låter som metall hele tiden.
    Ble det litt klarere eller fremdeles bare tåke:)? Jeg trodde TrompetN hadde forklart det tidligere, men jeg finner det ikke igjen (husker sikkert feil:))
    Når det gjelder mikro- kontra makrodynamikk handler det ikke bare om en amplitudeforskjell, men over hvilken tid disse forskjellene skjer. Makrodynamikk beskriver små/store forandringer over lang tid og mikrodynamikk kan relateres til tilsvarende forandringer over (svært) kort tid. Står en grei liten ingress her: AES E-Library » Measures of Microdynamics.

    Et hardt cymbalslag vil nok være et bedre eksempel på en transient, og beskrevne klangforandringer (evt. "klangkompleksitet") blir jo også litt på siden – selv om de forsåvidt forekommer parallelt med fallende amplitude.

    mvh e
    Takk! Klargjørende :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Liker tankegangen bak lyttemuskelinnlegget ditt Olav. Jeg synes hvertfall det er et spennende felt å forsøke å forstå mer om.

    Når det gjelder å ikke stole på hørselen sin så er jo det en spissformulering som kommer fra en tankerekke for at alle kabelforskjeller som folk har hørt opp gjennom er innbilt. Det samme gjelder egentlig andre nullforskjellshypoteser. Nå er det jo heldigvis blitt konsensius at forskjeller mellom kabler kan være hørbare så da faller samtidig spissformuleringen bak tankerekken bort.

    Derfor synes jeg det blir både rart og uheldig at den innarbeidete "sannheten" om forventningsbias osv er større innen dette feltet enn alle andre. Mitt syn på sansene våre er at noen morgenkaffer smaker godt og andre dårlig selv om det kun er smakssansen som varierer. Det er ikke dermed sagt at man derfor ikke skal kunne være entusiastisk over opplevelser etter en fjelltur eller en prøvetur i en fet bil. Opplevelsen oppstår fortsatt kun i vårt hode. Så synes vi alle bør åpne opp for lyriske vendinger i beskrivelse av lyd, for selv om det ikke er 100% objektivt eller nøyaktig er det det beste verktøyet vi har. REW-målinger blir litt fattig i forhold. Når det er sagt så synes jeg både og er bedre enn enten eller. Vi trenger måleutstyr, kunnskap om lyd og gode ører. Hadde flertallet her vært gode på alt dette ville det nok vært mindre kabeldebatter tror jeg.

    Når det gjelder å trene lytting så synes jeg man kan se paraleller fra idrett og andre øvelser. Man må ha mengde (vi bruker jo hørsel hele tiden), variabel intensitet, kvalifisert veiledning og stor variasjon.
    Den enkeltøvelsen jeg tror jeg har lært mest av er å en gang sitte med en 48 bånds grafisk EQ noen timer, høre på musikk, løfte litt systematisk på de ulike frekvensbåndene under ulik musikk og høre hvilke frekvenser som gir utslag på hva. Audiolense er jo et lydstudium i seg selv. Men lyttemuskelen blir også slapp når man ikke trener den. Det skjer litt for fort synes jeg. :)
    95 prosent enig, TrompetN :)

    Når det gjelder forventningsbias så mener nemlig ikke jeg at det er mer på lyd enn på andre områder. Noe av det første man lærer som forsker i metodekurset er nettopp å bli klar over egen forventningsbias, som kan prege de utroligste ting. Alt - fra de største til de minste ting - preges i en eller annen forstand av forventningsbias. Spørsmålet for meg er ikke om det finnes og om det er utbredt, men hvordan man kan komme forbi det... og hvor troverdige blindtester er. I dag tenker jeg vel at både seende og blind lytting har bias og feilkilder, men hver på sin måte. Jeg tror seende lytting ofte fører til at man overdriver forskellene, mens blind lytting over gjør at man underdriver forskjellene. Men jeg er ikke i mål på hva jeg tenker om dette - og er i hvert fall ikke i mål når det gjelder egen praktisk lytteerfaring!

    EDIT: Samtidig er det viktig å huske på at de fleste store ting menneskeheten har frembrakt - kunst og vitenskap og teorier og byggverk - har blitt frembrakt i fullstendige seende og ikke-blind tilstand.

    Har du/dere forresten vært borti lyttekurset til Toole & co ? Mener at det ble lagt ut på nettet for noen år siden. Lastet det ned for et år siden eller noe, men kom aldri så langt til å prøve det, og nå har harddisken formatert og kurset borte...:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Liker tankegangen bak lyttemuskelinnlegget ditt Olav. Jeg synes hvertfall det er et spennende felt å forsøke å forstå mer om.

    Når det gjelder å ikke stole på hørselen sin så er jo det en spissformulering som kommer fra en tankerekke for at alle kabelforskjeller som folk har hørt opp gjennom er innbilt. Det samme gjelder egentlig andre nullforskjellshypoteser. Nå er det jo heldigvis blitt konsensius at forskjeller mellom kabler kan være hørbare så da faller samtidig spissformuleringen bak tankerekken bort.

    Derfor synes jeg det blir både rart og uheldig at den innarbeidete "sannheten" om forventningsbias osv er større innen dette feltet enn alle andre. Mitt syn på sansene våre er at noen morgenkaffer smaker godt og andre dårlig selv om det kun er smakssansen som varierer. Det er ikke dermed sagt at man derfor ikke skal kunne være entusiastisk over opplevelser etter en fjelltur eller en prøvetur i en fet bil. Opplevelsen oppstår fortsatt kun i vårt hode. Så synes vi alle bør åpne opp for lyriske vendinger i beskrivelse av lyd, for selv om det ikke er 100% objektivt eller nøyaktig er det det beste verktøyet vi har. REW-målinger blir litt fattig i forhold. Når det er sagt så synes jeg både og er bedre enn enten eller. Vi trenger måleutstyr, kunnskap om lyd og gode ører. Hadde flertallet her vært gode på alt dette ville det nok vært mindre kabeldebatter tror jeg.

    Når det gjelder å trene lytting så synes jeg man kan se paraleller fra idrett og andre øvelser. Man må ha mengde (vi bruker jo hørsel hele tiden), variabel intensitet, kvalifisert veiledning og stor variasjon.
    Den enkeltøvelsen jeg tror jeg har lært mest av er å en gang sitte med en 48 bånds grafisk EQ noen timer, høre på musikk, løfte litt systematisk på de ulike frekvensbåndene under ulik musikk og høre hvilke frekvenser som gir utslag på hva. Audiolense er jo et lydstudium i seg selv. Men lyttemuskelen blir også slapp når man ikke trener den. Det skjer litt for fort synes jeg. :)
    95 prosent enig, TrompetN :)

    Når det gjelder forventningsbias så mener nemlig ikke jeg at det er mer på lyd enn på andre områder. Noe av det første man lærer som forsker i metodekurset er nettopp å bli klar over egen forventningsbias, som kan prege de utroligste ting. Alt - fra de største til de minste ting - preges i en eller annen forstand av forventningsbias. Spørsmålet for meg er ikke om det finnes og om det er utbredt, men hvordan man kan komme forbi det... og hvor troverdige blindtester er. I dag tenker jeg vel at både seende og blind lytting har bias og feilkilder, men hver på sin måte. Jeg tror seende lytting ofte fører til at man overdriver forskellene, mens blind lytting over gjør at man underdriver forskjellene. Men jeg er ikke i mål på hva jeg tenker om dette - og er i hvert fall ikke i mål når det gjelder egen praktisk lytteerfaring!

    EDIT: Samtidig er det viktig å huske på at de fleste store ting menneskeheten har frembrakt - kunst og vitenskap og teorier og byggverk - har blitt frembrakt i fullstendige seende og ikke-blind tilstand.

    Har du/dere forresten vært borti lyttekurset til Toole & co ? Mener at det ble lagt ut på nettet for noen år siden. Lastet det ned for et år siden eller noe, men kom aldri så langt til å prøve det, og nå har harddisken formatert og kurset borte...:)
    100% enig.

    Når jeg drev som mest og feilsøke blindtesting så la jeg merke til at forventningsbiaset prøvde å få ulike modeller til å "passe" med lyden jeg hørte mens jeg blindtestet. For min del var det mer forventningsbias som forstyrret når jeg ikke visste hva jeg hørte på enn seende. For da kunne jeg slappe av og kun være kritisk og konsentrere meg om lyden. Husker at jeg gjerne ville konkludere veldig raskt, men jo lengre jeg klarte å utsette konklusjonen med hvilken "modell" som passet jo mer nøyaktig ble resultatet.
    En søkt forklaring på hvordan det føltes inni mitt hode når jeg blindtestet.

    Metoden jeg bruker seende er rett og slett tid. Jeg lytter mye til nye komponenter. Låner de gjerne en uke før jeg leverer tilbake. Kobler så opp det gamle igjen og lar det gå tid. Hvis det etter flere uker er egenskaper jeg fortsatt savner ved det lånte komponentet så konkluderer jeg med at det mest sannsynlig var reelle egenskaper der som jeg ikke har til vanlig. Selv om den er seende tror denne metoden 10 av 10 ganger er mer nøyaktig enn blindtester som er unnagjort på en dag. Det beste ville selvsagt vært å blindtestet begge komponentene over den perioden, men det er ganske upraktisk.

    Dette gjelder identifisering av forskjeller og det å skape forskjeller som ikke er der. Når det gjelder tolkningen av de reelle forskjellene og ulike egenskaper så kan jeg ikke komme på hvordan den skal bli noe annet enn å koble det opp mot sin kulturelle kompetanse på området. Man kan jo lære seg å like noe annet, men det vil fortsatt forbli subjektivt.

    Har sjekket ut kurset til Olive og Toole. For min del var ikke dette den type trening jeg har bruk for. :)
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Metoden jeg bruker seende er rett og slett tid. Jeg lytter mye til nye komponenter. Låner de gjerne en uke før jeg leverer tilbake. Kobler så opp det gamle igjen og lar det gå tid. Hvis det etter flere uker er egenskaper jeg fortsatt savner ved det lånte komponentet så konkluderer jeg med at det mest sannsynlig var reelle egenskaper der som jeg ikke har til vanlig. Selv om den er seende tror denne metoden 10 av 10 ganger er mer nøyaktig enn blindtester som er unnagjort på en dag. Det beste ville selvsagt vært å blindtestet begge komponentene over den perioden, men det er ganske upraktisk.
    Veldig artig. Omtrent nøyaktig det samme sa nemlig Don Morrison, den svært objektivistiske konstruktøren av høyttalerne jeg snart får i hus... Jeg spurte ham om dette med forsterkere og hva han anbefalte, og hva han tenkte om forskjellene der. Og om man kunne stole på blindtester som ofte viste liten forskjell. Da var det dette han svarte:

    "There is not a night & day difference in power amps. It takes a speaker with resolving ability to sort out the differences. The Crown 1500 amps are pretty good for cheap. A lot of my clients use them. Currently I'm using ATI 1202 amps and they work great. When you live with the ATI amps and then go back to the Crown you realize that the ATI is a wee bit more refined. The only way to really tell is to go back and forth over a few days".

    Nå er det klart at Crown på ingen måte er high-end, og ATI er jo kvalitet - men rimelig i forhold til mye annet. Likevel mente han altså at den eneste måten å bli kjent med forskjellene var lytting over en viss tid, ikke rask A/B-sammenlikning. Og jeg vet at han vært inne på tanken på å drive sine egne høyttalere med Hypex Ncore. Uansett er det interessant at dere har kommet til samme konklusjon når det gjelder hvordan man kan identifisere forskjeller på elektronikk.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Morsomt når andre uavhengig kommer fremt til samme konklusjon. Vi er så mange om den konklusjonen at det for meg i dag er en no brainer. Problemet for vitenskapen er jo at det må være blindt for å ha et objektivt resultat å vise til samtidig som det helst skal gå fort og være kostnadseffektivt. Harmans argumenter for blindtesting og trente lyttere ser jeg personlig kun på som ren PR-gimmick.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.273
    Torget vurderinger
    23
    Metoden jeg bruker seende er rett og slett tid. Jeg lytter mye til nye komponenter. Låner de gjerne en uke før jeg leverer tilbake. Kobler så opp det gamle igjen og lar det gå tid. Hvis det etter flere uker er egenskaper jeg fortsatt savner ved det lånte komponentet så konkluderer jeg med at det mest sannsynlig var reelle egenskaper der som jeg ikke har til vanlig. Selv om den er seende tror denne metoden 10 av 10 ganger er mer nøyaktig enn blindtester som er unnagjort på en dag. Det beste ville selvsagt vært å blindtestet begge komponentene over den perioden, men det er ganske upraktisk.
    Veldig artig. Omtrent nøyaktig det samme sa nemlig Don Morrison, den svært objektivistiske konstruktøren av høyttalerne jeg snart får i hus... Jeg spurte ham om dette med forsterkere og hva han anbefalte, og hva han tenkte om forskjellene der. Og om man kunne stole på blindtester som ofte viste liten forskjell. Da var det dette han svarte:

    "There is not a night & day difference in power amps. It takes a speaker with resolving ability to sort out the differences. The Crown 1500 amps are pretty good for cheap. A lot of my clients use them. Currently I'm using ATI 1202 amps and they work great. When you live with the ATI amps and then go back to the Crown you realize that the ATI is a wee bit more refined. The only way to really tell is to go back and forth over a few days".

    Nå er det klart at Crown på ingen måte er high-end, og ATI er jo kvalitet - men rimelig i forhold til mye annet. Likevel mente han altså at den eneste måten å bli kjent med forskjellene var lytting over en viss tid, ikke rask A/B-sammenlikning. Og jeg vet at han vært inne på tanken på å drive sine egne høyttalere med Hypex Ncore. Uansett er det interessant at dere har kommet til samme konklusjon når det gjelder hvordan man kan identifisere forskjeller på elektronikk.
    Kloke ord fra Morrison. Skal en oppdage forskjeller så må en leve med utstyret over tid. Høyttalere er selvsagt enklere/raskere å ta.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Metoden jeg bruker seende er rett og slett tid. Jeg lytter mye til nye komponenter. Låner de gjerne en uke før jeg leverer tilbake. Kobler så opp det gamle igjen og lar det gå tid. Hvis det etter flere uker er egenskaper jeg fortsatt savner ved det lånte komponentet så konkluderer jeg med at det mest sannsynlig var reelle egenskaper der som jeg ikke har til vanlig. Selv om den er seende tror denne metoden 10 av 10 ganger er mer nøyaktig enn blindtester som er unnagjort på en dag. Det beste ville selvsagt vært å blindtestet begge komponentene over den perioden, men det er ganske upraktisk.
    Veldig artig. Omtrent nøyaktig det samme sa nemlig Don Morrison, den svært objektivistiske konstruktøren av høyttalerne jeg snart får i hus... Jeg spurte ham om dette med forsterkere og hva han anbefalte, og hva han tenkte om forskjellene der. Og om man kunne stole på blindtester som ofte viste liten forskjell. Da var det dette han svarte:

    "There is not a night & day difference in power amps. It takes a speaker with resolving ability to sort out the differences. The Crown 1500 amps are pretty good for cheap. A lot of my clients use them. Currently I'm using ATI 1202 amps and they work great. When you live with the ATI amps and then go back to the Crown you realize that the ATI is a wee bit more refined. The only way to really tell is to go back and forth over a few days".

    Nå er det klart at Crown på ingen måte er high-end, og ATI er jo kvalitet - men rimelig i forhold til mye annet. Likevel mente han altså at den eneste måten å bli kjent med forskjellene var lytting over en viss tid, ikke rask A/B-sammenlikning. Og jeg vet at han vært inne på tanken på å drive sine egne høyttalere med Hypex Ncore. Uansett er det interessant at dere har kommet til samme konklusjon når det gjelder hvordan man kan identifisere forskjeller på elektronikk.
    Kloke ord fra Morrison. Skal en oppdage forskjeller så må en leve med utstyret over tid. Høyttalere er selvsagt enklere/raskere å ta.
    Artig at det er din erfaring også, Sluk-far. Må vel innrømme at jeg fortsatt er agnostisk her - har verken prøvd ut nok av blindtesting eller utstyrsprøving til å si noe!
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.273
    Torget vurderinger
    23
    Jeg skjønner meg ikke på de som bytter og bytter, til og med mer enn en gang på en kveld, og freser over utstyret raskere enn horer ved flåtebesøk... men det er mulig de har så god peiling og så godt gehør at det er enklere for de. Jeg har ikke de egenskapene og da må jeg ta tiden til hjelp. Det er jo ikke sikkert at en eventuell forskjell er dårligere/bedre, bare annerledes. Og da tar det tid for meg å finne ut av det. Har et knippe cd spillere her og jeg prøvde en gang mest for moro skyld å sammenligne de innbyrdes og mot server/DAC løsningen jeg også bruker.... ikke for å single ut noen, for alle skulle beholdes, men for å se hvor stor forskjell det var.
    Kan ikke med min største vilje si at noen av de utmerket seg i hverken positiv eller negativ retning - ev. forskjeller var ikke større enn at de antagelig ble borte i bias, nivåforskjeller etc. etc. Jeg forventet ikke store oppdagelser heller så min egen forventningsbias spilte sikkert også inn! Men det gjør jo ikke noe egentlig, for spillerne skulle ingen steder og jeg hadde ingen rapport å skrive!
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Fin tråd, dette. Mykje fornuftig om lytting.
    En av de mest oppegående trådene på forumet for tiden, liker godt drodlingen og erfaringene dere deler her:)
    Takk for hyggelige ord, karer! Det varmer.

    Litt mer om lyting: Ble i dag igjen minnet på mine begrensninger som analytisk lytter. I påvente av de nye rundstrålerne er det to anlegg det lyttes til om dagen. Det aktive oppsettet i stua med AVI DM10 og Ken Kreisel-sub, og sonos-oppsettet på kjøkkenet med 2 x Play:1 og en Sonos sub. Det er liksom ingen konkurranse når jeg hører disse opp mot hverandre. Ja, jeg synes Sonos gir ekstremt mye for pengene, og de vinner verdensmesterskapet i brukervennlighet og funksjonalitet lett som en plett. Men likevel - det er relativt dramatisk hvor store forskjellene er. Men hva dreier disse forskjellene seg om? Jeg er sannelig ikke helt sikker på om jeg klarer å sette ord på det.

    I dag hører jeg for eksempel på den nyeste plata til Bon Iver, som meg synes er helt nydelig. Den tidligere så akustiske Bon Iver gikk plutselig hen og laget en eksperimentell teknologisk greie. Ofte synes jeg slike tekno-eksperimenter faller pladask. Men denne plata er nydelig. Den har beholdt sjela, på en måte.


    Når jeg hører denne låta på begge anleggene, med forsøksvis samme tonale balanse, er det likevel en veldig stor forskjell, som jeg er sikker på at jeg ville tatt i 100 av 100 blindtester. Den primære forskjellen, synes jeg, vil jeg beskrive som klarhet. AVI-oppsettet er krystallklart, som en sylhvass kniv. Bakgrunnen er nattsvart, og alt annet fremtrer med store kontraster. Sonos-oppsettet, i sammenlikning, oppleves mer grumsete og grøtete. Som om den hvasse kniven har blitt sløv og ikke klarer å skjære gjennom.

    Men hvilken objektiv virkelighet samsvarer med disse begrepene - klarhet, hvasshet, osv? Usikker. Kanskje er det akustikk og refleksjoner. AVIene står mye mer optimalt plassert. Kanskje er det den automatiske romkorreksjonen til Sonos, som fører til en stor forbedring sammenliknet med uten å ha romkorreksjon, men likevel tilfører ekstra støy? Er det det fasekorrekte åtteorders-delefilteret til AVI som gjør at alt faller mer på plass? Eller er det så enkelt som forvrengning? Jeg vet ikke.

    Jeg har ikke noe problem med å høre forskjell. Den er stor. Men å kunne sette ord på dette, å identifisere det... det har jeg lyst å lære meg :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Dilemma: "Stands to reason"

    Mitt siste innkjøpsdilemma i forbindelse med Morrison-rundstrålerne: Skal jeg kjøpe de dedikerte mini-stativene han har laget til dem, eller ikke? I likhet med alt annet Don Morrison gjør, ser det ut som, er disse stativene designet ut fra rasjonalitet og måling, og i full overbevisning om at folk som tenker annerledes tar feil så det synger. Her er det han skriver i beskrivelsen av stativene:

    "STANDS to REASON
    Sound reproduction in a domestic environment is plagued by two separate unwanted sources of distortion. One is airborne. The other is structural.
    The structural ones can be tamed by isolating the speakers from the building. When it comes to stands there are two distinct camps and they are at polar opposites. One is correct the other is not. One group advocates the use of spikes, cones and all manner of pointy objects to anchor the speaker to the floor. This can result in some thunderous bass response. The innocent are impressed. Some advocates of the spike approach are caught up with what to fill the hollow tubes with. Everything from lead shot to kitty litter. While the floor/building is rattling around the rest of the frequency spectrum is being contaminated. Details are blurred by the constant vibrations which are not present in the recording.

    Speakers with ports, cabinet vibrations, poorly damped interiors, diffraction effects and low quality drivers may be dismissed as having too many problems to try to overcome. Like rearranging the deck chairs on the Titanic.

    When accuracy is the goal there is no option. The cabinet must “float” within the room. There are a number of ways to do this but alas, only one really works. With the Morrison speakers the woofers fire upwards. When the cone moves out (up) an equal and opposite reaction occurs. The cabinet moves downward and if itʼs anchored directly to the floor, the floor moves ever so slightly downwards. The structure of the building is now excited and the result is that the floor is moving out of phase with the woofer. The building shakes and the nick - nacks tumble off the shelves. There is also a masking of mids and upper frequencies. In other words, it ainʼt accurate.

    The Morrison STR stands are specifically designed to leave a space under the cabinet as well as isolate the cabinet from the building structure.
    When the listener compares the differences between with/without stands there is an immediate realization that there is an improvement in overall clarity and detail. extreme lows - below 60 hZ are improved. The speakers response goes a tad deeper. Not only is there greater output but the decay is more natural. There is no structural resonance to muddy the waters.

    The use of vibration absorbing hemispheres above and below the stand help to reduce the vibrations to the point that you cannot detect any floor movement beside the cabinet when playing a 40 hZ note at 90 dB. Any unwanted vibrations affecting the room are entirely airborne.
    The stands are available in August /16 in any colour you want as long as itʼs black. $435 pr. U.S."
    Dette stemmer ganske godt med hva jeg har lest av andre om vibrasjoner osv, og hvilken type underlag som er best. ("spikes er satans verk", mener jeg at jeg har lest på forumet før)

    MEN: Jeg synes 435 USD er litt dyrt. Og jeg er usikker på om jeg synes det blir så pent å heve høyttalerne opp i lufta. Se bilde:

    100_1969.jpg


    Jeg har lurt på om det kan funke like bra med dempeføtter fra Sonic design, der man sender inn vekta på høyttaleren slik at den blir tilpasset riktig. Eller er det verdt det å gå for stativene/dempeføttene som Morrison har spesialutviklet til sine egne høyttalere?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo ikke verdt mer enn du er villig til å betale for en kombinasjon av designet og resultatet. Resultatet kan du nok oppnå med mange løsninger, som billige dørstoppere og lignende. Da blir det vel enkelheten og designet du må betale for til syvende og sist ;)

    Min type konstruktør den mannen kjenner jeg :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo ikke verdt mer enn du er villig til å betale for en kombinasjon av designet og resultatet. Resultatet kan du nok oppnå med mange løsninger, som billige dørstoppere og lignende. Da blir det vel enkelheten og designet du må betale for til syvende og sist ;)

    Min type konstruktør den mannen kjenner jeg :)
    Enig - jeg har en softspot for intelligente og dedikerte besserwissere! ;)

    Enig i det med pris osv. Spørsmålet for meg er bare om det er sannsynlig at sonic design sine dempeføtter vil gjøre akkurat det samme som det Don Morrison beskriver her. De er jo designet ut fra samme prinsipper. Eller om det er sannsynlig at kombinasjonen av luft og to separate dempematter vil gjøre totalresultatet enda bedre. Når jeg først betaler så mye for dette her, tenker jeg jo at det er verdt det å optimalisere resultatet. Men synes også det vil være penere med et par diskrete dempeføtter under. Eller kanskje jeg vender meg til det?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.273
    Torget vurderinger
    23
    Har et knippe cd spillere her
    Jeg lurer på om denne South Park-episoden ble laget om deg, Sluket:

    Dust :D

    Hadde besøk av en god venn i dag - i bagasjerommet på hans hypermoderne Mercedes... hva lå der? Hm...? Nettopp - et stort knippe med strøkne 78 rpm. plater med flott klassisk musikk. Har du hørt hvordan en strøken 78 låter med en god innspilling? En nærhet og livaktighet i midtregisteret som er aldeles vanedannende. Så kom ikke her og mobb formater! Jeg har langt større glede av min .5.000 ++ store CD/SACD samling enn den dobbelt så store bunken med vinyl.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Mitt siste innkjøpsdilemma i forbindelse med Morrison-rundstrålerne: Skal jeg kjøpe de dedikerte mini-stativene han har laget til dem, eller ikke? I likhet med alt annet Don Morrison gjør, ser det ut som, er disse stativene designet ut fra rasjonalitet og måling, og i full overbevisning om at folk som tenker annerledes tar feil så det synger. Her er det han skriver i beskrivelsen av stativene:

    "STANDS to REASON
    Sound reproduction in a domestic environment is plagued by two separate unwanted sources of distortion. One is airborne. The other is structural.
    The structural ones can be tamed by isolating the speakers from the building. When it comes to stands there are two distinct camps and they are at polar opposites. One is correct the other is not. One group advocates the use of spikes, cones and all manner of pointy objects to anchor the speaker to the floor. This can result in some thunderous bass response. The innocent are impressed. Some advocates of the spike approach are caught up with what to fill the hollow tubes with. Everything from lead shot to kitty litter. While the floor/building is rattling around the rest of the frequency spectrum is being contaminated. Details are blurred by the constant vibrations which are not present in the recording.

    Speakers with ports, cabinet vibrations, poorly damped interiors, diffraction effects and low quality drivers may be dismissed as having too many problems to try to overcome. Like rearranging the deck chairs on the Titanic.

    When accuracy is the goal there is no option. The cabinet must “float” within the room. There are a number of ways to do this but alas, only one really works. With the Morrison speakers the woofers fire upwards. When the cone moves out (up) an equal and opposite reaction occurs. The cabinet moves downward and if itʼs anchored directly to the floor, the floor moves ever so slightly downwards. The structure of the building is now excited and the result is that the floor is moving out of phase with the woofer. The building shakes and the nick - nacks tumble off the shelves. There is also a masking of mids and upper frequencies. In other words, it ainʼt accurate.

    The Morrison STR stands are specifically designed to leave a space under the cabinet as well as isolate the cabinet from the building structure.
    When the listener compares the differences between with/without stands there is an immediate realization that there is an improvement in overall clarity and detail. extreme lows - below 60 hZ are improved. The speakers response goes a tad deeper. Not only is there greater output but the decay is more natural. There is no structural resonance to muddy the waters.

    The use of vibration absorbing hemispheres above and below the stand help to reduce the vibrations to the point that you cannot detect any floor movement beside the cabinet when playing a 40 hZ note at 90 dB. Any unwanted vibrations affecting the room are entirely airborne.
    The stands are available in August /16 in any colour you want as long as itʼs black. $435 pr. U.S."
    Dette stemmer ganske godt med hva jeg har lest av andre om vibrasjoner osv, og hvilken type underlag som er best. ("spikes er satans verk", mener jeg at jeg har lest på forumet før)

    MEN: Jeg synes 435 USD er litt dyrt. Og jeg er usikker på om jeg synes det blir så pent å heve høyttalerne opp i lufta. Se bilde:

    Vis vedlegget 463596

    Jeg har lurt på om det kan funke like bra med dempeføtter fra Sonic design, der man sender inn vekta på høyttaleren slik at den blir tilpasset riktig. Eller er det verdt det å gå for stativene/dempeføttene som Morrison har spesialutviklet til sine egne høyttalere?
    Løp og kjøp. Hold deg til samme designer. Stativer som akustisk tiltak er viktige.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Dust :D

    Hadde besøk av en god venn i dag - i bagasjerommet på hans hypermoderne Mercedes... hva lå der? Hm...? Nettopp - et stort knippe med strøkne 78 rpm. plater med flott klassisk musikk. Har du hørt hvordan en strøken 78 låter med en god innspilling? En nærhet og livaktighet i midtregisteret som er aldeles vanedannende. Så kom ikke her og mobb formater! Jeg har langt større glede av min .5.000 ++ store CD/SACD samling enn den dobbelt så store bunken med vinyl.
    Nåh, du må da skjønne at det bare var dårlig skjult misunnelse som lå bak den sarkasmen, Sluket! Sant å si savner jeg å spille musikk fra CDer. I forbindelse med flytten Vestover, som egentlig bare skulle være for et år, ble alle CDene mine lagret i esker i garasjen til foreldrene mine. Og siden har jeg liksom ikke kommet meg til å få dem fraktet over fjellet, i og med at jeg fortsatt ikke vet hvor lenge vi blir her, og det unektelig lokker å bo i en by som ikke setter nye regnrekorder hvert eneste år. Pluss at roon/streaming jo funker veldig bra. Enkelt og praktisk. Likevel... savner ritualet med å sette på en CD og glemme bort nettet helt!

    *****
    (dessuten, et av de mørkeste kapitlene i Olav2 sine familieannaler er som følger: etter at CD-eskene hadde stått i garasjen hos opphavet i to år, fikk mamma for seg at jeg ikke trengte dem lenger. så plutselig var halvparten av de 1000+ CDene mine gitt bort, før faren min oppdaget det og klarte å stoppe galskapen. The horror! The horror! The horror!)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lurt på om det kan funke like bra med dempeføtter fra Sonic design, der man sender inn vekta på høyttaleren slik at den blir tilpasset riktig. Eller er det verdt det å gå for stativene/dempeføttene som Morrison har spesialutviklet til sine egne høyttalere?
    Løp og kjøp. Hold deg til samme designer. Stativer som akustisk tiltak er viktige.
    Begynner å lure på om du har rett. Det er jo veldig sannsynlig at han vet best hvordan hans egne høyttalere dempes på best mulig måte.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.273
    Torget vurderinger
    23
    (dessuten, et av de mørkeste kapitlene i Olav2 sine familieannaler er som følger: etter at CD-eskene hadde stått i garasjen hos opphavet i to år, fikk mamma for seg at jeg ikke trengte dem lenger. så plutselig var halvparten av de 1000+ CDene mine gitt bort, før faren min oppdaget det og klarte å stoppe galskapen. The horror! The horror! The horror!)
    Akkurat til pass for en sånn non-believer! Synes mora di var svært så hyggelig, jeg fikk ikke lov å betale for frakt en gang :D
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    (dessuten, et av de mørkeste kapitlene i Olav2 sine familieannaler er som følger: etter at CD-eskene hadde stått i garasjen hos opphavet i to år, fikk mamma for seg at jeg ikke trengte dem lenger. så plutselig var halvparten av de 1000+ CDene mine gitt bort, før faren min oppdaget det og klarte å stoppe galskapen. The horror! The horror! The horror!)
    Akkurat til pass for en sånn non-believer! Synes mora di var svært så hyggelig, jeg fikk ikke lov å betale for frakt en gang :D
    hehe... ikke lov å spøke med så alvorlige ting!
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Stativ-oppdatering: Noen ganger hjelper det å bare sette ord på ting man tenker på, for å få klarhet. Det gikk fort, egentlig. Når jeg tenkte gjennom det, innser jeg at det egentlig er en no-brainer å prøve å optimalisere så mye som mulig de høyttalerne jeg tross alt har brukt veldig mye penger på. Dersom jeg virkelig synes det ser rart ut med stativene... så har jeg alltids mulighet til å skaffe mer diskrete dempeføtter senere. SÅ mye penger er det ikke snakk om.

    Dermed var de også bestilt!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    God beslutning, Olav2.
    Da blir det komplett, inklusive eierglede.
    Man setter ikke helårsdekk på en Ferrari.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Klart du skal ha dem.

    Sorbothane-føtter fra eBay hadde sikkert også funket akkurat like bra, men som du selv sier....
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    God beslutning, Olav2.
    Da blir det komplett, inklusive eierglede.
    Man setter ikke helårsdekk på en Ferrari.
    Tror du har helt rett i det!

    Klart du skal ha dem.

    Sorbothane-føtter fra eBay hadde sikkert også funket akkurat like bra, men som du selv sier....
    Ja, godt mulig sorbothane funker like bra. Men det er vanskelig å vite. Såvidt jeg har skjønt er det vanskelig å få til 100 prosent isolering mellom høyttalere og underlag, nesten uansett hva man gjør. Dersom dette stativet virkelig får til 100 prosent isolering, så blir det uansett ikke bedre enn det. Men ja: Uansett gir det meg fred i sinnet (og en litt tommere lommebok) å gjøre det på denne måten :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    God beslutning, Olav2.
    Da blir det komplett, inklusive eierglede.
    Man setter ikke helårsdekk på en Ferrari.
    Tror du har helt rett i det!

    Klart du skal ha dem.

    Sorbothane-føtter fra eBay hadde sikkert også funket akkurat like bra, men som du selv sier....
    Ja, godt mulig sorbothane funker like bra. Men det er vanskelig å vite. Såvidt jeg har skjønt er det vanskelig å få til 100 prosent isolering mellom høyttalere og underlag, nesten uansett hva man gjør. Dersom dette stativet virkelig får til 100 prosent isolering, så blir det uansett ikke bedre enn det. Men ja: Uansett gir det meg fred i sinnet (og en litt tommere lommebok) å gjøre det på denne måten :)
    Kanskje av interesse? Se s. 38, kapitlet om «decoupling» i denne:

    https://www.resolutionmag.com/wp-content/uploads/2017/05/Monitoring-Supplement-2017.pdf
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn