Tidenes beste rockestemmer

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Er det foresten ingen som har John Fogerty på topp?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
Hvorfor skal det være en sammenheng mellom det å selge mange skiver = bra?
Ikke overraskende finner jeg lista totalt uinteressant og søvndyssende patetisk. Trist at flertallets tyranni nok engang skal sette en standard.

Noen av mine forslag:

Barry Tashian
The Remains, et av New Englands beste band, fra Boston kom denne gjengen som kunne blitt det neste store. Dessverre ble det bare med support-jobber for Beatles i USA. Har i de siste årene igjen spilt endel, også i Europa. Så de for 5 år siden i Nederland, og fikk nesten bakoversveis over vokalen til Barry, like kraftfull, myk, allsidig og tøff, 40 år etter.

Arthur Lee (LOVE)
Han hadde stemmen med seg nesten inn til det siste. konserten på Cruise Cafe i 1995 står på min topp 3 liste.
Jeg har forståelse for at du har en forkjærlighet for obskure amerikanske garasjeband fra 60tallet. Og jeg er enig i at det fins mye bra der. Men hvor mange har egentlig hørt noe særlig på det ? Og langt mindre hørt såpass at det går an og velge tidenes beste vokalist på den hylla.

Ellers har vel de fleste band som har blitt store starta opp i en "garasje" kanskje ?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
BT skrev:
Er det foresten ingen som har John Fogerty på topp?
En god kandidat. Den gang han var hjernen og stemmen i Creedence.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
rolfozzy skrev:
Jeg har forståelse for at du har en forkjærlighet for obskure amerikanske garasjeband fra 60tallet. Og jeg er enig i at det fins mye bra der. Men hvor mange har egentlig hørt noe særlig på det ? Og langt mindre hørt såpass at det går an og velge tidenes beste vokalist på den hylla.

Ellers har vel de fleste band som har blitt store starta opp i en "garasje" kanskje ?
Arthur Lee and LOVE burde være kjent for de fleste pop/rock-interesserte som går litt lengre enn VG-lista topp 20.
Skiva "Forever Changes" har jo i årevis figurert på diverse lister over tidenes mer betydningsfulle album. Så veldig sært vil jeg ikke si at det er.

Som du sier, så har de fleste band startet opp et sted, og ja, det er ingen hemmelighet at jeg har større sans for mye av det artistene gjorde i starten av karrieren, mens det fortsatt var ungdommelig energi der.
John Fogerty blir nevnt over. Personlig liker jeg best tida før Creedence med et band som het the Golliwogs.
Sånn kan jeg fortsette i det uendelige. ;)

Siden mine mer "obskure" forslag blir diskvalifisert, så må jeg vel ta frem litt mer kjente navn da.

Hva med Ike Turner eller Stevie Wonder. Siden kongen av pompøs musikal"rock" Freddie Mercury for lov til å være med på en sånn liste, så våger jeg meg til å strekke den enda litt til.
Crooner Lee Hazlewood må med, noen har allerede nevnt sjefsskrulla Little Richard (selv om outsideren og Little Richard´s forbilde Esquerita heller burde vært nevnt, men igjen for obskurt. :-X http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewProfile&friendID=121541386)

Det mest betimelige spørsmålet er strengt talt hvorfor den VG-lista bare inneholder bleike hvitinger, eller er kanskje ikke "negre" rock nok?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Nok en som sikkert et par til har hørt om før, at han også er hvit skader vel heller ikke.
Chris Isaak
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Ja Love er kjente. Har hørt en del på de. Ikke noe dårlig band. Golliwogs var vel Creedencebesetningen før de skifta navn og begynte med sin form for swamp rock. Ellers er det jo Sparrows da, som også hadde en av rockens store vokalister, men først ble kjent etter navnebytte.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
muligens
NINA HAGEN
DAVID BOWIE
mvh
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Bare for å avslutte Arthur Lee diskussen.

Eat This!!!! :-* :-* :-* :-*
 

Rokko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Innlegg
248
Antall liker
5
Greg Lake har jo etter min mening en fantastisk stemme, som får min stemme. Stemmer ikke det?
 
B

Back_Door

Gjest
Roger Chapman!
Særpreg og kraft i en klasse for seg selv.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Karma skrev:
Roger Chapman!
Særpreg og kraft i en klasse for seg selv.
Tiltredes!!!!

Liker Greg Lake godt jeg - men synes han synger "for pent" - en rockestemme skal være litt rufsete. Tidlig Rod Stewart er genialt, og Chris farlowe har også skjønt hva dette dreier seg om.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Ja Love er kjente. Har hørt en del på de. Ikke noe dårlig band. Golliwogs var vel Creedencebesetningen før de skifta navn og begynte med sin form for swamp rock. Ellers er det jo Sparrows da, som også hadde en av rockens store vokalister, men først ble kjent etter navnebytte.
Snakker du John Kay her?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
erato skrev:
rolfozzy skrev:
Ja Love er kjente. Har hørt en del på de. Ikke noe dårlig band. Golliwogs var vel Creedencebesetningen før de skifta navn og begynte med sin form for swamp rock. Ellers er det jo Sparrows da, som også hadde en av rockens store vokalister, men først ble kjent etter navnebytte.
Snakker du John Kay her?
John Kay ja. Steppenwolf.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vi hadde jo også et norsk Sparrows......aner ikke hvem vokalisten var.
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Robert Plant og Janis Joplin ja :)
Men Linda Perry har også fin rock stemme.


 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
erato skrev:
Vi hadde jo også et norsk Sparrows......aner ikke hvem vokalisten var.
Siden de bytta navn til Difference, Gaffseth kanskje eller hele Traveling Strawberrys ?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Å kåre en som tidenes beste rockestemme er en så og si umulig oppgave. Det går vel på hva man har som favorittmusikk, og det er individuelt hvilken stemme man liker.

Det er så mange.

F.eks.

John Lennon
Bob Dylan
Mick Jagger
John Kay
John Foggerty
Dan McCafferty
Janis Joplin
Dan Stuart
Elvis Presley
Reg Presley
Tom Waits
Rod Stewart
Steve Marriot
Ian Hunter

og mange fler som jeg ikke kommer på i farta. Men dette er noen favoritter.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
... nesten fire sider med sludder, også er det ingen som har nevnt Keith Relf !!?

mvh
KJ
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Det har kommet enkelte oppegående forslag i det siste.
Rod Stewart, Keith Relf og Steve Marriot kan jeg være med på
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Umulig oppgave dette her men jeg slenger meg likevel på med en honnør til Lennon...

Fikk nylig tak i demoversjonen av Good Morning, Good Morning med en ekstrem hard Lennon-vokal og uten dyrelyder og blåsere - og det er ROCK ;D

(Etter å å hørt denne versjonen fatter jeg ikke at Lennon sang den inn på nytt (litt softere) og ville ha inn dyrelyder og blåsere men, men..... sjefen bestemmer.)

Nothing to do to save his life call his wife in...

erato skrev:
Lennon .... hadde heng på nettet så rolfozzy kom meg i forkjøpet.
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
989
Antall liker
0
Skjønner at dette er tråden for de store mestere som er godt kjent i rocken, men ser at noen slår et slag for mindre kjente artister også, som Roger Chapman. En annen fyr jeg synes det er morsomt å høre på, i tillegg til at han er meget dyktig, er David Thomas fra Pere Ubu.

Min all time favoritt sanger er utvilsomt Mr. Skull himself - den anonyme sangeren i The Residents. Man kan selvsagt stille spørsmålstegn ved hvorvidt dette er rock. Mye av det de har gjort faller utenfor rocksjangeren, og alle andre sjangere også......Men innimellom trøkker Mr. Skull til, og da er det ganske så rått, spør du meg.

De av dere som har litt sansen for det sære kan jo kikke på disse youtube opptakene, dere andre kan jo bare la vær å se.

http://www.youtube.com/watch?v=8CFTFIcvz6o
Her gjør han Teddy Bear i en sterk versjon. Fra slutten av åttitallet.

http://www.youtube.com/watch?v=i4k5bvYtozI
Dette er fra 13th anniversary show, som de også var i Oslo med i 1986. Låte heter Cry For The Fire, og selv om dette er meget spesielt kan man ikke annet enn bli imponert over stemmeprakten til fyren.

http://www.youtube.com/watch?v=tnUmMkyvIu0
Eloise fra Vileness Fats. Fra tidlig syttitall. En av mine absolutte favoritter.

Utrolig at The Residents har klart å bevare sine identiteter skjult helt fram til i dag. Vokalisten viser en del av ansiktet sitt i alle disse opptakene, og på turneen sist viste han også mye.
 

JonArne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2008
Innlegg
258
Antall liker
1
Hei!!!

Enig i at Paul Rodger frå Free og Bad Company bør nevnast!!
Dette er vanskelig/umulig der er utruleg mange gode!!!

Enig med SOEDAL, eg blei målløs av Angela Gossow!!

mvh jap
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.387
Antall liker
11.092
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
så lenge det ikke er beste vokalist, men rockestemme det spørres etter så må det være noen som synger rocka. Av de som er nevnt her og som jeg har hørt synes jeg Mike Patton og Nina hagen er verdige kandidater, Iggy og Lemmy synger også rocka, men jeg holder en knapp på Guy Kyser fra Thin White Rope. På in the spanish cave synger han råtøfft og det er sounden på hele plata også



IMNSHO

Edit: Alice in chains, Layne Staley duger ja, SOEDAL
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.216
Antall liker
1.321
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Bon Scott bør være med.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Dave Wyndorf - Monstermagnet
Chris Cornell - soundgarden, audioslave (stemmen hans er noe fucket opp nå men...)
 

nilsen64

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.06.2007
Innlegg
1.367
Antall liker
89
har noen sagt Tom Waits?

eller Neil Young?!!?

eller Cpt Beefheart?
 
H

Hugh

Gjest
De fleste som nevnes; Plant, Dio, Rose, Dickinson er jo nærmest parodier på seg selv. Jack Black er jo vell så god som disse. Jan Werner var. En hver bygd i Norges land med scene og småskole har lokale musicalstjerner som synger like bra som disse. Vokalrunk og dårlig dømmekraft er nok det mest positive en kan si om disse. Plant ødela Zeppelin. Dio kastet skammens lys over Sabbath mens de to siste ikke hadde noe å ødelegge.
 
L

lark

Gjest
Steve Marriott fra gode gamle Humble Pie må definitivt inn på topp 10. De som ikke vet hvem mann og band var, gå og kjøp "Performance - Rockin' The Fillmore" fra 1970 (eller var det 1971?).
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Janis Joplin fortjener vel å komme med i det gode selskap?

Ellers holder jeg vel personlig Bowies stemmeprakt aller høyest. Morrison er også helt der oppe i toppen.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
lark skrev:
Steve Marriott fra gode gamle Humble Pie må definitivt inn på topp 10. De som ikke vet hvem mann og band var, gå og kjøp "Performance - Rockin' The Fillmore" fra 1970 (eller var det 1971?).
Steve Marriot var strengt talt langt mer minneverdig i The Small Faces.
Eller er det bare meg?? :-\
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.844
Sted
Hus
Har den på LP, og den er feiende bra den. En av de beste liveskivene fra 70 tallet :)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
lark skrev:
Steve Marriott fra gode gamle Humble Pie må definitivt inn på topp 10. De som ikke vet hvem mann og band var, gå og kjøp "Performance - Rockin' The Fillmore" fra 1970 (eller var det 1971?).
Steve Marriot var strengt talt langt mer minneverdig i The Small Faces.
Eller er det bare meg?? :-\
Nei. Det er ikke bare deg. ;)
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Mine favoritter:

Elvis Presley
Jim Morrison
Mick Jagger
Iggy Pop
David Bowie
Ian Curtis
Lemmy Kilminster
Mikael Åkerfeldt

Edit: tillegg.
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
:)
Har ikke lest hele tråden, men er det noen som har nevnt
Ian Gillan  vocalist i "gamle" Deep Purple.
Han hadde da en fantastisk stemme med stort spenn.. ;)

Vokalisten Eric Burdon i The Animals ( de med: " The House of the Rising Sun") må også nevnes og settes ganske høgt opp mot toppen - fantastisk stemme...
 

Vedlegg

L

lark

Gjest
56fwb skrev:
:)
Har ikke lest hele tråden, men er det noen som har nevnt
Ian Gillan vocalist i "gamle" Deep Purple.
Heisann,56fwb ;D Bare til orientering, Ian Gillan er fremdeles vokalist i Deep Purple. Her er han og Steve Morse i aksjon under Purple konserten i Bergen 2006. Don Airey på orgel i bakgrunnen.

Hele gjengen på bildet under.
 

Vedlegg

Topp Bunn