Tidenes beste rockestemmer

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
Frode "Froddien" Rønli. Med en stemme og scenepersonlighet uten sidestykke. Det er rock så det holder :) IMHO.

Savner igrunnen Stavangerensemblet.

AD
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på denne tråden da jeg var på en liten forpåskeferie nå nettopp. Og da tenkte jeg også dette.

Tina Turner er kanskje tidenes rockestemme. Masse trøkk. Masse dynamikk. Skarp i kantene. Og svært musikalsk.

Hun har levert en del som er mer pop enn rock, men stemmen er rock & roll så det holder. Tankerekka var faktisk innom Hanne Boel og Marie Bergmann - to skandinaviske damer som slett ikke har noe å skamme seg over i denne kategorien heller. Men TT har mer av det de er bra på. Jeg tror ikke Robert Plant ville nådd opp heller. Ikke engang i sine beste stunder. Selv om han var velsignet med et av tidenes band og fikk fremføre låter av historiske dimensjoner - mens TT måtte slåss med Ike og disco. For det er vel den beste stemmen vi skal finne fram til - og ikke stemmen til favoritt-rockegruppen ??
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
JOHN MARTYN
Født som Iain David McGeachy i Surrey 11 september 1948, oppvekst i Glasgow.
Debuterte på Island (platemerket) som sanger/akustisk gitarist ekstraordinær med plata 'London Conversation' i 1967.
Utgitt rundt 40 album, inkludert live og samlinger.
Spilte på Club7 (Kongen) i 1969, utviklet etter hvert og til tider en sær gitar/effektbruk på scenen.
Skrevet låter som bla Phil Collins og Eric Clapten har benyttet.
Drakk på seg en voldsom stemme med særlig egenart utover 90-tallet - amputerte del av høyre ben i 2003 etter at en cyste sprakk i leggen forårsaket av blodforgiftning og diabetes - døde 29 januar 2009 av en dobbel lungebetennelse.
Absolutt en mann med en av tidenes beste rockestemmer....

http://www.johnmartyn.com/?location=/web/Home
 

Triver

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.10.2006
Innlegg
96
Antall liker
0
Bx skrev:
Av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på denne tråden da jeg var på en liten forpåskeferie nå nettopp. Og da tenkte jeg også dette.

Tina Turner er kanskje tidenes rockestemme. Masse trøkk. Masse dynamikk. Skarp i kantene. Og svært musikalsk.

Hun har levert en del som er mer pop enn rock, men stemmen er rock & roll så det holder. Tankerekka var faktisk innom Hanne Boel og Marie Bergmann - to skandinaviske damer som slett ikke har noe å skamme seg over i denne kategorien heller. Men TT har mer av det de er bra på. Jeg tror ikke Robert Plant ville nådd opp heller. Ikke engang i sine beste stunder. Selv om han var velsignet med et av tidenes band og fikk fremføre låter av historiske dimensjoner - mens TT måtte slåss med Ike og disco. For det er vel den beste stemmen vi skal finne fram til - og ikke stemmen til favoritt-rockegruppen ??

Godt poeng - skriver under på den. :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Boe skrev:
JOHN MARTYN
- døde 29 januar 2009 av en dobbel lungebetennelse.
Absolutt en mann med en av tidenes beste rockestemmer....
Hvordan har vi glemt ham? Utrolig. Så ham live for Gud vet hvor mange år siden (godt over 20 år, i alle fall). Meget bra stemme. Og når han nevnes bør også Richard Thompson nevnes.
"All Bowley's in heaven, and I'm in limbo now", sang han en gang. Nå kan han bytte ut Al Bowley med John Martyn. Trist å lese at han er død. Jeg visste ikke det.
 
S

Smorte24

Gjest
Utrolig mange gode forslag her, rock for meg er single malt whisky stemme fra 70-tallet og veldig dyktig live.

1. Coverdale
2. Dio( folk kan si hva de vil om han, men Rainbow live cden fra 75 eller 76 var utrolig bra)
3. Linda Perry(glemmer ikke konserten på Rockefeller når hun var i 4 Non Blondes)
4. Michael Kiske( Andre Helloween vokalisten, litt kjedelig på plate , men utrolig god live)
5. Beth Hart(sinnsyk bra live artist)

Ellers har jeg noen linker til noen som kan bli meget bra, disse er live.

Grace Potter(ikke han Potter) sammen med Satriani og en del andre

http://www.youtube.com/watch?v=paeNnR33i5Q

Shinedown vokalisten Brent Smith, dessverre så synes jeg han har en fallende kurve men håper han tar seg sammen igjen, han synger utrolig bra her.

http://www.youtube.com/watch?v=HPVDj-wqgP4

Siste men ikke minst vokalisten i Alter Bridge Myles Kennedy.

http://www.youtube.com/watch?v=9kEgjaH0_Pk&feature=related

Men den med mest særegen stemme synes jeg er Ian Anderson fra JT.
 

Ampzilla

Medlem
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
46
Antall liker
1
Har stor sans for vokalisten i Steppenwolf og Joe Cocker.

Ampzilla
 
U

utgatt60135

Gjest
Tråden viser jo med all tydelighet at det er et umulig spørsmål å svare på. Jeg greier det ikke, og samma kan det være :).
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Mange gode, men det spørs om ikke John Fogerty burde kåres.







Mvh. RS
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
R.Solhaug skrev:
Mange gode, men det spørs om ikke John Fogerty burde kåres.







Mvh. RS
Enig,hør bare på covern deres av I Put A Spell On You :D For en kraft i stemmen :eek: Enormt,får frysninger langt inn i sjela ;D Sier cover fordi låten va laga av Screamin Jay Hawkins i 56 :eek: Orginalen e også heilt rå med ekstrem stemmeprakt...skjønne hvorfor tilnavnet blei Screamin` ;D

mvh Filip
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Bon Scott.. Ikke vanskelig å høre at mannen mener det han synger om, i det han setter igang slurva ;)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Enda godt at flertallet på VG-avstemmingen fikk avgjøre dette. Robert Plant er en verdig vinner, spør du meg. Men glem nå den gamle Krauss-røya og kom tilbake til rocken, Robert! Vær så snill!
 

bmf

Medlem
Ble medlem
24.08.2007
Innlegg
10
Antall liker
0
Philip Anselmo er en vokalgud uten sidestykke, eller var en vokalgud uten sidestykke, etter all heroinbruken er han nok bare en vanelig vokalgud. Uansett så har han gjort noen sinnsyke prestasjoner opp gjennom tiden.
 

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
155
Antall liker
1
lemmy - motorhead. Er rockestemmen sin det 8)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.723
Antall liker
9.348
Sted
Trondheim
Har ikke lest hele tråden, men - har noen nevnt David Clayton-Thomas (Blood, Sweat and Tears)?
 
Topp Bunn