Tidenes beste rockestemmer

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
Trur Chris Robinson(Black Crowes) og Justin Hawkins (The Darkness) er utelatt. Av de på listen må jeg si at Steven Tyler er glimrende, samme med Roger Daltrey.
Men Elvis er best.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Ikke glem Graham Parker! Altfor mange som har glemt ham.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
56fwb skrev:
:)
Har ikke lest hele tråden, men er det noen som har nevnt
Ian Gillan vocalist i "gamle" Deep Purple.
Han hadde da en fantastisk stemme med stort spenn.. ;)

Vokalisten Eric Burdon i The Animals ( de med: " The House of the Rising Sun") må også nevnes og settes ganske høgt opp mot toppen - fantastisk stemme...
vannvittig stemmeprakt på den mannen,bøyer meg i støvet 8) Ikkje glem de andre godlåtene,f.eks Don`t Let Me Be Misunderstood og f.eks deres versjon av Stones;Paint It Black
mvh Filip
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
lark skrev:
56fwb skrev:
:)
Har ikke lest hele tråden, men er det noen som har nevnt
Ian Gillan  vocalist i "gamle" Deep Purple.
Heisann,56fwb ;D  Bare til orientering, Ian Gillan er fremdeles vokalist i Deep Purple. Her er han og Steve Morse i aksjon under Purple konserten i Bergen 2006. Don Airey på orgel i bakgrunnen.

Hele gjengen på bildet under.
:) Hei lark...

Jeg vet såklart at han er vocalist i Deep Purple ennå, MEN hans ungdoms stemme var nok et par hakk betre enn den er i dag.....
derfor tok jeg han med....... ;D
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
det ekstreme axl GJORDE da guns eksisterte var glimrende, men jeg kommer heller ikke unna freddy altså. Faen som den stemmen frir til meg, is this the real life, is this just fantasy, dii dii dii.

Men størst og best. Whatever floats your boat vil jeg si
men grohl, cobain, dickinson, hetfield, han i rage og han i queens of the stone age.
Jeg kunne ha fortsatt....
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
3
Peter Steele i type o negative

sterk stemme :)
 

Nailhead

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2008
Innlegg
272
Antall liker
304
Torget vurderinger
1
Jerry LaCroix sin innsats på Edgar Winter's White Thrash er "rock" nok for meg iallfall, sjøl om han kanskje ikke er rendyrka "rocker". Han kommer høyt på min "liste".
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Bruce Springsteen, Rob Halford, Ronnie James Dio, Bruce Dickinson og Freddy Mercury (Dio og Halford synger fortsatt minst like bra som for 30 år siden, hvilket er ganske .. impo tatt i betraktning at det ikke akkurat er visesang de bedriver..)

Lande hører hjemme blant eliten også spør du meg.. kanskje ikke kommersiellt like stor som de andre, men vokalmessig jævli bra!
 

G ok

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.08.2007
Innlegg
61
Antall liker
8
Enig i at Jørn Lande fortjener hederlig omtale ja.
 

Steve

Medlem
Ble medlem
16.03.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
;D Det er vel ikkje fasit på dette,men ein vokalist med kraft og tyngde som eg likar er Joe Cocker.
Mad dogs and englismen er eit kanonalbum ,høyr primalskriket på With a little help from my friends.
 

tiriljones

Medlem
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
43
Antall liker
0
Jeg mener nå at Roger Chapman bør nevnes.
Så nå vil jeg nevne ham:Roger Chapman
 

tiriljones

Medlem
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
43
Antall liker
0
G ok skrev:
Enig i at Jørn Lande fortjener hederlig omtale ja.
Jørn Lande er nok en flink heavy vokalist,men han mangler særpreg.
Det finns mange slike sangere som han,problemet med disse vokalistene er at de ofte kan høres tilsynelatende "like "ut.

Signaturvokalister er disse som vi med engang hører hvem er,etter min oppfatning så hører ikke J.Lande til i denne kategorien.
Flink,jada,men særpreg,,,,,nei.

Dessuten ekte rockere synger ikke fotballsanger.
 

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
439
Antall liker
6
Vet ikkje om han er nevnt før, men Eddie Vedder fra Pearl Jam må nævnes syns eg.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Er du gæærn, rock og fotball er jo rett og slett to sider av samme sak ;D enig vedr særpreg.. men man trenger også folk som bare er gode til å gjøre jobben.. derfor han er så mye brukt også vil jeg tippe.. særpreg er ikke et -must- for å være god? er det?

tiriljones skrev:
G ok skrev:
Enig i at Jørn Lande fortjener hederlig omtale ja.
Jørn Lande er nok en flink heavy vokalist,men han mangler særpreg.
Det finns mange slike sangere som han,problemet med disse vokalistene er at de ofte kan høres tilsynelatende "like "ut.

Signaturvokalister er disse som vi med engang hører hvem er,etter min oppfatning så hører ikke J.Lande til i denne kategorien.
Flink,jada,men særpreg,,,,,nei.

Dessuten ekte rockere synger ikke fotballsanger.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
3
Synes jeg må si at på enkelte sanger kan det være vanskelig i skille mellom
Jørn Lande å David Coverdale å det må vel kalles et slags særpreg :)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Tomas Brøndbo ;D ;D ;D

(kretsfinalevinner i MGP i kveld)
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Ser at det det egentlig diskuteres mest om her,er hva som kan defineres som rock.Grensene er ofte svært så flytende.Om man skal være helt objektiv,og gi blanke i hva man selv liker,så tror jeg forskningen allerede har fortalt hvem som var/er de beste sangerene innen pop/rock.De målte rett og slett hvor langt opp,og hvor langt ned de kunne synge rent,og over hvor mange oktaver.Om jeg minnes rett ble Roy Orbison kåret til relativt klar vinner,men egentlig rock har han vel ikke sunget siden femtitallet.Mener også å huske at Freddie kom på andre.
Mvh Rune :)
 

tiriljones

Medlem
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
43
Antall liker
0
pstraums skrev:
Er du gæærn, rock og fotball er jo rett og slett to sider av samme sak ;D enig vedr særpreg.. men man trenger også folk som bare er gode til å gjøre jobben.. derfor han er så mye brukt også vil jeg tippe.. særpreg er ikke et -must- for å være god? er det?

Nei du har rett,særpreg er ikke det samme som å være god.


tiriljones skrev:
G ok skrev:
Enig i at Jørn Lande fortjener hederlig omtale ja.
Jørn Lande er nok en flink heavy vokalist,men han mangler særpreg.
Det finns mange slike sangere som han,problemet med disse vokalistene er at de ofte kan høres tilsynelatende "like "ut.

Signaturvokalister er disse som vi med engang hører hvem er,etter min oppfatning så hører ikke J.Lande til i denne kategorien.
Flink,jada,men særpreg,,,,,nei.

Dessuten ekte rockere synger ikke fotballsanger.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Nailhead skrev:
Jerry LaCroix sin innsats på Edgar Winter's White Thrash er "rock" nok for meg iallfall, sjøl om han kanskje ikke er rendyrka "rocker". Han kommer høyt på min "liste".
Å. Er det det han heter. Den skiva er i alle fall fenomenal. Har nylig oppdaga den og de vokale prestasjonene står ikke tilbake for noe av det som ellers er nevnt her. Give it everything you got = Trøkk. Tøft som fan. Men det er da et kvinnfolk der med et primalskrik helt utenom det vanlige? Hva heter ho?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
pstraums skrev:
Er du gæærn, rock og fotball er jo rett og slett to sider av samme sak ;D enig vedr særpreg..
Fordummende løping etter ball har overhodet ikke noe med orntli´rock å gjøre.

Savner forøvrig det årlige arrangementet i Moss
 

tiriljones

Medlem
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
43
Antall liker
0
ErosLoveking skrev:
pstraums skrev:
Er du gæærn, rock og fotball er jo rett og slett to sider av samme sak ;D enig vedr særpreg..
Fordummende løping etter ball har overhodet ikke noe med orntli´rock å gjøre.

Savner forøvrig det årlige arrangementet i Moss


[/quote
Helt enig
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Tilbake til tråden.
The one and only : Robert Plant
Sleiven
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Har ikke Robert Plant sluttet med rock?
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
BT skrev:
Har ikke Robert Plant sluttet med rock?
Jo men her snaker vi om historien, ikke det dillet han bedriver idag, ellers er jeg enig i at David Byron i Uriah Heep var stor.
Sleiven
 
E

eet179

Gjest
Uriah Heep? Du er morsom. Den sanne mester er(var) Jan Groth da han var med i Aunt Mary. Aldri hørt maken hverken før eller siden.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
eet179 skrev:
Uriah Heep? Du er morsom. Den sanne mester er(var) Jan Groth da han var med i Aunt Mary. Aldri hørt maken hverken før eller siden.
Her har jeg lest meg gjennom hele tråden, kun for å skrive akkurat det samme. Thank you for stealing my thunder :mad:

Har noen nevnt Ray Davies?
 
E

eet179

Gjest
Støtter den, The Kinks/Ray Davies er meget undervurderte i slike sammenhenger.
Kom nettopp på at den sanne mesters læremester må være Roger Chapman i Family. Henviser her til åpningskuttet på longplayplaten Anyway. (kun for viderekomne entusiaster).
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
eet179 skrev:
Uriah Heep? Du er morsom. Den sanne mester er(var) Jan Groth da han var med i Aunt Mary. Aldri hørt maken hverken før eller siden.
Jan Groth svinger noe vanvitting. Noen som husker ham fra Retro programmet på NRK.. Jeg skjønte ikke hvem det var før han dro igang Dylans "God gav name to all the animals". ooh gåsehud som det svingte

Eller så var det ikke bandet Uriah Heep, men sangeren David Byron det gjaldt,
Sleiven.
 

tiriljones

Medlem
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
43
Antall liker
0
eet179 skrev:
Støtter den, The Kinks/Ray Davies er meget undervurderte i slike sammenhenger.
Kom nettopp på at den sanne mesters læremester må være Roger Chapman i Family. Henviser her til åpningskuttet på longplayplaten Anyway. (kun for viderekomne entusiaster).
Helt enig,Roger Chapman må nevnes (jeg har nevnt ham tidligere)Han er og en fantastisk liveartist.
Er det noen derute som husker David Surkamf(troe jeg han het)fra Pavlos Dog?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.533
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
tiriljones skrev:
eet179 skrev:
Støtter den, The Kinks/Ray Davies er meget undervurderte i slike sammenhenger.
Kom nettopp på at den sanne mesters læremester må være Roger Chapman i Family. Henviser her til åpningskuttet på longplayplaten Anyway. (kun for viderekomne entusiaster).
Helt enig,Roger Chapman må nevnes (jeg har nevnt ham tidligere)Han er og en fantastisk liveartist.
God referanse dette med Anyway. Hårreisende saker. Husker enda konserten fra Studentersamfunnet i Trondheim på slutten av 60-tallet med John Wetton på bass. De åpnet med "Part of the Road" og bassen til John fikk huset til å gynge.
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Jeg vil nevne som jeg ikke kunne se at var nevnt : Ben Harper, Eddie Vedder(Pearl Jam), Fish (Marillion), Chris Robinson(Black Crowes) Anisette (Savage Rose)






 
E

eet179

Gjest
Family var i Samfunnet på begynnelsen av 70-tallet. Legendarisk konsert, var der selv. Kjenner enkelte som får tårer i øynene bare ved tanken. Lurer på om det var "Good times, bad times" de startet opp med. Tidenes Vorspiellåt for de erfarne.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.533
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
eet179 skrev:
Family var i Samfunnet på begynnelsen av 70-tallet. Legendarisk konsert, var der selv. Kjenner enkelte som får tårer i øynene bare ved tanken. Lurer på om det var "Good times, bad times" de startet opp med. Tidenes Vorspiellåt for de erfarne.
Vi snakker nok om samme konsert tror jeg, det er mulig det var tidlig 70-tall ja. En av de beste rockekonsertene jeg har vært på (ved siden av Zappa, Kalvøya 73).

erato skrev:
God referanse dette med Anyway. Hårreisende saker. Husker enda konserten fra Studentersamfunnet i Trondheim på slutten av 60-tallet med John Wetton på bass. De åpnet med "Part of the Road" og bassen til John fikk huset til å gynge.
 
E

eet179

Gjest
Sporer vel av i denne tråden, men får vann på mølla når Samfundet på 70-tallet nevnes. Siden du nevnte bassen til John Wetton som hørtes godt, var det et annet band som fikk "betongen att gunga". Groundhogs!! Var du der?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
eet179 skrev:
Family var i Samfunnet på begynnelsen av 70-tallet. Legendarisk konsert, var der selv. Kjenner enkelte som får tårer i øynene bare ved tanken. Lurer på om det var "Good times, bad times" de startet opp med. Tidenes Vorspiellåt for de erfarne.
Ble nysjerrig her og begynte å lete litt. Bønder og banditter... dette var jo stor livemusikk. Her må jeg se om jeg får tak i noen konsertopptak på CD eller DVD.

[video]vdGTXcRyiKI[/video]
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.957
Antall liker
28.060
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Oisann, her var det mange verdige sangere nevnt...

Uten å ta veldig stilling til noen, det blir uansett en liste av det (ingen har nevnt Ossie Osbourne eller Biff Byford, det er litt morsomt).

Så må man jo tenke, som nevnt av andre; hva er en rockestemme?

En rockestemme; det er C.F.Turner det, hvis ikke C.F.Turner er en rockestemme, hva f**n er det da?

http://www.youtube.com/watch?v=I-x2XNyr2F8

http://www.youtube.com/watch?v=Orwgk-T_org

http://www.youtube.com/watch?v=dGQjJ-VE3Vs

http://www.youtube.com/watch?v=MRELWOvsafg



Oh yeah!

;)

Morten
 
Topp Bunn