Tidals Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Her ett eksempel.

    DAC'en sier 44.1/24 MQA lyser blått.
    Har du prøvd å koble Iphone eller iPad via USB til Brooklyn?
    Teoretisk sett burde vel Tidal på telefonen fungere med MQA på DAC?
    Da har jeg testet å koble iPhone 5S med Apple Lightning to USB Camera Adapter til Brooklyn.

    I Tidal satt jeg "Lydkvalitet over WiFi" til HiFi (ingen valg over dette), Crossfade Av, Volumjustering Av, Optimalisert avspilling av.

    Får max 16bit/48kHz avspilling på denne måten. Her må nok Tidal gjøre endringer i appen for at de skal kunne streame MQA i iOS.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    En litt spesiell opplevelse med MQA fikk jeg da jeg ble nesten svimmel av å høre på et spesielt spor.
    Kan du legge ut en lenke til det aktuelle sporet? :) Hadde vært artig å teste om også andre (meg selv inkludert) får den samme effekten :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    En litt spesiell opplevelse med MQA fikk jeg da jeg ble nesten svimmel av å høre på et spesielt spor.
    Kan du legge ut en lenke til det aktuelle sporet? :) Hadde vært artig å teste om også andre (meg selv inkludert) får den samme effekten :)
    Mener det var dette sporet: https://tidal.com/track/68685530

    "Compared to what" av Roberta Flack.

    Jeg var opplagt på lyttetidspunktet.

    Fikk liknende, men ikke helt samme opplevelse ved å lytte til f.eks. "Only living boy in New York" på digitalisert vinyl (av meget høy avspillings- og ADC-kvalitet). Har også opplevd liknende med hodetelefoner tidligere (Hd800 og hdvd800 ved Tidal Hifi-avspilling). Så det er noe med timingen i avspillinger vi mennesker kan reagere på. I mitt hode (sic!) er dette en artefakt som ikke oppstår når man hører på musikk i virkeligheten; men jeg holder muligheten åpen for at samme opplevelse kan skje i en større sal, f.eks. en kirke - for hvis jeg ikke husker feil kan samme følelse oppstå når lyd beveger seg i en gangtunnel.

    Hvis noen har en faglig forklaring, er jeg lutter øre!

    :)
     
    Sist redigert:

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Fever Ray, med keep the streets emty anbefales :)
    for øvrig samme gruppe som har teamsangen til Vikings serien :)
     

    kimat

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Muligens et dumt spørsmål, men hvor finner jeg master filene? Fikk opp at det skulle ligge under nyheter, men finner ingenting 🙄
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Noen som vet om det er mulig å batchredigere spillelister i Tidal?
    Edit knappen gir meg bare mulighet til å endre navn på listen, mens prikkemenyen bare gir meg muligheter for å slette én og én
    ???
     

    petter92

    Medlem
    Ble medlem
    10.02.2017
    Innlegg
    38
    Antall liker
    4
    tenkte jeg skulle teste tidal for og se om det ble noe bedre, kan ikke si at jeg hører noe forskjell selv med master utgavene^^ (Edit: kanskje en ørliten forskjell)
    får opp 16-48000 i dacen. skal det gå høyere ?
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    tenkte jeg skulle teste tidal for og se om det ble noe bedre, kan ikke si at jeg hører noe forskjell selv med master utgavene^^ (Edit: kanskje en ørliten forskjell)
    får opp 16-48000 i dacen. skal det gå høyere ?
    Det varierer. 24/96000 er max hvis ikke dacen din har støtte for MQA.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    tenkte jeg skulle teste tidal for og se om det ble noe bedre, kan ikke si at jeg hører noe forskjell selv med master utgavene^^ (Edit: kanskje en ørliten forskjell)
    får opp 16-48000 i dacen. skal det gå høyere ?
    Det varierer. 24/96000 er max hvis ikke dacen din har støtte for MQA.
    Er det noen som ser 96kHz i Tidal?
    Isåfall er det vel upsampling i Tidal etter første lokale unfold?
     

    Tønnes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    794
    Antall liker
    516
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Hei testet Tidal opp mot Spotify ,og ble litt paff,at det var så stor lyd forsjel på disse,så da ble det stopp på med med Tidal desverre,ikke vett jeg hva som har blitt gjort hoss tidal da,noen som har hørt noe ??
     

    Gesel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.02.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    163
    Sted
    Stjørdal
    Torget vurderinger
    3
    Noen som vet om det er mulig (utenom selve appene på Mac/Win for det går det ikke an) å browse f.eks ALT av jazz, klassisk, etc? Går man på nye album får man opp litt, men jeg vil gjerne se hele biblioteket innenfor hver sjanger :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.466
    Antall liker
    31.811
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Bluesound appen viser plutslig ikke Masters katalogen hos Tidal, hmmm.
    Noen som vet noe, eller bare lokalt hos med?

    gismo
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet om det er mulig (utenom selve appene på Mac/Win for det går det ikke an) å browse f.eks ALT av jazz, klassisk, etc? Går man på nye album får man opp litt, men jeg vil gjerne se hele biblioteket innenfor hver sjanger :)
    Nei, dessverre. Det som går an å browse er de albumene som har blitt merket med "klassisk" under "sjangre". Men dette er bare et lite utvalg anbefalinger, det er svært svært langt fra å være hele katalogen. Generelt synes jeg absolutt alle strømmetjenester og musikkavspillings-interface suger når det gjelder klassisk, dessverre. Oppdelingen på Artist/album passer liksom ikke. Det minst dårlige bruker-interfacet for browsing av klassisk musikk på strømming/tidal synes jeg er Roon. Ga etter nylig og prøvde det, og deres brukergrensesnitt går langt utenpå tidal sitt, synes jeg. Men det blir jo ytterligere en utgift, da.

    Ellers har jeg lest i utenlandske fora at mange klassisk- og jazz-fans synes at den franske strømmetjenesten Qobuz er bedre enn Tidal. Men har ikke prøvd det selv, så kan ikke uttale meg.
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    468
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Jeg sliter med tidal i kveld, både på windows app'en og via LMS server. Virker tidvis men mister forbindelse til server. Noen andre?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og legger du den inn på Mobilen trekker den strøm som f. Våknet til stendød mobil i morgens og har registert at batterier har falt mye raskere enn normal siden jeg la den inn....
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Jepp, den nye Tidal app`n suger kapasitet fra PC`n og det samme gjør applikasjonen på mobilen. Jeg har flere ganger spurt om andre merker dette her på forumet uten å få respons så nå var det "greit" å lese at jeg ikke var alene om dette.

    Mvh
    BB
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    784
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    ikke merket noe problem med batteribruk på iphone
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    468
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Hva angår i går kveld så var det ikke et hardware problem for min egen del.
    Det var heller hos vår vert Tidal det lugget litt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Tidal rip-off.
    Oppdaget for sent at det ikke gikk an å kjøpe individuelle spor fra Tidal Store (kan dog ikke se at dette eksplisitt står noen plass).
    Trodde jeg kun ble belastet for de sporene jeg lastet ned, så jeg lastet ned maks et par spor fra hvert album.
    Så ble jeg belastet for alle album - og det ble ikke billig..... :confused::mad:
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har vurdert å prøve Qobus, koster noen kroner, et års abonnemang.
    .
    Vis vedlegget 448719
    Sublime+ fungerer helt fint.

    Tidal har imidlertid en større katalog. Merkes godt på utvalg av norske artister.

    Jeg har både Tidal Hifi og Qobuz Sublime+. Med Audirvana 3 kan man bruke begge tjenester fra samme grensesnitt, også gjennom mobilen (egen app).

    En annen fordel med Qobuz er at man eksponeres mot litt annen musikk hvis man følger tjenestens anbefalinger.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vurdert å prøve Qobus, koster noen kroner, et års abonnemang.
    .
    Vis vedlegget 448719
    Sublime+ fungerer helt fint.

    Tidal har imidlertid en større katalog. Merkes godt på utvalg av norske artister.

    Jeg har både Tidal Hifi og Qobuz Sublime+. Med Audirvana 3 kan man bruke begge tjenester fra samme grensesnitt, også gjennom mobilen (egen app).

    En annen fordel med Qobuz er at man eksponeres mot litt annen musikk hvis man følger tjenestens anbefalinger.
    Klare du å streame ned 24bit-192kHz med Qobuz Sublime+ eller må du laste ned musikken først ? Så vidt jeg forstår så kan en streame den ned med samme kvalitet.
    Lumin appen kan jeg bruke tidal hifi og Qobuz sømløst om kvarandre. Enkelt og greit med alt på en plass.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har vurdert å prøve Qobus, koster noen kroner, et års abonnemang.
    .
    Vis vedlegget 448719
    Sublime+ fungerer helt fint.

    Tidal har imidlertid en større katalog. Merkes godt på utvalg av norske artister.

    Jeg har både Tidal Hifi og Qobuz Sublime+. Med Audirvana 3 kan man bruke begge tjenester fra samme grensesnitt, også gjennom mobilen (egen app).

    En annen fordel med Qobuz er at man eksponeres mot litt annen musikk hvis man følger tjenestens anbefalinger.
    Klare du å streame ned 24bit-192kHz med Qobuz Sublime+ eller må du laste ned musikken først ? Så vidt jeg forstår så kan en streame den ned med samme kvalitet.
    Lumin appen kan jeg bruke tidal hifi og Qobuz sømløst om kvarandre. Enkelt og greit med alt på en plass.
    Streaming i 24/192 er null problem.
     
    S

    svk

    Gjest
    Var innom der for litt siden. Men var ikke mulig siden jeg var i norge
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Jeg får opp beskjed om at tjenesten ikke er tilgjengelig i Norge. Er det omveier å ta her altså?
     

    Harvest

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    6
    Løsning for familien?

    Hei! Håper det er greit at jeg stiller et par spørsmål her inne.

    Hva slags abbonnement bør jeg ha for å dekke behovet for familien til lavest mulig pris? Vi er fem familiemedlemmenr som ønsker å strømme musikk på I-phone i tillegg til Sonos på stereoanlegget. Altså behov for seks enheter.

    Jeg har i dag et familie-abbonement som dekker Sonos + musikk til 3 av husets mobiler (via Canal Digital - tror det koster 129 per måned). Nå leste jeg en artikkel her: www.tek.no Tolker jeg det rett at jeg kan ha en Premiumbruker + Hifibruker til under 200 kroner/ mnd og at dette da kan gi musikk på inntil 6 enheter?

    Jeg er takknemlig hvis noen kan gi meg tips til hvordan jeg kan få til dette så rimelig som mulig! Hvert familimedlem trenger altså ikke et eget abbonement, men vi må ha mulighet til å bruke alle telefonene som enheter. I stua (via Sonos) kan jeg gjerne ha Hifi-kvalitet, men dette er ikke et must...

    Bør jeg evt vurdere andre strømmetjenester (Apple-music, Spotify...)?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Spotify familie er genial til slikt.
    Selv har vi Spotify familie til alle fem, samt en Tidal Hifi til meg, som er koblet opp på squeezeboxserver, slik at alle i familien kan bruke den også (men da ikke samtidig)
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Spotify familie er genial til slikt.
    Selv har vi Spotify familie til alle fem, samt en Tidal Hifi til meg, som er koblet opp på squeezeboxserver, slik at alle i familien kan bruke den også (men da ikke samtidig)
    (Kremt). Var ikke dette en Tidal-tråd:confused:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.551
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Spotify familie er genial til slikt.
    Selv har vi Spotify familie til alle fem, samt en Tidal Hifi til meg, som er koblet opp på squeezeboxserver, slik at alle i familien kan bruke den også (men da ikke samtidig)
    (Kremt). Var ikke dette en Tidal-tråd:confused:
    Jeg bare svarte på spørsmålet over...
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel, vi har med den nye utgaven av Fairytales lært at MQA er mye mer enn et format for strømming, det er et format som gjør det mulig å rette opp feil i kildematerialet som ikke var mulig før, da vi redigerte utelukkende i et eller annet PCM/wave-format og DXD. Så MQA har endelig vist at det er et nødvendig format fram til bransjen kommer opp med et enda bedre. Vi må ikke være så navlebeskuende at vi tror at alt handler om avspilling på våre fintunede hifianlegg.

    Det til side, flere rapporterte problemer med avspilling av Tidal i går (og kanskje forgårs?). Satt på et album i dag som jeg måtte gi opp før det første spor var avspilt. Hoppet over til Spotify Premium og er glad jeg har beholdt det. Hvis jeg ikke er alene med å oppleve problemer med Tidal for tredje dag på rad så er dette ganske alvorlig.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Vel, vi har med den nye utgaven av Fairytales lært at MQA er mye mer enn et format for strømming, det er et format som gjør det mulig å rette opp feil i kildematerialet som ikke var mulig før, da vi redigerte utelukkende i et eller annet PCM/wave-format og DXD. Så MQA har endelig vist at det er et nødvendig format fram til bransjen kommer opp med et enda bedre. Vi må ikke være så navlebeskuende at vi tror at alt handler om avspilling på våre fintunede hifianlegg.

    Det til side, flere rapporterte problemer med avspilling av Tidal i går (og kanskje forgårs?). Satt på et album i dag som jeg måtte gi opp før det første spor var avspilt. Hoppet over til Spotify Premium og er glad jeg har beholdt det. Hvis jeg ikke er alene med å oppleve problemer med Tidal for tredje dag på rad så er dette ganske alvorlig.
    Fikk melding idag tidlig. De jobber med problemet. De har fått sinnssykt med klager
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    28 sider med kommentarer? Det gidder ikke jeg å lese. Men det jeg er opptatt av er hvordan MQA gir muligheter for å justere både tidsdomenet og fase på en helt annen måte enn tidligere. Nye Fairytales ville sannsynligvis ikke vært mulig uten arbeidet som Stuart har lagt ned i den ved hjelp av MQA-redigeringsalgoritmer. Når Morten L uttaler seg om MQA så tror jeg dette er viktige faktorer for ham.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn