Tidals Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Glimrende nyheter.
    For jeg har alltid trodd at du måtte ha en egen DAC med proprietær dekoder for å spille MQA.
    Jeg tror deg, skorab, ingen tvil. Det er alt jeg trenger.
    I tillegg til en lengre USB-kabel , da :)
    Første versjon blir USB fra Macbook til Oppo 105.
    Hvis denne modellen er fullstendig og jeg tolker den riktig, så må dekoding foregå enden i hardware (F.eks DAC) eller software/app (F.eks tidal). Ergo trenger man ikke proprietær DAC for å få fullt ubytte?!?

    thumb_211_default_big.jpeg
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mener du med 'proprietær DAC' en DAC som er sertifisert av MQA for å dekode MQA strømmer/filer?
     

    hokuspokus

    Fersking
    Ble medlem
    06.01.2017
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Heisann.
    Noen som vet hvorfor jeg ikke får opp Masters fanen i Tidal? Har oppdatert/reinstallert Tidal flere ganger nå, men alt jeg ser er den samme gamle spilleren.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Glimrende nyheter.
    For jeg har alltid trodd at du måtte ha en egen DAC med proprietær dekoder for å spille MQA.
    Jeg tror deg, skorab, ingen tvil. Det er alt jeg trenger.
    I tillegg til en lengre USB-kabel , da :)
    Første versjon blir USB fra Macbook til Oppo 105.
    Hvis denne modellen er fullstendig og jeg tolker den riktig, så må dekoding foregå enden i hardware (F.eks DAC) eller software/app (F.eks tidal). Ergo trenger man ikke proprietær DAC for å få fullt ubytte?!?

    Vis vedlegget 419410
    Det er slik det fungerer her i hvertfall. Bluesound Node 1 tar seg av decodingen. Koplet optisk til en standard DAC.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Heisann.
    Noen som vet hvorfor jeg ikke får opp Masters fanen i Tidal? Har oppdatert/reinstallert Tidal flere ganger nå, men alt jeg ser er den samme gamle spilleren.
    Har du hifi abonnement?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Glimrende nyheter.
    For jeg har alltid trodd at du måtte ha en egen DAC med proprietær dekoder for å spille MQA.
    Jeg tror deg, skorab, ingen tvil. Det er alt jeg trenger.
    I tillegg til en lengre USB-kabel , da :)
    Første versjon blir USB fra Macbook til Oppo 105.
    Hvis denne modellen er fullstendig og jeg tolker den riktig, så må dekoding foregå enden i hardware (F.eks DAC) eller software/app (F.eks tidal). Ergo trenger man ikke proprietær DAC for å få fullt ubytte?!?

    Vis vedlegget 419410
    Det er slik det fungerer her i hvertfall. Bluesound Node 1 tar seg av decodingen. Koplet optisk til en standard DAC.
    Det er det som er så vanskelig å få oversikt over, siden MQA spiller uansett, men pga denne dekodingen/rendering/autentifisering etc etc, så blir man (jeg) aldri helt sikker på om man får utnyttet tidal mqa optimalt uten MQA ready DAC.
    Finner bastante påstander om både ja og nei rundt forbi på nettet (ikke ulikt alle andre emner :) )

    To følgende påstander føler jeg meg (nokså) trygg på:
    1. MQA med MQA godkjent decoding/rendering gir fullt utbytte.
    2. MQA uten MQA godkjent decoding/rendering vil IKKE gi fullt utbytte, MEN uansett låte bedre enn CD.

    Altså gjenstår spørsmålet om HVOR i kjeden MGA godkjent decoding kan eller må foregå.

    Ikke rart man blir forvirret.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    TIDAL MASTER = EQ?

    Inntil det foreligger målinger, kan man bare spekulere i følgende:

    1) Tidal Master er både høyoppløst (dvs. høyere enn 16/44) og EQ.
    2) Tidal Master er bare EQ.

    Merk at den nye Tidal Master kan skape forviklinger mht. avspilling all den tid avspilleren ikke vet hva som er samplingsfrekvensen ut av Tidal; dermed kan du få både opp- eller nedsampling avhengig av valgt innstilling. Opp- og nedsampling er problematisk ifølge gullører og i teorien. Sånn sett kan man ikke utelukke at Tidal Master skaper flere problemer enn nyheten løser.

    For øvrig er det jo svært lite informasjon fra Tidal i god nyamerikansk stil. Til sammenlikning, ta en titt på Quobuz; de er mer åpne på audiofiles premisser.

    Synes for øvrig at Tidal Master høres bra ut, men har ikke rukket kritisk lytting.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    KILLING ME SOFTLY M/ROBERTA FLACK

    Jeg hørte gjennom "Killing me softly" i både Master- og Hifi-versjon.

    Kanskje bare mine ører, men flere som hører noe åpenbart her?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har sjekket litt med 2L og Morten Lindberg, som var tidlig ute med å levere MQA.
    Desktop applikasjon på Windows og Mac gir maksimalt 96kHz ut.
    DACer for MQA kan gi mer, men vil vi kunne få mer gjennom Tidal?

    Spennende, men mye å sette seg inn i.
    Ny ide: Kan man spille nedlastete MQA-filer gjennom Tidal desktop applikasjon?
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Desktop applikasjon på Windows og Mac gir maksimalt 96kHz ut.
    DACer for MQA kan gi mer, men vil vi kunne få mer gjennom Tidal?
    Jepp. Denne streamer jeg nå fra TIDAL via Roon til Mytek Brooklyn.

    Dette skal vel være tilnærmet lik masteren.

    http://www.2l.no/pages/album/038.html

    Her er 2Ls uttalelse fra i går

    As of today, TIDAL is streaming MQA to all their HiFi subscribers! If you have an enabled DAC then our original DXD recordings will unfold to its full 24bit at 352.8kHz in hardware. With any other output the Tidal desktop application will decode to 24 bit at 88.2kHz or 96kHz. Happy days of true HD audio is finally here. Thank you, Bob and Pål for making it possible! http://tidal.com/masters
    Det ser også ut som det samme gjelder Audirvana 3 Plus:

    Non MQA capable audio devices to benefit from the high resolution (doubled sample rate compared to the encoded file one) thanks to the MQA decoder integrated in Audirvana Plus 3. In this case, Audirvana Plus brings, in addition to the general Sound Quality improvement, the decoding of the MQA file that would be played only at little above CD quality otherwise, losing all its high resolution benefits.
    https://audirvana.com/?page_id=3450

    Regner med at det blir det samme for Roon. Så, skal man kunne utnytte formatet maksimalt, trenger man DAC med MQA støtte.


    MOZART Violin Concertos (MQA remix 2016) by Morten Teinum, on Flickr
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ja, det er interessant med den nye dekoding-filosofien til MQA.
    De har jo fått mye pes for dette.
    Nå når profiling ikke er et must så åpnes det for mange muligheter.
    Vi måtte altså vente helt til CES for denne meddelelsen.
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    555
    Antall liker
    1.101
    Torget vurderinger
    11
    Ang Bluesound Node , hvor finner dere master innspillingene på Tidal der ?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Ang Bluesound Node , hvor finner dere master innspillingene på Tidal der ?
    Bluesound har ikke klart å komme opp med en løsning på dette enda, så du må gjøre det enten ved å legge MQA albumene til som favoritter i tidal, for så å finne de igjen i favoritter i bluesound.

    Eller du kan finne de fleste sporene i denne spillelisten:

    tidal.com/playlist/2b8c4ae7-692a-43b1-abee-2f8eaef41af0
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    555
    Antall liker
    1.101
    Torget vurderinger
    11
    Ok, takk for svar. Linken virket dessverre ikke.

    Ang Bluesound Node , hvor finner dere master innspillingene på Tidal der ?
    Bluesound har ikke klart å komme opp med en løsning på dette enda, så du må gjøre det enten ved å legge MQA albumene til som favoritter i tidal, for så å finne de igjen i favoritter i bluesound.

    Eller du kan finne de fleste sporene i denne spillelisten:

    tidal.com/playlist/2b8c4ae7-692a-43b1-abee-2f8eaef41af0
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Fikk omsider riktige tall i displayet på dac, men syns fremdeles det høres tamt og lite dynamisk ut kontra vanlig hifi fra streameren.
    Men nå er det jo flusst av folk som syns Spotify er bedre enn Tidal hifi, så da er vel jeg ca midt mellom en plass :)
    Det er ikke så mange der ute som mener at Tidal Master høres "tamt og lite dynamisk" ut. Mitt førsteinntrykk av andres tilbakemeldinger går heller i retning av mer "moro", i den grad at det kan mistenkes for å være EQ, dvs. sminke. Mitt eget lytteinntrykk (FØRSTEINNTRYKK!!!) er at MQA er EQ eller sminke, og minner litt om ren ny vinyl av høy kvalitet.

    Når du sammenlikner med strømmeren din, så er det viktig at du gjør en sammenlikning som er mest mulig lik avspillingsccenariet med Tidal inne i bildet. Hvis du har en bedre avspillingskjede for strømmeren (f.eks. galvanisk skille, reklokking og filtrering av høy kvalitet), mens Tidal går på budsjettkjeden, så kan jo elektronikken forklare tamheten du rapporterer om?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er ikke overrasket av at en del folk liker Spotify og iTunes best.
    På et ordinært anlegg så vil EQ og kompresjon lyde innsmigrende, men det blir fort kledd nakent ved kritisk lytting på gromt utstyr.
    Hvis man liker lyden i bilstereo så kan det også forsvares ut fra preferanser.

    I beste mening....

    Dist
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    ??? EQ ???
    MQA har da ingen verdens ting med EQ å gjøre??? Ikke som jeg kan verken høre eller finne informasjon om ihvertfall.

    Ikke skjønner jeg at noen kan få et slikt inntrykk etter å ha hørt på dette.
    Jeg hører ihvertfall ingen tonal forskjell på mitt spurve-mid-fi. Mer utstrakt og definert bass, ja, men ikke MER bass.
    Men der forskjellen i hovedsak ligger i mitt oppsett er på luftighet, gjennomsiktighet og lydbilde. Musikken høres mer "troverdig" ut. Er det lov å si?
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Fikk omsider riktige tall i displayet på dac, men syns fremdeles det høres tamt og lite dynamisk ut kontra vanlig hifi fra streameren.
    Men nå er det jo flusst av folk som syns Spotify er bedre enn Tidal hifi, så da er vel jeg ca midt mellom en plass :)
    Det er ikke så mange der ute som mener at Tidal Master høres "tamt og lite dynamisk" ut. Mitt førsteinntrykk av andres tilbakemeldinger går heller i retning av mer "moro", i den grad at det kan mistenkes for å være EQ, dvs. sminke. Mitt eget lytteinntrykk (FØRSTEINNTRYKK!!!) er at MQA er EQ eller sminke, og minner litt om ren ny vinyl av høy kvalitet.

    Når du sammenlikner med strømmeren din, så er det viktig at du gjør en sammenlikning som er mest mulig lik avspillingsccenariet med Tidal inne i bildet. Hvis du har en bedre avspillingskjede for strømmeren (f.eks. galvanisk skille, reklokking og filtrering av høy kvalitet), mens Tidal går på budsjettkjeden, så kan jo elektronikken forklare tamheten du rapporterer om?
    De få gangene jeg har sammenlignet PC med streameren tidligere har jeg fått stort sett samme resultat, PC høres tamt og litt tilsørt ut i sammenligning. Og ja, jeg kan ikke forstå annet enn at alle innstillinger i PC er satt som de skal være.

    Men det er forsåvidt ikke et problem, det er nok bortimot 10 år siden PC var en del av kjeden her i huset og den skal helt klart ikke tilbake.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Er ikke overrasket av at en del folk liker Spotify og iTunes best.
    På et ordinært anlegg så vil EQ og kompresjon lyde innsmigrende, men det blir fort kledd nakent ved kritisk lytting på gromt utstyr.
    Hvis man liker lyden i bilstereo så kan det også forsvares ut fra preferanser.

    I beste mening....

    Dist
    Nå kan jeg kanskje ikke kalle utstyret for gromt sammenlignet med mye annet, men det er helt klart bra nok til å plukke opp ganske fine nyanseforskjeller, og jeg syns normalt lyden blir bedre jo bedre kilden er. Men så er altså, foreløpig, ikke tilfellet med MQA.
    Og lyden i bilstereo liker jeg også, men det er nok pga at jeg nok har bedre lyd i bilen enn mange her har hjemme :)

    I minst like bra mening .. :p
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    ??? EQ ???
    MQA har da ingen verdens ting med EQ å gjøre??? Ikke som jeg kan verken høre eller finne informasjon om ihvertfall.

    Ikke skjønner jeg at noen kan få et slikt inntrykk etter å ha hørt på dette.
    Jeg hører ihvertfall ingen tonal forskjell på mitt spurve-mid-fi. Mer utstrakt og definert bass, ja, men ikke MER bass.
    Men der forskjellen i hovedsak ligger i mitt oppsett er på luftighet, gjennomsiktighet og lydbilde. Musikken høres mer "troverdig" ut. Er det lov å si?
    Ja, en form for EQ som kan forklare lytteres rapporter hvor frekvenser fremheves og kamufleres i forhold til f.eks. CD. Sjekk denne mer teknisk orienterte lenken:

    Archimago's Musings: MEASUREMENTS / IMPRESSIONS: Meridian Explorer2 Analogue Output - 24/192 PCM vs. Decoded MQA.

    Archimago skriver:

    "1. First, there is a "de-blur" DSP being applied which supposedly improves time-domain accuracy (presumably based on measured parameters of the equipment / processing steps used in the studio). I think this is the primary audible component. This is why they claim even an undecoded MQA file played through a standard DAC sounds "better"; the DSP effect is already "baked into" the sound even without the decoding process to expand the ultrasonics".

    Husk at MQA er komprimering, men vi vet ikke hva som skjer i den komprimeringen. Deri ligger som kjent Meridians forretningsmodell. Så når folk rapporterer om bedre lyd, så kan de ikke forklare hvorfor. Det minner kanskje litt om folks entusiasme som følge av vinylmastringen, men her er som kjent RIAA-algoritmen åpen og kjent.

    Hvis musikken høres mer "troverdig" ut som følge av MQA, så er det flott. Jeg liker også det jeg hører, men jeg har lest om andre som blir fortere trett av å gøre på MQA enn CD eller 16/44 (en bruker har et Grateful Dead-spor han har spilt 10.000 ganger, både selv og på anlegget, og mener han blir fortere trett av MQA).

    Det er for øvrig interessant å lese om folks opplevelser. Forandring alene fryder ofte, ikke sant?

    Time will show :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Verden er i forvirring, det er ihvertfall tydelig :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Husk at MQA er komprimering, men vi vet ikke hva som skjer i den komprimeringen. Deri ligger som kjent Meridians forretningsmodell.
    De tekniske hovedprinsippene har MQA redegjort for, så disse er godt kjent.
    Ja, de generelle aspektene er belyst, men kodingen og dekodingen er ikke åpen slik f.eks. RIAA-algoritmen er. Det er derfor det meldes om en del kompatibilitetsproblemer mht. Tidals Master/MQA.

    MQA er en form for DRM og egner seg ypperlig for å låse fast brukere.
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Noen som har funnet noen smart måte å løse MQA i Windows? Siden Tidal ikke støtter ASIO får man jo bare oppløsningen ut som lydkortet står satt til, og det funker jo ikke så bra når master får den til å variere en god del...
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Tok samme album hos meg mteinum og til min litt uoppmerksomme oppservasjon ligger denne i to versjoner i min Tidal HiFi via min Bluesound Node2.
    Og litt overraskende blir de da lagt sånn på min iPad app da jeg spiller av spor1 på begge albumversjoner;)

    Den første, ser sånn ut og min Weiss dac viser 44.1/16 og Bluesound sier CD om kilden.

    Vis vedlegget 419202

    Den andre ser sånn ut, min Weiss dac sier 96/24 og merk hva Bluesound sier om kilden, MQA....;););)

    Vis vedlegget 419204

    Jippi, jippi, tross at Tidal HiFi appen for min iPad ennå ikke har Masters fanen så takler min Bluesound dette allerede:D:D
    Herlig!!!!

    Men ser jo at det blir mye enklere " å finne" MQA filer når jeg får "Masters" fanen i min Tidal HiFi app på min Bluesound/iPad, så det gleder man seg til:) Som folk sier her, i dag kun synlig på Mac/PC app.

    gismo
    Er samme hos meg ved test av dette albumet.. det ene gir mqa logoen på plass :) så dette funker i node2. Jeg bruker android appen.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Ang Bluesound Node , hvor finner dere master innspillingene på Tidal der ?
    Bluesound har ikke klart å komme opp med en løsning på dette enda, så du må gjøre det enten ved å legge MQA albumene til som favoritter i tidal, for så å finne de igjen i favoritter i bluesound.

    Eller du kan finne de fleste sporene i denne spillelisten:

    http://tidal.com/playlist/2b8c4ae7-692a-43b1-abee-2f8eaef41af0
    Har bladd litt i denne spillelista og testa en del forskjellige kutt. Bruker Bluesound Node N100 og en Exposure 2010S2 dac. For mye av det viser dacen min 96 kHz, men for noe av det viser dacen min 44,1 kHz. Betyr dette at MQA også kan ha standardoppløsning på 44,1 kHz, eller er rett og slett ikke alt i denne spillelista MQA?
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Betyr dette at MQA også kan ha standardoppløsning på 44,1 kHz, eller er rett og slett ikke alt i denne spillelista MQA?
    Har du eksempel på spor med 44.1 oppløsning?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ang Bluesound Node , hvor finner dere master innspillingene på Tidal der ?
    Bluesound har ikke klart å komme opp med en løsning på dette enda, så du må gjøre det enten ved å legge MQA albumene til som favoritter i tidal, for så å finne de igjen i favoritter i bluesound.

    Eller du kan finne de fleste sporene i denne spillelisten:

    http://tidal.com/playlist/2b8c4ae7-692a-43b1-abee-2f8eaef41af0
    Har bladd litt i denne spillelista og testa en del forskjellige kutt. Bruker Bluesound Node N100 og en Exposure 2010S2 dac. For mye av det viser dacen min 96 kHz, men for noe av det viser dacen min 44,1 kHz. Betyr dette at MQA også kan ha standardoppløsning på 44,1 kHz, eller er rett og slett ikke alt i denne spillelista MQA?
    Det kan være 24/44 på "masteren".
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Jeg får også mye av musikken opp i 44,1, men som svart-hvitt sier så kan det muligens ha med masteren å gjøre. Jeg kan ikke nok om dette til å si noe bastant.
    Men førsteinntrykket mitt er at selv med 44,1 mqa, så låter det mer oppløst en tidal "cd" kvalitet.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Her ett eksempel.

    DAC'en sier 44.1/24 MQA lyser blått.

    Screen Shot 2017-01-07 at 12.37.46.jpg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg får også mye av musikken opp i 44,1, men som svart-hvitt sier så kan det muligens ha med masteren å gjøre. Jeg kan ikke nok om dette til å si noe bastant.
    Men førsteinntrykket mitt er at selv med 44,1 mqa, så låter det mer oppløst en tidal "cd" kvalitet.
    "Oppløsningen" skyldes enten at det er mer biter enn 16, eller DSP/EQ. Jeg holder en knapp på DSP/EQ som hovedkilden til "bedre" lyd. Kanskje mange (meg inkludert) liker MQA-DSP?
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    771
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Jeg får også mye av musikken opp i 44,1, men som svart-hvitt sier så kan det muligens ha med masteren å gjøre. Jeg kan ikke nok om dette til å si noe bastant.
    Men førsteinntrykket mitt er at selv med 44,1 mqa, så låter det mer oppløst en tidal "cd" kvalitet.
    "Oppløsningen" skyldes enten at det er mer biter enn 16, eller DSP/EQ. Jeg holder en knapp på DSP/EQ som hovedkilden til "bedre" lyd. Kanskje mange (meg inkludert) liker MQA-DSP?
    Her er en gjennomgang av teknologien fra Stereophile
    MQA: Questions and Answers | Stereophile.com
    MQA: Questions and Answers Sidebar 1: Example: Nielsen: 2L-120 Track 1 | Stereophile.com
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg får også mye av musikken opp i 44,1, men som svart-hvitt sier så kan det muligens ha med masteren å gjøre. Jeg kan ikke nok om dette til å si noe bastant.
    Men førsteinntrykket mitt er at selv med 44,1 mqa, så låter det mer oppløst en tidal "cd" kvalitet.
    "Oppløsningen" skyldes enten at det er mer biter enn 16, eller DSP/EQ. Jeg holder en knapp på DSP/EQ som hovedkilden til "bedre" lyd. Kanskje mange (meg inkludert) liker MQA-DSP?
    Her er en gjennomgang av teknologien fra Stereophile
    MQA: Questions and Answers | Stereophile.com
    MQA: Questions and Answers Sidebar 1: Example: Nielsen: 2L-120 Track 1 | Stereophile.com
    En litt spesiell opplevelse med MQA fikk jeg da jeg ble nesten svimmel av å høre på et spesielt spor. Det skjedde 2-3 ganger, så jeg tror ikke det var placebo. Man må kanskje være spesielt opplagt for å merke slikt. Så påstandene om at det er forsøk på å gjøre noe med tidspresentasjonen av det innspilte materialet har kanskje noe for seg?

    Uansett synes jeg det er morsomt at man også på det digitale området kan få ulike (og rimelige) opplevelser avhengig av reproduksjonsteknikk på mykvaresiden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn