TIDAL og FLAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Det er for så vidt riktig men MAX får man altså kun på desktop applikasjonen. Man må skille mellom den og Tidal Connect og det er vel der forvirring ligger.
    Forvirringen ligger ikke bare på Tidal Connect tror jeg. Tidal har ikke gjort dette så enkelt for seg selv. :rolleyes:

    Tilbake til de ulike Tidal app'ene vs Max:
    Jeg la merke til at den var litt snedig den første påstanden i den linket texten du la ut i post #116:
    "
    What is Max?
    • Max Quality is only available to be played on the Official Tidal Apps currently, and only the desktop app is capable of Exclusive playback (with exception of some third-party apps).
    "
    Det står ikke der at det kun er Desktop app som får MAX.
    Det står at alle offisielle Tidal apps får max støtte, men desktop er kun den som har mulighet for det jeg antar menes er eks (WASAPI) Exclusive mode.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Mulig det er en del brukere som er litt utålmodige.. :p
    Det er vel ikke noe bedre å vente på Spotify og "hi-res" :ROFLMAO:

    Jeg får spille av fra Roon og Qobuz FLAC i mens...
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    116
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    TIDAL har noen som jeg antar er i det nye formatet. Søk på "High resolution lossless 24/192" og du finner en spilleliste med Eagles.
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Søk på "High resolution lossless 24/192" og du finner en spilleliste med Eagles.
    /SATIRE/ OKAY! - Nå er det nok!!! Da sier jeg opp Tidal for godt! /SATIRE SLUTT/

    Vil ellers bare si meg enig i at det er et sannelig vås og rot hele denne overgangen til "MAX"
    Blir aldri fornøyd vi heller, 😂 Det hadde tatt seg ut, blitt fornøyd liksom. Kjedelig!
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.479
    Antall liker
    35.316
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mulig det er en del brukere som er litt utålmodige.. :p
    Det er vel ikke noe bedre å vente på Spotify og "hi-res" :ROFLMAO:

    Jeg får spille av fra Roon og Qobuz FLAC i mens...
    Kommer "hi-res" fra Spotify på roon...?
    Tviler....
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Spiller av flac hi res og mqa fra iphone 12 gjennom Tidal app med en Fiio Ka-1 som dac.

    Her er to forskjellige versjoner av Fairytales - 2018 og 2022 remaster. Gult lys for hi res flac og lilla for mqa:
    20230808_154001~2.jpg


    20230808_154034~2.jpg
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Er begge 192?
    Går ut ifra det- den lille fiio dingsen oppgir kun lys som identifikasjon. Gul betyr over 48khz og lilla betyr Mqa…

    Har prøvd hjemme med Tidal app installert i Mac OS PÅ en Mac mini med USB ut til Oppo 105 i «Exclusive» mode.

    Da viser displayet 192 khz på 2022 utgaven og 96khz på 2018 (MQA) utgaven av Fairytales.

    Oppo dacen har ikke mqa dekoder, så da utfører kun Tidal appen konverteringen eller «first unfold» som det heter i mqa lala land.

    (Redigert for å presisere Mac OS)
     
    Sist redigert:

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    540
    Antall liker
    644
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Går ut ifra det- den lille fiio dingsen oppgir kun lys som identifikasjon. Gul betyr over 48khz og lilla Mqa…

    Har prøvd hjemme med Tidal app; kjørt på en Mac mini med USB ut til Oppo 105 i «Exclusive» mode.

    Da viser displayet 192 khz på 2022 utgaven og 96khz på 2018 (MQA) utgaven av Fairytales.

    Oppo dacen har ikke mqa dekoder, så da utfører kun Tidal appen konverteringen eller «first unfold» som det heter i mqa lala land.

    FiiO KA1:
    The RGB status indicator not only features captivating looks, but also conveniently displays the current audio format and sampling rate.
    Charmingly colorful, RGB status indicator

    Blue: 48kHz or below sampling rate
    Yellow: Greater than 48kHz sampling rate
    Green: DSD tracks
    Magenta: MQA rendering

    IMG_1243.png
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte meg en USB-C til USB-B i kveld for å prøve kablet fra Tidal App på android telefon samt PC direkte til min Topping D90MQA

    Det så slik ut når jeg spilte et et opptak merket med 24bit 192khz i Tidal.

    Tidal app viser Master og Dac viser 192khz fullt utpakket MQA signal ved "OFS".
    Mens Tidal app på Win10 pc sier Max avspilling og viser 192khz med PCM overføring (Tidal i exclusive mode) dvs DACen ser ikke et MQA formal.

    Dvs de får fortsatt forskjellige signaler.

    Screenshot_20230808_235959_TIDAL.jpg
    20230808_235432.jpg
    20230808_235319.jpg
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Til sammenligning så testet jeg også en av 2L sine opptak som er høyoppløselig MQA.

    PC viser 382.8khz med "MQA." noe som bekrefter en "MQA Studio" fil dvs godkjent av artist eller studio.
    Telefon app gir også 382.8khz med "OFS" indikasjon på fullutpakket MQA fil.



    Screenshot_20230808_233158_TIDAL.jpg
    20230808_233216.jpg
    20230809_000839.jpg
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Tidal har nok også en jobb å gjøre når det gjelder deres "HiRes" playlist.
    Det er nå en miks av Hifi og Master, men det var få som var over 48khz. Mesteparten av "Master" var fortsatt MQA med maks 44.1kHZ...

    1691533796072.png
     
    • Trist
    Reaksjoner: HoJ

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    407
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    Hvilke filformat er tilgjengelig via Tidal i 16-bit/44,1khz? Altså det man har med et hifi-abonoment (ikke hifi pluss).
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Tidal har nok også en jobb å gjøre når det gjelder deres "HiRes" playlist.
    Det er nå en miks av Hifi og Master, men det var få som var over 48khz. Mesteparten av "Master" var fortsatt MQA med maks 44.1kHZ...
    Master = MQA
    Max= HiRes
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    116
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Jeg har ingen problemer med å spille 192/24 på egenprodusert fil så det er noe med TIDAL
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Tidal har nok også en jobb å gjøre når det gjelder deres "HiRes" playlist.
    Det er nå en miks av Hifi og Master, men det var få som var over 48khz.
    48 er nok det de fleste plateselskap leverer. Med noen unntak på 96. Selv 44.1/24-bit er regnet som hirez hos enkelte, — en tullestandard bl.a Qobuz tidligere har frontet hvor bitdybde over 16-bit var regnet som hirez.

    Nå har jeg vel egentlig sett på denne disusjonen her om 192 KHz materiale mer som retorisk og for å teste sitt utstyr.
    Faktum er jo at det er få om noen produksjoner innen pop/rock som i dag evner kjøre 192 KHz siden det bruker så mye båndbredde i flerkanals systemer.

    Rene 192 produksjoner er nok fortsatt forbehold noen få utgivelser hvor man kan opperere et lite antall spor. Typsik da innspillinger for smalere musikksjangere. Samt DSD konverteringer fra analoge masterbånd gjerne dukker opp i slike sammenhenger.

    Det selvsagt er det fult mulig å generere hirez master fra en flekkanals produksjon på 48 KHz. Enten ved å oppsample eller benytte analog summing og sample til 192 KHz stereospor fra lavere oppløst multikanalssystem. Så i grunnen har vi liten oversikt over hva det er vi egentlig lytter til. Og en kan spørre om det er noe poeng å vite når vi samtidig er kjent med at mye populærmusikk siste 30 år benytter samples av instrumenter med oppløsning så lav som 11 KHz og 8-bit.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Samme melding her. Etter en sjekk så ser jeg at Tidal app`n på telefonen nå har fått Max som høyeste kvalitet. I tillegg har app symbolet endret farge fra gull som symboliserte Master til hvit
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    B819F09A-7D33-45B8-9338-92CD99115E75.jpeg


    Men vi blir tydeligvis ikke helt kvitt MQA ennå, dette er egentlig det eneste jeg bryr meg om. Helt til noen klarer å forklare hvordan jeg kan filtrere bort alle MQA -versjoner når jeg spiller fra BluOS
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 941943

    Men vi blir tydeligvis ikke helt kvitt MQA ennå, dette er egentlig det eneste jeg bryr meg om. Helt til noen klarer å forklare hvordan jeg kan filtrere bort alle MQA -versjoner når jeg spiller fra BluOS
    Det kan faktisk tenkes å bli litt mer krevende nå med den nye ordningen. Tidligere var det bare til å styre unna alle album merket med Master, dersom du av en eller annen grunn hadde det dyreste abonnementet OG var allergisk mot MQA.
    Sånn jeg har forstått det nå er både Lossless FLAC og MQA merket med Max, og så blir det flagget med event. MQA etter at du har valgt album. Dette er en unødig klønete måte å løse denne doble standarden for filtyper, og er uhensiktsmessig både for dem som er allergisk, og for de som foretrekker MQA.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Det kan faktisk tenkes å bli litt mer krevende nå med den nye ordningen. Tidligere var det bare til å styre unna alle album merket med Master, dersom du av en eller annen grunn hadde det dyreste abonnementet OG var allergisk mot MQA.
    Sånn jeg har forstått det nå er både Lossless FLAC og MQA merket med Max, og så blir det flagget med event. MQA etter at du har valgt album. Dette er en unødig klønete måte å løse denne doble standarden for filtyper, og er uhensiktsmessig både for dem som er allergisk, og for de som foretrekker MQA.
    Jeg er ikke allergisk, det er min DDDac som er det. Og det er ikke bare jeg som spiller fra BluOS i stua. De andre i husstanden er allergiske mot alt som ikke er klikk og glem.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke allergisk, det er min DDDac som er det. Og det er ikke bare jeg som spiller fra BluOS i stua. De andre i husstanden er allergiske mot alt som ikke er klikk og glem.
    Uansett får vi gå ut fra at TIDAL etter hvert finner ut at de skal merke albumene tydeligere FØR valg for avspilling. F.eks. I form av et filter for filtyper, der du både kan isolere og ekskludere en filtype under browsing og søk. Dette er minst like aktuelt også for Dolby Atmos og 360 Reality Audio.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Samme melding her. Etter en sjekk så ser jeg at Tidal app`n på telefonen nå har fått Max som høyeste kvalitet. I tillegg har app symbolet endret farge fra gull som symboliserte Master til hvit
    Innstillinger - app ikon - og du kan velge mellom Standard, Cyan, Gull, Klassisk svart og Klassisk gull 😅😅😅
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Flere som har problemer med å få spilt av mqa fra Tidal?
    På min Lumin-streamer får jeg spilt musikk som ikke er merket med mqa-symbolet, mens det er tyst som i graven hvis jeg forsøker meg på mqa-avspilling......
    Håper dette ordner seg på en eller annen måte snarest! Før ferien var det null problemer, men hører rykter om at Tidal er på vei bort fra mqa. Hva som kommer i stedet, og hvordan dette vil fungere via streaming, gjenstår å se.

    mvh
    Proffen
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.524
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Og midt oppe i all forvirringen kjenner jeg at det bærer mot nedgradering av abonnementet innen alt for lenge. Jeg er så langt rett og slett ikke i stand til å høre forskjell på CD kvalitet 44/16 eller Max på noen av innspillingene jeg har testet i Tidal.
    Men det er heller ingen som viser mer enn 44/24 i displayet på Ask. Tror kanskje heller ikke Tidal er spesielt god venn med Volumio (eller vice cersa)...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.479
    Antall liker
    35.316
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tar det her... Skal prøve å koble google-tv til tidal-app
    Da skal jeg skrive link.tidal.connect - men eneste jeg får opp er google-søk over tidal connect. Hvordan skal jeg løse det?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Tar det her... Skal prøve å koble google-tv til tidal-app
    Da skal jeg skrive link.tidal.connect - men eneste jeg får opp er google-søk over tidal connect. Hvordan skal jeg løse det?
    Usikker på hva du mener... 🤔
    Du kan jo fint installere Tidal app rett på Google-TV, så styre alt der.
    Eller du kan cast'e fra Tidal app til GoogleTV (via Chromecast).
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.479
    Antall liker
    35.316
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Usikker på hva du mener... 🤔
    Du kan jo fint installere Tidal app rett på Google-TV, så styre alt der.
    Eller du kan cast'e fra Tidal app til GoogleTV (via Chromecast).
    Ønsker å styre alt fra g-tv men da må jeg logge meg inn, så da får jeg opp at jeg skal bruke en annen enhet å skrive link.tidal.connect
    Når jeg gjør dette får jeg bare opp google-søk på tidal connect og ikke der jeg skal logge meg inn.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Ønsker å styre alt fra g-tv men da må jeg logge meg inn, så da får jeg opp at jeg skal bruke en annen enhet å skrive link.tidal.connect
    Når jeg gjør dette får jeg bare opp google-søk på tidal connect og ikke der jeg skal logge meg inn.
    Du må logge deg inn på link.tidal.com (med PC eller telefon)
    Så legger du inn ID på enheten du ønsker å koble til
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.479
    Antall liker
    35.316
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Du må logge deg inn på link.tidal.com (med PC eller telefon)
    Så legger du inn ID på enheten du ønsker å koble til
    Jo da det vet jeg, det var likevel umulig hos meg med når jeg tastet inn link.tidal.connect.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jo da det vet jeg, det var likevel umulig hos meg med når jeg tastet inn link.tidal.connect.
    Hvorfor gjorde du det, når Google gav meg svaret på et raskt søk :D
    Lykke til med "tv lytting"
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.479
    Antall liker
    35.316
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor gjorde du det, når Google gav meg svaret på et raskt søk :D
    Lykke til med "tv lytting"
    Hva mener du? Jeg fikk bare opp en haug med linker til alt som hadde med tidal connect å gjøre, men ikke selve siden som sammenkobler de...
    tv-lytting med tidal = Atmos (y)
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Hadde klart vært kjekt å se hvilken kvalitet opptaket formidles på før man startet. Håper det blir bedre på Tidal..

    Men bare for å avklare... : Når man bruker Tidal-app på telefon eller nettbrett, kablet direkte til DAC med USB, bruker man ikke tidal connect.. eller? Da er jo tlf/nettbrett selv en streamer. Connect derimot hvis man styrer en annen streamer over wifi..? Jeg har i hvert fall "max" synlig både på tlf og brett (android)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn