TIDAL og FLAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    117
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Forstår.
    Det gir samme resultat som i tabellen jeg postet tidligere dvs 192 men ingen lyd
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Horten
    Hva viser Tidal inne i Wiim app når du spiller av 192 khz låter?

    PS:
    Qobuz inne i Wiim app har en egen setting for Streaming-kvalitet. (default er 96 khz
    Lurer på om Tidal har det samme?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Horten
    Wiim appen viser 96 men DAC viser 192 så kanskje ikke så rart at det ikke virker
    DAC viser kanskje verdi etter test du gjorde fra Wiim app med testlyden?
    -Endres verdien på DAC eg når du spiller av 44/16, 48/16 eller 48/24 spor fra Tidal inne i Wiim app? Aka følger display på dac det som står på låta?
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    117
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Nei. Den var allerede riktig satt opp
    Når jeg henter fram 192 låta skifter DAC til 192 men ingen lyd og wiim viser 96.
    Ja DAC endrer verdi når jeg spiller noe annet i wiim app
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Horten
    Nei. Den var allerede riktig satt opp
    Når jeg henter fram 192 låta skifter DAC til 192 men ingen lyd og wiim viser 96.
    Ja DAC endrer verdi når jeg spiller noe annet i wiim app
    Noe muffins er det nok her ja. Rart om dac skulle endre til 192 khz, wiim-app sier 96 khz. 🤔

    For å oppsummere:
    - Du har valgt 24 bit og 192 khz under Audio settings -> SPDIF Output resolution, og testlyd spiller fint?
    - Du har satt MQA Beta til On og valgt Decoder and renderer under MQA Capabilities?
    - Du spiller av en Tidal Master (MQA) låt (192 khz) i Tidal inne i Wiim app? (hvilken låt er det du prøver?)
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    117
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Svaret på spm 1 og 2 er JA
    Jeg har forsøkt med flere låter som TIDAL har "gitt" meg. Samme problem på alle.
    For å være sikker så booter jeg WiiM når jeg endrer før jeg tester.
    Har også vært i kontakt med ViiM support og de kommer med det samme som TIDAL dvs at MQA løsningen skal fases ut men når jeg så spør konkret om 192 MQA skal fungere så svarer de ikke på det.

    Det er egentlig ikke så farlig men jeg føler meg litt lurt
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    117
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Jeg får ikke noe konkret svar fra hverken TIDAL support eller WiiM support og jeg vet det er mange som sliter med samme problem.
    Om MQA er på vei ut eller ikke spiller ingen rolle. Jeg har betalt wifi+ og der står det at man får 192
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.331
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får ikke noe konkret svar fra hverken TIDAL support eller WiiM support og jeg vet det er mange som sliter med samme problem.
    Om MQA er på vei ut eller ikke spiller ingen rolle. Jeg har betalt wifi+ og der står det at man får 192
    WiFi+?
    Du får bare betale for en billigere abonnement.. Problem løst.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.331
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener jeg får 192 med tidal på WiiM Pro, skal sjekke når jeg kommer hjem fra ferie.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Horten
    @LBe Kan du legge ut screenshot/ hvilke låter Tidal har "gitt" deg som du prøver med?
     

    the_darkman

    Medlem
    Ble medlem
    05.10.2015
    Innlegg
    40
    Antall liker
    34
    Sted
    Moss
    192 mqa spiller fint hos meg. (Fra iphone ,tidal connect, wiim mini, optisk kabel , d90se, xlr, a90d... )
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    117
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Nytt svar fra TIDAL support:

    Vi kan bekrefte at Wiim-enheten din ikke er en TIDAL MQA-støttet enhet. Her er en liste over enheter som støttes. Derfor vil avspillingen falle tilbake til Lossless FLAC (opptil 16 bit / 44,1 kHz). Men så snart TIDAL Connect støtter HiRes FLAC (opptil 24 bit/192 kHz), vil du kunne strømme høyere frekvenser på Wiim-enheten din.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.331
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nytt svar fra TIDAL support:

    Vi kan bekrefte at Wiim-enheten din ikke er en TIDAL MQA-støttet enhet. Her er en liste over enheter som støttes. Derfor vil avspillingen falle tilbake til Lossless FLAC (opptil 16 bit / 44,1 kHz). Men så snart TIDAL Connect støtter HiRes FLAC (opptil 24 bit/192 kHz), vil du kunne strømme høyere frekvenser på Wiim-enheten din.
    Det svaret tror jeg er feil.
    Minnes som sagt at jeg får 192 hjemme via Tidal (mqa er så klart slått av)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Horten
    Listen kan søkes opp i TIDAL connecnt. Den heter: MQA 24/192 new
    Greit å få det bekreftet.
    Du har tidligere snakket om manglende fil og nå sist om at Tidal hadde "gitt" deg noen låter, så da må du regne med å få avklarende spørsmål om du vil ha hjelp.

    Som @HoJ er inne på, siste svar fra Tidal support er antagelig basert på at de regnet med du spurte om Wiim enhet kan decode Tidal masters. (fordi Wiim enheter kan brukes som både ren streamer og kombinert streamer-dac).
    Etter som du har en DAC, så er det ren streamer du bruker din Wiim til.

    Som du ser så kjører @the_darkman på bildet over en Wiim Mini inn i Topping dac og så videre til en pre-amp. Regner med at han har lyd i anlegget. :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    the_darkman

    Medlem
    Ble medlem
    05.10.2015
    Innlegg
    40
    Antall liker
    34
    Sted
    Moss
    Jupp..... mye lyd fra wiim mini / topping anlegget. Jeg har også en wiim pro, som forer en eldre hegel HD30. Den viser 96 fra samme iPhone. Det er lyd der også. Hd30'n viser 192 på testtonen fra wiim pro. Ikke lett å bli klok på denne "oppgraderingen" fra tidal. Har enda ikke funnet noe hi-res derfra som ikke er mqa.....
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Ikke lett å bli klok på denne "oppgraderingen" fra tidal. Har enda ikke funnet noe hi-res derfra som ikke er mqa.....
    Det er ganske lett å bli klok på oppgraderingen og svaret har vi allerede i post #62 i denne tråden. Det er kun iOS, Android, Web og desktop applikasjonen som har blitt oppgradert ved at dem har fjernet MQA og erstattet dette med MAX opptil 192/24. Tidal Connect, Chromecast og StreamMagic appene er ikke blitt oppgradert og dato for når dette vil bli utført er ikke kjent. Wiim bruker Tidal Connect og derfor MQA.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Jeg reagerer på en definisjon her. MQA Beta
    Beta software serves one main purpose: to test performance and identify issues, sometimes called bugs.
    Faktum at den er Beta får meg også til å tenke vi ikke har med en offesiell versjon levert av MQA LTD. Og om det likevel skulle være tilfelle er det vel nå tvilsomt om dette programvaren kommer ut av Beta.

    OT: Disusjonen er vel egentlig i feil tråd siden dette virker være Wiim relatert og ikke Tidal.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Det er ganske lett å bli klok på oppgraderingen og svaret har vi allerede i post #62 i denne tråden. Det er kun iOS, Android, Web og desktop applikasjonen som har blitt oppgradert ved at dem har fjernet MQA og erstattet dette med MAX opptil 192/24. Tidal Connect, Chromecast og StreamMagic appene er ikke blitt oppgradert og dato for når dette vil bli utført er ikke kjent. Wiim bruker Tidal Connect og derfor MQA.
    Jeg tror det er mange her som ikke har fått med seg betydningen av "Tidal Connect i forhold til bruk av streamere.
    Det er kun Tidal sine egne app'er eller software som har fått oppgraderingen så langt.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.331
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ingen oppdateringer liggende, likevel så har jeg ikke Max..
    Screenshot_20230808_132336_TIDAL.jpg
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Gjentar #62:
    «Following TIDAL's announcement to introduce Hi-Res FLAC streaming as part of its TIDAL HIFI Plus subscription, this will currently only be accessible via TIDAL's iOS, Android, Web, and Desktop applications at the moment.»

    Har du ikke Android eller iPhone HoJ?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Horten
    Og det er vel det som kaltes Master før som nå er Max?
    Selve abonnementet heter vel Hifi Plus enda? 🤔
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    4.954
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fikk Max på Macen men Master på iPhone, inntil jeg slo telefonen av og på igjen. Virker som oppdateringen ikke var fullt aktivert inntil restart.
     

    the_darkman

    Medlem
    Ble medlem
    05.10.2015
    Innlegg
    40
    Antall liker
    34
    Sted
    Moss
    Hmmm.... på pc' hos meg kalles det max. På iphonen kalles det max. På nettbrettet (samsung) står det fremdeles master. :ROFLMAO:
    Det hadde hjulpet om tidal gadd å fortelle oss om formatet som blir spilt
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    1.299
    Sted
    Horten
    Tidal følte nok de måtte fjerne seg fra Master-begrepet da de hadde koblet det litt for tett på MQA. :rolleyes:

    Max er etter som jeg har skjønt akkurat det samme som det de kalte det Master tidligere, men at Max nå i tillegg kan inneholde flac opp til 192 khz.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Max er etter som jeg har skjønt akkurat det samme som det de kalte det Master tidligere, men at Max nå i tillegg kan inneholde flac opp til 192 khz.
    Nei. MAX er HiRes opptil 192/24;

    What is Max?
    • Max Quality is only available to be played on the Official Tidal Apps currently, and only the desktop app is capable of Exclusive playback (with exception of some third-party apps).
    • Max Quality can be either MQA or HiRes or Both.
    • All songs that previously had MQA versions still do, many now also have HiRes.
    • When you select Max in the new apps if HiRes quality exists it will always play that even if MQA exists (with exception to third-party apps which do not have access to HiRes yet).
    • Third party or non updated apps work exactly the same as before and can and will still play MQA quality, but cannot play HiRes yet.
    Presumably (speculation) part of why tidal is keeping the MQA format around is for support until these third-party apps are able to update to play the new HiRes format. I'm not sure if app developers have the ability to update yet.

    What is HiRes?
    • The new HiRes format is anything above 16bit 44.1kHz. So far I have not found any HiRes songs that are not 24bit, the sample rate however can be anything from 44.1kHz up to 192kHz. I have found songs at every step.
    • When comparing HiRes songs on Tidal to Qobuz as far as I can tell, most are identical files.
    • Not all songs that have MQA have HiRes, while a large number do, there are still some songs that only have MQA.
    • Many songs that previously did not have MQA now have HiRes and only HiRes, this is not a small number of songs either.
    • While I haven't been able to test it properly, from what I can tell HiRes even when only 24b 44.1kHz has a noticeably higher bitrate compared to MQA and High.
     
    Sist redigert:

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Mye forvirring her nå......
    Når man tegner et HiFi Plus abb får man følgende:
    -Max Lydkvalitet, opp til 24/192, tilgjengelige formater inkluderer HiRes FLAC, Dolby Atmos, Sony 360 Reality Audio, FLAC og Master Quality Authenticated (MQA)

    tidal.png
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Mye forvirring her nå......
    Når man tegner et HiFi Plus abb får man følgende:
    -Max Lydkvalitet, opp til 24/192, tilgjengelige formater inkluderer HiRes FLAC, Dolby Atmos, Sony 360 Reality Audio, FLAC og Master Quality Authenticated (MQA)

    Vis vedlegget 941615
    Det er for så vidt riktig men MAX får man altså kun på desktop applikasjonen. Man må skille mellom den og Tidal Connect og det er vel der forvirring ligger.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Ja men en iphone eller en android med Tidal app skal jo da avspille MAX (ref post #62)
    Tidal Connect er noe annet.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.487
    Antall liker
    35.331
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gjentar #62:
    «Following TIDAL's announcement to introduce Hi-Res FLAC streaming as part of its TIDAL HIFI Plus subscription, this will currently only be accessible via TIDAL's iOS, Android, Web, and Desktop applications at the moment.»

    Har du ikke Android eller iPhone HoJ?
    Jo, men bruker som regel roon hjemme, på ferien derimot bruker jeg mobilen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn