TIDAL og FLAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Hadde klart vært kjekt å se hvilken kvalitet opptaket formidles på før man startet. Håper det blir bedre på Tidal..

    Men bare for å avklare... : Når man bruker Tidal-app på telefon eller nettbrett, kablet direkte til DAC med USB, bruker man ikke tidal connect.. eller? Da er jo tlf/nettbrett selv en streamer. Connect derimot hvis man styrer en annen streamer over wifi..? Jeg har i hvert fall "max" synlig både på tlf og brett (android)
    Tidal Connect er kun med når du fra eks telefonen velger å spille ut lyden på en annen enhet over nettverket (Lan eller WiFi). (y)
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Nå har Tidal kommet med en funksjon på desktop-appen som viser om man spiller av MQA eller FLAC. Enn så lenge er det veldig få filer som er i FLAC. Det meste av HiRes-materialet deres er fortsatt i MQA. I tillegg har Tidal relativt få HiRes-filer sammenlignet med Qobuz. Har importert spillelistene mine fra Tidal og inn i Qobuz, og det er en betydelig større andel av de samme låtene som ligger i HiRes på Qobuz.

    Videre er det veldig stor forskjell i lydkvaliteten mellom Tidal og Qobuz. MQA-filene til Tidal oppleves som om de mangler veldig dynamikk. I tillegg er det veldig stor variasjon i lydkvalitet mellom ulike låter. Jeg vet ikke om Tidal gjør en eller annen konverteringsprosess, eller om de mottar mp3 med lav kvalitet og gjør dem om til wav. Qobuz gir for meg bedre lyd uansett CD-kvalitet eller HiRes.

    Når det gjelder utvalg av låter så har virker det relativt likt. Qobuz har noen låter som ikke Tidal har og omvendt. Da jeg flyttet over 2000 låter fra Tidal til Qobuz mistet jeg omtrent 20 låter.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer sterkt å forlate Tidal, har bare hatt den på grunn av musikk i Atmos, men bruker det ikke så mye lenger.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    WiiM ute med beta-testing i alle fall:
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    452
    Antall liker
    866
    Sted
    Pocket Valley
    Ser at siste oppdatering av Tidal på Android mobilen har kommet med støtte for HiRes FLAC via Chromecast (for most tracks).

    Har ikke testet enda, vet ikke om det krever en oppdatering av Chromecast på min Primare NP5 mk2 streamer også.
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    116
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    I mitt hode er det fullstendig forvirring rundt dette med TIDAL hfi+ lossless flac og WiiM. Er alle ting på plass for å kunne utnytte dette eller er det fortsatt oppdateringer som mangle? Jeg bruker TIDAL connect enten på Mac eller IPad.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    I mitt hode er det fullstendig forvirring rundt dette med TIDAL hfi+ lossless flac og WiiM. Er alle ting på plass for å kunne utnytte dette eller er det fortsatt oppdateringer som mangle? Jeg bruker TIDAL connect enten på Mac eller IPad.
    Omtrent ingen produsenter har dette på «plass». Som det står er det i beta-test hos WiiM. At dette tar tid å få til å fungere skyldes nok Tidal og ikke elektronikk-produsentene.
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    116
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    OK men vet du om en god kilde der man kan følge prosessen(e) for å holde seg oppdatert? Det er så mye rar informasjon som flyter rundt omkring. Det har ingen hast for meg men greit å vite hva som foregår.
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    378
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Fikk akkurat denne mailen fra Tidal :)

    Fra og med den 10. april 2024 vil du få tilgang til musikkbiblioteket vårt i full tapsfri HiRes FLAC og Dolby Atmos-lyd til den samme prisen du betaler i dag, 119 kr/måned.​
    Det er fordi vi nå gjør det enklere å nyte den beste lydkvaliteten i klassen ved å kombinere våre HiFi- og HiFi Plus-abonnementer til et enkelt abonnement kalt TIDAL.​
    Disse endringene vil vises på abonnementssiden på account.tidal.com på den første faktureringsdatoen på eller etter den 10. april 2024. Takk for at du velger å være en TIDAL-abonnent.​
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    378
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Spørs om det da bli fornyelse av Qobuz ved neste forfall. Har i dag begge tjenestene.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Står det samme på Tidal sin vennetråd.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har klart å få Tidal til å spille hi-rez via Roon idag? Funker fint å se oppgraderingen i Tidal, men Roon klarer ikke reflektere dette selv etter logout og login igjen... noen som har tips?
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Noen som har klart å få Tidal til å spille hi-rez via Roon idag? Funker fint å se oppgraderingen i Tidal, men Roon klarer ikke reflektere dette selv etter logout og login igjen... noen som har tips?
    Nei, det er ikke helt i orden ennå, men Roon er på saken.

    "We’ve identified the problem and anticipate a fix included in the upcoming release"
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    114
    Antall liker
    105
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Roon ble oppdatert for et par dager siden og da fungerer hi-rez. Da kan du gå inn på services og velger Tidal. Der får du valget MAX under Streaming Quality.
    Da fungerer det..
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    378
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Måtte også bytte det til Max for å få det til å fungere. Har ikke vært mulig før nå i siste update. Da er det farvel til Qoboz nå det går ut for min del ;-)
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    114
    Antall liker
    105
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Det som er litt kjedelig er at alle mine playlister er enten i MQA og eller 44 /16. De blir ikke automatisk oppgradert!!
    Litt kjedelig å lete etter samme musikk bare i høyere bitrate. o_O
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Oi, jeg ville nå ha trodd at Tidal bytter ut låt(er) som har mqa med flac.
    Om de ikke gjør det men bare laster opp ny utgave i tillegg, så må det jo bli kaos.
    -Eller kanskje det er poenget; legge alt ut dobbelt og skryte av en vannvittig stor katalog i antall låter.:unsure:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn