Tidal HiFi vs Deezer HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Opptaket (mastering) har stor sett mer å si en bitraten imho. Satte Roon på shuffel for å teste litt på min nye Devialet i helgen og et av sporene som kom opp var noe gammelt 128 bit mp3 som faktisk ikke låt så galt, etterpå kom et spor med 16/44.1 flac, og mp3 filen hadde isolert sett bedre lyd.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Har både Tidal Hifi og Deezer hifi. Hører ikke forskjell. Hverken gjennom Blusound på stuesystemet, eller på kontoret gjennom Lynx og Stax.

    Men det er en del album der man kan bli lurt til å tro at det er samme utgivelse, men så er det ikke det likevel.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.727
    Antall liker
    5.935
    Jeg kan forsatt ikke finne ordet dramatisk forskjell i mitt innlegg. Jeg skriver hva jeg synest er forskjell mellom tidal hifi og Deezer hifi.
    Hvordan kan f,eks en digital fil låte varmere enn et annen fra samme kilde? Rent teknisk så skurrer slik i mitt hode. Det er jo samme kode med enere og nullere. Lavere bitrate påvirker ikke den tonale balansen noe som helst.

    Men nå er det skitur ....;)
    Jeg skal ikke ta fra deg noen ord her. Det er det som er et h... og forstå hvorfor hører jeg forskell, nå har jeg hentet noen låter fra Deezer og tidal og lagt dem helt vilkårlig etterverandre. Slått av skjærmen på ipaden, sittet og hørt siden kl 0730, det er lett for meg her og ta ut hvilken låter som kommer fra dei vilkårlige, har ikke tatt feil på noen enda, når jeg slår på skjærmen og sjekker.
    Har tatt 8 låter fra Deezer og 3 fra tidal bladet disse. Det som uforståelig er hvorfor er det forskjell teoretisk skal det ikke vere det.

    PS god skitur, husk det forskjell på skismurning også ;) jeg er Swix mann og hf glider

    Det forundrer meg veldig, at du klarer å skille alle låtene i blindtest, så lett som du beskriver her. Hører du med helt korrekt matching av volumet mellom kildene? Et ørlite volumovertak på ene kilden vil være lettere å oppfatte som bedre kvalitet.

    320kbs mp3 codec er i dag blitt så bra at lyden er helt transperent. Informasjonen som er fjernet ligger langt utenfor hva menneske kan høre.
    Jeg har brukt mye energi på å teste dette selv. Har ikke en snøballs sjangs i helvete å høre forskjell.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Jeg har bare sammenlignet spotify mot tidal hifi..... Jeg synes det var en liten forskjell til fordel tidal!
    En kamerat av meg tok blindtest tre fire ganger og tok faktisk riktig hver gang?
    Men største faktor er innspillingene spør du meg.... All ny musikk nå låter bedre :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.503
    Antall liker
    84.369
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Kan en mulig nivåforskjell lure en til å tro at det ene lyder bedre enn det andre?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.727
    Antall liker
    5.935
    Matchet volum er jo alpha og omega i en lyttetest.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Her er uka's provoserende off topic fra meg:
    DRIT i kilden!!
    Budsjett:
    Bruk 70 % på høyttalere som skal tilpasses rommet.
    Bruk 25 % på amper som skal tilpasses høyttalerne.
    Bruk 5 % på kilde og kabler.

    Senk skuldrene, og lytt til MUSIKK. :D
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.856
    Antall liker
    50.914
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Her er uka's provoserende off topic fra meg:
    DRIT i kilden!!
    Budsjett:
    Bruk 70 % på høyttalere som skal tilpasses rommet.
    Bruk 25 % på amper som skal tilpasses høyttalerne.
    Bruk 5 % på kilde og kabler.

    Senk skuldrene, og lytt til MUSIKK. :D
    Nå igjen???
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Spør noen som kjøper/spiller mastertape om kilden betyr noe....
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Her er uka's provoserende off topic fra meg:
    DRIT i kilden!!
    Budsjett:
    Bruk 70 % på høyttalere som skal tilpasses rommet.
    Bruk 25 % på amper som skal tilpasses høyttalerne.
    Bruk 5 % på kilde og kabler.

    Senk skuldrene, og lytt til MUSIKK. :D
    Nå igjen???
    Hva mener du, EvoII?
    Det er vel en stund siden jeg har kommet med provoserende innlegg nå?
    ....flere uker tror jeg.:p
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Spør noen som kjøper/spiller mastertape om kilden betyr noe....
    Jeg har dessverre ikke vært hos LMC å hørt på tape, men uansett er slike kilde oppsett helt uaktuelt for min del.
    Men det låter sikkert knall. Skulle vært moro å høre noen gamle mastertapes fra ungdomstida....Deep Purple, Made In Japan for eksempel.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.856
    Antall liker
    50.914
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Spør noen som kjøper/spiller mastertape om kilden betyr noe....
    Mastertape til forbruker ?

    Mvh

    Litt stuss nå
    Kopier av mastertapes på spolebånd. Dette er nok en helt annen sport enn det vi vanlige dødelige holder på med.
    Utvalget er noe begrenset og dette koster mye penger.
    En egen hobby innen hifihobbyen.

    Forskjellene som diskuteres om hvilken streamingtjeneste som låter best blir vel ubetydelig sammenlignet med en highend spolebåndopptager.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Poenget var at kilde betyr noe mht lydkvalitet (imho), ikke at det var R2R.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.727
    Antall liker
    5.935
    Se der ja, meget bra. Regnet med at du hadde dette på stell, men måtte spørre.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Her er uka's provoserende off topic fra meg:
    DRIT i kilden!!
    Budsjett:
    Bruk 70 % på høyttalere som skal tilpasses rommet.
    Bruk 25 % på amper som skal tilpasses høyttalerne.
    Bruk 5 % på kilde og kabler.

    Senk skuldrene, og lytt til MUSIKK. :D

    Du har så rett så rett!

    Skulle gjerne sagt at kilden er vesentlig som hifi entusiast, men mange års erfaring nå er at ting er såpass bra nå er det er tilnærmet likegyldig så lenge vi snakker digitalt.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.727
    Antall liker
    5.935
    Kan en mulig nivåforskjell lure en til å tro at det ene lyder bedre enn det andre?
    Er du seriøs no?
    Trodde faktisk at du var sarkastisk mot meg, da jeg spurte om akkurat det samme rett før deg, derfor ble svaret mitt som det ble. Sånn er det når man bare venter på at en eller annen skal hugge deg ned.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.503
    Antall liker
    84.369
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Kan en mulig nivåforskjell lure en til å tro at det ene lyder bedre enn det andre?
    Er du seriøs no?
    Trodde faktisk at du var sarkastisk mot meg, da jeg spurte om akkurat det samme rett før deg, derfor ble svaret mitt som det ble. Sånn er det når man bare venter på at en eller annen skal hugge deg ned.
    Jeg beklager at du oppfatter at jeg er ute for å ta deg, men det var ikke intesjonen med innlegget mitt. Da hadde jeg «Quotet» deg, slik jeg gjør nå. Mitt innlegg er skrevet på generell basis. Beklager om du ble opprørt, følte deg truffet eller krenket av innlegget mitt.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.727
    Antall liker
    5.935
    Kan en mulig nivåforskjell lure en til å tro at det ene lyder bedre enn det andre?
    Er du seriøs no?
    Trodde faktisk at du var sarkastisk mot meg, da jeg spurte om akkurat det samme rett før deg, derfor ble svaret mitt som det ble. Sånn er det når man bare venter på at en eller annen skal hugge deg ned.
    Jeg beklager at du oppfatter at jeg er ute for å ta deg, men det var ikke intesjonen med innlegget mitt. Da hadde jeg «Quotet» deg, slik jeg gjør nå. Mitt innlegg er skrevet på generell basis. Beklager om du ble opprørt, følte deg truffet eller krenket av innlegget mitt.
    Ingen ting å beklage, ren missforståelse fra min side. Vi tenkte bare helt likt begge to.:)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Har nå sittet og lyttet på Diana Krall albumet som TS brukte og på Dhafer Youssef - Devine Shadow (lyd i toppklasse) på CD, Spotify og Tidal HiFi.

    Konklusjonen er helt klar: Det er ingen lydforskjeller. Det er samme fil som spilles og det skal vel ikke være mulig å forkludre det ved at noe høres tydelig annerledes ut enn en annen med mindre det er et filter tilstedet eller at kilden er fra en annen master. Eller vin da ;)...
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Trodde faktisk at du var sarkastisk mot meg, da jeg spurte om akkurat det samme rett før deg, derfor ble svaret mitt som det ble. Sånn er det når man bare venter på at en eller annen skal hugge deg ned.
    Jeg beklager at du oppfatter at jeg er ute for å ta deg, men det var ikke intesjonen med innlegget mitt. Da hadde jeg «Quotet» deg, slik jeg gjør nå. Mitt innlegg er skrevet på generell basis. Beklager om du ble opprørt, følte deg truffet eller krenket av innlegget mitt.
    Ingen ting å beklage, ren missforståelse fra min side. Vi tenkte bare helt likt begge to.:)
    :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har nå sittet og lyttet på Diana Krall albumet som TS brukte og på Dhafer Youssef - Devine Shadow (lyd i toppklasse) på CD, Spotify og Tidal HiFi.

    Konklusjonen er helt klar: Det er ingen lydforskjeller. Det er samme fil som spilles og det skal vel ikke være mulig å forkludre det ved at noe høres tydelig annerledes ut enn en annen med mindre det er et filter tilstedet eller at kilden er fra en annen master. Eller vin da ;)...

    1000 takk & takk skal du ha Lyngen ;)

    OK; ett problem mindre i denne hobbyen, og jeg tror tror faktisk du hjalp mange med dette her. Og du har tillit skal vite.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Siden det er så mange som har prøvd litt av hvert her. Hvordan stiller det seg med blåtann overføring kontra streamer med for eksempel Tidal HiFi. Noen som har testet ? Da tenker jeg blåtann fra Ipad eller Iphone til forforsterker med blåtann.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Siden det er så mange som har prøvd litt av hvert her. Hvordan stiller det seg med blåtann overføring kontra streamer med for eksempel Tidal HiFi. Noen som har testet ? Da tenker jeg blåtann fra Ipad eller Iphone til forforsterker med blåtann.
    Mange hi-fi journalister har testet ut dette - alle med negativt resultat hva blåtann angår.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.856
    Antall liker
    50.914
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Siden det er så mange som har prøvd litt av hvert her. Hvordan stiller det seg med blåtann overføring kontra streamer med for eksempel Tidal HiFi. Noen som har testet ? Da tenker jeg blåtann fra Ipad eller Iphone til forforsterker med blåtann.
    Mange hi-fi journalister har testet ut dette - alle med negativt resultat hva blåtann angår.
    Ja det er ingen høydare :)

    O
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Har nå sittet og lyttet på Diana Krall albumet som TS brukte og på Dhafer Youssef - Devine Shadow (lyd i toppklasse) på CD, Spotify og Tidal HiFi.

    Konklusjonen er helt klar: Det er ingen lydforskjeller. Det er samme fil som spilles og det skal vel ikke være mulig å forkludre det ved at noe høres tydelig annerledes ut enn en annen med mindre det er et filter tilstedet eller at kilden er fra en annen master. Eller vin da ;)...

    1000 takk & takk skal du ha Lyngen ;)

    OK; ett problem mindre i denne hobbyen, og jeg tror tror faktisk du hjalp mange med dette her. Og du har tillit skal vite.
    Man kan nesten mistenke at du håper at det ikke er forskjell når du applauderer det ene innlegget som sier nettopp det. :)
    Jeg har ikkje testet Spotify på flere år, men Flac- filer rippet fra CD og avspilt fra min Aurender har bedre dynamikk og en mer definert bass enn samme plater avspilt fra Tidal på samme Aurender.
    Men det betyr ikke at Tidal låter dårlig på noen måte. Jeg gjør 90% av lyttingen min fra Tidal uten å savne noe. Men A/B- testen er ikke til å ta feil av.

    Fra noen år tilbake husket jeg at det spesielt var basstung musikk på høyt volum som falt litt gjennom på Spotify. Det manglet trøkk nederst når volumet ble diskotekhøyt. Hip Hop ble f.eks. ofte kjedelig.

    Test selv!
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.541
    Antall liker
    3.730
    Torget vurderinger
    96
    Min skepsis til strømmetjenester for seriøs lytting vedvarer, og har ikke blitt mindre etter hva jeg leser her. Rip fra CD med EAC og en logfil er det som gjelder.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Siden det er så mange som har prøvd litt av hvert her. Hvordan stiller det seg med blåtann overføring kontra streamer med for eksempel Tidal HiFi. Noen som har testet ? Da tenker jeg blåtann fra Ipad eller Iphone til forforsterker med blåtann.
    Mange hi-fi journalister har testet ut dette - alle med negativt resultat hva blåtann angår.
    Det kan med andre ord kun brukes til å lete etter ny musikk :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    [Flac- filer rippet fra CD og avspilt fra min Aurender har bedre dynamikk og en mer definert bass enn samme plater avspilt fra Tidal på samme Aurender.
    Hvordan kan det være dynamikkforskjeller i et digitalt signal? Her briter min logikk igjen. F.eks så pårvirkes ikke dynamikk av lavere bitrate.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Siden det er så mange som har prøvd litt av hvert her. Hvordan stiller det seg med blåtann overføring kontra streamer med for eksempel Tidal HiFi. Noen som har testet ? Da tenker jeg blåtann fra Ipad eller Iphone til forforsterker med blåtann.
    Mange hi-fi journalister har testet ut dette - alle med negativt resultat hva blåtann angår.

    Det kan med andre ord kun brukes til å lete etter ny musikk :)
    Ja det kan du, men ikke noe annett;) jeg har testet blåtann med 3 forskjellige utgaver av iPad, nr 1 - 2 - siste pro utgaven, det er forskjell på lyden fra alle 3, den som har semrest lyd er nr1 så kommer nr2 til slutt med pro har bedre lyd ;)
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Har nå sittet og lyttet på Diana Krall albumet som TS brukte og på Dhafer Youssef - Devine Shadow (lyd i toppklasse) på CD, Spotify og Tidal HiFi.

    Konklusjonen er helt klar: Det er ingen lydforskjeller. Det er samme fil som spilles og det skal vel ikke være mulig å forkludre det ved at noe høres tydelig annerledes ut enn en annen med mindre det er et filter tilstedet eller at kilden er fra en annen master. Eller vin da ;)...
    Jeg må bare innrømme vis du ikke hører forskjell på CD - spotify og Tidal HiFi synest jeg er veldig rart, jeg har et CD driverk stående på loftet som var et av det fremste som en fikk kjøpt den gang, når jeg drakser det fram for å sammenligne med Moon Neo Mind og Lumen U1 streameren får jeg en dårlig musikkopplevelse, klart det kommer lyd ut av høytalerne mine, men ikke som med streamerene. Så synest jeg det er veldig rart at Spotify er på trappene med HiFi versjon, det er vel ikke for gøy dem gjør det, kansje det har med lydkvaliteten ;D.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.856
    Antall liker
    50.914
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Har nå sittet og lyttet på Diana Krall albumet som TS brukte og på Dhafer Youssef - Devine Shadow (lyd i toppklasse) på CD, Spotify og Tidal HiFi.

    Konklusjonen er helt klar: Det er ingen lydforskjeller. Det er samme fil som spilles og det skal vel ikke være mulig å forkludre det ved at noe høres tydelig annerledes ut enn en annen med mindre det er et filter tilstedet eller at kilden er fra en annen master. Eller vin da ;)...
    Konklusjonen for deg er klar mener du vel??? Hører du ikke forskjell på Tidal Hi-Fi og spotify så har du kanskje ikke så bra hørsel ?

    O
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.102
    Antall liker
    33.936
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nå har jeg ikke strømmet annet enn Tidal Hi-fi gjennom hovedanlegget , men har opplevd til dels store forskjeller på drivverk gjennom samme dac. Noen hevder å høre forskjell på harddisker også (f.eks Ken Ishiwata ,link under) - sånn sett virker det logisk at strømming av musikk også kan ha sine nyanser.

    https://www.dagbladet.no/kultur/yrke-hi-fi-evangelist/63507821
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Innhold over format er en god leveregel, ja.
    Men til saken: Jeg har ikke testet Deezer, men derimot bruker jeg både Tidal HiFi og en god del FLAC-filer rippet fra CD og avspilt fra harddisk. Begge deler spilles av fra samme streamer. Disse burde kanskje ha vært like (FLAC er FLAC), men det er tydelig og konsekvent bedre lyd fra de rippete filene fra CD.
    Basert på min erfaring er det ingen tvil om at det fremdeles er en del mer mer å hente på lydkvalitet for Tidal og Deezer osv bare ved å konsentrere seg om å få optimal kvalitet ut av 16/44 Flac. Kanskje Deezer har fått til noe? Men er det ikke slik at Deezer foreløpig ikke tilbyr CD-kvalitet på mobile enheter, kun ved bruk av PC/MAC?
    Kan du utdype hva du mener med "bedre"?
    "men det er tydelig og konsekvent bedre lyd fra de rippete filene fra CD."
    Jeg synes aldri det er enkelt å bruke presise ord på hva som er "bedre", men et forsøk.
    Bedre definert bass med mer tyngde
    Mer tydelig definerte lag i lydbildet
    Musikken blir rett og slett mer levende - som å fjerne et tynt lag foran musikken

    Jeg anbefaler absolutt å teste en Aurender e.l. om man er nysgjerrig og synes det er aktuelt å bruke sånne penger på en streamer og har lyst til å ha en del lokale filer. Jeg har rippet ca 1000 album, primært ting som ikke er å få på streaming. Men jeg har også rippet noen store favoritter og noen "audiofile" klassikere for moro skyld.
    Først og fremst har det for meg blitt mer praktisk med streaming enn CD, men Aurender gir meg også bedre lydkvalitet fra rippet CD enn min (langt rimeligere) Oppo 103 gir meg fra CD. Begge deler kjørt gjennom samme DAC.
    Det er mye mulig at f.eks. Bluesound Vault gir omtrent samme lydkvalitet for lavere pris. Hva vet jeg. Hvis prisdiskusjonen kan legges litt bort, så er det iallefall liten tvil om at det er et kanonbra produkt.
     

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    "Men jeg har også rippet noen store favoritter og noen "audiofile" klassikere for moro skyld.
    Først og fremst har det for meg blitt mer praktisk med streaming enn CD, men Aurender gir meg også bedre lydkvalitet fra rippet CD enn min (langt rimeligere) Oppo 103 gir meg fra CD. Begge deler kjørt gjennom samme DAC".

    Jeg har litt den samme erfaringen med å lytte til Tidal HIFI gjennom min Naim NDS streamer og det samme albumet avspilt på en Naim CD5XS som transport inn i NDS sin dac.
    Jeg skal ikke si så mye annet enn at jeg foretrekker Tidal via streamer i mitt oppsett og syns det låter litt bedre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn