Tidal HiFi vs Deezer HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.802
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Løfter fram tråden igjen for å høre om det er flere som har erfaringer med Deezer her? Jeg er i startgropa for streaming (tror jeg) og kommer vel til å satse på hifiutgaven av en av de tre store, Tidal, Deezer eller Qobuz, gjerne med Roon i tillegg. Tidal er jo den mest utbredte, men jeg er mer nysgjerrig på de to andre da musikksmaken er mer på klassisk og jazz m.m. Qobuz er jo ikke tilgjengelig i Norge foreløpig (noen som vet om/når det skjer?) men det er jo Deezer.

    Lydkvaliteten hopper jeg over, den er sikkert mer enn bra nok. Så da lurer jeg på:

    - hva slags sjangere er Deezer gode/svake på. Er det norsk musikk der?

    - hvordan er Deezer å bruke? Fungerer det helt greit på egen hånd eller er det best sammen med Roon? Hvordan oppleves brukergrensesnittet i det daglige? Antar det er kurant med telefon eller ipad etc.

    - Er det bra nok til å stå som eneste leverandør av streama mudikk eller er det kun et supplement til Tidal og Spotify? Hva kunne vært bedre?

    Håper på innspill fra røynde brukarar.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er det ingen røynda brukarar av Deezer her ?
     
    Sist redigert:

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    377
    Antall liker
    452
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Qobuz er jo den som leverer best kvalitet. Lossless. Bra utvalg i 96/24 og 192/24. Bruk VPN til Frankrike for å opprette konto. En mnd gratis testperiode. Trenger ikke VPN til daglig bruk. Integrert på samme måte som Tidal HiFi i Roon.
     

    HowardSdk

    Fersking
    Ble medlem
    14.10.2023
    Innlegg
    4
    Antall liker
    1
    Sted
    Brumunddal
    Alle strømmetjenester spiller akkurat de samme filene med lik kvalitet. Hvordan de skulle påvirke "kropp og sjel", mindre aggresivt, ullen bass og varme er meg helt uforståelig. Hvor tar man slikt fra? Hvordan skal de klare å påvirke slikt? Jeg har nå Tidal HiFi på prøve mot Spotify og ikke klart å høre noen klare forskjeller. Det er svært vanskelig å skille 320bps mot lossless og forskjellene i bitrate og handler ikke om slike beskrivelser som det nevnes her. Det er en helt annen type lydforringelse og høres kun tydelig ut når bitraten går mye lavere enn det Spotify leverer.
    Ehm, hvis du spiller flac filer fra deezer bruker du sykt mye mer data kontra høyeste kvalitet hos Spotify. Ergo, filene fra Spotify er mye mer komprimert, noe som har mye og si for sluttproduktet.
    Men bruker man ikke noe hifi hardware, altså det fysiske utstyret, så hører en heller ikke det, samme gjelder Bluetooth.

    Poenget er at de forskjellige tjenestene har pakket data på sine måter som gjør at samme inspilling får forskjellige sluttprodukt. Og at en må ha utstyr for å høre disse forskjellene, samt at Bluetooth er begrenset.
     
    Sist redigert:

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    2
    Tok for nyskjerigheten sin skyld og opprettet en konto på Deezer HiFi, for å sjekke om det er forskjell på lyden. Til min overraskelse var det nok det i forhold til Tidal HiFi. Jeg har hatt tidal/vimp siden oppstart og vært meget fornøyd med dei. Deezer spiller mer med kropp og skjæl, ikke så aggresivt i øvre mellomtone, like vel spiller Deezer klart og åpent, dettaljert, varmere mellomtone. Bassen hører jevnere ut nedover enn tidal, tidal blir det litt mer ull bass, det virker som om tidal ligger med litt mer volum i øvre og nedre del av registeret. Jeg tester dette bare med å trykke på like innspillinger i flac, fra tidal og Deezer med likt volum. Får teste ut 30 Dagers perioden og ta et standpunkt om tidal har sett sine dager hos meg;D

    Vis vedlegget 485217
    Var dette volum-matchet? En god sammenlikning gjøres på nøyaktig samme volum. Bare noen få dB høyere volum vil høres ut som lyden er bedre.
     

    HowardSdk

    Fersking
    Ble medlem
    14.10.2023
    Innlegg
    4
    Antall liker
    1
    Sted
    Brumunddal
    Har noen gjort et ordentlig test på samme utstyr og nivå. Frekvens respons og sånt?
    Ingen kommer til bunn i dette med å mene ditt og datt... Måle, har noen ressurser til å utføre en test?
    Det hadde jo vært interessant med en uavhengig måling uten meninger fra brukere og påstander fra kildene.

    PS; jeg fant denne.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn