Tidal HiFi vs Deezer HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Tok for nyskjerigheten sin skyld og opprettet en konto på Deezer HiFi, for å sjekke om det er forskjell på lyden. Til min overraskelse var det nok det i forhold til Tidal HiFi. Jeg har hatt tidal/vimp siden oppstart og vært meget fornøyd med dei. Deezer spiller mer med kropp og skjæl, ikke så aggresivt i øvre mellomtone, like vel spiller Deezer klart og åpent, dettaljert, varmere mellomtone. Bassen hører jevnere ut nedover enn tidal, tidal blir det litt mer ull bass, det virker som om tidal ligger med litt mer volum i øvre og nedre del av registeret. Jeg tester dette bare med å trykke på like innspillinger i flac, fra tidal og Deezer med likt volum. Får teste ut 30 Dagers perioden og ta et standpunkt om tidal har sett sine dager hos meg;D

    04B76CE0-1BAF-4A15-B360-2870D55EC2F6.jpg
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette var interessant, kom gjerne med flere tilbakemeldinger, både om utvalg og kvalitet. Ta gjerne med et par ord om brukervennlighet og pris også. På forhånd takk:)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Alle strømmetjenester spiller akkurat de samme filene med lik kvalitet. Hvordan de skulle påvirke "kropp og sjel", mindre aggresivt, ullen bass og varme er meg helt uforståelig. Hvor tar man slikt fra? Hvordan skal de klare å påvirke slikt? Jeg har nå Tidal HiFi på prøve mot Spotify og ikke klart å høre noen klare forskjeller. Det er svært vanskelig å skille 320bps mot lossless og forskjellene i bitrate og handler ikke om slike beskrivelser som det nevnes her. Det er en helt annen type lydforringelse og høres kun tydelig ut når bitraten går mye lavere enn det Spotify leverer.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Og om man spiller fra CD, stremar fra server hjemme eller bruker strømmetjeneste er da ett fett. Ingen forskjell i bass, varme, kropp, aggressivitet osv hos meg i alle fall. Dårlige innspillinger låter like dårlig uansett og gode innpiller er gode uansett kilde.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    For de av oss som vurderer å droppe CD-spilleren helt - uhyre interessant! Denne tråden skal følges videre.

    Fortsatt, etter flere tråder om det, er jeg ikke særlig klokere om det er forskjell på måten man strømmer på, Airport Express eller dedikerte streamere. Samtidig som mange mener det er forskjell på streamere også - selvfølgelig ikke innebeyggede DAC'er iberegnet her.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Og om man spiller fra CD, stremar fra server hjemme eller bruker strømmetjeneste er da ett fett. Ingen forskjell i bass, varme, kropp, aggressivitet osv hos meg i alle fall. Dårlige innspillinger låter like dårlig uansett og gode innpiller er gode uansett kilde.
    Det er jo kjæmpeflott vis du synest det. Da kan du ha ro i kropp og skjel, samt spare penger. ;)
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Kjekt å høre mer om utvalg og forskjeller der.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    For de av oss som vurderer å droppe CD-spilleren helt - uhyre interessant! Denne tråden skal følges videre.

    Fortsatt, etter flere tråder om det, er jeg ikke særlig klokere om det er forskjell på måten man strømmer på, Airport Express eller dedikerte streamere. Samtidig som mange mener det er forskjell på streamere også - selvfølgelig ikke innebeyggede DAC'er iberegnet her.
    CD spilleren er pensjonert nå;) for 2år siden.
    Det er ikke mangen komponenter som har intrigert Deezer HiFi enda. Jeg bruker moon neo mind som har denne software intrigert nå.

    Disse er oppgitt på siden til Deezer som har det
    Sonos
    Bang & Olufsen
    Yamaha MusicCast
    Simaudio - Moon
    Any Mac or Windows computer running the Deezer Desktop app.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    La oss for fanden ikke ødelegge denne tråden også med utsagn som det er ikke forskjell på Tidal og Deezer, o.l. la nå trådstarter få lov til å dele sine erfaringer. Det er jo ikke noe moro for trådstarter å få dette mot seg... Og jeg prater av egen erfaring.
    Forumet ødelegges av dette.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Bluesound/NAD har også deezer.
    :)
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    294
    Antall liker
    415
    La oss for fanden ikke ødelegge denne tråden også med utsagn som det er ikke forskjell på Tidal og Deezer, o.l. la nå trådstarter få lov til å dele sine erfaringer. Det er jo ikke noe moro for trådstarter å få dette mot seg... Og jeg prater av egen erfaring.
    Forumet ødelegges av dette.
    Det er jo forsåvidt greit, men er det ikke det samme produktet nær sagt? Bare forskjellige leverandører? Altså jeg er ny til dette med streaming av musikk. Så har skaffet Spotify, og jeg ergres litt over hvor bra det egentlig låter her, det skulle være så mye verre enn CD, men kan ikke si meg annet enn fornøyd. Det skal nevnes at jeg bruker mamma's gamle CD-spiller jeg kjøpte for henne på Akers Mic en gang på 90-tallet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    La oss for fanden ikke ødelegge denne tråden også med utsagn som det er ikke forskjell på Tidal og Deezer, o.l. la nå trådstarter få lov til å dele sine erfaringer. Det er jo ikke noe moro for trådstarter å få dette mot seg... Og jeg prater av egen erfaring.
    Forumet ødelegges av dette.
    Det er jo forsåvidt greit, men er det ikke det samme produktet nær sagt? Bare forskjellige leverandører? Altså jeg er ny til dette med streaming av musikk. Så har skaffet Spotify, og jeg ergres litt over hvor bra det egentlig låter her, det skulle være så mye verre enn CD, men kan ikke si meg annet enn fornøyd. Det skal nevnes at jeg bruker mamma's gamle CD-spiller jeg kjøpte for henne på Akers Mic en gang på 90-tallet.
    Streaming er kjempefint, det var den viktigste grunnen til at jeg tok opp en hobby som har ligget brakk i over tjue år. Jeg bruker Tidal Hifi og betaler gladelig 199,- for det. Men det er spennende med alternativer. Om det er identiske filer hos Tidal og Deezer vet jeg ingenting om. Sannsynligvis er det likt. Men så er det resten da. Det skal frem til sluttbruker, kanskje det er en hørbar forskjell? Åpent sinn er viktig.
    Derfor synes jeg vi skal respektere trådstarter og høre på hans opplevelser i prøveperioden.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Sannsynligvis er det likt. Men så er det resten da. Det skal frem til sluttbruker, kanskje det er en hørbar forskjell? Åpent sinn er viktig.
    Derfor synes jeg vi skal respektere trådstarter og høre på hans opplevelser i prøveperioden.
    Åpent sinn er fint, men litt edruelighet er enda bedre. Jeg ser ikke bort fra at det kan være noe små forskjeller og så vidt jeg vet så har måten man dekoder på litt å si. Men dette med å overføre digitale signaler er en meget enkel oppgave og det skal mye til å forkludre dette. At da Deezer da skal få få til så mye bedre lyd er helt usannsynlig. Har de fått tak i masterne?

    Min erfaring er at det har lite eller ingenting å si hva man bruker for å overføre musikk digitalt. En rimelig Airport fungerer like bra som alt annet. Det er ingen rakettforskning dette her.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.407
    Antall liker
    83.937
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Logitech sine avspillere har også Deezer
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Sannsynligvis er det likt. Men så er det resten da. Det skal frem til sluttbruker, kanskje det er en hørbar forskjell? Åpent sinn er viktig.
    Derfor synes jeg vi skal respektere trådstarter og høre på hans opplevelser i prøveperioden.
    Åpent sinn er fint, men litt edruelighet er enda bedre. Jeg ser ikke bort fra at det kan være noe små forskjeller og så vidt jeg vet så har måten man dekoder på litt å si. Men dette med å overføre digitale signaler er en meget enkel oppgave og det skal mye til å forkludre dette. At da Deezer da skal få få til så mye bedre lyd er helt usannsynlig. Har de fått tak i masterne?

    Min erfaring er at det har lite eller ingenting å si hva man bruker for å overføre musikk digitalt. En rimelig Airport fungerer like bra som alt annet. Det er ingen rakettforskning dette her.
    Har du testet Air på Devialet?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sannsynligvis er det likt. Men så er det resten da. Det skal frem til sluttbruker, kanskje det er en hørbar forskjell? Åpent sinn er viktig.
    Derfor synes jeg vi skal respektere trådstarter og høre på hans opplevelser i prøveperioden.
    Åpent sinn er fint, men litt edruelighet er enda bedre. Jeg ser ikke bort fra at det kan være noe små forskjeller og så vidt jeg vet så har måten man dekoder på litt å si. Men dette med å overføre digitale signaler er en meget enkel oppgave og det skal mye til å forkludre dette. At da Deezer da skal få få til så mye bedre lyd er helt usannsynlig. Har de fått tak i masterne?

    Min erfaring er at det har lite eller ingenting å si hva man bruker for å overføre musikk digitalt. En rimelig Airport fungerer like bra som alt annet. Det er ingen rakettforskning dette her.
    Trådstarter begynner tråden med det for å øye å dele sine opplevelser med oss andre, når han møter motbør umiddelbart er ikke det spesielt hyggelig synes jeg. Tror nok alle har fått med seg trådene som forklarer digitale signaler. Men jeg stopper her, ikke noen vits i spamme ned tråden med krangleinnlegg. Nå venter jeg på tilbakemeldinger fra trådstarter.:)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.934
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ikke umulig at noe har gått med hus forbi, men en flac er da vel en flac, hvis det da ikke er to forskjellige digitaliseringer, eller forskjellige etterprosessringer, om det i det hele er mulig?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Sannsynligvis er det likt. Men så er det resten da. Det skal frem til sluttbruker, kanskje det er en hørbar forskjell? Åpent sinn er viktig.
    Derfor synes jeg vi skal respektere trådstarter og høre på hans opplevelser i prøveperioden.
    Åpent sinn er fint, men litt edruelighet er enda bedre. Jeg ser ikke bort fra at det kan være noe små forskjeller og så vidt jeg vet så har måten man dekoder på litt å si. Men dette med å overføre digitale signaler er en meget enkel oppgave og det skal mye til å forkludre dette. At da Deezer da skal få få til så mye bedre lyd er helt usannsynlig. Har de fått tak i masterne?

    Min erfaring er at det har lite eller ingenting å si hva man bruker for å overføre musikk digitalt. En rimelig Airport fungerer like bra som alt annet. Det er ingen rakettforskning dette her.
    Har du testet Air på Devialet?
    Ja, bruker nå AIR Ethernet, Roon og Tidal HiFi.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Og om man spiller fra CD, stremar fra server hjemme eller bruker strømmetjeneste er da ett fett. Ingen forskjell i bass, varme, kropp, aggressivitet osv hos meg i alle fall. Dårlige innspillinger låter like dårlig uansett og gode innpiller er gode uansett kilde.
    Har vert på 3-4 butikk demoer der det ble presentert anlegg i millionklassen der det ble vekselvis brukt Tidal og CD gjennom samme DAC. Var ikke noe problem å høre forskjell nei. Ved avspilling av Tidal ble lydbildet flatt og kjedelig. Med en gang musikken ble avspilt via CD var det tydelig mer liv, kjøtt og blod over lyden. Komprimeringen er tydelig hørbar og CD er klart overlegen i lydkvalitet i mine ører.....
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Sannsynligvis er det likt. Men så er det resten da. Det skal frem til sluttbruker, kanskje det er en hørbar forskjell? Åpent sinn er viktig.
    Derfor synes jeg vi skal respektere trådstarter og høre på hans opplevelser i prøveperioden.
    Åpent sinn er fint, men litt edruelighet er enda bedre. Jeg ser ikke bort fra at det kan være noe små forskjeller og så vidt jeg vet så har måten man dekoder på litt å si. Men dette med å overføre digitale signaler er en meget enkel oppgave og det skal mye til å forkludre dette. At da Deezer da skal få få til så mye bedre lyd er helt usannsynlig. Har de fått tak i masterne?

    Min erfaring er at det har lite eller ingenting å si hva man bruker for å overføre musikk digitalt. En rimelig Airport fungerer like bra som alt annet. Det er ingen rakettforskning dette her.
    Har du testet Air på Devialet?
    Ja, bruker nå AIR Ethernet, Roon og Tidal HiFi.
    Lyden er den samme med Air som med Apple Airport hos deg?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Trådstarter begynner tråden med det for å øye å dele sine opplevelser med oss andre, når han møter motbør umiddelbart er ikke det spesielt hyggelig synes jeg.
    Skjønner det, men for meg er det viktigste å dele erfaringer som gir mening ikke som mest sannsynlig ikke er korrekte. Hvis TS har rett så bytter jeg straks til Deezer, men dette tror jeg rett og slett ikke noe på. Ble jo litt fristet til å prøve selv, men det er for ulogisk. Her er det nok en annen forklaring enn at Deezer skal ha tilgang til en annen kilde (master) enn andre strømmetjenester.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trådstarter begynner tråden med det for å øye å dele sine opplevelser med oss andre, når han møter motbør umiddelbart er ikke det spesielt hyggelig synes jeg.
    Skjønner det, men for meg er det viktigste å dele erfaringer som gir mening ikke som mest sannsynlig ikke er korrekte. Hvis TS har rett så bytter jeg straks til Deezer, men dette tror jeg rett og slett ikke noe på. Ble jo litt fristet til å prøve selv, men det er for ulogisk. Her er det nok en annen forklaring enn at Deezer skal ha tilgang til en annen kilde (master) enn andre strømmetjenester.
    Test selv, og motbevis påstandene. Jeg er i denne saken enig med deg. Det vil si, som du selv kommer inn på, noen forskjeller i algoritmene kan det være siden det er en annen app. Det er ikke utenkelig at en app stryper eller sminker lyden. Men jeg kan ikke tenke meg at forskjellene er så store på det tonale området, hvis det er noen forskjell så er det nok mer av den typen jeg beskriver som min opplevde forskjell på Spotify og Tidal. Det er ikke dramatisk, og litt mer degradering av hørselen på grunn av aldring så vil neppe jeg høre de forskjellene lenger. Siden hørselen har vært et verktøy har jeg vernet om den, men merker allerede nå at jeg ikke hører like godt forskjell på Redbook og mp3 som da jeg satt opp min første anstendige pc-avspilling.

    Men hadde forskjellene vært så dramatiske som de beskrives så blir jeg virkelig nysgjerrig. Kommer ikke til å sjekke selv, det holder med Tidal og Spotify (har fortsatt begge to) for meg i tillegg til fysiske medier. Mer nevroser enn det på vegne av strømming har ikke en som har fysiske medier som hovedrett. Skulle jeg vurdert en ny strømmetjeneste ville jeg heller ha rettet blikket mot landet med rødvin og hestebiff på menyen. Jeg er allerede registrert der som kjøper av filnedlasting, og jeg har mest tro på at de utfyller mine tomrom best. Innhold er og blir viktigere enn format.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Innhold over format er en god leveregel, ja.
    Men til saken: Jeg har ikke testet Deezer, men derimot bruker jeg både Tidal HiFi og en god del FLAC-filer rippet fra CD og avspilt fra harddisk. Begge deler spilles av fra samme streamer. Disse burde kanskje ha vært like (FLAC er FLAC), men det er tydelig og konsekvent bedre lyd fra de rippete filene fra CD.
    Basert på min erfaring er det ingen tvil om at det fremdeles er en del mer mer å hente på lydkvalitet for Tidal og Deezer osv bare ved å konsentrere seg om å få optimal kvalitet ut av 16/44 Flac. Kanskje Deezer har fått til noe? Men er det ikke slik at Deezer foreløpig ikke tilbyr CD-kvalitet på mobile enheter, kun ved bruk av PC/MAC?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Innhold over format er en god leveregel, ja.
    Men til saken: Jeg har ikke testet Deezer, men derimot bruker jeg både Tidal HiFi og en god del FLAC-filer rippet fra CD og avspilt fra harddisk. Begge deler spilles av fra samme streamer. Disse burde kanskje ha vært like (FLAC er FLAC), men det er tydelig og konsekvent bedre lyd fra de rippete filene fra CD.
    Basert på min erfaring er det ingen tvil om at det fremdeles er en del mer mer å hente på lydkvalitet for Tidal og Deezer osv bare ved å konsentrere seg om å få optimal kvalitet ut av 16/44 Flac. Kanskje Deezer har fått til noe? Men er det ikke slik at Deezer foreløpig ikke tilbyr CD-kvalitet på mobile enheter, kun ved bruk av PC/MAC?
    Kan du utdype hva du mener med "bedre"?
    "men det er tydelig og konsekvent bedre lyd fra de rippete filene fra CD."
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    For at vi forsatt holder oss nede på Jorden;). Jeg kan ikke se noen plass i mitt første innlegg at det er dramatisk forskjell på Tidal/Deezer, jeg synest med Deezer, når jeg sammenligner to like melodier i flac, spiller deezer mer linert i frekvensgangen fra topp til bunn, i mitt annlegg og stue. Med tidal blir lyden litt hardere i øvre mellomtone, hører det veldig godt på trompet, har spilt Chet Baker Late night jazz. Nei det er ikke dramatisk forskjeller, men det er nok for meg. ;)

    For dere som ikke hører forskjell på 320kbps og 1411kbps skal være skjeleglade, jeg har sakte det før, hver enkelt person må spille med sitt annlegg slik dem liker det, om det er med spotify,tidal,Deezer, cd, platespiller. Det viktigeste er at en nyter musikken som kommer inn i stue, lydrom. ;)
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Husk at når man sammenligner Stremeing cd/cdrip så må man sjekke at det er samme utgivelese/mastering man sammenligner. De mest populære utgivelsene ligger vanligvis i mange forskjellige utgaver og er gitt ut i enda flere på cd. Det er store forskjeller på disse og mange utgivelser på f.eks Tidal er ACC med lav bitrate, og spiller man direkte fra Tidal er dette vanskelig å se (selv om man normalt hører det).

    Eks. på flere utgivleser på Tidal.
    moondance.jpg
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Husk at når man sammenligner Stremeing cd/cdrip så må man sjekke at det er samme utgivelese/mastering man sammenligner. De mest populære utgivelsene ligger vanligvis i mange forskjellige utgaver og er gitt ut i enda flere på cd. Det er store forskjeller på disse og mange utgivelser på f.eks Tidal er ACC med lav bitrate, og spiller man direkte fra Tidal er dette vanskelig å se (selv om man normalt hører det).

    Eks. på flere utgivleser på Tidal.
    Vis vedlegget 485318
    Det er jeg helt enig i.
    Når det står Flac l 44,1 kHz på begge melodiene jeg sammenligner med, er det vel ikke ACC ?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Når jeg bruker Roon så viser det noen ganger at kilder er ACC, og det viser en gul farge som indikerer lav bitstream. Noen ganger viser det 16/44.1 men med gult lys (som da viser seg å være mp3) , i Roon vises ikke bitraten og filtype men i Lumin så har jeg sjekket at det er MP3.

    Eks på lavt bitrate.

    Tidal 96.jpg


    og normal cdkvalitet

    Tidal 1441.jpg
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    10.216
    Sted
    London
    Er Qobuz tilgjengelig i Norge?
    Jeg vurderer sterkt å ta et ut et Sublime abonnement - dette gir CD kvalitet på streaming og billigere hi-res nedlastinger. De har et annet abonnement hvor du nå kan streame hi-res via dem.

    https://www.qobuz.com
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Er Qobuz tilgjengelig i Norge?
    Jeg vurderer sterkt å ta et ut et Sublime abonnement - dette gir CD kvalitet på streaming og billigere hi-res nedlastinger. De har et annet abonnement hvor du nå kan streame hi-res via dem.

    https://www.qobuz.com
    Nei. Ikke enda. Du kan lure deg inn via vpn. Jeg venter også på at dem skal bli tilgjengelig i Norge.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.841
    Antall liker
    50.841
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    7DC0DC5D-BB0D-405C-A728-8066B8B4238D.jpg
    093AE5CC-6ACC-4DB6-AA94-5D9F9359C934.jpg
    4E17BFD6-CF92-4AC1-B9C5-38F0AFA31E57.jpg

    Testet Dezzer i mot Tidal Master og CD kvalitet. Vil tørre og påstå jeg har et oppsett som kan klare og skille forskjellene.
    Jeg har ikke en MQA dac,men testet uansett med master. Spillte samme sangen flere ganger på Dezzer og Tidal,klarer ikke og høre noen forskjell på Dezzer og Tidal CD kvalitet. Spotify får jeg ikke testet da den er borte i fra Bluesound. Master får jeg nok ikke fullt utbytte av uten MQA dac selv om bluesound dekoder MQA.

    O
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 485328 Vis vedlegget 485329 Vis vedlegget 485330
    Testet Dezzer i mot Tidal Master og CD kvalitet. Vil tørre og påstå jeg har et oppsett som kan klare og skille forskjellene.
    Jeg har ikke en MQA dac,men testet uansett med master. Spillte samme sangen flere ganger på Dezzer og Tidal,klarer ikke og høre noen forskjell på Dezzer og Tidal CD kvalitet. Spotify får jeg ikke testet da den er borte i fra Bluesound. Master får jeg nok ikke fullt utbytte av uten MQA dac selv om bluesound dekoder MQA.

    O
    Du har sikkert et annlegg som du kan høre forskjell på det meste, men har du en Bluesound node 2. Den har jeg hatt også en stund, min mening med den, er det ikke lett og høre forskjell på noe. Det er vel ikke ute grunn jeg byttet den ut med en annen streamer. For at vi forsatt skal holde oss nede på jorda, er den ikke dårlig. Det finnest bedre;).

    Jeg har vært heldig og kunne teste disse rett opp mot hverandre før eventuelt kjøp.

    C22A0DA2-D8D3-4CFD-AB39-F104AB7FF82D.jpg
    676DE3B1-955D-4F2A-B5F1-F62BF79B11BB.jpg
    09B682E0-D32D-4935-8889-0E98325E0296.jpg
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    F Jeg kan ikke se noen plass i mitt første innlegg at det er dramatisk forskjell på Tidal/Deezer.....
    Dette er hva du skrev:

    Deezer spiller mer med kropp og skjæl, ikke så aggresivt i øvre mellomtone, like vel spiller Deezer klart og åpent, dettaljert, varmere mellomtone. Bassen hører jevnere ut nedover enn tidal, tidal blir det litt mer ull bass, det virker som om tidal ligger med litt mer volum i øvre og nedre del av registeret.
    Jeg aldri noensinne hørt forskjeller på disse parametrene på ulike digitale signaler fra Spotify versus egne rippede lossless CD´er. Ei heller om de spilles direkte fra CD. Og ei heller fra Tidal Hifi.

    Derimot har jeg klart å ta blindtest på signalkabler. 320 versus lossless fra samme CD så må jeg gi tapt. Da må jeg bare undre hvor enkelte tar slike markante forskjeller som du tross alt beskriver? Jeg utelukker alså ikke at det kan være forskjeller, men da er jeg ganske sikker på at de er vanskelige å oppdage. Mens da andre beskriver det som om det er en forsterker man hører på. Da undres jeg veldig.
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    F Jeg kan ikke se noen plass i mitt første innlegg at det er dramatisk forskjell på Tidal/Deezer.....
    Dette er hva du skrev:

    Deezer spiller mer med kropp og skjæl, ikke så aggresivt i øvre mellomtone, like vel spiller Deezer klart og åpent, dettaljert, varmere mellomtone. Bassen hører jevnere ut nedover enn tidal, tidal blir det litt mer ull bass, det virker som om tidal ligger med litt mer volum i øvre og nedre del av registeret.
    Jeg aldri noensinne hørt forskjeller på disse parametrene på ulike digitale signaler fra Spotify versus egne rippede lossless CD´er. Ei heller om de spilles direkte fra CD. Og ei heller fra Tidal Hifi.

    Derimot har jeg klart å ta blindtest på signalkabler. 320 versus lossless fra samme CD så må jeg gi tapt. Da må jeg bare undre hvor enkelte tar slike markante forskjeller som du tross alt beskriver? Jeg utelukker alså ikke at det kan være forskjeller, men da er jeg ganske sikker på at de er vanskelige å oppdage. Mens da andre beskriver det som om det er en forsterker man hører på. Da undres jeg veldig.
    Jeg kan forsatt ikke finne ordet dramatisk forskjell i mitt innlegg. Jeg skriver hva jeg synest er forskjell mellom tidal hifi og Deezer hifi. Er disse ordene dramatiske for noen må dem finne seg en bok å lese.
    For guds skyld ikke dra kabler inn i dette innleggene ;)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.841
    Antall liker
    50.841
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Kabler holder vi unna her ja :)
    Bluesounden og Auralic som jeg også hadde var ganske like,nå kommer snart en PS Audio streamer skal bli artig og gjøre samme testen da.

    O
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg kan forsatt ikke finne ordet dramatisk forskjell i mitt innlegg. Jeg skriver hva jeg synest er forskjell mellom tidal hifi og Deezer hifi.
    Hvordan kan f,eks en digital fil låte varmere enn et annen fra samme kilde? Rent teknisk så skurrer slik i mitt hode. Det er jo samme kode med enere og nullere. Lavere bitrate påvirker ikke den tonale balansen noe som helst.

    Men nå er det skitur ....;)
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan forsatt ikke finne ordet dramatisk forskjell i mitt innlegg. Jeg skriver hva jeg synest er forskjell mellom tidal hifi og Deezer hifi.
    Hvordan kan f,eks en digital fil låte varmere enn et annen fra samme kilde? Rent teknisk så skurrer slik i mitt hode. Det er jo samme kode med enere og nullere. Lavere bitrate påvirker ikke den tonale balansen noe som helst.

    Men nå er det skitur ....;)
    Jeg skal ikke ta fra deg noen ord her. Det er det som er et h... og forstå hvorfor hører jeg forskell, nå har jeg hentet noen låter fra Deezer og tidal og lagt dem helt vilkårlig etterverandre. Slått av skjærmen på ipaden, sittet og hørt siden kl 0730, det er lett for meg her og ta ut hvilken låter som kommer fra dei vilkårlige, har ikke tatt feil på noen enda, når jeg slår på skjærmen og sjekker.
    Har tatt 8 låter fra Deezer og 3 fra tidal bladet disse. Det som uforståelig er hvorfor er det forskjell teoretisk skal det ikke vere det.

    PS god skitur, husk det forskjell på skismurning også ;) jeg er Swix mann og hf glider
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn