Ti tommler og to 18-tommere - målet om øredøvende bass uten mye forvrengning

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    Rå den byggeprosessen din.

    Tror det er JBL 2241 element, JBL 4641 kinosub. Rene billig elementetsammenlignet med dine :) Skal bli gøy og få testet de.

    JBL 2241H 18" High-Power LF Driver
    Takk for det, John Harald. Så du hadde postet bilde i JBL-vennetråden, det blir nok superbra. :)

    Hva er det som gjør at du ikke har fått testet dem enda? Driver du og innreder lytterom eller noe i den duren?

    Og 2241H er da langt fra billige :) LMS har vel fast pris på 925 dollar nå, selv om det ble solgt for mer før. Det står de er nedsatt, men jeg har aldri sett dem solgt for mer de siste 8 mnd.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Dempemateriale og egenvekt på eventuell sokkel

    Har lyst til å prøve med litt dempemateriale i kassene. Er det vanlig glava som gjelder, eller hvordan er det? Hva er det JBL bruker? Er det glassfiberisolasjon? Neppe sunt mtp inneklima, men i ei lukket kasse så går det vel greit, får man regne med. Finnes det andre materialer som er bedre egnet?

    Vurderer å støpe en sokkel, enten med avretningsmasse eller betong. Dette blir for å få opp egenvekten på kassen, slik at den ikke vandrer. Tanken er da å gjøre ferdig kassene, så helle på enten betong eller avretningsmasse med plast rundt i bunn. Er dette en god idé og bør man benytte betong, avretningsmasse eller noe annet? (har til gode å se på tetthet/egenvekt pr liter på begge to, men desto tyngre pr liter, desto bedre, siden man ikke må ofre mye volum).
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Her følges det med Tittentei. Fantastisk tråd!!!! :)
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.791
    Antall liker
    2.352
    Sted
    Portugal
    The impact of damping materials on box volume

    Har lyst til å prøve med litt dempemateriale i kassene. Er det vanlig glava som gjelder, eller hvordan er det? Hva er det JBL bruker? Er det glassfiberisolasjon? Neppe sunt mtp inneklima, men i ei lukket kasse så går det vel greit, får man regne med. Finnes det andre materialer som er bedre egnet?

    Vurderer å støpe en sokkel, enten med avretningsmasse eller betong. Dette blir for å få opp egenvekten på kassen, slik at den ikke vandrer. Tanken er da å gjøre ferdig kassene, så helle på enten betong eller avretningsmasse med plast rundt i bunn. Er dette en god idé og bør man benytte betong, avretningsmasse eller noe annet? (har til gode å se på tetthet/egenvekt pr liter på begge to, men desto tyngre pr liter, desto bedre, siden man ikke må ofre mye volum).
    JBL bruker glava, det vil øke volumet i kassen.

    The impact of damping materials on box volume
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Har fått frest ut alle hullene i dag, men det er så lite interessant at det ikke ble noen bilder. Oppdaterer heller når jeg har fått limt ting ihop og begynner å montere inn SpeakON terminalene fra Neutrik.

    Ikke akkurat Glava - snarere noe som ligner dempematerialet man får kjøpt på Eltek/dynabel for lukkede kasser. Noe som ikke støver.
    Akustilux 1meter (Produktdetaljer) [dynaBel AS]
    Takk for tipset. Hørte med amerikanerne også, og de anbefaler polyfill, noe som finnes i billige puter, (sikkert de ubrukelige som klumper seg til over tid). Tror ikke støvproblematikk er noe markant behov med dette elementet, fordi det er rimelig stort spolegap i det.

    Her følges det med Tittentei. Fantastisk tråd!!!! :)
    Hyggelig å høre. :) Det er gøy å poste litt om dette og kunne spørre og grave litt mellom arbeidsslagene også. Det er utrolig moro å bygge, og det å kun bruke lim gjør det veldig gøy, men stressende, siden det har vært varmt og limet tørker fort. Har nok svettet mer enn antall liter forbrukt lim pga det.

    JBL bruker glava, det vil øke volumet i kassen.

    The impact of damping materials on box volume
    Takk for svar, Oen. Jeg har JBL 4343B og 4430, og begge disse benytter samme materiale som 4350 (og sikkert mange andre). Jeg mener å ha lest at de benyttet glassfiberisolasjon/glava, men at dette er veldig uheldig ift. innemiljø og (lunge)kreftfare. Mener diskusjonen dukket opp i en DIY klonebyggetråd på Audioheritage, der spørsmålet var hva man burde benytte.

    Jeg har lest kilden du viser til, i tillegg til litt diskusjoner om emnet, men synes nok at data-bass.com er rimelig grundige i sin analyse rundt spørsmålet:

    Data-Bass

    Siterer litt av dette her, da kun for lukkede kasser.

    For the sealed system, we measured an 18” driver in a large sealed cabinet. Without any stuffing or other materials in the cabinet, the impedance showed a peak of 36ohms centered at 25Hz and a resonance or response issue in the impedance trace at about 170Hz. After adding about 9 poly fill pillows to the enclosure, the impedance measurement showed that the peak had dropped to about 21.5ohms in magnitude and about 23Hz in frequency. The issues which showed up as wiggles in the impedance are smoothed out. Resistance goes up just a hair outside of the impedance peak area.

    Looking at the before and after frequency response, it is easy to see that there was a large resonance issue related to the enclosure dimensions near 170Hz. This was completely absorbed and smoothed out with the addition of the stuffing. We can also see that the overall response shape has changed a little with the very lowest and highest bass frequencies boosted just slightly (red curve). However between 16-55hz, the response is flatter but lower in volume. This in addition to the greatly diminished magnitude of the impedance peak, indicates that efficiency has been decreased somewhat over this range.
    og konklusjonen basert på alle kassekonstruksjoner under ett (min utheving):

    Overall, stuffing or damping the inside of a subwoofer’s enclosure is generally a good idea to prevent the internal reflections inside of the enclosure from bouncing around and coloring the response and sound. If you are looking for the utmost in uncolored and well-damped sound or if you intend to use the system extra high in frequency up into the lower midrange, it is recommended. If you are trying to be as absolutely loud and efficient as possible, then leave it out.

    In general, there is probably a sweet spot for most systems where the system's major response issues are cleaned up and damped, but further addition of material will only serve to further decrease efficiency. Unfortunately, finding this sweet spot probably involves trial and error or other testing.
    Så jeg baserer meg på dette, og velger derfor å benytte dempemateriale. Siden jeg har to subber, kan jeg evt. eksperimentere meg frem litt mer effektivt. Får se om jeg går all in og setter opp begge ute en varm og fin dag, for så å måle og notere ned hva som gir hvilket resultat, kryssjekke og gå for det som ser best ut på målinger i friluft.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Bygde selv 4 subber som jeg fylte halvfull etterhvert fjernet jeg det og det kommer nok ikke tilbake igjen. :)
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    eg regner med å få bestilt elementene mine i løp av neste uke
     
    Sist redigert:
    T

    Tittentei

    Gjest
    Jeg tror ikke du trenger dempemateriale. Det kan jo også føre til bittelitt forvrengning hvis det beveger seg i kassa :eek:.
    Prøv med og uten. Helst med målinger så vi kan følge med vi også. :)

    Her er det en relativt fersk analyse som tar for seg filling (side 293)
    http://tara.mmto.org/speakers/theory/Closed-Box-Loudspeaker-Systems-Part-I-Analysis.pdf
    Takk skal du ha, har lest deler av artikkelen, inkludert alt om demping. Ser det neppe er noe lurt mtp størrelsen på disse kassene, effektiviteten volumet allerede gir, at de skal deles @ 100 Hz, Fsc og Qtc i utgangspuntet er veldig bra, men hadde likevel vært moro bare for å prøve. ;D

    Hvilke målinger ønsker du at jeg skal gjøre? Frekvensrespons, forvrengning, noe mer? Gjør det utendørs, så regner ikke med at waterfalls er særlig nyttig, men kanskje noe annet?

    Vet du hvilken bok eller artikkelsamling den artikkelen er fra?

    Rampa-muttere el.l.

    Har en haug av innslagsmuttere liggende, disse er nærme M6, men amerikansk std (så husker ikke eksakt str.). Problemet er at skruene har for stor diameter for hullene i elementene, og jeg driller dem ikke opp, men må skaffe rampa-muff/-muttere eller innslagsmuttere med M4 før jeg evt. tar elementene mye inn og ut for å eksperimentere.

    Det blir derfor til at jeg gjør ferdig kassene nå, setter inn elementene med franske treskruer, men uten fyll for så å vente på rampa el.l. og så sette inn disse før jeg begynner å gjøre finishen på kassene. Tror jeg må bestille rampa fra Tyskland, så det kan ta litt tid :( Med mindre noen her inne har noen å selge meg, eller vet hvor jeg kan skaffe dem.

    Målinger blir gjort før finish, siden det blir endel bevegelse på ting, og da blir det garantert riper om jeg skal ha ting ut og inn gjentatte ganger.

    Det ser ut til at kassene er ferdige til å sette inn elementene i morgen, har tatt noen bilder, og disse blir postet så snart kassene er ferdige i morgen.

    Bygde selv 4 subber som jeg fylte halvfull etterhvert fjernet jeg det og det kommer nok ikke tilbake igjen. :)
    Hva var grunnen til at du nappet det ut igjen? :)

    eg regner med å få bestilt elementene mine i løp av neste uke
    Kult! :) Går de med fly eller båt og blir det 2 eller 4 til? ;D

    Skal du bygge disse kassene du også? Skal sjekke om jeg får lagt opp filene til Sketchup her. Jeg har tweaket litt på bracing blant annet, for hullborret jeg hadde var ikke som på tegning etc. Pluss har stivet av midt under hullplaten.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Grunnen til at jeg nappet ut fyll var vell ikke basert på noe annet enn troen på at det ikke førte til noe bra .men hadde i utgangspunktet tenkt å teste begge deler .men innbiller meg at jeg liker lyden bedre uten (føles raskere mer punchy).Forstår det slik at mange mener saueull skal være bra som fyll.synes det høres ut som en god ide og vente med finnish til testing er ferdig .I ettertid oppdaget jeg at jeg burde ventet ca 2 mnd med sluttfinnish pga uttørking av mdf.limfugene kom frem(fukt eller løsemidler?):).
     
    Sist redigert:

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    d blir 4 stykk til på meg , eg kommer til å få noen til å bygge dei for meg, orker ikke å bugge så mange.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Byggmester Sub

    Ble ikke ferdig i dag heller gitt, men har planer om å frese ut den ene bakplaten for å få SpeakON-terminalen litt inn i kassen. Blir ei avrundet rute på 11x8 (hxl) med mulighet for å montere bananer eller en terminal til for eventuell seriekobling om det skulle bli aktuelt.

    Bracing satt inn og limt. Måtte til med Fein for å justere ting for høyere presisjon. En håndoverfres montert i fresebord var også greit for å trimme av 1mm eller 2 på frontbafflene som skulle senkes ned i kassen. En ting jeg har efrart er at det er lurt å kutte de utvendige platene med litt overheng og trimme dem etterhvert som ting skrider frem.

    Her er det brukt sikaflex litt om en annen for å tørke av fingre :) Etter de siste dagene har hendene mine blitt forvandlet fra typisk kontorhender, til vaskekte håndverkhender. ;D

    b93k8ln.jpg


    DFOm0Hq.jpg


    rCqPX2q.jpg


    Godt dette er innsiden, for ikke særlig pent :)

    Her presses den interne baffelen inn og limes. En annen ting jeg har lært er at man aldri får nok tvinger. Skulle gjerne hatt dobbelt så mange :)

    NyGloVt.jpg


    Med frontbaffelen inne var tiden inne for å gjøre klart for ytterbaffelen ved å pusse ned eventuelle ugjevnheter. Brukte Fein på kantene og så gikk jeg over med Bosch etterpå. Ble virkelig smooth som sikkert kan ses på bildene.

    oze6cUX.jpg


    Brukte 80 grit og vasket ned med mild blanding av vann & salmiakk for avfetting. Sparkel tas med 120 grit, men det blir en stund til finish, siden jeg vil vente på rampa-mutterne. Ingen som har noen M4 eller M5 å kvitte seg med? ;D

    9ACQvjn.jpg


    Er svært fornøyd med dette. Det skal være tett, og det blir det nok garantert nå som frontbaffelen limes utenpå.

    pww8066.jpg


    Og så langt er det med begge kassene nå, så det som gjenstår er.

    (1) Frese ut rektangel for fordypning av SpeakON-terminaler fra Neutrik i bakbaffel.
    (2) Lime på bakplate
    (3) Borre hull til terminalen, evt. terminalene om jeg skal ha daisy chaining for parallellkobling av (eventuelt) flere subber.
    (4) Kabelsko og lodding av terminaler
    (5) Kutte til en gummislange for å få ekstra pakning utover den stusselige som sitter på terminalen.

    og senere

    (6) Pussing, sparkling, grunning, pussing, maling, maling.

    Spørsmål

    En ting jeg undrer litt på er om det er noen som tilbyr custom silk screening (silketrykk?) av tynne alu-plater? Hadde vært stilig å laget et badge eller ei plate for terminalen i bakkant, hehe.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    d blir 4 stykk til på meg , eg kommer til å få noen til å bygge dei for meg, orker ikke å bugge så mange.
    Ikke bare har du god råd, du er faenmeg lat også, haha. ;D Fire til blir nok helt sjukt, da er du nok den eneste i Norge (men muligens ikke så lenge, hvis jeg blir veldig misunnelig, haha).

    Kjører du FP14k-kloner fra Sanway, og bridger du to stykker for å drive 3 stk i serie hver?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Flott arbeid. Inspirerende og motiverende. ;)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Rå den byggeprosessen din.

    Tror det er JBL 2241 element, JBL 4641 kinosub. Rene billig elementetsammenlignet med dine :) Skal bli gøy og få testet de.

    JBL 2241H 18" High-Power LF Driver
    Takk for det, John Harald. Så du hadde postet bilde i JBL-vennetråden, det blir nok superbra. :)

    Hva er det som gjør at du ikke har fått testet dem enda? Driver du og innreder lytterom eller noe i den duren?
    .
    Har ventet på ny effektforsterker og aktivt delefilter. Når jeg først skal gjøre noe, liker jeg å gjøre det skikkelig og ikke halvveis. Gi meg noen dager til..
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    d blir 4 stykk til på meg , eg kommer til å få noen til å bygge dei for meg, orker ikke å bugge så mange.
    Ikke bare har du god råd, du er faenmeg lat også, haha. ;D Fire til blir nok helt sjukt, da er du nok den eneste i Norge (men muligens ikke så lenge, hvis jeg blir veldig misunnelig, haha).

    Kjører du FP14k-kloner fra Sanway, og bridger du to stykker for å drive 3 stk i serie hver?
    d kommer til å bli 2 av disse klonene å mini dsp ja, får ikke bestilt disse i samme slengen så tar nokk litt ti før alt er åppe å går, må bare få elementene i hus så får eg finner roen ei stunn
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Flott arbeid. Inspirerende og motiverende. ;)
    Takk for det, HEL. Det er jo svært enkel konstruksjon mtp hjørner og slikt + er som sagt nybegynner, men har blitt bitt av basillen nå, så det blir sikkert ikke siste build, og for hvert prosjekt, så prøver jeg å gjøre ting litt mer intrikat. Forrige gang var det spon og tusen skruer, denne gangen kun lim. ;D

    Jeg har et par JBL 4343B som skulle hatt en facelift med ny valnøttfinér (er opprinnelig den grå versjonen som er bygget om til den blå med valnøtt, men ikke så godt gjort), så det blir muligens neste prosjekt. Det synes jeg blir utrolig skummelt, for bladfinér er dyrt og krever presisjon. Feil = dårlig resultat og kostbart å rette opp. Hvis jeg får det bra til, så vil jeg se litt på diagram for passive delefiltere til JBL 4355 eller 4350 og se om jeg kan klare å lodde sammen noe slikt, for DE hadde det vært moro å bygge. ;D Det hadde i såfall blitt aktiv deling til basserne, men passivt på resten.

    Har du kjøpt noen DSP-løsning enda? Hva ble det i såfall?

    Ser du skal bygge htt til kompisen din nå, kommer du til å ha en byggetråd på det prosjektet?

    Har ventet på ny effektforsterker og aktivt delefilter. Når jeg først skal gjøre noe, liker jeg å gjøre det skikkelig og ikke halvveis. Gi meg noen dager til..
    Aha! ;D Hvilket aktivt delefilter går du for? Jeg har et analogt et som heter Ashly XR1001 som er veldig greit og billig (byttet til dette fra UREI 5235 med 4343B-kort for mer fleksibilitet), men skiftet så ut det igjen til fordel for miniDSP 4x10 HD som jo er digitalt og gir enda mer fleksibilitet. Det neste jeg sikler på er noe med FIR-filtere for å få kontroll over både frekvens og fase, dvs, enda mer fleksibelt, hehe. Det baller på seg! ;D

    d kommer til å bli 2 av disse klonene å mini dsp ja, får ikke bestilt disse i samme slengen så tar nokk litt ti før alt er åppe å går, må bare få elementene i hus så får eg finner roen ei stunn
    Hvis du skal ha så mange elementer til å spille sammen (BMS, LMS og Palladium P39F) og noen av dem muligens over samme frekvensintervall, så kan det hende du burde velge en modell med FIR-filtrering, og ikke IIR slik 4x10 HD'en jeg bruker har. Det er det jeg sikler mest på nå fremover faktisk.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Kasser snart ferdige!! :D Hurra!!

    De siste dagene har gått med til å frese ut forsenkning og bore hull til Neutrik-terminal, finspikking av overflødig lim og en god dose pussing (som bare er gøy med ordentlig maskiner!!). Det begynner virkelig å ta form nå. :)

    IMAG0737.jpg


    De ser en smile nakne ut, men med elementene i, tror jeg det blir ganske så pent. Videre er subwooferne glatte som barnerumper og hjørnene er rundet av for at de skal være mer motstandsdyktige mot dunk og smell.

    IMAG0735.jpg


    Meget pene kanter, om jeg tør skryte litt ;D Har nesten gnidd på meg sår, fordi det er så deilig tekstur på dem, hihi.

    bYi282U.jpg


    SQgFmFJ.jpg


    Innvendig ser det også meget bra ut, vil jeg påstå. Hullet er som sagt til SpeakON-terminalen. Kassene veier omlag 50 kg/stk og har fin bankelyd, så i det siste har det nesten vært mer banking på kasse enn effektivt arbeid ;)

    Vurderer å støpe en sokkel i bunnen for å øke vekten, og tenkte å muligens få tak i noe skrapbly som støpes ned i f.eks. avrettingsmasse for å ofre så lite volum som mulig for hver kg vekt.

    J6eYQMI.png


    Slik har jeg frest ut og boret til terminalen. Grunnen til at det er satt litt ned ift. senter, er fordi det så penere ut estetisk, og jeg vil ha mulighet til å enten montere et sett med banan- og spadeterminaler, eller en SpeakON terminal til (da evt. for å gi mulighet til daisy chaining av subber i serie.

    Det var da altså alt som er gjort hittil, og jeg gleder meg til å fortsette.

    Limet jeg har brukt er håndteringsklart etter noen timer, men ikke fullt gjennomherdet før etter 7 dager, så jeg tror jeg avventer til jeg er over det før jeg slår ut håret.

    Når det er ferdig herdet, så vurderer jeg å sette på en ekstremt smal bit i enten Dremel eller håndoverfresen, og frese ut et lite tynt spor på 0,5-1mm i skjøtene, så sparkle eller bruke en eller annen masse som gjør at skjøtene aldri sklir fra hverandre og ødelegger (den planlagte og innkjøpte sort-matte lekre) finishen. Er det noen som har peiling på hva som kan brukes for å sikre at ting ikke går, og man får stygge sprekker el.l. ved skjøtene?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Et tips fra meg er å bruke et V-stål i overfresen og kjøre en ca 2-3 mm bred fuge i alle plateskjøter du har. styres enkelt med en rettholt/(rettsidet planke evt).
    Fyllmassen ville jeg ha kjøpt hos en biloppretter. platene dine vil alltid være i bevegelse.- samme som mange av karosseriskjøtene på en bil. Vanlig sparkel duger ikke, heller ikke tec-7, sikaflex etc... men henvender du deg til et hvilket som helst oppretter/kaross.verksted, hjelper de deg:)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Tusen hjertlig takk. Det rådet tar jeg. Er det epoxybasert det de benytter der? Kommer til å høre med dem hva de anbefaler. Bør V-stålet være bredt for å unngå at det blir veldig dypt med 2-3 mm kutt?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Tusen hjertlig takk. Det rådet tar jeg. Er det epoxybasert det de benytter der? Kommer til å høre med dem hva de anbefaler. Bør V-stålet være bredt for å unngå at det blir veldig dypt med 2-3 mm kutt?

    3-4 mm bør holde og denne bør funke, på de små røde brukte jeg Dremel på frihånd. Hensikten er å få et spor.

    Metallsparkel - Biltema


    Den jeg bruker, se tråden, er litt fleksibel og det kan hende den opptar bevegelser bedre men her er jeg inhabil he he (også når det gjelder Tec7, da vi er den norske importøren her). Vi har også sprøytesparkel på sprayboks men pga pris egner det seg mest til småhøyttalere og platespillerplinter.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    På denne plinten brukte jeg fres og lagde en V-fure som var 5-10 mm bred mellom MDF platene. Deretter den svarte NOVABLACK MAGIC 2K sparkelen. Deretter NOVAFILLER sprøytesparkel. Tilslutt 1K sprayboks med trafikkblå. Ingen klarlakk på toppen. (De små røde hadde 2K klarlakk fra en liten aerosol Novaclear Coat 2K)
     

    Vedlegg

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Riktig som Hel sier. dypt og bredt er bare bra. da tollereres også mer bevegelse :)
    Fint prosjekt!:)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Tydelig at du er vanvittig dyktig, HEL. Sykt bra finish på alt du har laget. Byggetråden for de røde inspirerte meg til å vurdere noe liknende til skrivebordet, men da aktivt drevet/delt via miniDSP. Mulig det blir neste prosjekt. Tenker i såfall veldig rimelige klasse D, kanskje byggesett.

    Da kjører jeg det, slik du/dere anbefaler. Deilig å kunne få så mange gode råd og ikke gå på en skikkelig smell ved å gjøre feil som kunne vært unngått. Setter pris på all kritikk og forslag som kommer.


    Hva som foregår nå
    Driver montering av terminalene og har laget pakninger som skal trimmes etterhvert nå.

    oIpekK2.jpg


    Måtte til med el-tape, fordi jeg valgte å lodde i tillegg til å klemme på kabelskoene for bedre elektrisk kontakt. For å få høy nok temperatur på den tykke kobberlederen og skoen måtte bolten hvile vel og lenge, og det gjorde at tennene på hjelpeholderen sank gjennom isolasjonen... Oh well, DIY ;)

    WgK2nXi.jpg


    Håper på å få testet kassene i kveld. ;D Skulle hatt sorte skruehoder, ARGH!
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Inspirerende tråd. Kjenner det klør i byggenerven. Og fantastiske finishresultater som HEL viser til.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser veldig bra ut! Ser frem til å lese videre her.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Inspirerende tråd. Kjenner det klør i byggenerven. Og fantastiske finishresultater som HEL viser til.
    Takk for det, hehehe. Jeg er er tung som en full handlevogn å få igang, men når det først ruller, så ruller det rett frem, og da er det bare gøy! Finishen til HEL er kjempebra! Skal joggu gi meg i kast med et par skrivebordshøyttalere etterhvert selv! ;D

    Takk for det brosjan. Gleder meg til du kommer hit og skryter villt og uhemmet av lillebror, hehehe.

    Dette ser veldig bra ut! Ser frem til å lese videre her.
    Takk for det, Ender. Har du hoppet av selvfikse løsninger? La merke til at du nettopp kjøpte SVS og har fjernet all glavaen.

    Det blir utendørs målinger m.m. etterhvert som rampa-muffer og sorte elokserte skruer med sylinderhode kommer hit. :)
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser veldig bra ut! Ser frem til å lese videre her.
    Takk for det, Ender. Har du hoppet av selvfikse løsninger? La merke til at du nettopp kjøpte SVS og har fjernet all glavaen.

    Det blir utendørs målinger m.m. etterhvert som rampa-muffer og sorte elokserte skruer med sylinderhode kommer hit. :)
    Ble lei av å sitte i bekmørke med projektor så jeg bytta lerretveggen med en stor tv, da var det ikke lenger plass til frontrekka... Den stooore JBL kinoen ble da nedgradert til en noget mindre JBL kino (LS serie med svs i bunnen). Så hva høyttalere angår er det ikke noe diy for øyeblikket og siden glavaveggen min og rockwoolplatene røk ut med den store kinoen er ikke akkurat akkustikken den den var.

    Neste selvfikseprosjekt her i huset er litt mer elegante akustikktiltak i form av bassfeller og demping av førsterefleksjon (altså ikke to kubbikk glava over hele frontveggen). For å ikke bare smøre inn vegger og tak med dempemateriale tenkte jeg å lese meg litt opp på akustikk så er for øyeblikket godt inni Master Handbook of Acoustics (under). Lært masse så langt så kan anbefale denne til de som ikke måtte ha en akustikkutdannelse i baklomma.

    Master-Handbook-of-Acoustics-Everest-F-Alton-9780071603324.jpg


    Før byggestart koser jeg meg med blandt annet ditt byggeprosjekt og surfing av andre relevante tråder her på sentralen. Skummet nettopp 8X12_Toms tråd, der er det jo noe å strekke seg etter både hva akustikk og høyttalere angår! *Respect*
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    har du fått testet nå?????????????????, 4 stykk ultra med partsexpress sin frakt komm ca på 27k så var slettes ikke verst, får heilt angst av ventetid så går nokk for d:)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Dette ser da vilt bra og tøft ut. :)

    Tipper de der sparker fra litt. :cool:
    Hehehehe, takk for det Johnny, ;D Det sparker, HARDT. ;D

    har du fått testet nå?????????????????, 4 stykk ultra med partsexpress sin frakt komm ca på 27k så var slettes ikke verst, får heilt angst av ventetid så går nokk for d:)
    Hehehehe, ja, jeg sitter og tester nå, hadde en liten holdup, siden jeg måtte bore hull i veggen og litt slikt for å flytte Sanway ampen ut av rommet uten å ha døra på gløtt, og der den står nå var det mye annet som måtte ryddes vekk. Sitter og lytter til begge subbene nå, men har ikke fått EQ'et dem optimalt enda, bruker bare et shelf filter for å øke den iboende avrullingen i lukkede kasser, men skal gjøre linkwitz transform i morgen og poster både innstillinger og målinger underveis. Jeg vil gjøre Linkwitz-transformen med room gain innkalkulert, så ikke noe behov for å dra kassene ut.

    Det ble helt klart mye mer fres nå som jeg har to, hehehe. Det dunker og slår noe helt sjukt + at lyden ble fyldigere og gjevnere, i tillegg er det mulig å kjøre høyre og venstre kanal for seg med høyere deling, og det høres sykt bra ut. Det låter rett og slett dritbra, og jeg ser på måleren at jeg kan spille like høyt som tidligere med 1 sub og bruke mindre effekt pga de endel større kassene. I stad ristet det seriøst i neseborene da dypbassen slo inn, heheh.

    Jeg er strålende fornøyd, men sitter og er litt ambivalent pga det, fordi jeg tror dette setter strek for basseventyret, noe jeg har brukt mye tid på i det siste. Prosessen i seg selv er morsom, og nå kan det se ut til at den er over, siden det er så vanvittig tilfredstillende og jeg ikke kan se noen grunn til å skaffe flere, hehehe.

    27k + mva?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Moneyshot av mitt oppsett som langt fra tilfredstiller diverse krav for hifi, men det er så engasjerende og moro å lytte til at det er helt ok. ;D
    mlWN9O3.jpg


    Driver toppene i JBL 4343B med Denon POA 1500 som jeg har satt inn orange dioder i, basselementene med viftemoddet QSC GX5, aktiv deling med miniDSP 4x10 HD og subbene drives altså av Sanway sin FP14000 som ikke er avbildet, siden den står utenfor rommet. TV'en er en 60" og den ser liten ut ift. htt og subber, hehe.

    Pga subbene ble det ikke plass til den flotte stereobenken, så et billig bord fra IKEA er stedfortreder inntil ting er optimalisert og noe mer permanent kan settes inn.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Anbefaler låta White teeth teens av Lorde. Helt vill bass i den. Steike så konge! ;D
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    har du fått testet nå?????????????????, 4 stykk ultra med partsexpress sin frakt komm ca på 27k så var slettes ikke verst, får heilt angst av ventetid så går nokk for d:)
    Hvis du skal bestille fire stykker på likt, så hadde jeg ringt inn bestillingen til PE. Jeg har fått vite at kjøp av flere samtidig kan gi rabatt helt ned i $800 inkl. innlandsfrakt i USA pr stk. Det er $125 av hvert element for en telefonsamtale, altså $500 + 25 % mva på $500) spart. Tipper du får ytterligere avslag på frakten om du på død og liv vil ha dem med fly. PE tilbød meg $75 av på fly, men båt er så sykt mye billigere, så valgte heller å vente.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn