Ti tommler og to 18-tommere - målet om øredøvende bass uten mye forvrengning

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    ^ Åh jasså? Fortell. :]

    Er tydeligvis ikke så genial som jeg skulle ha det til! ;D
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Spiller man lavt, så vil DSP-motoren kompensere for hørselens sensitivitet ved å øke bass blant annet. Spiller man høyere, så vil kurven være flatere, fordi hørselen er mer sensitiv for bass da.
    Høres nesten ut som du tenker på Audyssey Dynamic Volume eller Dyanmic EQ.. I mine ørere ikke noe som fungerer særlig godt på musikk men på film er det grei.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    For oss filmidioter er dette Dynamic EQ, jeg justerer det hele ned noe med offset, ett lite tricks en marsboer lærte meg. På musikk er det bortkastet og fungerer heller dårlig.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Ja, Audyssey Dynamic EQ...

    "I mine ørere ikke noe som fungerer særlig godt på musikk men på film er det grei."

    "På musikk er det bortkastet og fungerer heller dårlig."

    Spesielt i Stereo bidrar dette "verktøyet" til en større lydopplevelse, hvis optimalt benyttet. Og som alle verktøy - er virkningen stikk motsatt ved feil kalibrering og bruk...
    Dere må gjerne bli med på en kalibreringsrunde og stereotest - bare å si fra hvis flere vil delta...


     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Min erfaring basserer seg på så enkelt at jeg foretar en std kalibrering med MultEQ XT32, da spiller det greit på musikk i utgangspunktet. Aktiverer jeg DynamicEQ blir det alt for mye loudness funksjon for min smak, for mye diskant og for mye bass. Kan godt være at jeg burde gjort ting annerledes men vet ikke helt hva isåfal.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Ja, Audyssey Dynamic EQ...

    "I mine ørere ikke noe som fungerer særlig godt på musikk men på film er det grei."

    "På musikk er det bortkastet og fungerer heller dårlig."

    Spesielt i Stereo bidrar dette "verktøyet" til en større lydopplevelse, hvis optimalt benyttet. Og som alle verktøy - er virkningen stikk motsatt ved feil kalibrering og bruk...
    Dere må gjerne bli med på en kalibreringsrunde og stereotest - bare å si fra hvis flere vil delta...


    Jeg har en god stereoforsterker der jeg kjører DSP`en i forkant som er intergrert i dacen, denne løsningen er milevis unna Audyssey og NAD`en min. Jeg har hørt endel RK`er som kjøres igjennom receivere og har aldri blitt fortrolig med lyden i stereo. Jeg deltar gjerne gjerne på showene dine så snart ungene mine blir store.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Siktet til at du optimaliserer egne EQ-profiler for hver film, men det er jo ikke på systemnivå, så tar den. :)
    Det er vel Bass-EQ du mener her med EQ-profil for film, dette er bare for bassområdet, og ikke nødvendig på de beste filmsporene.
    Dette kan implementeres på to måter - enten på dsp i avspillingskjeden, eller ved remastring av lydsporet på filmen.

    For generell tilpasning til smak og behag, lyttenivå og kildemateriale bruker jeg kun justering av nivå på hele subwoofersystemet.
    For film gjerne flatt, for musikk kan en dra opp en 3dB uten at det blir for tungt i bunnen.
    Ved lavt volum kan en kanskje dra opp enda en 3dB, dette blir da min implementasjon av loudness, de som fx kjører Audyssey kan bruke Dynamic EQ for dette.

    Her har jeg ingen eq på systemet utover dsp på subwoofersystemet, noe som er et must hvis en vil ha høykvalitets bassgjengivelse.
    Gode høyttalere i et skapelig rom er flate i utgangspunktet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn