The Wall

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.588
    Antall liker
    11.060
    Takk for en strålende tirsdags kveld!


    tempImageG9P3lj.jpg


    Det er jo ikke så lenge siden jeg var hos deg sist, men må bare si at denne versjonen du spilte på nå sist er en innertier. Den nydelige teksturen, den selvfølgelige roen og den deilige stuen gjør dette til et anlegg som ikke skal besøkes i dager med arbeidsdag dagen derpå. Her skal man ta med godt med vinyl, og belage seg på og bli en stund . . . :cool:

    Vintage på dette nivået står ikke tilbake for noe annet! Ha en fin helg!
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Variasjoner over et tema

    Respons høytalerne - vi er blitt godt kjent etterhvert. Jeg har, riktignok med oppgradering av elementer og delefiltre underveis, hatt Responsene:
    - i mer enn 30 år,
    - i 7 forskjellige lytterom,
    - drevet av 7 forskjellige effekttrinn,
    - kontrollert av 6 forskjellige forforsterkere,
    - foret med 4 forskjellige D/A konvertere,
    - foret med 3 RIAA,
    - fra 3 pickuper.

    AB26E1D1-3A0F-4EB8-82F4-054F8B874938.jpeg

    Har jeg lært noe av dette? Tja, kanskje at:

    Det er lett å gi høyttaleren skylden for et problem som skyldes rommet.

    Det er lett å gi rommet skylden for et problem som skyldes forsterkeren.

    Det er lett å gi kilden skylden for et problem som skyldes rommet, høyttaler eller forsterker.

    Lydgjengivelse er dynamikk, transparens og tonalitet. En høyttaler som er best på alle områder finnes kanskje ikke.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Eksperimentene tid er ikke forbi!

    DP RIAA spiller meget bra. Kan Puffin med sitt overflødighetshorn av innstillinger tvinges til å spille like bra, også på tyst vinyl og gode opptak? Det er lett å gå seg vill i alle innstillingsmulighetene.

    Det må forskes videre!


    2749E89F-BFC6-47BE-9250-E37FCE1CE025.jpeg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    I tråd med HFS tradisjonen, det er lørdag og et bilde av øl, hund og oppsett må legges ut. Bilde av fot med sokker utsettes inntil videre.
    75641C07-9200-4AE0-9F28-98C48AD38701.jpeg


    God lørdag !
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Eksperimentene tid er ikke forbi!

    DP RIAA spiller meget bra. Kan Puffin med sitt overflødighetshorn av innstillinger tvinges til å spille like bra, også på tyst vinyl og gode opptak? Det er lett å gå seg vill i alle innstillingsmulighetene.

    Det må forskes videre!


    Vis vedlegget 864742
    L.E Brukte en slik spiller når han utviklet RIAA !
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ble litt inspirert nå. Min kjære sier jeg aldri må selge disse. Vært i mitt eie i mer enn 30 år og stadig oppgradert. Hører den klassiske sopranen Sandrine Piau synge Mozart nå, og det er helt eventyrlig vakkert og naturtro. Synes nesten jeg så bikkja, som passer på DP A5, felle en tåre.
    6912F49A-CD51-4B3A-A767-69476471CCCE.jpeg
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    No pain no gain - en historie om gain

    Har gain struktur i oppsettet stor betydning? I det siste har jeg eksperimentert litt med oppsettet og reduserte gain i effekttrinnet. DP har tre muligheter og jeg valgte nå det laveste istedenfor det midterste trinnet. Det gir 4 db lavere gain. Forforsterkeren funger ofte ikke som en forsterker, men som en demping av signalet. Det gir tap i signal støy forhold.

    Som @Asbjørn har forklart:
    Det er nokså meningsløst å dra signalnivået langt ned med en volumkontroll, miste signal/støy-forhold, for så å forsterke både signal og støy like mye igjen i neste ledd. Jeg ville satt gain på effektforsterker så lavt som mulig og kjørt preamp med volumkontrollen så høyt som mulig, for en gitt kombinasjon av kildesignal, høyttalereffektivitet og ønsket lyttevolum. De fleste effektforsterkere har mer gain enn strengt tatt ønskelig, ofte av hensyn til forsterkerstabilitet.

    I følge DIY audio vil en volumkontroll som ved avspilling står på kl 12 typisk dempe signalet med 20 db. Signalet er da bare 1/10 av opprinnelig signal. Signal støy forholdet blir naturligvis påvirket av dette. Om man bare kan skru opp til kl 09 er man virkelig ute å kjøre. Gainstruktur og S/N tap

    For å unngå å dempe signalet og redusere signal støyforholdet er det følgelig fordelaktig å kunne skru volumkontrollen mye opp uten at det blir for høyt. Det ideelle er å ligge i nærheten av 0db på volumkontrollen på normalt lyttenivå. DVS unity gain, hvor signalet som går ut av preampen er lik det som kommer ut av preampen og videre til effettrinnet.

    Ved normalt lyttenivå hos meg med gain på laveste nivå på effektrinn og bruk av Topping DAC ligger volumet påforforsterkeren på ca -12db ved lytting på realistisk nivå på en gjennomsnittlig innspilling. Litt for høyt altså. Ved lavt nivå på innspillingen, typisk eldre innspillinger fra før loudness war, er nivået på ca -6 db.
    Allerede ved de 4db jeg reduserte gain på effekttrinnet opplevde jeg bedre gjengivelse.Var det mer å hente?

    Kunne jeg komme lenger ned? Det var tid for et eksperiment. Mer om det litt senere!
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Spännande tema Final och superviktigt som jag upplever många inte tar så stor notis om.

    Jag hade en runda med detta för ett par år sedan som tillslut resulterade i den TVC-baserade lösningen jag har idag. Så länge källorna klarar driva effektförstärkarna ger det liten mening att dämpa och förstärka signal OCH støy i pre, som dras med vidare i kedjan. Som resultat fick jag mindra støy och kan använda volymknappen som den är tänkt med mer förnuftig gainstruktur.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Enig med forrige taler, skrudde gain på laveste nivå på pre, og liker det jeg hører. Fartsblind er det noe som heter, og det er fort gjort å tenke at mye er best. Men igjen, less is more.. God helg C :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Dette er jo en av grunnene til at jeg nok aldri vil forstå hornfolket helt. I hvertfall ikke om de ikke sitter minst 10 meter unna dem. Vel, det er et sidespor som fort kan lede dine observasjoner på ville veier. Bare kastet det inn som et apropos.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, det er ikke så vanskelig å finne et effektrinn med lav gain.

    Final, kunne du være litt mer spesifikk på den Mozart innspillingen?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    En historie om gain - eksperimentet tar form

    Gainreduksjonen på effekttrinnet hadde gitt mersmak. Jeg skal ikke hengi meg til HIFI lyrikk av typen scenteppet ble trukket fra, et slør ble borte, jeg måtte spille gjennom hele platesamlingen, men kun konstatere: Det låter tydeligere og klarere, spesielt merkbart på lavt lytte nivå.

    Hvilke alternativer hadde jeg for å redusere gain? Hmmm......Hva med å endre fra fixed output på Topping D90 til variabel output og skru ned noen db?
    Den digitale volumkontrollen i Topping er bra den, men den har samme utfordring som alle andre digitale volumkontroller. Skrur man ned nivået så er det kun signalet som reduseres. Støyen forblir konstant. Ingen løsning dette altså.

    Vent litt, RCA har jo lavere nivå ut enn XLR. Jo da det fungere, men med RCA forsvinner kontrollen over jordstøy som er fordelen med XLR. Alternativet forkastes. Det jeg trenger er rett og slett en digital kilde med betydelig lavere nivå ut enn D90 sine 4V.

    Tenke tenke tenke ............ Hmmm. har jeg ikke noe nedpakket innomhus som passer den beskrivelsen?
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Utruleg interessant, @Final. Dette verkar som reelt støyreduserande tiltak.

    Eg er litt usikker på om det er lurt med kjelder med svakare output, sterkare signal burde jo vera positivt? Sjølv om det absolutt er interessant å sjå resultatet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tenker vel at du er omtrent i toppen på den stigen der.

    Hvis A5 er på laveste gain, med tungdrevne høyttalere som du har, så er du nok i mål. Også må du kjøre balansert.

    4V er vel standard utsignal på XLR, og det vil jeg tro DP Dac har også.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    En tur i kjelleren gjør susen
    Det bærer ned i kjelleren med umbraco nøkkel i hånden. Frem tar jeg en tilårskommen DP DAC 8.0. Den har innstillbar gain som kan justeres i tre trinn. Jumperene flyttes til posisjon 1 og jeg har kun 1V utgangsnivå. Nå snakker vi. Ja men vi snakker også om en eldgammel og litt sær konstruksjon. DAC'en er synkron i motsetning til dagens moderne asynkrone DAC'er. Der dagens DAC'er skal være temmelig upåvirket av drivverket er DPDAC helt avhengig av drivverkets kvalitet og klokke. Heldigvis er det iorden hos meg. Drivverket er Berkeley Alpha USB.

    DPDAC har heller ingen digitale filtre. Digitale filtre fjerner støy, men gir feil i impulsresponsen. Enten like deler pre og post ringing (lineærfasefilter), eller postringing (minimumfasefilter) som blander ringingen med signalet og sies å maskere feilen.

    Impulsrespons.png



    Salige Leif Ernstsen kalte sine produkter Dynamic Precision og var det noe han var opptatt av så var det korrekt impulsrespons. Uten digitale filtre får man korrekt impulsrespons, men prisen er betydelige mengder høyfrekvent støy. Leif mente han hadde løst den utfordringen ved å oversample 64 ganger til en frekvens av 2,8 Mhz slik at støyen flyttes langt opp utenfor det hørbare området, og bruke et faselineært analogt filter. Om det var løsningen er det merkelig at ikke flere bruker analoge istedenfor digitale filtre som idag er enerådende, men nok om det.

    Jeg gikk igang med det uvitenskapelige eksperimentet med DPDAC i det som LE mente var den teoretisk beste gain innstillingen: 0 på den ene siden og Topping D90 på den andre siden. Hva ble så resultatet:

    Der forforsterkerens volum sto på mellom ca -12 db og -6db med Topping for de fleste innspillinger på realistisk nivå, ligger visningen ved bruk av DP DAC på mellom +4db og + 10db med DPDAC (kun et inntrykk - har ikke nivå målt nøyaktig). På mer normalt lyttenivå står forforsterkeren rundt 0db med DP DAC noe som må være temmelig optimalt.

    DPDAC låter subjektivt betydelig kjappere og tørrere enn Topping D90. Mer dynamisk presisjon, mer ryddig og engasjerende for å bruke et uttrykk subjektivister elsker. Mener faktisk uttrykket hornfolket bruker, smekk, kan forsvares.

    Topping låter til sammenligning mer avslappet, nesten innsmigrende. Det er mindre rom rundt instrumenter og klangen er våtere. Støy i lyden fra den filterløse klarer jeg ikke å detektere. På musikk med et komplekst lydbilde holder DP'en orden på en helt annen måte. Toppings varmere klang kommer til sin rett ved en del klassisk musikk. At disse DAC'ene låter så forskjellig kommer frem på en helt annen måte når jeg benytter Toppings transparente forforsterker enn ved å koble inn forforsterkere som har en porsjon egenlyd.

    Veldig interessant eksperiment dette, og uventet at jeg på mange måter foretrekker en 20 år gammel digital konstruksjon. Men er det bra så er det bra.

    Gainstrukturen ga Topping et handikap og at den passer som hand i hanske spiller nok rolle for sluttresultatet.
     
    Sist redigert:

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
    veldig rart det ikke er mer fokus på dette. Ser man f.eks på "input sensitivityfor max output" er det ganske mye utstyr som faller fra. All gain over dette er etter mitt syn bare en kilde til støy. Har man prøvd seg på horn lærer man fort hvor vanskelig det kan være finne utstyr som er tyst.
    mvh
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Dp dacen er vel over 30år gammel konstruksjon. Forundrer meg egentlig ikke at den fortsatt oppfattes som bra. Var den første dacen jeg hadde som opplevdes som om den kunne formidle musikk. De fleste andre den gang låt søyet og forvrengt. Selv om man drev å skrøt av fantastisk signal/støyforhold. Hjelper ikke mye måle det når støyen ligger på signalet :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dp dacen er vel over 30år gammel konstruksjon. Forundrer meg egentlig ikke at den fortsatt oppfattes som bra. Var den første dacen jeg hadde som opplevdes som om den kunne formidle musikk. De fleste andre den gang låt søyet og forvrengt. Selv om man drev å skrøt av fantastisk signal/støyforhold. Hjelper ikke mye måle det når støyen ligger på signalet :)
    Et annet eksempel på en gammel dac, som er meget bra, er Theta. De kan plukkes opp for småpenger. Unnskyld for digresjon final 😊
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Utruleg interessant, @Final. Dette verkar som reelt støyreduserande tiltak.

    Eg er litt usikker på om det er lurt med kjelder med svakare output, sterkare signal burde jo vera positivt? Sjølv om det absolutt er interessant å sjå resultatet.
    Er ingen ekspert, men som linken i innlegg 624 ovenfor viser gir stor demping av volum i forforsterker et betydelig tap. Det optimale er å få til en balansert gainstruktur I hele kjeden. Dempeledd mellom for og effekttrinn ser jeg mange anbefaler. Det kan imidlertid skape utfordring i impedansforholdene mellom komponentene. Kanskje likefullt verdt å prøve :).
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Dp dacen er vel over 30år gammel konstruksjon. Forundrer meg egentlig ikke at den fortsatt oppfattes som bra. Var den første dacen jeg hadde som opplevdes som om den kunne formidle musikk. De fleste andre den gang låt søyet og forvrengt. Selv om man drev å skrøt av fantastisk signal/støyforhold. Hjelper ikke mye måle det når støyen ligger på signalet :)
    Ja sjekket www.dpguiden.no nettopp, og der følger at DPDAC kom i 1993. Jeg kjøpte min ny av LE så den har faktisk 30 års jubileum i år:sneaky:.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Er ingen ekspert, men som linken i innlegg 624 ovenfor viser gir stor demping av volum i forforsterker et betydelig tap. Det optimale er å få til en balansert gainstruktur I hele kjeden.
    Sant. Det eg tenkte var at høgt (typ proaudnivå) ut heng saman med gode THD-tal. Det optimale ville sikkert vera effektforsterkar med enno lågare gain, men vi har jo det vi har av ymse grunnar.

    (Volumkontrollen min står på halv ni når eg speler normalt frå DAC. Ikkje heilt bra, skjønar eg).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn