The Wall

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer så mye😊👍
    Men hva med TWT og Linn?
    Begge er fortsatt i huset og koblet opp i oppsettet i underetasjen. Funderer litt på om jeg skal selge Well Tempered spilleren. Låter riktignok veldig bra, men føler meg litt ferdig med spiller uten lift.

I såfall blir det nok å avmontere Clearaudio Veritas S. Den pickup’en gjør bare så mye riktig, enda så gammel den er.

rotecop

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    1.103
    Torget vurderinger
    2
    Stiller meg bak kommentarer om lift. Kjøpe selv en spiller til for å kunne håndtere andre spor på plata enn første kutt:)

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    To brødre - mot hverandre
    Det er spennende å eksperimentere. Jeg har drevet DP A5 bl.a. med:
    -Topping Pre90 og D90 DAC
    - Topping Pre90 og Eversolo DMP-8 DAC
    - Topping Pre90 og Bricasti M1 LE DAC
    - Eversolo DMP- 8 Pre og DAC
    - Eversolo DMP- 8 og D90 DAC

Eversolo DMP - 8 er et praktisk Colombi egg, og den cleaneste, alt i ett, løsningen. Den låter stort, åpent og dynamisk. Samtidig kan gjengivelsen bli ørlitegrann kald. Litt naturlighet i klangen mangler. Det digitale filteret med lengst avrulling låter mykest, men inntrykket består.Testen i Stereophile beskriver det godt.

Paralellt med eksperimenteringen på kildesiden har jeg tenkt på min DPA1S EBW. Et år siden den ble brukt. Elektronikk har godt av å slås på så jeg koblet A5 ut og A1S inn i oppsettet. Først et kort intermezzo med Eversolo i front. Deretter har jeg latt Bricasti stå for jobben både som Digital Pre og DAC i en måned. Uten endringer. (Eversolo brukt som streamer).

Spilt en masse musikk og kost meg. Lyden og lydsignatur kommer da godt under huden og forskjeller ved bytting blir lettere å identifisere. Hva er egentlig forskjellen? Stay tuned.

IMG_1740.jpeg

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Om intermezzo
    Når Bricasti erstattet DMP -8 på A1S forsvant tendensen til sibilanter og kulde. Klangen opplevdes nøytral.
    A1S og Bricasti
    Nesten som om forsterkeren ber deg om å spille høyere, keep it coming. Dynamikk utsving understrekes og jeg får aldri følelsen av at forsterkeren sliter. Voldsomme bassutslag i Stravinskys Ildfuglen leveres med autoritet uten at resten av lydbildet påvirkes. Tekno musikk avspilles som et digert dynamisk teppe i stua. Musikken står midt i rommet. Hva så med A5, blir det mer av det samme?
    A5 og Bricasti
    Slektskapet med A1 er tydelig. Vi snakker nær familie. Likefullt gjør alle kreftene til A5 en forskjell. En forskjell som kanskje er uventet. Lydbildet blir dypere og rykker litt bakover. Ildfuglens bassutslag er ikke like umiddelbart imponerende. Det er så tight, kjapt og kontant, og over før jeg rekker å tenke. Lyden slipper mer fri fra høyttalerene og oppstår tydeligere i rommet. Det låter ikke mer brutalt, men mer nyansert. Akustiske instrumenter oppleves som instrumenter og mindre som HI-FI.
    Kunne levd utmerket med A1 til mine HI-FI dagers ende, men det er ikke til å komme forbi, størrelse spiller en rolle!

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.283
    Moro å dra frem A1s, så er det godt å høre at den ikke er så altfor lang unna A5, men jeg kan forstå hva du mener.
    Fordelen med A1s er vel at man enkelt bærer den selv frem fra skjulet🤣

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    He he, ja vekta på A5 er virkelig upraktisk. Jeg er veldig fornøyd med A1S. Fikk den totaloverhalt hos RJEL for noen år siden. Den er dønn stille og den måler fantastisk. Så god som ny vil jeg si.

Alle DP’er jeg har hørt har en familielikhet, men det er nyanseforskjeller.

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    So far so good
    Da er tre av fem digitale innganger på Bricasti’en i bruk.

Streamer via USB - CD drivverk via coax - Phono RIAA via optisk. Bare BNC og AES gjenstår. Fler innganger fler muligheter. Kanskje en vinyl spiller til med Waxwing. Vi får se. 👀.

Veldig fornøyd med Bricasti som Digital Hub direkte i sluttrinnet. Oppløst dynamisk og musikalsk. Den deilige tunge fjernkontrollen gir også en godfølelse som heller ikke skal kimses av.

image.jpg

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Kan et nettfilter fungere, eller er det ren innbilning? Mine uvitenskapelige tester tyder på at det fungerer, i hvert fall der switchede strømforsyninger finnes i kjeden.

Med dette nettfilteret på kildesiden får jeg mindre digitalis uten noen negative sideeffekter.

Låter mykere og mer dynamisk samtidig.

IMG_1886.jpeg

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Da er DPDAC sin VCXO finjustert for å fungere med Eversolo DMP-8 som streamer.

IMG_1905.jpeg

DP DAC’en er den mest dynamiske i selskapet Topping D90, Eversolo og Bricasti. Den har også vært på service for en tid tilbake og spiller helt uanfektet av at den har noen titalls år på baken. Kun 44.1Khz dog.

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    USB or no USB is the question
    Dagens D/A konvertere har ofte mange innganger: USB, SPDIF, AES/EBU, Optisk og I2S. Moderne DAC’er har så god undertrykking av feil i tidsdomenet (Jitter) at forskjellen normalt ikke er hørbar.

USB er mest anvendelig ift samplerater og støtter DSD, så da er vel saken grei? I tillegg også fordi USB gjør kilden til slave og rydder opp i alle feil fra drivverk, PC eller streamer.

USB har et potensielt problem. Støy fra USB porter kan følge signal og jordsløyfer kan oppstå. Dette løses med et galvanisk skille. Jeg har en Intona som helt fjernet aggressiv støy fra en defekt PC strømforsyning uten at signalet påvirkes.

Da er vel uansett alt bra og nattesøvnen sikret?

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Før USB innganger i DAC kom på moten var USB/SPDIF-AES konvertere vanlig. Det gjorde det enkelt å koble PC til DAC uten USB inngang. Noen få fabrikanter avviste fullstendig å ha en potensiell støyende USB inngang på deres DAC.

Berkeley Audio Design har ingen USB inngang, men sverger til deres egen konverter Berkeley Alpha USB. Jeg har i mange år brukt en slik.

I motsetning til Intona som kun er galvanisk skille, reklokker den det inngående signalet. Jeg har brukt denne på mange DAC’er i årenes løp. Noen ganger har det vært en tydelig forbedring. Andre ganger har jeg ikke kunnet registrere noen tydelig forskjell fra USB direkte. Bortsett fra at den ikke støtter DSD som jo er en ulempe.

Jeg har tenkt at dette er et produkt som tiden er iferd med å løpe fra. Men så skjer det noe!
    image.jpg

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Etter mange år har Berkeley Audio Design laget en oppfølger - Berkeley Alpha USB 2 til den nette sum av $2495 USD. Ingen ubetydelig sum, men men eiere av den opprinnelige Alpha USB kan sende den til Berkeley og få den oppgradert for 220 USD + shipping.

Det ble en fristelse jeg ikke kunne motstå. Var det liten forskjell så var uansett ikke kostnaden all verden. Som sagt så gjort!

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Reisen frem og tilbake over dammen var unnagjort på et par uker. Endringen innebærer ingen hardware endring, kun ny firmware. Tross lyrikken i The Absolute Sound var forventningene beskjedne. Vi har jo lest slikt i HI-FI pressen noen ganger før.

Jeg kobler opp og setter meg ned. Setter på DAC og streamer. Begynner umiddelbart å riste på hodet.

Dette skal ikke være mulig. Et vell av detaljer som ikke er påtrengende, tredimensjonalitet og dybde i instrumentene. Letthet , kropp og uanstrengt dynamikk jeg ikke trodde høyttalerne hadde i seg.

Jeg tenker: Dette kan jeg ikke skrive. Det må gå noen dager, jeg må sjekke mer. Vel nå har jeg prøvd med flere DAC’er og resultatet er entydig. Dette var den største oppgraderingen i oppsettet pr krone jeg kan huske.

Er så alt bra? Nei, tror dere ikke Berkeley har kommet med en Berkeley Alpha USB Reference Series! Testen av Reference kommer i The Absolute Sound kommer i Juli/August nummeret. Det var den nattesøvnen!

Får håpe de skriver om diminishing returns, liten forskjell og greier.:cool:

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.689
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Veldig interessant, takk for at du deler. Jeg leste om denne boksen tidligere og ble nysgjerrig. Helt til jeg så prisen. Har også erfart at reklokkere gjør ting med lyden. Hvis du kjøper den nye får du si fra om du vil kvitte deg med den gamle ;)

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.529
    Selv om produsenten bruker utsagnet er jeg ikke sikker på om vi skal tenke på denne boksen som en reklokker. Men heller skape oss et mentalt bilde av at det er den egentlige kilden.

Grunnen er at Alpha USB over USB asynkront henter PCM data fra datamaskinen som den konverterer til BMC (biphace mark code) brukt til AES3/SPDIF transport. Derfor har audiodata ikke på noe tidspunkt tidligere i kjeden vært knyttet mot en klokke som påvirker audiokvalitet.

Rent teknisk er det klokken som sender BMC strømmen mottager skal låse seg mot. Altså et signal datamaskinen ikke vet noenting om. Derfor er det jeg velger å se på slike bokser som den egentlige kilden.

1749992343733.png

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Takk for hyggelig tilbakemelding @Atlerovik , leste akkurat nå testen av DAC’en Berkeley Reference Series 3P og tilhørende Alpha USB reference av Robert Harley i TAS.

I følge ham så er DAC endringer normalt inkrementelle. Denne siste lydmessige oppgraderingen av DAC’en sier han imidlertid er større enn alle tidligere endringer til sammen. I tillegg: Ja, USB reference er bedre enn USB 2 som jeg har, og er for de som vil ha maks ut av Reference DAC’ en. En «Bargain» for USB og DAC som koster USD 5995 + USD 34000. Du har hele 5 USD igjen før du skal betale moms :sneaky:.

Tror Berkeley, hvis teknologer sto bak den sagnomsuste konverteren Pacific Microsonics og HDCD, kan noe vesentlig når det gjelder å få til troverdig digital. Men prisen er jo nord for det de fleste kan og vil betale. Ser at brukte Alpha USB’er finnes på Hifishark, så det kan være en ide.

Sist redigert:

Atlerovik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    12.689
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Det kan det, absolutt.

Ellers, når man ser hva enkelte bruker på platespillere er det fremdeles en del å gå på her 😁

Kan forresten anbefale deg å teste ut Stack Audio SmootLAN Regenerator. Den gjør også fine ting med digitalsignalet.

EDIT: 60 dagers full penger-tilbake-garanti har de også, inkludert mva og importkostnader.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Selv om produsenten bruker utsagnet er jeg ikke sikker på om vi skal tenke på denne boksen som en reklokker. Men heller skape oss et mentalt bilde av at det er den egentlige kilden.

Grunnen er at Alpha USB over USB asynkront henter PCM data fra datamaskinen som den konverterer til BMC (biphace mark code) brukt til AES3/SPDIF transport. Derfor har audiodata ikke på noe tidspunkt tidligere i kjeden vært knyttet mot en klokke som påvirker audiokvalitet.

Rent teknisk er det klokken som sender BMC strømmen mottager skal låse seg mot. Altså et signal datamaskinen ikke vet noenting om. Derfor er deg jeg velger å se på slike bokser som den egentlige kilden.

Vis vedlegget 1128049
    Det kan godt hende at reklokker er en mer pedagogisk måte å si kilde på. Ingen ingeniør så drister meg ikke ut på tekniske diskusjoner. Jeg bruker Eversolo DMP - A8 som streamer og har prøvd SPDIF, USB og optisk ut fra streamer og inn i DAC. Det låter temmelig likt. Ikke dårlig, men uten den virkelighetsnære utklingingen som jeg får med Berkeley.
    Spiller ofte Moldau me d Szell og har trodd helt til nå at den litt massive og kraftige diskanten når cymbaler og trompeter setter skyldes et eldre opptak for å ta et av mange eksempler.
    Om ikke denne Moldau utgaven blir som en Reference Recordings så er det sannelig et byks i kvalitet!

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.529
    Når jeg tenker meg om kan designer hatt i tankene synkron eller adaptiv når han velger å kalle asynkron USB overføring for reklokking. Da er det jo utrykket teknisk rikitg selv om de to alternativere i dag ikke er å regne som egnet for digital audio og derfor ikke var innom hjernbarken da jeg skrev forrige innlegg 🍻

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.962
    Sted
    Under stjernene
    [SITAT="Endelig, innlegg: 4214675, medlem: 20721"]
    Det kan godt hende at reklokker er en mer pedagogisk måte å si kilde på. Ingen ingeniør så drister meg ikke ut på tekniske diskusjoner. Jeg bruker Eversolo DMP - A8 som streamer og har prøvd SPDIF, USB og optisk ut fra streamer og inn i DAC. Det låter temmelig likt. Ikke dårlig, men uten den virkelighetsnære utklingingen som jeg får med Berkeley.
    Spiller ofte Moldau me d Szell og har trodd helt til nå at den litt massive og kraftige diskanten når cymbaler og trompeter setter skyldes et eldre opptak for å ta et av mange eksempler.
    Om ikke denne Moldau utgaven blir som en Reference Recordings så er det sannelig og byks i kvalitet!
    [/SITERE]
    Lørning bay duing😉
    Litt nysgjerrig på musikken du nevner.
    Bilde, link?

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Og ja, Berkeley Alpha USB2 hever nivået ift USB på de DAC’ene jeg har prøvd, også de som er av det kostbare og teknologisk ambisiøse slaget.

IMG_2153.jpeg

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    En subjektiv objektivist
    Ja, det er nok der jeg er. Gode målinger forteller om sunne og transparente konstruksjoner med lite egenlyd, noe som gjør veien til god lyd litt mindre tornefull.

Likevel, påstått transparente komponenter låter ikke likt i praksis. Ikke lett å vurdere hva som er godt og dårlig. Eversolo DMP-A8 er et slikt eksempel.

Brukt som streamer, preamp og DAC låter den litt upfront, litt pågående, og som @iGran bemerket med litt liten dybde. Brukes A8 utelukkende som streamer og DAC, med en ekstern preamp som Topping Pre 90, stiller det seg annerledes. Det spiller mer organisk og med god dybde. Pussig ettersom begge preamper er R2R og med upåklagelige målinger.

I konstellasjonen med Topping preamp høres at Eversolo DAC’en faktisk har en myk klang, mykere enn DAC’en Topping D90. Jeg var tidligere overbevist om det motsatte. Det skulle ikke i være hørbar forskjell på preampen i A8 og Pre 90. Jeg fikk en overraskelse når jeg i et anfall av trang til å gjøre et antatt unødig eksperiment, koblet Topping Pre90 inn.

Irriterende egentlig, når det blir en boks til på benken. Men, har du først hørt noe som er bedre, er det ikke lett å koble tilbake. Så mye for ønsket om minimalisme!

Det skipet har seilt, nå blir det endringer. Jeg ønsker meg maksimal realisme og organisk lyd samtidig og i skjønn forening. Er det mulig gitt spredningen i innspillingskvalitet?

Tror jeg har funnet mitt svar på dette!

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    To DAC’er i tjeneste.

Slik ser oppsettet ut nå.
    image.jpg

Mola Mola Tambaqui er den mest dynamiske og oppløste konverter jeg har hatt i mitt oppsett. Samtidig er klang i stemmer og instrumenter varm og naturlig. Koblet direkte til effekt trinn er mikrodetaljer, opptakets atmosfære, og rom mellom utøverne tydelig gjengitt.

Presisjonen og transparens er svært høy, og realismen på gode opptak svært høy. kvalitetsforskjellen på XLR kabler til effekt trinn lett identifiserbar.

Tambaqui forskjønner ikke og forskjell på innspillinger er stor.
    IMG_2160.jpeg

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Bricasti M1 LE er konvertertern som aldri låter spisst eller slitsomt. Den låter organisk med stor tonal tyngde og god oppløsning. En utpreget organisk, musikalsk og analog gjengivelse uten det aller siste av mikrodetaljer som Tambaqui trekker frem.

Den låter, som Tambaqui, best når den er koblet direkte i effekttrinn. Bricasti tar et steg opp i oppløsning og innsyn uten at den mister sin analoge karakter, med Berkeley klokken.

DAC’ene har mange likheter, er variasjon over samme tema og tilpasses humør og innspillinger. Jazz at the Pawnshop er et glansnummer for Tambaqui. Donald Fagens The Nightfly får den tyngde som kler innspillingen med. Bricasti, subjektivt vurdert selvsagt.

image.jpg

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er imidlertid lite lysten på å koble om hver gang jeg vil velge DAC kilde. Det er her Topping Pre90 kommer inn.

Pre90 står permanent på Unity Gain dvs -0.00 db og jeg bruker den som enkel switch mellom Bricasti og Tambaqui. Volumet styres med konverterenes respektive fjernkontroller.
    image.jpg
    Etter å ha eksperimentert litt konkluderer jeg at denne konfigurasjonen gir minst mulig påvirkning fra forforsterker. Jeg er såpass langt nede på db skala på konverterene at noe tap i volumkontrollene er neglisjerbart.

Sist redigert:

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.962
    Sted
    Under stjernene
    Følger spent med her.
    Skal du virkelig bruke 2 DAC'er.
    Hvis du står igjen med bare Tambaqui og ønsker minst mulig bokser. Så er det vel bare en mulighet.

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.601
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @YesJens, ja to DAC’er. Hvilken skal jeg bruke til hvilken innspilling? Et I-landsproblem jeg har pådratt meg😏.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn