The Wall

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4


    Final


    DP C1B



    USB/SPDIF



    DP A1S EBW

    Bak Respons lurer kraftpakken

    Audio Synthesis drivverk



    DP DAC

    God gammel årgang

    Ny bro mellom PC og DAC

    Berkeley Alpha USB konverter.

    Bricasti M1 LE

    Ny DAC på plass i oppsettet - spiller rett i effekt forsterker.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    11.666
    Sted
    Hus
    Kunne forstått det om det var finstua, men kjellerstua burde jo være ditt domene. Denne hadde jeg gått i krigen for. Ender vel snart med ny garasje og furtebu i annen etasje :rolleyes:
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    20140223_154809.jpg
    Takker for sympatien. Likevel ingen spesielt tung treningsøkt å flytte på veggen. Slik ser det ut da:cool:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    18.988
    Antall liker
    9.256
    Send kjærringskinnet og pengesluket(datteren) på et kurs ang. interiør. Hvis de syntes skjermveggen er penere enn stereoanlegget har de noe å lære.
     
    V

    vinyl-jønki

    Gjest
    Høytalerne burde kunne passe i et hvert møblert hjem, kontormøblet
    i midten er jeg dog litt i tvil om. Der er det rom for forbedringer.:)
    Slik ser det ut hos meg for tiden:
    Spisestua
    IMG_1604.JPG

    Stua
    IMG_1605.JPG

    Gangen
    IMG_1606.JPG

    Ingen stygge blikk eller kommentarer.;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.141
    Antall liker
    61.845
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Trodde kvinner likte å se på smykker......
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    11.666
    Sted
    Hus
    Er det rart at en tar seg en tur på byen for å ventilere ut?? :confused:
     

    heimikkemikke

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2013
    Innlegg
    58
    Antall liker
    16
    Kvinnfolk altså... Her er mitt anlegg, der er DØRA! sa mannen.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.494
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For et hylekor da folkens.
    Dere får kanskje viljen deres på interiørfronten - men mistenker at Final har større sjanse enn de fleste av oss, på andre områder..... ;)

    Selv er jeg på full fart inn i et forhold (etter fem år alene )
    Hun er vel inneforstått med min hobby og jeg kommer ikke til å fire - ikke mer enn en tomme i fallefall...
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    11.666
    Sted
    Hus
    Jævlig ålreit å være særbo. Da får en det beste fra to verdener :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.093
    Antall liker
    101.209
    Torget vurderinger
    23
    Kvinnen skal tie i forsamlinger hvor hun skal trelle ved grytene, eller noe sånt! :cool: Fortvil ikke, Final - jeg kjenner karer som har vært nødt til å levere tilbake høyttalere fordi kona synes de var for store!!! Makan.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Er jeg glad avklarte den audiofile legningen min med aller største klarhet allerede første kvelden sammen med min nåværende yndige, lille blomst. Ingen problemer der, hun har til og med sans for digre retro-style høyttalere akkurat som meg, og syns god lyd er en viktig bestanddel i et møblert hjem.

    Sier hun nå iallfall, håper ikke det bare er et luretriks fram til vi flytter sammen. :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er særs heldig på den fronten, får lov til å ha en skikkelig guttekrok i stua uten innvendinger, har dog gitt fra meg styrerett på andre mindre viktige områder :)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.523
    Antall liker
    2.966
    Sted
    Oslo
    Vi hadde noen runder her, men det hendte med at jeg fikk velge høyttalerne og hun fikk velge treverket :)
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    877
    Antall liker
    411
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jeg er særs heldig på den fronten, får lov til å ha en skikkelig guttekrok i stua uten innvendinger, har dog gitt fra meg styrerett på andre mindre viktige områder :)
    Jeg synes jeg har kommet langt med leveregelen "Pick your fights". :cool:

    Hun blander seg ikke i hva jeg har i kjellerstua (hos oss bare kalt Diggerommet) og jeg blander meg ikke i fargen på gardinene i stua.
     

    Huldra9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.10.2009
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Fantastisk! Beste innlegg på evigheter.
    Noen som vet når hjemmeSTEREOanlegget går over til å bli PAanlegg.(Fikk det spørsmålet nettopp).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Jeg er så heldig at jeg har en kone som synes Quad 2905 er lekre og gjerne skulle ha dem i stua. Når jeg nevner at de må stå 1 m fra bakvegg ser hun bare på meg og sier "Hva er problemet"?
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.852
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Kvinnen skal tie i forsamlinger hvor hun skal trelle ved grytene, eller noe sånt! :cool: Fortvil ikke, Final - jeg kjenner karer som har vært nødt til å levere tilbake høyttalere fordi kona synes de var for store!!! Makan.
    Dessverre lar fruen seg ikke lure lengre. Mon tro om det var det 530 liters akvariet jeg bar inn i
    da hun hadde et svakt øyeblikk. Tok henne gode 2 minutter for å få igjen pusten da det gikk opp for henne at det målte 160x60x55. Mine HT kommer aldri inn i stua så det er greit å ha egen bu i kjelleren.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Mitt DIY prosjekt. Har montert gummiknotter under HT til erstatning for de originale hjulene. Imponerende hva!
    20140224_185606.jpg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Berkely.jpg

    Oppsettet har fått et nytt "medlem". Berkeley Alpha USB kjøpt av Norcane her på sentralen. Jeg ønsket å bytte ut den gode og rimelige Hiface med en topp konverter. Hadde i utgangspunktet forventet en tydelig men ikke veldig stor forskjell.

    Ble positivt overrasket. Mye mer detaljer og luft. Dette, ikke på bekostning av kropp i instrumenter og stemmer, men i tillegg til samme. Rett og slett mer kjøtt på beina!
    En vesentlig mer "analog" gjengivelse for å oppsummere.
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Anlegget over i nytt hus - ikke noe "Wall" lenger - fri utfoldelse i kjellerstue;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Våt audiofil drømmetest med DPA1S EBW

    Små barn store gleder, store barn større gleder.

    En ting som alltid har skapt fascinasjon i mitt audiofile liv er store effektforsterkere eller poweramper. Denne fascinasjonen har ikke nødvendigvis noe med ren lydkvalitet å gjøre, men havner i samme kategorien som hestekrefter eller motorlyd. Macho-faktor om du vil. Selv har jeg aldri fått levd ut denne tiltrekningen, men når sjansen byr seg til å teste ut saker og ting med store effekttrinn er jeg sjelden vond å be.

    Disse morsomme små testprosjektene har resultert i at jeg har en innstilling om at kunnskapen rundt dimensjonering av kraftressurser til "små" hjemmehøyttalere ikke er allemannseie.

    Tidligere har jeg vært på besøk i musikkhulen til Final og blitt godt kjent med et fint lite rom med et meget fintrimmet anlegg. Respons høyttalere drevet at Effekttrinnet DP1S EBW og Bricasti M1 Dac.

    Slik lyden er i hulen til Final kan man kun oppnå med en forsterker som holder et jerngrep på høyttalerelementene. DPA1s EBW er siste versjon av A1.
    I effekttrinnverden er den et rasedyr som hadde fortjent en bedre sjebne enn å bli kvalt av Electrocompaniets økonomiske muskler. Trist episode av Norsk hifihistorie.

    A1S EBW yter 250 watt i 8ohm. 450 watt på Finals 4 ohms Repons høyttalere. Ved 400 watt i 4ohm er thd nede i under 0,001. Det er bra.
    Den kan levere 60 Ampere per kanal kontinuerlig og 120 ampere i peak. I 8 og 4 ohm er den tilnærmet upåvirket av fasevinkler. Den har kun lokal motkobling, ingen kondensatorer i signalveien og uten lavpassfilter på utgangstrinnet.
    For en teknisk uinnvidd som meg blir man imponert når man leser og sammenligner slikt med andre ting på markedet.

    Her en link til tekniske oversikt. (Det finnes mer info på DP guiden) :

    http://www.dpguiden.no/pdf/Datablad/DPAa1s_db_uk.pdf

    Sett i lys av forsterkerdiskusjoner om hvor mye kraft som er mye nok så burde i teorien denne forsterkeren ikke ha noe problemer med å drive Respons høyttalere med snille fasevinkler og lukket kasse uten å komprimere bass eller signalpeaker.

    Når man lytter til oppsettet til Final er det ikke noe problem å høre at man har med et rasedyr av en effektamp å gjøre.

    Nysgjerrigheten min ble derfor trigget da det tikket inn en melding fra Final om at han hadde fått tak i et helt likt effekttrinn som han tenkte å ha i reserve i tillfelle den andre skulle gå i stykker. Et tydelig tegn på en fornøyd eier vil jeg våge å påstå. ;)

    Han sa også at han hadde lyst til å forsøke brokobling og koble de til som monoblokker. Brokoblingskabler fra Erntsen var bestilt. Jeg så mitt snitt og tryglet om å få være med å teste dette.

    Forrige uke var kablene på plass og tid satt av til testing. Er det ikke vakkert?
    Håper du tar flere bilder og legger ut av disse?

    DP A1s  EBW.jpg



    Etter å ha spilt en drøy time på den ene så kom tiden for å koble om. Kunne det utgjøre noen forskjell å doble en allerede stor nok forsteker?

    Svaret etter testkvelden vår er et helt klart JA!. Her må man frem med hififlosklene som man enten elsker eller hater. Det beste verktøyet vi har til å formidle lydlige egenskaper videre.

    For min del ble det mer av alt. Tydeligere phantom image, mer uanstrengt og naturlig lyd. Musikkformidlingen gjorde et stort byks fremover ved at musikken ble mer levende og morsom å lytte til. Lyden ble mer omsluttende og bassen større, tightere med mer rominformasjon.

    Så kommer det vanskelige spørsmålet: hvorfor?

    Selv vet jeg rett og slett ikke hvorfor. Årsakssammenhengene klarer hvertfall ikke mine ører å finne på bare en kveld med lytting. Kan dempningsfaktoren være grunnen, gir det utslag på frekvensgangen eller er det rett og slett kontrollen på elementene som krever mer enn man kan forestille seg.

    Aner ikke, men det jeg vet er at Final og jeg hadde en kjempefin kveld med "gammeldags" hifitesting av gromt utstyr. Det gav akkurat samme hallelujastemning som før og musikkgleden var til å ta å føle på.

    Tusen takk for at jeg fikk overvære begivenheten! Som jeg skrev til deg for lenge siden så tror jeg aldri du kommer til å gå tilbake til å kun lytte med en av de. :):):)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nå halverer man jo dempningsfaktoren ved brokobling, men det økte spenningsmessige headroomet en brokobling gir, kan umulig være negativt. Morsomt!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    A1S har dempingsfaktor på 1000. Blir vel nærmere 1400 kontinuerlige tilgjengelige watt i 4 ohm. :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ja, om en forsterker evner å levere store mengder strøm er det lettere å få utnyttet dette ved å øke spenningsnivået på utgang. En last kan jo noen ganger være for lett også.;) Er lasten tung kan biamping være en annen løsning.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det hørtes ikke akkurat ut som noe ble feil for å si det slik.;)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    TrompetN takk for hyggelig innlegg med mange gode ord og takk for en veldig morsom kveld. At du hadde lyst til å være med på eksperimentet setter jeg meget stor pris på. Tanken var som du sier egentlig kun å prøve to stk A1S EBW for å sjekke om det var hørbar forskjell og så holde av en av dem i reserveboksen eller til et oppsett nr 2 i fremtiden. Men dengang ei.

    Jeg har alltid vært fornøyd med A1S. Med den koblet på Responsene har jeg kunnet spille høyere og med mer dynamikk og følelse av kontroll og transparens enn med andre forsterkere jeg har prøvd. Klippeindikatorene som slår seg på ved 1%THD har jeg aldri sett lyse uansett lydnivå, og ja jeg vet de virker, det testet RJEL da han kjørte full service på ampen for en tid tilbake.

    Den lydmessige forskjellen ved overgang til to forsterkere sånn jeg opplever det:
    Bedre smekk i mellombassen (ikke Responsene sin paradegren i utgangspunktet). Mer dypbass og fundament i lydbildet, en mer troverdig og «live» mellomtone og mer ustrakt og avslappet topp (Flosker ja jeg vet, men finner ikke noen bedre ord). Mer homogen gjengivelse og en følelse av riktigere klang. Dette gjør seg gjeldende også på lavere lydnivå. Hvorfor er sannelig ikke godt å si.

    Headroom skader tydeligvis ikke:). Som ANM skriver reduseres dempingsfaktoren (og derved kontrollen) til det halve ved brokobling. A1S har dempingsfaktor på mer enn 1000 over hele frekvensspennet normalt og følgelig mer enn 500 ved brokobling. Tror dette er mer enn tilstrekkelig. Var nysgjerrig på om jeg kunne se mer bevegelse i HT elementene og spilte 1812 Overturen på realistisk lydnivå med ekte kanonskudd. Kan nesten ikke se bevegelse i elementene.

    Igjen takk for en veldig lærerik, hyggelig og inspirerende kveld.;D

    Final
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Selv takk! :)

    Neste steg blir å finne en dedikert bassamp, rive ut delefiltrene og bruke en A1 kanal på mellomtone og diskant. ;D
     
    A

    ANM

    Gjest
    Headroom skader tydeligvis ikke:). Som ANM skriver reduseres dempingsfaktoren (og derved kontrollen) til det halve ved brokobling. A1S har dempingsfaktor på mer enn 1000 over hele frekvensspennet normalt og følgelig mer enn 500 ved brokobling. Tror dette er mer enn tilstrekkelig.
    Nei, det var det jeg antydet. Uten å sitte med data kan det jo tenkes at strømreservene langt overgår dens evne til å levere effekt inn i en normal 4-8 ohms last. Ved å brokoble dobles jo tilgjengelig spenning til utgangen og dermed muligheten til å dykke dypere i reservene. Dere balanserer jo trinnet også som er positivt for s/n.

    Bare uinteressant fjas fra min side siden dere allerede har bekreftet den positive effekten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn