The Wall

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det du vil trives med er nok det "minimale".. ;)
    Ja, nå er ikke forskjellene natt og dag, men jeg foretrekker totalt sett minimumfasefiltrene. Likte lineær fase filtre best med den andre preampen, men nå er det såpass «hull igjennom» at minimumfase som ikke har pre og post ringing, men kun post ringing å foretrekke i oppsettet slik det nå står.

    Litt mer dybde - litt mykere subjektivt sett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Etter å ha fått berettiget strekk (@YesJens )for å hatt kabler i horisontalt luftspenn over DP A5 er nå ny og lenger USB kabel på plass i oppsettet.
    Ser ryddigere ut i stua nå. Låter ikke dårligere heller.

    Eva Cassidy formidles over Bricasti - litt vin i glasset. Ikke galt dette.
    2679EA30-1F91-4FD0-98EC-A8EEDE64EDAB.jpeg


    image.jpg
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    For 11 dager siden gikk Leif Ernstsen ut av tiden. Det gir refleksjoner og bringer tilbake minner. I norsk forsterkerhistorie vil hans Dynamic Precision kreasjoner ikke bare stå som en bauta, men leve videre. Etter at han selv ble pensjonist overførte han kunnskapen til en betrodd og svært dyktig servicemann som brenner for disse spesielle konstruksjonene. For spesielle er de. Forsterkere låter gjerne mer og mer grovkornet når de blir kraftigere. DP fant en vei rundt dette og tok verdenspatent.
    Leif var en personlighet, frittalende og kompromissløs. Mente han noe, holdt han ikke tilbake, uansett. Han anbefalte meg en gang et realtivt rimelig CD drivverk med bra spec. Jeg trok det med opp til ham for test. Christian, dette var jævlig dårlig. Det var en hard, men riktig dom. Som Senjaværing kunne han ikke legge fingerne i mellom. Leif var samtidig raus, hjelpsom og interessert, med en ubetalelig humor og sans for ironi. For de som har lyst til å lese mer om Leif har Pedal skrevet en fin nekrolog publisert i tråden DP Menigheten og i Aftenposten.

    Det sitter ingen musiker inni DP forsterkeren min, selvom jeg kan forledes til å tro det når det spilles musikk. Det er kun elektroniske komponenter som skaper all musikkgleden. Jeg føler meg heldig som er i besittelse av flere av Leifs skaperverk og spesielt A5.

    Vis vedlegget 827263
    Du er klar over at DP`en holder på å falle fra hverandre? Hint; skrue som er på vei ut :)
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Etter å ha fått berettiget strekk (@YesJens )for å hatt kabler i horisontalt luftspenn over DP A5 er nå ny og lenger USB kabel på plass i oppsettet.
    Ser ryddigere ut i stua nå. Låter ikke dårligere heller.

    Eva Cassidy formidles over Bricasti - litt vin i glasset. Ikke galt dette.
    Vis vedlegget 838153

    Vis vedlegget 838158
    Ser utmerket ut👍🌞
    Nyt musikken med tilbehør.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Mozarts pianokonsert nr. 11 blir ikke feil for HIFI mynden. Det lades følgelig opp til middag med klassisk på platespilleren. Peet er rett og slett meget sliten etter å ha observert meg stable en 1500 liters vedsekk.

    F0C67059-A15D-4CB5-A874-C03991CF00BC.jpeg

    Energisituasjonen i Europa virker forøvrig mynden å ta relativt avslappet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Som herre så hund! 🤭
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Elg i stereo på Vøyenenga - en grei substitutt for elg i solnedgang. Beklager bildekvaliteten, men gamle IPhoner er jo standard i provinsen:

    F39A9E12-20BB-4B7B-9D03-F925FA6790B0.jpeg
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Plenskjøtsel på Vøyenga
    Er en velstelt plen en objektiv størrelse eller en subjektiv smakssak? For egen del lever jeg uansett godt med mangel på Kjempe og Løvetann.:sneaky:

    9EC7FAFC-41EA-4917-B01A-EEC2CB1ABB4F.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Makan til miljøsvin! Pollinering mann, pollineringen…….kunne nok noen ha skrevet. Selv synes jeg det ser lekkert ut, og planlegger å øve på puttingen i hagen deres, naturligvis når dere er på jobb 😊
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ikke uenig med «noen» i at pollinering er viktig det også, men alt til sin tid og sted. Øvre platå er avsatt til blomstereng og noe bed finnes også.:)

    4D200359-686A-46DF-97B6-10BFAD717325.jpeg

    3A6E00EA-8083-48D2-AA90-C36127357373.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Øvre platå 😳 Alt høres så fint ut i Bærum………ja, helt til jeg for to uker siden solgte vår 10 år gamle Tempur-madrass til et par i Bærum. Nei, Bærum er nok bare fordums prakt. Tenker dette er gamle bilder, og gressplenen nok egentlig, som hos oss andre, er overgrodd med mose og løvetann. Det er jo forøvrig sikkert bra. Som Aristoteles sa; en humle gjør ingen pollinering 🤪😄
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Øvre platå 😳 Alt høres så fint ut i Bærum………ja, helt til jeg for to uker siden solgte vår 10 år gamle Tempur-madrass til et par i Bærum. Nei, Bærum er nok bare fordums prakt. Tenker dette er gamle bilder, og gressplenen nok egentlig, som hos oss andre, er overgrodd med mose og løvetann. Det er jo forøvrig sikkert bra. Som Aristoteles sa; en humle gjør ingen pollinering 🤪😄
    He he … kanskje blir hvem som har flest humler et nytt diskusjonstema på HFS, til avveksling fra rør vs transistor, horn vs apekister, DIY vs kjøpe vs vs vs:LOL:
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    He he … kanskje blir hvem som har flest humler et nytt diskusjonstema på HFS, til avveksling fra rør vs transistor, horn vs apekister, DIY vs kjøpe vs vs vs:LOL:
    Eller hvem som har mest humle i ølen 😄
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    :) Ja si det - Men hvorfor ble Tempurmadrassen solgt? Trodde de var evigvarende !

    Tålte kanskje ikke all nattesvetten den ble til del etter at du i et svakt øyeblikk solgte Bricasti’en ?:D
    Ble byttet til fordel for en geriatrisk sak fra Svane 😄
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Brum sa Bamse, han fikk en humle på tissen...😳🤭
    Melder meg på i humle og biekonkurransen, her er det MENGDER i år etter bevisst planting av egnede flerårige og mer sesongrelaterte blomster. Det er reneste 50 Hz orgien her til tider!!

    Mye forskjellige sommerfugler også. Meget trivelig å se alt dette livet som utfolder seg.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Brum sa Bamse, han fikk en humle på tissen...😳🤭
    Melder meg på i humle og biekonkurransen, her er det MENGDER i år etter bevisst planting av egnede flerårige og mer sesongrelaterte blomster. Det er reneste 50 Hz orgien her til tider!!

    Mye forskjellige sommerfugler også. Meget trivelig å se alt dette livet som utfolder seg.
    Morsomt at du har fått til mye besøk av sommerfugler. Her har det vært lite av de i år. Noen Monark og noen hvite men tallmessig få. De blir jo sjeldnere og sjeldnere totalt sett. En god del bier og humler, men lite veps her i år. Sistnevnte med unntak av en Geithams som til alt overmål forvillet seg inn på kjøkkenet. Lang som to fingerledd og med et vingespenn på 5 eller seks centimeter. Grøss….
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Lytter meg gjennom mye norsk musikk i kveld.

    Inspirert av Henning Sommeros Vårsøg var det over på Annbjørg Liens «Felefeber». En flott plate. Tittelsporet er virkelig vakkert.
    Spilte det en gang for et besøk som motstrebende gikk med på å høre litt folkemusikk. Veien fra «jeg liker ikke felemusikk» til hun måtte tørke en tåre var snaue 5 minutter.

    D5B302C1-FBA5-422B-9A73-DA650FB98005.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mastodont-forsterker og norsk folkemusikk. Haifai-verden er en uforutsigbar bukett 😊
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @Karmana - folkemusikk er nok ikke det går aller mest i. De fleste sjangere presenteres faktisk for «monsterforsterkeren». Plater med dødningehoder, slanger og vakre kvinnefigurer er foreløpig uprøvd. Men hvem vet?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Dynamikk og innsyn
    Etter vanedannende besøk hos @nlykke var det med spenning og forventning jeg fikk ta turen til en beslektet PMC afficionado. Til @Nemlonif, faktisk.

    Der andre slurver med detaljene og har tvilsom kabelhygiene er det kontroll over hele linja ned til minste detalj hos Nemlonif. Nemlonif har nennsomt bygget opp både digital- og vinylrigg, og gjennomført en smakfull utvikling med diverse akkustikk tiltak. Med Bergmann spiller og Dynavector X2 pickup var det bare å spenne seg fast i sweetspot.

    Etter litt ECM jazz innledningsvis var det over på bl.a storband, klassisk violin, Tryllefløyten (Bøhm), Neil Young og norsk folkemusikk (Felefeber med Annbjørg Lien).
    Oppsettet gjengir med overbevisende dynamikk, bassfundament og et innsyn man sjelden hører. Monitorpreget gjengivelse som ikke er klinisk, men drar deg inn i musikken. Er det ikke PRAT det kalles?
    En kveld i veldig hyggelig fetterselskap gikk raskt, og etter Ane Brun som ekstranummer bar det hjemover.
    3AD6BF14-BB9C-4B11-AD55-06B1B8D984D8.jpeg

    Ett fett oppsett
     
    Sist redigert:

    Nemlonif

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Hjertelig takk for besøket og de gode ordene, Final! Alltid hyggelig med audiobesøk, og det blir ekstra stas når gjestene har trente ører. 🤩
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Opera på tidlig lørdag ettermiddag. Verdis Attila er ikke av de aller mest kjente, men et skikkelig kraftfullt epos med flotte arier.



    AEFC151F-40AD-4507-B98D-72E62736D076.jpeg
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    En heftig Jazzkveld med hyggelig besøk og nye opplevelser på platetallerkenen har tatt på.

    Klokken er 11:15 og jazzmynden Peet er fortsatt i seng. Tilnavnet Peet Bull er bare et minne fra gårsdagens spillopper.

    Rise and Shine !

    E0FEBB65-8286-4491-A93C-9A2E54F5348F.jpeg
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    En gammel vinyltraver er tilbake i oppsettet.

    Parks Audio Puffin er en god RIAA med et utall nyttige funksjoner: registrering av spilletid, Azimutmåling, kanalbalanse, EQ, antiknitring og et utall RIAA kurver.

    DP RIAA’en kan ikke noe av dette. Den har ingen av disse funksjonene. Kun fast RIAA kurve, pickup last og gain. Imidlertid låter den gjennomsiktig og dynamisk og live. Målt på gjengivelse i mitt oppsett er den bedre på det som er av parametre.

    DP RIAA’en er integrert i DP CA1 E forforsterkeren. En 30 år gammel sak fra den gang alle forforsterkere med respekt for seg selv hadde en god RIAA. Jeg bruker ikke forforsterkerdelens volumkontroll, men henter signalet fra Tape Out og unngår således potmetre i signalveien.

    Tape in/Out er også en morsom etterlevning fra den tid vi brukte spolebåndopptakere og kassettspillere til opptak. DP CA1 har funksjonalitet for tilknytning av to tapespillere så man kan, i tillegg til avspilling, ta opp fra en spolespiller til en annen.
    E383412C-59DF-4745-BC7B-44A83D882654.jpeg
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan vil du si opplevelsen er , Puffin kontra klassisk DP ? Mye mer valgmuligheter på Puffin, uten at den gjør den bedre ifht hvordan du vil ha musikken din @Final :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @HCS - innspillinger er forskjellige :). Låter det for lyst, for mørkt, med for lite eller for mye bass gir Puffin deg anledning til å korrigere klangbalansen gjennom et utall muligheter. Til og med en subwoofer funksjon. Plages du av rumble i spilleren fikser Puffin det.

    Med DP - deal with it!

    På de, relativt få, innspillingene som skriker etter korrigering foretrekker jeg Puffin. På de andre foretrekker jeg DP. Den dynamiske kontrasten, følelsen av flyt i musikken, nærværet, klangrikdom og innsynet i opptaket er av en annen klasse med DP. Jeg får tilgang til mer av det som er på opptaket med DP. Høyere troverdighet. Puffin låter til sammenligning (også med alle korrigeringsmulighetet ubenyttet) snillere, rundere og litt mindre transparent).
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    @HCS - innspillinger er forskjellige :). Låter det for lyst, for mørkt, med for lite eller for mye bass gir Puffin deg anledning til å korrigere klangbalansen gjennom et utall muligheter. Til og med en subwoofer funksjon. Plages du av rumble i spilleren fikser Puffin det.

    Med DP - deal with it!

    På de, relativt få, innspillingene som skriker etter korrigering foretrekker jeg Puffin. På de andre foretrekker jeg DP. Den dynamiske kontrasten, følelsen av flyt i musikken, nærværet og innsynet i opptaket er av en annen klasse med DP. Jeg får tilgang til mer av det som er på opptaket med DP. Høyere troverdighet.
    Klokt svar og et svar jeg forventet :) . Artig å kunne justere endel parameter med Puffin, men det er ikke justeringer alene som gjør at en lytter til musikk. Heldigvis!
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @HCS - nei du sier noe. Det beste med Puffin er all funksjonaliteten. Plater som knitrer kan være skrekkelig irriterende. Det problemet løses i stor grad med anti knitre funksjonen. Men, det er no free lunch.

    Noe av, særlig toppen blir skadelidende når den brukes.Bare å ta frem platevaskeren å gjøre det man kan for å fjerne mest mulig uhumskheter.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    @HCS - innspillinger er forskjellige :). Låter det for lyst, for mørkt, med for lite eller for mye bass gir Puffin deg anledning til å korrigere klangbalansen gjennom et utall muligheter. Til og med en subwoofer funksjon. Plages du av rumble i spilleren fikser Puffin det.

    Med DP - deal with it!

    På de, relativt få, innspillingene som skriker etter korrigering foretrekker jeg Puffin. På de andre foretrekker jeg DP. Den dynamiske kontrasten, følelsen av flyt i musikken, nærværet, klangrikdom og innsynet i opptaket er av en annen klasse med DP. Jeg får tilgang til mer av det som er på opptaket med DP. Høyere troverdighet. Puffin låter til sammenligning (også med alle korrigeringsmulighetet ubenyttet) snillere, rundere og litt mindre transparent).
    Gammel kjærlighet ruster ikke;)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @YesJens - He he, jeg kan kanskje fremstå litt nostalgisk, men når det gjelder CA1 er nok det i liten grad tilfelle. Hadde Puffin vært på samme nivå eller over hadde jeg vurdert å selge CA1. Den er litt plasskrevende. Ønsker meg en fysisk mindre RIAA som visuelt passer inn i oppsettet. DP RIAA 2.3 vil vært en oppgradering og et sikkert valg. Time will show.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.212
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    @YesJens - He he, jeg kan kanskje fremstå litt nostalgisk, men når det gjelder CA1 er nok det i liten grad tilfelle. Hadde Puffin vært på samme nivå eller over hadde jeg vurdert å selge CA1. Den er litt plasskrevende. Ønsker meg en fysisk mindre RIAA som visuelt passer inn i oppsettet. DP RIAA 2.3 vil vært en oppgradering og et sikkert valg. Time will show.
    Nei, egentlig ikke.
    Har forstått det sånn at det har vært litt frem og tilbake med CA1., det betyr vel at men ikke er i mål med RIIA.
    (Må si at Makuaen min er litt av et kinderegg med både RIIA, pre og DAC i samme kabinett, riktignok litt dyr.)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @YesJens - Ingen hast med RIAA bytte - CA1 fungerer meget godt, men som du indikerer: mye vil ha mer :). Skjønner godt at Makua er endestasjon for din del.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn