Digitale avspillere The return of the CD

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.548
    Sådan en har jeg også stående. Verdens første CD afspiller ;)
    Bortimot på kanten av det teknologisk mulige i 1982, folk gikk i «sykehusklær» med ansiktsmaske på CD-plate fabrikkene. D/A konverteren til Philis var i starten på 14 bit + noise shaping, 16-bit fra Philips kom senere.
    Man kunne ikke fått til dette det året da folk reiste til månen :)

Thesecret

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2026
    Antall liker
    139
    Sted
    Danmark
    Bortimot på kanten av det teknologisk mulige i 1982, folk gikk i «sykehusklær» med ansiktsmaske på CD-plate fabrikkene. D/A konverteren til Philis var i starten på 14 bit + noise shaping, 16-bit fra Philips kom senere.
    Billedet viser en Sony CDP-101 og det er en 16 bit maskine ;)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.548
    Tenk at Norge hadde en egen fabrikk på Rjukan i 1987 som produserte CD plater. Egva CD. Men dette ble datidens «Morrow Batteries». Store yver for dette nymotens produktet som alle skulle ha. Mener dem fikk statlig støtte i prosjektet.

Etter bare noen få CD’er produsert gikk dem konk. Utklasset på pris fra store CD fabrikker.
    Men kvalitet leverte dem, har et par CD’er produsert på Rjukan, ingen tegn til CD råte :)

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.585
    Tipper Audio Note sin siste dac (diskret r-2r) omtrent er 12-14bit.
    Herre min. Jeg hadde vel ettert vært landet at selve konverteringen har mindre betydning enn hva som kommer før og etter binær til strøm konvertering. Men den rakkeren må være såpass ulinjær med slik pcb layout og i/v trafoer at den må ha karakter og egenlyd i bøtter og spann allerede før den treffer rør og utgangstrafoer.

Ser ut som dem fortsatt er fornøyd med 90 talls S/PDIF.
    Screenshot_20260521_190248_DuckDuckGo.jpg

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    4.289
    Sted
    Portugal
    Sony CDP 101
    Bilde over her.
    Har ikke hatt den fremme på mange år, ble overrasket av hvor tung den var.
    Skuffen åpner ikke må nok ha service.

Thesecret

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2026
    Antall liker
    139
    Sted
    Danmark
    Sony CDP 101
    Bilde over her.
    Har ikke hatt den fremme på mange år, ble overrasket av hvor tung den var.
    Skuffen åpner ikke må nok ha service.
    Min havde samme problem og det er en "tap" der sidder fast på en aksel så den ikke kan dreje og slippe skuffen.
    Skil den ad og rens akslen og "tappen" inden i, så virker den igen ;)

202212211701372.jpg

Skærmbillede 2026-05-21 193455.png

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.548
    Gamle CD spillere = masse ledninger innvendig
    Nye CD spillere « nesten ingen ledninger innvendig

:)

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    4.396
    Den første batchen av Tandberg 3015 A var 14 bits uten at det stod noe sted. Så blei den 16 bits.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.871
    Torget vurderinger
    12
    Alle Philipsbaserte cd-spillere før 1985 var 14bit 4fs. Med Cd160/360/460/304mkII etc kom den berømte TDA1541 DAC som var 16bit 4fs.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.548
    Den første batchen av Tandberg 3015 A var 14 bits uten at det stod noe sted. Så blei den 16 bits.
    Alkurat som den tredje CD spilleren min, en engelsk Acoustic Research CD O4. Ett år senere ble 16-bis varianten CD 06 levert. Jeg fikk 06 levert hjem til meg fra min lokale HiFi butikk med beskjed om å lytte og si hvem som låt best. Ingenting annet ble sagt av butikken.

Vel, jeg var veldig klar i min bedømmelse.CD o4 med 14-bits låt bedre, mer lettflytende og «analog» i toppen. Butikken var enig med meg. Eneste forskjell på de to spillerne var Dac chipen fra Philips.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.837
    Torget vurderinger
    2
    Herre min. Jeg hadde vel ettert vært landet at selve konverteringen har mindre betydning enn hva som kommer før og etter binær til strøm konvertering. Men den rakkeren må være såpass ulinjær med slik pcb layout og i/v trafoer at den må ha karakter og egenlyd i bøtter og spann allerede før den treffer rør og utgangstrafoer.

Ser ut som dem fortsatt er fornøyd med 90 talls S/PDIF.
    Vis vedlegget 1199815
    Friskt ståsted! :)
    Her har Audio Note's skarpeste hjerner (som ikke driver med annet enn intens produktutvikling med ekstrem fokus på detaljer) jobbet intet mindre enn 12 år med denne DAC-løsningen, og så endte de med åpenbare nybegynnerfeil, mener du? Men kanskje, bare kanskje, har de lært seg et eller annet om både digitale og analoge kretser også hos Audio Note, eller ka du trur?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.548
    Min menig er at Audio Note aldri vil komme med noe moderne digital teknologi i sine produkter, selv om det skulle bli allment kjent at det skulle låte bedre.
    Fordi, mer enn noe annet handler det om å ta vare på sitt DNA, det er DNA’et/identiteten til Audio Note som er kjernen i businessen. Og det er at det skal være sånn «golden glory days», f eks med rør, gamle D/A chipper og old fashion høyttalere. Og dem vet å ta seg betalt for det.

Har ikke sagt noenting her om at det ikke kan låte bra. Det er sjelden at jeg hører dårlig lyd fra messerommene til Audio Note. De låter ofte blant de bedre med god mellomtonegjengivelse.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.837
    Torget vurderinger
    2
    Min menig er at Audio Note aldri vil komme med noe moderne digital teknologi i sine produkter, selv om det skulle bli allment kjent at det skulle låte bedre.
    Fordi, mer enn noe annet handler det om å ta vare på sitt DNA, det er DNA’et/identiteten til Audio Note som er kjernen i businessen. Og det er at det skal være sånn «golden glory days», f eks med rør, gamle D/A chipper og old fashion høyttalere. Og dem vet å ta seg betalt for det.

Har ikke sagt noenting her om at det ikke kan låte bra. Det er sjelden at jeg hører dårlig lyd fra messerommene til Audio Note. De låter ofte blant de bedre med god mellomtonegjengivelse.
    Her er jeg faktisk litt uenig i både det ene og det andre! :)

1. Synes ikke alltid det låter så bra på AN-demoer. De slenger høyttalerne sine inn hjørnet fordi "det er dit de skal", og så gidder de sjelden eller aldri teste justering av denne plasseringen. At så den ellers svært så hyggelige Martin Grennal så å si utelukkende spiller post-punk på høyt volum uten pauser, gjør ikke saken bedre i mine ører, men det er kanskje mest av alt mitt eget problem. Synes stort sett AN låter til dels MYE bedre hjemme hos folk, jeg! :)

2. Slik jeg oppfatter AN, så er de genuint ute etter en mest mulig naturlig gjengivelse av musikk, og derfor tok det også lang tid før de begynte å forske på digitalmediet, ettersom de (på lik linje med Ivor Tiefenbrun hoss Linn, for øvrig) ikke var enige i at dette var et lydmessig fremskritt. Når de så omsider gikk inn i den digitale tidsalder, har de deretter kontinuerlig jobbet for å finne ut hvordan digitale medier kan låte mest mulig naturlig. At det så ender med å gå direkte motstrøms er ikke i seg selv noe poeng. Poenget er derimot at de er meget bestemte på at mest mulig "ekte" klangstruktur er alt som betyr noe. De er dedikerte som pokker, og hadde noen vist dem en løsning for å gjøre digitale medier mer naturlige, hadde de garantert sjekket det ut.

Vår bransje behøver også noen som AN, som har et helt annet fokus enn de rene, beviselige fakta, for uten sånne folk, så hadde audiobransjen vært enda fattigere på alle mulige måter.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.548
    Håkon, nå vet jeg at du er AN entusiast. Og det er greit. Men jeg syns du kjøper litt for mye av den propagandaen som serveres av AN….som f eks at dem har brukt 12 år på utvikling…jobbet sinnsykt mye for å få det helt perfekt…har brukt svært mye penger på produktutvikling osv. Sånn markedsføringssvada bryr meg katten. Det er på samme måte som når Mala og diverse andre butikker for hvert nytt produkt som kommer i butikken skriver «….endelig, etter vi i lang tid har ventet på…osv», dette er ment på å virke rett på psykologien vår for å skape en forventing om en storartet opplevelse.

Jeg høret ikke alltid det samme som du hører. Jeg hører at de gamle D/A chippene som dem hittil har brukt ikke er like glatt i lyden som dagens beste. Selv om dem prøver å kamuflere svakhetene med dyre analoge komponenter etter selve chippen.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.585
    Friskt ståsted! :)
    Her har Audio Note's skarpeste hjerner (som ikke driver med annet enn intens produktutvikling med ekstrem fokus på detaljer) jobbet intet mindre enn 12 år med denne DAC-løsningen, og så endte de med åpenbare nybegynnerfeil, mener du? Men kanskje, bare kanskje, har de lært seg et eller annet om både digitale og analoge kretser også hos Audio Note, eller ka du trur?
    Jeg påpeker bare at pga pcb layout og bruk av trafo til I/V kan vi forvente en ulinjær konvertering. Det er slett ikke kontroversielt i det hele tatt.

Et hovedproblem med R-2R er nettopp å få resistorstigen linjær. Det er så vanskelig at man stort sett har gitt opp teknologien i chipbaserte DAC. Alle diskrete forsøk tilstreber bruk av de minste motstandene for å få til et pcb design med minimale bivirkninger. AN har gått helt motsatt vei, og selv hvor smart dem måtte mene seg å være har dem nok strie kår mot fysikken.

Og merk at jeg ikke spår noe om opplevd lydkvalitet. Bare at AN vil overraske om dette måler anno 2026. @bambadoo spådde 12-14-bit. Jeg skal være litt mer optimistisk med 14-16-bit. Tross alt dem har brukt 12 år på dette. 😉 Forresten spiller jeg selv på en R-2R som heller ikke er noe målemonster.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.837
    Torget vurderinger
    2
    Håkon, nå vet jeg at du er AN entusiast. Og det er greit. Men jeg syns du kjøper litt for mye av den propagandaen som serveres av AN….som f eks at dem har brukt 12 år på utvikling…jobbet sinnsykt mye for å få det helt perfekt…har brukt svært mye penger på produktutvikling osv. Sånn markedsføringssvada bryr meg katten. Det er på samme måte som når Mala og diverse andre butikker for hvert nytt produkt som kommer i butikken skriver «….endelig, etter vi i lang tid har ventet på…osv», dette er ment på å virke rett på psykologien vår for å skape en forventing om en storartet opplevelse.

Jeg høret ikke alltid det samme som du hører. Jeg hører at de gamle D/A chippene som dem hittil har brukt ikke er like glatt i lyden som dagens beste. Selv om dem prøver å kamuflere svakhetene med dyre analoge komponenter etter selve chippen.
    Poenget er vel mer det at jeg var der for mange år siden, og de hadde allerede den gangen begynt å jobbe med den DAC'en, så jeg vet ved selvsyn at det har tatt mange år. Om det er 12, skal jeg ikke påstå, men mange er det, i alle fall.

Jeg har vært på besøk hos mange hifi-produsenter opp gjennom årene, samt møtt mange av gründerne og utviklerne, og aldri har jeg sett noen bruke såpass med ressurser som AN gjør på produktutvikling, ikke en gang i nærheten.

Og bare for å ha det nevnt, jeg også liker en masse andre produkter, men til min overraskelse viser det seg at de veldig ofte lages på "feil måte", ta gjerne PS Audio som eksempel, jeg var helt overbevist om at dette var "kosher" ut fra de mest vitenskapelige kriterier, og jeg var virkelig imponert over det jeg hørte. Men neida; de også driver med en masse rart for å oppnå sitt eget lydideale. Sånn ellers er jeg sterkt imponert over greske Lab12 for tiden, de benytter intet mindre enn 8 multibit DAC-chip'er i sin Reference 1, og den låter fantastisk til en (i dette selskapet) moderat sum.

Så nei, jeg tar ikke det noen forteller meg for god fisk, derimot tror jeg på det jeg ser med egne øyne. :)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.837
    Torget vurderinger
    2
    Jeg påpeker bare at pga pcb layout og bruk av trafo til I/V kan vi forvente en ulinjær konvertering. Det er slett ikke kontroversielt i det hele tatt.

Et hovedproblem med R-2R er nettopp å få resistorstigen linjær. Det er så vanskelig at man stort sett har gitt opp teknologien i chipbaserte DAC. Alle diskrete forsøk tilstreber bruk av de minste motstandene for å få til et pcb design med minimale bivirkninger. AN har gått helt motsatt vei, og selv hvor smart dem måtte mene seg å være har dem nok strie kår mot fysikken.

Og merk at jeg ikke spår noe om opplevd lydkvalitet. Bare at AN vil overraske om dette måler anno 2026. @bambadoo spådde 12-14-bit. Jeg skal være litt mer optimistisk med 14-16-bit. Tross alt dem har brukt 12 år på dette. 😉 Forresten spiller jeg selv på en R-2R som heller ikke er noe målemonster.
    Om det skulle vise seg å måle bra, ville det komme som en bombe på meg, så der er vi nok helt på linje! :)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.548
    Det er sjelden at jeg får positiv hjertebank av noe dyrt high-end utstyr jeg leser om, men det fikk jeg jammen når jeg i sum leste lytteinntrykkene folk hadde med Master Fidelity nadac d+c.
    Skulle likt å høre den side by side med den nye til AN.
    Jeg er nokså sikker på at Master Fidelity hadde gått med på en side-by-side test. Er ikke like sikker på at AN ville vært like keen på det :)

Hilsen en som alltid har ment at kilden, selve utgangspunktet er det aller viktigste. Går noe tapt der kan det aldri gjenskapes senere i kjeden :)

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    4.289
    Sted
    Portugal
    Kilden kommer fra et studio og der er det lite HI-FI tull.

Masse IC og km med rimelige kabler.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.837
    Torget vurderinger
    2
    Det er sjelden at jeg får positiv hjertebank av noe dyrt high-end utstyr jeg leser om, men det fikk jeg jammen når jeg i sum leste lytteinntrykkene folk hadde med Master Fidelity nadac d+c.
    Skulle likt å høre den side by side med den nye til AN.
    Jeg er nokså sikker på at Master Fidelity hadde gått med på en side-by-side test. Er ikke like sikker på at AN ville vært like keen på det :)

Hilsen en som alltid har ment at kilden, selve utgangspunktet er det aller viktigste. Går noe tapt der kan det aldri gjenskapes senere i kjeden :)
    Det ser ut som om vi er enige i ganske så mye, Espen! :)

hammershaug

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    5
    At så den ellers svært så hyggelige Martin Grennal så å si utelukkende spiller post-punk på høyt volum uten pauser, gjør ikke saken bedre i mine ører, men det er kanskje mest av alt mitt eget problem. Synes stort sett AN låter til dels MYE bedre hjemme hos folk, jeg! :)
    Demo etter min smak. Er anlegget godt, spiller også spinkel postpunk bra IMHO. Sean Casey (Zu Audio) gjør mye av det samme, og jeg synes det er fett og ærlig.
    Hvordan «Amused to Death» spiller på anlegget er etter mitt syn uinteressant, men smaken er som baken.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn