Sådan en har jeg også stående. Verdens første CD afspillerHar fortsatt flere CD spillere.
Vis vedlegget 1199730
Sådan en har jeg også stående. Verdens første CD afspillerHar fortsatt flere CD spillere.
Vis vedlegget 1199730
Bortimot på kanten av det teknologisk mulige i 1982, folk gikk i «sykehusklær» med ansiktsmaske på CD-plate fabrikkene. D/A konverteren til Philis var i starten på 14 bit + noise shaping, 16-bit fra Philips kom senere.Sådan en har jeg også stående. Verdens første CD afspiller![]()
Billedet viser en Sony CDP-101 og det er en 16 bit maskineBortimot på kanten av det teknologisk mulige i 1982, folk gikk i «sykehusklær» med ansiktsmaske på CD-plate fabrikkene. D/A konverteren til Philis var i starten på 14 bit + noise shaping, 16-bit fra Philips kom senere.
Man kunne ikke fått til dette det året da folk reiste til månen![]()
Herlig cd! Har også på vinyl40 år her også, har tatt sats igjen på digital fronten med ny cdp, min første cd kom i hus i 1986 sammen med en Akai cdp jeg ikke husker modellen på, aldri vært på agendaen å kutte ut
Vis vedlegget 1198114
16 bit D/A ? Eller 14 bits + noise shaping?Billedet viser en Sony CDP-101 og det er en 16 bit maskine![]()
Tipper Audio Note sin siste dac (diskret r-2r) omtrent er 12-14bit.
Det var Philips der brugte 14 bit + noiseshaping16 bit D/A ? Eller 14 bits + noise shaping?
Ja ja, seff! Jeg tenkte Philips, ikke Sony. Min feil.Det var Philips der brugte 14 bit + noiseshaping
Sone CDP 101 er en ren 16 bit
Herre min. Jeg hadde vel ettert vært landet at selve konverteringen har mindre betydning enn hva som kommer før og etter binær til strøm konvertering. Men den rakkeren må være såpass ulinjær med slik pcb layout og i/v trafoer at den må ha karakter og egenlyd i bøtter og spann allerede før den treffer rør og utgangstrafoer.Tipper Audio Note sin siste dac (diskret r-2r) omtrent er 12-14bit.
Min havde samme problem og det er en "tap" der sidder fast på en aksel så den ikke kan dreje og slippe skuffen.Sony CDP 101
Bilde over her.
Har ikke hatt den fremme på mange år, ble overrasket av hvor tung den var.
Skuffen åpner ikke må nok ha service.
Den første batchen av Tandberg 3015 A var 14 bits uten at det stod noe sted. Så blei den 16 bits.Bortimot på kanten av det teknologisk mulige i 1982, folk gikk i «sykehusklær» med ansiktsmaske på CD-plate fabrikkene. D/A konverteren til Philis var i starten på 14 bit + noise shaping, 16-bit fra Philips kom senere.
Man kunne ikke fått til dette det året da folk reiste til månen![]()
Alkurat som den tredje CD spilleren min, en engelsk Acoustic Research CD O4. Ett år senere ble 16-bis varianten CD 06 levert. Jeg fikk 06 levert hjem til meg fra min lokale HiFi butikk med beskjed om å lytte og si hvem som låt best. Ingenting annet ble sagt av butikken.Den første batchen av Tandberg 3015 A var 14 bits uten at det stod noe sted. Så blei den 16 bits.
Friskt ståsted!Herre min. Jeg hadde vel ettert vært landet at selve konverteringen har mindre betydning enn hva som kommer før og etter binær til strøm konvertering. Men den rakkeren må være såpass ulinjær med slik pcb layout og i/v trafoer at den må ha karakter og egenlyd i bøtter og spann allerede før den treffer rør og utgangstrafoer.
Ser ut som dem fortsatt er fornøyd med 90 talls S/PDIF.
Vis vedlegget 1199815
Her er jeg faktisk litt uenig i både det ene og det andre!Min menig er at Audio Note aldri vil komme med noe moderne digital teknologi i sine produkter, selv om det skulle bli allment kjent at det skulle låte bedre.
Fordi, mer enn noe annet handler det om å ta vare på sitt DNA, det er DNA’et/identiteten til Audio Note som er kjernen i businessen. Og det er at det skal være sånn «golden glory days», f eks med rør, gamle D/A chipper og old fashion høyttalere. Og dem vet å ta seg betalt for det.
Har ikke sagt noenting her om at det ikke kan låte bra. Det er sjelden at jeg hører dårlig lyd fra messerommene til Audio Note. De låter ofte blant de bedre med god mellomtonegjengivelse.
Jeg påpeker bare at pga pcb layout og bruk av trafo til I/V kan vi forvente en ulinjær konvertering. Det er slett ikke kontroversielt i det hele tatt.Friskt ståsted!
Her har Audio Note's skarpeste hjerner (som ikke driver med annet enn intens produktutvikling med ekstrem fokus på detaljer) jobbet intet mindre enn 12 år med denne DAC-løsningen, og så endte de med åpenbare nybegynnerfeil, mener du? Men kanskje, bare kanskje, har de lært seg et eller annet om både digitale og analoge kretser også hos Audio Note, eller ka du trur?
Poenget er vel mer det at jeg var der for mange år siden, og de hadde allerede den gangen begynt å jobbe med den DAC'en, så jeg vet ved selvsyn at det har tatt mange år. Om det er 12, skal jeg ikke påstå, men mange er det, i alle fall.Håkon, nå vet jeg at du er AN entusiast. Og det er greit. Men jeg syns du kjøper litt for mye av den propagandaen som serveres av AN….som f eks at dem har brukt 12 år på utvikling…jobbet sinnsykt mye for å få det helt perfekt…har brukt svært mye penger på produktutvikling osv. Sånn markedsføringssvada bryr meg katten. Det er på samme måte som når Mala og diverse andre butikker for hvert nytt produkt som kommer i butikken skriver «….endelig, etter vi i lang tid har ventet på…osv», dette er ment på å virke rett på psykologien vår for å skape en forventing om en storartet opplevelse.
Jeg høret ikke alltid det samme som du hører. Jeg hører at de gamle D/A chippene som dem hittil har brukt ikke er like glatt i lyden som dagens beste. Selv om dem prøver å kamuflere svakhetene med dyre analoge komponenter etter selve chippen.
Om det skulle vise seg å måle bra, ville det komme som en bombe på meg, så der er vi nok helt på linje!Jeg påpeker bare at pga pcb layout og bruk av trafo til I/V kan vi forvente en ulinjær konvertering. Det er slett ikke kontroversielt i det hele tatt.
Et hovedproblem med R-2R er nettopp å få resistorstigen linjær. Det er så vanskelig at man stort sett har gitt opp teknologien i chipbaserte DAC. Alle diskrete forsøk tilstreber bruk av de minste motstandene for å få til et pcb design med minimale bivirkninger. AN har gått helt motsatt vei, og selv hvor smart dem måtte mene seg å være har dem nok strie kår mot fysikken.
Og merk at jeg ikke spår noe om opplevd lydkvalitet. Bare at AN vil overraske om dette måler anno 2026. @bambadoo spådde 12-14-bit. Jeg skal være litt mer optimistisk med 14-16-bit. Tross alt dem har brukt 12 år på dette.Forresten spiller jeg selv på en R-2R som heller ikke er noe målemonster.
HiFi freaks er gjerne et skjellsord der. Og det er faktisk noe sant i det.Kilden kommer fra et studio og der er det lite HI-FI tull.
Det ser ut som om vi er enige i ganske så mye, Espen!Det er sjelden at jeg får positiv hjertebank av noe dyrt high-end utstyr jeg leser om, men det fikk jeg jammen når jeg i sum leste lytteinntrykkene folk hadde med Master Fidelity nadac d+c.
Skulle likt å høre den side by side med den nye til AN.
Jeg er nokså sikker på at Master Fidelity hadde gått med på en side-by-side test. Er ikke like sikker på at AN ville vært like keen på det
Hilsen en som alltid har ment at kilden, selve utgangspunktet er det aller viktigste. Går noe tapt der kan det aldri gjenskapes senere i kjeden![]()
Demo etter min smak. Er anlegget godt, spiller også spinkel postpunk bra IMHO. Sean Casey (Zu Audio) gjør mye av det samme, og jeg synes det er fett og ærlig.At så den ellers svært så hyggelige Martin Grennal så å si utelukkende spiller post-punk på høyt volum uten pauser, gjør ikke saken bedre i mine ører, men det er kanskje mest av alt mitt eget problem. Synes stort sett AN låter til dels MYE bedre hjemme hos folk, jeg!![]()