The Ortofon Club

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kofferten sies å være fra 1988. Det Kuleste jeg har kjøpt på lenge.
    For en gangs skyld var jeg lynkjapp. Handlingens mann.
    Takk for tipset Laban!
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Har akkurat debutert med Ortofon.. Erstattet en Denon DL-301R med en Cadenza Bronze. Har likt DL-103, men hørte etter ti sekunder at jeg likte det jeg hørte svært godt:) DL-103 er feitere i mellomtonen, det kan komme godt med på noen innspillinger, men er ikke tvil om det er en bedre definert mellomtone og mer luft og detaljer på Cadenza Bronze.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hva er forskjellen mellom innmaten i pickuphusene i Ortofons TM-serie og innmaten i OMP-serien? Var TM en forgjenger til OMP eller en samtidig billigversjon?

    Jeg ser på ortofon.com at OMP har en DC-resistans på 750ohm og induktans på 450mH, mens TM har 600ohm/500mH eller 800ohm/750mH. Hva innebærer dette i praksis?

    Jeg har et LM-hus liggende og lurer på om det verdt pengene å investere i en ny Stylus30 eller Stylus40 til den, eller om dette er helt bortkastet. (Vinyl er ikke det jeg spiller mest av, for tiden, så ambisjonsnivået er ikke skyhøyt)
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Om du ikke spiller mye vinyl ville jeg muligens kjøpt den billigste stiften.Hva ligger de på prismessig? Evt tittet på noen av de rimelige AT modellene.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Takk, lille hiawata.
    Jeg har allerede en rimelig stift (5E) og det låter såpass lite inspirerende at jeg begynte å lure litt på hvor mye det kan være å hente på å oppgradere til Stylus30 eller Stylus40.
     

    Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    196
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Har en Ortofon Kontrapunkt H (lilla fargekode), fra serien før Cadenza. Spiller flott, men finner lite info om den.

    Noen her som har kjenner til den og hva som skiller den fra andre pu i Kontrapunkt serien etc ?.
     

    Vinylsound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2009
    Innlegg
    196
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    2
    Bra jobbet ;))… Du fant mer info enn meg, selv om jeg har lest noe av det før. Finner du noen tester og ?
     

    Hifilover

    Fersking
    Ble medlem
    20.10.2019
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Hjelp til valg: Cadenza Blue eller Cadenza Bronze

    Jeg vurder å kjøpe en Cadenza Blue eller Cadenze Bronze til min Elac Miracord 90.
    Derfor trenger hjelp av dere som har installert en av disse. Jeg lurer på følgende:
    Vil diskanten i Cadenza Blue bli for skarp mot mine B&W Nautilus N802 som har metalldiskant?
    Er bassen med Cadenza veldig fremtredende så den fremstår litt svulmende?
    Hva er ellers deres erfaringer
     

    jaybill

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.02.2014
    Innlegg
    96
    Antall liker
    173
    Sted
    Øvre Avløs
    Torget vurderinger
    3
    Har Cadenza Black, liker den meget godt. Den er detaljert i fra bunn til topp. Ikke slitsom på diskanten. MEN ingen erf. m C B.
    Innspill, siden du vurderer C Bronze, ville jeg og sett på Lyra Delos (vet dette er utenfor Ortofon..., samme prisklasse) Dette er en PU jeg ville vurdert, i dag. Må tilføye at jeg liker mine to Ortofon’er meget godt, mm sitter på en Rega og mc på VPI (ref sign.)
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Vil diskanten i Cadenza Blue bli for skarp mot mine B&W Nautilus N802 som har metalldiskant?
    JA!
    Er bassen med Cadenza veldig fremtredende så den fremstår litt svulmende?
    NEI!

    Gå heller opp til Bronze - eller ned til Red - av tonale grunner.
    Gå heller opp til Black - av tonale og tilpasningsmessige grunner.
    Vurderer du andre merker, se på van den Hul: DDT, MC-10, MC-1 eller The Frog...
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    2M Bronze VS 2M Black

    Hei,

    Kan dere med erfaring være behjelpelige med meningsytringer rundt 2M Bronze VS 2M Black? Jeg tenker å oppgradere fra 2M Silver som satt på min Pro-Ject 1Xpression ved kjøp.

    Jeg leser det ene og det andre, og kan hende jeg ikke blir klokere av dette heller. Men det er vrient å få hørt begge på min spiller, og tett på umulig i mitt oppsett. Så deling av førstehåndserfaring fra brukere tas i mot med stor takk.

    Oppsettet: Pro-Ject 1Xpression (2019), Naim Stageline, Naim Nait XS og Flatcap 2, Dynaudio Focus 160.

    -Thomas
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    2M Black er mer detaljert og oppløst lyd, men er også lysere i klangen enn 2M Bronze.
    Bronze passer vanligvis best på Rega-spillere mens Black passer best på ProJect-spillere.

    Gitt platespilleren din - og resten av anlegget ditt - tror jeg 2M Black er veien å gå...

    OBS. Prøv for all del den nye stiften (fra den pickupen) du kjøper - på 2M Silver huset!
     
    Sist redigert:

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    2M Black er mer detaljert og oppløst lyd, men er også lysere i klangen enn 2M Bronze.
    Bronze passer vanligvis best på Rega-spillere mens Black passer best på ProJect-spillere.

    Gitt platespilleren din - og resten av anlegget ditt - tror jeg 2M Black er veien å gå...

    OBS. Prøv for all del den nye stiften (fra den pickupen) du kjøper - på 2M Silver huset!
    Hei og takk for respons.

    Men er det ikke slik å forstå at Red/ Silver/ Blue er interchangable mht stift seg i mellom og ikke oppover? Og likeledes mellom Bronze/ Black?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Skal jeg være helt ærlig så låter 2M serien til Ortofon som en gammel koldjomfru .

    Mvh

    :D
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Men er det ikke slik å forstå at Red/ Silver/ Blue er interchangable mht stift seg i mellom og ikke oppover?
    Og likeledes mellom Bronze/ Black?
    Det er det markedsavdelingen hos Ortofon gjerne vil ha deg til å tro :)

    Forskjellen ligger i at huset på Red/Silver/Blue er laget av plast (PVC?), mens huset på Bronze/Black er laget
    av "Lexan", et stivere og sterkere plastmateriale. Det betyr at pickuphuseneene vil låte forskjellig, men det er
    ikke gitt at det vil låte bedre - i ditt oppsett - med det dyrere huset... Og du får fordelen av sølvspoler med
    ditt pickuphus, som kanskje kompanserer for det "simplere" materialet i Silver huset...

    Jeg vil uansett anbefale deg å kjøpe en komplett (Bronze eller Black) pickup (siden prisdifferansen er såpass
    liten mellom stift og komplett pickup), så du kan lytte deg frem til hva du liker best med den nye stiften;
    - PVC hus med sølvspoler (2M Silver) - eller
    - Lexan hus med kobberspoler (2M Bronze/Black)

    Enhver (stereo) 2M pickup kan benytte enhver (stereo) 2M stift. Og ikke bare det, enhver (stereo) 2M pickup
    kan benytte enhver (stereo) OM stift også (liksom det er mulig å montere 2M stifter på OM pickuper)...

    20978248156_3c31e4beb8_o.jpg


    En spennende kombinasjon kan være ditt 2M Silver hus sammen med OM 40 stift. Fritz Gueger 70 er en skarpere
    sliping enn Shiabatanålen og en compliance på 25 snarere enn 22 kan være en fordel sammen med lette armer.
    Stykt som fan, man kan meget vel fungere lydmessig...
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Der lærte jeg noe nytt. Har lest at 2M og OM serien har samme "motor" og at mange foretrekker OM serien, og OM er endel rimeligere for hvert step. Har bare hørt 2M Red og OM 30, OM 30 koster nesten 3 ganger så mye som 2M Red så det blir litt feil å sammenligne disse (men OM 30 er mye bedre IMO).

    om 40.jpg


    Om Bronze/Black har samme hus så tar de seg godt betalt for Black da forskjellen mellom nål og full pu er 1500 for Black og 600 for Bronze (ref.HK).
     
    Sist redigert:

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Men er det ikke slik å forstå at Red/ Silver/ Blue er interchangable mht stift seg i mellom og ikke oppover?
    Og likeledes mellom Bronze/ Black?
    Det er det markedsavdelingen hos Ortofon gjerne vil ha deg til å tro :)

    Forskjellen ligger i at huset på Red/Silver/Blue er laget av plast (PVC?), mens huset på Bronze/Black er laget
    av "Lexan", et stivere og sterkere plastmateriale. Det betyr at pickuphuseneene vil låte forskjellig, men det er
    ikke gitt at det vil låte bedre - i ditt oppsett - med det dyrere huset... Og du får fordelen av sølvspoler med
    ditt pickuphus, som kanskje kompanserer for det "simplere" materialet i Silver huset...

    Jeg vil uansett anbefale deg å kjøpe en komplett (Bronze eller Black) pickup (siden prisdifferansen er såpass
    liten mellom stift og komplett pickup), så du kan lytte deg frem til hva du liker best med den nye stiften;
    - PVC hus med sølvspoler (2M Silver) - eller
    - Lexan hus med kobberspoler (2M Bronze/Black)

    Enhver (stereo) 2M pickup kan benytte enhver (stereo) 2M stift. Og ikke bare det, enhver (stereo) 2M pickup
    kan benytte enhver (stereo) OM stift også (liksom det er mulig å montere 2M stifter på OM pickuper)...

    Vis vedlegget 562212

    En spennende kombinasjon kan være ditt 2M Silver hus sammen med OM 40 stift. Fritz Gueger 70 er en skarpere
    sliping enn Shiabatanålen og en compliance på 25 snarere enn 22 kan være en fordel sammen med lette armer.
    Stykt som fan, man kan meget vel fungere lydmessig...
    Takk for fint svar. Da ble jeg nok lurt av markedsavdelingen, ja ;-)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Skal jeg være helt ærlig så låter 2M serien til Ortofon som en gammel koldjomfru .

    Mvh

    :D
    Gjør den det eller syns du at den gjør det? Heldigvis er det sannsynligvis en forskjell på de to...
    Jeg synes :D Kjøpte Black den gangen den var å finne i Norske butikkhyller , da hadde jeg hvert uten vinyl siden vinylen ble avviklet for godt .
    Gikk på en supersmell så det holdt klarte ikke få noe som helst ut av den som kunne minne om hva lyden av LP plater kan være , bedre kjøpe en rimelig cd spiller til 5 kr en å kaste bort pengene på noe slikt makkverk . Mvh
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skal jeg være helt ærlig så låter 2M serien til Ortofon som en gammel koldjomfru .

    Mvh

    :D
    Gjør den det eller syns du at den gjør det? Heldigvis er det sannsynligvis en forskjell på de to...
    Jeg synes :D Kjøpte Black den gangen den var å finne i Norske butikkhyller , da hadde jeg hvert uten vinyl siden vinylen ble avviklet for godt .
    Gikk på en supersmell så det holdt klarte ikke få noe som helst ut av den som kunne minne om hva lyden av LP plater kan være , bedre kjøpe en rimelig cd spiller til 5 kr en å kaste bort pengene på noe slikt makkverk . Mvh
    Da er du velkommen til meg for å høre på den på nytt :p
    Det finnes sikker mye bedre der ute, men dårlig er den ikke.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Skal jeg være helt ærlig så låter 2M serien til Ortofon som en gammel koldjomfru .

    Mvh

    :D
    Gjør den det eller syns du at den gjør det? Heldigvis er det sannsynligvis en forskjell på de to...
    Jeg synes :D Kjøpte Black den gangen den var å finne i Norske butikkhyller , da hadde jeg hvert uten vinyl siden vinylen ble avviklet for godt .
    Gikk på en supersmell så det holdt klarte ikke få noe som helst ut av den som kunne minne om hva lyden av LP plater kan være , bedre kjøpe en rimelig cd spiller til 5 kr en å kaste bort pengene på noe slikt makkverk . Mvh
    I alle dager for noe oppgulp.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Skal jeg være helt ærlig så låter 2M serien til Ortofon som en gammel koldjomfru .

    Mvh

    :D
    Gjør den det eller syns du at den gjør det? Heldigvis er det sannsynligvis en forskjell på de to...
    Jeg synes :D Kjøpte Black den gangen den var å finne i Norske butikkhyller , da hadde jeg hvert uten vinyl siden vinylen ble avviklet for godt .
    Gikk på en supersmell så det holdt klarte ikke få noe som helst ut av den som kunne minne om hva lyden av LP plater kan være , bedre kjøpe en rimelig cd spiller til 5 kr en å kaste bort pengene på noe slikt makkverk . Mvh
    Da er du velkommen til meg for å høre på den på nytt :p
    Det finnes sikker mye bedre der ute, men dårlig er den ikke.
    Tusen takk for tilbudet hadde hvert gøy hørt den igjen men litt langt til Trondheim .

    Mvh
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Skal jeg være helt ærlig så låter 2M serien til Ortofon som en gammel koldjomfru .

    Mvh

    :D
    Gjør den det eller syns du at den gjør det? Heldigvis er det sannsynligvis en forskjell på de to...
    Jeg synes :D Kjøpte Black den gangen den var å finne i Norske butikkhyller , da hadde jeg hvert uten vinyl siden vinylen ble avviklet for godt .
    Gikk på en supersmell så det holdt klarte ikke få noe som helst ut av den som kunne minne om hva lyden av LP plater kan være , bedre kjøpe en rimelig cd spiller til 5 kr en å kaste bort pengene på noe slikt makkverk . Mvh
    I alle dager for noe oppgulp.
    Mitt gulp lev med det :)

    Mvh

    2M hater :D provokatør
     
    Sist redigert:

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes :D Kjøpte Black den gangen den var å finne i Norske butikkhyller , da hadde jeg hvert uten vinyl siden vinylen ble avviklet for godt .
    Gikk på en supersmell så det holdt klarte ikke få noe som helst ut av den som kunne minne om hva lyden av LP plater kan være , bedre kjøpe en rimelig cd spiller til 5 kr en å kaste bort pengene på noe slikt makkverk . Mvh
    I alle dager for noe oppgulp.
    Mitt gulp lev med det :)

    Mvh

    2M hater :D provokatør
    Slapp helt av.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.257
    Antall liker
    2.494
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Thomas kjøp deg en Ortofon, ikke hør på alt tøvet.Hadde en Black ,den var meget bra. Men den hadde en tendens til å plukke opp en del rillestøy. Sånn sett tror jeg Bronze kan være et bedre kjøp. Du bør og titte litt på de rimelige Audio Technica modellene. Lykke til.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Thomas kjøp deg en Ortofon, ikke hør på alt tøvet.Hadde en Black ,den var meget bra. Men den hadde en tendens til å plukke opp en del rillestøy. Sånn sett tror jeg Bronze kan være et bedre kjøp. Du bør og titte litt på de rimelige Audio Technica modellene. Lykke til.
    Takk for tips! Black er Imidlertid bestilt, og spilleren er satt igjen på Klubben. Gledes enormt. Støy og faans oldemor har nok mye med justering å gjøre. Jeg har trua 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn