The Ortofon Club

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1697878326612.png

    +
    1697878385191.jpeg

    Jeg har tenkt på alt!
    Nesten. En SPU er nok litt vel stiv for en 312S.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror det er en eller annen som har sagt her på forumet: - en AT 33 PTG/II gir deg 90% av lyden til en 1/4 av prisen( Cadenza Black). Kan ikke bekrefte noe sånt men forskjellene er nok små og det blir nok en del synsing -smak og behag også. Uansett tror jeg at en 2M Black 250 LVB gir veldig mye for pengene
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forholder meg til Ortofon i denne tråden...
    Er det noen som har testet om-40 vs 2m black?Er Black i samme bane som Bronze?
    I så fall så er Black og om-40 ganske forskjellige. Bronze er (slik jeg hører) meget behagelig pu, som låter utrolig behagelig. OM-40 derimot er en pu med masse trøkk og detaljer.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke testet, men 2M Black har splittede polpinner* og det har ikke OM. Super OM har. Jeg er villig til å tenke at en Super OM 40 er på høyde med en 2M Black, til en langt lavere pris. Den enkleste måten å oppgradere din OM40 til en Super OM 40 er å kjøpe en Super OM 5E og bytte om på stiftene slik at du etterpå har en OM 5E og en Super OM 40.

    *Splittede polpinner er en Ortofon-oppfinnelse som dreper uønskede induserte magnetvirvelstrømmer.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Investerte i denne som ligger og venter på sin tid etter at Dv XX2-II er ferdig innspilt. Har for meg at den gir mye morro for pengene!

    Concorde Elite Single
    1697968754641.jpeg




    Den ligger i deres DJ segment men er kun for lytting; Nude Elliptical stylus is for listening, not for heavy back-cueing and scratching

    1697968861500.jpeg


    mvh
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Har brukt ortofon siden 1976 da det begynnte med MC20 og MCA-76 og T-20. Siden har det blitt MC-20(super) MC 200 Concorde osv. med flere uhell. Nå har jeg hatt denne Jubilee' ganske lenge. Vil beholde den ennå. Retipping og overhaling hos ortofon vil koste minst 15k. Det blir for dyrt synes jeg. Jeg kjøpte en HANA ML, som jeg ødela nålen på;) Må ta det på innboforsikring, da jeg ikke fikk noe tilbakemeldig av forhandler. Vil heller bytte til en bedre arm. Fant ut at Jubilee har både boron nålarm og sølvviklinger i spolen. Boron skal ha mere ''speed'' enn alu, som også ortofon sier. Da måtte jeg heller gå for en HANA Blue. Jeg har hatt flere overbevisninger og avspillinger med Jubilee. Det var en som også kjøpte en Cadenza Red, og han syntes at Jubilee var mere frempå og ikke så tilbaketrukket som Cadenza Red. Vil man ha noe som er bedre, så koster det. Da må også resten i kjeden være bra.
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.862
    Antall liker
    17.394
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Nye tonearmer fra Ortofon. De tar en "Sme" og lanserer R utgave av to klassikere AS-212 og AS-909. (De ble vel lansert tidligere i år, men i dag er de lagt til på produktsiden.)
    -
    Ortofon-AS-212R-Reference-Tonearm-und-Ortofon-AS-309R-Reference-Tonearm-Featured-01-780x470.jpg

    True to the legacy
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.005
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sist jeg kjøpte ny Ortofon-arm var det en modifisert 12toms Jelco 750 med navnet Ortofon TA210
    DE sier at de er produsert i Japan, men hvem er det nå som pruduserer disse for Ortofon?
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Litt morsomt da at 212 er 9' tommer. Og 309' er 12 tommer
    Men annet er vel ikke å vente fra et folkeslag som ikke har lært seg desimal systemet og holder seg med halvfjerds, tress og halvfems
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Blir noe kostbar disse nye ortofon armene. Ser ut til att modell betengelsen mellom den 9'' og 12'' armen ikke harmonerer helt :) Jeg har tenkt å bytte arm til ortofon pickupen. Da ser jeg heller på en Sorane 9 toms til halve prisen. Sorane har både 9 og 12 toms armer som ser ganske like ut som ortofon's. Kanskje japanske Sorane som lager armene for ortofon?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Ikke testet, men 2M Black har splittede polpinner* og det har ikke OM. Super OM har. Jeg er villig til å tenke at en Super OM 40 er på høyde med en 2M Black, til en langt lavere pris. Den enkleste måten å oppgradere din OM40 til en Super OM 40 er å kjøpe en Super OM 5E og bytte om på stiftene slik at du etterpå har en OM 5E og en Super OM 40.

    *Splittede polpinner er en Ortofon-oppfinnelse som dreper uønskede induserte magnetvirvelstrømmer.
    Jeg har vurdert OM/Super OM 30/40 Hadde veldig lyst på en men konkluderte med at 2M Black er en bedre rent teknisk når jeg ser ASR målingene, ( mindre forvregning på 2M Black .men det kan skyldes eksemplar variasjon også .

    2M Black trenger forøvrig lavere last enn 47k for å unngå +1.82dB ved 10k og +8 ved 20k. 32kohm hjelper mye. men mange liker nok som den er på 47k også
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.005
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Johansen forklarer i videoen bakgrunnen for modellbetegnelsen 212 og 309. Det er Ortofon tradisjon, og betyr monteringsavstand i millimeter. Metrisk, og egentlig helt logisk. Rart jeg ikke har fått det med meg før.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Johansen forklarer i videoen bakgrunnen for modellbetegnelsen 212 og 309. Det er Ortofon tradisjon, og betyr monteringsavstand i millimeter. Metrisk, og egentlig helt logisk. Rart jeg ikke har fått det med meg før.
    Jeg har vel óg lest det engang.
    Var bare fristet til å drille litt med våre sydlige naboer
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.005
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Designet på de nye armene likner mer på tidligere modeller AS-212S og AS-309S, enn på forrige/siste generasjon (TA210 og TA110). Modellnummeret er også likt. Alle laget av Jelco, som visstnok er avviklet nå. (Jelco laget også min kjære gamle Linn Ittok, også et vellykket design og konstruksjon)
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hadde en Ortofon MC25FL på en Rega Planar 3, platespilleren blev fort solgt videre med Ortofonen hadde jeg mye glede av....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alfred Bokrand bruker (naturligvis) også Ortofon-logikk på modellbetegnelsene. Min er en AS-230. Gjett monteringsavstanden.

    Tillegg: AS-212R har monteringsavstand 214 mm. Ja ja. Det begynner å bli en stund siden de to siste tallene i BMWs modellbetegnelse oppga motorvolumer i dl.

    Tillegg 2: Det kan absolutt se ut som at firmaet bak Sorane har kjøpt verktøy av verdi fra Jelco ja.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så fornøyd med OM-40 at en Super OM-40 er på vei. Synes denne er utrolig god. Har den og 2M Bronze fra Ortofon. Forskjellige, men meget godt begge to. OM-40 er nok den av disse jeg synes er best.
    om40.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn