The Ortofon Club

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.112
    Antall liker
    1.354
    Kan bekrefte RMG309, har selv "søskenbarnet" RKG 309. Ikke sikker på den andre, men veldig glad for å se at det bare var en vanlig OM i SPU'en :giggle: . Jeg bød selger 14000, og bad han om å vende tilbake hvis/når budet ble forbigått, men jeg hørte ikke mer. Plutselig sto det solgt i annonsen:cry:. Er du villig til å fortelle hva sluttsummen ble?
    Steen
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Kan bekrefte RMG309, har selv "søskenbarnet" RKG 309. Ikke sikker på den andre, men veldig glad for å se at det bare var en vanlig OM i SPU'en :giggle: . Jeg bød selger 14000, og bad han om å vende tilbake hvis/når budet ble forbigått, men jeg hørte ikke mer. Plutselig sto det solgt i annonsen:cry:. Er du villig til å fortelle hva sluttsummen ble?
    Steen
    Takk for innspill.
    Har sendt deg en PM :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Gøy at du gidde. Var ikke lett å høre forskjell med mine B&O H9i. Men det kunne virke som gyngehesten var ryddigst i lydbilde.
    Er kanskje større kontraster på 96/24 rippene, men dette er eneste måten jeg kan legge ut låter i sin helhet, lovlig. Rettighetsinnehaverne blåser jo i motivene.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har du selv lyst å si noe om forskjellene?
    Synes det er vanskelig å fremstå som objektiv, mye morsommere om andre kommer med inntrykk, men det er det vel små sjanser for.😔 Synes egentlig forskjellene er godt representert på videoen og at forskjellene var tydeligere enn forventet når de spilte slik back to back.

    Men kan si så mye at jeg synes Anna befinner seg i den fyldige enden, A90 i den noe tynnere. Og jeg kan fortelle at Xpression er bare å plugge inn, så ploger den i vei feilfritt. No brainer om man har avtagbart headshell.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.005
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Synes det er vanskelig å fremstå som objektiv, mye morsommere om andre kommer med inntrykk, men det er det vel små sjanser for.😔 Synes egentlig forskjellene er godt representert på videoen og at forskjellene var tydeligere enn forventet når de spilte slik back to back.

    Men kan si så mye at jeg synes Anna befinner seg i den fyldige enden, A90 i den noe tynnere. Og jeg kan fortelle at Xpression er bare å plugge inn, så ploger den i vei feilfritt. No brainer om man har avtagbart headshell.
    Hører jo at det er litt tonale forskjeller, men headsettet mitt er nok ikke bra nok til de store avsløringene. Du har en fin firer bande😀
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Siden jeg så bilder for første gang, har aldri hørt den, har jeg hatt lyst på en Xpression.
    Drit vakker, og annerledes enn noen andre.
    Modern take on the SPU.
    Og når selveste Art Dudley roste den, er det for meg en no-brainer, og dessverre for meg en no walletter
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Siden jeg så bilder for første gang, har aldri hørt den, har jeg hatt lyst på en Xpression.
    Drit vakker, og annerledes enn noen andre.
    Modern take on the SPU.
    Og når selveste Art Dudley roste den, er det for meg en no-brainer, og dessverre for meg en no walletter
    Ja, den er dessverre stivt priset og nå går den jo opp ytterligere 15k.
    Drømt om den i mange år og den skuffet ikke. Kriblet i ryggraden fra første tone.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Ja, den er dessverre stivt priset og nå går den jo opp ytterligere 15k.
    Drømt om den i mange år og den skuffet ikke. Kriblet i ryggraden fra første tone.
    Nå må for fanden NB komme på banen slik at NOK er pari med DKK.
    På tolv år har bare kronekursen gjort at alt har steget nesten 60%
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.849
    Antall liker
    50.889
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Trodde det skule bli en "wallk i the park" til fordel for Anna. Men ble ikke helt sånn, bassen i Anna kan ingen ta i fra henne.
    Ortofon har en hus lyd som starter med Cadenza og blir bare mer oppløst og forfinet oppover. Det hadde nok vært lettere å hørt testen i hulen din, men jeg hadde helt klart meg med den "stygge andungen"😁
    IMG_5621.jpeg
    IMG_5624.jpeg
    IMG_5623.jpeg
    IMG_5622.jpeg
     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Synes det er vanskelig å fremstå som objektiv, mye morsommere om andre kommer med inntrykk, men det er det vel små sjanser for.😔 Synes egentlig forskjellene er godt representert på videoen og at forskjellene var tydeligere enn forventet når de spilte slik back to back.

    Men kan si så mye at jeg synes Anna befinner seg i den fyldige enden, A90 i den noe tynnere. Og jeg kan fortelle at Xpression er bare å plugge inn, så ploger den i vei feilfritt. No brainer om man har avtagbart headshell.
    Hvor plasserer du Winfeld? (siden jeg har den ( og dæven døtte den har gått opp i pris ser jeg nå))
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Trodde det skule bli en "wallk i the park" til fordel for Anna. Men ble ikke helt sånn, bassen i Anna kan ingen ta i fra henne.
    Ortofon har en hus lyd som starter med Cadenza og blir bare mer oppløst og forfinet oppover. Det hadde nok vært lettere å hørt testen i hulen din, men jeg hadde helt klart meg med den "stygge andungen"😁 Vis vedlegget 950833 Vis vedlegget 950834 Vis vedlegget 950835 Vis vedlegget 950836
    Liker folk med multimedia oppsett. Uansett kilde, musikk blir det. (y)

    På dette nivået blir det tonale nyanser og praktiske vurderinger som er avgjørende imo, ingen av dem gjør seg bort. For meg vinner uansett Xpression, da enkelheten ved montering og det perfekte resultatet er en fryd. Som du selv sa Anna er kilen å sette opp, det er A90 også.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvor plasserer du Winfeld? (siden jeg har den ( og dæven døtte den har gått opp i pris ser jeg nå))
    Windfeld TI hører godt hjemme i denne klassen. Har en anelse mer punch enn feks Xpression, men kanskje bittelitt mindre raffinert oppover. Ta det med en klype salt da jeg er sikker på at det kan variere både i produksjon og hva de blir montert i. Jeg er ikke overbevist om at jeg kunne skilt disse to umiddelbart blindt, mens Anna og A90 har en mer tydelig signatur.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Laget en liten snutt for den det måtte interessere.

    Et godt stykke arbe'...gir et bra innblikk i forskjellene mellom de 4 pickuppene.

    Nå har ikke jeg noen Orto-PU'er (as of now!), med untak av et par OM-kropper i skuffen, men har en T20 SUT som er i bruk og får vel da melde meg inn her, også!? Både fordi jeg ofte har kommet tilbake til Ortofon's puickuper (kanskje til og med på vei dit igjen?) og pga nevnte SUT...
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.816
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Windfeld TI hører godt hjemme i denne klassen. Har en anelse mer punch enn feks Xpression, men kanskje bittelitt mindre raffinert oppover. Ta det med en klype salt da jeg er sikker på at det kan variere både i produksjon og hva de blir montert i. Jeg er ikke overbevist om at jeg kunne skilt disse to umiddelbart blindt, mens Anna og A90 har en mer tydelig signatur.
    Spilte det via airplay fra nettbrettet til streamer - så kvalitetsmessig forsvinner det sikkert noe på veien i forhold til å høre det rett fra vinylen. Anna hadde et skyv i bunnen jeg ikke helt forventet (tippet den var mer nøytral) , vanskelig å plukke noen klar vinner egentlig . Xpression og Anna topper vel pallen tror jeg , men alle spiller jo mer en dugelig.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Spilte det via airplay fra nettbrettet til streamer - så kvalitetsmessig forsvinner det sikkert noe på veien i forhold til å høre det rett fra vinylen. Anna hadde et skyv i bunnen jeg ikke helt forventet (tippet den var mer nøytral) , vanskelig å plukke noen klar vinner egentlig . Xpression og Anna topper vel pallen tror jeg , men alle spiller jo mer en dugelig.
    Tror mye av forskjellen kan ligge i resonansestruktur. Under ser du differansen i responsen mellom Anna og Xpression, hvor Anna viser stor forskjell i bunnen ca 1db mer ved 30Hz. Så kan man spørre seg om hvor mye av differansen ved 20Hz er signal eller rester av resonansen.

    Glem tallene, men det er indikasjoner på at ørene ikke lurer deg. (y)

    Anna-Xpression

    1694431118582.png
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.080
    Antall liker
    33.816
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Tror mye av forskjellen kan ligge i resonansestruktur. Under ser du differansen i responsen mellom Anna og Xpression, hvor Anna viser stor forskjell i bunnen ca 1db mer ved 30Hz. Så kan man spørre seg om hvor mye av differansen ved 20Hz er signal eller rester av resonansen.

    Glem tallene, men det er indikasjoner på at ørene ikke lurer deg. (y)

    Anna-Xpression

    Vis vedlegget 950895
    Og du har jo forskjellige headshell som sikkert påvirker også..........
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Og du har jo forskjellige headshell som sikkert påvirker også..........
    Absolutt!

    Grunnen til toppen er at Xpression resonerer ved ca 8Hz og har faktisk en liten dip i området Anna resonerer ca 12Hz, så det er differansen du ser. Mao resonansen til X ligger lengre nede i rumblefilteret.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vel funnet rette tråden når det gjelder Ortofon tenker jeg, så da kan jeg kanskje få et vettugt svar på hva som skiller er Cadenza Black og en 2M Black 250 LVB! De har samme nål og sliping (etter sigene) men er altså MC og MM pickuper. Det er jo vanlig at det er stor forskjell på MC og MM prismessig og det gjelder jo også disse men lydmessig? Har noen sammenlignet disse to? Jeg har nå spilt på en 2M Black 250 LVB i et år nå og er veldig godt fornøyd. Så hva blir bedre liksom? Fra 12 tusen til 40 tusen må det jo skje noe? Jeg monterte en Benz ACE SL nå noen dager for å teste den igjen, en god pickup men MC. Men jeg ble skuffet - det meste gjorde 2M Black bedre- dynamikk, detaljer, større lydbilde, kort sagt mer liv til musikken. Benz gav nok litt mer rund klang men alt ble totalt sett slappere . Det ble kjapt et bytte tilbake og jeg fikk bekreftet inntrykket. Så hva får en for 40 tusen kontra 12 tusen?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Så hva får en for 40 tusen kontra 12 tusen?
    Det finnes inget klart svar på det spørsmålet.
    Avhenger av resten av kjeden. Tonearm skal passe til den litt tungere MC´en.
    De fleste riaa´er unner 10-15 tusind gi´r bedre ytelse på MM enn MC, så her trenges kanskje en bra
    stepup, om man har en bra MM-riaa.
    Selv er jeg ikke i tvil om, at unner de rette betingelser er Cadenza en klart bedre pickup enn en 2M.
    Skulle bare mangle med den prisforskjellen. Men har du ikke ett system, som klarer å innfri forskjellen,
    hører du den heller ikke, og da er det vel spildte penger ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, det har overrasket meg hvor mye resten av godset har å si for hva man får ut av pickup, nesten så jeg mener at resten har mer å si enn pickupen på en måte.

    Men gidder ikke unnskylde Ortofon, de har priset pickupene sine ut av folkeregistret og burde pokker meg straffes av markedet for åpenbar manglende produksjonseffektivitet. Ingen av deres pickuper burde koste over 40k og Cadenza Black burde ligge rundt 10k tallet.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Ja, det har overrasket meg hvor mye resten av godset har å si for hva man får ut av pickup, nesten så jeg mener at resten har mer å si enn pickupen på en måte.

    Men gidder ikke unnskylde Ortofon, de har priset pickupene sine ut av folkeregistret og burde pokker meg straffes av markedet for åpenbar manglende produksjonseffektivitet. Ingen av deres pickuper burde koste over 40k og Cadenza Black burde ligge rundt 10k tallet.
    Skal jeg tolke deg dithen at Cadenza Black ikke er bedre/ikke er mere verdt enn AudioTechnica AT-OC9XSL
    Og at Xpression er grovt overprisa?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Snakker kun om Ortofon her og kun om pris. AT har sin egen tråd og har uansett ikke en pickup som når Cadenza Black til anklene. :cool:
    Takk, nyttig info for meg som lurer på hva jeg skal finne på som erstatning/etterfølger for en halvgammel Windfeld.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn