The Horny Kid

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Takk for skryten folkens! Det er moro å sette sammen når det går så smertefritt som dette, og det ser jo ikke så ille ut om jeg landa si det selv! Moro at det også fenger andre:)

    Jeg foreløpig usikker på farge/overflatebehandling. Jeg tror set må noe mer sort/kontraster på satellitten, men får se.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Bøyer meg i hatten og tar av meg støvet, nei det var visst omvendt. Oser av gjennomført, gjennomført, gjennomført kvalitet dette.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Veldig kult og inspirerende! Noen spesiell grunn til at det ikke er topp/bunnplate på bassene? Estetisk ser det jo helt rått ut!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    superstrøkent, men tror jeg ville lagt inn topp-plate til bassene som fulgte kurven til radialhornet
    mvh
    Leif
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    superstrøkent, men tror jeg ville lagt inn topp-plate til bassene som fulgte kurven til radialhornet
    mvh
    Leif
    Med plate der vil det se usymmetrisk ut, så radialhornet skulle vært laget flatt i bunnen så det tettet perfekt ned mot middbasshornet. Nå var jeg etterpåklok/dum nå.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    mitt poeng var at ikke luftstrømmen fra underdelen radialhornet skulle endres av en plate, samtidig som det ble tettet bakerst i overdelen av basshornet
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    mitt poeng var at ikke luftstrømmen fra underdelen radialhornet skulle endres av en plate, samtidig som det ble tettet bakerst i overdelen av basshornet
    Skjønner ikke helt hvordan du tenker der, men det spiller ingen rolle. Blir bra som det blir.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for skryten folkens! Det er moro å sette sammen når det går så smertefritt som dette, og det ser jo ikke så ille ut om jeg landa si det selv! Moro at det også fenger andre:)

    Jeg foreløpig usikker på farge/overflatebehandling. Jeg tror set må noe mer sort/kontraster på satellitten, men får se.
    Ser strøkent ut. Blir helt konge med sort Nextel :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Har ikke laget en krybbe til mellomtonen enda for å teste litt forskjellig posisjon. Trukket litt mer tilbake så er det tett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.357
    Antall liker
    63.264
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    En fryd å følge med på monteringen! Sjeldent lekkert! Fargemessig så vet du jo at svart alltid blir best :D
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Tja ser jo ut som rommet er svart og de ser jo så bra ut så synd om de gikk i et med veggen.

    Hvor er delefrekvensene tenk?
     
    • Liker
    Reaksjoner: t.h

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Nedre XO for midbassene vet jeg ikke før jeg har testet, men de simulerte til ca 70hz.
    Ellers begynner jeg med 650 og 5000 på resterende.
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    572
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Her kan man faktisk se at det blir god lyd;-) et bevis på at god design er følge av form følger funksjon ,veldig bra ! Kommer det byggesett snart ?

    Mvh.
    Rolf
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Utrolig pent med lyst ubehandlet tre mot de sorte veggene og det vakre gulvet. Tommel opp.

    Midbass kun med vinger ble veldig cleant, peneste "FLH" jeg har sett hittil. Gulvet er jo en del av hornet og det lille du mister på toppen har lite å si forklarte grelv meg for noen år siden.

    Selv om vi bruker dsp så burde vi trekke mellomtonehornet bakover slik du gjør for da blir det også ryddigere off aksis (har målt hos meg selv og skjønte fort poenget). Det at du ikke legger på en topp-plate gjør det mulig å jonglere litt her så dropp topp-platen. Estetisk er det også desidert penest uten topp-plate.

    Jeg hadde TAD radialhorn en gang og slet litt med beaming i høyden men du sitter kanskje lenger unna enn 2,5 meter?

    Som sagt, håper du ikke maler horna sorte. Men hva med de bittesmå diskanthorna, er de i naturelt treverk de og?

    Kan det være nødvendig med subwoofere så store som en telefonkiosk :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: t.h

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Ble lyd i kveld, og utgangspunktet er meget bra vil jeg si. Rommet er fortsatt helt nakent, og det er bare prøvd et par innstillinger i audiolense.
    Høres ut som potensialet er der:)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Jaggu ble det lyd! Hører at rommet er vel livlig, men har mer glava å leke med. Target er fra et tidligere, helt anderledes oppsett og trenger en del jobb. Alt i alt lover dette veldig godt. En kjapp stemningsrapport fra kveldens midlertidige løsninger:

    88264903-B086-4385-9C22-5F93C378DF92.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Nice compact compacts!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    lytteavstand 2,5-3m?
    totaldybden på FLH er ganske solid...tøff løsning...
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    veldig stilig!
    lytteavstanden er vel heller rundt 2m ut i fra bildene?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ørene mine sitter på hodet og ikke knærne.....:rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: t.h

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Sitter på ca 2,3 m fra midbasselementene nå...
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Begynner å smake nå. Nye ferske målinger med litt mer akustikkremedier, tunet target og stolen litt lenger frem. Dette skal bli bra!
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Det er en god følelse å være der du er nå, nærmer seg slutten på jobben og en føler ting begynner å sitte.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Hjemme fra hyttetur med svigers, snacks og drikke på bordet, musikk i behagelig nivå på anlegget, akkurat der set begynner å bli fysikk av midbass og bass. Herlig med anlegg igjen, det er jaggu mer enn 18mnd siden sist!

    Ser at ampene ikke har betydelig problem med å holde med....
    C0C7C048-FAD3-4F6B-9EAA-6782726EFBF8.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du kan leie ut watt, ala en serverpark.....:cool:
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ah så fett grabben! Slo deg på oppløpsiden med å få lyd et par dager før og i kveld begynner det å bli bra lyd her også! Dukker opp før du aner!
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Göy å se dette faller på plass hos deg. En kul og orginal rigg og grattis så mye med et dedikert rom! Veldig interessant midbasshorn og definitivt en mer grasiös konstruksjon en de nærmest standardiserte tutene som undertegnede har. Er de simulert i Hornresp? Har aldri fått til en fornuftig simulering med klassiske elementer uten kompresjon, men dine moderne oppförer seg kanskje annerledes?

    Ser du har stacket på langvegg. Har gått noen runder i mitt rom som er også konstruert fra grunnen med en blanding av bjelkepanel og dobbel gips med green glue i mellom for lydisolering. Dimensjon ca 7x4.2 og 2.8m himlingshöyde og skråvegger i kortenden.
    Jeg var i utgangspunktet besatt av å ha riggen som ikke direkte er i kompaktsegmentet på kortveggen. Hovedsakelig for å frigjöre maksimalt med plass i rommet for luft og lys, men også for å ha lengst mulig avstand fra sjenerende refleksjoner fra bakvegg.
    Begynte först å teste med noen småtalere for å analysere rommet, noder og plassering og dette fungerte ganske bra. Men da storriggen ble installert var ikke mulighetene for plassering like fleksible, og jeg endte med riggen og lytteposisjon plassert i et enormt null som gav et 15-20dB sökk i regionen 30-50hz, og en skarp node ved 25hz. Audiolense ryddet ok opp, men var ganske stusselig bass ennå midbass og opp fungerte greit.
    Etter å ha mannet meg opp ble rommet endevendt, riggen havnet på langveggen og responsen i bassen var rett og slett spektakulær! pluss minus 3dB fra 25-100 uten tiltak og EQ.
    Jeg klappet meg fornöyd på skulderen og spilte så på riggen slik i snart et år. Men nå i höst kom Habicht på besök, og det var litt fikletid igjen, og på tide å ta grep med noen baktanker. Rommet som i utgangspunktet var stort og deilig var med denne plasseringen ikke noe annet enn fylt opp med höyttalere og var kun brukanes som et 100% dedikert lydrom. I tillegg var jeg avhengig av absorbent rett bak hue i lytteposisjon for en tilfredsstillende topp, men konsekvensen av det var også å lytte med "dotter i öra"
    Habicht var enig at dette var i lengden uutholdbart, både lydmessig og estetisk og riggen var drasset tilbake til sin gamle plass på kortveggen med de kompromissene det innebærer. Bassen fikk svi, men toppen var så uendelig mye friere.
    Men nå i romjula har jeg gått systematisk til verks for å identifisere nullen i bassen. Etter mye klöe grunnet drassing av ca 4 kubikk av steinull fant jeg ut at demping på frontvegg gav null effekt, men jeg konstruerte en bassfelle på bakvegg i rommets lengde 4.2m x 1.20 og 30cm tykk (steinullen lik Flexi A. 30kg/m3 og ca 9000 pa.s/m2). Denne fellen nærmest eliminerte sökket og er nå innenfor pluss minus 5dB i regionen 25-100hz. Bassen trökker og mellomtone/topp er luftig og frigjort. Bassfellen ligger i knevegg og når jeg får ut fingeren til å kle den og sette spiler blir den i diskré og stjeler lite gulvareal. Jobben videre blir å eksperimentere med membranfeller for mer gevinst i bassen da jeg har nok ull på plass (himlingsabsorbent, sideabsorbenter og bassfellen bak). Har i tillegg 8 QRD diffusorer på bakvegg over bassfella som ser bra ut og gir en veldig behagelig klang.
    Summa summarum: Ha alle muligheter åpne först du har et dedikert rom! min konklusjon er iallefall at med en fullvoksen hornrigg bör rommet være betydelig bredere enn 4m for en plassering på langvegg.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Jeg synes det fungerer fint å ha anlegget på kortvegg. Sitter 1/3 fra bakvegg og har høyttalerne ca 1/5 fra frontvegg. Cardas metoden.

    Det er flott med en bred konsertscene som f eks Sluket har når rommet er stort men jeg føler det litt stressende å ha hodet mot bakveggen hvis jeg skal ha anlegget plassert breddeveis hos meg.

    Rommet mitt er 3,3 x 5,7. Hele bakveggen er dekket med 4 trykkbaserte bassfeller fra RPG. Også er det 4 foran i hjørnene. Det er kjempedyrt men verdt det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Göy å se dette faller på plass hos deg. En kul og orginal rigg og grattis så mye med et dedikert rom! Veldig interessant midbasshorn og definitivt en mer grasiös konstruksjon en de nærmest standardiserte tutene som undertegnede har. Er de simulert i Hornresp? Har aldri fått til en fornuftig simulering med klassiske elementer uten kompresjon, men dine moderne oppförer seg kanskje annerledes?

    Ser du har stacket på langvegg. Har gått noen runder i mitt rom som er også konstruert fra grunnen med en blanding av bjelkepanel og dobbel gips med green glue i mellom for lydisolering. Dimensjon ca 7x4.2 og 2.8m himlingshöyde og skråvegger i kortenden.
    Jeg var i utgangspunktet besatt av å ha riggen som ikke direkte er i kompaktsegmentet på kortveggen. Hovedsakelig for å frigjöre maksimalt med plass i rommet for luft og lys, men også for å ha lengst mulig avstand fra sjenerende refleksjoner fra bakvegg.
    Begynte först å teste med noen småtalere for å analysere rommet, noder og plassering og dette fungerte ganske bra. Men da storriggen ble installert var ikke mulighetene for plassering like fleksible, og jeg endte med riggen og lytteposisjon plassert i et enormt null som gav et 15-20dB sökk i regionen 30-50hz, og en skarp node ved 25hz. Audiolense ryddet ok opp, men var ganske stusselig bass ennå midbass og opp fungerte greit.
    Etter å ha mannet meg opp ble rommet endevendt, riggen havnet på langveggen og responsen i bassen var rett og slett spektakulær! pluss minus 3dB fra 25-100 uten tiltak og EQ.
    Jeg klappet meg fornöyd på skulderen og spilte så på riggen slik i snart et år. Men nå i höst kom Habicht på besök, og det var litt fikletid igjen, og på tide å ta grep med noen baktanker. Rommet som i utgangspunktet var stort og deilig var med denne plasseringen ikke noe annet enn fylt opp med höyttalere og var kun brukanes som et 100% dedikert lydrom. I tillegg var jeg avhengig av absorbent rett bak hue i lytteposisjon for en tilfredsstillende topp, men konsekvensen av det var også å lytte med "dotter i öra"
    Habicht var enig at dette var i lengden uutholdbart, både lydmessig og estetisk og riggen var drasset tilbake til sin gamle plass på kortveggen med de kompromissene det innebærer. Bassen fikk svi, men toppen var så uendelig mye friere.
    Men nå i romjula har jeg gått systematisk til verks for å identifisere nullen i bassen. Etter mye klöe grunnet drassing av ca 4 kubikk av steinull fant jeg ut at demping på frontvegg gav null effekt, men jeg konstruerte en bassfelle på bakvegg i rommets lengde 4.2m x 1.20 og 30cm tykk (steinullen lik Flexi A. 30kg/m3 og ca 9000 pa.s/m2). Denne fellen nærmest eliminerte sökket og er nå innenfor pluss minus 5dB i regionen 25-100hz. Bassen trökker og mellomtone/topp er luftig og frigjort. Bassfellen ligger i knevegg og når jeg får ut fingeren til å kle den og sette spiler blir den i diskré og stjeler lite gulvareal. Jobben videre blir å eksperimentere med membranfeller for mer gevinst i bassen da jeg har nok ull på plass (himlingsabsorbent, sideabsorbenter og bassfellen bak). Har i tillegg 8 QRD diffusorer på bakvegg over bassfella som ser bra ut og gir en veldig behagelig klang.
    Summa summarum: Ha alle muligheter åpne först du har et dedikert rom! min konklusjon er iallefall at med en fullvoksen hornrigg bör rommet være betydelig bredere enn 4m for en plassering på langvegg.
    Hei!

    First off, takk for dypt innspill. Dette tas med videre, og det er godt å se at sentralen bidrar med erfaringer og tips!

    Midbassene er bare delvis simulert i hornresp. "Konsulenten" min ønsket simulering av hornet med driveren i både overdrevet og minimalt bakkammer, hvorpå jeg fikk en estimert kurve tilbake for resistivt bakkammer. Målte litt i nærfelt/lyttepos på hornet i går og det stemmer veldig bra. 65-800Hz brukbart område, sånn ca.

    Ja, jeg havner stadig på langvegg...dette er vel det 5 oppsettet jeg har hatt på lang/kortvegg, målt og justert på, og alltid havnet på langvegg av akustiske årsaker. Dette er spesielt i bass/midbass, samme som hos deg.

    Om du blar litt tilbake i tråden har jeg estimert litt avstander fra lyttepos til bakvegg på langvegg kontra kortvegg, og det skiller faktisk ikke så mye i utgangspunktet i mitt tilfelle. Jeg har designet hornriggen med så lite innbyrdes avstander som mulig, slik at jeg kan ha kort lytteavstand og dermed trekke meg nok ut fra bakgvegg selv om jeg spiller på langvegg. Dott-i-øra-følelsen er kjip, men dette kommer jo helst av smalspektret demping og for kort avstand fra hode til overflate absorbent. Hvor nær satt du, og hvor dype var disse? Sitter 40cm fra 15cm glava (midlertidig) nå, og opplever ikke det som unaturlig. Jeg satt faktisk sammen med Hato og diskuterte hvor fritt og flott 2002 med radialhorna spilte oppover i forhold til tidligere referanser nå i helga.

    Mitt rom er lite og 100% dedikert til lytting, så jeg har fritt spillerom. Rommet føles nok likevel mest naturlig å oppholde seg i med anlegget på langvegg, men har ikke rigget til alt på kortvegg enda.
    Grunnen til det er at råmåling av subbene på kortvegg gjør det umulig å få et resultat ut av dem uten akustikktiltak. Jeg har ikke skrinlagt kortvegg enda, det skal absolutt testes mer. Både basert på erfaringer som dine, samt at jeg potensielt har noen veldig spennende akustikktilktak på hendene etterhvert som både bygger lite og skal kunne rette opp i dette.

    Når det gjelder bredde satt jeg i går kveld og vurderte å samle satelittene litt mer sammen, så bredden i rommet ser ut til å fungere.

    Noe av det viktigste for meg i et oppsett er holografi og lydbilde, sammen med troverdig smekk og dynamikk. Da må både innbyrdes avstander mellom lytter, høyttalere, vegger og akustikk spille på lag. Jeg er foreløpig usikker på hva som er værst; veldig tidlig siderefleksjon eller relativt tidlig bakveggsrefleksjon. Per nå heller jeg mot det siste, gitt at begge deler blir behandlet dertil. Men, dette blir det spennende å erfare med av!
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis du deler subbene under 100 Hz, så kan du vel også plassere de på langvegg, og ha "satelittene" på kortvegg. Du greier jo uansett ikke å retningsbestemme subbene.

    Mvh
    OMF
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn