TEST: Polk Audio Reserve R600, R350 og R200 – flaggskiphøyttalere i hverdagsklær

Polk_Audio_Reserve (5 of 13).jpg


Polk lanserte Reserve-serien i fjor. Vi har hatt tre modeller på test, og i tillegg til at R600 og R200 primært har blitt testet i stereo, har de også fått en testrunde i et 5.1.(2)-oppsett sammen med den spesielle senterhøyttaleren R350.

Polk Audio oppsto for 50 år siden, i 1972, og holder til i San Diego i California. De har alltid vært kjent for å lage god kvalitet for et moderat beløp, og dette er fremdeles et motto de holder seg til. Målet er å levere det beste de kan prestere for den prislappen de sikter på for de aktuelle produktene.

Reserve-serien ble lansert i slutten av mars 2021, men før vi fordyper oss i denne serien som er nest best i Polk Audio sitt hierarki, skal vi ta et sveip innom flaggskipserien som ble lansert for drøyt to år siden.

POLK AUDIO LEGEND

For i september 2019 ble Legend-serien fra Polk Audio lansert. Dette er den beste og mest påkostede serien Polk Audio har lansert, og består av gulvmodellene L800 og L600, stativmodellene L200 og L100, og den formidable senterhøyttaleren L400. I tillegg har de en høydemodul for Atmos.

Toppmodellen L800 er en veldig spesiell modell, og er en videreføring av Polk Audio sitt klassiske SDA-konsept, som i denne siste inkarnasjonen innebære to rekker med diskant og mellomtoneelementer vinklet fra hverandre montert i en baffel der den øvre delen har en knekk på midten.

Modellene i Legend-serien har priser fra 13.000,- paret for de de minste stativhøyttalerne til 70.000,- paret for toppmodellene L800.

POLK AUDIO RESERVE

Hvis du får litt vin-assosiasjoner av navnet Reserve er du i godt selskap. For Reserve er inspirert av vinbransjen, og ble skapt av Michael Greco, som har tittelen senior Director of the Loudspeaker Category. Han er en dedikert vinelsker, og mente at Reserve var et riktig navn på denne nye serien.

Hvis vi ser litt på hva som er Polk Audio sitt ambisjonsnivå med Reserve-serien som ble lansert i vår, er det å tilby bortimot like god lyd som de respektive modellene i Legend-serien, men i en enklere innpakning. Og til under halve prisen. Eller sagt med andre ord – å levere flaggskip-lydkvalitet for musikk og film, uten flaggskip prislapp, et grep enkelte andre HiFi-skribenter også liker å omtale som indrefilet og champagne til prisen av øl og pølse. Uansett er dette er en temmelig heftig ambisjon, og uten at jeg har hørt Legend-modellene kan jeg ikke uttale meg om akkurat den ambisjonen har lyktes.

Men jeg kan selvfølgelig uttale meg om lyden i Reserve-serien i de tre modellene jeg har hatt på test, og det kommer etter hvert. Men det som likevel gjør at dette fremstår som en troverdig realistisk ambisjon, er at det er eksakt de samme høyttalerelementene som benyttes i stativhøyttalerne og gulvmodellene R500 og R600 som i tilsvarende modeller i Legend-serien. Det vil si diskant og det kombinert mellomtone/basselementet...

Les hele testen av Polk Reserve R600, R350 og R200 i Audiophile.no
Polk_Audio_Reserve (4 of 15).jpg
 

Kommentarer

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
143
Hvis man ikke føler produktet i sig selv er tilstrækkeligt, kan man let blive desperat :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette er vel ganske moderate greier samanlikna med det vi såg av reklame tidlegare...?

Men dersom du les Karl-Erik si utmerka omtale, kunne du vel ikkje unngå å legge merke til det omfattande arbeidet han har lagt i å sette saman test-speleliste. Eg kjenner ikkje alt, men av det eg har litt peiling på, ser vi ei testrutine som er noko av det råaste eg har sett.
No fell det meg lett å skryte av www.audiophile.no, men dette imponerer verkeleg.
God jobba!
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.257
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Hvis man ikke føler produktet i sig selv er tilstrækkeligt, kan man let blive desperat :)
Altså:
- Fullt påkledd dame, men uten sko og strømper som lytter til musikk er sexy? Ekstremt vårkåt i januar?
Videre på krenkelisten:
- Allergikere vil reagere på bruk av floss-teppe
- MDG får hysterianfall ved mistanke om eksotiske treslag i benken
- Vinylprestene lyser bann når LP-platene ikke lagres i stående posisjon, dessuten er ikke høytelare og vinylspiller avkoblet for mekanisk vibrasjon, lyttevinkelen er absurb osv...
 
Sist redigert:

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Trodde det var mange år siden man brukte kvinner seksualisert for å selge produkter.
Ja, bilder med en enslig dame ved promotering av et produkt er seksualisering.
VG og Dagbladet tar sikkert vel imot nok-en gjesteskribent som skriver en "NEI, vi trenger ikke..."-innlegg. En dame, fullt påkledd og som nyter vinyl, og ikke minst et annet bilde av et fullt påkledd kjæreste-par som ser film i stua er jo grusomt kjønns- og singeldiskriminerende.
Forslag til debatt-innlegg i VG/DB
"NEI, vi trenger ikke nødvendigvis HVITE høyttalere, hva føler mennesker med mørk hud nå?"
"NEI, vi trenger ingen kjæreste for å se film i surround i stua, hva føler singel-folket nå?"
"NEI, vi trenger ikke vinyl for å høre musikk, hva føler strømme-folket nå?"
 

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
Nei, jeg er ikke krenka, og jeg burde ikke brukt ordet seksualisert.
Men synes at det er kleint å bruke kvinner som pynt for produkter
som de bryr seg minimalt om.
Ja, jeg vet det var mye mer utbredt før.
ref, bilpynt.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Nei, jeg er ikke krenka, og jeg burde ikke brukt ordet seksualisert.
Men synes at det er kleint å bruke kvinner som pynt for produkter
som de bryr seg minimalt om.
Ja, jeg vet det var mye mer utbredt før.
ref, bilpynt.
Bra forsøkt..... men hvorfor ikke bare innrømme, at første innlegget var feil............helt feil.
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
652
Antall liker
677
Sted
Rogaland
Disse ble ikke testet med noe Heavy Rock? Nå var det mye i listen som jeg ikke kjenner igjen da
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Trodde det var mange år siden man brukte kvinner seksualisert for å selge produkter.
Se på bildet da mann!
Hæærlig 70talls retro. Bruntoner, platespiller og vinyl.
I en slik setting hører seff en postergirl til, noe annet hadde vært historie forfalskning
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
1
Disse ble ikke testet med noe Heavy Rock? Nå var det mye i listen som jeg ikke kjenner igjen da
Tja, Zappa og Hendrix kan vel være litt heavy i svingene, og Beyoncè-låten Don`t hurt yourself også. Høyttalerne ble testet med veldig mye mer enn det som er innholdet i testspillelista, selv om det ikke er loggført.

Ellers er det tre faktorer som helst skal være på plass for de låtene som befinner seg i testspillelista:
  • Det skal i hovedsak være musikk jeg kjenner veldig godt., og dermed vet hvordan det skal- eller kan låte.
  • Det skal helst være musikk jeg liker godt, og som derfor tåler å bli spilt ofte
  • Det er en fordel hvis flest mulig av sporene har elementer som skiller det utstyret som testes. Dette siste elementet har vært grunnen til at jeg har fjernet / byttet ut noen av sporene fra testspillelista etter hvert etter at jeg begynte med den..

 

hifiml

Medlem
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
28
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Ligger spillelisten tilgjengelig på Tidal ?
Fant den ikke når jeg søkte.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Nei, jeg er ikke krenka, og jeg burde ikke brukt ordet seksualisert.
Men synes at det er kleint å bruke kvinner som pynt for produkter
som de bryr seg minimalt om.
Ja, jeg vet det var mye mer utbredt før.
ref, bilpynt.
Trodde det var mange år siden man trodde at kvinner ikke brydde seg om tekniske rariteter:)

Får slenge med et bilde av vår alles(?)kjære Norah, sømmelig antrukket for deg:)

A5162A02-2F59-47EE-B06D-292F56127C21.jpeg
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Det er en trist tid vi lever i når den minste ting blir seksualisert og det kun snakkes om krenkelser.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Nei, jeg er ikke krenka, og jeg burde ikke brukt ordet seksualisert.
Men synes at det er kleint å bruke kvinner som pynt for produkter
som de bryr seg minimalt om.
Ja, jeg vet det var mye mer utbredt før.
ref, bilpynt.
Hva vet du om det? Bare for at det er en dame så tror du at hun ikke kan sette pris på ett godt anlegg?
 

RS1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2006
Innlegg
143
Antall liker
86
Torget vurderinger
2
Polk virker å gå vitenskapelig til verks og tilbyr gode produkter i alle prisklasser uten tilfeldigheter og unødvendige feil. Polk R100 og R200 kan vise til gode målinger, det samme med deres billigere serie. R700 to 8" basser og 3-veiskonstruksjon virker også interessant.
Det er forskjell på konstruktører nå som "gjør som de alltid har gjort" og de som tar i bruk nøyaktige målinger i utviklingen og retter seg etter vitenskap i stedet for å følge "etablerte sannheter".
 

teerex

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
51
Antall liker
40
Sted
Harstad
Polk virker å gå vitenskapelig til verks og tilbyr gode produkter i alle prisklasser uten tilfeldigheter og unødvendige feil. Polk R100 og R200 kan vise til gode målinger, det samme med deres billigere serie. R700 to 8" basser og 3-veiskonstruksjon virker også interessant.
Fikk mine R700 i walnut forleden, etter å ha sett noen nesten overdrevent rosende omtaler/tester fra relativt troverdige youtubere som Andrew Robinson, Jay's iyagi og Audioholics. Så det blir spennende å prøve dem, bare jeg får ryddet litt og pakket dem ut først.
Tror disse kan ha potensiale til å bli "endgame" høyttalere for mange.
Ca. 2 mnd leveringstid i mitt tilfelle. Vet ikke om det skyldes globalt stor etterspørsel etter disse høyttalerne eller bare tilfeldigheter nå i høst.
Men det passet meg utmerket.

Og et godt råd til "aloz". Finn gjerne andre og mere velegnede steder enn her inne for å praktisere din sutringsfrihet.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Burde vel opprettes en egen "YouToo" avdeling her for folk som blir krenket på andres vegne.:ROFLMAO:
 

teerex

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
51
Antall liker
40
Sted
Harstad
R700 foreløpig i tjeneste på soverommet.
Som vi ser er størrelsen praktisk talt identisk med Klipsch RP-280F (iallefall når sistnevnte har fått gummihjul under). Helt identisk i dybde og bredde, men vekta er betydelig høyere på R700.
Skjermen er 50" så det sier litt om størrelsen på høyttalerne. Ikke mellomstore men heller ikke fryktelig svære.
R700 har altså bassporten under, samt medfølgende avtagbare gummiføtter med spikes inni. Genialt.

Tenkte at hvis høyttalerne er like bra som emballasjen så blir dette bra. Og det ble det.
De spiller med overbevisning på alle måter jeg har kompetanse til å vurdere iallefall. Uten at jeg har finlyttet altfor mye hittil.

(nei det er ikke noe hiphop-greier på skjermen, men Coldplay og BTS... :D )

polk_r700.jpg
 
Sist redigert:

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
980
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 1
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn