leifen
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 13.05.2006
- Innlegg
- 2.347
- Antall liker
- 1.845
Knappe 20 kW for å ligge i 100 med model S på vei uten oppover eller nedoverbakker.
Problemet her er at istedenfor at lesere sier 'så flott, el bil virker å være tingen' så vekker bare slik informasjon irritasjon over at noen får til dette til denne lave kostnaden. Det er vel slik vi er skrudd isammen her på berget.....Totalt tilsvarende 0.2 bensin på mila på totalt 200 mil på ferie. Drivstoffkostnaden kom på ganske nøyaktig 35 kroner for hele ferien.
Hadde du hatt en lettere bil med bedre kjøreskaper, hadde du kunne kjørt forbi bobilene i svingene ogsåNådde Lillehammer med grei margin (23km igjen). Fint med nesten 700 gamp når bobiler og campingvogner skal forseres opp Strynefjellet. Tar de rett etter en hårnålssving når de har lav fart og bedriten aks.
Nei, for der er det null sikt mot møtende trafikk. Mye vegetasjon som gjør at man ikke ser særlig rundt svingene.Hadde du hatt en lettere bil med bedre kjøreskaper, hadde du kunne kjørt forbi bobilene i svingene ogsåNådde Lillehammer med grei margin (23km igjen). Fint med nesten 700 gamp når bobiler og campingvogner skal forseres opp Strynefjellet. Tar de rett etter en hårnålssving når de har lav fart og bedriten aks.
Det må du nesten spørre John Harald om... Opp Strynefjellet vestfra er det vanskelig å kjøre forbi pga dårlig sikt og møtende trafikk og bratt. Østfra er det enkelt.Hvorfor skal man kjøre forbi bobiler i sving?
Det der skjønner jeg lite av, forrige bil var en bmw 530. Teslaen er den beste bilen jeg har hatt, uten tvil. Og da mener jeg kjøreopplevelsen i tillegg til alt annet..Selv om Tesla i forhold til kjøreglede er en drittbil, skal jeg innrømme at den er vakker i sort med 21" dekk
Fint tenker nå jeg, når man først har en slik, men hvor skal staten ta inntektene når alle kjører slik - men det var vel ikke meningen ? De finner vel på noe - bilen har alltid vært en lett melkeku...Problemet her er at istedenfor at lesere sier 'så flott, el bil virker å være tingen' så vekker bare slik informasjon irritasjon over at noen får til dette til denne lave kostnaden. Det er vel slik vi er skrudd isammen her på berget.....Totalt tilsvarende 0.2 bensin på mila på totalt 200 mil på ferie. Drivstoffkostnaden kom på ganske nøyaktig 35 kroner for hele ferien.
Den ER uproblematisk. Hva som skjer om fem år vet ingen. Flere elbiler? Sannsynligvis. Flere ladesteder? Ja. Tesla har mange ladeplasser pr sted så det blir normalt kjapt ledig om det er fullt.Dere skryter jo av at langkjøring med el-bil ikke er noe problem, men det må det jo være. Langkjøring skjer jo stort sett i forbindelse med større ferier, og da må man jo hurtiglade. Den daglige kjøringen til og fra jobb osv er jo ikke noe problem, selv med en e-Golf, men når man skal langt må det jo bli et problem hvis mange kjører elektrisk.
Realiteten er - enn så lenge - lite til ingen ventetid på superladere. Mye typiske utfartssteder som hytteområder nås også greit uten lading med Tesla. Kollega av med hurtigladet tre ganger på 40.000 kilometer og to av de var kun for å prøve konseptet.Dere skryter jo av at langkjøring med el-bil ikke er noe problem, men det må det jo være. Langkjøring skjer jo stort sett i forbindelse med større ferier, og da må man jo hurtiglade. Den daglige kjøringen til og fra jobb osv er jo ikke noe problem, selv med en e-Golf, men når man skal langt må det jo bli et problem hvis mange kjører elektrisk.
Bygger fler hurtigladere. Med dagens utbyggingstakt vil hurtigladere, både Teslas proprietære og kommunale 22 kW ladestasjoner, bli tettere fordelt enn bensinpumper om kort tid. Det koster ikke all verden å bygge ut en slik, så forskjellige butikker, restauranter og kjøpesentre vil se seg tjent med å tilby hurtiglading. Om de ikke ser det selv, vil de bli pålagt det av myndighetene. Som bruker vil man sjelden oppleve kø, og om man skulle gjøre det, fortsetter man bare til neste lader. Det vil også være enkelt å vise på displayet i en Tesla hvor mange ladebåser som er ledige på en superlader slik at man kan planlegge litt på forhånd.Men hva gjør dere når 50% av befolkningen kjører el-bil og dere kommer til neste lader der det er 10 stk. foran dere i ladekøen og hver av dem skal lade i 20 min? Tesla og langkjøring og ladestasjoner fungerer flott så lenge det er få som har el-bil, men hva skjer når man blir mange?
På tre år har jeg bare opplevd en full ladestasjon en gang. Det var tidlig i utbyggingen, og jeg behøvde ikke egentlig å lade, men hadde lovet baksetepassasjeren en hamburger. Det tok to minutter før det ble ledig plass. De siste to årene har jeg aldri sett en full superladestasjon.Dere skryter jo av at langkjøring med el-bil ikke er noe problem, men det må det jo være. Langkjøring skjer jo stort sett i forbindelse med større ferier, og da må man jo hurtiglade. Den daglige kjøringen til og fra jobb osv er jo ikke noe problem, selv med en e-Golf, men når man skal langt må det jo bli et problem hvis mange kjører elektrisk.
Men 2.5 mil ekstra? Hva er vitsen? I praksis er man uansett begrenset av superladerene, og de når man stort sett like fint med 85 som med 90kWh, og snart kommer biler fra Tesla med mindre rekkevidde og følgelig må det opp superladere tettere og på flere steder.Frister mye mer med økt rekkevidde enn effekt ja. 70-pallesnekring går greit nok unna med den gamle standardvarianten også.