Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Knappe 20 kW for å ligge i 100 med model S på vei uten oppover eller nedoverbakker.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Artig. Blir nok heftig produksjon.

    En tankevekker at Tesla selger så bra i Norge til tross for dyre biler. Hadde de hatt en 4-5 modeller og et par alternativer i lavere prisklasser, så skal man ikke se vekk ifra at de hadde gått forbi VW og Toyota totalt på salgstall.

    Min mor kjøpte forleden en Mercedes B-elektrisk. Har kjørt den noen ganger og blant annet til og fra hytten. Ingen tvil om at min neste bil skal være elektrisk. Utrolig stillegående (16" dekk), behagelig og den drar godt. Men jeg vil ha en reell rekkevidde på minst 25-30 mil. Vi får se når neste generasjon Leaf og Tesla Model 3 dukker opp.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Selv om Tesla i forhold til kjøreglede er en drittbil, skal jeg innrømme at den er vakker i sort med 21" dekk :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    På Norgesferie om dagen. Kjørt 1400 kilometer så langt. Skal kjøre ca 550 i dag. Når jeg parkerer hjemme i kveld har jeg totalt brukt i området 15 til 20 kroner på drivstoff. Da tar jeg diffen mellom hva jeg startet med og hva jeg kom hjem med på batteriet. Ladet på superladere og hos familie, det aller meste på superladere.

    Satser på at Sunnmøre-Lillehammer går på en lading, ellers må jeg stoppe på et 22kw punkt i Gudbrandsdalen og toppe opp for å så superladeren på Lillehammer. Er 360km så skal gå fint, men stappfull bil, ganske kjølig og Strynefjellet gjør det litt vanskeligere å forhåndsestimere reell rekkevidde.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Nådde Lillehammer med grei margin (23km igjen). Så Sunnmøre-Oslo med ett ladestopp gikk fint. Når de får opp laderen på Lom blir dette smooth as silk, også om vinteren. Kjørecomputeren er for øvrig notorisk ubrukelig på topografi. Da vi hadde spist på Lom fikk jeg ikke en gang lagt inn Ringebu. Hadde 173 tkm igjen, det var 171 til Lillehammer. Etter en stund fikk jeg lagt inn Ringebu, det skulle jeg ha 1% batteri igjen. Ankom liehammer SC som ligger 48 km lengre sør med ca 5% igjen. Kjørte i fartsgrensen på cruise controller fra Lom til Lillehammer. Noe mer offensivt fra Sunnmøre til Lom. Fint med nesten 700 gamp når bobiler og campingvogner skal forseres opp Strynefjellet. Tar de rett etter en hårnålssving når de har lav fart og bedriten aks.

    Totalt tilsvarende 0.2 bensin på mila på totalt 200 mil på ferie. Drivstoffkostnaden kom på ganske nøyaktig 35 kroner for hele ferien.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Totalt tilsvarende 0.2 bensin på mila på totalt 200 mil på ferie. Drivstoffkostnaden kom på ganske nøyaktig 35 kroner for hele ferien.
    Problemet her er at istedenfor at lesere sier 'så flott, el bil virker å være tingen' så vekker bare slik informasjon irritasjon over at noen får til dette til denne lave kostnaden. Det er vel slik vi er skrudd isammen her på berget.....
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Nådde Lillehammer med grei margin (23km igjen). Fint med nesten 700 gamp når bobiler og campingvogner skal forseres opp Strynefjellet. Tar de rett etter en hårnålssving når de har lav fart og bedriten aks.
    Hadde du hatt en lettere bil med bedre kjøreskaper, hadde du kunne kjørt forbi bobilene i svingene også :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Nådde Lillehammer med grei margin (23km igjen). Fint med nesten 700 gamp når bobiler og campingvogner skal forseres opp Strynefjellet. Tar de rett etter en hårnålssving når de har lav fart og bedriten aks.
    Hadde du hatt en lettere bil med bedre kjøreskaper, hadde du kunne kjørt forbi bobilene i svingene også :)
    Nei, for der er det null sikt mot møtende trafikk. Mye vegetasjon som gjør at man ikke ser særlig rundt svingene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Hvorfor skal man kjøre forbi bobiler i sving?
    Det må du nesten spørre John Harald om... Opp Strynefjellet vestfra er det vanskelig å kjøre forbi pga dårlig sikt og møtende trafikk og bratt. Østfra er det enkelt.

    For å kjøre forbi på en slik vei er det kun en ting som teller, nemlig akselerasjon når det er en åpning, men det er nok tungt for han å innrømme siden en elbil lett gruser hans BMW i fartsøkning fra ca 30 km/t
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Litt mer om kjørecomputeren og dens utilstrekkelighet:

    Startet fra barndomshjemmet med fulladet batteri, 397 km typical var det da vi startet. Ganske kaldt - 12 garder ved havnivå, 5-6 grader på toppen av Strynefjellet. Ankom Lom med 173 typical rekkevidde igjen og et forbruk på ca 220 Wh/km om jeg husker riktig. Kjørte fartsgensen + litt og tok noen forbikjøringer på vei til Lom. Etter å ha spist satte vi veien vestover og sørover med Supercharger på Lillehammer som neste mål. Kjørte konsekvent i fartsgrensen på cruise controller fra Lom. Backup-plan var å lade på Grønn Kontakt på Ringebu - 48km nord for Lillehammer. Da vi startet fra Lom prøvde jeg å legge inn Lillehammer. Da ble jeg routet via SC på Dombås som er en massiv omvei. Prøvde Ringebu - også via Dombås. Gav faen og kjørte videre. La inn Otta som neste destinasjon for å følge med rekkevidden. Etter en stund fikk jeg endret til Ringebu. Der skulle jeg ankomme med 1% batteri igjen. Advarsler om "drive slowly to reach your destination" som jeg gav ganske blanke i. Kjørte i fartsgrensen (dvs 60-70-80) og estimert restbatterikapasitet økte og økte og til slutt forsvant advarslene. Fikk ikke lagt inn Lillehammer og hadde plan om å lade et kvarter på 22kW AC på Ringebu. Estimert restrekkevidde og avstad til Lillehammer tilsa dog at dette skulle gå fint - forbruktet fra Lom og sørover var komisk lavt siden netto ganske mye nedoverbakke. Fikk etter hvert lagt inn Lillehammer SC som destinasjon - skulle komme dit med 1% som etter hvert økte til 5-6%. Ankom som nevnt med over 2 mil restrekkevidde (ikke medregnet reserven på ca 2 mil). På tiden det tok å strekke bena, drikke en kaffi, is til ungene, bytte bleie og få på pysj på barna så var rekkevidden 320km som selvsagt var evig nok til de resterede 180km hjem. Snittforbruket fra Lom til SC Lillehammer var i overkant av 0.15kWh/km så grov feilberegning av bilen. Skjønner at de legger inn en del marginer osv, men topografi har de åpenbart ikke helt koll på.

    Da ferien startet hadde jeg 370 tkm på batteriet, kom hjem med 130tkm igjen og har ikke betalt et øre for strøm undervies. Så start - slutt gir et energiforuk på 48kWh som da koster meg 35 kroner. Undervis har jeg hovedsaklig ladet på superladere (gratis) og noe hos familie der vi har bodd (også gratis for meg).
     
    Sist redigert:

    Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Selv om Tesla i forhold til kjøreglede er en drittbil, skal jeg innrømme at den er vakker i sort med 21" dekk :)
    Det der skjønner jeg lite av, forrige bil var en bmw 530. Teslaen er den beste bilen jeg har hatt, uten tvil. Og da mener jeg kjøreopplevelsen i tillegg til alt annet..
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Satt på i en Model S til butikken. Fin bil! Sort skinn og pianolakk. Litt lite innvendig plass og takhøyde syns jeg (bilen hadde glasstak) og kleine flate seter. Virker veldig gjennomført; det skal Tesla ha!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Logikken i kjørecomputeren er fuzzy så det rekker. Det er rutingen mellom superladere som ikke fungerer. Hastverksjobben som ble gjort for å få ut en betaversjon "to end range anxiety forever" begynner å straffe seg: Alexander and the Terrible, Horrible, No Good, Very Bad Tesla Model S P85D Road Trip –*Feature – Car and Driver | Car and Driver Blog

    På vei sørover Rv3 fra Alvdal foreslo den at jeg skulle kjøre skrått over Ringebu-fjellet for å lade på Lillehammer, heller enn å fortsette rett frem til Elverum og hjem. I praksis kunne jeg kjøre rett hjem uten å lade i det hele tatt og fortsatt ha 100 km rekkevidde da jeg parkerte. Det er nesten så jeg kunne ha lyst til å blåse støvet av den gamle læreboken i nettverksoptimering, kode opp en algoritme og sende den til Tesla, men forhåpentligvis er bedre programvare på vei allerede.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    3 mil nord for Elverum (hvor jeg hadde ladet) mente den at jeg skulle snu, kjøre til SC på Elverum, lade 0 minutter og så kjøre videre til Alvdal.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Totalt tilsvarende 0.2 bensin på mila på totalt 200 mil på ferie. Drivstoffkostnaden kom på ganske nøyaktig 35 kroner for hele ferien.
    Problemet her er at istedenfor at lesere sier 'så flott, el bil virker å være tingen' så vekker bare slik informasjon irritasjon over at noen får til dette til denne lave kostnaden. Det er vel slik vi er skrudd isammen her på berget.....
    Fint tenker nå jeg, når man først har en slik, men hvor skal staten ta inntektene når alle kjører slik - men det var vel ikke meningen ? De finner vel på noe - bilen har alltid vært en lett melkeku...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.363
    Sted
    Trondheim
    Men hva gjør dere når 50% av befolkningen kjører el-bil og dere kommer til neste lader der det er 10 stk. foran dere i ladekøen og hver av dem skal lade i 20 min? Tesla og langkjøring og ladestasjoner fungerer flott så lenge det er få som har el-bil, men hva skjer når man blir mange?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    De fleste hurtiglader nesten aldri. Men det kan selvsagt bli problemer når veldig mange skal ut samtidig - tenk påske osv. En løsning er selvsagt å utvide kapasiteten, men å få utfartstoppene helt køfrie kan bli vanskelig, ja.

    Jeg tipper første som skjer er at folk i større grad lader når de må, ikke når de kan. Ikke nødvendig å lade på vei til og fra hytta om man kommer greit frem uten å lade osv.

    Tesla har allerede startet med å utvide og avlaste de travleste stedene, så problemstillingen er høyst reell.

    Det er en av ulempene med elbil. Jeg tipper dog det på sikt blir såpass dyrt og ubehagelig å kjøre fossilt at man heller vil leve med det. Hva gjør en dieselbileier om det er kjøreforbud inn til Oslo og han skal til Oslo den dagen?

    Om jeg må vente en halvtime en eller annen gang så er der greit. Ville du ventet en halvtime om noen gav deg 5000 kroner for det? Penger spart på drivstoff er svært stor, så litt hassle er nok til å leve med.

    Langturer krever et lite element av planlegging, til daglig absolutt ingen ting. Det er min erfaring etter 7500 kilometer i Tesla. Har stått i ladekø fem-ti minutter en gang, ellers har det vært god plass på de jeg har brukt. Har ofte stått alene.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.363
    Sted
    Trondheim
    Dere skryter jo av at langkjøring med el-bil ikke er noe problem, men det må det jo være. Langkjøring skjer jo stort sett i forbindelse med større ferier, og da må man jo hurtiglade. Den daglige kjøringen til og fra jobb osv er jo ikke noe problem, selv med en e-Golf, men når man skal langt må det jo bli et problem hvis mange kjører elektrisk.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Dere skryter jo av at langkjøring med el-bil ikke er noe problem, men det må det jo være. Langkjøring skjer jo stort sett i forbindelse med større ferier, og da må man jo hurtiglade. Den daglige kjøringen til og fra jobb osv er jo ikke noe problem, selv med en e-Golf, men når man skal langt må det jo bli et problem hvis mange kjører elektrisk.
    Den ER uproblematisk. Hva som skjer om fem år vet ingen. Flere elbiler? Sannsynligvis. Flere ladesteder? Ja. Tesla har mange ladeplasser pr sted så det blir normalt kjapt ledig om det er fullt.

    Jeg har ennå ikke opplevd et ladestopp som er problem. Jeg tar pauser nå og da uansett, og å stå 10-15-20 min en gang eller to på en lang tur plager meg ikke, men har skjønt at det å ikke kunne kjøre 90 mil på rappen er helvetes forgård for deg.

    At folk kjører langtur i kortrekkeviddebil begriper jeg dog ikke. Da må man kjøre sakte på motorveier og lade hver time. Greit nok en gang eller to men jevnlig hadde jeg aldri orket.

    Bilen er stort sett ferdiglagdet på en superlader før jeg er ferdig med kaffi, mat, dass og hva det nå er. På gårsdagens 520 km ladet jeg totalt 25 min. En grei deal for "null" drivstoffutgifter på turen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.363
    Sted
    Trondheim
    10-15-20 min er uproblematisk. Jeg må ikke kjøre 90 mil uten pause, men jeg synes det er praktisk å kunne det hvis jeg vil/må.
    Men 2-3 t vil være problematisk. Og det kan fort bli realiteten hvis veldig mange kjøper el-bil og skal bruke den på ferie. Uansett hvor mange ladestasjoner man bygger vil det bli kø. I dag er det ikke uvanlig med 2-3 biler i kø for hver pumpe på en bensinstasjon med 5 punper i ferietiden. Når det tar 3 minutter pr. bil er det ikke noe problem. Når det tar 20 min pr. bil blir det et potensielt stort problem.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Dere skryter jo av at langkjøring med el-bil ikke er noe problem, men det må det jo være. Langkjøring skjer jo stort sett i forbindelse med større ferier, og da må man jo hurtiglade. Den daglige kjøringen til og fra jobb osv er jo ikke noe problem, selv med en e-Golf, men når man skal langt må det jo bli et problem hvis mange kjører elektrisk.
    Realiteten er - enn så lenge - lite til ingen ventetid på superladere. Mye typiske utfartssteder som hytteområder nås også greit uten lading med Tesla. Kollega av med hurtigladet tre ganger på 40.000 kilometer og to av de var kun for å prøve konseptet.

    Med lading og nok tid på destinasjonen har man en alsjonsradius på 30-40 mil hjemmefra. Det dekker mye.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.666
    Antall liker
    15.763
    Torget vurderinger
    2
    Fylte tanken i går. Kostet 700+ kroner. Welds løsning er da til å leve med? ;)

    Lurer på hva slags Norgesopplevelser en del turister som stoler på GPS får. Har fått forslag fra min kjørecomputer som har vært hinsides, heldigvis kjenner jeg kartet over landet og har i tillegg en god kartbok. Var på vei mot Lom en gang, for å ta 51 over Valdresflya. GPSen foreslo, med hysterisk intensitet, at jeg heller burde legge veien om Sogn, en forlenging av kjøreturen på seks timer i forhold til ruten jeg visste jeg kunne kjøre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men hva gjør dere når 50% av befolkningen kjører el-bil og dere kommer til neste lader der det er 10 stk. foran dere i ladekøen og hver av dem skal lade i 20 min? Tesla og langkjøring og ladestasjoner fungerer flott så lenge det er få som har el-bil, men hva skjer når man blir mange?
    Bygger fler hurtigladere. Med dagens utbyggingstakt vil hurtigladere, både Teslas proprietære og kommunale 22 kW ladestasjoner, bli tettere fordelt enn bensinpumper om kort tid. Det koster ikke all verden å bygge ut en slik, så forskjellige butikker, restauranter og kjøpesentre vil se seg tjent med å tilby hurtiglading. Om de ikke ser det selv, vil de bli pålagt det av myndighetene. Som bruker vil man sjelden oppleve kø, og om man skulle gjøre det, fortsetter man bare til neste lader. Det vil også være enkelt å vise på displayet i en Tesla hvor mange ladebåser som er ledige på en superlader slik at man kan planlegge litt på forhånd.

    Av forskjellige grunner har jeg litt innsyn i reguleringsplanen for et større kjøpesenter. De blir pålagt å bygge ut et antall 22 kW hurtigladere som fint vil tåle et scenarie med 50 % elbiler. Uten å skape ladekø. Det er en betingelse for å få lov til å bygge kjøpesenteret.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dere skryter jo av at langkjøring med el-bil ikke er noe problem, men det må det jo være. Langkjøring skjer jo stort sett i forbindelse med større ferier, og da må man jo hurtiglade. Den daglige kjøringen til og fra jobb osv er jo ikke noe problem, selv med en e-Golf, men når man skal langt må det jo bli et problem hvis mange kjører elektrisk.
    På tre år har jeg bare opplevd en full ladestasjon en gang. Det var tidlig i utbyggingen, og jeg behøvde ikke egentlig å lade, men hadde lovet baksetepassasjeren en hamburger. Det tok to minutter før det ble ledig plass. De siste to årene har jeg aldri sett en full superladestasjon.

    Enkel køteori: 8 båser og gjennomsnittlig 20 min ladetid vil betjene 24 biler pr time. Det betyr i gjennomsnitt 2,5 minutter mellom hver bil som forlater stasjonen. Om det skulle være 10 biler i kø når du ankommer kan du belage deg på 25 minutter ventetid. Sannsynligheten for at dette skulle skje er liten, men det ville i så fall være til å leve med. Jeg har også hørt at det finnes folk som frivillig står i kø for å ta ferge på ferieturene sine.

    Dette er virkelig ikke et problem og vil neppe bli et problem.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Jeg er rimelig sikker på at 22kW AC blir veldig utbredt på ymse destinasjoner som har egeninteresse av at folk stopper en halvtime til en time. Butikker, veikroer, sentere osv osv. En av grunnene til at jeg bestille dobbeltlader på bilen.

    Slike ladepunkter koster en brøkdel av hva en DC-lader koster og strømmen er uansett så billig at det ikke er vits påta betalt for den utover evt parkeringsavgift så man slipper styr med betalingsordning osv.

    På en time kan man da lade ca 11 mil kjørelengde og strømmen koster 15-20 kroner. En grei deal for de fleste om det fører til at kunder velger alkurat det stedet og står en times tid mens de handler osv.

    Ville ikke overraske meg om Tesla starter med å gi bort eller selge utstyret svært rimelig til de som vil tilby noe slikt.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Sistnevnte er de allerede i gang med. Om de har startet i Europa er jeg ikke sikker på, men i statene deler de ut "destination chargers". De selger også i det små noe som kalles fast charger. Det er en halv superlader. Ca 60 kW. Den kan kobles direkte på nettet uten ekstra trafostasjon.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Og noen her vil nok føle seg kallet til å få montert ny hovedbryter og sikring..
    2,8 sek 0-60 mph med ny hardware.
    Husk reisesykepose..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    For å konkretisere Leifen: Det kommer en ny variant av Model S som gjør 0-60mph på 2.8 sekunder mot 3.2 (3.1?) sekunder på dagens toppmodell. Ser ut som de kutter ut 85kWh-varianten og går for 90kWh som det store batteriet. Jeg mistenker at det er det samme batteriet med litt mer kapasitet frigjort.... det er ikke allverdens forskjell med 5 kWh - det utgjør typisk 2.5 mil ektra rekkevidde kontra 85kWh, det er lite for å lage noe nummer utav. Om det faktisk er flere celler vites ikke meg bekjent.

    Så vidt jeg har skjønt er den ekstra aksen kun tilgjengelig om man har 90kWh-batteriet, men vi får se hva som skjer etter hvert. Det er først og fremst aksen fra 50 og oppover som er fobedret, fra 0-50 er det friksjon som er det knappe godet på p85d, men man merker at skyvet avtar og aksen fra 80 til 120 er mye dårligere enn fra 10-50.

    Dette ser veldig ut som en "frodi vi kan" - sak. 2.5 mil ektra rekkevidde er lite relevant og blir enda mindre relevant jo mer ladere som blir bygget ut. Siden Tesla har en modell med 70kWh batteri de må dimensjonere for har det lite å si om man har 85 eller 90kWh, med mindre man har et jevnlig behov hvor 85kWh er akkurat for lite til at det går. Det er visstnok noe hardware som er endret, men jeg mistenker at dette er mye software. Ryktene sier at de har testet p85d til 2.8 sek på 0-60mph også...
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Ny, forbedret kjemi i batteriet, og mye (20%) raskere i høyere hastigheter med den nye varianten. Kvartmila på godt under 11 sek.
    Ny Roadster er visst også på trappene. Det blir sikkert noe som river skinnet av kaldgrøten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Ja, så det nå.... Tesla kan nok lage en gaske så arg roadster når de vil. Den praktiske nytten her til lands er svært begrenset - jeg tror ennå ikke jeg har gitt full gass i en forbikjøring, så p85d holder lenge for meg. 2.5 mil ekstra rekkevidde trenger jeg heller ikke og det blir enda mindre relevant med bedre lademuligheter - de må tross alt dimensjonere nettverket utfra 60/70kWh-biler, så 85 eller 90 spiller nok liten praktisk rolle.

    Hadde jeg skulle bestille i dag hadde jeg nok tatt 85D fremfor P85D, aks er gøy, men gleden avtar - forsvinner dog ikke helt. Får mer skyv fra 50-100, fra 0-50 er det allerede friksjon som begrenser.

    Er vel noen som tenker "MÅ HA!, NÅ!". Jeg er ikke en av de.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    hmm hva skjer når alle får sånn bil????? blir mye svingninger i strøm nettet da alle skal sveise...(lade) det går jo utover oss audiofile...
    hadde heller ikke kjørt rundt i noe som har 8000 kinaputter i seg... holder meg til min gamle vw t3 turbo disel mye sikrere når den tar fyr... har skum apparat som fungerer bak pasasjer setet :)
    hvis regeringen er like flinke på vei nettet som strøm nettet, blir jo dette katastorfe??
    vel time vil show
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Frister mye mer med økt rekkevidde enn effekt ja. 70-pallesnekring går greit nok unna med den gamle standardvarianten også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Min elbillading tilsvarer en vanlig panelovn til eller fra. Trenger ikke rare ladeeffekten for å ta unna daglig kjørebehov.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Frister mye mer med økt rekkevidde enn effekt ja. 70-pallesnekring går greit nok unna med den gamle standardvarianten også.
    Men 2.5 mil ekstra? Hva er vitsen? I praksis er man uansett begrenset av superladerene, og de når man stort sett like fint med 85 som med 90kWh, og snart kommer biler fra Tesla med mindre rekkevidde og følgelig må det opp superladere tettere og på flere steder.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    2,5 mil frister ikke mye nei. De hoster vel opp noe mer etterhvert.

    Apropos innlegget til vega; 404
    Føles så trygt og godt med flytende drivstoff at jeg vurderer å kjøpe meg ei kanne til å ha i frunken.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn