Det er mye tull med rekkevidden på elbiler, og det er et visst problem siden de fleste oppgir altfor optimistisk rekkevidde - dvs at i praksis kommer man seg ikke så langt og spesielt ikke om vinteren. De fleste mindre elbiler kan i teorien kjøre ca 20 mil på en lading. Men i praksis kan man ikke basere seg på at man kommer særlig lengre enn 10-11 mil om det er motorveier involvert. Å lade batteriet til 100% tar også lang tid på en hurtiglader siden ladeeffekten faller ganske mye mot slutten. 0-80% lading på Tesla går like kjapt som 80-100%.
Med en Tesla kan man realistisk regne med å kjøre 40+ mil vår/sommer/høst med fulladet batteri. Da kjører man i fartsgrense/trafikkhastighet, tar de forbikjøringene som er nødvendig men kjører ikke utpreget sportslig eller aggressivt. En relevant innvending er dog at man i praksis aldri har fulladet batteri. Daglig lading settes gjerne til 80% av batteriets kapasitet da dette dramatisk forlenger batterilevetiden, og man er heller sjelden helt på bunnen av kapasiteten. Så faktisk kjørelengde mellom ladingene blir mer i området 15-25 mil, noe som harmoniserer godt med avstanden mellom superladerene til Tesla. Men med litt planlegging så kan man kjøre 40 mil om det ikke er lademulighet underveis. En strekning skal dog være ganske aparte før det ikke er en superlader/offentlig lader tilgjengelig underveis, og som regel kan man også saktelade fra en stikkontakt dit man skal.
Som nevnt overfor har jeg ikke lademulighet på sommerhytta. Det går helt fint å kjøre frem og tilbake og ta noen korte svippturer uten å lade, men det krever at jeg er klar over planene på forhånd. Har bilen 20 mil rekkevidde og vi plutselig skal dra, så må det lades underveis. For min del er det forsåvidt greit siden jeg kan kjøre til en hurtigalder på 15 minutter, men det er jo bare flaks. Det er dog et anstendig utvalg av 22kW-ladepunkter på ruten, så det løser seg uansett, men turen vil fort ta en time ekstra. Som er en del når det er under 2 timer kjøretid hver vei.
Å kjøre elbil krever mer planlegging enn en fossilbil. Det er ikke spesielt vanskelig og man venner fort til å tenke i de baner. Normalt vil en Tesla ha såpass stor rekkevidde tilgjengelig at det ikke er noe problem i praksis, men det kan absolutt oppstå plutselige situasjoner hvor man har et problem. På over 5000 kilometer har det ennå ikke skjedd meg, og om så skjer så takler jeg å stå på et offentlig ladepunkt en stund for å komme meg fra A til B. Normalt har jeg dog til enhver tid +/- 30 mil rekkevidde tilgjengelig, så det skal en del til før det skjer. I garasjen hjemme kan jeg ikke lade mer enn 13 km rekkevidde pr. time lading, så det går ikke veldig fort. Men siden bilen står der i området 8-22 timer i døgnet så får man ladet ganske mye rekkevidde uansett. Av mitt totale forbruk så langt tipper jeg at kanskje 15% er ladet på superladere, og mye av det har også vært unødvendig, men greit å gjøre om det uansett passer med et stopp eller for å slippe å komme hjem med under 10 mil restrekkevidde.
Har aldri måttet spørre noen om å få lade, men om det kniper så får man nok lov til å plugge inn bilen en natt mot litt betaling, en prøvetur eller en flaske halvgrei vin. Drivstoffutgiftene blir uansett komisk små om man så må ty til en slik variant en gang.