Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Tesla fraråder selv i pressemeldingen å oppgradere fra 85 til 90 da det rett nok er så liten forskjell. De sier imidlertid at målet er å øke batterikapasiteten 5% årlig slik at om rekkevidde er et problem, bør man vente et år eller to.

    Jeg tror det vil bli en konkurranse om lengst mulig rekkevidde på elbiler. Misforstått, da jeg er overbevist om at dagens Teslarekkevidde er tilstrekkelig for 99% av brukere 99% av tiden. Det hadde imidlertid ikke gjort noe om man kunne redusere både batteripris og vekt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Jeg tror det vil bli en konkurranse om lengst mulig rekkevidde på elbiler. Misforstått, da jeg er overbevist om at dagens Teslarekkevidde er tilstrekkelig for 99% av brukere 99% av tiden. Det hadde imidlertid ikke gjort noe om man kunne redusere både batteripris og vekt.
    Presis. Det blir også en vurdering av kostnad/vekt på bilen vs å kanskje en sjelden gang måtte ta et ladestopp ekstra. Jeg har vært i en situasjon hvor det har vært aktuelt å måtte stoppe på et 22kW-punkt (kjøreturen fra Sunnmøre til SC på Lillehammer). Om så hadde skjedd måtte jeg stått type 10-15 minutter og betalt 10-15 kroner for å lade. Det er ikke verdt 30.000 eller dermomkring ekstra kostnad på bilen. Jeg regner også med ta det kommer noen flere SC i Sør-Norge og da blir det enda mindre relevant.

    Med dagens ladenettverk kan man dog bo slik til at rekkevidde er et problem, men 2.5 mil ekstra løser det neppe for mange.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Da har prisene kommet på den norske siden. For nye modeller koster 0.3 sek raskere 0-100 og 5kwh ekstra batteri totalt 95000 kroner. Kun batterioppgraferingen koster 22k ekstra. Ganske dyr morro mao.

    Raskere aks forutsetter det større batteriet.

    Visstnok tilbud på 5000 usd + arbeid (og + mva) for eksisterende eiere av p85d, men hva man da faktisk får er litt diffust gitt at det mye batteriet ser ut til å være en forutsetning.

    En mulig forklaring er jo at p85d allerede har det nye batteriet, men det er kanskje litt far fetched.

    Artig at de skryter av at bilen klarer 100 meter på utrolige 10.9 sekunder...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Er kvartmila (ca 400 meter) det er snakk om.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke uvanlig i Unaiten med de tidene da Challenger Hellcat og Corvette Z06 er rimeligere, lik 1/4 mile tid og mye høyere slutthastighet.

    Men det er uansett en sykt bra tid og med dagens avgiftssystem er alternativene til Tesla uoppnåelige.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Det er aksen fra 50 og oppover som er forbedret. Men etter hvert mister den dreiemoment pga manglende girkasse. Tiden fra 0-200 er fortsatt lite imponerende selv om den forbedres en god del.

    Lurer egentlig på hvor mange Tesla-eiere som lever i den villfarelse at de eier en sportsbil. Virker som Tesla har tenkt å melke aks-segmentet ganske godt. Koste som nevnt nesten 100k. Regner med marginen på den oppgraderingen er ganske hyggelig. For Tesla.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Noen statistikk på hva som selger best nå? 70d ser for meg ut som et fornuftig valg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Ja, men det gir enkelte begrensninger mhp kjøreruter, særlig om vinteren. Eksempelvis er det over 250 km fra laderen nord for Sarpsborg og til Lillehammer, og det er 110 grense store deler av veien.

    Kan være irrelevant, kan løses ved å kjøre senere eller lade på et 22kw-punkt, men det legger noen flere begrensninger enn med 85kwh-pakken. Det kommer nok flere SC etter hvert som gjør det uproblematisk.

    Men kan lade ganske mye for de titusener man sparer på bilen...

    Med base camp i Oslo burde det aller, aller meste være uproblematisk. En del ganske vanlige ruter kan dog kreve et ladestopp underveis som man ikke trenger med større batteri, men det er jo fort gjort. Eksempelvis er det ca 22 mil fra Oslo til Geilo. Blir fort i grenseland vinterstid pga mye oppoverbakke (men det er SC på Gol). Koster 75k mer for 85kWh så det er fort verdt potensielt litt ekstra hassle. Det er jo poentsielt hassle med 85kWh også litt avhening av hvor man bor og hvor man skal jevnlig.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja, men det gir enkelte begrensninger mhp kjøreruter, særlig om vinteren. Eksempelvis er det over 250 km fra laderen nord for Sarpsborg og til Lillehammer, og det er 110 grense store deler av veien.

    Kan være irrelevant, kan løses ved å kjøre senere eller lade på et 22kw-punkt, men det legger noen flere begrensninger enn med 85kwh-pakken. Det kommer nok flere SC etter hvert som gjør det uproblematisk.

    Men kan lade ganske mye for de titusener man sparer på bilen...

    Med base camp i Oslo burde det aller, aller meste være uproblematisk. En del ganske vanlige ruter kan dog kreve et ladestopp underveis som man ikke trenger med større batteri, men det er jo fort gjort. Eksempelvis er det ca 22 mil fra Oslo til Geilo. Blir fort i grenseland vinterstid pga mye oppoverbakke (men det er SC på Gol). Koster 75k mer for 85kWh så det er fort verdt potensielt litt ekstra hassle. Det er jo poentsielt hassle med 85kWh også litt avhening av hvor man bor og hvor man skal jevnlig.
    Nesten 80 lapper differanse som tilsvarer "nødvendig" ekstrautstyr, det er tross alt ikke daglig hassle, isåfall er 85d veien å gå
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har man 2 biler i husstanden dekker man nok all bruk med dieselgolf og 70d.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Nei, det vil være unntaksvis det utgjør en forskjell. Til daglig spiller 60, 70 eller 85kwh liten rolle for så godt som alle. For min del vil tur-retur hytta (som ikke har innlagt strøm) være vanskelig med 70kwh, men det hadde latt seg løse om nødvendig.

    Om man først er innstillt på at elbil krever lading og det ikke alltid passer så er det en grei deal. Det plager meg ikke å måtte stoppe på en tur på mange timer, men er ladestopp til eller fra hytta ville være det siden det kun er 2 timer hver vei. Da blir ladestopp på 22kwh på kanskje en halvtime en betydelig forlengelse av turen. Ditto til og fra fjellet om vinteren.

    En annen faktor er at man må lade helt fullt oftere og kjøre nesten tomt oftere det kan potensielt slite en god del mer på batteriet, men ingen vet vel egentlig hva som skjer.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    402 meter på 10,9 sek er rått og flytter i mine øyne Tesla i en helt annen klasse. Fikk faktisk lyst på en selv! Noen som vet hastigheten etter kvartmila?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Villedende markedsføring mht pris har vært nevnt. Det mest misvisende Tesla opererer med er dog motoreffekten. Tesla p85d har ikke 691 hestekrefter eller hva det nå er, det burde enhver som har sett på effektmåleren med klampen i bånn kunne bekrefte. Det reelle tallet ligger nok et sted på 500-tallet. Den oppgraderte modellen som kommer nå har heller ikke 772 gamp. Tesla oppgir makseffekten til motoren foran og bak, men man kan ikke bare legge de sammen da batteriet ikke er i stand til å lever høy nok spenning og strøm til at effekten ut er så stor. Og effekten er også lavere når batteriet ikke er fulladet.

    Så har man kjøpt Tesla fordi man vil ha rundt 700 hestekrefter har man blitt lurt. Den går som et olja lyn fra stillestående, men det er ikke fordi den har 700 hestekrefter...

    690 hestekrefter er 515kW. Effektmåleren har en strek for 480kW - jeg har aldri sett bilen nå den streken for å si det slik... Ikke at det har særlig praktisk betydning - det er uansett ikke nok friksjon mot underlaget til å få plantet en slik effekt i asfalten. Og på høyere hastigheter har bilen uansett dabbet av ganske mye.

    Den største forsen til Tesla er strengt tatt at eneste ferdighet som kreves av føreren er å være i stand til å trykke gasspedalen hardt inn for å få morroa. Ikke noe riktig turtall, ingen ferdigheter mhp å unngå at man bare blir stående å spinne og ingen girskifter som må skje så raskt som mulig. Bare pek og klikk. Jeg ville nok vært ganske hjelpesløs i en ordentlig sportsbil uten et lass av elektroniske krykker, men med Tesla er det easy as a breeze.

    Se f.eks her:
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En amerikansk bekjent tok sin nye P85D til sin lokale 1/8-mile drag strip, stilte seg på startstreken på helårsdekkene, og kjørte på 7,8 sek i første forsøk. Den kompressormatede tingen i motsatt bane drev med masse burnouts og greier, men den gikk jo ikke fortere av det.

    Min gamle tommelfingerregel er at bilens vekt i kg delt på effekt i hk = 0-100 i sekunder. Vri litt rundt på den formelen, og vekt i kg delt på 0-100 tid i sek blir et bra estimat på motoreffekt. En bil på 2250 kg som gjør 0-100 på 3 sek gjør ihvertfall en god imitasjon av å ha 750 hk.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Absolutt. Men det sørger instant moment og null tid på giring for. Jeg er litt overrasket over hvor få som har tenkt over at effektmåleren i bilen aldri når streken for 480kW som tilsvarer ca 650 hk.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Absolutt. Men det sørger instant moment og null tid på giring for. Jeg er litt overrasket over hvor få som har tenkt over at effektmåleren i bilen aldri når streken for 480kW som tilsvarer ca 650 hk.
    Det kalles vel luksusproblem og så er det vel lurt å ha oppmerksomheten et annet sted som på veien ;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Ja, det går fort nok... Har ikke tenkt å kjøpe oppgraderingen for å si det slikt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt. Men det sørger instant moment og null tid på giring for. Jeg er litt overrasket over hvor få som har tenkt over at effektmåleren i bilen aldri når streken for 480kW som tilsvarer ca 650 hk.
    Ja, med full gass har jeg nok ikke sett ned på displayet i det hele tatt. Amerikanske biler har en tekst i ryggespeilene av typen "Warning: Objects in the mirror are closer than they appear". Med høyre pedal i gulvmatten blir ting du ser gjennom frontruten også plutselig mye nærmere enn de så ut til å være.

    Men jeg er litt nysgjerrig på effektoppgraderingen. Den er formodentlig separat fra batterioppgraderingen, ettersom dette dreier seg om en aktiv pyrosikring i stedet for smeltesikring og kontaktflater av inconel i stedet for stål. Da er det visstnok mulig å øke strømmen gjennom det punktet til 1500 A. Reduksjonen fra 3,4 til ca 3,0 s for 0-100 tyder på ca 90 ekstra hk. $5000 er mye penger for helt unødvendig effekt, men 55 $/hk er likevel ganske billig i tuning-verdenen. Hmmmmm...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Blir 5000 USD omregnet til NOK + arbeid + mva etter hva jeg har forstått så det havner vel på 60k NOK eller deromkring. Sikkert billig i tuning-verdenen, men det må evt skrives på morro-kontoen (som forsåvidt forskjellen på p85d og 85d må...)

    Er en tråd på elbilforum.no om dette, under load så ligger spenningen på 300V på batteriet, det kan levere 1300 Ampere strøm så da skulle det bli 390kW eller ca 530 hestekrefter. Tipper mesteparten av den faktiske forskjellen på aksellerasjonen på p85d og p85 kommer fra at førstnevnte har firehjulstrekk og følgelig et mye større firksjonsbudsjett å leke seg med - ikke at bilen faktisk leverer så fryktelig mange flere gamp på maks.

    Om vi antar at 300V spenning er riktig og strømstyrken øker med 200A så skulle det bli ganske så nærme 90hK. Den nye modellen er visstnok ikke raskere fra 0-50, hvilket tilsier at det neppe er mulig å plante mer effekt i asfalten enn hva p85d allerede gjør, men at bil med den nye sikringen har mer å gå på når den gamle begynner å miste dreiemoment.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    I tråden der snakkes det om "battery power" og "mechanical horsepower" - hva er egentlig forskjellen? I min enkele verden er kW og hk to mål på effekt med kun en konstant koverteringsfaktor for å uttrykke en gitt effekt på den ene eller andre måten... Og særlig konstigt er det at den mekansike er større siden det nødvendigvis må være noe tap involvert på veien fra batteriet til drivhjulene.

    But 10A in the Model S is only 255kW battery power at full charge. or ~320 mechanical horsepower.
    The P85D is absolutely limited by the batteries to no more then 500 mechanical horsepower (~16A per cell for a few seconds)

    Edit: My bad, ser nå at det er 255kW og 320hk som er (nesten) som det skal være siden 320*0.736= ca 235.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg forstår også 1 hk som 736 watt, altså bare et annet mål på effekt. Derimot forstår jeg ikke helt Teslas effektangivelser. P85 ble oppgitt som 310 kW eller 416 hk. Det skulle vise tilgjengelig effekt av hele pakken med batteri, inverter og motor. I fjor høst ble dette endret til bare å vise maksimal motoreffekt, uten begrensningen i batteri og elektronikk. Da hoppet tallet opp til 350 kW (470 hk). P85D har den samme motoren bak og en 221 hk motor foran, totalt 691 hk motoreffekt. Total tilgjengelig effekt endret seg nok ikke, siden batteriet og elektronikken fortsatt begrenser moroa.

    I bloggen er Tesla nøye med å oppgi virkningen av oppgraderingen i ampere, ikke hk. (Three Dog Day | Tesla Motors) Total motoreffekt endrer seg jo ikke, men tilgjengelig effekt gikk kanskje opp fra 420 til 510 hk, sånn circa. Konfiguratoren sier derimot at P85D har "259 hp front, 503 hp rear". På en eller annen måte har de funnet noen ekstra watt i motorene, men igjen er de nøye med ikke å summere tallene til 762 hk.

    Så hvor mye effekt har den egentlig? Se i vognkortet. ;)

    Regnestykket for dreiemoment er enda mer ubegripelig. Der gir bilen mye mer på dyno enn fabrikktallene skulle tilsi. http://www.greencarreports.com/news...e-tesla-model-s-p85d-breaks-dynamometer-video
    (864 ft lbs = 1171 Nm.)
     
    Sist redigert:

    NasseNoff

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    272
    Antall liker
    58
    Ja, jeg forstår også 1 hk som 736 watt, altså bare et annet mål på effekt. Derimot forstår jeg ikke helt Teslas effektangivelser. P85 ble oppgitt som 310 kW eller 416 hk. Det skulle vise tilgjengelig effekt av hele pakken med batteri, inverter og motor. I fjor høst ble dette endret til bare å vise maksimal motoreffekt, uten begrensningen i batteri og elektronikk. Da hoppet tallet opp til 350 kW (470 hk). P85D har den samme motoren bak og en 221 hk motor foran, totalt 691 hk motoreffekt. Total tilgjengelig effekt endret seg nok ikke, siden batteriet og elektronikken fortsatt begrenser moroa.

    I bloggen er Tesla nøye med å oppgi virkningen av oppgraderingen i ampere, ikke hk. (Three Dog Day | Tesla Motors) Total motoreffekt endrer seg jo ikke, men tilgjengelig effekt gikk kanskje opp fra 420 til 510 hk, sånn circa. Konfiguratoren sier derimot at P85D har "259 hp front, 503 hp rear". På en eller annen måte har de funnet noen ekstra watt i motorene, men igjen er de nøye med ikke å summere tallene til 762 hk.

    Så hvor mye effekt har den egentlig? Se i vognkortet.
    Hehe sjekker du vognkortet får du deg en overraskelse. En P85 med 421 Hk oppgitt totaleffekt (Tesla sin gamle regnemåte for batteri og motor sammen) har oppgitt under 100 Hk i vognkortet.... En Leaf har mer oppgitt effekt.

    Grunnen - Tesla bruker en asynkron motor som ikke kan yte mer enn 100 Hk i kontinuerlig effekt over tid, og det er tallet som skal oppgis i vognkortet. Da vet en også hvorfor Tesla ikke har hengerfeste, og hvorfor en mister motorkraften med stappfull bil i full fjellklatremodus....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så hvor mye effekt har den egentlig? Se i vognkortet.
    Hehe sjekker du vognkortet får du deg en overraskelse. En P85 med 421 Hk oppgitt totaleffekt (Tesla sin gamle regnemåte for batteri og motor sammen) har oppgitt under 100 Hk i vognkortet.... En Leaf har mer oppgitt effekt.

    Grunnen - Tesla bruker en asynkron motor som ikke kan yte mer enn 100 Hk i kontinuerlig effekt over tid, og det er tallet som skal oppgis i vognkortet. Da vet en også hvorfor Tesla ikke har hengerfeste, og hvorfor en mister motorkraften med stappfull bil i full fjellklatremodus....
    Det var i grunnen poenget, og derfor også den smileyen som ikke ble sitert. Effektangivelsen kommer an på hvordan man måler, og ikke minst hvor lenge man måler.

    Jeg tipper varmeutvikling i batteriet og elektronikken er mer begrensning over litt tid enn motorene. Trefase asynkrone induksjonsmotorer er ganske vanlige i industrien og tåler ganske mye. De har f eks ingen permanentmagneter som ødelegges hvis det blir for varmt. At en P85D med to motorer har samme effektangivelse i vognkortet som en P85 med én motor tyder også på at begrensningen ikke ligger i motorene. Vi får snart se hvordan dette blir løst i Model X, som etter sigende skal bli i stand til å trekke nokså tunge hengere.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Her var en interessant artikkel om økning av kapasitet vha silikon:This is Tesla's plan for a cheaper car - Fortune
    Det var interessant. Hvis man greier å "temme" silisium i anoden vil man få mye større energitetthet i batteriene. Det er mer "cutting edge" enn jeg trodde.
    Aldri i verden om de hadde fått noen til å være med og legge ut over 5 bn. $ om de ikke hadde noen ess i ermet.
    Halvering av batteriprisene kommer innen tre år. Siter meg gjerne på det når den tid kommer.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nettopp hjemme fra en runde i Europa. Bergen - Larvik - Hirtsals - Hjørring (campinghytte med sen innsejekking) - Lübeck (søndag og ingen masipanbutikker i sikte, men pen by - Leipzig (2 dager litt demoer og en fin dyrehage) - München (2d kringler og øl i litersglass, bra shopping, flere slaktere rundt torget enn i hele Norge tipper jeg, Salzburg (pen men turistifisert destinasjon... kan hoppes over), Ljubljana .. herlig by, varmt, passe turistnivå, godt øl, pen by, effektive kelnere ++, noen dager ved Gardasjøen like nord for Riva, Airbnb-hus, Laderen ved Verona konket med 5 Teslaer ... eneste problemet på turen .. men ladet med 7 amp på huset vi leiet så det gikk bra, men ... alt for varmt til å nyte stedet ... alpekjøring og tyske slott og hotell i Rothenburg ob der Tauber, som å bo i et museum ned korte himmelsenger. .. lett absurd... superturiststed... ikke min greie og savnet sivilisasjonen ... Hamburg neste 2 fine dager der, virkelig en undervurdert by.. flott, grønn og avslappet, .. vel verdt noen dager der!, fant et fint hotell som var et ombygget vanntårn midt i en livlig park, og i et avslappet nabolag, Sternschanze, så Køben et par dager.. så fin by ... alltid, og en matby fremfor de fleste ... en obskur favoritt av meg restaurant Bror var stengt på mandager ... men de hadde opprettet Cafe Lillebror ... cafe/bakeri på dagtid og god mat på kvelden .... seriøst god mat. (Tidligere nomakokker som har startet for seg selv med nedskalerte omgivelser men super mat... mine aller aller sterkeste anbefalinger. ... så et stopp i Aalborg (dø mann .. en supergod pizza og en glasscola til 45 dkr... må være den rimeligste plassen i Nord for rølping. Så båten 2t til kristiansand og kystveien til Bergen. Litt lang dag med mye kjøring.... og godt å være hjemme.

    Bilen har vært herlig og kjøre. Tyske motorveier spiser batteri, men er jo moro.. man bruker litt til på stopp og ladere... men etterhvert opplever man at men egentlig lader mer enn nødvendig ofte.. eneste plunder var at superladeren i Verona konket når det kom 5 Teslaer samtidig.. ringte support og de skulle fikse og så videre, men har lest at dette ikke er første gangen ved denne stasjonen. Eneste kø var ved Middelfart, en foran oss i køen. Men etter 10 mins fikk vi en plass.

    Superladerne er svært varierende hva angår interessante lokaliteter i nærheten. De fleste er helt greie, noen fullstendig på landet.

    Stopper man på laderen i Busdorf har de supergod veimat. Sprø snitsel med speilegg og stekte poteter med løk og bacon. I manneporsjoner.

    Kostnader på strøm på 5500 kilometer = 0 kr.

    Eneste aberet nå er at jeg får en jobb med å fjerne skviste insekter fra ruten og resten av bilen.

    Ja .. og tips. ... ikke parker under lindetrær i juli! !!
     
    Sist redigert av en moderator:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Deph: Bløt opp avispapir evt et håndkle du ikke liker lenger og legg over insektene en halvtime-time. Spyl så av, problem solved.

    (Ja, det virker på biler som ikke er elektriske også. 😁)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Noen bør forøvrig påspandere navidamen et språkkurs eller 10. Det er også viktig å bruke hodet litt selv og ikke bare høre på navien! Dama har en fetish for å hanke deg inn på nærmeste lader for 0 minutters lading. Og de første par minuttene etter at hun er slått på bør ses på som fyllesyke.

    Men noen ganger bør man høre på henne. ... "nei.. jeg vil ikke av motorveien på neste avkjørsel... jeg ser jo at jeg skal rett frem.... OK ... 20 km med kø og sneglefart... Sier hun .. ta av og kjør en omvei så er det kanskje en god grunn for det. Gikk litt tid før jeg så det, men hun er ikke alltid helt ute.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Var på harrytur i går - om noen lurer på hvor mange brett med Pepsi som går i en Model S så fikk jeg beviset i går... har (dessverre) litt for mye folkeskikk til å ta bilde av fyren som lempet bilen sin full av Pepsi, men det var et lettere absurd syn.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Morsomt at de har tunet bilen en smule, med "ludicrous mode".

    Men hva er dette annet enn en programvareoppdatering.

    ... skifte av sikringer.

    "How? Well, the limiting factors in the Tesla’s already bonkers performance were its poor fuses, which simply couldn’t cope with the monster battery pack lobbing full amperage at the motors all at once."

    http://www.topgear.com/car-news/first-look/ludicrous-new-tesla-model-s-p85d-does-0-60mph-28-secs

    Og hva koster det å skfte sikringene? 50.000 kr eller noe slikt.

    Regner med de er levert av Nordost.

    Skuffende utpressing fra Tesla. Dette burde maks kostet arbeidspenger, hvis det ikke er noe vesentlig jeg ikke har fått med meg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    In a statement, the billionaire hinted: “There is of course only one thing beyond ludicrous, but that speed is reserved for the next generation Roadster in 4 years: maximum plaid.”
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Morsomt at de har tunet bilen en smule, med "ludicrous mode".

    Men hva er dette annet enn en programvareoppdatering.

    ... skifte av sikringer.

    "How? Well, the limiting factors in the Tesla’s already bonkers performance were its poor fuses, which simply couldn’t cope with the monster battery pack lobbing full amperage at the motors all at once."

    http://www.topgear.com/car-news/first-look/ludicrous-new-tesla-model-s-p85d-does-0-60mph-28-secs

    Og hva koster det å skfte sikringene? 50.000 kr eller noe slikt.

    Regner med de er levert av Nordost.

    Skuffende utpressing fra Tesla. Dette burde maks kostet arbeidspenger, hvis det ikke er noe vesentlig jeg ikke har fått med meg.
    Med denne oppgraderingen nærmer jo bilen seg det den var solgt som i utgangspunktet. Nå har den sannsynligvis ca 600 hestekrefter med den nye sikringen. En del som føler seg noget lurt...

    Men dette ligner veldig på melking av betalingsvillige kunder, ja.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Klart det er melking av betalingsvillige kunder. Hvorfor ikke? De fant på noe kult, fikk mye medieoppmerksomhet, og noen kunder er gærne nok til å ville betale for det. Etter hvert vil den nye sikringen formodentlig bli standard i alle Teslaer siden poenget først og fremst var lengre levetid, ikke økt ytelse. Jeg kjøpte nylig en P85D og funderer på om jeg skal bestille denne oppgraderingen, men jeg føler meg ikke lurt i det hele tatt. Kanskje fordi jeg er innforstått med at disse effekttallene er litt løselig definert. Derimot var jeg litt småsnurt i fjor da jeg innså at det ikke var mulig å ettermontere sensorpakken og adaptiv cruise control i P85.

    Jeg tror forresten rakettforskerne i Nordost skal holde ekspertfingrene sine langt unna pyroteknisk aktiverte sikringer med en rating på 1500 ampere og ultrarask reaksjonstid. :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Jeg føler meg heller ikke lurt for å presisere det. Det virker også som en del ikke helg har skjønt at de har handlet fra et selskap med relativt hurtig innovasjonstakt...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn