Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk, hvor kan jeg bestille en Tesla S med hengerfeste ?
    Det kan du ikke, men du kan legge inn bestilling på Model X. Linken et par innlegg høyere oppe tyder på at den vil greie å dra henger på bortimot fire tonn. Holder det for deg?

    Selv kjørte jeg hjem fra Trøndelag i dag med P85D. Rv 3 gjennom Østerdalen, bare 60-70-80-soner og et og annet veiarbeid. Jeg kjørte stort sett på cruise control i fartsgrensen. Startet med 275 km "typical" rekkevidde på batteriet og toppet opp til 362 km mens jeg spiste lunch i Alvdal. Hoppet over superladeren på Elverum og hadde 100 km rekkevidde på displayet da jeg parkerte hjemme i Vestby. Kunne fortsatt rett til hytta i Sverige uten å lade.

    Gjennomsnittsforbruket fra Alvdal til E6 ved Kolomoen var 0,135 kWh/km. Det tilsvarer en rekkevidde på 630 km med fulladet batteri. Klatringen opp til Kvikne og motorveistrekket fra Kolomoen og hjem dro opp forbruket noe, men jeg endte vel på ca 0,15 (0,183 til Alvdal, 0,145 derfra og hjem). Og ja, jeg brukte fartsressursene i bilen til noen forbikjøringer innimellom. Underveis så jeg forbrukstall ned mot 0,125 i snitt over 50 km. Det er nok fullt mulig å kjøre Trondheim-Oslo uten å lade hvis man absolutt vil.

    Total kostnad for turen: Ca 45 kroner i strøm tilsammen for begge veier.
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Så den går billigere enn den forrige du hadde Asbjørn?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg mener det. Ikke mye billigere, men kanskje 0,18-0,19 heller enn 0,20 som "typical".
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Ja, jeg mener det. Ikke mye billigere, men kanskje 0,18-0,19 heller enn 0,20 som "typical".
    Stemmer nok bra, den ekstra motoren gir mer effektiv regenering, samt at den lille foran også er marginalt mer effektiv enn den store bak, så den foran gjør mesteparten av jobben når det ikke trengs særlig effekt.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Fantastisk, hvor kan jeg bestille en Tesla S med hengerfeste ?
    Det kan du ikke, men du kan legge inn bestilling på Model X. Linken et par innlegg høyere oppe tyder på at den vil greie å dra henger på bortimot fire tonn. Holder det for deg?
    Hvor mange dager har de som først bestilte Tesla Model X ventet?
    Jeg spurte om man kunne kjøpe en Tesla nå med hengerfeste..
    Å kjøpe en bil som ikke dekker sitt behov (hengerfeste) blir litt feil syns jeg :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Hvor mange dager har de som først bestilte Tesla Model X ventet?
    Ca tre år så vidt jeg vet. En fiffig detalj der er at det var et depositum på 30.000 EUR eller noe slikt, blir interessant å se hvilken valutakurs det depositumet blir omregnet på.

    Jeg skal ikke ha Model X.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hvor mange dager har de som først bestilte Tesla Model X ventet?
    Ca tre år så vidt jeg vet. En fiffig detalj der er at det var et depositum på 30.000 EUR eller noe slikt, blir interessant å se hvilken valutakurs det depositumet blir omregnet på.

    Jeg skal ikke ha Model X.
    Skal heller ikke ha Model X :)
    Valutakursen blir vel regnet ut i fra når man betalte inn pengene. Tror noen har gjort et godt kjøp og kan selge videre med en pen fortjeneste, hvis de vil!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Tja, når man bestiller bilen er prisen i NOK låst. Men ingen har faktisk bestillt en X ennå siden der ikke går an. Folk har en plass i køen og har betalt er depositum. Greit nok når det er betalt i NOK, men når det er betalt i EUR for flere år siden er der ikke så opplagt. Depositumer nå er på 25000 NOK tror jeg det er. Var 15000 for Model S
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos hydrogenbiler som alternativ: About Hydrogen Fuel Cell Vehicles (They're Not Clean)

    Essensen i artikkelen er at hydrogen i praksis ikke produseres ved en "ren" elektrolyse av vann, men ved å spalte naturgass til hydrogen og karbondioksyd. Resultatet er ikke bare en energieffektivitet på halvparten av en batterielektrisk bil, men også direkte CO2-utslipp pr kilometer som minst tilsvarer dagens forbrenningsmotorer. En dødfødt teknologi som bare holdes i live av oljeselskapenes håp om å kunne gjenbruke dagens infrastruktur med bensinstasjoner og av bilindustriens ønske om å gi inntrykk av at de "gjør noe" mens de får offentlige midler til å finansiere forskningsinnsatsen.

    Et annet tegn i tiden: Innen ti år skal 60 prosent av Oslo-bussene være elektriske
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Ja, jeg mener det. Ikke mye billigere, men kanskje 0,18-0,19 heller enn 0,20 som "typical".
    Stemmer nok bra, den ekstra motoren gir mer effektiv regenering, samt at den lille foran også er marginalt mer effektiv enn den store bak, så den foran gjør mesteparten av jobben når det ikke trengs særlig effekt.
    Jammen en skrue som har kjørt nesten 54 mil med en P85D ser jeg. Norske forhold og uten å kjøre snegle. 85D bør vel gå enda noen mil til, med tanke på forskjellen fabrikken oppgir i rekkevidde.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ja, jeg mener det. Ikke mye billigere, men kanskje 0,18-0,19 heller enn 0,20 som "typical".
    Stemmer nok bra, den ekstra motoren gir mer effektiv regenering, samt at den lille foran også er marginalt mer effektiv enn den store bak, så den foran gjør mesteparten av jobben når det ikke trengs særlig effekt.
    Jammen en skrue som har kjørt nesten 54 mil med en P85D ser jeg. Norske forhold og uten å kjøre snegle. 85D bør vel gå enda noen mil til, med tanke på forskjellen fabrikken oppgir i rekkevidde.
    På BMWen jeg hadde kunne jeg kjøre 110 mil før jeg måtte tanke, lå fantastisk svingene og klarte 80 - 120 km/t på godt under fire sekunder. Hengerfeste var til og med mulig. 54 mil er unødvendig. Jaja, i dag fikk jeg forespørsel om å låne ut bilen min pga hengerfeste.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Ja, jeg mener det. Ikke mye billigere, men kanskje 0,18-0,19 heller enn 0,20 som "typical".
    Stemmer nok bra, den ekstra motoren gir mer effektiv regenering, samt at den lille foran også er marginalt mer effektiv enn den store bak, så den foran gjør mesteparten av jobben når det ikke trengs særlig effekt.
    Ja, jeg mener det. Ikke mye billigere, men kanskje 0,18-0,19 heller enn 0,20 som "typical".
    Stemmer nok bra, den ekstra motoren gir mer effektiv regenering, samt at den lille foran også er marginalt mer effektiv enn den store bak, så den foran gjør mesteparten av jobben når det ikke trengs særlig effekt.
    Jammen en skrue som har kjørt nesten 54 mil med en P85D ser jeg. Norske forhold og uten å kjøre snegle. 85D bør vel gå enda noen mil til, med tanke på forskjellen fabrikken oppgir i rekkevidde.
    På BMWen jeg hadde kunne jeg kjøre 110 mil før jeg måtte tanke, lå fantastisk svingene og klarte 80 - 120 km/t på godt under fire sekunder. Hengerfeste var til og med mulig. 54 mil er unødvendig. Jaja, i dag fikk jeg forespørsel om å låne ut bilen min pga hengerfeste.
    Ja, jo. Det hengerfestet hadde jo vært kjekt det. Men nå har det seg jo gjerne sånn at det er fint lite problem å få byttelånt når en behøver det.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja, jeg mener det. Ikke mye billigere, men kanskje 0,18-0,19 heller enn 0,20 som "typical".
    Stemmer nok bra, den ekstra motoren gir mer effektiv regenering, samt at den lille foran også er marginalt mer effektiv enn den store bak, så den foran gjør mesteparten av jobben når det ikke trengs særlig effekt.
    Jammen en skrue som har kjørt nesten 54 mil med en P85D ser jeg. Norske forhold og uten å kjøre snegle. 85D bør vel gå enda noen mil til, med tanke på forskjellen fabrikken oppgir i rekkevidde.
    På BMWen jeg hadde kunne jeg kjøre 110 mil før jeg måtte tanke, lå fantastisk svingene og klarte 80 - 120 km/t på godt under fire sekunder. Hengerfeste var til og med mulig. 54 mil er unødvendig. Jaja, i dag fikk jeg forespørsel om å låne ut bilen min pga hengerfeste.
    3204840swsw.gif
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ja, jeg mener det. Ikke mye billigere, men kanskje 0,18-0,19 heller enn 0,20 som "typical".
    Stemmer nok bra, den ekstra motoren gir mer effektiv regenering, samt at den lille foran også er marginalt mer effektiv enn den store bak, så den foran gjør mesteparten av jobben når det ikke trengs særlig effekt.
    Jammen en skrue som har kjørt nesten 54 mil med en P85D ser jeg. Norske forhold og uten å kjøre snegle. 85D bør vel gå enda noen mil til, med tanke på forskjellen fabrikken oppgir i rekkevidde.
    På BMWen jeg hadde kunne jeg kjøre 110 mil før jeg måtte tanke, lå fantastisk svingene og klarte 80 - 120 km/t på godt under fire sekunder. Hengerfeste var til og med mulig. 54 mil er unødvendig. Jaja, i dag fikk jeg forespørsel om å låne ut bilen min pga hengerfeste.
    Ja, jo. Det hengerfestet hadde jo vært kjekt det. Men nå har det seg jo gjerne sånn at det er fint lite problem å få byttelånt når en behøver det.
    En bil som ikke dekker behovet mitt, er i mine øyne søppel. Hvis du trenger hengerfeste og kjøper en bil av andre grunner (som å slippe ko og avgifter), så er det også med en bismak i munnen. Det er sikker derfor mange av Teslaeierene har en bil nr. to :) Dere får si i fra om noen å låne en bil med hengerfeste da :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jammen en skrue som har kjørt nesten 54 mil med en P85D ser jeg. Norske forhold og uten å kjøre snegle. 85D bør vel gå enda noen mil til, med tanke på forskjellen fabrikken oppgir i rekkevidde.
    På BMWen jeg hadde kunne jeg kjøre 110 mil før jeg måtte tanke, lå fantastisk svingene og klarte 80 - 120 km/t på godt under fire sekunder. Hengerfeste var til og med mulig. 54 mil er unødvendig. Jaja, i dag fikk jeg forespørsel om å låne ut bilen min pga hengerfeste.
    Vis vedlegget 328512
    Ja, Teslaeiere må gå ut døra og finne seg en annen bil når de trenger hengerfeste :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Mangelen på hengerfeste kan man uansett kompensere for med nr. 2 bilen.

    Kan man skru helt av regenerativ bremsing på P85d? Lå bak en inn til Trondheim forrige helg og stusset på hvorfor bremselyset tente så ofte.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jammen en skrue som har kjørt nesten 54 mil med en P85D ser jeg. Norske forhold og uten å kjøre snegle. 85D bør vel gå enda noen mil til, med tanke på forskjellen fabrikken oppgir i rekkevidde.
    På BMWen jeg hadde kunne jeg kjøre 110 mil før jeg måtte tanke, lå fantastisk svingene og klarte 80 - 120 km/t på godt under fire sekunder. Hengerfeste var til og med mulig. 54 mil er unødvendig. Jaja, i dag fikk jeg forespørsel om å låne ut bilen min pga hengerfeste.
    Vis vedlegget 328512
    Ja, Teslaeiere må gå ut døra og finne seg en annen bil når de trenger hengerfeste :)
    Selvsagt, ett par ganger i året trenger noen av oss 10 seter også, når fotballaget til unga skal på turnering, kanskje like greit å bare kjøre rundt i minibuss hele året, ettersom en vanlig sedan da er verdiløs :D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan man skru helt av regenerativ bremsing på P85d? Lå bak en inn til Trondheim forrige helg og stusset på hvorfor bremselyset tente så ofte.
    Nei, ikke såvidt jeg vet. Derimot er det en logikk i bilen som tenner bremselyset ved "tilstrekkelig hard" regenerativ bremsing. Hvis man bare slipper gasspedalen og lar bilen regenerere alt den kan er det nærmest garantert at bremselyset tenner uten at man berører bremsepedalen.

    Apropos behovet for hengerkrok og 10 seter: I tillegg til alt det trenger jeg også en liten roadster for å smyge rundt på svingete landeveier med en varm sommerkveld. Og jeg øvelseskjører litt med familiens siste tenåring, så jeg må ha en bil med mekanisk håndbrekk mellom setene for at det skal være lov. Så inntil noen finner opp en to-seters roadster med 10 seter, firehjulstrekk, tilhengerkrok for to-tonns henger, mekanisk håndbrekk og rekkevidde på 1000 mil er det verdiløst å ha bil. Får høre med Mazda om de kanskje løser det i neste MX-5. :)
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Yay. Passerte 10000 km i P85D tidligere i kveld. Den ble levert 26 mars, så dette peker mot 40000 km pr år. Gjennomsnittsforbruk 0,190 kWh/km. Ingen problemer av betydning. To småting: Speilet på førersiden lar av og til være å folde seg ut. Trykk på knappen en gang til, og så kommer det. Musikkanlegget hakker av og til litt ved avspilling fra digital kilde. Tydeligvis et software-problem, for hvis jeg rebooter midtkonsollen forsvinner problemet for noen uker før det gradvis kommer tilbake. Det blir nok fikset i en programvareoppdatering, eller så får jeg nevne det ved første årlige service.

    Apropos programvareoppdatering: Nå venter vi bare på versjon 7 med autopilot og oppdatert brukergrensesnitt. :cool:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Snart sommerens familieturné. Skal kjøre Oslo-Trøndelag-Sunnmøre-Oslo. Totalt ca 140 mil transportetappe + en ukjent mengde lokalkjøring på de to stedene vi skal være. Regner med å måtte stoppe eksplisitt for å lade 1-2 ganger Olso-Trøndelag, 0-1 ganger Trøndelag-Sunnmøre og 1-2 ganger Sunnmøre-Oslo. Dvs best case 2 ladestopp, worst case 5 ladestopp. Lokalkjøring tas greit på stikkontakten hos familen. Hvilken lidelse.

    Regner med å lade i Alvdal (alternativt også på Elverum) Oslo-Trøndelag. Trøndelag-Sunnmøre kan nok kjøres i ett strekk om jeg starter med fullt batteri - det er 370km men ingen fjelloverganger, ellers kan hurtigalderen på Aspøya besøkes underveis (eller på Dombås om vi tar den veien, dog lite trolig). Hjem er det muligens noe spennende med Sunnmøre-Lillehammer uten å lade, men får se det an. Superladeren som skal komme/kommer på Lom er ikke klar, men kan evt toppe opp på en offentlig Type 2 lader om det blir knapt. 360 km, men bør gå med fullt batteri siden det stort sett er 60-70-80-soner. Skal dog over Strynefjellet så ikke så lett å estimere før man er nede derfra.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Mangelen på hengerfeste kan man uansett kompensere for med nr. 2 bilen.

    Kan man skru helt av regenerativ bremsing på P85d? Lå bak en inn til Trondheim forrige helg og stusset på hvorfor bremselyset tente så ofte.
    Kan velge mellom "normal" (60kw) og "reduced" (30Kw max) regenerativ effekt. Det krever litt tilvenning å kjøre smooth med den på "normal" siden bremseeffekten er ganske kraftig på flat vei om man bare slipper gassen helt. Da jeg kjørte diselpurka til avlevering etter salg føltes det veldig rart - måtte trykke på bremsen for å stoppe for rødt lys i oppoverbakke selv om jeg slapp gassen i god tid.

    Man venner seg til hvordan man kjører med stort sett kun bruk av gasspedalen ganske fort, dog. Bremsepedalen brukes stort sett for å stoppe helt opp og når noe uforutsett skjer. Da jeg la om til sommerdekk etter ca 3000 km kjørt var det knapt bremsestøv på innsiden av felgene, så bremseklossene på en elbil må man regne med holder veeeldig lenge sammenlignet med en bil uten regenerativ bremsing.

    Las om en som hadde kjørt ned Strynefjellet - kjørte 35 km med netto null energibruk
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Du slipper iallfall kø hvis du skal lade på Aspøya , har ikke sett noen lade der til tross for at jeg sporadisk kjører forbi.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjørte ned Trollstigen i fjor. Hadde mer strøm på batteriet da jeg kom ned enn hva jeg hadde på toppen. Negativt drivstofforbruk er litt spesielt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.666
    Antall liker
    15.763
    Torget vurderinger
    2
    Apropos hydrogenbiler som alternativ: About Hydrogen Fuel Cell Vehicles (They're Not Clean)

    Essensen i artikkelen er at hydrogen i praksis ikke produseres ved en "ren" elektrolyse av vann, men ved å spalte naturgass til hydrogen og karbondioksyd. Resultatet er ikke bare en energieffektivitet på halvparten av en batterielektrisk bil, men også direkte CO2-utslipp pr kilometer som minst tilsvarer dagens forbrenningsmotorer. En dødfødt teknologi som bare holdes i live av oljeselskapenes håp om å kunne gjenbruke dagens infrastruktur med bensinstasjoner og av bilindustriens ønske om å gi inntrykk av at de "gjør noe" mens de får offentlige midler til å finansiere forskningsinnsatsen.

    Et annet tegn i tiden: Innen ti år skal 60 prosent av Oslo-bussene være elektriske
    Hydrogen og metall har det vanskelig sammen. Hydrogen embrittlement er et stort problem. Og det blir merkelig å bruke en teknologi som skal gjennom så mange energisteg før kraften leveres til det man vil anvende den til.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_embrittlement
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Hydrogen og metall har det vanskelig sammen. Hydrogen embrittlement er et stort problem. Og det blir merkelig å bruke en teknologi som skal gjennom så mange energisteg før kraften leveres til det man vil anvende den til.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_embrittlement
    Interessant for oljeselskaper som vil bruke eksisterende stasjonsinfrastruktur videre, samt at det apellerer til folks irrasjonelle forestilling om nødvendig rekkevidde og tanketid.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hydrogen og metall har det vanskelig sammen. Hydrogen embrittlement er et stort problem. Og det blir merkelig å bruke en teknologi som skal gjennom så mange energisteg før kraften leveres til det man vil anvende den til.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_embrittlement
    Interessant for oljeselskaper som vil bruke eksisterende stasjonsinfrastruktur videre, samt at det apellerer til folks irrasjonelle forestilling om nødvendig rekkevidde og tanketid.
    Hvorvidt det er irrasjonelt avhenger litt av bruksmønster og hvor man bor.

    Bor man i Oslo så har man kort vei til alt, bor man i grisgrendte strøk har man fort 20 mil og en fjellovergang til Ikea, 3 timer til fremtidig Tesla verksted og bor man i nord så har man sikkert 70 mil til naboen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Jada, som nevnt opptil flere ganger i tråden har folk ulike behov.

    Men fremtidens teknologi (og incentiver/avgiftssystem) bør ikke baseres på hva som passer noen som bor på en gresstust under en fjellhylle langt utenfor folkeskikken siden de langt fleste bor relativt sentralt til, selv i et såpass grisgrendt land som Norge. Det er MYE viktigere med noe som funker for to millioner på det sentrale Østlandet kontra hva som funker for de 3000 som bor i Kautokeino.
     
    Sist redigert:

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Jada, som nevnt opptil flere ganger i tråden har folk ulike behov.

    Men fremtidens teknologi (og incentiver/avgiftssystem) bør ikke baseres på hva som passer noen som bor på en gresstust under en fjellhylle langt utenfor folkeskikken siden de langt fleste bor relativt sentralt til, selv i et såpass grisgrendt land som Norge. Det er MYE viktigere med noe som funker for to millioner på det sentrale Østlandet kontra hva som funker for de 3000 som bor i Kautokeino.
    Nå tror jeg du glemmer litt grunnen til problemet - og årsaken til at man har subsidert EL-biler.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Skal man begynne å løse opp i trafikken er det nok en fordel å få flest mulig over på 2 hjul med eller uten motor. Jeg synes det er synd at det ikke er noen økonomisk fordel med elsykkel eller generell sykling til jobb mens elbiler har momsfrihet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Dersom færrest mulig skal kjøre bil bør flest mulig bo i lelighet i blokk så sentralt at "alt" er innenfor gang/kollektivtransportavstand.

    En sykkel koster fra et par-tre tusen og oppover. Vanskelig for å se hvilke økonomiske fordeler man skulle trenge for å ta sykkelen fatt dersom det er mulig. Ville også være umulig å følge opp eventuelle refusjonsordninger basert på om man faktisk sykler eller ikke. For min egen del sparer jeg 650 kroner i månden på månedskort på å sykle og får 40-45 minutter gratis trening uten å bruke noe ekstra tid på å sykle til og fra jobben siden jeg jo uansett skal ta meg dit og tilbake hver dag. Neppe økonomien det står og faller på for om man velger sykkelen eller ei. Generell latskap eller logistikkproblemer i hverdagen er nok en betydelig viktigere faktor. Sykler er allerede fritatt for bompenger om sykkelturen skulle føre gjennom en bomring (selv sykler jeg daglig gjennom bomringen). Parkering av sykkel er også gratis. I det hele er det såpass mange økonomiske (og helsemessige) fordeler med å sykle til og fra jobb og annet at dersom man likevel velger å ta bilen så har man stort sett kun seg selv å takke.

    Om min jobbsykkel hadde vært fritatt for mva ville den kostet meg 800 kroner mindre i innkjøp. Ikke avgjørende.
    Om min elbil hadde hatt full mva ville den kostet 205.000 kroner mer. Avgjørende.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    I Norge må man ikke finne på å ha gassflasken inne i gassgrillen i følge brannvesenet. I saksøkingens hjemland, USA, er det endatil en egen plass for å sette gassflasken inne i Weber-gassgrillene.

    Under nye retningslinjer for installasjon skal kotakt for lading av elbil maks sikres med 10A sikring. En CEE-kontakt er selvsagt mye bedre og koster en hundring i innkjøp, samt noen få minutters ekstraarbeide om man har en elektriker på besøk.

    Jeg lader Teslaen stort sett med en ladestrøm på 5-6 Ampere. Har selvsagt en innretning for å avlaste vekten på kladden. Har kjøpt en CEE-kontakt jeg skal få satt opp i garasjen neste gang en elektriker er innom så kan jeg lade med 13A om nødvendig (ytterst sjelden) uten å være redd for varmgang.

    Det lades veldig mange elbiler i Norge daglig fra vanlige stikkontakter, så faren er neppe overhengende. De fleste setter neppe ned ladestrømmen heller, så da går det på 13A som regel regner jeg med.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg tenker etter, vil jeg helst ikke at noen naboer eller ex-bensinstasjoner installerer utstyr for hydrogenproduksjon innenfor en kilometer eller så fra meg. Dette er noe helt annet enn å plugge inn en batteribil i garasjen. Selv worst-case-scenariet med et brennende litiumbatteri blir småtteri i forhold til skadepotensialet i en hydrogentank.
    "Condensed and solidified atmospheric air, or trace air accumulated in manufacturing, contaminates liquid hydrogen, thereby forming an unstable mixture. This mixture may detonate with effects similar to those produced by trinitrotoluene (TNT) and other highly explosive materials"
    Liquid Hydrogen requires complex storage technology such as the special thermally insulated containers and requires special handling common to all cryogenic substances. This is similar to, but more severe than liquid oxygen. Even with thermally insulated containers it is difficult to keep such a low temperature, and the hydrogen will gradually leak away. (Typically it will evaporate at a rate of 1% per day.[10])
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_safety#Liquid_hydrogen

    NASA har lært seg å håndtere sånt på trygg måte, men jeg er mer skeptisk til om min lokale bensinstasjon kan håndtere noe mer eksplosivt enn en 11-kilos propantank.

    Jeg satte forøvrig opp en blå 32A CE-kontakt i stedet for det vanlige utestikket. Den er IP44-klassifisert og har innebygget strekkavlastning. Kontakten står på en 13A sikring, men drar sjelden mer enn 5 A. Det holder til daglig bruk. I tillegg satte jeg opp en trefasetrafo med rød stikkontakt i garasjen hvor P85D holder hus. Har vel aldri vært over 5 A ladestrøm på den, tror jeg.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn