Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.195
    Duverden, første gang ordet "cryogenic" er brukt på HFS uten at det ringer tungt i bull-detektoren...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Noen år tilbake ble det satt LPG-anlegg i min Cherokee Jeep. Dengang ble det også satt opp tankstasjoner i norske byer. Jeg tanket ved Marienlyst, 3.80/liter LPG. Morsomt når bensin var mer enn dobbelt så dyrt.
    Så begynte noen å fundere. Var det klokt med disse LPG-stasjonene i tettsteder? De forsvant, én etter én. Står igjen noen få i forhold til lovet utbygging, og jeg har en i nærheten nå - litt over åtte kroner pr liter i disse dager.

    Men selvsagt skal det ikke etableres tankstasjoner for hydrogen i nærheten av bebyggelse.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det vel to steder i Norge hvor man kan tanke opp en hydrogenbil. For et par sider tilbake i tråden var det noen som fabulerte om lokal hydrogenproduksjon og -lagring på hver bensinstasjon, slik at man skulle kunne fylle sin hydrogenbil der. Det var vel til og med noen som fabulerte om hydrogengeneratorer man kunne ha hjemme for å "lade" hydrogenbil i egen garasje, sånn som batteribiler gjør uten noe drama. Etter å ha sett litt mer på teknologien, er jeg nokså sikker på at det er en Dårlig Idé. For å sitere inspektør Clouseau: It's a bømb of the expløding kind.
     

    registrert

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.05.2011
    Innlegg
    64
    Antall liker
    12
    Siden det har vært stille et par dager med off-off-topic-emnet hydrogen, kunne jeg tenke meg å dra tråden inn på ett on-on-topic-spor.
    Ikke bare moro med el-bil når en samtidig er interessert i audio.
    Jeg har ganske nylig skaffet meg Tesla, og har fått mekanisk trafostøy på kjøpet.
    Lader med 13A én-fas. Aner ikke hva slags nett jeg har.
    Har noen tips for å unngå problemet mens lading pågår?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sett ned ladestrømmen. Hvis du drar så mye som 13A fra en vanlig stikkontakt, vil du skjevlaste fasene. Du har formodentlig IT-nett hvor begge faser er "live". Da vil de to fasene som driver ladestikket få litt lavere spenning enn den tredje på grunn av strømtrekket. Hvis stereoanlegget er koblet til den tredje fasen og den ene av de to "ladefasene", vil det "se" en litt asymmetrisk sinuskurve. Det tilsvarer en DC-komponent på spenningen, og sånt får trafoer til å snerre.

    Generelt har du vel sjelden bruk for å lade med 13 A. Når bilen lader over natten med normal daglig bruk er gjerne 5 A nok for min del. Da har bilen akkurat rukket å lade ferdig til neste morgen. Dessuten er det en viss risiko for varmgang i det elektriske opplegget ved høye ladestrømmer. Elektrikeren forteller meg at retningslinjene ikke tillater større sikring enn 10A på nyinstallerte kurser for lading av elbil. Bruk den laveste ladestrømmen som dekker dine behov gjennom uken. Det er helt OK om bilen ikke har ladet helt ferdig på ukedagene, så lenge du har nok strøm til å dekke dine behov for daglig kjørelengde og bilen rekker å etterfylle i løpet av helgen og er tilbake på samme nivå hver mandag morgen.

    Ultimat løsning: Egen trefasetrafo i garasjen som gjør det mulig å lade med lik belastning på alle tre faser fra en rød 400V trefasekontakt.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.165
    Antall liker
    804
    Har man IT nett i huset har man vel neppe alle 3 fasene inn i huset?

    Antar det er Tesla-laderen som lager støy.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.195
    Helt vanlig med IT og trefas hovedsikring.

    Jeg slår på stortromma om dagen og lader med hele 8A ette å ha vært tur-retur Mjøsa, småkjørt litt i Oslo og skal snart kjøre til Trøndelag.

    5A lading fra la oss si seks om ettermiddagen til syv neste morgen dekker ca 6 mil daglig kjøring
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har man IT nett i huset har man vel neppe alle 3 fasene inn i huset?

    Antar det er Tesla-laderen som lager støy.
    Normalt har man tre faser til sikringsskapet, og forskjellige kombinasjoner av faser ut på de enkelte kursene. Har ikke merket noe støy hos meg.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.165
    Antall liker
    804
    Sjekket litt her; normalt å kun ha to faser inn? Mindre bruk av kobber og enklere sikring. I tillegg unngår everket å være avhengig at elektrikeren fordeler lasten, men det gjøres heller på stolpene av everket selv.

    Man trenger 15kwh for å kunne kjøre 6 mil? Altså 0,250kwh/km eller minst 30% underrapportering ift displayet på bilen?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.195
    Man trenger 15kwh for å kunne kjøre 6 mil? Altså 0,250kwh/km eller minst 30% underrapportering ift displayet på bilen?
    Mitt snittforbruk på litt over 5000 kilometer kjørt er 0.228 kWh/km. I helgen kjørte jeg Oslo-Lillehammer-Oslo og fulgte trafikken/fartsgrensene på E6, da lå jeg på 0.187 på hele turen. Noe mer tilbake til Oslo enn opp siden det var mindre trafikk så lå stort sett i 115ish på motorveien. Tur-retur Oslo-Sørlandet i April med ganske mye lokalkjøring gav en total 0.205 om jeg husker riktig. Under 0.2 på langkjøringen og noe høyere på de lokale, kortere turene.

    Det som drar opp snittforbruket er småkjøring og langkjøring på motorvei i 110+ og vintervær - jeg fikk bilen min i begynnelsen av mars og forbruket er lavere nå som det er varmere i været. Mitt bruksmønster har stort sett bestått av kortere turer i og rundt Oslo, og så godt som all langkjøring har vært på motorvei med 110 i fartsgrense. Hadde jeg bodd i "80-land" ville nok forbruket mitt vært betydelig lavere. Skal kjøre Oslo-Trøndelag gjennom Østerdalen ganske snart og regner med å komme langt under 0.2 på den turen siden det stort sett er 80-sone. Om man gir bånn gass en gang eller fem underveis påvirker snittforbruket svært lite. Har planer om å kjøre Sunnmøre-Lillehammer uten ladestopp underveis, det er 360 km til superladeren ved Lillehammer og regner med det skal gå med god margin om jeg lader fullt opp til tross for Strynefjellet og full bil med masse bagasje.

    0.2kWh / km er et greit utgangspunkt, erfaringsmessig ligger jeg rundt der om kjøreturen er rundt en mil eller lengre. Det er jo ikke slik at en dieselbil bruker de oppgitte 0.5 liter på mila til og fra matbutikken heller.

    Jeg har dog ikke helt skjønt hva det er som gjør at forbruket på korte turer er såpass mye høyere, de skjer tross alt som regel i lav hastiget (dvs lite luftmotstand), men det blir samtidig en del start/stopp siden det er bytrafikk. Om vinteren skjønner jeg at det kan gå noe på å få batteriet opp i driftstemperatur eller noe slikt, men nå om dagen skulle det ikke være nødvendig.

    Jeg har forresten takstativ, dvs Whispbars. Hvor mye det påvirker aerodynamikken og følgelig forbruket i høyere hastigheter vet jeg ikke - det påstås å være ganske lite men har ikke sett noen håndfaste tall på det.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.165
    Antall liker
    804
    Sier du ikke at du må lade 15kwh for å få 6 mil i displayet på bilen?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.195
    Sier du ikke at du må lade 15kwh for å få 6 mil i displayet på bilen?
    Nei. 15kwh på batteriet vil gi 75 km på displayet. Jeg tror displayet til en viss grad tilpasser seg kjøremønster, men er ikke sikker.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.165
    Antall liker
    804
    Sitat: 5A lading fra la oss si seks om ettermiddagen til syv neste morgen dekker ca 6 mil daglig kjøring

    ?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.195
    Sitat: 5A lading fra la oss si seks om ettermiddagen til syv neste morgen dekker ca 6 mil daglig kjøring

    ?
    Regnet ikke så nøye på det. Eller prøver du mest å være vanskelig?

    15kwh =75 km rekkevidde på displayet. Klart nok?

    Ved daglig kjøring er for øvrig forbruket ofte høyere enn typical, sånn sett er ca 6 mil en grei antagelse.

    Poenget er imidlertid at man skal kjøre ganske langt daglig før lading er et problem selv med kun en vanlig stikkontakt tilgjengelig.

    Det faktiske energiregnskapet er noe mer komplisert... 1 kWh fra stikkontakten tilsvarer ikke 1kWh på batteriet pga tap i ladeprosessen. Hvor stort dette er vet vel kun Tesla selv, men folk som har testet rapporterer i størrelsesorden 10% ladetap. Bilen har også et "vampire drain" som ikke er ubetydelig. Første døgn den står parkert mister man 5-6 kilometer rekkevidde, men tapet avtar om den blir stående flere dager da bilen går mer og mer i dvale om den ikke blir brukt. Hvordan forbruket fra klimaanlegget kommer vet jeg ikke helt - om det er med i forbrukstallene på displayet eller om det kun vises som redsuert rekkevidde er jeg ikke helt sikker på, men tror det er det siste alternativet, alså at forbrukstallene som er oppgitt kun er for drivlinjen.

    For øvrig tilbake etter 30 km rundtur i Oslo. Kjørte Nordstrand-Alnabru-Skullerud-Nordstrand med en del stopp på ymse butikker underveis og klokket inn på 0.197kWh/km.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.165
    Antall liker
    804
    Nei, jeg søker bare info rundt tap. Det problemet slipper man når man fyller diesel; altså å helle 3dl diesel på bakken for hver liter man fyller på tanken. Eller tappe ut noen dl drivstoff hvert døgn bilen står.

    Pussig ingen har undersøkt spørsmålet nøyere. Å stadig referere til forbruket i displayet på Tesla blir jo like lite saklig som jeg refererer til kjørecomputeren i den 8 år gamle folkavogna; altså 0,44l/mila.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    1.478
    Torget vurderinger
    1
    Jeg begynner å lure på om elbil ikke er noe for deg Ole Martin?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.195
    Nei, jeg søker bare info rundt tap. Det problemet slipper man når man fyller diesel; altså å helle 3dl diesel på bakken for hver liter man fyller på tanken. Eller tappe ut noen dl drivstoff hvert døgn bilen står.
    Med Tesla er i praksis ikke tap, rekkevidde og slikt et problem. Jeg har tenkt nøye over det en gang - nemlig denne helgen. Skulle til hytta ved Mjøsa som ikke har innlagt strøm, så ingen lademulighet. Turen går akkurat ikke til første superlader (den står 15 km lengre nord ved Lillehammer). Det er 16.5 mil hver vei og kanskje må vi en liten tur for å handle. Det går, men må lade godt opp på forhånd - jeg fulladet. Forbruket var ca som estimert, jeg ankom med 60% batteri igjen og kunne følgelig stått noen dager og kjørt tilbake med grei margin. Nå ble det en tur til Biltema på Lillehammer, så da ladet jeg like gjerne 10-15 minutter siden ungene ville ha en is. Det gjorde at jeg parkerte i garasjen med 15 mil rekkevidde igjen istedenfor 4-5 mil. Er man nede på 4-5 mil tar det ganske lang tid å komme seg opp igjen om bilen brukes en del daglig og følgelig ikke får ladet. I dag tidlig var jeg oppe på 31 mil, og da kjørte jeg også tur-retur til Gardermoen i går.

    Om man til daglig har 20,25 eller 30 mil igjen hver morgen spiller liten rolle med mindre daglig kjørebehov er svært stort. Selv lader jeg som regel annenhver eller hver 3. dag, det holder for meg. Den superladeren som står lengst unna er den på Lillehammer, og dit er det 17-18 mil herfra. Lengre truer utenfor superladernettverket krever litt planlegging - jeg har også en Type 2 ladekabel i bilen for nødsfall slik at jeg kan lade med 22kW på offentlige ladere, det gir meg ca 11 mil på en times lading, og om jeg må til med det en gang i skuddåret så er det ingen krise.

    Analogien din med å "helle diesel på bakken" er jo søt. For hver liter diesel du fyller på tanken går ca 7dl til å produsere ubrukelig varme og de resterende 3dl til å drive bilen fremover.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, jeg søker bare info rundt tap. Det problemet slipper man når man fyller diesel; altså å helle 3dl diesel på bakken for hver liter man fyller på tanken. Eller tappe ut noen dl drivstoff hvert døgn bilen står.

    Pussig ingen har undersøkt spørsmålet nøyere. Å stadig referere til forbruket i displayet på Tesla blir jo like lite saklig som jeg refererer til kjørecomputeren i den 8 år gamle folkavogna; altså 0,44l/mila.
    De fleste biler har et optimistisk speedometer som overvurderer hvor langt bilen kjører. Det bidrar også til optimistiske forbrukstall. Speedometeret i Tesla er derimot ganske nøyaktig, både sammenlignet med GPS og med veivesenets radarer langs veien. Ingen spesiell grunn til å tro at de tallene er feil. Derimot er det litt ladetap og litt tap mens bilen står parkert.

    Her er en som har forsøkt å verifisere tallene: http://www.teslarati.com/charging-tesla-model-s-cost-higher/
    Hvis vi legger til grunn hans faktor på 82 % mellom rapportert forbruk fra bilen og faktisk effekt fra strømnettet, så utgjør mine rapporterte 0,19 kWh/km kanskje 0,23 kWh/km med ladetap, tap mens bilen er parkert, eventelle målefeil i bilen og det hele. Det tilsvarer fortsatt en fossilbil som bruker 0,23 liter på mila. Jeg regner gjerne med et gjennomsnittsforbruk på 0,2 kWh/km, og da er differansen bare en avrundingsfeil. Ingen ting som endrer min måte å regne på.

    Grunnen til at en el-bil tapper batteriet litt når den står parkert er diverse elektronikk som ikke er slått helt av. En bensinbil driver tilsvarende elektronikk fra batteri, den også. Står den lenge nok, er batteriet flatt og bilen starter ikke før den blir ladet. So what else is new, liksom.

    Ellers mener jeg å huske at mine tidligere bensinbiler hadde en tendens til å "miste" litt bensin ved fordamping når bilen sto parkert en stund. Dette har nok blitt mye bedre med moderne utslippskrav, men det skjer.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.195
    Det er mye tull med rekkevidden på elbiler, og det er et visst problem siden de fleste oppgir altfor optimistisk rekkevidde - dvs at i praksis kommer man seg ikke så langt og spesielt ikke om vinteren. De fleste mindre elbiler kan i teorien kjøre ca 20 mil på en lading. Men i praksis kan man ikke basere seg på at man kommer særlig lengre enn 10-11 mil om det er motorveier involvert. Å lade batteriet til 100% tar også lang tid på en hurtiglader siden ladeeffekten faller ganske mye mot slutten. 0-80% lading på Tesla går like kjapt som 80-100%.

    Med en Tesla kan man realistisk regne med å kjøre 40+ mil vår/sommer/høst med fulladet batteri. Da kjører man i fartsgrense/trafikkhastighet, tar de forbikjøringene som er nødvendig men kjører ikke utpreget sportslig eller aggressivt. En relevant innvending er dog at man i praksis aldri har fulladet batteri. Daglig lading settes gjerne til 80% av batteriets kapasitet da dette dramatisk forlenger batterilevetiden, og man er heller sjelden helt på bunnen av kapasiteten. Så faktisk kjørelengde mellom ladingene blir mer i området 15-25 mil, noe som harmoniserer godt med avstanden mellom superladerene til Tesla. Men med litt planlegging så kan man kjøre 40 mil om det ikke er lademulighet underveis. En strekning skal dog være ganske aparte før det ikke er en superlader/offentlig lader tilgjengelig underveis, og som regel kan man også saktelade fra en stikkontakt dit man skal.

    Som nevnt overfor har jeg ikke lademulighet på sommerhytta. Det går helt fint å kjøre frem og tilbake og ta noen korte svippturer uten å lade, men det krever at jeg er klar over planene på forhånd. Har bilen 20 mil rekkevidde og vi plutselig skal dra, så må det lades underveis. For min del er det forsåvidt greit siden jeg kan kjøre til en hurtigalder på 15 minutter, men det er jo bare flaks. Det er dog et anstendig utvalg av 22kW-ladepunkter på ruten, så det løser seg uansett, men turen vil fort ta en time ekstra. Som er en del når det er under 2 timer kjøretid hver vei.

    Å kjøre elbil krever mer planlegging enn en fossilbil. Det er ikke spesielt vanskelig og man venner fort til å tenke i de baner. Normalt vil en Tesla ha såpass stor rekkevidde tilgjengelig at det ikke er noe problem i praksis, men det kan absolutt oppstå plutselige situasjoner hvor man har et problem. På over 5000 kilometer har det ennå ikke skjedd meg, og om så skjer så takler jeg å stå på et offentlig ladepunkt en stund for å komme meg fra A til B. Normalt har jeg dog til enhver tid +/- 30 mil rekkevidde tilgjengelig, så det skal en del til før det skjer. I garasjen hjemme kan jeg ikke lade mer enn 13 km rekkevidde pr. time lading, så det går ikke veldig fort. Men siden bilen står der i området 8-22 timer i døgnet så får man ladet ganske mye rekkevidde uansett. Av mitt totale forbruk så langt tipper jeg at kanskje 15% er ladet på superladere, og mye av det har også vært unødvendig, men greit å gjøre om det uansett passer med et stopp eller for å slippe å komme hjem med under 10 mil restrekkevidde.

    Har aldri måttet spørre noen om å få lade, men om det kniper så får man nok lov til å plugge inn bilen en natt mot litt betaling, en prøvetur eller en flaske halvgrei vin. Drivstoffutgiftene blir uansett komisk små om man så må ty til en slik variant en gang.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.343
    Antall liker
    1.844
    De jeg har ladet hos kan som regel å regne, og syns det er komisk bra betaling med ei flaske vin. Samtidig som jeg syns det er hyggelig å legge igjen ei flaske. 😊
     

    registrert

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.05.2011
    Innlegg
    64
    Antall liker
    12
    Sett ned ladestrømmen. Hvis du drar så mye som 13A fra en vanlig stikkontakt, vil du skjevlaste fasene. Du har formodentlig IT-nett hvor begge faser er "live". Da vil de to fasene som driver ladestikket få litt lavere spenning enn den tredje på grunn av strømtrekket. Hvis stereoanlegget er koblet til den tredje fasen og den ene av de to "ladefasene", vil det "se" en litt asymmetrisk sinuskurve. Det tilsvarer en DC-komponent på spenningen, og sånt får trafoer til å snerre.

    Generelt har du vel sjelden bruk for å lade med 13 A. Når bilen lader over natten med normal daglig bruk er gjerne 5 A nok for min del. Da har bilen akkurat rukket å lade ferdig til neste morgen. Dessuten er det en viss risiko for varmgang i det elektriske opplegget ved høye ladestrømmer. Elektrikeren forteller meg at retningslinjene ikke tillater større sikring enn 10A på nyinstallerte kurser for lading av elbil. Bruk den laveste ladestrømmen som dekker dine behov gjennom uken. Det er helt OK om bilen ikke har ladet helt ferdig på ukedagene, så lenge du har nok strøm til å dekke dine behov for daglig kjørelengde og bilen rekker å etterfylle i løpet av helgen og er tilbake på samme nivå hver mandag morgen.

    Ultimat løsning: Egen trefasetrafo i garasjen som gjør det mulig å lade med lik belastning på alle tre faser fra en rød 400V trefasekontakt.
    Takk for forklaring. Da er én løsning å balansere med noe gampete kl. A på audiokursen og et par stråleovner på husholdningen, men jeg tror jeg går for tre-fas, og senker trekket litt i mellomtiden. (Og kanskje i fortsetningen også.)
    Ei standard arbeidsuke pluss fritidskjøring utgjør ca. 120 timer lading med 5A. 5 arbeidsdager med ca 13 timer lading /natt gir ca 20 timer lading pr helgedøgn. Det vil si at en kan være 8 timer borte fra heimen pr helg. mmmh?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    120 timer x 5 A x 230 V = 138 kWh. Med 0,2 kWh/km holder det til 690 km i uken, eller 35000 km i året. Det er jo en del. Hvis du kjører så mye kan du sette ladestrømmen høyere når du ikke hører på musikk, eller du kan bruke timer-funksjonen i bilen til å lade med f eks 10 A fra tidspunktet du vanligvis tar kveld. Det er kanskje den beste løsningen for å flytte ladingen utenfor lyttetid. Du trenger vel rundt 50 timer søvn pr uke, du også.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er mulig BMW vil røske litt tak i forutintatte holdninger og oppfatninger, eller at de bare fant ut at tradisjonelt design ikke var spesielt gunstig å etterleve fra et praktisk ståsted. i3 modellen gjør litt av det samme. Når jeg kommer over i en annen bil lengter jeg umiddelbart tilbake til min i3.
    Hvem husker ikke de flate frontlyktene som Mercedes kom med eller Bokløvstilen? Det var jo grisestygt når det kom men med litt eksponeringstid så ble det helt ok.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.396
    Lastebilen er ikke en BMW, det er en Terberg. Det står i artikkelen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Trondheim
    Les artikkelen. Det er en lastebil som BMW skal bruke internt for å frakte ting internt der de idag bruker vanlige lastebiler. Den er ikke utviklet hos BMW (den er kjøpt fra nederlandse Terberg), men kanskje drivlinje og batterier kommer fra BMW. Kanskje det blir en kommersiell lastebil en gang? BMW gjør mye miljømessig for tiden. Fabrikken som lager i3 drives 100% av vindkraft. De bytter ut diesel lastebiler med el for intern bruk. De kommer med plug-in hybrider i hele bilserien sin (men jeg synes el-drift delen blir for kort - de sier 30 km, den burde vært 80 km), og skal lansere flere rene el-biler. Spennende firma.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.193
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    BMW tar i bruk el-lastebil. Med en maks rekkevidde på 100 km blir det en god stund til vi vil se el-lastebiler over fjellovergangene i Norge, men det er i alle fall en begynnelse.
    EL-LASTEBIL - I dag ruller BMW ut denne el-lastebilen - tu.no/industri
    Interessant sak. Rekkevidden i kilometer er ikke så viktig, men at den kan kjøre tiltenkt rute hele dagen for så å lade på natten. Da er opplevd rekkevidde ubegrenset: Bilen er fulladet når sjåføren kommer på jobb og behøver aldri stoppe for lading. Bare å parkere den om kvelden og kjøre videre neste morgen. Trenger aldri avbryte jobben for å kjøre til et Tankstelle.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Flott til korte lokale ruter.

    Syntes kanskje ikke den fra 1920 helt kan sammenlignes ;)
    stabil_thumb.jpg

    Enig at BMW og andre ladbare hybrider har for kort rekkevidde i dag. Uansett en interessant og fin utvikling. Rekkevidden går bare en vei.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.396
    Ladbare hybrider har ikke kort rekkevidde totalt, men de har kort rekkevidde på batteridrift. Jeg har tro på hybrid, liten generator m. fossilmotor som jobber under optimale betingelser og lader batteriet ved behov og elmotor til fremdrift. Starter man kjøringen med toppladet batteri og har 20-25 mil rekkevidde så er det sjelden man har behov for fossilmotoren.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Trondheim
    Ladbare hybrider trenger ikke veldig lang rekkevidde på strøm, men 30 km (som BMW legger opp til) er for lite. 50 km (som VW satser på) er i minste laget, men 80 km hadde holdt. For min del holder 50 km, da det vil dekke det meste av min daglige kjøring, men jeg er vel litt priviligert, da jeg bor ganske sentralt. Jeg bruker stort sett bil bare i helgene (gangavstand til jobb og butikk), og selv da vil 50 stort sett holde. Jeg får levert en Golf GTE om 3 uker, så får vi se hvordan det fungerer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    I 2003, etter å ha prøvekjørt prototypen til Lexus 400h på Toyotas testbane ved Fuji-fjellet, gjorde jeg en del undersøkelser med tanke på å få til et verdenspatent på hastighetsvariabel lydgenerator for el-biler, siden jeg regnet med at det ville bli nødvendig. Andre-generasjon Prius prototypen og Lexus 400h prototypen, som vi kjørte dengang, var begge fullstendig lydløse (sikkert også fordi dekkene passet veldig godt til det suverene underlaget på testbanen).

    Honda hadde et patent inne, men det var ikke hastighetsvariabelt. Kanskje noe jeg skulle forfulgt, for nå blir det EU-lov:

    Nå pålegges elbiler bilmotorlyd - Elbil - VG

    ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Fulgte med på moment og turtall da jeg kjørte E18 fra Porsgrunn til Risør i dag og var ikke over 63kW (200nm og 3000rpm) noen gang. Så det er ikke store effekten man faktisk bruker ved normal bilkjøring.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn