Terka - tid for endring

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ser man det, ja! Nå begynner det å ligne noe i furteboden.

    Jeg regner med at du jobber med saken - men jeg kunne ikke unngå å se at du har svært beskjedent med vinkling på høyttalerne dine. ProAc anbefaler en vinkling inn mot lytteposiosjonen - slik at ingen av sidene på høyttalerne skal være synlig når du sitter i sweet spot. Jeg oppdaget at jeg hadde vinklet mine D25 alt for lite - det er nå rettet på. I stedet for å ha treffpunktet ca. 1 m bak meg, har jeg det faktisk litt foran meg nå. Anbefaler deg å prøve deg frem med dine også. Hvis du får tid i disse familieforøkelsestider. Stor effekt på lyden.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Det som begynte som et barnesikringstiltak er nå blitt den "ene" kilden til musikk i hjemmet.

    I boden innenfor "furteboden" står en (delvis pensjonert) pc med squeezecenter, en ReadyNAS og en litt eldre Storage Central NAS. Pt prøvekjøres ReadyNAS med squeezecenter for å se om responstiden er god nok til å slippe å ha den stasjonære pc'en stående på. (Litt midlertidig stabling av bokser skader vel ikke?! ::))
     

    Vedlegg

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Ulf-B skrev:
    Ser man det, ja! Nå begynner det å ligne noe i furteboden.

    Jeg regner med at du jobber med saken - men jeg kunne ikke unngå å se at du har svært beskjedent med vinkling på høyttalerne dine. ProAc anbefaler en vinkling inn mot lytteposiosjonen - slik at ingen av sidene på høyttalerne skal være synlig når du sitter i sweet spot. Jeg oppdaget at jeg hadde vinklet mine D25 alt for lite - det er nå rettet på. I stedet for å ha treffpunktet ca. 1 m bak meg, har jeg det faktisk litt foran meg nå. Anbefaler deg å prøve deg frem med dine også. Hvis får tid i disse familieforøkelsestider. Stor effekt på lyden.
    Takk for tipset Ulf-B! Skal få testet det ut. Lyttestolen er på plass men nærmest omkranset av en del par med ski og diverse annet sportsutstyr som også jeg må finne en god løsning for før rommet er satt til "utgangspunktet" for furteboden.
    Ligger egentlig litt forran skjemaet her da målet var å få opp anlegget til høsten. Det var bare litt vanskelig å vente når jeg fikk høyttalerne i hus... :)
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    "#¤%&"#¤ "#¤"#¤%&!! Bestilte benkeplate på mål til kjøkkenet for seks uker siden, fikk den levert i dag.
    Ingen av de 3 delene platen består av er riktig. Den ene er 160 for lang, den andre har skjøten på feil side, den tredje er 2 cm for smal... vi var innom med detaljert tegning med mm mål på alle plater (den som er for smal er ekstra bred pga dypere skrog på den siden samt delvis skrå vegg.) I tillegg så har leverandøren detaljert tegning av hele kjøkkenet med alle mål..

    Planen var å få benkeplate på plass og hele kjøkkenet ferdig denne uken pga termin på neste barn om 2 uker, den gang ei. Skal nok bli en "større diskusjon" med leverandøren i morgen, er ikke klar for nye 6 uker! :mad:
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Kjøkkenutfordringene er midlertidig løst! Leverandøren skal selv komme og ta mål samt lage nye benkeplater kostnadsfritt. Ikke nok med at de har laget feil plater i forhold til spesifikasjoner men de leverte platene var 2-3 cm lenger en det de feilaktige målene de oppgav i leveransepapirene.. feil på feil.. De leverte platene er nå kortet ned og lagt på plass som midlertidig løsning.

    Sitter og nyter Marianne Thorsen/Trondheimssolistene - Diverimenti på hodetelefonanlegget mens fruen og junior sover. Skal jeg tolke formen til fruen så er det ikke lenge før tre blir til fire så det er greit at de får den søvnen de kan. Dette kan vel kalles den neste store "oppgraderingen" på lydsiden her i hjemmet! ;D Blir ikke mange/lange timer med musikklytting på dagtid med 2 små lydkilder i hjemmet! Det er godt å ha et ok hodetelefonoppsett til "sene" timer da. :) Skal iflg. de som kan dette bli jente denne gangen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Benkeplater er forunderlige greier. Det er totalt 7 i vårt kjøkken. 3 av dem var riktige ved første leveranse. 1 trengte leverandøren 4 forsøk på. Valentino eksploderte i trynet på den stakkars vikaren som antydet at kjøkkene tikke ville være klart til innflytting. Da ble det æksjn!

    Lykke til på fødestuen, Terka!
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Nas er smarte saker det, jeg har rippet inn alle barnefilmene, musikken, voksenfilmene og Blu Ray filene og deler de ut på nettverket til 6 forskjellige enheter, leieboeren er fra seg av glede. ;D
    En fordel med å rippe inn DVD ene er jo at du alltids har en backup når småfingre leker flyndre med platene...,- Jeg ripper platene inn som råfiler (Image el.Video TS) så kjører jeg fra Nasen inn i en Mac Mini og henter ut lyden med Optisk Toslink kabel inn i Mitt Samsung Surround anlegg og for full 5.1 lyd.

    Leser at du skriver at Nas disken er noe mindre rask en gamle pc`en, hvordan opplever du scanning av bibloteket da.? Driver selv og ser litt på Netgear sine løsninger da min 1 bay Nas fylles rimelig raskt.
    Virker som Netgear er solide saker ut fra det jeg har lest på brukerforumet deres, generelt lite problemer...

    MVH Johnny
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    I natt blei vesle Ella født. Hun veier 3260 gram og 49 cm lang, temmelig nøyaktig det samme som broren gjorde for 16 måneder siden. Ella har kraftig "sangstemme" som hun har fått testet ut litt de første timene, dette lover bra! :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer! Hipp hipp hurra!
    Her er nødtørftig fludium & verktøy:

     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    2.573
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer Terka en enorm opplevelse ta vare på øyeblikket. Mvh Lille Hiawata.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Hjertelig til lykke! Beste ønsker for mor og barn, og deg selvsagt!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med den store/lille oppgraderingen! Denne vil gi deg godlyd livet ut! ;D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Terka skrev:
    I natt blei vesle Ella født. Hun veier 3260 gram og 49 cm lang, temmelig nøyaktig det samme som broren gjorde for 16 måneder siden. Ella har kraftig "sangstemme" som hun har fått testet ut litt de første timene, dette lover bra! :)
    Det var tid for endring, ja. Gratulerer !
    Oppgradering de Luxe.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Takker for fine hilsener! :)

    Siterer meg selv litt fra det første innleget i tråden:
    Terka skrev:
    Først litt bakgrunn for tråden.
    ....
    Tidlig våren 2008 kom junior til verden, han digger musikk allerede og har tumleplassen sin like foran stereoen. (Oppfostres på musikkglede!). Nå har også nestemann meldt sin adkomst, dette skjer først på sensommeren, men fruen har signalisert behov for et soverom til. Dvs det blåser sterkt rundt hjemmekinoen! Heldigvis er det ennå en stund til dette må realiseres.
    ....
    Tittelen av tråden, "tid for endring" er altså direkte knyttet til Ella sin ankomst. Og nå er hun her! :D

    Dette har vært en lærerik reise så langt.
    Det å se den gleden vår lille gutt har av å høre musikk, fra han lå på magen og gynget i takt til musikkken til at han nå står i "sin egen verden" og danser foran stereoanlegget når han hører/føler musikk han liker. Da slipper han greit unna pappas vrede når han skru volumet i taket noen ganger, eller slå av/på hjemmekinoreceiveren et utall ganger mens vi ser på tv, osv. Vi gikk fra to som "nyter" musikkens gleder til tre som gjør det. Og nå får vi se om veslejenta følger i brorens dansesteg etterhvert.
    Det å måtte flytte hjemmekinoen inn i stuen har resultert i enda bedre forhold for film, harddiskbasert avspilling av musikk, et nytt anlegg i furteboden (hvor jeg nå sitter) er også et resultat av at de to små meldte sin ankomst. Dette har vært en lærerik og morsom reise så langt, og den fortsetter.
    Nå skal jeg snart ned og besøke mor og barn på sykehuset igjen. Livets små og store gleder! :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Gratulerer med lille Ella! Hifi blir litt mindre viktig i en slik stund - men det varer nok ikke lenge, skal du se, før det er på'an igjen! Det som gjelds nå, er rikelig med oppmerksomhet til mor og eldstemann. Lille Ella får helt sikkert mer enn nok.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Takk for hilsen Ulf-B! I morgen kommer pjokken hjem fra besteforeldrene (overnattet der siden søndag) også så da må han også få sin del av oppmerksomheten! Blir travelt dette... ::) :) Blir nok ikke mye "min" tid fremover en stund. Før Johannes har lagt seg så må vi vel ta oss av en hver, deretter dele tiden for Ella før det er sengetid. Likevel så er det en av livets store gleder! :D

    Vel... må også innrømme at det har blitt en time eller to tilgjengelig på sen kveldstid. Har kjøpt en IPod Touch i ekstragave til fruen, slik at hun kan ha med litt musikk når hun skal ut og trille. Kjøpte selvsagt en til meg også i samme slengen, greit å ha litt musikk når jeg skal tilbake til jobbpendling/jobbreiser. Begge er selvsagt satt opp som fjernkontroller til SqueezeCenter og kan styre de tre anleggene her hjemme. Førsteinntrykket er at brukergrensesnittet går SB Controlleren en høy gang! Får både det jeg liker fra SB Classic fjernkontrollen og SB Duet Controlleren, samt litt til. Tror nok at SB Controlleren havner i en skuff sammen med mange av de andre fjernkontrollene..
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    johnnygrandis skrev:
    Nas er smarte saker det, jeg har rippet inn alle barnefilmene, musikken, voksenfilmene og Blu Ray filene og deler de ut på nettverket til 6 forskjellige enheter, leieboeren er fra seg av glede. ;D
    En fordel med å rippe inn DVD ene er jo at du alltids har en backup når småfingre leker flyndre med platene...,- Jeg ripper platene inn som råfiler (Image el.Video TS) så kjører jeg fra Nasen inn i en Mac Mini og henter ut lyden med Optisk Toslink kabel inn i Mitt Samsung Surround anlegg og for full 5.1 lyd.

    Leser at du skriver at Nas disken er noe mindre rask en gamle pc`en, hvordan opplever du scanning av bibloteket da.? Driver selv og ser litt på Netgear sine løsninger da min 1 bay Nas fylles rimelig raskt.
    Virker som Netgear er solide saker ut fra det jeg har lest på brukerforumet deres, generelt lite problemer...

    MVH Johnny
    Selve NAS'en er jeg superfornøyd med. Den oppleves som rask og svært stabil. Det er det å kjøre squeezecenter på NAS'en jeg føler gikk tregt i forhold til å kjøre det på egen pc.
    Hadde dog problemer med hastighet i squeezecenter på denne pc'en også men det løste seg ved å slette innholdet i noen logfiler for squeezecenter, mulig det er det samme på NAS'en (brukte den forhåndsinnstallerte versjonen av squeezecenter der.) Vet at andre er fornøyde med responstiden på sin NAS/Squeezecenter så det er sikkert litt å hente der.

    Jeg har ikke hatt tid/prioritert å legge inn filmer på NAS'en enda, kun musikk og bilder fra familiens fotoaparater samt backup av div pc'er. To små, mye tid på jobb siste året, samt en del oppussing hjemme krever sin tid.
    Håpet er å få til å streame film direkte til hjemmekinoreceiveren som har nettverksinngang. Receiveren skal fungere greit mot pc'er som har Windows Media Player 11.x eller nyere samt noen få andre protokoller. Må nok prøve ut litt før jeg har dette på plass..

    Vet ikke helt om jeg gav deg et svar som gav deg en verdifull tilbakemelding.. kan skrive litt mer når jeg har fått lekt meg litt mer og satt opp streaming av film/video. (ukjent tidspunkt gitt familieforøkelsen.)

    //Terka
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Må gjøre litt stas på junior som var 16 mnd i går, og som for fullt ble storebror ved at lillesøster kom hjem fra føden samme dag. SB Classic er derfor flyttet ut av hodetelefonoppsettet og ned på rommet hans sammen med noen pc-høyttalere & "sub". Rart hvor lite som skal til for å glede! :) Han storflirte og pekte på "annlegget" sitt. Det ble en del dansing til Timbuktu på rommet hans i dag. :)

    Ellers så belæres veslejenta med mye musikk også. En av ammerundene i ettermiddag ble gjennomført mens pappa og junior hoppet rundt til AC/DC på "dansevolum". Mammaen er helt med på det, jenta skal få inn musikken med morsmelken! ;D
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Flink pappa!

    Når det etterhvert blir snakk om pode så satser jeg på at musikkinteressen blomstrer der også.. hehe
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Takker Roda!

    Det gir en god følelse av abstrakt rikdom å ha to så vakre velskapte små! Ikke så mye tid til musikk i disse dager, men noe blir det. Etter full dag med å følge pjokken rundt på sine små eventyr og leker der har jeg klart å slite han ut, samt avlasting av mammaen med veslejenta, snekring av sandkasse, hjelp til mine foreldre med å få inn ny ovn osv.. så har jeg blitt innvilget resten av kvelden i furteboden.

    Sitter her nå og leser gode HFS innlegg, lytter (periodevis..) til musikk av Antonin Dvorak, samt nyter en god whisky.
    Furteboden bærer fortsatt stor preg av å være en bod, litt for mange prosjekter på gang samtidig. Høyttalerne er satt oppe etter tips fra nevnte RoDA. Det låter bra men satser på å få det mer på plass i løpet av høsten. Likefullt, musikk kan nytes her allerede nå. :)
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Og da har vi vært en kort tur innom BB King, Bessie Smith og nå snurrer (?) Tom Waits/Rain Dogs diskene i NAS'en.
    Godt å ha en egen furtebod å krype inn i når jeg spiller min "gamle" musikk som ikke "alle" i familien er fan av! ;D
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    I nær fremtid kommer det inn noen Martin Logan Dynamo subwofere som skal få prøvespille sammen med ProAc Response 1 SC. (http://www.us.martinlogan.com/speaker_intro/dynamo.html) Dynamo sub'ene er en lukket konstruksjon med 10' element og kan settes opp til å spille både "fremmover" og nedover.

    Oppsettet i furteboden vil da i tiden fremmover bestå av Logitech Transporter->Lyngdorf SDA 2175->ProAc Response 1 SC & 2 stk Martin Logan Dynamo.

    Dersom det er noen som har erfaring med Dynamo sub'ene så er det bare å legge inn tips! :)
    Tenker da på plassering (står fritt mtp plassering), integrasjon osv.
    Furterommets fysiske mål er beskrevet her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=30517.msg594075#msg594075
    EDIT: Høyttalerplassering er pt i hht alternativ 1 under linken over.

    Første tanke er å ta signalet ut fra RCA utgangene på Transporteren (Transporter - effektforsterker er koblet via XLR), men det bør vel kanskje prøves ut å koble via høynivå/høyttalerkablene også?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    To suber - ser man det, ja. Jeg ville ha trodd at én var mer enn nok på et rom av furteromstørrelse - men du kan jo prøve deg frem. I utgangspunktet skulle det gå helt greit å bruke RCA-utgangene på Transporteren din - men du kan jo prøve høynivåtilkobling også. Du trenger i hvert fall ikke rare kablene for det formålet - slike høynivåtilkoblinger skal visstnok være så høyimpedante at det går minimalt med signalstrøm i kablene.

    Jeg har brukt både foroverspillende og nedoverspillende suber i kombinasjon med Response 1SC da de sto hos meg, uten at jeg kan si at det gjorde noen hørbar forskjell i mine ører. M.h.t. integrasjon - hvis du ikke skal bruke målemikrofon og slikt - gjetter jeg på at du kan starte med deling på en 60-70Hz og med et lavt nivå i utgangspunktet. Så lavt at hvis du slår av ProAc'ene, skal du nesten ikke høre suben. Vanskelig å forklare, men det er slik det låter best hos meg.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    ... og der var junior lys vaken ja! ::)

    Takk for tips, Ulf-B! Målet er som du skriver å få et fundament i lydbildet, ikke "partybass".
    Det ble to sub'er da disse ble solgt samlet. Gir jo også god symetri (glad i det! ;D) og kan være enklere å integrere i rommet.Teknisk sett så vil vel en sub flytte like mye luft om man kobler L/R signalene til denne ene sub'en og den jobber innenfor max nivået, i stedet for å koble en sub til henholdsvis L og R signalene?
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Da er ML Dynamo'ene kommet i hus. Store esker men dæven døtte så små de to sub'ene var. Blir nesten mistenksom på at dette bare er fusk! ;D
    Resten av familien sover formiddagslur (Junior hjemme med feber fra barnehagen) så testing av legoklossene får bli en annen gang.. ::) Bør forresten få loddet opp passe kabler også.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Nå er alle LP platene pakket forsvarlig ned og sendes med NSB til Røros i morgen tidlig.
    Satser på gode kvelder med gammel musikk de gangene jeg er oppover på besøk! :)

    Det betyr at tiden med vinyl i huset garantert er over. Nå er det kun "digitalt" materiale som gjelder for fremover.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Det trodde jeg også for en måned siden. Nå har jeg besilt ny brukt platespiller..
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    ArtDeco skrev:
    Det trodde jeg også for en måned siden. Nå har jeg besilt ny brukt platespiller..
    Hehe.. (nervøs latter) Kjenner jeg har litt dårlig magefølelse rundt det jeg har gjordt. Har dog vite uten platespelar nokre månader uten at det har vore heilt gale. Platene er også gitt bort innen familien så jeg får dem nok tilbake om det skulle bli for ille. Fordelen slik det er nå er at jeg kan høre på egen musikk når me er oppover til trøndelag. Svigers har også flere platespillere som kan prøves ut.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Foo Fighters... det er bra saker! :p Veslejenta på 7 uker har ikke villet sove i dag. Endte til slutt opp med å holde henne i armene og rocke rundt til Foo Fighters konsterten som går på NRK3 nå. Veslejenta sovnet og sov som engel etter 15 min!
    Mulig musikksmaken er på plass allerede, pappa'en angrer i såfall ikke på valget! ;D
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Litt mange rare tanker i hodet nå om dagen...

    Vurderer å selge unna en del stasj..
    • Hodetelefonoppsettet som har stått nedkoblet en god stund
      (SB Duet (ny/ubrukt), Benchmark DAC1, Doge 6210 forsterker, AKG 701 hodetelefoner.)
    • Vurderer også å minimere stueanlegget en del. Da skal Denon 3808 receiver, Denon 3930 dvd spiller, Benchmark DAC1 og Densen B200 forforsterker erstattes med f.eks en Linn Unidisk SC eller lignende.
    • Geländewagen'en (bil) har nesten ikke blitt brukt siste året, så det vurderes om den skal selges også.

    Er det livet som småbarnspappa sammen med "krevende" jobb som har tatt meg igjen?? (Jente på 2 mnd og gutt på 18 mnd.)

    Det beste er kanskje å "vente av" disse tankene? Sette seg ned noen kvelder med et glass god whisky og lytte til musikk på det/de anleggene man har? (Resten av familien reiser bort i 9 dager fra i morgen av.)
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Det er klart at rollen som familiemann forandrer en. Prioritering bør være ganske anderledes enn når man er ungkar eller kjæreste. Nå handler livet om at alle skal ha det bra, og da må man ofre egeninteresser i en viss(stor) grad. Heldigvis medfører også denne endringen også en endring i belønningssystemet, lykken over en pode som kan gå/sykle beundre pappa osv er, for meg i alle fall, større enn noe jeg har opplevd tidligere.

    Etterhvert vil det bli rom for å prioritere seg selv igjen, men da kan det hende at interessene har endret seg.

    Jeg syns du skal ta vare på musikkinteressen din, det er noe å gi ungene. HiFi er ikke så farlig, det kan man saktens anskaffe på nytt når man føler for det.

    Hilsen en som elsker ungene sine og fellesskapet med dem, samtidig som han venter på at familien skal krympe så han kan kjøpe seg sportsbil :)
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Takk for gode ord Artdeco.

    Prioriteringene har vært jeg vært klar på siden 2007. (Fruen gikk sykemedt åtte mnd pga ekstrem kvalme med førstemann.) Det å ha to små krever nok mer en vi trodde, men gleden er enda større! Vi har også vært bevisste på snakke om at det er lov å være sliten, og snakke om det når man er det som forelder. Dermed har man mulighet for å kunne trå til litt ekstra og avlaste hverandre når det er behov for det.
    Prioriteringene har nok gått hardest ut over trening og friluftsliv, men det kommer tilbake i en eller annen form senere en gang.

    Når det gjelder musikk så er dette til stor inspirasjon og glede for hele familien. Det hender noen ganger hver uke at hele familien spontant står forran annlegget i stuen og danser til go'musikk. (Veslejenta i armene på mor eller far.) Annlegget i "furteboden" begynner også bli aktivt brukt en del på kveldene. Når fruen har behov for litt alenetid og veslejenta er trøtt, går vi ned og lytter på musikk der mens hun sover i fanget mitt. (Nekter å sove alene (men det jobbes det aktivt med.))
    Vi har også vært bevisste på å ikke nedgradere anlegget pga barna kan ødelegge noe. Heller være tolmodig og lære dem å være forsiktige. (Junior er blitt en kløpper til å slå av/på reveiveren med storetåen... antagelig plukket opp av meg som har gjordt det når jeg har veslejenta på armen. ;D) Elektronikk kan også fikses eller erstattes om noe skulle bli ødelagt. (Eneste som har gått ut er platespilleren.)

    Når det gjelder hodetelefonanlegget så har dette stått nedkoblet siste to mnd. Go'stolen er blitt ammeplass for fruen, og anlegget har måttet vike plass for hennes ting. Det er pga at det ikke er tatt i bruk igjen jeg vurderer å selge det, ingen vits i å ha slikt stående ubrukt. Det samme gjelder Geländewagenen, tidligere tok jeg det meste av service/stell på den selv mens nå prioriteres tiden annerledes. Ang. stueannlegget så er det jeg som har et sterkt ønske om å "optimalisere" da det nå både er hjemmekinoforsterker, stereo forforsterker, effekforsterker,ekstern dac, etc. der. Fruen er kjempefornøyd med oppsettet.

    Treffes kanskje til uka?

    //Terka
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Hmm... noe annet en barneprat må det stå her også! ;D

    I helgen kommer det inn en ReadyNas Pro med 4 GB minne som skal "prøvespille" som Squeezcenter-server og lagringsmedia for musikk etc. Overbeviser den mtp responstid osv. så blir den værende her. Da får endelig den gamle stasjonære pc'en gå over i pensjonisttilværelsen og bare brukes til ripping av cd plater.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vanskelig å gi gode råd – vi er alle forskjellige. Vi hadde tre småtasser – under fire år mellom første- og sistemann – så det var temmelig hektisk en periode. Mange vil sikkert hevde at en 10-12 år ikke er en periode, men en evighet. Sett i ettertid, virker det som en temmelig kort periode i livet – over på et lite blunk.

    Hifien din er høy klasse, men lav pris – i og med at du har mye brukt. Sånn sett tåler du at ungene ikke nødvendigvis lister seg stilt på tå rundt anlegget ditt. Shit happens – men du er i den heldige situasjonen at du kan ta lett på det. Det varer ikke lenge før du kan snike deg til gode stunder foran både det ene og det andre anlegget. Om ikke veldig mange årene synes både du og ungene at det er stas både med musikk og film. Jeg ville ha sagt: behold greiene dine – i et 10-12 års perspektiv har du garantert billig moro. Nervene dine bør imidlertid være innstilt på f.eks. barneselskaper med et dusin viltre gutter som har friske slåsskamper rundt stereoanlegget ditt. Jenter gjør ikke slikt - bare så det også er sagt.

    Når barna omsider flytter på hybel for å studere, kan du – slik jeg gjorde – degradere anlegget/anleggene til ambulerende studentanlegg. Og når hele gjengen er ferdig med studiene, gir du bort alt sammen til en ungdomsklubb, til en skole, eller selger det til en vintage-entusiast som restaurerer alt tilbake til originaltilstanden.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Storopprydding...? Kanskje det.
    ReadyNAS Pro'en fra Netgear har så absolutt gitt godkjent resultat under prøvespillingen! Den blir værende.
    I dag skal ReadyNAS NV+ pakketeres med ny disk og litt musikk sammen med en SB Classic for prøvespilling hos mine foreldre. Dersom de blir fornøyd med konseptet så blir den værende der. (Og vi (jeg) får spillt litt "bedre" musikk når vi har familiesammenkomster hos dem..)
    Tidligere i uka ble en Netgear Storage Central gitt bort. Hm... 2 stk 750GB IDE-disker er også til overs, får se om jeg får noen gode ide'er på hva&hvor disse kan gjøre god nytte.

    Hodetelefonoppsettet er avtalt lytt/salg på også, samt at DAC brukt med dette oppsettet er avtalt salg på.
    Er såpass fornøyd med lyden i de to andre anleggene nå at det ikke er behov for et eget hodetelefonoppsett. Anlegg nr 2 gir mulighet for å lytte til musikk i eget rom mens stuen er okkupert av andre familiemedlemmer

    Less is more..
    Det svirrer tanker rundt en enda større opprydding i luften også. Ut med flere komponenter, inn med færre... men lyden skal forbli (minst?) like god. Tidspunktet for dette avhenger dog at det blåser min vei på bruktmarkedet mtp det jeg er på utkikk etter. :)

    Tilbake i morro med haifai&duppeditt-modus! ;D
    (Musikkmodus er på pluss hele tiden)
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Less is more... (forts)
    En Linn Unidisc SC med hdmi utgang snart er på vei i posten for utprøving. Tanken er at den skal erstatte helt/delvis (avhengig av lydkvalitet) DAC, stereo forforsterker, hjemmekinoreceiver og dvd-spiller. Effektforsterkerene står i dag skjult og det skal de fortsette med, blir resultatet bra med Linn'en så blir det kun den og sattelittmottakeren som blir synlige komponenter.

    Fruen var veldig fornøyd med planene! ;D (Hun initierte også ønske for å bytte ut senterhøyttaleren i en litt mindre prangende, pris var ikke så viktig bare den forsvant litt i synsfeltet. Det blir antagelig noe lignende denne som senterhøyttaler: http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeyttalere/flatvegg/bw_fpm5_hoeyttalere_soelv.htm )

    Den o' store furteboden
    I dag er 6 stk 10 cm og 6 stk 5 cm akkustikkplater kjøpt inn. Dette blir høstens DYI prosjekt, trekke i stoff og lage ok rammer til dem.

    Leker også med tanken på bruke "less is more.." prinsippet her også. Har mulighet til å flytte elektronikk inn i det "tekniske rommet" på innsiden av boden da annlegget nå styres via WLAN. Det blir da kun høyttalere og sub'er som blir værende igjen i rommet. Tror det kan bli en bra løsning! :)
    Må bare få på plass en dør mellom furteboden og det tekniske rommet snart.. ::)
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Hoppet like greit i det, da er følgende solgt:
    -AKG 701
    -Doge Audio 6210
    -Benchmark DAC1
    -B&W CDM CNT
    -Denon AVR-3808

    Korteste tid fra annonsen ble lagt ut til salg var 20 min, lengste var ca 20 timer (til komponenten var hentet/levert på posten.)

    Videre er følgende nå også lagt ut på salg:
    -Denon DVD-3930
    -Densen B200

    Vurderer også å selge en Benchmark DAC1 til, men det får vente litt til jeg er helt sikker.
    Hvor skal dette ende?! Tråden lever ihvertfall opp til sitt navn, "Terka - tid for endring"... ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn