Terka - tid for endring

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Tenk så glad fruen (og jeg) blir hvis du bytter ut "vaskemaskinene" i mine slanke lillebrødre 802 S3. ;)

    CDM CSE er forresten ingen dårlig match til matrixene, siden jeg ser du er på utkikk etter senter.
     

    Vedlegg

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    kvasi skrev:
    Tenk så glad fruen (og jeg) blir hvis du bytter ut "vaskemaskinene" i mine slanke lillebrødre 802 S3. ;)

    CDM CSE er forresten ingen dårlig match til matrixene, siden jeg ser du er på utkikk etter senter.
    Hehe! Mine høytalere blir stående! Iflg fruen så er de "ikke akkurat pene", men de er barnesikre (kan ikke veltes av en smårolling), gir veldig god lyd og dermed stor glede ved musikkavspilling, osv. Hadde en runde med henne der vi kikket i butikker på nye høyttalere som var av ca samme kvalitet lydmessig. Iflg henne så var ingen av dem pene heller og alle var også dyre.. --> Mine blir stående! ;D

    Kunne dog tenkt meg dine som bakhøyttalere i hjemmekinoløsningen, men det går nok en viss grense der... får ikke heeelt fritt spillerom i stuen. Og greit er egentlig det.

    Tak for tips om centerhøyttaler!
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Interressant tråd forresten, siden høytalerne våre er søsken. Er visst ikke så mange i den familien lengre. Har du prøvd noen av disse kalde effektforsterkerne på dem? Det skal jo visstnok låte fantastisk, og blir testet ut hos meg i nær fremtid.

    Hadde forresten en Hegel H4A mk2 SE (puh ;D ) til test her nettop. Den både kommer på egen pall og spiller stort. Og har stålkontroll på bassen..
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    kvasi skrev:
    Interressant tråd forresten, siden høytalerne våre er søsken. Er visst ikke så mange i den familien lengre. Har du prøvd noen av disse kalde effektforsterkerne på dem? Det skal jo visstnok låte fantastisk, og blir testet ut hos meg i nær fremtid.

    Hadde forresten en Hegel H4A mk2 SE (puh ;D ) til test her nettop. Den både kommer på egen pall og spiller stort. Og har stålkontroll på bassen..
    Hmm... når jeg tenker etter så har det vært prøvd ut litt forskjellig her det siste året.. (litt skremmende å tenke etter!)
    Har prøvd følgende forstekerkombinasjoner på mine B&W 801:
    2 x Doxa Signature mkIIa
    1 x Lyngdorf SDI2175
    2 x Lyngdorf SDI2175
    1 x Rotel RB1092
    1 x Denon 3808 (hjemmekinoforsterker, satt opp med biamping)
    1 x Rotel RB1092 + 1 x Lyngdorf SDI2175

    "Forforsterkere":
    Logitech Transporter
    Densen B200
    Denon 3808 (pre out til Rotel RB1092)


    Brukte først 2 stk Doxa 70 Signature mkII til biamping av dem med Densen B200 som forforsterker. Likte denne kombinasjonen relativt bra den gangen. Doxa'ene er ganskee strømsterke! Disse ble solgt da de var litt "lite" barnesikre slik de stod i stereobenk-løsningen vi hadde da.

    Deretter har det vært brukt en, og etterhvert to Lyngdorf SDA 2175 efffektforsterkere med Densen B200 som forforsterker.
    Brukte en stund her også Logitech Transporteren direkte koblet til effekttrinnene.

    Pga familieforøkelse ble det bestemt at hjemmekinorommet skulle bli soverom og TV'en skulle inn i stuen.
    Hjemmekinoreceiveren (Denon 3808) ble med på flyttelasset inn i stuen og jeg testet denne til å drive 801'ene direkte men følte at dette var et skritt i feil retning. Testet også med denne som forforsterker til Lyngdor'ene men følte at Denon'en heller ikke var helt på høyde som forforsterker sammenlignet med Densen B200 til musikk.

    Denon 3808 er blitt stående til film/tv, denne er koblet med pre-out for frontene inn på prosessoringangen på Densen B200 forforsterkeren. Densen forforsterkeren er dermed dedikert forforsterker på musikk og signalet sendes rett igjennom på film/tv-lyd.

    Etterhvert ble nysgjerrigheten for stor rundt å prøve noe med mer effekt for å se om bassen ble mer kontant og en Rotel RB1092 (2X500 Watt) kom i hus. Pt er denne satt opp til å drive bassene og en Lyngdorf SDA2175 (2x200 Watt) til å drive diskant/mellomtone. Denne kombinasjonen er valgt ut fra at Rotel'en oppleves som bedre i bassområdet, mens Lyngdorf'en er bedre på mellomtone/diskant. (Min subjektive mening, på mine høyttalere, i vår stue...) Begge går vel under benevningen klasse D og avgir lite varme og kan skjules i/bak stereobenken som er under utforming.

    Kunne vært interessant å prøve en av "de store tunge" effekttrinnene, men dette er ikke aktuelt ut fra at jeg ønsker å skjule effekttrinnene, samt at vi nok hadde hatt mer å gå på mtp å tilpasse rommet akustisk også. Anlegget skal være et stueanlegg med de krav det stiller til å dra inn duppeditter.. ;)

    Transporteren er på vei inn i annlegg nr 2 som kilde/forforsterker sammen med en Lyngdorf SDA 2175, disse skal parres med stativhøyttalere, og etterhvert en sub om det må til..

    Vel... bortsett fra det som har vært innom i hjemmekinosammenheng så er det dette jeg har hatt, eller har i hus, det siste året... ::)
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Dæsken. Skal jeg ta deg igjen så må jeg brette opp ermene.. :)

    Jeg er langt på vei fornøyd med 802ene, men det må forskes litt før jeg finner en forsterker som både høres bra ut og har nok kontroll på bassen. Og som ikke koster like mye som en familiebil, som hegelen faktisk gjør.

    Men så ser jo 801 såå gromme ut da..
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Da er en Benchmark DAC 1 på vei i posten! :)
    Satser på at den kommer frem like over helga, da er junior i barnehagen og fruen på jobb, og jeg får nok satt av litt tid til litt å nyte musikk noen av dagene før påskeferien treffer for fullt!

    Stueanlegget begynner nå å bli "komplett" ut fra de målene jeg har på musikksiden.
    Neste er å få ferdigstilt stereobenken til stueanlegget, få etablert anlegget (og rommet) i furteboden, og få inn en squeezebox til hodetelefonoppsettet (Pt står det en Transporter som kilde her, denne skal ned i furteboden).

    Senere så skal det inn senterhøyttaler og bakhøyttalere i hjemmekinodelen av stueanlegget, vurderer også å legge opp noen høyttalere ut til terrassen (sone 2 på hjemmekinoforsterkeren) men disse og bakhøyttalerene i hjemmekinosammenheng avhenger å få lagt opp kabling i vegg bak stueanlegget så dette kommer med en eventuell oppussing av tilliggende rom.(Planene er ihvertfall på plass! ;D)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Artig å høre.

    Regner med at du skal bruke Benchmark sammen med Densen B-200 - så av ren nysgjerrighet MÅTTE jeg bare teste dette hos meg. Et par kjappe omkoblinger, og i skrivende stund spiller en av Benchmarkene mine sammen med min Densen B-200 på PCrommet. Smak og behag naturligvis - men i mine ører er samspillet med Densen i en helt annen klasse enn det DacMAgic leverer. Så stor klasseforskjell at jeg kjøper Benchmarken din tvert hvis den ikke skulle falle i smak.

    Det skal bli spennende å høre hvordan du synes at det spiller sammen med ditt utstyr. Det er nesten så jeg håper at du ikke vil like det - hehe.

    Jeg er forøvrig ikke sikker på om jeg tør teste denne Benchmark-Densen-kombinasjonen i stuen - jeg ser ikke bort fra at ML ikke ville føle seg vel etter en slik øvelse. Jeg tror at du kan glede deg.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Ulf-B skrev:
    Regner med at du skal bruke Benchmark sammen med Densen B-200 - så av ren nysgjerrighet MÅTTE jeg bare teste dette hos meg. Et par kjappe omkoblinger, og i skrivende stund spiller en av Benchmarkene mine sammen med min Densen B-200 på PCrommet. Smak og behag naturligvis - men i mine ører er samspillet med Densen i en helt annen klasse enn det DacMAgic leverer. Så stor klasseforskjell at jeg kjøper Benchmarken din tvert hvis den ikke skulle falle i smak.
    Ulf-B Benchmarken blir stående! ;D Fikk den i dag, plugget den rett i og det gav umiddelbart en forbedring!
    Da gjenstår det bare å se hvor DacMagic havner, enten i hodetelefonoppsettet, arbeidskroken, eller på bruktmarkedet.
    Nå er ikke "savnet" etter Transporteren i stueannlegget så stort lenger, her skal det nytes musikk. :D
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Da er nok en Benchmark Dac1 på vei samt en SB Duet. (Fruen får seg nytt kjøkken så da kan man jo unne seg noe lite selv også?? ::)) Nå begynner stueanleggene å bli "konfirmert" på musikksiden. Gjenstår bare lydformidlere i furteboden så er komponentene på plass. Hmm... holdt på å glemme at det er underveis en B&W senterhøyttaler også. Delvis skadet/defekt, men det bør gå bra å fikse i løpet av en kveld i boden.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    I dag har Ulf-B vært innom en tur og droppet av to go'saker av ganske liten størrelse sammenlignet med det jeg har fra før av. Stor takk til hans velvilje som selger, ikke mange som kjører og leverer høyttalerne til kjøperen! Tilfeldighetene ville at vi var hjemme begge to tidlig på ettermiddagen, og med fruen og junior ute av huset en kort tur ble det også ble tid til en mindre lytteseanse på stueanlegget som nå mer eller mindre har tatt sin endelige form (tror jeg da...).

    På musikksiden er nå stueanlegget satt sammen av følgende komponenter:
    • Kilde: Squeezebox Duet
    • Dac: Benchmard DAC1
    • Forforsterker: Densen B200
    • Effektforsterker: Rotel RB1092 (Klasse D)
    • Høyttalere: B&W 801 Matrix

    Når stueanlegget brukes til film/tv er det følgende som regjerer:
    • Kilde 1: HD PVR (Canal Digital)
    • Kilde 2: Denon DVD3930
    • TV: Samsung PS50Q97HDX 50"
    • Receiver: Denon AVR-3808
    • Effektforsterker: Rotel RB1092 (Driver fronthøyttalerne via prosessor inngang på Densen B200 forforsterkeren.)
    • Høyttalere - front: B&W 801 Matrix 3
    • Høyttalere - senter: B&W CDM CNT (Spontankjøp i påvente av å finne ut hva vi egentlig skal ha som senterhøyttaler.)
    • Høyttalere - sub'er: 2 stk XTZ 99 W12
    • Høyttalere - surround: Disse er pt ikke på plass i påvente av å få lagt opp skjult kabelopplegg.

    I stuen står det også et hodetelefonanlegg ved siden av favorittstolen, dette består av følgende komponenter:
    • Kilde: Squeezebox Classic
    • Dac: Benchmark DAC1
    • Forsterker: Doge 6210 (rørforsterker)
    • Hodetelefoner AKG 701

    I boden som skal bli "furteboden" står følgende komponenter i oppbevaring:
    • Kilde/forforsterker: Transporter
    • Effektforsterker: Lyngdorf SDA2175 (Klasse D)
    • Høyttalere: ProAc Response 1SC

    Det frister stort å koble opp anlegget i furteboden men pt er det utskifting av kjøkken som pågår, fruen må jo også få sitt! :) Etter det blir det kanskje tid til å få ryddet og klargjort furteboden. Må nok på plass en sub i furteboden etterhvert. Den skal da "bygge" fundamentet i lydbildet for de små ProAc'ene, dette får komme når rommet er på plass.

    Ulf-B hadde en interessant kommentar når han var på besøk i dag, stueanlegget "våknet til live" når det ble spilt med litt høyere volum. På lavere volum spiller det litt mindre dynamisk, dette passer forsåvidt til den daglige bruken der det står på tilnærmet hele tiden.

    Antagelig vil det lille anlegget i furteboden kunne gi mer opplevelse av dynamikk ved lavere volum. Dette passer også bra slik at det kan gi gode opplevelser uten å spille musikk for hele huset når undertegnede er i (ego)musikkmodus.

    Kan egentlig ikke få roset Squeezebox-konseptet nok. Det spilles mye mer variert musikk, "uendelig" med radiokanaler som pirrer interessen på ny musikk eller spiller en sjanger helle døgnet. Og ikke minst, ingen rot i CD'samlingen.

    Kommer etterhvert til å legge ut nye bilder, men nå er det kjøkkentid. Deretter er sommertid og famileforøkelse. OG etterhvert blir det tid til ny stereobenk og furtebod, da kommer bildene og kanskje en ny tråd som ikke handler om tid for endring men mer om musikalske gleder! :)

    //Terka
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Du står på skjønner jeg, både med stereo og fruen ;) Gratulerer med den kommende familieforøkelsen.
    Har selv investert i 2 squeezebox'er her også, og opplever som deg at jeg spiller mye mer variert musikk. Dog, gammeldags som jeg er spiller jeg også hele album tvers igjennom. Av og til bare på trass, mens jeg leser om band og produsenter på nettet. Vil ikke ende opp som ukritisk konsument av musikk, noe jeg kjenner antydninger til når jeg spiller på random lenge nok.
    Desverre er stuen akkurat nå opptatt av et eller annet program på TV fruen bare måtte se.. så jeg sitter på reposet mitt og sliter med å installere BF2 på Win 7.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Terka: Takk for i går. Servicen med å levere min lille pakke skyldes helst nysgjerrighet – lenge siden jeg har hørt et par B&W801 Matrix nå. Seansen i går synes jeg bekrefter at disse forstatt henger godt med blant kremen av høyttalere. Men også at de er noen utrolig krevende høyttalere å vri godlyd ut av. Selv ditt Rotel effekttrinn på 2x500W har sine overmenn i så henseende. Jeg sier ikke dette for at du skal ligge søvnløs og gruble over neste oppgradering – bare for at de som vurderer å kjøpe disse høyttalerne skal være klar over utfordringen. For din del kan du bare ta det helt rolig – dette låter absolutt godkjent.

    Kommentaren min om at anlegget ditt våkner til liv først når du drar på litt, var egentlig en refleksjon basert på den wow!-følelsen jeg fikk da vi skrudde opp volumknappen. Mens selv ganske dyre anlegg ofte får hørbar åndenød når man begynner å spille litt høyt, fikk jeg følelsen av at det var på dette volumet at dine B&W 801 Matrix og Rotelen virkelig begynte å kose seg. Følte liksom at hele anlegget ditt bare sa ”kom igjen, det er mer å gå på!” Litt av det samme som med en rå sportsbil: Selvsagt morsom å kjøre i byen også, men den er laget for noe helt annet. Klinten skilles ikke fra hveten før turtallet øker og turboen får jobbe litt.

    Gleder meg til å ta en tur til – når du har fått orden på furterommet ditt også.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    ArtDeco skrev:
    Du står på skjønner jeg, både med stereo og fruen ;) Gratulerer med den kommende familieforøkelsen.
    Har selv investert i 2 squeezebox'er her også, og opplever som deg at jeg spiller mye mer variert musikk. Dog, gammeldags som jeg er spiller jeg også hele album tvers igjennom. Av og til bare på trass, mens jeg leser om band og produsenter på nettet. Vil ikke ende opp som ukritisk konsument av musikk, noe jeg kjenner antydninger til når jeg spiller på random lenge nok.
    Desverre er stuen akkurat nå opptatt av et eller annet program på TV fruen bare måtte se.. så jeg sitter på reposet mitt og sliter med å installere BF2 på Win 7.
    Hehe! Det er like greit å holde tempoet oppe når man først er i gang med småbarn?! Fritiden er jo mer eller mindre fyllt opp med småbarnsaktiviteter likevel.
    Det medfører selvsagt litt endringer i hjemmet også, noe mer nødvendige en andre. Men terrassen er bygget på og sikret med rekkverk og port, nytt kjøkken er snart på plass, og med omprioriteringer av rombruk så ble hjemmekino/tv flyttet inn i stuen. Er av samme grunn som at du sitter reposet ditt at jeg bygger opp anlegg nr 2 i furteboden, det blir mer fleksibel bruk mtp musikklytting slik. Sender deg en ny invitasjon når ting begynner å falle på plass. Kanskje blir det mulighet for litt grilling med noko attåt også.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Test av furteboden

    Pt pågår det riving av kjøkken, nytt skal inn til uken. Dette innebar også at jeg måtte rydde en del i boden for å få tilgang til diverse verktøy. For å ha litt lyd mens jeg holdt på så ble annlegget koblet opp. Pt er det litt overkill med dette anlegget i boden! Men det låter bra!(Til å være en bod) ;D

    Etterhvert så skal denne boden bli ryddet og "trimmet" for at anlegget skal stå der permanent, dvs dette blir "furteboden". :)
     

    Vedlegg

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    I helgen opphevet fruen "kjøpeforbudet" for lyd/hifiutstyr på eget initiativ! (Jeg har sikkert vært så flink hjemme i det siste ;D)
    Så da gikk jeg likegodt i gang med å få opp en bedre NAS løsning for lagring av musikk/bilder/etc digitalt.

    Følgende er på vei i posten:
    ReadyNAS NV+ (http://www.netgear.com/Products/Storage/ReadyNASNVPlus.aspx/url)
    4 stk 1,5 TB disker (http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?vgnextoid=511a8cf6a794b110VgnVCM100000f5ee0a0aRCRD)
    1Gb RAM (http://www.crucial.com/store/partspecs.aspx?IMODULE=CT12864X335)

    Planen er at denne løsningen skal erstatte dagens gamle pc som SqueezeCenter kjøres på samt nåværende NAS løsning med en NetGear Storage Central (SC101). Her har problemet vært at pc'en henger seg innimellom, den bråker en del (iflg. fruen) samt at Storage Central løsningen er kjent for å være noe ustabil. (Har dog ikke opplevd dette hos oss.)

    SqueezeCenter skal altså kjøre på ReadyNAS'en fremmover. Skal også prøve ut lagring av DVD'er og avspilling via LAN, dersom dette fungerer tilfredsstillende vil alle DVD'ene bli rippet.

    Hva Storage Central med 2 stk 750 GB disker skal brukes til er noe usikkert, men det er mulig det blir en ekstra backup som settes hos mine foreldre slik at vi har en sikker lagring der, evt så kan de bruke den.. (tilgang til musikk.)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden jeg har sett de B&W'ene der. Ser fortsatt meget bra ut de høyttalerne.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    bjornh skrev:
    Lenge siden jeg har sett de B&W'ene der. Ser fortsatt meget bra ut de høyttalerne.
    Takker! De låter også bra.
    Å kjøpe dem brukt i dag gir bra lydkvalitet pr krone sammenlignet med om man skal kjøpe nye høyttalere med samme lydkvalitet. Fruen synes dem ser stygge ut, de har fått tilnavnene R2D2 fra starwars og "vaskemaskiner" men de får stå da hun også liker go'lyden vi får ut av dem men helst ikke betale det man må gi for nye høyttalere. Utfordringen er å få effektforsterker med stor nok pondus til å få dem til å synge pent samtidig som at stuen skal forbli en stue. PT er det ICE basert forsterker som brukes.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    De ser da penere ut enn sin større bror, 801, som jeg for en tid tilbake hørte spilte med mye forvrengning på Tromsø Musikkhøgskole/Universitetet her...

    De var et morsomt gjensyn, men noen ordentlig lytteseanse var umulig. Men man bør vel ha rikelig med effekt for å få disse til å våkne til liv, tenker jeg.


    Mvh. Bjørn
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Bjørn; det er nok bilde av Kvasi sine høyttalere du har sett lenger opp på denne siden. Jeg har 801, bilder på første side i tråden.

    Mvh,
    Terka (- fra mobil på toget)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Pinadø...! Du har rett!! ;D

    Bklager den glippen. Jeg ble sittende å se på Kvasi sitt anlegg. Men du har et meget bra oppsett, og etter hva jeg kunne se, et bra rom med relativt god plass. 801 ruver ganske godt. Jeg vurderte faktisk å kjøpe 801 for en del år siden, men da jeg begynte å få råd, så kom det jo en helt annen serie.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    bjornh skrev:
    Pinadø...! Du har rett!! ;D

    Bklager den glippen. Jeg ble sittende å se på Kvasi sitt anlegg. Men du har et meget bra oppsett, og etter hva jeg kunne se, et bra rom med relativt god plass. 801 ruver ganske godt. Jeg vurderte faktisk å kjøpe 801 for en del år siden, men da jeg begynte å få råd, så kom det jo en helt annen serie.
    Hehe! Kvasi har et fint oppsett så det er bare hyggelig at han får litt positiv omtale han også! ;D

    Stuen vår er 60-70 kvm (Åpen stue/kjøkken løsning.) så de har relativt god plass. I tillegg så er det åpen trappegang ned til underetasjen. Det påvirker nok rommet det også. Har testet små gulvstående her, men da forsvinner lyden inn mot bakveggen og blir helt tam/flat.

    Er nok en del av de mer erfarne hifi-interesserte som har hørt disse høyttalerne ja. For meg var det en billig tilgang til bedre lyd i stuen. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Jeg husker ikke lengre hva disse kostet i 1995, men da ble de regnet som "dyre" -hadde jeg kjøpt noe da i den serien så hadde det trolig blitt 802 pga. størrelse osv. siden jeg studerte og har flyttet (litt for ofte). B&W stod høyt på lista, sammen med Snell B minor. Jeg har lånt et øre til 801 mer enn en gang. Foret med strøm fra et skikkelig kraftverk, så synes jeg de livner skikkelig til. Det er nesten synd at man ikke har en slags "vintage-produksjon" hos mange produsenter, der de kunne hatt en Limited Editon serie som ble produsert nå og da, for spesielt interesserte.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.773
    Antall liker
    21.659
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du kunne jo handle deg et par Sonus faber Minima Vintage, bjornh. Litt enklere å få med på flytelasset enn 802, og laget så lik den sagnomsuste Minima FM2 som det var mulig.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Jeg studerte elektronikk og data i Grimstad årene 92-98, avbrutt av en periode i forsvaret.
    Leiligheten jeg bodde i lå like over de gamle lokalene til hifiklubben (før de flyttet inn i "sjøhuset" lenger borte på brygga.)
    Under studenttiden så var B&W 801 en uoppnåelig drøm, slikt hadde bare de "ekstreme" innenfor hifi/lyd... når så jeg kom over disse brukt så var det enkelt å overtale fruen til å ta dem inn i hjemmet. Hun ønsket seg i utgangspunktet seg en sub til mine gamle høyttalere da hun savnet litt ekstra push i bunnen på en del av musikken. Når jeg så kom over disse så var agumentasjonen "da slipper vi sub i stuen" og hun sa ja til det (basert på et lite bilde av høyttalerene..) ;D Fikk nok et lite sjokk når vi bar dem inn og hun så reell størrelse. Nå er hjemmekinorommet besluttet at skal bli soverom og vi har endt opp med B&W 801 akkompagnert av 2 stk 12"subber (kun til filmbruk). Dessverre vil jeg si da jeg synes et musikkanlegg er mer stilfullt uten TV' osv..

    Selvsagt så går man videre med siner drømmer og det er nå andre høyttalere man "drømmer om" men det føles godt å ha disse i hus, både ut fra lydkvaliteten og det å ha oppnådd noe av det man så som uoppnåelig en gang.

    Tiden i Grimstad var forresten super mtp å prøve ut utstyr, jeg lånte tralle hos Hifiklubben og plukket utstyr jeg ville teste ut hjemme for så å trille det ca 200 meter hjem til meg. Senere så jobbet bekjente av meg på Hifiklubben i Grimstad og vi hadde både spillkvelder og eksamenslesing med lyttepauser i lokalene deres. Man blir litt bortskjemt av slikt! ;D
    Husker godt et oppsett jeg mener var Snell høyttalere og Marantz elektonikk som jeg likte utrolig godt.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Fikk nettopp sms med beskjed om at det ligger 2 pakker til avhenging i posten, dvs ReadyNAS er ankommet. Får nesten håpe at diskene kommer i dag også! Fruen skal på jentemiddag i Oslo i kveld og pjokken sover forhåpentligvis godt fra syvtiden! Da blir det jo tid til å konfigurere og sette opp saken i nettet hjemme! :D
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Ingenting som litt fred og ro når en skal plundre med litt moro.

    Jeg skal plundre litt selv i kveld, det blir artig!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Du kunne jo handle deg et par Sonus faber Minima Vintage, bjornh. Litt enklere å få med på flytelasset enn 802, og laget så lik den sagnomsuste Minima FM2 som det var mulig.
    Interessant. Ingenting er som når man lager en replica modell som faktisk var utrolig bra i sin tid.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    tore_v1 skrev:
    Ingenting som litt fred og ro når en skal plundre med litt moro.

    Jeg skal plundre litt selv i kveld, det blir artig!
    Dæven steike... pakkene kom inn til omlastingsterminalen her i byen samtidig i dag morges. NAS'en kom frem til postkontoret noen timer etter og er hentet ut, men diskene ligger fortsatt på omlastingsterminalen. Dvs det ble med nesten i dag... får bytte ram og lese litt manualer. Samt surfe litt på nettet.. :-\
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Vel.. da står ReadyNAS'en og klargjør seg. 1 GB ram og 4 stk 1,5 TB disker er på plass. Har også squeezecenter v 7.3.2 i gang på den. Satser på å få flyttet over musikk fra den mindre NAS'en i morgen og satt anleggene til å gå mot ReadyNAS'en. Skal bli spennende å se hvordan/om hastigheten i squeezecenter (søk, lasting av musikkatalog. etc) endrer seg fra å kjøre squeezecenter på pc og musikk på den gamle NAS'en (Denne er en Netgear Storage Central som man trenger å installere software på hver pc som skal lese/skrive mot den.)
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Nå er vi spente. Når du har lest manualen slipper forhåpentligvis jeg :)
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    ArtDeco skrev:
    Nå er vi spente. Når du har lest manualen slipper forhåpentligvis jeg :)
    Tja, si det... leste i manualen at det går an å tilbakestille til fabrikkinstillinger.. så da ble manualen lagt vekk.. ::)
    Har egentlig bare fått satt den opp og testet litt. Fruen har fått bekkenløsning i påvente av veslejenta, så jeg holder stortsett på med pjokken vår frem til han har lagt seg, deretter går en del tid til å få på plass detaljer på kjøkkenet vårt. (Detaljer tar tid!!)

    Har dog fått satt opp ReadyNAS'dn sånn noenlunde. Sliter med å få kopiert over musikk all musikk da det ser ut til at min stasjonære pc fyller minnet og feiler etterhvert når jeg forsøker xcopy. har forsøkt FTP også men får ikke koblet til/logget på NAS'en av en eller annen grunn. Men alle spillerene er satt opp til å gå mot den for å teste med flere avspillere samtidig
    Foreløbige vurdering er at den er noenlunde rask på søk osv, men er en god del treigere en den gamle stasjonære pc'en på å laste opp/igangsette radiokanaler og låter. (Har satt i 1GB ram, det samme har pc'en, dette går vel også på prosessorkraft?)

    Ellers så "bråker" vifta en god del (mer en den stasjonære pc'en.) Men her står jeg jo fritt til å plassere NAS'en hvor jeg vil i huset evt bytte vifte/bygge en dempekasse.

    Ble forresten litt lei kjøkkendiskusjoner og kopieringsproblemer i går, så da gikk jeg ut og fyllte høyttalerstativene for Proac'ene med 25 kg sand, fortsatt plass til litt mer! (Lært at av sønnen vår at avledningsmanøvre fungerer bra når det er litt frustrasjon til stede! ;D)
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Noen ganger er dårlig være bra vær!

    Har nå fått kommet godt i gang med kjellerrommet hvor det lille anlegget skal stå. Rommet er delvis tømt, og de sakene som skal beholdes er delvis flyttet inn i en annen bod. Det gjenstår å få tømt 2 store skap med fritidsklær og få plassert disse fornuftig et annet sted i huset, samt finne løsning for ca 10 par ski.
    Kanskje skiene kan settes opp som diffusjon på bakvegg!? ;D Rommet skal jo være et hobbyrommet til husets "herre" og er det jo kanskje plass til utstyr fra andre hobbyer en bare musikk?
    Høyttalerne er ihvertfall prøvesatt på stativene og anlegget satt opp på et mindre bord der det etterhvert skal stå.
    Dette går nesten raskere en jeg hadde håpet på ut fra alle de andre planene vi har hjemme! :)
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Fruen overrasket stort i går! Hun ville ha meg med ned til sentrum en tur, skulle se på noe hun lurte på om vi skulle kjøpe. Vi kom hjem med en Gaggio Premium! (Og jeg som har fått med meg at hun ville ha en Moccamaster.. ;D)
    Hva har så dette med hifi å gjøre? Jeg sitter her og nyter dagens første espresso mens jeg lytter til DJ Friendly. :) To gode opplevelser som passer bra sammen!
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Imponerende - å sitte der og lytte til DJ Friendly live - tidlig en søndag morgen. Kona og jeg måtte slutte med DJ Friendly til morgenkaffen da NRK begynte å sende DJ Friendly fra kl 6 i stedet for fra kl 8. Et stort savn - men å stå opp kl 6 er helt uaktuelt.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Ulf-B skrev:
    Imponerende - å sitte der og lytte til DJ Friendly live - tidlig en søndag morgen. Kona og jeg måtte slutte med DJ Friendly til morgenkaffen da NRK begynte å sende DJ Friendly fra kl 6 i stedet for fra kl 8. Et stort savn - men å stå opp kl 6 er helt uaktuelt.
    Hehe! Er nok det at junior våkner mellom seks og halv syv som får meg opp. Om ikke så hadde det vært litt tidlig ja! Går egentlig helt greit da jeg tar meg en liten formiddagshvil når Johannes skal hvile. Er jo normalt oppe innen dette tidspunktet i ukedagene også.

    DJ-Friendly i opptak finner du her også: http://nettradio.nrk.no/default.php?kanal=p3 Gå inn på DJ-Friendly og velg tidspunkt for sending. Denne kan spilles av via PC og har du f.eks lagt inn en plugin til SB for å streame lyd avspillt på pc så får du det via anleggene dine. (JEg har ikke testet denne type plugin hos meg men kobler i stedet pc direkte til forforsterkeren.)
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Det har vært lite bilder i tråden i det siste så jeg må nesten legge inn noen...
    Egentlig er det lite tid til denne hobbyen om dagen.. neste familiemedlem har meldt sin ankomst om 5 uker (tiden går fort) og vi har hatt fått unna en del saker og ting i hjemmet før veslejenta flytter inn. Nytt kjøkken nærmer seg ferdig (pokker så lenge man må vente på ny benkeplate!!).

    Første bilde... go'stolen med hodetelefonoppsettet:
     

    Vedlegg

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    I hodetelefonoppsettet er det funnet plass til en DAC. Syns den passer godt inn lydmessig.
    Det står forresten en tilsvarende i stueanlegget også.
     

    Vedlegg

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Stueanlegget ja... dette er både for musikk og til film siden rommet til hjemmekinoen ble prioritert om.
    Ny stereobenk står fortsatt som byggesett i furteboden.. men den kommer vel opp i løpet av sommeren.

    Hjemmekinoreceiver og sub'er brukes forresten kun til film. Til musikk så er det SB Duet, ekstern DAC, forforsterker og en skjult effektforsterker som regjerer.
     

    Vedlegg

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Høyttalerne i stueanlegget står normalt godt inntil bakveggen slik at junior ikke trekker ut høyttalerkablene. ;D
    Når det er lyttetid så trekkes de frem i rommet. De med godt syn ser også at bassportene har fått hver sin plugg, dette er også et tiltak med barnesikring slik at junior ikke forer høyttalerene med biler, puslespillbiter, etc. ::)
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Furteboden er nå delvis ryddet. Selvsagt så må anlegget da prøvespille! :)
    Høyttalervalget her falt på Ulf-B sine pensjonerte Proac Response 1SC.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn