teppe(r) på gulvet foran anlegget: Har det noko for seg?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    VVV

    Gjest
    Nokon som har nokon formeining om dette?
    Registrerer at det virker som at mange lydstudio ikkje har noko absorbsjon/diffusjon på gulvet.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Hvis du prøver, og hører forskjell så har det en effekt.
    Hvis du ikke hører forskjell, så har det ingen effekt hos deg.

    Prøv! :)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Er det et lurespørsmål? :)
     
    V

    VVV

    Gjest
    Det er ikkje noko lurespørsmål.
    Det eg lurer på om det har nokon reell høyrbar effekt.
    Dette burde i så fåll vera (lett) målbart.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.696
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det kjem an på i kvart einskilde høve...

    Har lekt litt med dreping av floor bounce i hine gårde, men kom vel fram til at det ikke låt bedre. Er antakelig noen psykoakustiske fenomener der. Det målte forsåvidt ulikt, men jeg kan ikke si at jeg hørte en forskjell verd flytting av puter.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Tepper, tekstiler og møbler i lydrommet har effekt. Om den er positiv er en annen sak. Om du ikke uten videre hører forskjell med og uten et gitt teppe betyr heller ikke at ikke tepper i seg selv har effekt. Kanskje smaker du ikke forskjell på litt mer eller litt mindre sukker, men det betyr ikke at ikke sukker påvirker smaken.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Nokon som har nokon formeining om dette?
    Registrerer at det virker som at mange lydstudio ikkje har noko absorbsjon/diffusjon på gulvet.
    Et tæppe på gulvet dæmper de høje frekvenser og ikke de dybe. Det er forkert i mine øre... at dæmpe uens i frekvens i den grad. Man hænger heller ikke tæpper op på væggene.

    Samtidig er gulvet det sted, hvor refleksioner er helt naturlige. Det betyder, at det er det sted, der er alle mest mindst vigtigt at behandle.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok for mange bedre enn ingenting og reduserer i alle fall flutterekko. Men det er et båndbegrenset tiltak som det nevnes og vil da endre frekvensspekteret. Da blir et steg frem og noe tilbake. Dessuten demper det heller ikke alltid så godt en del av de høye frekvensene. Jeg har målt bruken av flere tepper og har sett ofte at det ikke klarer å senke en del utstikkende refleksjoner selv høyt i frekvens. Et tykt og mykt ullteppe er gjerne det beste. Har sett ulltepper som er så mye som 4-6 cm tykke, men da koster det også.

    Gulvrefleksjonener er ikke positivt og fjerne/minimere den rydder godt opp i klarhet og oppløsning. Vet ikke hvor dette argumentet med at det er naturlig kommer fra, men det finnes studier som tilsier at gulvrefleksjonen er viktig å gjøre noe med.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes også studier som mener at det ikke er så viktig. :)

    AES E-Library » Vision and Technique Behind the New Studios and Listening Rooms of the Fraunhofer IIS Audio Laboratory
    Regarding the floor reflection, the audible influence by removing this with absorbers around the listener is negative—unnatural sounding. No normal room has an absorbent floor. The human brain seems to be used to this.
    Toole forteller om en litt frustrerende opplevelse:
    Very early in my explorations of loudspeaker/room interactions I took note of the measurable effect of the floor reflection in steady-state room curves. It seemed like a problem that needed attention, so I devoted some time to modifying loudspeakers to minimize it, and followed through with subjective evaluations. I cannot claim to have been exhaustive, but I soon became frustrated when the curves looked better but the sound seemed not to have changed very much. I moved on to other problems that were clearly audible and never returned.
    Min tilnærming er et forholdsvis korthåret persisk teppe, høyttalere med basser lavt mot gulvet for å minimere «floor bounce», og delefrekvenser satt slik at de forskjellige elementene oppover delvis fyller ut hverandres kanselleringsfrekvenser mot gulvet. Jeg tror ikke det hverken er ønskelig eller praktisk mulig å kverke gulvrefleksjonen helt.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes også studier som mener at det ikke er så viktig. :)

    AES E-Library » Vision and Technique Behind the New Studios and Listening Rooms of the Fraunhofer IIS Audio Laboratory
    Regarding the floor reflection, the audible influence by removing this with absorbers around the listener is negative—unnatural sounding. No normal room has an absorbent floor. The human brain seems to be used to this.
    Toole forteller om en litt frustrerende opplevelse:
    Very early in my explorations of loudspeaker/room interactions I took note of the measurable effect of the floor reflection in steady-state room curves. It seemed like a problem that needed attention, so I devoted some time to modifying loudspeakers to minimize it, and followed through with subjective evaluations. I cannot claim to have been exhaustive, but I soon became frustrated when the curves looked better but the sound seemed not to have changed very much. I moved on to other problems that were clearly audible and never returned.
    Min tilnærming er et forholdsvis korthåret persisk teppe, høyttalere med basser lavt mot gulvet for å minimere «floor bounce», og delefrekvenser satt slik at de forskjellige elementene oppover delvis fyller ut hverandres kanselleringsfrekvenser mot gulvet. Jeg tror ikke det hverken er ønskelig eller praktisk mulig å kverke gulvrefleksjonen helt.
    Som vi har vært tidligere inne på så spriker undersøkelser og hørbaheten vil være avhengig av flere faktorer. I studiet som du henviser til så var hele rommet teppelagt i utgangspunktet ser det ut som. Da har man allerede en total ulinær demping. I tillegg ankom gulvrefleksjonen som sent som 13 ms etter direktelyden. Og ellers legger de standarden veldig lavt med 10 dB attuenering av refleksjoner mellom 1 KHz og 8 KHz og da er ikke refleksjonene i nærheten av å være anekoisk. De brukte forøvrig kun 50 mm tykk demping. Så er det mange svakheter og maskeringseffekter her.

    Terskelsen for hørbarheten av enkelte refleksjonen er bl.a. i stor grad avhengig av kontrollen på andre refleksjoner. Og når de ankommer i tid er også vesentlig. For de aller fleste vil gulvrefleksjonen komme mye tidligere enn 13 ms. Hvordan høyttaler måler vertikalt vil også åpenbart spille inn. Så kommer det ann på hvor trent lytter man er.

    Ifølge f.eks Lyngdorf så var gulvrefleksjonen den mest negative i et dansk studiet etterfulgt av takrefleksjonen. Helt på tvers av f.eks Toole sin undersøkelser. :)
    I’ve done a lot of testing on the effects of reflections in rooms, and there was a big, big project in Denmark about twelve years ago, with a lot of companies involved in investigating effects of reflections in rooms. I had the pleasure of being a test person, where we could actually simulate the audible effect of the floor reflection, sidewall reflection, ceiling reflection, and so on independently. The single most disturbing reflection in the room is the floor reflection. That is what makes the speaker sound like a radio and not like the actual event. ... The floor reflection absolutely must be handled
    Det beste er å prøve dette selv. Selv om et teppe blir veldig båndbegrenset og demper ikke nødvendigvis heller så godt de øvre utstikkende frekvensene, så blir det allikevel fort bedre enn ingenting i de fleste rom da totalt sett gir noe demping og tar i alle vertikal flutterekko. Har man derimot allerede gjort mye gode tiltak, så slår det fort delvis negativt ut fordi man nå hører at det ulinært.

    For min del prøver jeg å unngå gulvrefleksjonene i høyttalerkontruksjonen. Men med høyttalere som ikke unngår de i særlig grad, så opplever jeg at å legge demping på gulvet gir en markant forbedring i klarhet og tydelighet. Men da må man kanskje ha en viss kontroll på annen akustikk først.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.155
    Antall liker
    2.096
    Man bor da vel ikke i et lydstudio? Et godt persisk teppe eller tre hører med i et hvert sivilisert hjem. I mine langt over 40 år som audiofil har jeg heller aldri opplevd noe annet en en gevinst av å ha et teppe på gulvet. Effekten er ganske moderat, som det blir skrevet over. Det demper diskantgnell og diverse ekle ekkoer. Enda mer viktig er at et godt, ekte persisk (iransk) teppe kan være et smykke på gulvet som man aldri blir lei av å titte på mens man hører musikk. Det er en sann fryd å gå barbent på et slikt teppe. Dessuten får du garantert kone/samboer med på en slik deal. Dersom du tar´n litt lengre, og hevder at det er nødvendig med en investering i et gulvsmykke, så kan det faktisk hende at du får større aksept for hobbyen din. Du risikerer til og med at besøkende kommenterer teppet ditt før de sier noe om anlegget.
    For min egen del endte jakten på litt bedre akustikk opp i en ny hobby med total avhengighet. Jeg har leiligheten full av persiske tepper og 30-40 bøker om emnet. Skal jeg gi noen raske og unyanserte råd om dette emnet, så må det bli at man absolutt bør satse på ekte (håndknytte) iranske (persiske) tepper (altså med luv, ikke kun håndvevde tynne "kelimer", de sistnevnte gjør seg nok best på veggen eller oppå divaner etc.). Det beste stedet for en uten gode forhåndskunnskaper er faktisk Ikea. De har ferdigprutede priser på meget anstendige brukstepper. Se på dem fra forskjellige vinkler i godt lys, ta på dem (skal kjennes myke og spenstige) og vend på dem. Styr unna pakistanske tepper og skarpe, grelle farger. Grønt, lilla etc. Varme rødfarger er det mest typiske for persiske tepper som også fungerer godt i norske hjem. Selv holder jeg meg langt unna indiske og kinesiske tepper også selv om de i dag lager ganske gode kopier av de persiske. En afghaner i mørk dyp rødfarge fins det mange av i dag, og de kan være fine, men sjekk ullkvaliteten. Den må ikke være tørr, stiv og rufsete. Uansett har den ekte håndknytte varen samme tydelige mønster på baksiden. Velg til slutt et stort, godt, nokså tykt og litt for dyrt teppe...
     
    Sist redigert:

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei. Jeg jobber som gulvlegger/teppelegger og skal man forbedre akustikken i et rom er teppe alltid førstevalg, om man ønsker teppe på gulvet da. Vi har lydhulen vår i kjellerstuen, vi skal skifte ut teppet og kommer til å velge teppe igjen og ikke et hardt gulv som aldri vil gi noen akustikk forbedring. Jobber mye i nye/hus som rehabiliteres og man hører at akustikken blir bedre og behagliere med en gang teppe tas inn i rommet. Alt ekko blir borte. Møbler gardiner bilder vil selvfølgelig også forbedre akustikken i rommet, men jeg mener bestemt at teppegulv er førstevalg. Bare min erfaringsmessig forklaring etter 35 år i gulvbransjen.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Det kommer an på rommet, høyttalerne og deres plassering. Hvis du har en sterk førsterefleks fra gulvet så er det en klar forbedring med teppe foran høyttalerne. Reflekser fra gulv og vegg er best å unngå, men reflekser fra taket er gunstig - jfr avdøde høyttalergeni Stig Carlsson.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Jeg jobber som gulvlegger/teppelegger og skal man forbedre akustikken i et rom er teppe alltid førstevalg, om man ønsker teppe på gulvet da.
    Nei. Det blir veldig misvisende. Bruk av tepper og spesielt å dekke mye gir en veldig ulinær form for demping som allerede forklart. Det er andre tiltak som er langt viktigere for akustikken.

    Derimot kan man si at i stuer hvor man ikke kan gjøre seriøse akustiske tiltak og hvor det ofte er lite møblert sammenlignet med tidligere tider (f.eks fravær av bokhyller o.l.), så blir ofte et tykt gulvteppe mellom høyttalere og lytteposisjon en god forbedring.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Reflekser fra gulv og vegg er best å unngå, men reflekser fra taket er gunstig - jfr avdøde høyttalergeni Stig Carlsson.
    De fleste som behandler rom opplever faktisk veldig ofte at å behandle taket gir den aller største forbedringen (seriøse tiltak på gulvet blir uansett uaktuelt). Det er egentlig ikke så vanskelig å forstå.

    For det første måler nemlig høyttalere nesten alltid dårligst vertikalt. For det andre kommer takrefleksjonene i de fleste hjem veldig tidlig og da blir problemet godt hørbart selv om vi strengt tatt er mer sensitive for det som kommer horisontalt. Det er dessuten ingenting som tyder på vertikale tidlige refleksjoner bidrar til noe positivt. I noen studier er takrefleksjonene sammen med gulvrefleksjonene regnet som de mest negative og viktigst å gjøre noe med.

    Carlsson høyttaler baserer seg på et prinsipp om mer omni spredning og da trolig bruke taket aktivt. Det vil gi mer diffust lydbildet. Så spørs det hvor bra de måler oppover, men uansett vil tidlige refleksjoner gå utover flere områder. Ikke dermed sagt at alle foretrekker korrekt gjengivelse, men generelt er nok veldig tidlige refleksjoner noe man bør unngå. Og enda mer når høyttalerne har vertikale avvik i spredningen.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har linjekilder så ingen refleksjon fra gulvet uansett hos meg. Likevel dempes "bråket" i rommet en god del med å ha et teppe, så jeg har valgt å ha det. Dessuten deilig å ha nye mykt å sette føttene på...
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Reflekser fra gulv og vegg er best å unngå, men reflekser fra taket er gunstig - jfr avdøde høyttalergeni Stig Carlsson.
    De fleste som behandler rom opplever faktisk veldig ofte at å behandle taket gir den aller største forbedringen (seriøse tiltak på gulvet blir uansett uaktuelt). Det er egentlig ikke så vanskelig å forstå.

    For det første måler nemlig høyttalere nesten alltid dårligst vertikalt. For det andre kommer takrefleksjonene i de fleste hjem veldig tidlig og da blir problemet godt hørbart selv om vi strengt tatt er mer sensitive for det som kommer horisontalt. Det er dessuten ingenting som tyder på vertikale tidlige refleksjoner bidrar til noe positivt. I noen studier er takrefleksjonene sammen med gulvrefleksjonene regnet som de mest negative og viktigst å gjøre noe med.

    Carlsson høyttaler baserer seg på et prinsipp om mer omni spredning og da trolig bruke taket aktivt. Det vil gi mer diffust lydbildet. Så spørs det hvor bra de måler oppover, men uansett vil tidlige refleksjoner gå utover flere områder. Ikke dermed sagt at alle foretrekker korrekt gjengivelse, men generelt er nok veldig tidlige refleksjoner noe man bør unngå. Og enda mer når høyttalerne har vertikale avvik i spredningen.
    Gulv- og stativhøyttalere står vanligvis nærmere gulv og sidevegg enn tak. De første refleksene er best å unngå, altså de fra sidevegg og gulv. Ikke sant?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    58.423
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tepper gjør forskjell, helt klart.
    Lett å prøve om lyden blir bedre eller dårligere.
    Kommer helt an på rom, anlegg, og hva som ellers befinner seg der.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    PÅ det vi kaller "vanlige" ht har dette helt sikkert en effekt.
    Mine som har elementer fra gulv til tak hadde dette svært liten om ingen effekt.(kunne ikke høre forskjell)
    Prøvde med målinger med tykk demping foran ht, klarte ikke å måle eller høre noen forskjeller.
    Men ja, jeg har ett teppe på gulvet. Mest for å få det varmere på føttene der man sitter;=)
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei igjen.

    Jeg vil nok uansett ha teppe på gulvet hvor jeg har Hifi anlegget, jeg vet at det gjør en stor forskjell.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gulv- og stativhøyttalere står vanligvis nærmere gulv og sidevegg enn tak.
    Det varierer selvsagt om side-eller takrefleksjonene kommer først. Flere som har god avstand til sideveggene.
    De første refleksene er best å unngå, altså de fra sidevegg og gulv. Ikke sant?
    Det er viktig å unngå utstikkende refleksjoner generelt og de viktigste er de som kommer kort tid etter direktelyden. I nesten alle hjem kommer refleksjoner fra taket tidlig. I tillegg er det som nevnt slik at de fleste høyttalere måler svakt vertikalt med lobing og kamfiltereffekt som resultat. Da blir det desto viktigere å gjøre noe med det.

    Høyttalere som på bildet under unngår gulvrefleksjoner helt og minimerer også takrefleksjoner betydelig.
    CBT pair 2 (Liten).jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Grundreglen er, at man skal ikke dæmpe lyden for meget. Når man dæmper skal det være de vigtige steder og med rigtig mængde. Eller endnu bedre bruge diffusere, fordi det gør rummet større. Folk dæmper, hvor de ikke skal dæmpe. Man placerer absorbenter ukritisk frem for å placere det hvor behovet er.

    Tæpper er meget brugt, og det er en nem løsning og konevenlig. Ikke noget forkert i det, men det er ikke det optimale.

    Man dæmper ulnært. Tynde absorbenter som gulvtæpper, dæmper stort set øvre frekvensområdet. Det bliver som at bruge en EQ til å trække ned øvre mellemtone og diskant. Svært få dæmpet jævnt ned til de dybe frekvenser. Vældig mange bruger bare absorbenter og ingen basfælder. Det gir en bas som ikke er fremtrædende og samtidig er øvre frekvensområdet dæmpet. Det lyder ikke godt.

    Et gulvtæppe vil typisk absorbere de høje frekvenser og noget mellemtone, men gør ikke noget for bas og de lavere mellemtoner. Tæpper giver en kedelig og buldrende lyd. Jeg kalder det for tæppelyd.

    Overalt hvor du går, har vi den samme afstand til gulvet. Gulvet er en kendt refleksion, og den hjælper faktisk til at opfatte dybdeperspektivet, sammen med loftet. Se Atle akustiktråd!

    Hvis man har et gulvtæppe, så prøv at lægge træplader på gulvtæppet og oplev en lydforbedring!

    Der er 6 flader i et rum. Rum er forskellige, og man har forskellige problemer med sit rum. Efter min erfaring er Frontvæggen den vigtigste væg. Derefter Bagvæggen. Så de to sidvægge. Og loftet. Gulvet, her betyder materialet noget. Gulvet må meget gerne være på strøer, med Rockwool under. Massiv træ. Bøg eller eg. Linoleum er også godt. Høje strøer bedre end lave da det giver basdæmpning. Jeg har 75 mm strøer, med 70 mm Rockwool imellem strøer. Jeg har faktisk ikke problemer med bas, synes jeg umiddelbart, kombineret med gips vægge.

    En god ting er at placere en diffusere på gulvrefleksionen. Find det sted med et spejl. Jeg drømmer om en SMT Flower Wings på gulvet lige der i højre og venstre side.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    58.423
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @Palvig

    Det er stor forskjell på boliger i Norge og DK.

    Her bor de aller fleste i trehus, og mange har trepanel på veggene. Noe som oftest er gunstig for lydgjengivelsen.
    Slik er det ikke i de fleste danske hus.Der er det mye mur, fliser og gips.

    En skulle tro det var ennå mer gunstig med tepper på gulvene i DK.:)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.466
    Antall liker
    102.659
    Torget vurderinger
    23
    Hele Danmark under teppet.... nå!!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Finnes det egentlig et alternativ til teppe i et velmøblert hjem? Kjøp deg et brukt persisk byteppe med grei knuttetetthet 160k+. Relativt godt tiltak som du i tillegg kan sette på konas budsjett og klassifisere som arvegods.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    @Palvig

    Det er stor forskjell på boliger i Norge og DK.

    Her bor de aller fleste i trehus, og mange har trepanel på veggene. Noe som oftest er gunstig for lydgjengivelsen.
    Slik er det ikke i de fleste danske hus.Der er det mye mur, fliser og gips.

    En skulle tro det var ennå mer gunstig med tepper på gulvene i DK.:)
    Ja i er heldige med jeres træhuse. Det er bestemt godt for lyden. :D Der går så meget lyd igennem, men det giver så mindre problemer inde med lyden. Men mere til naboen.

    Jeg bor i hus, og fik får år tilbage bygget til. En tilbygning jeg selv tegnede og det var en let konstruktion med krydsfiner yders. Vandfast gips. 150 mm Rockwool i et træskellet Dampmembran. 50 mm Rockwool. 2 x 13 mm gips.

    I dag ville jeg have brugt krydsfiner i stedet for gips inderst.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    58.423
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    @Palvig

    Det er stor forskjell på boliger i Norge og DK.

    Her bor de aller fleste i trehus, og mange har trepanel på veggene. Noe som oftest er gunstig for lydgjengivelsen.
    Slik er det ikke i de fleste danske hus.Der er det mye mur, fliser og gips.

    En skulle tro det var ennå mer gunstig med tepper på gulvene i DK.:)
    Ja i er heldige med jeres træhuse. Det er bestemt godt for lyden. :D Der går så meget lyd igennem, men det giver så mindre problemer inde med lyden. Men mere til naboen.

    Jeg bor i hus, og fik får år tilbage bygget til. En tilbygning jeg selv tegnede og det var en let konstruktion med krydsfiner yders. Vandfast gips. 150 mm Rockwool i et træskellet Dampmembran. 50 mm Rockwool. 2 x 13 mm gips.

    I dag ville jeg have brugt krydsfiner i stedet for gips inderst.
    Nærmeste nabo er 200 meter unna treveggene mine.;)

    Jeg mener tepper er bra i de fleste lytterom, men det er bare å prøve. Lett å reversere.
    Man får veldig fine tepper for prisen for akustikkremedier fra hifi og studiobransjen.
    Jeg mener altså ikke at de gjør helt det samme, men kanskje kommer man et stykke på veg med tepper, gardiner og møbler.
    Som Palvig sier er det heller ikke bra med for mye demping.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    4 meter til naboen:=)
    Jeg har anlegget i kjelleren med mur og gips.
    Har aldri fått klager av naboen.
    Men har jo "bare" 16 stk 15" basser.
    Ja jeg kan spille så de hører det, men det er det ikke mange ganger jeg har gjort.
    Forplanter seg igjennom garasjen deres som henger fast i min yttervegg.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.740
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Her går det i Persisk foran høyttalere og bakover i rommet. (Gammelt bilde). Har prøvd å fylle ut mellom / bak høyttalere også, men det ble for mye. Bare å prøve seg frem med det man måtte ha for hånd.

    XPcw.jpg
     

    Creative

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    106
    Antall liker
    19
    Sted
    Gjøvik
    Torget vurderinger
    5
    Lurer også på å prøve teppe. Selv om jeg synes lyden er veldig bra. Som jeg har forstått har det noe å si hva slags høytalere
    Man har. Mine er mellomting mellom gulvhøyttaler, og stativ. Navn er: Ascendo med en høyttaler i hver. Som fungerer som
    Diskant, og mellomtone. Pluss at det er en diskant bak som reflekterer bakover. Basselement er én i hver. I egen kasse inne i høyttaleren som vender oppover. Lyden fra bassen kommer ut fra et hull fra fra fronten på høyttaleren.
    Dette ble kanskje mye skriverier om mine høyttalere. Jeg har lite rom ca 15 kvadrat. Sitter inntil bakvegg. Med ca 2 meter fra høyttalere. Som er ca 45 cm ut fra frontvegg. Til sidene 95cm Når jeg lytter på CD-er eller LP-er drar jeg stolen nærmere
    Høyttalerne. Bakvegg dekker ikke hele rommet. Ca åpning 140cm med lite kjøkken bak. Åpningen er på ene siden.
    Har ikke noen form for demping. Har det noe for seg med teppe? Hva slags ?
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lurer også på å prøve teppe. Selv om jeg synes lyden er veldig bra. Som jeg har forstått har det noe å si hva slags høytalere
    Man har. Mine er mellomting mellom gulvhøyttaler, og stativ. Navn er: Ascendo med en høyttaler i hver. Som fungerer som
    Diskant, og mellomtone. Pluss at det er en diskant bak som reflekterer bakover. Basselement er én i hver. I egen kasse inne i høyttaleren som vender oppover. Lyden fra bassen kommer ut fra et hull fra fra fronten på høyttaleren.
    Dette ble kanskje mye skriverier om mine høyttalere. Jeg har lite rom ca 15 kvadrat. Sitter inntil bakvegg. Med ca 2 meter fra høyttalere. Som er ca 45 cm ut fra frontvegg. Til sidene ca 80 cm. Når jeg lytter på CD-er eller LP-er drar jeg stolen nærmere
    Høyttalerne. Bakvegg dekker ikke hele rommet. Ca åpning 120 cm med lite kjøkken bak. Åpningen er på ene siden.
    Har ikke noen form for demping. Har det noe for seg med teppe? Hva slags ?
    Det vil være langt viktigere med gode tiltak på bakvegg, taket og sideveggene. Teppet på gulvet kan også bidra delvis positivt, men vil ha betydelig mindre innvirkning enn de nevnte ovenfor.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.968
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hos meg testet jeg først et tykt flossteppe. Det var ikke bra. Tok for mye i dei øvre frekvenser. Byttet ut til et vanlig tynt teppe, og det ble mye bedre. Uten teppe låt heller ikke bra. Går vel ikke an å gi en fasit her. Alle rom og behov er forskjellig. Prøv.
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her er min stues "spa-avdeling"
    Selv om jeg har linjekilder, har jeg valgt både teppe forran oppsettet og plater i taket over oppsettet - og frem til litt bak der jeg sitter. Dette dempet det meste av klangen i rommet man oftest får i nakne rom, ved samtaler etc. Helt oppe i høyre hjørne ser dere hvor platene i taket slutter.
    Er glad for at jeg ikke dempet mer i taket (ca 1/5) Har da en slags "dead end /live end" der det kun er møbler som demper bak lytteposisjon. Teppet på gulvet har nok først og fremst sin misjon i å gi en lunhet i rommet - i mitt tilfelle.
    Slik har oppsettet stått i.......10 år (kun noen små utskiftninger i hyllene) 😁


    Oppsett stue 2020.jpg
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.080
    Antall liker
    16.968
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har heller ikke målt. Men det er fordi jeg kun bryr meg om målingene under 1000hz I det området betyr teppe nada.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn