Høyttalere Tekton Design, anyone?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Det er veldig få domediskanter som spiller uanstrengt under 2kHz...heller 3 kHz kanskje.
    Men er det mange av dem så deler de jo på oppgaven.

    Satori Be diskanten kan vel nødig deles ned til 2 k.
    Bliesma Be kan muligens gå enda litt lavere?

    Jeg gjetter på at de i ytterkant ringen spiller mellomtone fra en plass under 1 kHz og møter den i midten ved ca. 2 kHz og den i midten da spiller alene helt opp.

    Hva med 1,5" domer i ytterringen fra Seas (T35)
    Man kan ta av frontplaten så de kommer tettere sammen.

    Og Bliesma Be i midten?
    Blir dyrt, men kanskje det blir bra.
    Har faktisk sett at Tekton har laget en versjon av sin Moab ht, med 14 stk pr høyttaler av de Satori BE’ne! Hadde vært morro å prøve.

    Jeg er for å oppgradere komponenter til bedre om det er i en applikasjon jeg forstår. (Eks koblings eller signal kondis) Har nesten alltid blitt til det bedre. (Med noen få unntak) Her forstår jeg ikke helt applikasjon og krets, derfor sitter det langt inne for min del å feks bytte de driverne i ring senter tweeter. Låter uansett forrykende bra! Drives av en AN OTO SE Line Signature. (10w)
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    137
    Antall liker
    58
    Torget vurderinger
    1
    En driver blir ikke bedre selvom det er mange av dem, fatter du ?
    Det er veldig få domediskanter som spiller uanstrengt under 2kHz...heller 3 kHz kanskje.
    Men er det mange av dem så deler de jo på oppgaven.

    Satori Be diskanten kan vel nødig deles ned til 2 k.
    Bliesma Be kan muligens gå enda litt lavere?

    Jeg gjetter på at de i ytterkant ringen spiller mellomtone fra en plass under 1 kHz og møter den i midten ved ca. 2 kHz og den i midten da spiller alene helt opp.

    Hva med 1,5" domer i ytterringen fra Seas (T35)
    Man kan ta av frontplaten så de kommer tettere sammen.

    Og Bliesma Be i midten?
    Blir dyrt, men kanskje det blir bra.
    Gravesen deler vel den diskanten helt ned mot 1650hz?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    ^So What ? Slutta og leke med domediskanter for lenge siden.. Ble voksen tilslutt og begynte med kompresjonsdrivere... og etter det så ser jeg meg ikke tilbake.
    Gravesen kan si hva han vil, men skal man ha eksplosivitet i musikken, så må man ha noe som reagerer, og ikke minst samtidig, ha noe som orker og være med på leken selvom det blir varmt... (les høyt volum)
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt horn mange ganger, og for all del, det låter bra!!!! Men synes ofte at det er en «ropert» effekt jeg ikke helt klarer å venne meg til. Tweeter arrayet til Tekton ligger ett sted midt mellom horn-lyd og «konvensjonell» høyttaler lyd. Trives godt med det!
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    137
    Antall liker
    58
    Torget vurderinger
    1
    ^So What ? Slutta og leke med domediskanter for lenge siden.. Ble voksen tilslutt og begynte med kompresjonsdrivere... og etter det så ser jeg meg ikke tilbake.
    Gravesen kan si hva han vil, men skal man ha eksplosivitet i musikken, så må man ha noe som reagerer, og ikke minst samtidig, ha noe som orker og være med på leken selvom det blir varmt... (les høyt volum)
    Klart mener du at domediskanter ikke holder mål så er det ikke mye å diskutere, men påstanden om at den må deles over 2k blir ikke mer riktig av den grunn. Har hørt det mye av dyre hornsystemer, og mener helt klart at de har sine egne problemer. Begge deler kan låte fryktelig bra.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    ^So What ? Slutta og leke med domediskanter for lenge siden.. Ble voksen tilslutt og begynte med kompresjonsdrivere... og etter det så ser jeg meg ikke tilbake.
    Gravesen kan si hva han vil, men skal man ha eksplosivitet i musikken, så må man ha noe som reagerer, og ikke minst samtidig, ha noe som orker og være med på leken selvom det blir varmt... (les høyt volum)
    La oss ta en bitteliten kikk på akkurat det én gang til i runde 2...
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Det er ikke sikkert den diskantløsningen er så dum om det er kontrollert spredning man er ute etter. Jeg vet ingenting om disse høyttalerne, men tipper de 6 diskantene som står i ytterkant bare jobber opp til en viss frekvens, for så å la den som står i senter jobbe alene opp i de høyeste frekvensene. Det ser ut til at det er SB Acoustics diskanter som står i dem, og mange av de modellene tåler veldig lav delefrekvens, noe som må være nødvendig ved den relativt store c - c avstanden mellom mellomtonene.
    Så selv om det ser litt snodig ut så er det ikke sikkert at det er så dumt. Det hadde vært veldig artig å hørt dem ihvertfall.
    Er ikke de seks små elementene rundt diskanten mellomtone?, for å få så optimal tidsspredning som mulig.
    Noen her til lands som tar agenturet? Jeg kommer til å kjøpe et par👍
     

    3fsshifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.06.2017
    Innlegg
    368
    Antall liker
    377
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke de seks små elementene rundt diskanten mellomtone?, for å få så optimal tidsspredning som mulig.
    Noen her til lands som tar agenturet? Jeg kommer til å kjøpe et par👍
    Hei

    Bestilles rett fra Tekton hjemmeside. Ta gjerne kontakt på PM om du lurer på noe! 🙂👍🏻👍🏻
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    137
    Antall liker
    58
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt lyst til å prøve 8x vifa tg9 i en slags firkant rundt en god diskant, har ikke regnet på hvor lavt de må deles for å unngå mest mulig av kamfiltereffekten. Også avlaste de fra eundt 150hz med sub i bunnen. Mulig jeg er helt på tur her, men vil gi en litt mindre ruvende høyttaler enn linjekilde og beholde det nydelige smekket som er i de fulltonene.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.261
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt lyst til å prøve 8x vifa tg9 i en slags firkant rundt en god diskant, har ikke regnet på hvor lavt de må deles for å unngå mest mulig av kamfiltereffekten. Også avlaste de fra eundt 150hz med sub i bunnen. Mulig jeg er helt på tur her, men vil gi en litt mindre ruvende høyttaler enn linjekilde og beholde det nydelige smekket som er i de fulltonene.
    Ja kvifor ikkje? Gjerne diskant i waveguide. "Perlisten" har snappet opp lignende konsept: sub-diskant over og under wg- diskanten.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Har hatt lyst til å prøve 8x vifa tg9 i en slags firkant rundt en god diskant, har ikke regnet på hvor lavt de må deles for å unngå mest mulig av kamfiltereffekten. Også avlaste de fra eundt 150hz med sub i bunnen. Mulig jeg er helt på tur her, men vil gi en litt mindre ruvende høyttaler enn linjekilde og beholde det nydelige smekket som er i de fulltonene.
    Her er litt mat om du ønsker å gå litt mer "vitenskapelig" til verks:

    https://www.diyaudio.com/community/...directivity-and-horbach-keele-filters.284117/
    http://hannover-hardcore.de/infinity_classics/!!!/Dokumentation Quasikoax Prototyp.pdf
    http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com...ear Phase Digital Crossover Flters Part 1.pdf
    http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com...ear Phase Digital Crossover Flters Part 2.pdf
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    137
    Antall liker
    58
    Torget vurderinger
    1
    Virker som en lav deling er grunnleggende, men fremstår ikke akkurat som en kjempeenkel løsning =)
     

    innspilt edderkopp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2021
    Innlegg
    175
    Antall liker
    85
    Sted
    tønsberg
    tekton inspirert clone laget in Blender 3d.
    nitten SCANS-SPEAK-D3004-604000-2 diskanter
    tre Peerless NE315W-08 12"basser
    og avrundede hjørner på sidene.
    jeg bare måtte lage dem og se hvordan det så ut. sjokolage kake for skala.
     

    Vedlegg

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.261
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    tekton inspirert clone laget in Blender 3d.
    nitten SCANS-SPEAK-D3004-604000-2 diskanter
    tre Peerless NE315W-08 12"basser
    og avrundede hjørner på sidene.
    jeg bare måtte lage dem og se hvordan det så ut. sjokolage kake for skala.
    Irriterende med lenker uten kommentar, derfor denne kommentar :)
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    971
    Antall liker
    1.877
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Tekton kommer med en snasen kompakt OB høyttaler også nå.
    Var ett godt Earlybird tilbud :unsure:
    Sparsomt med informasjon foreløpig. Sendte de epost jeg å spurte om de kan gi noe mer informasjon rundt de.

    Edit: Var ikke Earlybird tilbud. Man legger vistnok ut $3K for å være de første som får de. Koster fortsatt $7K :cautious:
    tekton OB.jpg
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Tekton kommer med en snasen kompakt OB høyttaler også nå.
    Var ett godt Earlybird tilbud :unsure:
    Sparsomt med informasjon foreløpig. Sendte de epost jeg å spurte om de kan gi noe mer informasjon rundt de.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn