Diverse Teknisk analyser av låter og hvordan de integrerer i våre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    MT:

    Ingen misforståelse. Det er absolutt ikke nødvendig å tukle med noe som helst da sourcefilene er perfekte når de forlater MB og en state of the art stereo gjengir den høyst realistisk. En skikkelig dominant stereo gir Fn i rommet. Garantert.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kontrollspørsmå til nils valla: Hva er forskjellen på EQ og delefilter?
    Godt spørsmål, for jeg aner ikke.
    Jeg trodde i min enkelhet at delefilter bare deler opp frekvenser og sender de laveste til basselement og høyere til diskant (i en toveis HT).

    Nå kan jeg kanskje lære meg noe 🙂
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.332
    Sted
    Østfold
    Nøytralt, det var når man opplevde at det hørtes naturlig ut slik man forventet at det låt i studio, var det så?
    Ja, men når volumkontrollen blir en random variabel EQ blir det i beste fall nøytralt ved én voluminnstilling, så da kan det, om man har flaks, låte bra på de innspillingene som egner seg til å spilles av på akkurat det volumet...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    MT:

    Ingen misforståelse. Det er absolutt ikke nødvendig å tukle med noe som helst da sourcefilene er perfekte når de forlater MB og en state of the art stereo gjengir den høyst realistisk. En skikkelig dominant stereo gir Fn i rommet. Garantert.
    Jeg må innrømme at jeg egentlig gir blanke faen i vrøvlet ditt. Du får styre med ditt, jeg mitt. 👍 Ingen velsignelse ønsket eller garantier avkrevd!
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Problemet ditt er at du, i likhet med en del andre liksomforståsegpåere her, aldri har hørt et ordentlig Stereoanlegg. Live with it.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.637
    Antall liker
    21.420
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg trodde i min enkelhet at delefilter bare deler opp frekvenser og sender de laveste til basselement og høyere til diskant (i en toveis HT).
    I all enkelhet ja, men så finnes det f.eks. et fenomen som heter baffelstep, en overgang der frontbaffelet begynner å virke (spredningen går fra 360 til 180 grader, heldigvis ikke særlig brått på de fleste toveishøyttalere). Frekvenser over dette må dempes om det skal låte riktig, typisk med en seriespole på bassmellomtoneelementet. EQ altså.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Føler jeg har matet trollet i dag! Kanskje la han få gå tilbake under brua si igjen?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.538
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dere henger etter. Alle som er skikkelig puritanske hifi nerder har kastet ut anlegget og nyter kun musikk utendørs uhildet. Elektrisitet kan kun benyttes dersom det er koblet som eneste produkt til nettet. Er man ikke der, så Er det da ett fett hva man gjør for da er vi bare wannabe hifi nisse uansett..
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.898
    Antall liker
    1.911
    Sted
    Sortland
    Selv om tittelen på tråden er i overkant pretensiøs så syns jeg at
    intensjonen i denne tråden var morsom og interessant ;
    - Spill et spor og fortell litt om hvordan det høres ut på ditt anlegg.
    - Er det noe du liker spesielt godt eller
    - Er det noe med lyden du ikke syns funker optimalt.

    Denne øvelsen kunne gitt oss alle litt innsikt i hvordan vi oppfatter lyd forskjellig,
    og kanskje gitt den enkelte litt innsikt i hvilke ''problemer'' eget anlegg har,
    og om det eventuelt var noe vits å ta tak i disse ''problemene''.

    Gikk dessvere raskt over i pissekonkuranse.

    Kan vi få tråden tilbake til sporet?

    Hører du vokalen på sporet i post #70? Bassen?
    Jada, det er nesten en grøt, men derfor er det utfordrende for anlegget!
    Om du kan deschiffere teksten - vel, da har du et anlegg som kan gjengi de minste detaljer :cool:
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.058
    Antall liker
    16.868
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Selv om tittelen på tråden er i overkant pretensiøs så syns jeg at
    intensjonen i denne tråden var morsom og interessant ;
    - Spill et spor og fortell litt om hvordan det høres ut på ditt anlegg.
    - Er det noe du liker spesielt godt eller
    - Er det noe med lyden du ikke syns funker optimalt.

    Denne øvelsen kunne gitt oss alle litt innsikt i hvordan vi oppfatter lyd forskjellig,
    og kanskje gitt den enkelte litt innsikt i hvilke ''problemer'' eget anlegg har,
    og om det eventuelt var noe vits å ta tak i disse ''problemene''.

    Gikk dessvere raskt over i pissekonkuranse.

    Kan vi få tråden tilbake til sporet?

    Hører du vokalen på sporet i post #70? Bassen?
    Jada, det er nesten en grøt, men derfor er det utfordrende for anlegget!
    Om du kan deschiffere teksten - vel, da har du et anlegg som kan gjengi de minste detaljer :cool:
    Blir fascinert hvis noen kan høre teksten. Resten har jeg grei kontroll på.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Gikk dessvere raskt over i pissekonkuranse.
    Mange som føler deres vei er den eneste, men er det så farlig? Vi har plass til alle. Jeg synes det er litt morsomt at vi er så forskjellige. Hadde ikke vært mange tråder eller store utviklingen om alle satt å nikket støttende til hverandre.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.462
    Antall liker
    7.981
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er mange som refererer sånn som dette, men jeg ser ikke de tallene så jeg må telle. Det hender jeg ikke gidder det

    Hvordan får man egentlig opp disse postnummerne? Finnes det en innstilling ett eller annet sted?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Mange som føler deres vei er den eneste, men er det så farlig? Vi har plass til alle. Jeg synes det er litt morsomt at vi er så forskjellige. Hadde ikke vært mange tråder eller store utviklingen om alle satt å nikket støttende til hverandre.
    Jeg synes det er litt morsomt at vi er så forskjellige

    Problemet er bare at en del synes at have forbandet svært ved at erkende at vi er forskellige
    Det er kun deres der dur og andre har ikke forstået det.
    Lyd/Musik gengivelse er personligt :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ja der er ingen tvivl om at optagelserne ødelægges/ændres til ukendelighed i den digitale tidsalder før de afspilles på vores anlæg
    Måske er det derfor jeg søger/leder efter gamle indspilninger hvor alle de ting mikrofonen opfanger kommer med.
    Alt fra støj fra studiet til klik lyde fra strenge instrumenter og ellers andre unoder musikkerne laver. Alt dette er for mig bare en charme
    Giver mig en fornemmelse af at være tilstede.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.405
    Antall liker
    9.641
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ja der er ingen tvivl om at optagelserne ødelægges/ændres til ukendelighed i den digitale tidsalder før de afspilles på vores anlæg
    Måske er det derfor jeg søger/leder efter gamle indspilninger hvor alle de ting mikrofonen opfanger kommer med.
    Alt fra støj fra studiet til klik lyde fra strenge instrumenter og ellers andre unoder musikkerne laver. Alt dette er for mig bare en charme
    Giver mig en fornemmelse af at være tilstede.
    Tid for Muddy og Folk Singer. :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    ....eller Peggy Lee og Edit Piaf. Oser av gamle opptaksteknikker som skinner igjennom meget tydelig på min digitalt styrte rigg. Skaper en herlig gammel atmosfære.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    eq = faseforskyvninger ...nei-takk ! :sick:
    Tja, det finnes jo Linear-Phase EQ som ikke endrer fasen.

    Når det er sagt så finnes det jo heller ingen høyttalere som ikke forskyver fasen i utgangspunktet......
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn