Diverse Teknisk analyser av låter og hvordan de integrerer i våre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    6.591
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Mulig det er der på PC, men ikke på Mac…

    Men dette er kanskje litt off topic :)
    Hm, det var rart. Kanskje det er noe detection av Safari og tolking av dette som mobil nettleser eller noe. @Høvdingen ? Ingen innleggnr (og link til denne) når man er på mac/safari tydeligvis. Litt off topic ja, men er jo upraktisk. Kanskje en enkel fiks?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ok … men hva er utfordringen her ?
    Veldig enkelt, tre basstoner. De bør oppleves temmelig homogent. Ofte vil den første være litt dominant, den andre fraværende. Vært diskutert tidligere i tråden.

     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Veldig enkelt, tre basstoner. De bør oppleves temmelig homogent. Ofte vil den første være litt dominant, den andre fraværende. Vært diskutert tidligere i tråden.

    De tre tonene er ganske like, bortsett fra at den på 60-ish Hz er ca 2 dB lavere enn de to andre.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    De tre tonene er ganske like, bortsett fra at den på 60-ish Hz er ca 2 dB lavere enn de to andre.
    Ja, den lyseste er "alltid" den lureste. Artig test i all sin enkelhet, den opererer jo i et generelt trafikkert område så liker at disse tre er på plass.

    Ta den med på demo eller besøk. Overraskende mange anlegg som ikke består. :giggle:
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Altså jeg mener - den på 60 Hz er 2 dB lavere enn de andre på selve opptaket. Verdt å vite.

    Det store DBA'et mitt med atten 10-tommere klarte dette med glans. Litt værre med Magnepan 1.5 som jeg har på stua. Kunne ikke akkurat spille høyt før membranene klasket mot magnetplatene, men på moderat volum så var nivåene riktig her også.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det store DBA'et mitt med atten 10-tommere klarte dette med glans. Litt værre med Magnepan 1.5 som jeg har på stua. Kunne ikke akkurat spille høyt før membranene klasket mot magnetplatene, men på moderat volum så var nivåene riktig her også.
    Hadde full tillit til at dette ikke var noen problem for dine oppsett! :giggle:👍
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Altså jeg mener - den på 60 Hz er 2 dB lavere enn de andre på selve opptaket. Verdt å vite.

    Det store DBA'et mitt med atten 10-tommere klarte dette med glans. Litt værre med Magnepan 1.5 som jeg har på stua. Kunne ikke akkurat spille høyt før membranene klasket mot magnetplatene, men på moderat volum så var nivåene riktig her også.
    Har du målt i lytteposisjonen? Eller tok du det bare på øret.

    Har gjort små forandringer fra sist, og måtte ned for en måling - ved hodehøyde.

    Stemmer bra med det jeg trodde. Har flat bass fra 60 hz og ned.

    Tre frekvenser.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Noen av oss har visst kontroll på sakene sine... :)
    Kontrollen er bra men ikke perfekt. Skal en være kritisk, og det er jo hjemme en er mest kritisk, er ikke den laveste helt frigjort fra rommet på høye nivåer. De to høyeste er kontante og ultrastramme.

    Stemmer ganske godt i forhold til vannfallsforløpet. Mister litt kontroll under 50 Hz
     
    Sist redigert:

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Da må det vel være gledelig å lære at man faktisk kan reversere faseforskyvninger i høyttalere OG på minimum fase-fenomener i rommet med EQ? :D
    JA ! Nå ble jeg kjempeglad !! 😁

    Edit: Hører det nå, når jeg skrudde Paradigm sub1 på full guffe, med litt EQ på, så satte jeg edb-apparatet til å spille:

    Fantastisk ! :love:
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Åssen låter den her hos dere, tro?


    Hos meg er bass og trommer på en scene foran meg, mens gitaren omtrent svever rundt meg. Jeg har ingen demping av førsterefleksjoner, og harde flater, så det forsterker det muligens, men det er nesten så det er surroundlyd (to enkle toveis gulvstående høyttalere).
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    En ting er sikkert, noen har køddet det til på Stings album The Bridge. Alt virker lovende til han begynner synge. Masse artefakter i vokalen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Åssen låter den her hos dere, tro?


    Hos meg er bass og trommer på en scene foran meg, mens gitaren omtrent svever rundt meg. Jeg har ingen demping av førsterefleksjoner, og harde flater, så det forsterker det muligens, men det er nesten så det er surroundlyd (to enkle toveis gulvstående høyttalere).
    Høres ut som at gitaren er spilt inn i motfase ja.

    Det var en sløv cover. Ikke sikker på om jeg synes den egnet seg som "puselåt".
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Høres ut som at gitaren er spilt inn i motfase ja.

    Det var en sløv cover. Ikke sikker på om jeg synes den egnet seg som "puselåt".
    Mid-Side-opptak og så fasevending? Er det ikke de bruker stort sett for å få lyden «utenfor» høyttalerne? Sånn som i dette tilfellet blir det nesten for ekstremt.

    Angående musikken så er det veldig Frisellsk. Han er ingen rocker, for å si det sånn :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Er det ikke grunnleggende for en lydtekniker å vite hvordan instrumenter låter, samt å klare å identifisere om noe er ute av fase?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.379
    Sted
    Østfold
    Mid-Side-opptak og så fasevending? Er det ikke de bruker stort sett for å få lyden «utenfor» høyttalerne? Sånn som i dette tilfellet blir det nesten for ekstremt.

    Angående musikken så er det veldig Frisellsk. Han er ingen rocker, for å si det sånn :)
    Jeg tror poenget her rett og slett bare er å gjøre det "flytende", ikke å plassere instrumentet utenfor høyttalerne. Høres rett og slett ut som at selve gitaren er spilt inn i mono, også har man bare invertert den ene kanalen for å få denne effekten, men bare for gitaren. Man oppnår noe av det samme med sånn "bouncing"-effekt, men dette høres ut som ren faseinvertering i mine ører.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg tror poenget her rett og slett bare er å gjøre det "flytende", ikke å plassere instrumentet utenfor høyttalerne. Høres rett og slett ut som at selve gitaren er spilt inn i mono, også har man bare invertert den ene kanalen for å få denne effekten, men bare for gitaren. Man oppnår noe av det samme med sånn "bouncing"-effekt, men dette høres ut som ren faseinvertering i mine ører.
    Mye av greia til Frisell er bruk av romklang og delay (og andre effekter), og live (dette sporet er et live-opptak) bruker han to forsterkere. Tror han splitter signalet og kjører et slags stereooppsett. Det er vel det de forsøker å gjengi på opptaket.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Hadde jeg hatt muligheten til å spille den av, så skulle jeg fortalt dere hva som er gjort ;)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Leser anmeldelsen av PMC.22i av Roy Ervin Solstad. Kjenner meg godt igjen klangen jeg erfarte fra de gulvstående.

    Her får du the truth…. Ingen tilsløring i lydbildet..
    Det er dønn nøytralt, men aldri sterilt, anemisk eller kjedelig.
    Aldri skarpt, med mindre det ligger i opptaket.
    Presisinstrumenter som leverer deg akkurat som ligger i opptaket.


    Ja, det er faktisk slike beskrivelser som er nøytralt. Helt ordinære beskrivelser av nøytralitet. Du får akkurat det som er på innspillingen, ingen tilsløringer, ingen egenlyd i høyttalerne. Kjedelig, snilt, fyldig og naturlig er ikke adjektiver som passer nøytralitet. Hvis man ikke "hører" høyttalerne så er det et veldig godt hint om nøytralitet. Hvis man "hører" at en høyttaler låter naturlig er de neppe helt nøytrale. Hvis en høyttaler får alt til å låte veldig godt er den neppe nøytralt heller. PMC har ikke denne "naturlig" klangen eller den litt "romatiske og fyldige klangen". Den siste deler av denne tråden har bare vist enda tydeligere at man ikke kan bare måle seg til en nøytral høyttaler. Ørene er gode verktøy fremdeles. Jeg mener at både målinger og lytting burde forenes. Jeg tror det er også slik de fleste høyttalerkonstruktører jobber. Begge deler får antagelig innvirkning på valgene som taes. Jeg vil tro at å lage snorrett kurve har sine svakheter på god lyd også.

    Testet et album stereo + ga terningkast seks på lyd, No. 4 (to første sporene). Men her skjønner jeg ikke hvordan de kan gi den seks, mer fire spør du meg. Litt vanskelig å beskrive lyden men den høres for meg kunstig ut, veldig elektronisk. Det mangler naturlighet. Det låter hos meg bare behagelig, men savnet separasjon og dybde. Som om man hører på en vegg som er veldig elektronisk prosessert. Veldig komprimert også. Vokalen er ikke glatt og ren hos meg. Denne plata hadde spilt bedre på mine tidligere ProAc høyttalere. Fyldige høyttalere vil kunne skjule dette mye bedre enn de svært avslørende Magico. Jeg mener dette er en veldig typiske for ikke så gode innpillinger. Få er skarpe og ubehagelige, men mer typisk er det at de mangler ren og klar lyd med god separasjon og god dynamikk.

    Unknown.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Den siste deler av denne tråden har bare vist enda tydeligere at man ikke kan bare måle seg til en nøytral høyttaler. Ørene er gode verktøy fremdeles.
    Nei, etter at forløpet er riktig korrigert er måling kun for evt håndfast referanse. Det er ørene som må brukes for å finne en frekvensbalanse man opplever som nøytral/naturlig. Den fasen tar tid om man har stort omfang i musikksmak og den gjøres ved hjelp av slow listening.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det er faktisk slike beskrivelser som er nøytralt. Helt ordinære beskrivelser av nøytralitet. Du får akkurat det som er på innspillingen, ingen tilsløringer, ingen egenlyd i høyttalerne.
    Joda, men hvordan kan jeg vite om det vil høres nøytralt ut for meg også, og ikke bare for den som sier det låter nøytralt?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Joda, men hvordan kan jeg vite om det vil høres nøytralt ut for meg også, og ikke bare for den som sier det låter nøytralt?
    Skal være forsiktig med å høre for mye på de som til stadighet forteller andre hva som er nøytralt.
    Gå på konserter og lag din egen formening om nøytral.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.183
    Torget vurderinger
    2
    Usikker på om det har noen verdi, men "nøytralt" er i grunn ikke begrepet jeg ville satt på PMC twenty-serien; det er uansett høyttalere som er utrolig lette å få fot av, de er lette å få til, og de spiller alle stilarter med masse pondus. Jeg vil vel tro at det er litt ekstra moro i mellombassen og noe videre oppover, men musikkglede finnes der i bøtter og spann! :)🕺
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn