Diverse Teknisk analyser av låter og hvordan de integrerer i våre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg trekker ut endel diskusjoner på hvordan innspillinger høres ut i ulike oppsett samt diskusjoner av nøytralitet/naturlighet. Og diskuter gjerne hvilke produkter som dere synes låter best på enkelte låter og hvilke som klarer å spille nesten alt med overbevisning.

    Her diskuteres ikke hva vi synes om musikken, kun analyse. Fortrinnsvis lytting, men målemafian er velkommne :).

    Jeg overfører noen eksempler brukt i andre tråder her også.

    Begynner med en plate Audiophile-Arve mener låter fantastisk på alle anlegg: Ladysmith Black Mumbazo - Songs from Lindiwe

    Unknown.jpeg


    Hvordan høres denne ut på deres anlegg? Låt: Here our prayer
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Her er et eksempel på en innspilling av musikk jeg har veldig sansen for:

    Unknown-1.jpeg


    King gizzard & the lizard wizard- Automation.

    Hos meg låter det ikke ubehagelig, men det er et hav forskjell til High-end høyttalere til over 100k. Hva skal man med dyre anlegg til slik kvalitet? Og hva skal til for å få den til å låte bra? Hva slags anlegg?
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Til den første.
    Dypt og bredt. Romklang som om de står i en stor steinkirke - inntrykket laget med reverb?
    Hos meg kommer dypeste stemmene litt nærmere i lydbildet, og litt mer ute på sidene. Andre stemmer er litt mer mot midten, og litt lenger bak. Som om de står i hestesko. Alle får god plass, og kommer tydelig frem. Mye detaljer. Hører litt smatting fra munnbevegelsene.
    Hører ingen lyder fra gulvet - i slik musikk hadde jeg ventet at noen trampet, eller gjorde noen bevegelser:)

    Til den andre.
    KG har jeg hørt mye på, og det tyder på at den spiller brukbart her. Liker KGLW musikken, men ville kanskje ikke spilt dette albumet for demo på anlegget:)
     
    Sist redigert:
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Dypt og bredt. Romklang som om de står i en stor steinkirke - inntrykket laget med reverb.
    Hos meg kommer dypeste stemmene litt nærmere i lydbildet, og litt mer ute på sidene. Andre stemmer er litt mer mot midten, og litt lenger bak. Som om de står i hestesko. Alle får god plass, og kommer tydelig frem. Mye detaljer. Hører litt smatting fra munnbevegelsene.
    Ja, jeg tror også dette er reverb og må være spilt inn i et veldig dempet rom. Snodig med forsangeren som høres ut som han står litt lengre bak de andre, men tror han har egen mikk som er lagt i midten i miksen. Høres jo fint ut om man ikke tenker over det.

    Ellers helt fritt for artefakter og låter veldig naturlig og ikke lyst. Koret langt fremme i lydbildet. Ja, det er vel utvilsomt en innspilling som vil låter meget bra i alle plater da den ikke har noen utfordringer. Men jo mer oppløst og nøytralt anlegget jo bedre vil en slik plate låte tror jeg.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    den spiller brukbart her.
    Vil du presisere? Jeg ville hatt et annen lyd på anlegget mitt for at denne skulle låte bedre. Et som hadde overdrevet bassfundamenet og lått mer laidback i mellomtonen. Det er jo dårlig dynamikk og "tynn" i mellomtonen (vanskelig å ordlegge).
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg trekker ut endel diskusjoner på hvordan innspillinger høres ut i ulike oppsett samt diskusjoner av nøytralitet/naturlighet. Og diskuter gjerne hvilke produkter som dere synes låter best på enkelte låter og hvilke som klarer å spille nesten alt med overbevisning.

    Her diskuteres ikke hva vi synes om musikken, kun analyse. Fortrinnsvis lytting, men målemafian er velkommne :).

    Jeg overfører noen eksempler brukt i andre tråder her også.

    Begynner med en plate Audiophile-Arve mener låter fantastisk på alle anlegg: Ladysmith Black Mumbazo - Songs from Lindiwe

    Vis vedlegget 712939

    Hvordan høres denne ut på deres anlegg? Låt: Here our prayer
    Med første øyekast høres det ut som solist står lengre bak i midten.. Men etterhvert når en hører, blir jeg mer usikker på det og mer sikker på at han ikke står lengre bak egentlig.
    Tror koret er mikset med mer db for å skap mer trøkk. Og difor kan det høres ut som han står lengre bak og de andre mye mer frem.. En slags hestesko form.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Til KGLW - Automation....
    Enig - det er redusert litt dynamikk i opptaket av flere av instrumentene, og mixen gir ikke så mye dybde perspektiv her heller. Trommene ligger bak hos meg, og de fleste andre lyder kommer på et plan foran - i ca samme dybde. Og det er litt kaos:) mange lyder - mye som skjer samtidig.

    Særlig synther, gitar og vokal låter litt "analogt".
    - slik det pleide låte når instrumentets preamp har skrudd signalet høyt - slik at det blir lite headroom igjen til økt volum (dynamikk).
    - og litt tynt, spisst, skarpt.
    Trommer og bass låter mer moderne. Mitt anlegg spiller ikke noe særlig dyp bass, men ned til 30ish hz synes jeg opptaket låter tungt, definert. Jeg spiller flac fra Qobuz 44,1/24, uendret gjennom Roon.

    Det er mange skarpe lyder i opptaket. Mye gammelt og rart utstyr i bruk i dette bandet.
    Mener å huske og ha lest at de laget de "indiske" gitarene selv.
    Har fulgt KGLW en stund, fordi jeg liker musikken, og denne kreative "galskapen".
    Skarpheten i lydbildet deres ble veldig mye lettere å høre på i det jeg byttet DAC, fra Hegel HD25 til HD30.

    Straws in the wind - på samme album - er en skikkelig god låt da:) - litt mindre skarp og kaotisk å høre på.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Her er et eksempel på en innspilling av musikk jeg har veldig sansen for:

    Vis vedlegget 712944

    King gizzard & the lizard wizard- Automation.

    Hos meg låter det ikke ubehagelig, men det er et hav forskjell til High-end høyttalere til over 100k. Hva skal man med dyre anlegg til slik kvalitet? Og hva skal til for å få den til å låte bra? Hva slags anlegg?
    Fast bass og trøkk..

    For kvalitet?
    Er det noe gale her da?
    Solisten kunne kanskje vert mikset med mer db for å ikke havne litt inni/baki det andre som fåregår.
    Eller er det nå helt greit.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Ja.. For det hørtes ikke ut som han stod lengre bak egentlig.
    Synes fortsatt det høres ut som han er litt lenger bak.
    Det kan kanskje skyldes forskjeller i utstyret vi bruker, eller rommet vi spiller i.
    Ja de har nok laget inntrykket med den mic'ens volum i mixen.(y)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg stilte jo et spørsmål om hvordan Piega takler slike innspillinger og om de har litt varme i seg. Kan tyde på det? I alle fall Classic? Jeg ville hatt litt varme og fylde inn på en slik låt.
    Ja var litt grunnen for kjøp også, at de takler god gammeldags rocken roll 😁
    Focal Electra 1037 be som jeg hadde før hadde nok ikke spilt bra her.. Hadde nok vert altfor lyst og skjerendes.
    Piega er litt mørk med en gang..vertfall mot mange andre merker. Men når en setter seg ned å hører på de, så begynner en å lure på hvorfor de andre merkene ofte er mer lyst klingende? Hva skal de oppnå..? Salgstriks?
    Her takles liksom alt.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Synes fortsatt det høres ut som han er litt lenger bak.
    Det kan kanskje skyldes forskjeller i utstyret vi bruker, eller rommet vi spiller i.
    Ja de har nok laget inntrykket med den mic'ens volum i mixen.(y)
    Altså.. Med en gang hos meg kunne en få inntrykk av det, men så begynner en å høre mens låta spiller.. Og da høres det ut hos meg, som at han egentlig ikke gjør det. Men at koret ut på sidene er mikset med høyere db.
    Ja det er helt sikkert stor forskjell på anleggene og spesielt høyttalere og sånt.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Straws in the wind - på samme album - er en skikkelig god låt da:) - litt mindre skarp og kaotisk å høre på.
    Ja, det er vel den indiske gitaren som kommer inn på ca 53 sek. Den låter her på grensen til skarp. Lyden av den er jo tatt opp på kloss hold.

    Men ville du i et tenkt tilfelle hatt B&W 802 om du bare hadde spilt en slik plate? Og hva ville du eventuelt heller satset på?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Home to you, med Sigrid synes jeg låter bedre live, på en video på YouTube som er fra nrk1, enn på denne platen.
    Da tenker jeg på følelsen av musikk sikkert, da det er ingenting å pirke på, når det gjelder plata.

    Hva mener dere?


    0204053425c95354451f55741a88c333.640x640x1.jpg


     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Ja, det er vel den indiske gitaren som kommer inn på ca 53 sek. Den låter her på grensen til skarp. Lyden av den er jo tatt opp på kloss hold.

    Men ville du i et tenkt tilfelle hatt B&W 802 om du bare hadde spilt en slik plate? Og hva ville du eventuelt heller satset på?
    Jeg kan ikke så mye om hifi, og andre høyttalere. Var i ferd med å lære mer når epidemien stanset muligheten for mingling på messer.

    Gjorde nettopp en merkelig observasjon her, som kanskje kan gjelde denne musikken også.
    Har en Marshall Bluetooth høyttaler, som spiller mono, med litt mer gammel klang. Fant nettopp ut at siste Motorpsycho låter langt mer naturlig og engasjerende der, enn i hifi anlegget.
    Kanskje et brukbart 70-talls anlegg hadde gjort seg? Typ gamle JBL eller Jamo høyttalere? Det kunne kanskje gjort det mer behagelig å lytte til. Eller - det er også grunner til å tro at det kunne blitt verre:D
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Home to you, med Sigrid synes jeg låter bedre live, på en video på YouTube som er fra nrk1, enn på denne platen.
    Da tenker jeg på følelsen av musikk sikkert, da det er ingenting å pirke på, når det gjelder plata.

    Hva mener dere?
    Ikke enig, synes det låter bedre på plate. Vokalen på TV er all over og høres til presset når hun drar på. Bedre fokus og betre detalj på plata. Synes piano og fiolin ligger fint tilbaketrekt og fin vokal. Kanskje bittelitt lyst?

    TV er det mest flatpakka lydproduksjoner som finnes. Dynamikk er totalt kvalt på omtrent alt. Men det kan jo låter veldig klart.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hørte på "All in One" nå. For en smørje av en flatpakka lyd. Hvorfor fjerner de så mye av dynamikken? Dette er vel ikke musikk som spilles på radio noe spesielt? Ingen dybde og som en vegg av lyd med avkutta bass.

    Så en slik innspilling vil jeg gjerne høre hva Snickers mener. Hvordan løser opp gode anlegg slike innspillinger når du er imot å tukle med nøytralitet? Hvordan skal de blir bedre om det er anlegget mitt som er skylden og ikke innspillingskvaliteten? Dette er jo ikke noe uvanlig lyd på rock. Et typisk lyd som jeg mener er innspillingen sin skyld og ikke anlegget. For mange skylder på anlegget mener jeg. Men Snickers med flere er uenig. Det er ikke snakk om at det låter ubehagelig, bare dårlig her.

    Et stereoanlegg som ikke avslører at det er stor forskjell på innspillinger er selvsagt ikke et godt anlegg, men når 2/3 av alle innspillinger beskrives som "møkkainnspillinger", så er det som regel fordi man har et anlegg som er ekstremt selektivt på innspillinger.

    De aller beste anleggene jeg har hørt har typisk tålt at man mater det med omtrent hva som helst. Innspillinger man i miljøet antar er dårlige får man ofte demonstrert hos de som virkelig har tingene på stell, gjerne med kommentaren "kan dette være så dårlig som de sier da?". Og ganske riktig, det er i blant ikke til å forstå hvorfor så mange innspillinger dømmes nord og ned, mens på ett og annet anlegg så ikke bare fungerer og briljerer de, men det gjør nær sagt alt annet også. Det låter forskjellig, men det er som å gå rundt i en by, innom alle slags ulike rom, og høre dyktige artister i helt ulike akustiske miljøer. Noen plasser har man lyst til å påpeke at akustikken kanskje burde vært bedre, men man blir egentlig ikke sittende å tenke at det tar noe bort fra opplevelsen. Slik er det med de beste anleggene også, det gir personlighet til innspillingene og det låter ikke slitsomt, grusomt eller uutoholdelig.

    Jeg har også lagt merke til at uansett hva jeg har hatt av utstyr selv, så har de innspillingene som fungerer dårligst på oppsettet typisk eksponert akkurat de tingene jeg vet er svakheter i oppsettet. Det er aldri slik at der oppsetter briljerer, der avslører man store svakheter i innspillingene.

    Så ja, "dårlig innspilling kortet" anser jeg som litt for hyppig brukt, selv om det kanskje ikke ser ut som om vi er så uenige om den saklige siden av det hele.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    10.900
    Torget vurderinger
    2
    Ladysmith Black Mambazo, "Hear our prayer": Veldig snill, litt mørk klangbalanse. Jeg opplever solisten som om han står en anelse lengre bak enn koret, samtidig som jeg opplever "Halleluja"-koret å være samlet litt ute på sidene, annet enn i mellomspillet der de synger uten solisten (ay-ey-oooh oppomola, eller hva de synger...); da er de plutselig i området omkring midten, gitt! :)

    King gizzard & the lizard wizard, "Automation": Dette er jo mer en "vegg av lyd", med en del krydder i tillegg. Ganske lite dynamikk her, men det låter relativt tøft og rufsete. Ikke ubehagelig på noen måte, vokalen er nokså dypt inne i mixen, vanskelig å oppfatte teksten annet enn i de stillere øyeblikk, der fuzzgitaren roer seg noe ned. Til tross for et relativt kaotisk lydbilde og en litt myk basslinje, går det helt fint å høre "inn" i lydbildet, det foregår mye moro i bakgrunnen der.

    Motorpsycho, "The all is one": Lydmessig var dette ganske trist, veldig flatt og udynamisk. Her kunne MYE vært gjort for å sprite opp både musikk og opplevelse, dette er tross alt flinke folk. Ikke på noen måte ubehagelig å lytte til, bare litt trist, egentlig.


    Her er mitt forslag: Grayson Capps, "Love song for Bobby Long". Ønsker å høre deres opplevelse av denne.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.105
    Antall liker
    6.468
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Her er et eksempel på en innspilling av musikk jeg har veldig sansen for:

    Vis vedlegget 712944

    King gizzard & the lizard wizard- Automation.

    Hos meg låter det ikke ubehagelig, men det er et hav forskjell til High-end høyttalere til over 100k. Hva skal man med dyre anlegg til slik kvalitet? Og hva skal til for å få den til å låte bra? Hva slags anlegg?
    Automation: Synes denne låter helt ok, litt tørr/lukket skarptromme etter min smak (samme på det straws-sporet), men det er kanskje soundet deres? Kunne også godt tenke meg vokal som var tydeligere og lengre frem i lydbildet. Men det handler vel mest om miksen/produksjonen. Tydeligvis glad i å la gitarene få mest oppmerksomhet (igjen i likhet med det andre sporet). Generelt ikke min type produksjon eller noe jeg synes høres spesielt imponerende ut, men langt unna at jeg slår av pga dårlig lyd.

    Ja, det er vel den indiske gitaren som kommer inn på ca 53 sek. Den låter her på grensen til skarp. Lyden av den er jo tatt opp på kloss hold.

    Men ville du i et tenkt tilfelle hatt B&W 802 om du bare hadde spilt en slik plate? Og hva ville du eventuelt heller satset på?
    Straws in the wind låter ikke skarpt i det hele tatt her. Ikke voldsom lydkvalitet men helt greit. Litt pussig miks med tanke på gitar-dingsen som er voldsomt langt fremme i lydbildet og veldig panorert i forhold til øvrige instrumenter. Og vokalen også her litt bakpå.


    Hear our prayer-låten: Jeg synes vel kanskje i motsetning til et par andre kommentarer her at det var mindre klang enn jeg kanskje forventet på en slik type innspilling, vet ikke om jeg vil si det minner om en steinkirke, stopper altfor raskt. Hørtes litt kunstig ut. Den låter jo fint, men usikker på om jeg opplever å bli blåst av banen av lydkvaliteten/produksjonen her.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.105
    Antall liker
    6.468
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Grayson Capps, "Love song for Bobby Long". - denne opplever jeg som en klassisk "hifi-demo" miks hvor både gitarklimpring og vokalisten kommer veldig fint frem. Denne høres nok bra ut på mange anlegg skulle jeg tippe. Kan vokalen muligens ende opp skarp hvis man skrur opp på et anlegg som er litt ivrig i de frekvensene? Ellers ikke voldsom fylde i lydbildet, mange akustiske opptak har endel mer informasjon i bassen, noe jeg personlig liker godt.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Her er mitt forslag: Grayson Capps, "Love song for Bobby Long". Ønsker å høre deres opplevelse av denne.
    Ja, her kan man ikke klage over mangel på dynamikk :). Gitaren låter veldig fint og naturtro. Vokalen kanskje litt "larger then life", men synes den låter veldig ekte. Kanskje litt betoning på s´ene men det mulig Magico´ene er litt følsomme på sibilanter. Ikke ubehagelig, men ikke motsatt heller. På grensen hvis jeg skrur volum høyt. Lite krydder her annet med reverb.
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    203
    Antall liker
    235
    Ladysmith Black Mambazo, "Hear our prayer": Veldig snill, litt mørk klangbalanse. Jeg opplever solisten som om han står en anelse lengre bak enn koret, samtidig som jeg opplever "Halleluja"-koret å være samlet litt ute på sidene, annet enn i mellomspillet der de synger uten solisten (ay-ey-oooh oppomola, eller hva de synger...); da er de plutselig i området omkring midten, gitt! :)

    King gizzard & the lizard wizard, "Automation": Dette er jo mer en "vegg av lyd", med en del krydder i tillegg. Ganske lite dynamikk her, men det låter relativt tøft og rufsete. Ikke ubehagelig på noen måte, vokalen er nokså dypt inne i mixen, vanskelig å oppfatte teksten annet enn i de stillere øyeblikk, der fuzzgitaren roer seg noe ned. Til tross for et relativt kaotisk lydbilde og en litt myk basslinje, går det helt fint å høre "inn" i lydbildet, det foregår mye moro i bakgrunnen der.

    Motorpsycho, "The all is one": Lydmessig var dette ganske trist, veldig flatt og udynamisk. Her kunne MYE vært gjort for å sprite opp både musikk og opplevelse, dette er tross alt flinke folk. Ikke på noen måte ubehagelig å lytte til, bare litt trist, egentlig.


    Her er mitt forslag: Grayson Capps, "Love song for Bobby Long". Ønsker å høre deres opplevelse av denne.
    Takk :) Ny musikk for meg - lagret! Jeg er enig med Thorbjørn, men jeg synes vokalen er flott - blir det for slepent mister det litt autensitet.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    10.900
    Torget vurderinger
    2
    Enig med dere; denne grenser til sibilant og en touch hard i stemmeleiet, skal lite til før den tipper over. Dette er også hørbart i snille hodetelefonoppsett, så dette er ikke et Magico-fenomen, Lyngen. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    10.900
    Torget vurderinger
    2
    La oss ta en mer utfordrende greie: Dream Theater, "Bridges in the sky"

    Skal ikke si så mye om den foreløpig, men jeg opplever den noe forskjellig på Spotify og CD, men ikke såpass at jeg vil kalle det dramatisk. Bare for å nerde litt, si gjerne noe om det tydelige "plinget" i innledningen. :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Her er et eksempel jeg har brukt før av Oslo bandet Insense:

    insense.jpg


    Hør f.eks på låta Surviving Self Resentment. Hva synes dere?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    La oss ta en mer utfordrende greie: Dream Theater, "Bridges in the sky"
    Fra begynnelsen låter det imponerende. Veldig god høyde faktisk. Akustikken er nok kunstig lagd. Presis perspektiv og drivet er også fett når de setter igang. Jeg blir ikke like imponert når vokalen kommer inn. Den kunne gjerne vært mer fremme, fyldigere og ikke mer i fokusert i lydbildet. Men igjen ubehageligheter. Ei heller på høyt volum. Merker at denne type musikk hadde lått enda fetere på større høyttalere med flere eller større elementer enn jeg har i bruk.

    Edit; Tidal Master.
     
    Sist redigert av en moderator:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.209
    Antall liker
    5.889
    La oss ta en mer utfordrende greie: Dream Theater, "Bridges in the sky"

    Skal ikke si så mye om den foreløpig, men jeg opplever den noe forskjellig på Spotify og CD, men ikke såpass at jeg vil kalle det dramatisk. Bare for å nerde litt, si gjerne noe om det tydelige "plinget" i innledningen. :)
    Bare til opplysning - denne finnes i Hires download å kjøpe - med bedre dynamikk - for akkurat denne sangen DR11 mot cd som har DR7.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hiver på en til før jeg tar en liten musikkpause: Hvordan låter The Last Living Rose, fra Let England Shake av PJ Harvey på deres anlegg?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ikke enig, synes det låter bedre på plate. Vokalen på TV er all over og høres til presset når hun drar på. Bedre fokus og betre detalj på plata. Synes piano og fiolin ligger fint tilbaketrekt og fin vokal. Kanskje bittelitt lyst?

    TV er det mest flatpakka lydproduksjoner som finnes. Dynamikk er totalt kvalt på omtrent alt. Men det kan jo låter veldig klart.
    Synes du?
    Ikke presset her.. Hører godt når ho drar til, men nei er ikke presset lyd her.
    Ellers er det stor og flott lyd med en behagelig klang.
    Synes nrk og tv2 har meget god lyd på musikken sin.

    Ja plata hennes er grei. Ingen ting å sette fingeren på der. Så var vel mest interessert i youtube videoen.

    Men anleggene våre spiller nok på sine forskjellige måter.

    Nå er ikke høyttalerne mine innspilt enda regner jeg med. Men diskanten har åpnet opp, så det grøvste er sikkert ok.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    10.900
    Torget vurderinger
    2
    Her er et eksempel jeg har brukt før av Oslo bandet Insense:

    Vis vedlegget 713050

    Hør f.eks på låta Surviving Self Resentment. Hva synes dere?
    Denne var jo ganske sinna, da! :) Låter veldig brutalt, også ganske fascinerende hvordan trommisen legger seg taktmessig, det gir litt ekstra piff til låta. Jeg synes innspillingen er "riktig", da i form at dette skal låte tungt, dystert og som en vegg av raseri, sånn sett fungerer det strålende. Det er vanskelig å få mye dynamisk uttrykk ut av denne stilarten, men i det minste har de gitt vokalisten plass, noe som slett ikke alltid er tilfellet. Bassen ligger tungt under som grunnmur, og en klassisk, nattsvart "cha-ga-cha-ga-cha-ga"-gitar skaper bakteppet for en vokalist som har mye å si. Og det er godt at man kan høre hva han har på hjertet, tross alt er det mye sinne som skal ut her.
    Jo, denne får absolutt bestått hos meg.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.105
    Antall liker
    6.468
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Bridges in the sky - spennende start, klart og fint pling oppe til høyre. Åpent og bredt lydbilde. Lukker seg litt (en god del) når selve låta kommer i gang.

    Let England shake - nok en låt jeg kan se for meg kan bli skarp på en del anlegg. Går greit her, men ikke akkurat min stil rent musikkmessig. vokalen er relativt klar og fin underveis, grei separasjon av instrumenter ellers, men ikke et lydbilde / arrangement jeg faller voldsomt for.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    10.900
    Torget vurderinger
    2
    Hiver på en til før jeg tar en liten musikkpause: Hvordan låter The Last Living Rose, fra Let England Shake av PJ Harvey på deres anlegg?
    Nær mic'ing av vokalen, litt skummelt, PJ Harvey ender fort med å bli litt hard i kantene når hun tar i litt. Ellers virker det som om hun varierer sin avstand til mic'en en del, og dette gir varierende resultat på hennes plassering i mixen. Hun kommer og går litt, på et vis.
    Gitaren er veldig krisp og fint innspilt, litt over på høyre side i forhold til stemmen, mens trommene blir veldig anonyme, det kan virke som om de bevisst har valgt å drepe trommelyden veldig klart, de gir lite smekk til musikken, sånn låter virkelig ikke trommer, verken i studio eller i levende live.
    Bassen er relativt gjørmete, men nå er dette tross alt PJ Harvey, så jeg går ut fra at det er omtrent sånn hun vil det skal låte.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.105
    Antall liker
    6.468
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Her er et eksempel jeg har brukt før av Oslo bandet Insense:

    Vis vedlegget 713050

    Hør f.eks på låta Surviving Self Resentment. Hva synes dere?
    Denne synes jeg det var bra trøkk og driv i, og litt bassfundament også til forskjell fra mye rock, greit med punch i basstrommene. De kunne vippet vokalen enda litt frem i lydbildet når han sang "normalt". Fin resonans og "grit" i gitarene når de får lov til å komme i forgrunnen.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    10.900
    Torget vurderinger
    2
    Bridges in the sky - spennende start, klart og fint pling oppe til høyre. Åpent og bredt lydbilde. Lukker seg litt (en god del) når selve låta kommer i gang.

    Let England shake - nok en låt jeg kan se for meg kan bli skarp på en del anlegg. Går greit her, men ikke akkurat min stil rent musikkmessig. vokalen er relativt klar og fin underveis, grei separasjon av instrumenter ellers, men ikke et lydbilde / arrangement jeg faller voldsomt for.
    Spørsmålet jeg stiller meg med hensyn til at det lukker seg når bandet trår til, er om dette er et rent resultat av at det blir mye lyd, eller om det er fysisk mulig å beholde en sånn åpenhet, selv om gitarene står som en vegg foran deg? Jeg tror i grunn dette er umulig å unngå, hva tenker andre om dette?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    La oss ta en mer utfordrende greie: Dream Theater, "Bridges in the sky"

    Skal ikke si så mye om den foreløpig, men jeg opplever den noe forskjellig på Spotify og CD, men ikke såpass at jeg vil kalle det dramatisk. Bare for å nerde litt, si gjerne noe om det tydelige "plinget" i innledningen. :)
    Steintøff!

    Begynnelsen..
    I en magisk verden liksom.. Utendørs...
    Grønningen drønner utover landskapet.. En fulgelåt.. En til..
    Noen pling.. Koret kommer inn.. mektig.. En harpe.. Her er mye artig info.. 😊

    Så eksploderere det med slagverk.. Og gitar og like etter gitarer osv..

    Plingene ja.. Flotte de.
    3 forskjellige.. Ikke ubehagelige eller noe..
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.105
    Antall liker
    6.468
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet jeg stiller meg med hensyn til at det lukker seg når bandet trår til, er om dette er et rent resultat av at det blir mye lyd, eller om det er fysisk mulig å beholde en sånn åpenhet, selv om gitarene står som en vegg foran deg? Jeg tror i grunn dette er umulig å unngå, hva tenker andre om dette?
    Jeg vil vel si jeg har hørt rockelåter som i mindre grad klapper sammen selv om det er lydbilde med endel trøkk og aktivitet.

    Noen kjappe eksempler fra toppen av hodet:



    og selvsagt denne:
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Her er et eksempel jeg har brukt før av Oslo bandet Insense:

    Vis vedlegget 713050

    Hør f.eks på låta Surviving Self Resentment. Hva synes dere?
    Mektig. Stort. Rått. Tøft.

    Satan jeg har valgt riktig høyttaler nå.. 😁

    Denne og andre som f.eks Sepelturas råe sanger, så går det nå an å høre og oppfatte teksten 👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn