Diverse Teknisk analyser av låter og hvordan de integrerer i våre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Men om disse antatte "feilene" og "avsløringene" sammenfaller med lett hørbare og målbare avvik i oppsettet. Er det ikke da innspillingen som avslører anlegget?
    ....og det er akkurat her min kognitive dissonans slår inn for fullt. Opp gjennom årene har jeg om og om igjen beskrevet akkurat dette med hvor ufattelig bra et oppsett fra Audio Note evner å gjengi hva som helst, helt uten at noe av det låter feil, skarpt, flatt eller dårlig på noe som helst vis. Da har jeg stort sett blitt forklart at dette er begrunnet i "sminke" og avvik fra det nøytrale. Vi VET jo at AN har klare avvik. Allikevel forteller mine ører meg at de skiller bedre mellom innspillinger (comparison by contrast) og gjengir hva som helst lytefritt, så når jeg ser ditt retoriske spørsmål her over, hva f... skal jeg svare på det?? :)

    Og ellers: Islandsmoen-skiva er helt fantastisk. Skal sette meg ned å lytte på den så snart jeg rekker, og beskrive litt nøyere.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er litt enig med snickers der ... jo bedre anlegget blir, jo færre "dårlige" innspillinger blir det også på et magisk vis. Er det da anlegget eller innspillingene det er noe feil med..?
    Har jeg påstått i 30 år, og det har ikke akkurat manglet på harde motsigelser, for å si det forsiktig. Og det du beskriver er nettopp gode røroppsetts paradegren. Men nå flyter trådene i hverandre her, beklager dette, skal la det ligge i denne tråden, vi har en egen tråd for sånt. Her skal musikken prate! :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Dette er jo ikke noe nytt, og burde heller ikke være omdiskutert.

    Men du har også helt feil. Rør eller ikke hør har overhodet ingen ting med saken å gjøre.

    IMG_4053.PNG
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    ....og det er akkurat her min kognitive dissonans slår inn for fullt. Opp gjennom årene har jeg om og om igjen beskrevet akkurat dette med hvor ufattelig bra et oppsett fra Audio Note evner å gjengi hva som helst, helt uten at noe av det låter feil, skarpt, flatt eller dårlig på noe som helst vis. Da har jeg stort sett blitt forklart at dette er begrunnet i "sminke" og avvik fra det nøytrale. Vi VET jo at AN har klare avvik. Allikevel forteller mine ører meg at de skiller bedre mellom innspillinger (comparison by contrast) og gjengir hva som helst lytefritt, så når jeg ser ditt retoriske spørsmål her over, hva f... skal jeg svare på det?? :)
    Hva i alle dager har denne salgstalen med mitt innlegg å gjøre?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Opp gjennom årene har jeg om og om igjen beskrevet akkurat dette med hvor ufattelig bra et oppsett fra Audio Note evner å gjengi hva som helst, helt uten at noe av det låter feil, skarpt, flatt eller dårlig på noe som helst vis.

    Siden denne tråden handler om musikk. Jeg har et knippe låter som vil avsløre de store svakhetene med din tilnærming. Start med Daft Punks - Doin it right. Garanterer at en eller to av basstonene i dette enkle stykke er nesten fraværende. Tipper den høyeste av dem.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Siden denne tråden handler om musikk. Jeg har et knippe låter som vil avsløre de store svakhetene med din tilnærming. Start med Daft Punks - Doin it right. Garanterer at en eller to av basstonene i dette enkle stykke er nesten fraværende. Tipper den høyeste av dem.
    Litt det samme som man kan si om denne - ikke noe låter "feil" eller skarpt her:

     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Men om disse antatte "feilene" og "avsløringene" sammenfaller med lett hørbare og målbare avvik i oppsettet. Er det ikke da innspillingen som avslører anlegget?
    Det kan det jo være, men de feilene vil jo da være hørbar på samtlige plater.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg er litt enig med snickers der ... jo bedre anlegget blir, jo færre "dårlige" innspillinger blir det også på et magisk vis. Er det da anlegget eller innspillingene det er noe feil med..?
    Det kommer jo an på hva du mener med bedre. Bedre som det Snickers sier som å ha mye å gå på i alle retninger eller enda mer korrekt og nøytralt? Det jeg hører ar at feil blir tydelige jo bedre anlegget er på å gjengi så korrekt som mulig.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det er hvertfall ryddig at vi blir enig om definisjonene.

    Fra mitt perspektiv:

    "En nøytral høyttaler" = Spiller flatt anekoisk/utendørs. Som resultat spiller den typisk med en fallende kurve innendørs, som gjør at den i sum med rommets refleksjoner oppleves nøytral.

    En høyttaler som faktisk spiller helt flatt innendørs vil være lys/skarp. @Lyngen nevnte studiomonitorer i studio som referanse. Her lytter man vel typisk såpass mye nærmere enn hjemme at man nok i mindre grad vil få fall fra en nøytral høyttaler, og dermed en litt annen opplevelse enn samme høyttaler ville gitt i et stuemiljø med "normal" avstand.
    Nøytralitet handler ikke bare om frekvenskurven. Som sagt en høyttaler som måler flatt kan jo låte mykt som ikke er nøytralt. Det har jeg sett mange eksempler på i tester.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Det kan det jo være, men de feilene vil jo da være hørbar på samtlige plater.
    Nei, de fleste plater har jo ikke stimuli ved alle frekvenser, og det er typisk kun et fåtall plater som har relativt mye energi akkurat ved de bestemte problemene. Men det er klart, har man et veldig bredbåndet problem vil det også slå ut på alle plater.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Det kommer jo an på hva du mener med bedre. Bedre som det Snickers sier som å ha mye å gå på i alle retninger eller enda mer korrekt og nøytralt? Det jeg hører ar at feil blir tydelige jo bedre anlegget er på å gjengi så korrekt som mulig.
    Dette "enda mer korrekt og nøytralt" er et klassisk fantasifoster vi prøvde å få tatt livet av for snart 20 år siden. Det er ikke så ofte man hører om det lenger, men det holdt seg godt i live sammen med frekvensrespons-hysteriet og den totale ignoreringen av både spredning og tidsdomenet.

    Om du akkumulerer hver enkelt frekvens i SS over et tidsvindu på kanskje 1 sekund, vs å bare ta en ekkofri on axis respons, så vil du se at her skjer det veldig mye du ikke får frem på frekvensmålingen. Det er her disse såkalte "nesten litt for nøytrale og ultraavslørende" høyttalerne alltid avsløres.

    Som du selv så, disse S5-ene har en ganske fremtredende resonans rundt 4kHz som ikke kommer så godt frem på frekvensrespons, så der hjelper det ikke med fintuning. S1 har jeg bare sett målinger av gjort på MKII-versjonen, men den har et voldsomt hopp i spredningen, og dermed energien i rommet, ved ca 2kHz. Dette er det samme som for eksempel Audio Physic har gjort en del av. Ser vi på hvor mye spredningen øker i antall grader vil vi raskt se at den totale energien mer enn dobles om man sammenlikner området rett over og rett under delefrekvensen. Dette er slike ting som "dreper" for eksempel messinginstrumenter og får dem til å høres mye hardere ut enn de er.

    Jeg har som sagt ikke sett målinger av dine, men MKII vil kreve et rom som er svært dempet i hele den enden der høyttalerne står for at dette fenomenet ikke skal slå ut. Det innebærer ikke bare sidevegger, men også gulv, tak og framvegg.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Smalbåndede problemer har en tendens til å repeteres oppover.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hvordan låter denne hos dere?

    Det er vel en meget god definisjon på nøytral innspilling. Og det låter meget nøytrale her, ikke noe som stikker seg ut. Veldig digert lydbilde i bredde og høyde. Sitter nærmere enn fleste andre klassiske album. Litt mer romklang enn normalt tror jeg. Apropos kor, jeg hadde en sedvanlig opplevelse med å høre et digert kor i øvelse i sal 2 på operaen. Steike som det jallet i salen og dirret i hodet. Det er meget krevende å skulle ta opp en så mektig lyd og akustikken er tett på. Det låt ikke behagelig for å si det slik.

    Rake motsetningen til Mutter innspillingen.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Dette "enda mer korrekt og nøytralt" er et klassisk fantasifoster vi prøvde å få tatt livet av for snart 20 år siden.
    Da må vi bare bli enige om å være uenige. Jeg har prøvd å ta ta knekken av myter jeg også i omtrent like lenge. Dette med spredning har du jo rett i så klart, så det er mulig det spiller inn ja. Men det blir litt merkelig for meg å tro at det ikke finnes skavanker i form av hardhet på enkelte plater. Som sagt det kommer frem på studiomonitorer i godt dempet rom også. Jeg kan kontrollytte på jobb.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Da må vi bare bli enige om å være uenige. Jeg har prøvd å ta ta knekken av myter jeg også i omtrent like lenge. Dette med spredning har du jo rett i så klart, så det er mulig det spiller inn ja. Men det blir litt merkelig for meg å tro at det ikke finnes skavanker i form av hardhet på enkelte plater. Som sagt det kommer frem på studiomonitorer i godt dempet rom også. Jeg kan kontrollytte på jobb.
    Det er temmelig godt dokumentert at det er litt mer enn "mulig det spiller inn".

    Men mener du at resonanser ikke spiller inn?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det er temmelig godt dokumentert at det er litt mer enn "mulig det spiller inn".
    Jeg pleier aldri å mene noe om andres rom uten å ha vært der. Jeg synes vi legger denne saken død nå. La oss heller holde oss til trådens tema. Og kom gjerne med flere eksempler, både gode og vanskelige innspillinger.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Denne indspilning af TCHAIKOVSKY: Symfoni 4 er en indspilning der stort set indholder alt hvad man kan ønske sig af dynamik /Bredt frekvensområde.
    Især finalen der har jeg selv oplevet anlæg give op ved høj volumen :)
    Hvis man er til messings instrumenter for fuld skrue hvor der pustes igennem er dette en fornøjelse.
    Selve musikken er nu også godt at lytte til er stor fan af TCHAIKOVSKY musik
    Det er vigtigt at det er netop denne Telarc udgave af denne symfoni :)
    $_3.JPG
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Siden denne tråden handler om musikk. Jeg har et knippe låter som vil avsløre de store svakhetene med din tilnærming. Start med Daft Punks - Doin it right. Garanterer at en eller to av basstonene i dette enkle stykke er nesten fraværende. Tipper den høyeste av dem.
    Fascinerende godt gjettet, selv om jeg ikke kan si noe sikkert om mengden bortfall av toner, all den tid jeg ikke har hørt denne ekstremt enerverende låta tidligere. Mitt rom (har prøvd det med en lang rekke oppsett) har en del humper og dumper i bassområdet som med fordel kunne vært rettet med DSP, peaker bl.a. ved 90 og 45 Hz (ca), og har noen suckouts over, under og i mellom. Basert på dette gjetter jeg at den dypeste tonen ligger nettopp i området 45 Hz? De andre basstonene varierte ikke såpass tydelig, men rett som du gjettet, den øverste var den svakeste av dem.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nøytralitet handler ikke bare om frekvenskurven. Som sagt en høyttaler som måler flatt kan jo låte mykt som ikke er nøytralt. Det har jeg sett mange eksempler på i tester.
    "en høyttaler som måler flatt kan jo låte mykt som ikke er nøytralt" forstod jeg ikke hva betydde. Kan du omformulere?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    "en høyttaler som måler flatt kan jo låte mykt som ikke er nøytralt" forstod jeg ikke hva betydde. Kan du omformulere?
    Det er bare tatt fra hukommelsen på frekvenskurve på ulike tester. En høyttaler som låter mykt kan vel måle bra på det området?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Fascinerende godt gjettet, selv om jeg ikke kan si noe sikkert om mengden bortfall av toner, all den tid jeg ikke har hørt denne ekstremt enerverende låta tidligere. Mitt rom (har prøvd det med en lang rekke oppsett) har en del humper og dumper i bassområdet som med fordel kunne vært rettet med DSP, peaker bl.a. ved 90 og 45 Hz (ca), og har noen suckouts over, under og i mellom. Basert på dette gjetter jeg at den dypeste tonen ligger nettopp i området 45 Hz? De andre basstonene varierte ikke såpass tydelig, men rett som du gjettet, den øverste var den svakeste av dem.
    Nå handlet ikke dette om musikk man nødvendigvis liker tror jeg. 😁

    Uansett de tre bass notene fordeler seg slik: 52 60 38. Ikke så vanskelig å gjette at ditt oppsett falt igjennom på 60Hz, da dette er et frekvensområde flere har utfordringer med. 52Hz vil på sin side ofte oppleves som boomy da dette er i et område hvor mange normale oppholdsrom resonerer. 38Hz er ofte begynnelsen på slutten for de fleste. Er man en basshore med subber derimot er det lett å pumpe opp litt mellom 30 og 40 og føle man har god bass. Da blir den vel dominerende.

    Dypbass begynner for meg rundt 25Hz og er det jeg egentlig opplever som ambience. Fint å ha fortsatt en god respons nedover om man liker live musikk, eller ser film fra tid til annen.

    Har dette noen verdi? Kanskje ikke? Bare en ting jeg oppdaget i min egen søken etter homogen respons, ville dele den. Morsom å ha i verktøykassa under demoer.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest

    Her er en låt jeg liker å bruke.
    Her var jeg redd det ble too much, men til min overraskelse var det innenfor her. Fantastisk lyd og spesielt dynamikken på den plata er blant de beste. Vokalen er nydelig og når de trøkker til skal det jo være mye energi. Det er jo slik det låter i vikeligheten. Ikke helt min type musikk, så den har blitt brukt mest til demo/test. Har hørt den bli litt overkill på noen anlegg.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare tatt fra hukommelsen på frekvenskurve på ulike tester. En høyttaler som låter mykt kan vel måle bra på det området?
    Fortsatt ikke 100% sikker på om jeg forstår, men det er vel hele diskusjonen at en god, nøytral høyttaler ikke skal låte hardt sånn sett. :) Så fra det perspektivet er jeg helt enig i at en nøytral høyttaler kan låte mykt ja. Det er litt av kunsten. Luftig, veloppløst, rent og åpent uten at det blir hardt.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Daft Punks - Doin it right.
    Låter veldig fint her. Behagelig selv på høyt volum. Fin gitar med god størrelse. vokalen er jo som den er, men skal jo låte slik. Bassen er stram, ren og fast. Mye bass, men det sakl det jo være. Den går ikke spesielt dypt tror jeg?
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Luftig, veloppløst, rent og åpent uten at det blir hardt.
    Det kommer jo helt an på hva som ligger på plata. En nøytral høyttaler låter mykt når innspillingen er myk og hard når innspillingen er hard. Hva det meste låter mykt er det neppe nøytralt. Det er mange eksempler på slike mener jeg. Høyttalere som blir fremstilt som nøytrale, men som er litt myke i klangen.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Låter veldig fint her. Behagelig selv på høyt volum. Fin gitar med god størrelse. vokalen er jo som den er, men skal jo låte slik. Bassen er stram, ren og fast. Mye bass, men det sakl det jo være. Den går ikke spesielt dypt tror jeg?
    Daft Punk låter jo som oftest flott på de fleste oppsett, men har du relativt flat respons på de nevnte basstonene? Hos meg peaker det tydelig på den dypeste tonen, mens den øverste er litt mer tilbaketrukken. Kjent romproblematikk i dette huset. :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    14.248
    Sted
    Langesund
    Nå handlet ikke dette om musikk man nødvendigvis liker tror jeg. 😁

    Uansett de tre bass notene fordeler seg slik: 52 60 38. Ikke så vanskelig å gjette at ditt oppsett falt igjennom på 60Hz, da dette er et frekvensområde flere har utfordringer med. 52Hz vil på sin side ofte oppleves som boomy da dette er i et område hvor mange normale oppholdsrom resonerer. 38Hz er ofte begynnelsen på slutten for de fleste. Er man en basshore med subber derimot er det lett å pumpe opp litt mellom 30 og 40 og føle man har god bass. Da blir den vel dominerende.

    Dypbass begynner for meg rundt 25Hz og er det jeg egentlig opplever som ambience. Fint å ha fortsatt en god respons nedover om man liker live musikk, eller ser film fra tid til annen.

    Har dette noen verdi? Kanskje ikke? Bare en ting jeg oppdaget i min egen søken etter homogen respons, ville dele den. Morsom å ha i verktøykassa under demoer.
    3 Frekvenser.png
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ikke å finne hos Spotify eller Qobuz heller dessverre.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    14.248
    Sted
    Langesund
    Ingen boomy lyd her.
    Det handler vel om en lineære bekreftelse. Oss basshorer hører fort om der er litt for lite eller litt for mye trykk på noen av de. Bassresponsen til Håkon Rognlien har avvik på 15 db mellom høyeste og laveste. Hadde sikke fått MakkinTosken til å slå krøll på seg:D
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Daft Punk låter jo som oftest flott på de fleste oppsett, men har du relativt flat respons på de nevnte basstonene? Hos meg peaker det tydelig på den dypeste tonen, mens den øverste er litt mer tilbaketrukken. Kjent romproblematikk i dette huset. :)
    Her virker den dypeste basstonen å være litt svakere. Fortsatt tung, men litt svakere. Sikkert anlegget her som begynner å gi seg rundt nedi der - 38ish.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn