Tegningene som forarger den muslimske verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• P

Parelius

Gjest
    Artig dette: Ikke alle ser forskjellen på fasthet og demonisering. Ikke alle ser forskjellen på forstokken selvpålagt stupiditet, og politisk klokskap.

At noen sier det samme, er ikke det samme som at de mener det samme, og ut fra de samme begrunnelser. Der fører mange veier til Rom. Noen vil jeg avholde meg fra å trå.

Men der er vel som med Gule, den mann som så mange av sofarusens konfliktromatikere avskrev som tvilsom, og som nå hevder den "fasthet", som de samme på et helt annet grunnlag nå finner en forbrødring med. Plutselig ble min fiendes fiende min venn.

Kvinnnen på TV argumenterte. Hun argumenterte godt. Ikke alle som omfavner hennes standpunkt evner argumentasjone på samme måte, eller på samme grunnlag. Det er en vesensforskjell, det siste.

Ha en fredfull natt.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg så programmet, og den evt. lille tvilen jeg måtte ha, ble effektivt ryddet av veien. Av ARGUMENTER, meinen damen und herren!

Jeg sa jeg skulle slutte denne tråden for egen del, men denne dama ble for tøff! Hun må bare støttes!!
    Hva har disse underutviklede individene å stille opp imot dette? Død og fordervelse er vel deres svar så langt jeg er istand til å tolke det. Hvis det er islam, så har vi ikke bruk for islam!!
    Velkommen i klubben.
    Min erfaring er at alle som gidder å sette seg inn i dette ,havner på samme standpunkt.
    Synd at flere her ikke tar seg det bryet.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Men der er vel som med Gule, den mann som så mange av sofarusens konfliktromatikere avskrev som tvilsom, og som nå hevder den "fasthet", som de samme på et helt annet grunnlag nå finner en forbrødring med. Plutselig ble min fiendes fiende min venn.
    Gule er en mann man bør passe seg for. Riktignok er gubben bltt eldre, men tvilsomt klokere. En mann som uten hemninger vil ofre uskyldige menneskeliv for sin sak er ikke noen man stoler på. Helt i tråd med hans kommunistiske grunnsyn selvsagt, men ikke en du inviterer hjem på middag.

P

Parelius

Gjest
    Gule er en mann man bør passe seg for. Riktignok er gubben bltt eldre, men tvilsomt klokere. En mann som uten hemninger vil ofre uskyldige menneskeliv for sin sak er ikke noen man stoler på. Helt i tråd med hans kommunistiske grunnsyn selvsagt, men ikke en du inviterer hjem på middag.
    Uffda, og jeg som har spist mangt en måltid med mannen (om ikke hjemme, så i kantinen og bokhandelen - Stuida -, dengang vi ikke bekymret oss så altfor mye for fremtidens grå hår).

Hva angår hans grunnsyn, så kan man selvfølgelig være uenige, men av og til må en forholde seg til saker og deres argumentative gjennomlysning.

Tillegg: Det skal hete Studia.

Hva angår alderens evne til å formidle innsikt: Kvinnen på TV, som nå - med rette omfavnes - har jo selv blitt eldre, og visere. Eller gjelder det ikke for henne, kanskje? Jeg stoler ikke alltid på folk som er enige med meg, jeg vil gjerne vite hvorfor de er enige. Jeg er kanskje ikke så fjernt fra det standpunkt mange her målbærerer, men fri meg fra tanken på at vi gjøre det på samme grunnlag.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Hva angår hans grunnsyn, så kan man selvfølgelig være uenige, men av og til må en forholde seg til saker og deres argumentative gjennomlysning.
    Når man blir stoppet i tollen, med nesten ett kilo med TNT, med det formål å sprenge et hotell og en avisredaksjon i luften, da er det noe feil med dømmekraften, uansett mål og mening.

Det er vel ikke mange som har tatt så feil som de gamle kommunistene fra '68.

Nå sitter de i ledende stillinger, tilsynslatende uten evne til selvkritikk. Dømmekraft? Selv ikke etter prof. Hagstvetds påkrevde kronikkserie i Dagladet for et år siden, evnet de ikke å ytre annet enn trusler om rettslige forføyninger. Til ingen nytte selvsagt.

P

Parelius

Gjest
    Når man blir stoppet i tollen, med nesten ett kilo med TNT, med det formål å sprenge et hotell og en avisredaksjon i luften, da er det noe feil med dømmekraften, uansett mål og mening.

Det er vel ikke mange som har tatt så feil som de gamle kommunistene fra '68.

Nå sitter de i ledende stillinger, tilsynslatende uten evne til selvkritikk. Dømmekraft? Selv ikke etter prof. Hagstvetds påkrevde kronikkserie i Dagladet for et år siden, evnet de ikke å ytre annet enn trusler om rettslige forføyninger. Til ingen nytte selvsagt.
    Jeg skal ikke motsi deg der, i siste ledd. Men det fins unntak, og Mr. Terror er faktisk ett av dem. Og hva angår '68, he he, du verden hva det har hatt for konsekvenser, og deres ideologer har blitt patetiske.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg skal ikke motsi deg der, i siste ledd. Men det fins unntak, og Mr. Terror er faktisk ett av dem. Og hva angår '68, he he, du verden hva det har hatt for konsekvenser, og deres ideologer har blitt patetiske.

La oss ikke glemme, opp i alt, det er tross alt fredag kveld.
    En hektisk uke er tilbakelagt, i håpet om at man også denne uken kan ha gjort noe fornuftig, løfter jeg mitt glass, og sier som Pamina i Tryllefløyten:

Pour un homme qui aspire a l'amour,
    le bon cæur ne manque pas.
    ;D

W

wurst

Gjest
    Plutselig ble min fiendes fiende min venn.
    Rent generelt bør man vel kanskje se på argumentene som framsettes i stedet for forhistorien til vedkommende som framsetter dem. Selv blind høne kan jo finne korn en gang iblant. Nå kan man forresten lese om Ayaan Hirsi Ali i avisen: http://www.dagsavisen.no/kultur/article1937293.ece

Med hennes forhistorie synes jeg hun inntar modige standpunkt, og noe som vi "i periferien" -  der det går mest på synsestadiet -  kan lære noe av. Det er antagelig et fåtall av HFs lesere som har vært i nærheten idet en bombe gikk av?

P

Parelius

Gjest
    Rent generelt bør man vel kanskje se på argumentene som framsettes i stedet for forhistorien til vedkommende som framsetter dem. Nå kan man forresten lese om Ayaan Hirsi Ali i avisen: http://www.dagsavisen.no/kultur/article1937293.ece

Med hennes forhistorie synes jeg hun inntar modige standpunkt, og noe som vi "i periferien" -  der det går mest på synsestadiet -  kan lære noe av. Det er antagelig et fåtall av HFs lesere som har vært i nærheten når en bombe gikk av?
    En MODIG kvinne, som jeg bøyer meg i støvet for.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.037
    Syns det er en veldig interessant problemstilling det her. Ytringsfriheten kontra respekten for andre religioner og trusselen om sanskjoner fra ytterligående grupper.
    Blir ikke helt enig med meg selv her. Men jeg syns det er galt å provosere for provokasjonen sin del. Vi har alle nådd en ulik grad av et utviklingsnivå, enten det gjelder innan i en familie eller et samfunn, også i et globalt perspektiv og bør ta hensyn til det. Noen er bare kommet litt "lengre" enn andre, og bør nødvendigvis ikke ved enhver anledning demonstrere dette. Det vil bare skape konflikter.

I et langt perspektiv så vil alle religioner i denne verden langsomt viskes ut, og vil vi gå mot en felles forståelse om hvordan ting henger sammen. Det viktigste er at vi ikke vil se på oss som separerte enheter, men at vi er EN.
    Inntil videre så får vi som er kommet litt "lengre" ha en viss overbærenhet med muslimene.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Blir ikke helt enig med meg selv her. Men jeg syns det er galt å provosere for provokasjonen sin del. Vi har alle nådd en ulik grad av et utviklingsnivå, enten det gjelder innan i en familie eller et samfunn, også i et globalt perspektiv og bør ta hensyn til det.
    1) Hvem er det som skal bestemme om en provokasjon utøves kun for provokasjonen sin del? Du? Jeg? De som vifter med AK47 i Gaza?

2) Er ikke debatt en forutsetning for utvikling? Oppstår ikke debatt ganske ofte som konsekvens av nettopp provokasjoner? Og hvordan skal man forventes å utvikle seg hvis man aldri utfordres på status quo?

I et langt perspektiv så vil alle religioner i denne verden langsomt viskes ut, og vil vi gå mot en felles forståelse om hvordan ting henger sammen.
    Det har jeg ingen tro på overhodet.

P

Parelius

Gjest
    Mer fra den samme tapre kvinne: http://www.aftenposten.no/kul_und/litteratur/article1214226.ece

I linken som stod tidliger, sa hun:

Undervisning

I kjølvannet av truslene om vold og tilløpene til opprør etter tegningene som først sto på trykk i Jyllands-Posten, mener hun det er europeiske myndigheters plikt å forfølge enhver som utfører voldelige handlinger, og bringe dem for retten.

– Vi må undervise muslimer dag etter dag om hvorfor de frihetene vi har i Europa er nødvendige. Danmarks statsminister Anders Fogh Rasmussen er den eneste statslederen jeg vet om etter 2. verdenskrig, som har satt så klare grenser. Europeiske ledere har generelt gått til det skritt å beklage det hver gang det har vært forsøk på å kneble ytringsfriheten, gjennom diplomatiske forhandlinger som har vist at ytringsfriheten er noe som kan forhandles. Det er helt galt, for det kan den ikke, sier Hirsi Ali.

– Europa har vendt det andre kinnet til i enhver situasjon hvor ytringsfriheten er blitt satt på prøve, så mye at europeiske kinn nå er røde og skamferte, sier hun.
    De siste jeg vil ha til å forestå denne undervisning, er de demoniserende hoder. Jeg er også prinsippielt av den mening, at en kan gå lengre i kritikken av sine egne, enn mot sine "motstandere".

Og for min egen del, som en utenfor den islamske bevegelse, kan jeg tenke meg mange andre plasser å legge inn giret mht. oppdragelse, enn i avbildningsproblematikken. Men når nå bildende først er offentliggjort, så er jo også den politiske realitet blitt endret, og en må derfor handle ut fra den nye virkelighet.

Gule, den mistenkelige, var jo krystallklar i sitt syn i den siste debatten på TV.

Og Ivar, om en på det politiske området ikke kan ha den samme nøyaktighet som på matematikkens, så er jo spørsmålet om det foreligger politiske provokasjoner, ikke et meningsløst spørsmål. At provokasjonene kan sies og gå begge veier, endrer jo ikke på det.

Stanghelles innlegg i dagens Aftenposten var også god lesning:

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article1214164.ece

P

Parelius

Gjest
    2) Er ikke debatt en forutsetning for utvikling? Oppstår ikke debatt ganske ofte som konsekvens av nettopp provokasjoner? Og hvordan skal man forventes å utvikle seg hvis man aldri utfordres på status quo?
    Hvis klokskapen ikke er med, så må en også ta i betraktning muligheten for blodrusens renselse. Ikke akkurat det første alternativet jeg ville ha valgt.

Debatt som resultat av provokasjoner, er sikkert greit nok. Krig pga. provokasjoner er ikke alltid like oppbyggelig.

P

Parelius

Gjest
    I et langt perspektiv så vil alle religioner i denne verden langsomt viskes ut, og vil vi gå mot en felles forståelse om hvordan ting henger sammen. Det viktigste er at vi ikke vil se på oss som separerte enheter, men at vi er EN.
    Det tiltror jeg ikke menneskene. Her tar du nok grundig feil! Selv ikke den norske kjernefamilien evner dette i alt for stor grad. ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    "For henne står sivilisasjon mot barbari. Modernitet mot premodernitet. Borgere mot stammetilhørighet. Opplysning mot overtro. Kritisk tenkning mot absolutisme. Fremgang mot stagnasjon. Likeverd mot dominans. Frie individer mot kollektivets tyranni.

Et bilde så sylskarpt tegnet at alle nyanser forsvinner."

skriver Stanghelle om Ayan Hirsi Ali, og nærmest insinuerer at hun er konfliktsøkende først og fremst, og unyansert. Nei, hun passer nok ikke så godt inn i Stanghelles verden. Han har ikke kjent hennes lidelser på kroppen.

P

Parelius

Gjest
    "For henne står sivilisasjon mot barbari. Modernitet mot premodernitet. Borgere mot stammetilhørighet. Opplysning mot overtro. Kritisk tenkning mot absolutisme. Fremgang mot stagnasjon. Likeverd mot dominans. Frie individer mot kollektivets tyranni.

Et bilde så sylskarpt tegnet at alle nyanser forsvinner."

skriver Stanghelle om Ayan Hirsi Ali, og nærmest insinuerer at hun er konfliktsøkende først og fremst, og unyansert. Nei, hun passer nok ikke så godt inn i Stanghelles verden. Han har ikke kjent hennes lidelser på kroppen.
    Jeg leste ikke inn den insinuasjonen. Og hva som kan være god strategi i den argumentative gjennomlysning, å spore opp ekstremene, for derigjennom å lete opp den fornuftige midte, vil nødvendigvis aldri fange opp virkelighetens kompleksitet. Den politiske handling befinner seg i sistnevnte - forhåpentligvis ledet av innsikten i den første.

Ad hennes lidelser: En av grunnene til at jeg anser den kritikk som kommer fra innsiden (eller mot sine egene), kan være så mye skarpere, enn den som kommer utenfra. Mulig jeg tar feil.

Ble du ferig med Mozart i går kveld?   ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Ad hennes lidelser: En av grunnene til at jeg anser den kritikk som kommer fra innsiden (eller mot sine egene), kan være så mye skarpere, enn den som kommer utenfra. Mulig jeg tar feil.

Ble du ferig med Mozart i går kveld?   ;D
    Jeg deler dine tanker der.
    Like som kritikk fra egne kan være skarpere enn kritikk fra utenforstående, rammer kritikk fra egne mye sterkere.
    Derav de nesten hysteriske drapstrusslene mot alle muslimer som stiller spørsmål om troen og profeten.

Tryllefløyten tonet ut rundt 3 i natt. ;D

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.037
    1) Hvem er det som skal bestemme om en provokasjon utøves kun for provokasjonen sin del? Du? Jeg? De som vifter med AK47 i Gaza?
    Dette er et vanskelig spørsmål. Vil bare sitere Valebrokk i TV2 da han ble spurt om han ville offentliggjøre tegningene "Nei, ikke så lenge det ikke var en journalistisk årsak for å offentliggjøre tegningene." Når Magazinet trykte tegningene, så var det kun for å skape en debatt, nettopp rundt ytringsfriheten. Noe som muslimene ikke forstår fullt ut hva er. Her kommer vi igjen inn på hvilket utviklingsnivå et menneske eller en gruppe har nådd. Men jeg ser ironien av at det er nettopp den islamske religionen som setter begrensningene for at videre utvikling kan finne sted.

La nå bare muslimene vifte med sine geværer, og la dem brenne flagg, og om så spotte Jesus og kalle vår Gud for en falsk Gud. Vi må bare bære over med dette.
    Hva er alternativet ? Den vestlige verden i et endelig oppgjør med Islam ? Grunnen til at hele den Islamske verden er i opprør angående avistegningene er ikke avistegningene isolert sett. Årsakene ligger svært dypt. Vi kan begynne med den ekstreme kvinneundertrykkinga som rammer både kvinner og menn, fordreid syn på seksualitet, fattigdom, følelsen av undertrykkelse, Israel osv. Det ene leder til det andre, og profettegningene er en uløsende faktor. Når franske, danske og norske aviser trykker tegningene så gnir Bin Laden seg i hendene, han kommer i en drømmeposisjon. Han VET å utnytte underbevisstheten i folket. Har ikke terrorhandlingene mot vesten blitt legalisert tilstrekkelig blant muslimene før, så blir det ihvertfall nå. Dette er bensin på bålet.

Ivar, hva mener du er det beste å gjøre ? Et endelig oppgjør med retten til ytringsfrihet og dermed en total konfrontasjon med Islam ?

Hvordan skal du diskutere demokrati og ytringsfrihet med et folk som ikke har noen tradisjon på dette, de vet ikke hva det er ? Jeg snakker om grasrota, de som på TV står og vifter med geværer og skriker inn i TV kameraet. De religiøse topplederne for islam vet hva ytringsfrihet og demokrati er, men de er i sine posisjoner nettopp fordi de er de fremste forsvarerne for at det eksisterende system skal forbli som det er.
    En ond sirkel. Hvor skal man begynne ? Utrydde de religiøse lederne som styrer samfunnet ?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.037
    Det tiltror jeg ikke menneskene. Her tar du nok grundig feil! Selv ikke den norske kjernefamilien evner dette i alt for stor grad. ;)
    Jeg visste jeg ville få denne tilbakemeldinga. :) jeg snakker om et svært langt perspektiv. Mer enn 1000 år.

Men skjer ikke dette, så vil det være det samme som å si at menneskene som art ikke utvikler utvikler seg, og da er vi dødsdømte som art.
    Vær klar over at vi nå er i en skjebnetime i utviklingssammenheng. Vi har 100-vis av teknologiske muligheter til å utslette oss selv. Denne muligheten har oppstått på bare noen få tiår. Den eneste muligheten for at sivilisasjonen skal kunne bestå slik vi kjenner den i dag er utvikling. Og da tenker jeg ikke på teknisk utvikling.

Sailor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    10
    Voldsomme opptøyer i København

Kjøben.....

Dettte er bare rett på andre siden av dammen folkens..... !

Det er bare å lade rifla, finne frem granatene, fylle feltflaska og vente på halvapene.

8)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Se magasinet kl 18.45 på TV2. Møte med en modig kvinne og politiker.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Syntes det som skjer nå, med demonstrasjoner, nedbrenning av ambassader, kansellering av store viktige kontrakter for norske(bl.a) selskaper - viser hvor mye skade uforstand kan skape. Og det eskalerer fortsatt..når det er sagt syntes jeg selvsagt reaksjonene er totalt ute av proporsjoner, men likevel - ikke noen overraskelse.

Uforstand, totalt mangel på kulturforståelse og generell stupiditet i et stadig mer komplekst flerkulturelt verdenssamfunn er livsfarlig.

Tviler imidlertid på at den imbesille redaktøren i Magazinet evner å se dette selv, men selv han vil nok se det snart..dette kommer til å koste oss utrolig mye.

O.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Syntes det som skjer nå, med demonstrasjoner, nedbrenning av ambassader, kansellering av store viktige kontrakter for norske(bl.a) selskaper - viser hvor mye skade uforstand kan skape. Og det eskalerer fortsatt..når det er sagt syntes jeg selvsagt reaksjonene er totalt ute av proporsjoner, men likevel - ikke noen overraskelse.

Uforstand, totalt mangel på kulturforståelse og generell stupiditet i et stadig mer komplekst flerkulturelt verdenssamfunn er livsfarlig.

Tviler imidlertid på at den imbesille redaktøren i Magazinet evner å se dette selv, men selv han vil nok se det snart..dette kommer til å koste oss utrolig mye.

O.
    Man kan mene det man vil om redaktøren. Han er bare en brikke i dette spillet.
    Husk at tegningene først ble trykket i september, altså for 5 mnd siden.
    Ingen reaksjoner å snakke om.
    Så reiste de danske imamene til Midt-Østen, medbringende falske perverse profetbilder, som aldri har stått i noen avis. Bl. a. beskrives Muhammed i en homofil situasjon. Videre fartalte de om forfølgelse av muslimer i Danmark. Blank løgn alt sammen selvfølgelig.
    Denne løgnen er selvfølgelig legitimert i koranen (taqiya), så imamene ser ikke at de har gjort noe galt.
    Alt dette var ledd i en kamp mellom de danske imamene og danske myndigheter.
    Da eksploderte det.
    At Magazinet også trykket bildene, er bare en prikk i margen i denne sammenengen.

Muslimene trengte en kampsak, og den fant de.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Hvorfor bråker muslimene? Tegninger av profeten? Hva så? Det er da Allah som er hellig, Mohammad kun hans ringe tjener. Kjenner de ikke sin egen religion?

- ellers; der fikk "frigjorte" og antireligiøse Norge det de fortjente. Mitt tips er at dette er prologen til 3.verdenskrig.

Mvh. RS

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.671
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Scenario framover; Iran byggjer no atomprogrammet sitt for fullt. Amerikanarane argumenterar: vil vi at slike folk som brenn ambassader og trugar med drap skal få atomvåpen? Så bombar dei, medan vi stillteiande aksepterer dette.
    I neste omgang kjem den muslimske verda attende, meir radikalisert enn nokonsinne. Vi startar etniske (eller rettare religiøse) "heimsendingar" av innvandrarar, også dei i 2. og 3.generasjon, og ting kokar ned til kven som har flest bomber.
    Etterpå smeltar pol-isen, og jorda går inn i den irreversible oppvarmingsprosessen som fører klimaet attende til Jura-tida....
    Triste tankar på ein laurdag.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Ivar, hva mener du er det beste å gjøre ? Et endelig oppgjør med retten til ytringsfrihet og dermed en total konfrontasjon med Islam ?
    En total konfrontasjon er knappest nødvendig, men siden du implisitt ber om et kynisk svar, så skal du få et kynisk svar: Vi må først og fremst sørge for å bevare dagens verdensorden, hvor vesten har økonomisk, politisk og militært overherredømme. Deres avhengighet av oss utgjør vår sikkerhet. Dernest burde vi i større grad utnytte bistanden som pressmiddel, for å forme deres politiske landskap etter vårt forgodtbefinnende. Kustus er nøkkelordet. Hvis man kan innføre vestlig-vennlige regimer militært, og dette anses som kritisk, må også det vurderes.

Det er midtøsten. Den reelle trusselen kommer selvsagt ikke derfra, men innenfra. Det har opptøyene i Frankrike og nå også Danmark vist. Den demografiske utviklingen i Europa er uten presedens i verdenshistorien, situasjonen er helt unik og potensielt ekstremt eksplosiv. Skal man holde lokk på dette må man være fast, forlange total underkastelse for nasjonalt lovverk som absolutt betingelse for innvilget opphold. Lovbrudd=utvisning. Man burde også se på ulike tiltak for å redusere innvandringen betraktelig. Dessverre tror jeg det allerede har kommet så langt, at konfliktnivået ikke kan snus. Islamske organisasjoner begynner å få politisk makt og de utgjør en betydelig del av folkeopinionen. Dette vil eskalere og konflikter mellom vestlig og islamsk kultur vil dukke opp på flere og flere områder. Når konflikten blir total frykter jeg at man får omfattende rasesegregering i Europa, et permanent kvasi-portforbud for enkelte minoriteter og tilstander lignende de i Tyskland på 30-tallet. Anslår et tidsperskeptiv på 50 år før mye av dette er realiteter. Mulige måter jeg ser for å utsette det er å skru på en skikkelig innvandringsbrems og muligens på lang sikt undergrave, sågar forby, organisering av Islam i Europa, slik man gjør med den ideologisk nærliggende facismen.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Ja, det er slike dystopiske tanker jeg også har nå...for det vil eskalere.
    Og selvsagt er redaktøren med parykken er bare en bitteliten del av dette spillet - men katalysator like fullt for Norges del. Det er ubegripelige reaksjoner fra muslimene selvsagt, og i mot alt jeg tror på og mener selv - men nettopp fordi det er så betent nå, etter mange år med det muslimene oppfatter som et vestlig angrep på deres religion - blir hvert minste feilskjær fatalt.

Huff..rett og slett.

O.
    Scenario framover; Iran byggjer no atomprogrammet sitt for fullt. Amerikanarane argumenterar: vil vi at slike folk som brenn ambassader og trugar med drap skal få atomvåpen? Så bombar dei, medan vi stillteiande aksepterer dette.
    I neste omgang kjem den muslimske verda attende, meir radikalisert enn nokonsinne.  Vi startar etniske (eller rettare religiøse) "heimsendingar" av innvandrarar, også dei i 2. og 3.generasjon, og ting kokar ned til kven som har flest bomber.
    Etterpå smeltar pol-isen, og jorda går inn i den irreversible oppvarmingsprosessen som fører klimaet attende til Jura-tida....
    Triste tankar på ein laurdag.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.810
    Torget vurderinger
    49
    For en gangs skyld veldig enig med Ivar løkken .

Så var det en vis mann som sa "religion er ikke hva du tror ,men hva du gjør" kanskje noe å tenke på for de religiøse ekstremistene .

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    ;D

O.
    No ser det ut som terrorismen har kome like inn i Melodi Grand Prix; nokon hadde sett fyr på Glam-kostymet då WigWam skulle "i elden"
    Er det ingenting som er heilagt lenger..?
    :)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2

Hvem utviser mangel på kulturell forståelse/toleranse her; Jyllands-Posten som trykker karikaturer som en samfunnskommentar, noe som i lang tid har vært tradisjon i skandinavisk presse (mange av tegningene til feks Finn Graff er mye skarpere enn dette), eller en frådende pøbel som svir av ambassadebygninger?

Å holde avisene ansvarlig for reaksjonene er meningsløst, det er de som utløser og utfører slike handlinger som selv har det fulle ansvar for dem. Om som du sier; redaktørene er bare små brikker, tegningene er bare unnskyldningen de har ventet på. Dette hadde skjedd før eller siden uansett. Det er et rent angrep på vestlige samfunnsnormer, fra muslimer som synes disse er syndige. Og de vil ikke gi seg før disse ugudelige samfunnsnormene; ytringsfrihet, pressefrihet, likestilling, er knust. I hvertfall ikke med mindre vi sørger for at det for dem koster mer enn det smaker. I denne sammenhengen er ettergivelse det samme som overgivelse, får de lillefingeren så vil de sprenge hele hånden.

Jeg skulle ønsket at alle frie medier i alle frie land samtidig hadde trykket disse bildene på sine forsider. Da hadde det kanskje vært en sjanse for at de innser at det de angriper er for stort og sterkt til at de kan nedkjempe det. De kan ikke brenne ned alle verdens ambassader, ei heller boikotte alle som ikke tenker som dem selv. Lar vi dem vinne frem med splitt-og-hersk sender vi ut et signal om at vold og terror nytter.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    No ser det ut som terrorismen har kome like inn i Melodi Grand Prix; nokon hadde sett fyr på Glam-kostymet då WigWam skulle "i elden"
    Er det ingenting som er heilagt lenger..?
    :)
    Dagens beste. ;D ;D ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Vi er innne i en brytningstid nå.
    Vi ser endelig klart hvilke krefter og strømninger vi har med å gjøre. Det er blitt advart mot dette i åresvis, men den uendelige naiviteten råder, så eksplosjonen fikk komme ganske uhindret.
    Og det smalt. Har en norsk ambassade noensinne blitt brent ned med landets ledelse som ivrige klakkører? Neppe.
    Da er spørsmålet, hva skjer om 20-30 år, når muslimene er en betydelig maktfaktor i Norge. Er det da fritt fram for å skrive sin mening her på sentralen?

Jeg tror tiden er inne til å ta oppgjøret nå.

Sett grensene, og ikke tillat overtredelser. Tar vi ikke kampen for våre verdier nå, så er det sannelig forsent om 30 år.
    Våkn opp gutter.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.037

Jeg skulle ønsket at alle frie medier i alle frie land samtidig hadde trykket disse bildene på sine forsider. Da hadde det kanskje vært en sjanse for at de innser at det de angriper er for stort og sterkt til at de kan nedkjempe det. De kan ikke brenne ned alle verdens ambassader, ei heller boikotte alle som ikke tenker som dem selv. Lar vi dem vinne frem med splitt-og-hersk sender vi ut et signal om at vold og terror nytter.
    Akkurat denne tanken har eg også tenkt. Men også her kommer jeg ikke til enighet med meg selv. Det kan være farlig, vi ser sannynligvis ikke helt konsekvensene av en slik handling. Fordi vi ikke tenker som en muslim. Det kan bli oppfattet som om vesten ønsker en krig mot islam og den hellige profet. Og da kan alt skje. Og som du er inne på Ivar, islamistene er allerede veldig godt representert i de fleste vestlige land, og dermed er terrorcellene tilstede og kan bli veldig aktive på kort tid.
    Som regel skjer ikke det man venter, men noe helt annet. Slik er historien.

Raven8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.09.2004
    Antall liker
    4
    Vi er innne i en brytningstid nå.
    Vi ser endelig klart hvilke krefter og strømninger vi har med å gjøre. Det er blitt advart mot dette i åresvis, men den uendelige naiviteten råder, så eksplosjonen fikk komme ganske uhindret.
    Og det smalt. Har en norsk ambassade noensinne blitt brent ned med landets ledelse som ivrige klakkører? Neppe.
    Da er spørsmålet, hva skjer om 20-30 år, når muslimene er en betydelig maktfaktor i Norge. Er det da fritt fram for å skrive sin mening her på sentralen?

Jeg tror tiden er inne til å ta oppgjøret nå.

Sett grensene, og ikke tillat overtredelser. Tar vi ikke kampen for våre verdier nå, så er det sannelig forsent om 30 år.
    Våkn opp gutter.

så enig.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jeg tenker på begge sider Ivar, og har kanskje en farlig nedlatende holdning til det muslimske trossamfunnet..for jeg mener at siden vi(vesten) BURDE vite bedre enn å provosere en haug med ekstremister(og ja, jeg mener de er splitter pine gale) - så burde vi også manøvrerere smartere. Påvirke prosesser sakte, snu gamle tradisjoner er ikke gjort i en håndvending(som f.eks ved å publisere på forsider i alle verdens aviser) - selv om jeg personlig også mener at hele grunnlaget for det som nå utarter seg, er fullstendig latterlig.

Som sagt, mulig det er farlig nedlatende, men å kjøre konfrontative linjer når det gjelder sterke trossamfunn som i tillegg føler at resten av verden bomber dem av kartet - det tror jeg rett og slett ikke fører frem. Hverken på kort eller lang sikt. Spørsmålet nå er om det blir noen alternativer...

O.
    Hvem utviser mangel på kulturell forståelse/toleranse her; Jyllands-Posten som trykker karikaturer som en samfunnskommentar, noe som i lang tid har vært tradisjon i skandinavisk presse (mange av tegningene til feks Finn Graff er mye skarpere enn dette), eller en frådende pøbel som svir av ambassadebygninger?

Å holde avisene ansvarlig for reaksjonene er meningsløst, det er de som utløser og utfører slike handlinger som selv har det fulle ansvar for dem. Om som du sier; redaktørene er bare små brikker, tegningene er bare unnskyldningen de har ventet på. Dette hadde skjedd før eller siden uansett. Det er et rent angrep på vestlige samfunnsnormer, fra muslimer som synes disse er syndige. Og de vil ikke gi seg før disse ugudelige samfunnsnormene; ytringsfrihet, pressefrihet, likestilling, er knust. I hvertfall ikke med mindre vi sørger for at det for dem koster mer enn det smaker. I denne sammenhengen er ettergivelse det samme som overgivelse, får de lillefingeren så vil de sprenge hele hånden.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.037
    En total konfrontasjon er knappest nødvendig, men siden du implisitt ber om et kynisk svar, så skal du få et kynisk svar: Vi må først og fremst sørge for å bevare dagens verdensorden, hvor vesten har økonomisk, politisk og militært overherredømme. Deres avhengighet av oss utgjør vår sikkerhet.
    Er ikke vi, og spesielt USA avhengig av en viss ultra-islamistisk stat som heter Saudi Arabia ? En økonom hadde regnet på hva oljeprisen ville bli hvis kranene ble skrudd igjen. Oljeprisen på verdensmarkedet ville komme på over 260 dollar fatet. Og dette vil mildt sagt ryste hele den vestlige økonomien. Dominobrikkene vil falle.
    Kan dette skje? Absolutt. Ikke bare er kongedømmet i Saudi arabia skjørt, det kan godt bli styrtet i masseopptøyer, men sjeikene selv kan godt finne på å stoppe oljeleveransene hvis de føler seg tråkket på. De gjorde det i 1974, og da fikk vi ikke lov å kjøre bil på søndagene.

Det er ikke for ingenting at amerikanerne ønsker en importreduksjon av råolje med 80% innen 2026. De vet at de er veldig sårbare på dette punkt.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Det kan være farlig, vi ser sannynligvis ikke helt konsekvensene av en slik handling. Fordi vi ikke tenker som en muslim. Det kan bli oppfattet som om vesten ønsker en krig mot islam og den hellige profet. Og da kan alt skje. Og som du er inne på Ivar, islamistene er allerede veldig godt representert i de fleste vestlige land, og dermed er terrorcellene tilstede og kan bli veldig aktive på kort tid.
    Som regel skjer ikke det man venter, men noe helt annet. Slik er historien.
    Terrorcellene venter ikke på noen grunn, de slår til når de får muligheten. Og å tro at folk som er så fanatiske at de sprenger seg selv i luften kan møtes med dialog og forståelse fremstår på meg som grenseløst naivt. Da evner man i hvertfall ikke å tenke som de gjør. Om det er noen som ikke skjønner hvordan de tenker, så tror jeg det er de som mener at litt godsnakk og oppvisning i humanisme får Bin Laden og hans meningsfeller til å legge ned våpenene.

Jeg tenker på begge sider Ivar, og har kanskje en farlig nedlatende holdning til det muslimske trossamfunnet.
    På meg virker det omvendt, at du undervurderer deres makt, overbevisning og hvor langt de er villige til å gå for å få det som de vil. Og da snakker jeg ikke om en beklagelse fra Jyllands-Posten, men et samfunn og en verdensorden i henhold til islamsk lov. Det er en massiv ideologisk og politisk folkebevegelse med sterke facistiske tilsnitt, én man på ingen måte bør nedlate eller undervurdere.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Er ikke vi, og spesielt USA avhengig av en viss ultra-islamistisk stat som heter Saudi Arabia ? En økonom hadde regnet på hva oljeprisen ville bli hvis kranene ble skrudd igjen. Oljeprisen på verdensmarkedet ville komme på over 260 dollar fatet. Og dette vil mildt sagt ryste hele den vestlige økonomien. Dominobrikkene vil falle.
    Kan dette skje? Absolutt. Ikke bare er kongedømmet i Saudi arabia skjørt, det kan godt bli styrtet i masseopptøyer, men sjeikene selv kan godt finne på å stoppe oljeleveransene hvis de føler seg tråkket på. De gjorde det i 1974, og da fikk vi ikke lov å kjøre bil på søndagene.

Det er ikke for ingenting at amerikanerne ønsker en importreduksjon av råolje med 80% innen 2026. Der vet at de er veldig sårbare på dette punkt.
    Hvis Saudi-Arabia faller sammen vil man gå inn med makt før det rekker å komme på Dagsrevyen. Midtøstens ressurser og volatilitet betinger nesten en kontinuerlig militær trussel fra vestens side. Amerikanerne gjør mesteparten av det "dirty work" som foregår der nede, og jeg har ingen illusjoner om at det er av altruistiske motiver, men det er like mye våre interesser som ivaretas. Den vestligdominerte verdensorden, Pax Americana, kall det hva du vil, - jeg er overbevist om at alternativet er mye, mye verre.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.037
    Hvis Saudi-Arabia faller sammen vil man gå inn med makt før det rekker å komme på Dagsrevyen. Midtøstens ressurser og volatilitet betinger nesten en kontinuerlig militær trussel fra vestens side. Amerikanerne gjør mesteparten av det "dirty work" som foregår der nede, men det er like mye våre interesser som ivaretas. Den vestligdominerte verdensorden, Pax Americana, kall det hva du vil, - jeg er overbevist om at alternativet er mye, mye verre.
    Vt du ikke at de er dumt å undervurdere fienden ? Du tar litt lett på dette nå, syns jeg. Du stoler på "the greatness of USA" ? ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn